MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
3. Jackie Down the Line (91, nummer 1 van Outlaw104, motel matches)
2. Too Real (103, nummer 1 van dumb_helicopter)

Niet superveel topnoteringen voor deze twee (minder dan de nummer 4 en 5), maar wel door bijna iedereen genoemd. Dus een podiumplek is verdiend.

1. Boys in the Better Land (130, nummer 1 van likeahurricane, 50tracks, ArthurDZ)

Afgetekend winnaar! Van in het begin nam Boys de leiding, en het gaf die nooit af. Op twee personen na werd de song door iedereen genoemd. En gisteravond tijdens hun optreden stond de zaal ook het meest van al in brand tijdens Boys in the Better Land. Proficiat!

Dank Arno! Stiekem wel een klein beetje FOMO voor wie hen gisteren live heeft gezien.

GREATEST HITS VAN EPICA – RONDE 1
https://i.pinimg.com/originals/2f/aa/ae/2faaae25eca8a301655222c3b7a343e3.png

Symfonische metalband Epica werd in 2002 opgericht door gitarist Mark Jansen na zijn vertrek uit After Forever. 22 jaar later staat de teller op meer dan 1.200 shows, 8 studio-albums en diverse live-albums en EP’s en is de band uitgegroeid tot een grote naam binnen het genre. Epica is een graag geziene gast op alle grote (metal)festivals en heeft ook een trouwe fanbase buiten Nederland, met name in Zuid-Amerika.

Een belangrijk kenmerk van de sound van Epica is de vocale wisselwerking tussen frontvrouw Simone Simons (sopraanzang) en Mark Jansen (grunts/screams). Zoals gebruikelijk bij symfonische metal wordt veelvuldig gebruik gemaakt van orkest en koor.

Ondanks een zeer fraai gemiddelde op MuMe (3,96 o.b.v. 847 stemmen) is deze sympathieke band nog niet eerder in de spotlights gezet tijdens een editie van Greatest Hits. Daar gaan we deze week, een paar dagen na de release van hun nieuwe single Arcana, verandering in brengen!

Omdat Epica geen band is voor de reguliere hitlijsten, heb ik de startlijst samengesteld uit de 20 hoogst gewaardeerde nummers van de 8 albums: 2 van elk album + 4 extra van de albums met de hoogste scores. Bij een gelijk aantal stemmen heeft het aantal live uitvoeringen de doorslag gegeven. Dit heeft geleid tot de volgende startlijst:

Beyond the Matrix
Blank Infinity
Chasing the Dragon
Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)
Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV)
Dancing in a Hurricane
Design Your Universe (A New Age Dawns - Part VI)
Fools of Damnation (The Embrace That Smothers - Part IX)
Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V)
Monopoly on Truth
Quietus
Resign to Surrender (A New Age Dawns - Part IV)
Rivers
Storm the Sorrow
The Divine Conspiracy
The Essence of Silence
The Phantom Agony
The Second Stone
The Skeleton Key
Unchain Utopia

De Spotify playlist vinden jullie hier: Greatest Hits van Epica [MuMe nov24]

Er zullen ongetwijfeld nog de nodige persoonlijke favorieten ontbreken, dus ik wil jullie vragen om 10 nummers te nomineren die de lijst nog mooier en completer maken. Naast de albums doen hierbij uiteraard ook de (studio-)EP’s mee.

Deadline: maandag 18 november om 20:00.

Tussendoor zal ik voor de liefhebbers af en toe wat Epica weetjes op jullie afvuren. Maar voor nu: veel luisterplezier gewenst!

Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe: wil één van jullie de topic titel aanpassen? Alvast bedankt!

Hierbij wil ik nog een paar mensen taggen die Epica in hun persoonlijke top 10 hebben staan. Misschien vinden jullie het leuk om deze week te helpen om de beste songs van Epica op de ‘juiste’ volgorde te zetten?

<JJ>, BOKER, Dr.Pat, Heino, Kohnhoj, omnius, pearls

In deze 1e ronde zijn we op zoek naar 10 nummers die nog niet in de startlijst staan.
Voor de complete uitleg van het spel GH klik hier.

Bedankt Arno voor deze week voorpret. Morgenavond wordt mijn eerste keer Fontaines DC, dus ik ben benieuwd.

All Day Watcher Leuk idee! Hier nog 10 extra nummers:
Abyss of Time - Countdown to Singularity
Architect of Light
Divide and Conquer
Menace of Vanity
Never Enough
Sancta Terra
Sensorium
The Obsessive Devotion
Universal Death Squad
Unleashed

Dank Arno voor het lekkere weekje Fontaines. Vanavond nog even de kers op de taart zetten in AFAS.

Bedankt voor de presentatie Arno, en leuk All Day Watcher: ik ben Epica-liefhebber van het eerste uur (of was het nu het tweede uur? Ik weet niet meer of ik destijds Sahara Dust ook al op het netvlies had), maar de afgelopen vijftien jaar is de band een beetje uit oog en oor geraakt. Mooie aanleiding voor een inhaalslag.

Canvas of Life
Code of Life
Delirium
Freedom - The Wolves Within
Martyr of the Free Word
Requiem for the Indifferent
Santa Terra
The Great Tribulation
The Obsessive Devotion

EPICA WEETJE #1

Voor dit eerste Epica weetje gebruik ik de voorzet die EvilDrSmith gistermiddag gaf, toen hij de naam Sahara Dust liet vallen.

Toen Mark Jansen in 2002 een demo (Cry For The Moon) opnam met zijn nieuw geformeerde band, gebeurde dit onder de naam Sahara Dust. Er werd ook één optreden gegeven in december van dat jaar, in 013 in Tilburg, als voorprogramma van Anathema. Begin 2003 werd de naam Sahara Dust alweer losgelaten en werd de jonge band omgedoopt tot Epica, vernoemd naar het zesde album van Kamelot.

Een grote sprong in de tijd. Op 3 september 2022 speelde Epica een speciale show om hun 20 jarig bestaan te vieren. De locatie was wederom 013 in Tilburg. En het voorprogramma werd verzorgd door, jawel, Sahara Dust! De band bestond uit de huidige Epica leden die werk uit hun beginperiode speelden. Bij slotnummer The Phantom Agony betrad voormalig bassist Yves Huts het podium voor een gastbijdrage.
https://rockmuzine.nl/wp-content/uploads/2022/09/SR4A9792-700x467.jpg

Nu ben ik van oudsher geen metalhead en al zeker geen Epica-fan van het eerste uur (eerder de laatste vijf minuten), dus mijn lijstje leunt relatief op recenter werk en dan nog in het bijzonder de prachtige ballads die ze hebben. Simone Ik neem maar even aan dat de spelleider Vermillion expres buiten beschouwing heeft gelaten.

Arcana
Delirium
Feint
Kingdom of Heaven (The Antidiluvian Universe - Part III)
Rivers
Sirens - Of Blood and Water
Solitary Ground
Tides of Time
Unleashed
Universal Death Squad

Klopt, remcodulac, na lang twijfelen heb ik Vermillion inderdaad niet mee laten doen. Simones solodebuut is één van mijn favoriete albums van dit jaar, maar muzikaal vind ik het meer neigen naar Ayreon en andere projecten van Arjen Lucassen (wat logisch is gezien zijn grote inbreng) dan naar Epica. En de band heeft zelf al zoveel goede nummers gemaakt... Dus toch besloten om deze GH 'puur' te houden.

Zou je Rivers nog willen vervangen? Die staat al in de startlijst.

All Day Watcher schreef:
Zou je Rivers nog willen vervangen? Die staat al in de startlijst.
Hee, toch nog ergens overheen gekeken.
Dan vervang ik Rivers door Dedicate Your Heart.
Verrekte lang album voor een EP, trouwens.

All Day Watcher schreef:
EPICA WEETJE #1

Voor dit eerste Epica weetje gebruik ik de voorzet die EvilDrSmith gistermiddag gaf, toen hij de naam Sahara Dust liet vallen.

Toen Mark Jansen in 2002 een demo (Cry For The Moon) opnam met zijn nieuw geformeerde band, gebeurde dit onder de naam Sahara Dust. Er werd ook één optreden gegeven in december van dat jaar, in 013 in Tilburg, als voorprogramma van Anathema. Begin 2003 werd de naam Sahara Dust alweer losgelaten en werd de jonge band omgedoopt tot Epica, vernoemd naar het zesde album van Kamelot.

Een grote sprong in de tijd. Op 3 september 2022 speelde Epica een speciale show om hun 20 jarig bestaan te vieren. De locatie was wederom 013 in Tilburg. En het voorprogramma werd verzorgd door, jawel, Sahara Dust! De band bestond uit de huidige Epica leden die werk uit hun beginperiode speelden. Bij slotnummer The Phantom Agony betrad voormalig bassist Yves Huts het podium voor een gastbijdrage.
(afbeelding)

Grappig, was ik destijds ook bij in 2003. Wist ik helemaal niet dat ze dit in 2022 gedaan hadden onder de noemer Sahara Dust. Ad Sluijter was er dus niet bij?

Faalhaas schreef:
Grappig, was ik destijds ook bij in 2003. Wist ik helemaal niet dat ze dit in 2022 gedaan hadden onder de noemer Sahara Dust. Ad Sluijter was er dus niet bij?
Nee, alleen Huts één nummer op bas. Het was in mijn ogen ook meer een gimmick dat Epica onder de oude naam speelde. Met o.a. Simone die vertelde dat ze als bandje nog maar weinig hadden opgetreden, die Epica bedankte dat ze in hun voorprogramma mochten spelen, etc.

Epica, ik wordt er met de jaren steeds gekker op!
Gek ook dat ik niet getagd ben, maar wat blijkt, staat niet meer in mijn top 10 terwijl ze daar wel heel lang stonden. Welke band het geflikt heeft om ze daar uit te krijgen ben ik vergeten maar ze horen er wel in te staan. Jammer dat er maar 10 in mogen.

Enfin, over deze lijst, het is een grote schande, ja ik overdrijf niet, dat mijn favoriete Epica nummer niet in de startlijst staat en kan het nog gekker? Ja dat kan, niemand van mijn voorgangers heeft deze aangedragen als toevoeging...

remcodulac, Heino, Bonk, jullie kunnen nog een correctie indienen!

Serenade of Self-Destruction
Delirium
Requiem for the Indifferent
Unleashed
Code of Life
The Final Lullaby
Sirens - Of Blood and Water
Arcana
The Gohst in Me

In ieder geval heb ik me vanmiddag tijdens het stofzuigen uitstekend vermaakt met de Spotify playlist waarvoor hartelijk dank All Day Watcher

Hoe meer zielen hoe meer vreugd, dus ik doe nog een 2e tag rondje. Dit keer mensen die hoge scores hebben gegeven voor meerdere Epica albums.

RuudC, Gerards Dream, Darkzone, Von Helsing, namsaap, artboy, Kronos, Roberto66, lennert

We zijn deze week bezig om de beste nummers van Epica op een rijtje te zetten. Via nomineren (maandag) en elimineren (woensdag) komen we vrijdagavond tot een eindlijst. Vind je het leuk om hieraan bij te dragen, dan ben je van harte welkom om mee te spelen!

Voor meer informatie over het spel zie mijn berichten van gisteren.

Mijn lijsie:

Veniality
Seif Al Din
Run for a Fall
Sensorium
Feint
Illusive Consensus
Façade of Reality (The Embrace That Smothers - Part V)
The Last Crusade
Another Me "In Lack'ech"
Mother of Light (A New Age Dawns - Part II)

Code of Life
Kingdom of Heaven Prt. 3 - The Antediluvian Universe
Once Upon a Nightmare
Sancta Terra
Sensorium
Tear Down Your Walls
The Obsessive Devotion
Universal Death Squad
Unleashed

Faalhaas schreef:
All Day Watcher schreef:
Nee, alleen Huts één nummer op bas. Het was in mijn ogen ook meer een gimmick dat Epica onder de oude naam speelde. Met o.a. Simone die vertelde dat ze als bandje nog maar weinig hadden opgetreden, die Epica bedankte dat ze in hun voorprogramma mochten spelen, etc.

Ik had die reünie ook niet meegekregen, maar goed: ik volgde de band dan ook nauwelijks meer. Ik ben dan wel benieuwd waarom die eerste zangeres Helena Iren Michaelsen ook niet even kwam opdraven, maar als ik lees in welk privédrama zij al jarenlang is verwikkeld, dan kan ik me voorstellen dat haar hoofd daar niet naar stond, noch dat Epica het een goed idee vond om haar uit te nodigen.

Enfin, het was daarentegen wel grappig dat mijn zoon (17) thuis kwam en ik op dat moment 'Force of the Shore' aan had staan, waar op dat moment Simone net even bezig was met haar mezzosopraan op een bedje van violen. Heel ingetogen allemaal.
"Luister je nu naar opera?"
"Blijf nog maar even luisteren", zeg ik.
Niet veel later vielen er rollende drums in, scheurde er een gitaar voorbij, ging het tempo op standje 'speedmetal' en zette Mark zijn grunt in.
Zijn verbaasde, ongelovige blik was goud waard.

Aangezien ik het werk van de afgelopen 15 jaar niet/nauwelijks ken, gooi ik er als tegenhanger van remcodulac juist wat ouwe classics tegenaan (tot en met 'Design Your Universe') en dan ook vooral het wat stevigere werk.

Fier bovenaan staan natuurlijk de hardste (?) nummers van de band (voor zover ik het werk ken):
Martyr of the Free Word (dat je die zelf niet noemt vind ik toch een klein tegenvallertje, All Day Watcher )
Semblance of Liberty

Death of a Dream (The Embrace That Smothers, Pt. 7)
Façade of Reality (The Embrace That Smothers - Part V)
Force of the Shore
Mother of Light (A New Age Dawns - Part II)
Sancta Terra
Sensorium
The Last Crusade (A New Age Dawns - Part I)
The Obsessive Devotion

EPICA WEETJE #2

Wat hebben Epica en Kate Bush met elkaar gemeen?

In 1978 maakte Nederland kennis met de 19 jarige Kate Bush via een televisie special uitgezonden door de TROS. Het programma had een tweeledig doel: promotie van haar debuutalbum The Kick Inside, maar ook van het recent geopende Spookslot in attractiepark De Efteling. De special bestond uit 6 muziekvideo’s, waaronder een memorabele van Wuthering Heights. Hierin danst Bush in een lange witte jurk door de hoofdshow van het Spookslot. Ter gelegenheid van de tv special werd een grafzerk gemaakt met de naam van de zangeres erop. In 2022 werd bekend dat het verouderde Spookslot gesloopt ging worden, waarop veel Kate Bush fans de Efteling (tevergeefs) benaderden over de grafzerk.

Het pretpark bouwde vervolgens een nieuwe griezelattractie: Danse Macabre, vernoemd naar het muziekstuk van de Franse componist Camille Saint-Saëns uit 1875. Deze bekende melodie speelde in het oude Spookslot een grote rol, maar zeker ook in de nieuwe attractie. Tijdens hun Symphonic Synergy concerten op 19/20 september 2024 verraste Epica de fans met een nieuwe song: The Ghost In Me, waarin diezelfde melodie terugkomt. Een week voor de officiële opening van Danse Macabre lanceerde Epica de videoclip van het nummer, waarin ze in de voetsporen van Kate Bush treden: de clip is namelijk opgenomen in en rond de nieuwe attractie. Uiteraard kreeg ook Epica een eigen grafsteen.

All Day Watcher schreef:
In 2022 werd bekend dat het verouderde Spookslot gesloopt ging worden, waarop veel Kate Bush fans de Efteling (tevergeefs) benaderden over de grafzerk.
Mijn laatste ex is ook zwaar Bush-fan en repte destijds dat ze er wel een bedrag van vier cijfers voor over had. Vond ik al redelijk fors, maar voor de écht gefortuneerde Bush-fans waarschijnlijk een lachertje.

Ik had niet meer meegekregen wat er nu uiteindelijk met de zerk is gebeurd.
Op nu.nl lees ik een reactie hierover (29-11-2023): "Hij heeft een mooi plekje gekregen in het erfgoedarchief van ons park", vertelt een woordvoerder van de Efteling.
Erfgoedarchief?
Volgens een van de reacties is dat "een soort opslagplek waar veel oude en versleten/vervangen onderdelen liggen en is geopend voor publiek tijdens een bezoek aan de Efteling".
Klinkt als een openbare vuilstort.

GREATEST HITS VAN EPICA – RONDE 1 TIE-BREAK

Allereerst bedankt voor het insturen van jullie nominaties. Met zijn zevenen bedachten we 40 nummers die niet zouden misstaan in de volgende ronde.

musicborst, helaas kreeg jouw favoriet Serenade of Self-Destruction geen bijval. Maar we kunnen samen uithuilen, want ook mijn gedoodverfde nummer 1 (Once Upon a Nightmare) was kansloos.

Over een vijftal nummers was, met 4 stemmen, geen enkele twijfel:

Sancta Terra
Sensorium
The Obsessive Devotion
Unleashed

Ik ben benieuwd of hun populariteit straks ook overeind blijft in de volgende rondes.

Nummers die het met één stem minder moesten doen, maar toch door zijn:

Code of Life
Delirium
Universal Death Squad

Dan blijven er nog twee plekken in de volgende ronde over en daarvoor zijn maar liefst 9 kandidaten, met elk 2 stemmen. Als dat geen goede reden voor een tie-break is, weet ik het ook niet meer.

Heino, Bonk, remcodulac, musicborst, Faalhaas en EvilDrSmith: grijp je kans om nog wat favorieten een rondje verder te helpen! Je mag in deze tie-break twee nummers punten toekennen: 1x 2 punten en 1x 1 punt. De twee nummers met de hoogste score gaan door.

Morgenochtend om 9:00 ga ik ronde 2 starten.

Ik zal zelf de aftrap verzorgen:

2 Kingdom of Heaven Prt. 3 - The Antediluvian Universe +2
1 Mother of Light (A New Age Dawns - Part II) +1
0 Arcana
0 Façade of Reality (The Embrace That Smothers - Part V)
0 Feint
0 Martyr of the Free Word
0 Requiem for the Indifferent
0 Sirens - Of Blood and Water
0 The Last Crusade (A New Age Dawns - Part I)

RONDE 1 TIE-BREAK
1x 2 punten en 1x 1 punt. De twee nummers met de hoogste score gaan door.

2 Kingdom of Heaven Prt. 3 - The Antediluvian Universe
1 Mother of Light (A New Age Dawns - Part II)
0 Arcana
1 Façade of Reality (The Embrace That Smothers - Part V) +1
0 Feint
2 Martyr of the Free Word +2
0 Sirens - Of Blood and Water

Morgenochtend om 9:00 start de 2e ronde

RONDE 1 TIE-BREAK

0 Arcana
1 Façade of Reality (The Embrace That Smothers - Part V)
0 Feint
3 Martyr of the Free Word +1
2 Sirens - Of Blood and Water +2

RONDE 1 TIE-BREAK

0 Arcana
0 Feint
5 Martyr of the Free Word +2
1 Requiem for the Indifferent +1
2 Sirens - Of Blood and Water

RONDE 1 TIE-BREAK

1 Arcana +1
0 Feint
5 Martyr of the Free Word
1 Requiem for the Indifferent
4 Sirens - Of Blood and Water +2

GREATEST HITS VAN EPICA – RONDE 2
https://www.nuclearblast.com/cdn/shop/files/epica.bandheader-2022.jpg?v=1707756109&width=1400

De tie-break heeft twee duidelijke winnaars opgeleverd: Martyr of the Free Word (5 punten) en Sirens - Of Blood and Water (4 punten). We kunnen dus gaan starten met ronde 2.

Zoals jullie weten is in deze fase geen enkel nummer nog veilig, want nu moeten we gaan elimineren… Ik wil jullie vragen om 10 nummers te selecteren die niet tot het allerbeste werk van Epica behoren en dus mogen afvallen.

Onderstaand de complete lijst. De Spotify playlist is bijgewerkt: Greatest Hits van Epica [MuMe nov24]

Abyss of Time - Countdown to Singularity*
Beyond the Matrix
Blank Infinity
Chasing the Dragon
Code of Life*
Consign to Oblivion (A New Age Dawns - Part III)
Cry for the Moon (The Embrace That Smothers - Part IV)
Dancing in a Hurricane
Delirium*
Design Your Universe (A New Age Dawns - Part VI)
Fools of Damnation (The Embrace That Smothers - Part IX)
Kingdom of Heaven (A New Age Dawns - Part V)
Martyr of the Free Word*
Monopoly on Truth
Quietus
Resign to Surrender (A New Age Dawns - Part IV)
Rivers
Sancta Terra*
Sensorium*
Sirens - Of Blood and Water*
Storm the Sorrow
The Divine Conspiracy
The Essence of Silence
The Obsessive Devotion*
The Phantom Agony
The Second Stone
The Skeleton Key
Unchain Utopia
Universal Death Squad*
Unleashed*

Deadline: woensdag 20 november om 20:00.

Succes!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:16 uur

geplaatst: vandaag om 20:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.