MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
zaaf
1. For Sure
2. King of Sweden
3. Iris
4. Born in a War *
5. Say Goodbye *
6. Ran
7. The Tower
8. Thrill
9. Tin Man
10. Vireo's Eye *

Future Islands destijds ontdekt dankzij het optreden bij Letterman, Seasons (Waiting for You) werd meteen een persoonlijke allertijden-favoriet en die kerel met zijn vreemde dansjes vond ik best wel fascinerend om bezig te zien. Vervolgens verloor ik ze een tijdje uit het oog. Onterecht, zo blijkt nu ook weer, dit is een bijzonder aangename luisterlijst.

1. Seasons (Waiting on You)
2. Glimpse
3. Ran
4. For Sure
5. Say Goodbye *
6. The Tower
7. Vireo's Eye *
8. Light House *
9. Spirit
10. King of Sweden

Aaargh, ik wou Cave ook nog wat punten geven.

1. Tin Man
2. Iris
3. Seasons (Waiting on You)
4. Thrill
5. Ran
6. For Sure
7. Glimpse
8. Before The Bridge
9. King Of Sweden
10. Say Goodbye

jammer dat Long Flight de eindlijst niet gehaald heeft, deze had sowieso bovenaan geëindigd.

1. Spirit
2. Seasons (Waiting on You)
3. Ran
4. Cave
5. A Dream of You and Me
6. Fall From Grace
7. Before the Bridge
8. Thrill
9. Iris *
10. For Sure

Weekend is begonnen. Ik luister nu voor het eerst Future Islands.

Lijstje zal vast komen: eerste liedje klinkt alvast goed

Valt mij wel op dat de zanger erg klinkt als de zanger van Sister Double Happiness

1. Give Me the Ghost Back *
2. Light House *
3. Spirit
4. Before the Bridge
5. Glimpse
6. Ran
7. A Dream of You and M
8. Cave
9. Iris *
10. King of Sweden

1. Fall From Grace
2. Vireo's Eye *
3. Born in a War *
4. Ran
5. For Sure
6. The Tower
7. A Dream of You and Me
8. Tin Man
9. King of Sweden
10. Give Me the Ghost Back *

11. Thrill
12. Seasons (Waiting on You)
13. Say Goodbye *
14. Iris *
15. Back in the Tall Grass *

Aartsmoeilijk, als Seasons m'n top 10 al niet haalt dan weet je het wel. Bazenbandje.

EttaJamesBrown schreef:
Valt mij wel op dat de zanger erg klinkt als de zanger van Sister Double Happiness

Die band ken ik dan weer niet, zal ik eens beluisteren, want ben liefhebber van het stemgeluid van Sam.

Je hebt nog tot ongeveer 20u - geldt ook voor Martijn Jonkers, Gretz, Dance Lover en al wie nog meer wil stemmen. Mocht je dat niet redden, plaats even een berichtje.

2. Iris*
3. King of Sweden
4. for Sure
5. Dream of You and Me
6. Ran
7. Fall From Grace
8. Back in the Tall Grass *
9. Glimpse
10. The Tower

Titmeister

Titmeister het wordt een race tegen de klok, maar ik ga m'n best doen

Titmeister schreef:
(quote)

Die band ken ik dan weer niet, zal ik eens beluisteren, want ben liefhebber van het stemgeluid van Sam.

Je hebt nog tot ongeveer 20u - geldt ook voor Martijn Jonkers, Gretz, Dance Lover en al wie nog meer wil stemmen. Mocht je dat niet redden, plaats even een berichtje.

Done

Ik had eigenlijk een ander nummer op 1 willen zetten, omdat Seasons (Waiting on You) zo voor de hand ligt, maar ja ik vind het uiteindelijk toch het beste nummer. Walking Through That Door zou m'n nummer 2 zijn geweest.

2. Back in the Tall Grass *
3. Cave
4. Vireo's Eye *
5. Light House *
6. Ran
7. Fall From Grace
8. Thrill
9. Glimpse
10. The Tower

Gretz verwacht jij nog binnen afzienbare tijd te stemmen? Anders sluit ik hem af.

1 moment

De lijnen zijn gesloten. Bij deze de uitslag. In totaal 12 stemmers kwamen tot de volgende uitslag:

20 Say Goodbye *
16 punten, 4 stemmers, hoogste plaats 5e bij esteban & zaaf

18 Thrill 4 stemmers
16 punten, 4 stemmers, hoogste plaats 4e bij remcodurez

18 Before the Bridge
16 punten, 4 stemmers, hoogste plaats 4e bij EttaJamesBrown

Onderaan vinden we ex aequo 3 nummers met 16 punten en 4 stemmers. Say Goodbye krijgt uiteindelijk de rode lantaarn obv hoogste noteringen. Opvallend genoeg zien we hier ook de enige notering van On the Water, met 3,79 het op-een-na-hoogst beoordeelde album van de band - Balance en Give Us the Wind sneuvelden in de 2e ronde. Het hoogst beoordeelde album is overigens het debuut (Wave Like Home), weliswaar met maar 11 stemmers. Het debuut is het enige album dat ontbreekt in de finale (Little Dreamer viel af), wat ik zelf niet gek vind; ondanks dat er best een paar aardige nummers opstaan, is de opnamekwaliteit bijzonder matig te noemen.

17 Tin Man
19 punten, 4 stemmers, nummer 1 van remcodurez

15 Cave
21 punten, 4 stemmers, hoogste plaats 3e bij Martijn Jonkers

15 Born in a War *
21 punten, 4 stemmers, hoogste plaats 3e bij Johnny Marr

Op 17 vinden we live-favoriet Tin Man, verrassend laag als je het mij vraagt. Sowieso scoort In Evening Air matig deze Greatest Hits, want Walking Through That Door en Long Flight - beide ook redelijke livefavorieten - sneuvelden al in de vorige ronde.

Op 15 vinden we weer een ex aequo, met de eerste notering van The Far Field en alweer de tweede van As Long As You Are - Sjon kan gerust zijn, de derde duurt nog wel even...

14 Back in the Tall Grass *
23 punten, 5 stemmers

13 The Tower
25 punten, 7 stemmers

12 Give Me the Ghost Back *
26 punten, 4 stemmersm, nummer 1 van EttaJamesBrown

We komen in de middenmoot met het eerste nummer van prijsalbum Singles. Back in the Tall Grass heeft een soort marsritme, dat mij altijd doet denken aan het galopperen van een paard.

Daarna komen 2 nummers van het populaire meest recente album People Who Aren't There Anymore - dat met 5 nummers in de finale is vertegenwoordigd. The Tower was, net als de meeste andere nummers van het album, een puntensprokkelaar. Give Me the Ghost Back, daarentegen, schoot uit de startblokken, stond zelfs in de top 3, maar haalde daarna vrijwel geen punt meer. Een 1e plek van Future Islands-rookie EttaJamesBrown katapulteerde het nummer uiteindelijk alsnog de middenmoot in.

11 Light House *
27 punten, 4 stemmers

10 Spirit
28 punten, 4 stemmers, nummer 1 van Arno en motel matches

Precies in het midden vinden we de 3e en 4e single van Singles. Spirit met zijn modulerende synths past op het album precies tussen de knallende opener en het vrolijke Sun in the Morning (helaas niet in de finale). Light House is dan weer een subtiel scharnierpunt op de plaat, daar waar de klankkleur meandert van onbezorgd naar donker. Overigens staan beide nummers los ook als kneiters van popsingles. Ik had ze dan ook wel iets hoger verwacht, maar beide waren opvallend love/hate - gezien de rest van de top 10 minstens 2x vaker is genoemd.

9 King of Sweden
33 punten, 9 stemmers

8 A Dream of You and Me
34 punten, 8 stemmers

2 echte puntensprokkelaars. Slechts 1 nummer werd vaker genoemd dat Sams herinnering aan een tete-a-tete met Carl XVI Gustaf, de 2e single van People Who Aren't There Anymore.

Het luchtige A Dream of You and Me is dan weer een rustpunt als afsluiter van de emotionele rollercoaster die Singles heet.

7 Vireo's Eye *
36 punten, 6 stemmers

6 Glimpse
39 punten, 7 stemmers

Net buiten de top 5 vinden we het oudste en het nieuwste nummer van deze finale. Vireo's Eye scoort opvallend goed, gezien de mindere score van zijn albumgenoten. Zeker niet onterecht overigens. Hier hoor je duidelijk waar de band haar invloeden vandaan haalt: met de droge ritmesectie en snerende synths had dit zo op een album van New Order kunnen staan.

Glimpse is opvallend kort op het laatste album als losse single verschenen. Qua geluid is dat dan weer minder opvallend, want het klinkt wat duisterder dan het meeste van PWATA. Recent noemde ik het in Song van het Jaar de beste Future Islands-single sinds Singles. Dat waren jullie net niet met me eens - maar een 6e plaats is zeker niet onverdienstelijk voor een nummer dat amper 2 maanden oud is.

5 Iris *
44 punten, 8 stemmers

We trappen de top 5 af met de hoogste nominatie en verreweg de grootste verrassing: albumtrack Iris van het laatste album. Het is een beetje een a-typisch Future Islands-nummer, dat sterker leunt op het tegendraadse, funky ritme dan op de synths, die vrij luchtig klinken. Het verder een nummer dat hoop biedt, zoals Future Islands dat ook goed kan: uit kwade zaken bloeien mooie irissen. Een erg terechte, mooie score is het eindresultaat.

4 For Sure
46 punten, 8 stemmers, nummer 1 van zaaf

Na Seasons waarschijnlijk hun meest hitgevoelige nummer. Daar waar As Long as You Are niet het meest verheffende album uit de reeks is - ook wel af te zien aan de score hier - zien jullie For Sure wel als absolute Future Islands-klassieker, met een plek net naast het podium als resultaat.

3 Fall From Grace
48 punten, 7 stemmers, nummer 1 van Johnny Marr en Titmeister

Yes, vergeet Seasons, voor mij is dit het ultieme Future Islands-nummer. Waar het album begint met vrolijke synthpop, zijn we ten tijde van Fall From Grace aangekomen bij de aartsdonkere krochten van Herrings ziel - tevens het enige studionummer met zijn karakteristieke grunt. Het nummer gaat over het verliezen van je jeugd en jeugdliefde, en is niet minder dan een absolute emotionele uppercut. Niet vreemd dat op YT diverse fanmade video's hebben gecirculeerd die het nummer linken aan films of series. De meeste zijn inmiddels verwijderd - waarschijnlijk vanwege copyright issues - maar deze van Breaking Bad staat er voorlopig nog mooi op. Het doet mij deugd dat jullie deze parel hebben beloond met een bronzen plak.

2 Ran
58 punten, 10 stemmers

Welk nummer hier ging winnen, was natuurlijk vooraf duidelijk. Ran mag echter trots zijn op de afgetekende positie van beste verliezer. Afkomstig van het moeilijke 2e (dus eigenlijk 5e) album The Far Field, betreft het hier een nummer over een verbroken relatie - ook een thema dat regelmatig terugkomt bij Future Islands. Inmiddels is het toch ook gewoon uitgegroeid tot een Future Islands-klassieker, en dat blijkt. Bij niemand op 1, maar wel bij bijna iedereen in de top 10 - slechts bij Arno en mij niet. Ik wil niet voor hem spreken, maar voor mij zegt dat veel over de kwaliteit van de finale, want ik vind het een topnummer.

1 Seasons (Waiting on You)
76 punten, 8 stemmers, nummer 1 van dumb_helicopter, esteban, Gretz, johannesB en Martijn Jonkers

De gedoodverfde en afgetekende winnaar. Was hun doorbraakhit en zou in een rechtvaardigere wereld gewoon in de top 100 van de diverse aller-tijden-lijsten staan. Opvallend genoeg liet 1/3 van de stemmers het nummer nog buiten hun lijst, maar de rest had hem minimaal in de top 3, waardoor de voorsprong nog steeds een straatlengte is. Ik hoef er verder denk ik niet zo veel worden aan vuil te maken, kijk vooral nog eens het optreden waar het allemaal mee begon - omdat ie zo fijn is

Rest mij verder nog om iedereen te bedanken voor de deelname, de volledige uitslag te posten en het stokje door te geven aan Arno met onze Ierse vrienden van Fontaines D.C. (en Grian Chatten solo).

Einduitslag:
1 Seasons (Waiting on You) 8 stemmers 76 punten
2 Ran 10 stemmers 58 punten
3 Fall From Grace 7 stemmers 48 punten
4 For Sure 8 stemmers 46 punten
5 Iris * 8 stemmers 44 punten
6 Glimpse 7 stemmers 39 punten
7 Vireo's Eye * 6 stemmers 36 punten
8 A Dream of You and Me 8 stemmers 34 punten
9 King of Sweden 9 stemmers 33 punten
10 Spirit 4 stemmers 28 punten
11 Light House * 4 stemmers 27 punten
12 Give Me the Ghost Back * 4 stemmers 26 punten
13 The Tower 7 stemmers 25 punten
14 Back in the Tall Grass * 5 stemmers 23 punten
15 Born in a War * 4 stemmers 21 punten
15 Cave 4 stemmers 21 punten
17 Tin Man 4 stemmers 19 punten
18 Before the Bridge 4 stemmers 16 punten
18 Thrill 4 stemmers 16 punten
20 Say Goodbye * 4 stemmers 16 punten

Thanks Titmeister dat je Future Islands weer even goed op de kaart hebt gezet. Was leuk om weer even in hun oeuvre te duiken. Toffe presentatie ook!

Thanks Heiko

Straks even de rest teruglezen als m’n concert erop zit

Merci Tittie! Leuke stukjes ook, waar ik het met vele bevindingen eens ben. (behalve "vergeet Seasons") Blij ook zoveel liefde te zien voor "For Sure", die voor de gezamenlijke lijst niet veel bijval kreeg en ook "Glimpse", die op dit moment ook niet veel opduikt aldaar. Ik heb nu vooral zin om een Future Islands best-of playlist te maken.

FONTAINES D.C. + GRIAN CHATTEN
https://media.gq.com/photos/67099521134709179a0f4982/16:9/w_1280,c_limit/GQ1124_FontainesDC_02.jpg

De Fontaines! Een van dé hypebands van het afgelopen jaar, zeker in (indie)rockkringen. En da’s best opvallend, want met Romance brachten de Ieren dit jaar al hun vierde langspeler uit (en wat mij betreft ook hun minste). Dankzij die plaat, en vooral de single Starburster, zijn ze definitief doorgedrongen tot de mainstream.

De bandleden leerden elkaar destijds kennen op het British and Irish Modern Music Institute (kunstschoolstudenten!) en begonnen als een dichterscollectief. Gelukkig gooiden ze snel het roer om en richtten ze Fontaines D.C. op zoals we het vandaag kennen. In 2019 verscheen hun debuutplaat Dogrel, die een frisse wind liet waaien door de postpunkrevival, een gebied waar het soms lastig is om door de bomen het bos te zien.

Vier albums, een succesvolle tour met volgende week Brussel en twee maal Amsterdam en een bescheiden sterrenstatus: dat schreeuwt om een Greatest Hits-editie. Om jullie keuzestress nog wat groter te maken, doen ook de plaatjes van Grian Chattens solowerk mee. Aan jullie om onderstaande startlijst van 20 songs aan te dikken met 10 ontbrekende parels.

A Hero's Death
A Lucid Dream
Big
Boys in the Better Land
Fairlies (Grian Chatten)
Favourite
Here's the Thing
Hurricane Laughter
I Don't Belong
I Love You
In ár gCroíthe Go Deo
In the Modern World
Jackie Down the Line
Last Time Every Time Forever (Grian Chatten)
Roman Holiday
Skinty Fia
Starburster
Televised Mind
The Score (Grian Chatten)
Too Real

Deadline: maandagavond om 18 uur.

Titmeister nog bedankt voor de toffe Islands-week!

Casartelli, cosmic kid, DjFrankie kan iemand de titel aanpassen?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:15 uur

geplaatst: vandaag om 02:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.