MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
1. Metal Meltdown (1990)*

Tot mijn eigen verrassing kwam dit nummer bovendrijven als #1, want ik had hem niet eens als favoriete track aangemerkt bij het album Painkiller (dat is inmiddels hersteld ). Metal Meltdown bevat in overvloed alle elementen die ik leuk vind aan Judas Priest: genadeloos beukende drums, lekkere gitaarsolo's en last but not least Rob Halford die het volledige bereik van zijn machtige stem in stelling brengt.

2. Rapid Fire (1980)
3. The Hellion/ Electric Eye (1982)
4. Painkiller (1990)
5. Hell Bent for Leather (1978)
6. Screaming for Vengeance (1982)
7. Sinner (1977)
8. Riding On The Wind (1982)*
9. Diamonds & Rust (1977)*
10. Dissident Aggressor (1977)*

1 Metal Meltdown
2 Painkiller
3 Beyond the Realms of Death
4 Jawbreaker
5 Night Crawler
6 The Sentinel
7 Screaming for Vengeance
8 A Touch of Evil
9 Rapid Fire
10 The Hellion/ Electric Eye

Beyond the Realms of Death heb ik blijkbaar nooit (goed) beluisterd. Wat een heerlijk nummer is dat zeg, waar zo'n spelletje wel niet goed voor is. Verder is Judas Priest toch een beetje een lastige voor mij. Voor een paar nummers gaat het mij wel goed af, maar als ik dan weer zo'n playlist doorluister dan merk ik wel dat de verzadiging toch best snel inzet.

1. The Hellion/ Electric Eye (1982)
2. Screaming for Vengeance (1982)
3. Beyond the Realms of Death (1978)
4. Freewheel Burning (1984)
5. Night Crawler (1990)
6. Jawbreaker (1984)*
7. Painkiller (1990)
8. Sinner (1977)
9. The Ripper (1976)
10. Victim of Changes (1976)

1. Beyond the Realms of Death (1978)
2. Dreamer Deceiver - Deceiver (1976)
3. Freewheel Burning (1984)
4. The Sentinel (1984)
5. Exciter (1978)
6. Metal Meltdown (1990)
7. Sinner (1977)
8. Victim of Changes (1976)
9. Painkiller (1990)
10. Hell Bent for Leather (1978)

https://i.ytimg.com/vi/wswSP4XZVGY/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLBENUAikrt2iXIsr0Ad9XhkJKyOZw
Dankzij het ontbreken in de finale van 'Run Of The Mill', 'Saints In Hell' en 'Here Come The Tears' (die van mij allemaal een 10 krijgen) is er toch nog ruimte voor andere Priestkræckerds in mijn Top 10, waarvoor "dank"!
Daarmee wordt het nog overduidelijker dat ik 70s Priest nóg hoger (en dieper en warmer) heb zitten dan 80s en 90s Priest.
Laat onverlet dat ik menig 80s Priestnummer gruwelijk fantastisch vind, zoals te zien aan de cijfers die ik eraan heb gekoppeld.

De songtitels van Judas Priest zijn door de jaren heen wel een dingetje geworden. Ze grossieren nu niet bepaald in hele creatieve oprispingen. Hun laatste album is daarop geen uitzondering. Het doet soms pijn aan mijn ogen, maar het heeft wel zijn effect gehad.

Want menig bandnaam is afgeleid van Judas Priest-nummers zoals:
- Exciter. De bekende Canadese speedmetalband, maar ouwe metalheads onder ons kent wellicht ook nog de Exciter uit Amsterdam,
- Tyrant. Volgens Metal-Archives zijn er 25 bands met die naam, de bekendste zijn deze en deze, maar ook bijvoorbeeld Saint Vitus heette in het begin van hun carrière nog Tyrant.
- Rapid Fire. Negen bands.
- Savage. Ook negen bands, waaronder de bekende NWOBHM-band.
- Sinner. Zeven bands, waaronder de bekende band uit Stuttgart
- Genocide. Ook nogal een containerbegrip, dus of de 31 (!) metalbands hun naam allemaal hebben ontleend aan het Priestnummer waag ik toch te betwijfelen.
- Grinder. Zes bands en een datingapp.
- Raw Deal. Vier bands.
- De Duitse Steeler én de Amerikaanse Steeler: de eerste band van Yngwie J. Malmsteen.
- De bekende Duitse piratenmetalband Running Wild en er was in de 80s zelfs een Starbreaker uit Japan en zo zijn er vast nog meer metalbandnamen die hun inspiratie al dan niet bewust uit het oeuvre van Priest hebben gehaald.

Niet alleen de namen, maar ook de muziek van Priest is natuurlijk talloze keren gecoverd.
Mijn Top 10 (+ mijn Top 11-20) staat hier, met daarachter mijn cijfer plus een coverversie van een bepaalde band.

1. Victim of Changes (1976) 11 (Forbidden)
2. Beyond the Realms of Death (1978) 10 (Blind Guardian)
3. Dreamer Deceiver - Deceiver (1976) 10 (Skyclad)
4. Painkiller (1990) 10 (Death)
5. Sinner (1977) 10 (Devin Townsend
6. Freewheel Burning (1984) 9,5 (Dystopica) Gloednieuwe upload met een fragiele zangeres met een dijk van een stem. Awesome!
7. Dissident Aggressor (1977)* 9,2 (Slayer)
8. Screaming for Vengeance (1982) 9 (Virgin Steele)
9. The Hellion/ Electric Eye (1982) 9 (Helloween)
10. The Ripper (1976) 9 (Iced Earth) en (Mercyful Fate)

11. Metal Meltdown (1990)* 9 (we schakelen over naar de Bulgaarse versie van The Voice)
12. Diamonds & Rust (1977)* 9 (the one and only original Joan Baez, live in 1978)
13. Night Crawler (1990) 9 (Powerwolf)
14. Exciter (1978) 9 (Gamma Ray)
15. Jawbreaker (1984)* 9 (Rage)
16. A Touch of Evil (1990) 9 (waanzinnig akoestische versie van Melanie Mau & Martin Schnella)
17. Rapid Fire (1980) 8,8 (Testament)
18. Riding On The Wind (1982)* 8,7 (luisteren op eigen risico, want Abbath maakt er echt een Motörpötje van)
19. Hell Bent for Leather (1978) 8,5 (Annihilator)
20. The Sentinel (1984) 8,3 (Machine Head)

Als bonus covers van mijn favoriete nummers die deze finale helaas niet hebben gehaald. Ray Alder van Fates Warning klinkt nog meer Rob Halford dan Rob zelf.

En ja, er is zelfs een cover van 'Run Of The Mill' op YouTube te vinden. Weliswaar akoestisch en in zijn uppie in zijn slaapkamer (?) en extremely low-budget, maar potverdrie, die man weet er een sfeervolle adaptie van te maken.

1. Victim of changes
2. Dreamer deceiver / Deceiver
3. The Sentinel
3. Hellion / Electric eye
4. Freewheel burning
5. Riding on the wind
6. Beyond the realms of death
7. Sinner
8. Rapid fire
9. Exciter
10. Jawbreaker

Rukwind schreef:

3. The Sentinel
3. Hellion / Electric eye
Ik zie wat je doet, jij stiekemerd!

ψψψψψψψψψψψψψψψψψψψψ DE TOP 20 GREATEST HITS VAN JUDAS PRIEST ψψψψψψψψψψψψψψψψψψψψ
https://rock-tribune.com/media/wlrakuwv/judas-priest_lokerse-feesten-2022_gino-van-lancker-52.jpg

Twintig headbangers hebben gestemd.
En ik kan alvast verklappen: ik heb mijn wenkbrauwen gefronst. Het eindresultaat is anders dan ik had verwacht. Hoe onverwacht en leuk! En in de Top 5 was het gruwelijk spannend, vooral tussen goud en zilver, en tussen de nummers drie, vier en vijf.

Maar zover zijn we nog lang niet. We beginnen bij de hekkensluiter, die slechts in sommige staarten van lijstjes wat puntjes bijeen sprokkelden. Is dat omdat het een van de oudste nummers is ? Of omdat het 't kortste nummer is? De studioversie duurt nog geen drie minuten. En de legendarische liveversie op 'Unleashed In The East' duurt zelfs maar 2'32". Toch wordt het nummer af en toe uit de mottenballen gehaald, zoals hier te zien is in 2016. Lekkere versie hoor!

20. The Ripper (1976, 'Sad Wings Of Destiny')
Punten: 11
Aantal stemmen: 5
Hoogste stem: 6e plaats
Aantal tegenstemmen: 3

Die gitaarriffs! Man o man, het is 1977, maar is hier de fundering gelegd voor de thrash metal? Slayer had dat goed in de gaten. Het nummer was bijna weggestemd, dus op zich geen verrassing dat het in de onderste regionen eindigt. Hoewel, andere nummers bewijzen dat hier geen causaal verband in zit. Het is een deepcut van 'Sin After Sin', maar gelukkig wordt ook dit nummer af en toe nog live gespeeld. Bijvoorbeeld op Graspop 2008.

19. Dissident Aggressor (1977, 'Sin After Sin')
Punten: 17
Aantal tegenstemmen: 5

Joan Baez is zoveel beter dan haar leermeester Bob Dylan. Rob Halford zal dat ongetwijfeld met me eens zijn. Toen ik half jaren 80 als metalpubertje de band leerde kennen was ik al meteen getroffen door het gevoelige, verfijnde karakter van het nummer. Ik kwam erachter dat het nummer van ene Joan Baez was. Laten mijn ouders daar ook een LP van hebben! Helaas stond dit nummer er niet op. Het duurde ettelijke jaren voor ik het origineel hoorde en eigenlijk vond ik die zeker niet minder. Inmiddels vind ik 'em zelfs nog briljanter. Maar toch, als metalhead zijnde, beschouw ik de Priestcover een beetje als het origineel. Hier is een akoestische Priestversie te horen die nog wat meer naar de originele versie toekruipt.

18. Diamonds & Rust (1977, 'Sin After Sin')
Punten: 24
Hoogste stem: 2e plaats

Liefhebbers van het 70s werk van Priest: wees niet bevreesd, niet alle 70s nummers vliegen er meteen uit. Dit nummer van 'Screaming For Vengeance' is de laatste paar jaar weer een vaste waarde in de setlist. Al eindigt het nummer vrij laag in de Top 20, ik denk dat maar weinig mensen het vervelend hebben gevonden om het nummer weer live te horen. Mijn jongste zoon en ik in ieder geval niet, afgelopen zomer.
Hieronder een versie zoals hij nog kersvers live klonk in 1982.

17. Riding On The Wind (1982, 'Screaming For Vengeance')
Punten: 26
Aantal stemmen: 8

Goeie verhale, maar ik ga onderdeks.

Meteen hierna het titelnummer van hetzelfde album. Dit nummer stond op de setlist tijdens hun eerste optreden van hun eerste Britse tour dit jaar (in Glasgow), maar het nummer is daarna uit de setlist geschrapt om dit jaar niet meer terug te keren. Luister hieronder en oordeel of de band er goed aan heeft gedaan.

16. Screaming for Vengeance (1982, 'Screaming For Vengeance')
Punten: 30
Hoogste stem: 2e plaats
Aantal tegenstemmen: 4

Wat vond met destijds van het album 'Screaming for Vengeance'?
Hieronder is Metal Mike aan het woord (achter de typemachine) in 'De Nieuwe Aardschok #1'.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/462697262_10213909310843311_3180589858876065031_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=bm30tsJ-Ow0Q7kNvgFlOlV_&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=AZq6MxWmhxugYBlkpBmAj1K&oh=00_AYA0sWTC7LZlz_Za1MU-NO_m0OP7pV0mSPLHu4cCJjY0yA&oe=6718A490

In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik ooit al mijn Aardschokken weggegooid bij een verhuizing. Ik kan er nu wel om janken. Fijn dat ik zo her en der nog een oude recensie kan lezen

Geweldige live performance van 'The Ripper', welke net onder mijn top 10 bungelde.

'Dissident Aggressor' vind ik een goed nummer, maar ik hoor niet wat dit zó geniaal zou moeten maken. De basis van thrash metal hoor ik al helemaal niet, hoewel het nummer wel zijn tijd vooruit was. Voor mij de verrassing in deze top 20.

De eerste song zonder tegenstemmen en liefst in negen eindlijstjes beland, maar toch wat laag geëindigd.
Dat komt omdat het nummer menigmaal onderin de lijstjes belandde.
In dat jaar, 1984, was het ook weer nodig dat Priest met een album op de proppen kwam, want in de Aardschokpoll van februari 1984 was de band qua populariteit gezakt van de 2e plaats naar de 7e. Dat kwam wellicht omdat deze poll werd gehouden net vóór de release van 'Defenders Of The Faith'. Een ander bandje schoot juist allejezus snel naar boven: van de 31e naar de 2e plaats, vlak achter koploper Iron Maiden. Drie maal raden welke band dat was. De eerste letter is een M.
Hieronder een leuke homemadevideo van een vlijtige knutselaar die geeft extra cachet geeft aan een van de smaakmakers van 'Defenders Of The Faith'.

15. Jawbreaker (1984, 'Defenders Of The Faith')
Punten: 31
Aantal stemmen: 9
Hoogste stem: 4e plaats
Aantal tegenstemmen: 0

Hetzelfde puntenaantal als 'Jawbreaker', maar omdat het nummer twee keer bovenaan in een lijstje is gezet, kruipt dit nummer boven 'Jawbreaker'.
All Day Watcher schreef:
1. Metal Meltdown (1990)*
Tot mijn eigen verrassing kwam dit nummer bovendrijven als #1, want ik had hem niet eens als favoriete track aangemerkt bij het album Painkiller (dat is inmiddels hersteld ). Metal Meltdown bevat in overvloed alle elementen die ik leuk vind aan Judas Priest: genadeloos beukende drums, lekkere gitaarsolo's en last but not least Rob Halford die het volledige bereik van zijn machtige stem in stelling brengt.
Het nummer is maar zelden live gespeeld, 20 keer volgens Setlist.FM: de laatste keer in 1998. Als je deze intense versie hoort, dan vraag je je af waarom ze dit nummer niet vaker op de planken brengen.

14. Metal Meltdown (1990, 'Painkiller')
Punten: 31
1e plaats: All Day Watcher en legian
Aantal tegenstemmen: 2

Meteen een andere van 'Painkiller' er achteraan. Met een luttel puntje meer.
Een nummer dat, gelukkig, wel veel vaker live is gespeeld, al is de laatste keer dat het op de setlist stond alweer twaalf jaar geleden.

13. Night Crawler (1990, 'Painkiller')
Punten: 32
Aantal stemmen: 6
3e plaats: EttaJamesBrown

In diezelfde Aardschokpoll van februari 1984 stond ook een lijstje van 'Top 30 populairste album aller tijden'.
532 lijsten waren ingezonden en in dat jaar moest de nummer 1 van de vorige editie, 'Unleashed In The East', een stapje terug doen voor de nieuwe metalhype: 'The Number Of The Beast'. Nouja, helemaal nieuw was die hype natuurlijk niet (het album kwam dan ook van de derde plaats), want de daadwerkelijk nieuwste hype kwam in een keer binnengestormd op nummer 3: 'Kill 'Em All.'

Een van de nummers op 'Unleashed' was een opwindende versie van 'Exciter'. In hoeverre het ook daadwerkelijk live was, of dat er nog in de studio flink aan gesleuteld is, dat laat ik wijselijk achterwege, maar het leuke is dat er ook beeld bestaat van 'Exciter', live in Tokio. Een detail: de band is in juli 1978 en in februari 1979 twee keer in Japan geweest voor optredens. 'Unleashed' bestaat uit opnames van de shows in februari 1979, deze liveversie is van hun eerste trip naar Japan. Het vlamt er echter niet minder om!

12. Exciter (1978, 'Stained Class')
Punten: 36
3e plaats: Mr. Rock

Ik liep hiervoor nog wat te miepen over de kwaliteit van de songtitels van Priest, die soms wel heel erg simplistisch overkomen. 'Hell Bent for Leather' vind ik daarentegen een geweldige titel: totally metal approved en kick-ass cool klinkend. Het is het enige nummer in deze finale afkomstig van 'Killing Machine', een album dat in Amerika werd hertiteld naar dit liedje, omdat 'Killing Machine' te veel associaties opriep met moord en doodslag. Ach ja...

Het is het nummer dat Priest volgens setlist.fm het op een na vaakst live heeft gespeeld: 1419 keer.
Drie maal raden welk liedje op nummer 1 staat? Dat is het nummer van 'British Steel' dat hier niet eens de finale heeft gehaald.
Het nummer stond gek genoeg niet op 'Unleashed In The East'. Dat is pas in 2001 met die geremasterde versies waar ik eerder over verhaalde rechtgezet. Hieronder een te gekke liveversie voor een oceaan aan Amerikaanse metalheads in 1983.

11. Hell Bent for Leather (1978, 'Killing Machine')
Punten: 48
2e plaats: Von Helsing
3e plaats: B.Robertson en DjFrankie

Foto is van hun show in de AFAS van juni dit jaar en gemaakt door yours trulyhttps://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/448100783_10213249935719345_6434658555880377784_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=_XaaV89mGV4Q7kNvgESh0rK&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=AXc0kdzvgCYU69eyoKPjaYc&oh=00_AYCwnqgI4ByYFoZrNHYLEl0O4e6vAhXjqKr6LCEBNeqkew&oe=6718A823

EvilDrSmith schreef:
11. Rapid Fire (1980, 'British Steel')
3e plaats: Mr. Rock

Ik vermoed dat je dit hebt overgenomen van 'Exciter', maar RonaldjK had 'Rapid Fire' op #1.

Tot woede en ongeloof van diverse deelnemers is het enige nummer van 'British Steel' in deze finale niet 'Breaking The Law', maar het mijns inziens veel betere openingsnummer 'Rapid Fire'. Tot mijn groot genoegen stond het dit jaar ook op de setlist. Gelijk qua punten met 'Hell Bent For Leather', maar met een 1e en 2e plaats toch net een plekje hoger.

Nu had ik het hierboven over de nieuwe 'hype' in 1984. Zij hebben in 1994 nog een keer samengespeeld met Rob Halford en ze speelden toen dit nummer. Nooit geweten, maar gaaf om een keer te zien. Ook al gedraagt Rob zich qua mimiek en kleding als een.. eh, hiphopper?

10. Rapid Fire (1980, 'British Steel')
Punten: 48
Aantal stemmen: 10
1e plaats: RonaldjK
2e plaats: All Day Watcher

Nu denken veel mensen dat Aardschok het eerste metalmagazine was van Nederland, maar dat klopt niet helemaal. Ik bezit ook een aantal uitgaven van het blad 'Heavy' uit Beverwijk en die waren er in 1980 net iets eerder bij. In hun 5e uitgave (september 1980) hadden ze ook een artikel gewijd aan Judas Priest, naar aanleiding van hun nieuwe album 'British Steel'. Hieronder het deel van het artikel dat over dit album gaat. https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/462495707_10213909311083317_1379670805051137280_n.jpg?_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=zA-Dt8VwYkkQ7kNvgEoC4aA&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_gid=AibNvLiCvT9GgAWYZR4Qzl9&oh=00_AYCwfK0_7Wr1jawuFT31dtmwsYKWEMdpwFnpI1mAF532wg&oe=6718CB0B

Apollo schreef:
Ik vermoed dat je dit hebt overgenomen van 'Exciter', maar RonaldjK had 'Rapid Fire' op #1.
Ja, ik had het gezien en was al bezig met aanpassen: zat nog een andere fout in. Maar dank je middernachtelijk scherp oog!

We maken een sprongetje qua punten en belanden nu op sixty-six points.

Ik heb me nooit afgevraagd waar de songteksten van Priest over gaan, maar nu dan toch.
Wie of wat is dat eigenlijk? Een sentinel? Oh, een schildwacht zegt Google Translate. Maar verder?
Een copy-paste van een site:
The Sentinel by Judas Priest is a song about a solitary figure who stands amidst an urban wasteland, waiting for his attackers who emerge as challengers, armed with iron bars and throwing knives. As the cathedral bell begins to toll, the challengers rush forth, the knives fly out like bullets, and screams of pain and agony rent the silent air. However, the figure stands expressionless, unmoved by his victory and the seeds of death that he has sown. The song warns the listener not to tempt the blade and to fear the Sentinel.

The lyrics of this song can be interpreted in various ways. One interpretation is that the Sentinel is a personification of the grim reaper, who comes to collect the souls of the dead in a desolate world. The challengers represent the living, who are willing to fight against death but ultimately succumb to it. The cathedral bell tolling can be seen as a metaphor for the end of life, and the throwing knives as a symbol of mortality. [SonicHits]

9. The Sentinel (1984, 'Defenders Of The Faith')
Punten: 66
Aantal stemmen: 12
2e plaats: The_Cry
3e plaats: Etiul en Rukwind

Deze liveversie is volgens mij ten tijde van de 'Turbo' tour, but correct me if I'm wrong.
Ik realiseer me nu dat ik het nummer een beetje te kort heb gedaan met mijn 8,3. Maar ik had al met zo veel negens rondgestrooid. I am condemned to hell.

Het hoogst genoteerde nummer zonder nummer 1-notering en het tweede nummer in deze finale zonder tegenstem. Tevens het derde, en laatste, nummer van 'Sin After Sin'. Samen met 'Saints In Hell' was dit nummer voor mij een belangrijke reden om Judas Priest weer eens live te zien (ik had van tevoren de setlist al bekeken). Okay, het was ook een verjaardagscadeautje voor mijn jongste zoon én ik had volgens mij geen clubshow meer van ze gezien sinds de Rijnhal te Arnhem, waaaay back in maart 1991. Daar speelden ze dat nummer trouwens niet. Dat zou je zelf kunnen verifiëren, want dit optreden in Arnhem is in zijn volledigheid terug te zien op YouTube. Al kan je vanwege de krakkemikkige kwaliteit je sentiment (mocht je daar ook zijn geweest) beter terzijde schuiven ten faveure van deze superieure live-uitvoering van 'Sinner' in 1982.

8. Sinner (1977, 'Sin After Sin')
Punten: 69
Aantal stemmen: 13
2e plaats: B.Robertson, Edwynn
3e plaats: Johnny Marr

Tijd voor de eerste verrassing. Ik had lang getwijfeld om dit nummer in de startlijst op te nemen. Het is een persoonlijke favoriet. Bij de eliminatieronde vond ik het al een klein wonder dat het deze overleefde. Maar zie hier: het is zomaar eventjes de Top 10 binnengestormd en op een 7e plek beland. Zelfs boven 'Sinner', ook al is het maar een schlemielig puntje. Boven elke verwachting. Misschien omdat we de twee "losse" nummers toch bij elkaar gevoegd hebben en het als één nummer hebben beschouwd? 'Dreamer Deceiver - Deceiver' is wat mij betreft de revelatie van het spel. Het is weliswaar wat minder vaak genoemd, maar áls het werd genoemd, dan kreeg het vaak veel punten. En dat terwijl het in de eliminatieronde aan een zijden draadje hing. An acquired taste among Priest fans...

Het zou een berichtje naar het management waard zijn, om duidelijk te maken dat het de hoogste tijd is om dit nummer weer eens live te spelen, want dat is sinds 1976 (!) niet meer gebeurd.

7. Dreamer Deceiver - Deceiver (1976, 'Sad Wings Of Destiny')
Punten: 70
1e plaats: Kondoro0614
2e plaats: EttaJamesBrown, Apollo, Shaky, Rukwind
3e plaats: EvilDrSmith
Aantal tegenstemmen: 4

Een live in de studio-opname die ik waarschijnlijk het meest van Judas Priest heb gezien. En tevens een van de alleroudst bewaarde liveopnamen en zeker de beste. Kippenvel! Er is ook een upload met alleen dit nummer, maar deze link bevat tevens 'Rocka Rolla' en de droogkloterige aan- en afkondiging van de presentator: die wil ik jullie niet onthouden. En zeg nu zelf? Wat was Rob toch een knappe jongeman met dat lange haar.

Meteen de volgende verrassing. Het nummer dat met hakken over de sloot, met hangen en wurgen en met de grootst mogelijke moeite de finale haalde. Eindigt-ie pardoes op nummer 6! En dat had nog zelfs hoger kunnen worden, want na 14 stemmers stond het zelfs tijdelijk op een derde plek. Helaas droogde het succes te vroeg op. Bij de laatste zes stemmers kreeg het uiteindelijk nog maar een keer drie puntjes. Evenzogoed is het behoorlijk opvallend te noemen dat 'A Touch Of Evil' zo hoog is gekomen. Mede te danken aan drie topposities: dat is net zoveel als de nummers in de Top 4. Dat geeft maar aan dat er meerdere topfavorieten zijn van Priest en niet een of twee echt uitgesproken favorieten. Terwijl ik op voorhand dacht dat dat 'Painkiller' en 'Victim Of Changes' zouden zijn. Enfin, deze nummers zijn ook nog steeds in de race.

6. A Touch of Evil (1990, 'Painkiller')
Punten: 72
Aantal stemmen: 12
1e plaats: EttaJamesBrown, Von Helsing, The_CrY
2e plaats: Mr. Rock
Aantal tegenstemmen: 6

Wat heeft K.K. Downing eigenlijk zelf te vertellen over 'A Touch Of Evil'? Nou, we vragen het gewoon even aan hem (Aardschok nr.10, 1990).https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/463841695_10213909310603305_2331836701459056991_n.jpg?_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=xUMB8M67uWwQ7kNvgFc9A1i&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_gid=AcJFhXYy-BA4WO2g_-ncZdQ&oh=00_AYDceY4YFddSvhbXQx_hjhJA_SJXVIWw4PBCyPjYDMy3hQ&oe=6718BCB3
Zijn hoop werd ingelost. Er is een video van gemaakt. Ik had 'em nog nooit gezien. Jullie?

De Top 5 is razend spannend geworden, maar om deze cliffhanger nog wat langer aan te houden: die geef ik morgen eind van de ochtend prijs. Je kan dus nu rustig dromen zonder te worden bedrogen, Apollo.

https://i.ebayimg.com/images/g/wXAAAOSwYflj~OgM/s-l400.jpg
Het hoogst genoteerde nummer dat van de Top 6 de minste nummer 1-posities scoorde. Slechts eentje, terwijl de andere vijf drie topposities scoorden. Dat betekent vast dat het nummer breed gedragen wordt (klopt, want geen enkele tegenstem).

Ik heb een beetje zitten grasduinen in mijn oude muziektijdschriften, maar ik kon nergens een liveverslag vinden van Priest tijdens hun 'World Vengeance' tournee. Wat blijkt? Ze hadden destijds Nederland bruut overgeslagen. De band had tijdens de 'World Wide Blitz' tour van het album 'Point Of Entry' Nederland nog wel bezocht, in de Jaap Edenhal te Amsterdam (tweemaal) en de Rodahal te Kerkrade of all places, maar 'Screaming For Vengeance' werd, op een paar Britse shows na, live louter en alleen in de USA gepromoot, acht maanden lang. Ik heb met de Europese metalheads van destijds te doen, want na die teleurstellende 'Point Of Entry' trof 'Screaming For Vengeance' als een rechtse directe je vol in je smoel. The Priest was (once again) back! Maar live gebeurde dat pas in januari 1984 tijdens de 'Defenders Of The Faith' tour, wederom in de Jaap Edenhal.
'Electric Eye / The Hellion' staat op nr. 6 van meest gespeelde Priestnummers (1209 keer en counting).

5. The Hellion / Electric Eye (1982, 'Screaming For Vengeance')
Punten: 84
Aantal stemmen: 14
1e plaats: motel matches
2e plaats: Mr. Rock
3e plaats: Edwynn, Von Helsing, All Day Watcher

Zo klonk het nummer in het jaar van uitgave. Damn, wat had Rob toch een fenomenale stem en bereik: van sonoor laag tot ijselijk hoog.

https://www.creativefabrica.com/wp-content/uploads/2023/08/02/Burning-Number-Four-Fire-Flames-effect-Graphics-76005343-1-1-580x386.jpg
Als er positieve verrassingen zijn, dan is het geen verrassing dat er ook een teleurstellende verrassing opduikt. In dit geval is dat mijn gedoodverfde nummer 1, die ik minimaal een podiumplaats toedichtte. Het nummer kwam ver, maar eindigt er toch naast. Een puntje minder de nummer 3 (!) en ook maar twee puntjes meer dan de nummer 5. Almost too close to call. Alsof het de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn. Vooral tijdens de eerste stemmen verliep de score onthutsend stroef en kwamen er heel magere cijfers binnen. Na de eerste zeven stemmers stond het nummer op een bedroevend 9e plek. Het tweede deel voorkwam een blamage, met name dankzij de laatste twee stemmers (waaronder ondergeketende.. eh, ondergetekende).

4. Victim of Changes (1976, 'Sad Wings Of Destiny')
Punten: 86
Aantal stemmen: 15
1e plaats: Etiul, Rukwind, EvilDrSmith
2e plaats: Johnny Marr
3e plaats: Kondoro0614, The_Cry

De oudste live-opname van (een klein stukje) 'Victim Of Changes' die ik vond, dateert van het Reading Festival op 22 augustus 1975, ruim 49 jaar geleden. Dit optreden is in zijn geheel terug te luisteren (weliswaar met krakkemikkig geluid (natuurlijk)), maar moet je toch eens zien wat er óók op YouTube te vinden is? Een kleine drie minuten livebeeld van dat Priestoptreden, opgenomen op 8mm-beeld. Geweldig en zo gaaf om te zien hoe het publiek danst en klapt op de metal van Priest! Hier zie je trouwens ook dat Rob zijn lange manen inmiddels heeft gekortwiekt. Zonde Rob!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.