MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
1 Forgiven*
2 Mary Jane*
3 You Oughta Know
4 Ironic
5 Citizen of the Planet
6 The Couch*
7 King of Pain [Unplugged]*
8 Uninvited
9 Guardian
10 That I Would Be Good [Unplugged]

Ik heb een vergelijkbare ervaring met Alanis als Mastroianni, behalve dat ik de derde fase, "eigenlijk best slecht", heb overgeslagen en meteen naar "non-existent" sprong.
Terwijl ik deze nacht me boog over het Sinterklaasgedicht voor een zestienjarige neef (en ik denk niet dat ik ooit eerder zó'n vunzig, ranzig en over-the-top seksistisch verhaaltje heb geschreven), stond de Spotifylijst van Alanis urenlang te pruttelen. En na elke draaibeurt werd het lastiger te kiezen, want potverdrie, wat een stapel fraaie nummers! Ik weet niet eens of ik mijn nummers 1 en 2 vóór deze nacht al kende (ik krijg bij 'Uninvited' een Led Zeppelins 'Kashmir'-vibe), maar ik ben blij ze zeker vijf keer te hebben gedraaid. Alleen 'Perfect' en That I Would Be Good' doen me wat minder, maar zijn evenzogoed nog prima.

1. Citizen of the Planet
2. Uninvited
3. You Oughta Know
4. All I Really Want*
5. Mary Jane*
6. Thank U
7. Joining You
8. Ironic
9. The Couch*
10. Forgiven*

(11. Hand in My Pocket)

Voor de allerlaatsten, de deadline ligt op 11 uur. Dan zal ik de laatste puntjes op de i zetten en kort daarna de presentatie starten. Nu eerst staan kleumen langs een voetbalveld.

Tip voor Bonk om warm te blijven, vraag een vlaggetje en wordt grensrechter. Zo is vandaag mijn dagbesteding.
Ik zal de finale vanavond teruglezen, alvast bedankt voor de organisatie!

UITSLAG VAN DE GREATEST HITS VAN ALANIS MORISSETTE!
https://www.desertsun.com/gcdn/authoring/authoring-images/2024/08/09/PPAS/74738837007-alanis-1.jpg?crop=5999,3375,x0,y0&width=660&height=371&format=pjpg&auto=webp

Dank aan 23 deelnemers! Als ik lees dat deze week voor sommigen heeft geleid tot een herwaardering van het werk van Alanis maakt dat het voor mij al geslaagd!
Ik ga proberen in een redelijk tempo de top 20 aan jullie te presenteren!

20. Perfect (4 punten, 2 keer genoemd)

We'll love you just the way you are
If you're perfect

Kwam binnen via de nominatieronde, overleefde zonder veel problemen de eliminatieronde om vervolgens in de finale er totaal niet aan te pas te komen. De eerste, maar zeker niet de laatste van Jagged Little Pill.

Een liedje over het moeten en kunnen voldoen aan de hoge eisen en standaarden van anderen en zeker je ouders. Als je zelf al op je 9e op televisie was in Canada in een talentenshow, is het vrij veilig om te stellen dat het geschreven is uit eigen ervaring.

Ik voel mijn tenen inmiddels weer na ook een ochtend langs de lijn Wat een prachtige opener, veel te laag natuurlijk maar de concurrentie was dan ook zeer sterk.

19. Not the Doctor (19 punten, 7 keer genoemd)

I don't want to be the sweeper of the egg shells that you walk upon
And I don't want to be your other half, I believe that 1 and 1 make 2

Meteen de volgende van Jagged Little Pill, ook via de nominatieronde, maar wel al duidelijk meer genoemd.

Zoals het hele eerste album vol staat met sterke teksten, raakte dit nummer me over de schreeuw naar eigen identiteit en onafhankelijkheid. Dat ik puber was tijdens het uitkomen van Jagged Little Pill helpt daar natuurlijk in. Hoewel het me minder sterk raakt dan toen, blijft het een sterk nummer. Tja en dan sta je daarmee op 19.

18. The Couch (20 punten, 6 keer genoemd)

How can you just throw words around like grieve and heal and mourn
I feel fine we may not have been born as awake as you were

De eerste van Supposed Former Infatuation Junkie. Ook via de nominatieronde. Meteen werd duidelijk dat Alanis niet nog een Jagged Little Pill zou uitbrengen nadat dit album uitkwam en dat was prima.

The Couch was voor mij één van de nummers waar ze een ander geluid liet horen dan op de 'eerste' (want eigenlijk was het dat natuurlijk niet) plaat. Ze neemt ons hier letterlijk mee op de bank tijdens een therapiesessie waar de vader-dochter-relatie in centraal staat. Door te wisselen van perspectief krijgt het extra lading.

Bij elke GH waaraan ik heb meegedaan kwam er wel een nummer bovendrijven dat veel indruk op me maakte. Soms een song die nieuw voor me was, soms een hernieuwde kennismaking. The Couch kende ik nog niet, maar haalde met gemak mijn top 10. De bijzondere instrumenten en de timing van het praat-zingen maken het een intrigerend nummer. Zeker geen achtergrondmuziek, Alanis dwingt je hier echt om aandachtig te luisteren.

17. Mary Jane (21 punten, 5 keer genoemd)

I hear you're losing weight again Mary Jane
Do you ever wonder who you're losing it for?

De oproep van Casartelli heeft niet mogen baten, want we komen de volgende albumtrack van Jagged Little Pill hier al tegen. En dan helpt de 2e plek in mijn eigen lijst nog behoorlijk.

Tja, ik vind dit echt een prachtig gezongen, ingetogen maar intens nummer. Ze zingt een vriendin die het moeilijk heeft op een mooie manier hoop in.

16. Forgiven (25 punten, 5 keer genoemd)

We all had delusions in our head
We all had our minds made up for us
We had to believe in something
So we did

Mocht u denken dat het bovenin alleen een Jagged Little Pill-feestje zou worden? Dat valt dus wel mee, want we komen hier het vierde nummer van Jagged Little Pill al tegen. En de clip doet me ook weer realiseren dat Taylor Hawkins toch ook echt gemist wordt alhier.

Maar wat doen jullie nu? Want dit nummer is de beste van die plaat. Gelukkig begreep Bonk dat niet alleen, dit is ook de nummer 1 van All Day Watcher. Die terecht opmerkte dat het nummer alle kracht van Alanis sterk naar voren brengt, waarbij hij nog even extra aandacht vraagt voor het getokkel op de Spaanse gitaar.
Doe ik dat nog even voor de sterke tekst die bijzonder sterk verhaald over hoe het voor haar geweest is om op te groeien onder het (in dit geval) Katholieke juk.

15. King of Pain (34 punten, 9 keer genoemd)

I have stood here before inside the pouring rain
With the world turning circles running 'round my brain
I guess I'm always hoping that you'll end this reign
But it's my destiny to be the king of pain

De enige cover die de finale haalde, nadat Crazy (terecht) medogenloos werd afgevoerd in de eliminatieronde. Uiteraard van het Unplugged-album.

Tja, het zal altijd wel een discussie blijven wat de ene cover wel geslaagd maakt en de andere niet. En of een cover überhaupt beter kan zijn als het origineel. Ik waag we me er niet aan. Waar ik me wel durf aan te wagen is dat Alanis hier en prachtige vertolking en een eigen draai geeft aan het ook al niet misselijke origineel van The Police. En die eigen draai zit niet in het veranderen van de tekst in 'Queen of Pain' in de laatste zinnen.

14. Everything (34 punten, 7 keer genoemd)

I can be an asshole of the grandest kind
I can withhold like it's going out of style
I can be the moodiest, baby, and you've never met anyone
Who's as negative as I am sometimes

Evenveel punten als King of Pain, maar door de eerste plek van vigil. Afkomstig van So-Called Chaos uit 2004. De hoogtijdagen lagen toen al duidelijk achter haar en een heel album lang kwaliteit leveren werd lastiger, maar goede nummers waren er echt nog wel. Haalde hier nog de 43e plek in de hitlijst.

Dit is er één van wat die goede nummers betreft. Een erg mooie afsluiter van So-Called Chaos, waarmee ze het hoogtepunt bewaarde voor het laatst. Wat ik niet wist was dat de videoclip bij dit nummer eigenlijk een kopie is van een videoclip van Jarabe de Palo, maar gezien het feit dat het gemaakt is door dezelfde producer en degene die haar afknipt de zanger is van Jarabe de Palo, zal het wel bewust geweest zijn.

13. Guardian (35 punten, 7 keer genoemd)

You, you in the chaos feigning sane
You who has pushed beyond what's humane
Them as the ghostly tumbleweed

Het enige nummer van Havoc and Bright Lights in deze finale. Een heerlijke albumopener.

Iets met er goed in knallen en de mooi uitgeblanceerde afwisseling tussen rustigere stukken. Scoorde nog bescheiden in de hitlijsten met een 62e plek, maar was voor mij één van de nummers waarvan ik deze week me weer realiseerde hoe sterk en lekker, maar ook fris het eigenlijk is.

12. All I Really Want (45 punten, 11 keer genoemd)

And there I go jumping before the gunshot has gone off
Slap me with a splintered ruler
And it would knock me to the floor if I wasn't there already
If only I could hunt the hunter

Zo komen we bij de opener van Jagged Little Pill. En meteen word je weggeblazen. Niet alleen door de mondharmonica.

Durf te zeggen dat we (en in ieder geval ik) nog niet vaak meegemaakt hadden dat een vrouw zo scherp en bijtend en toch ongelofelijk muzikaal je kon toezingen. Wel in de stijl van de jaren '90, maar toch weer anders. Een fraaie opmaat van al het moois wat ons nog te wachten stond.

11. Citizen of the Planet (46 punten, 8 keer genoemd)

Then I fly back to my nest
I fly back with my nuclear but everything is different
So I wait, my yearn for home is broadened
Patriotism expanded by callings from beyond
So I pack my things nothing precious, all things sacred

Net buiten de top 10, deze stevige albumopener van Flavors of Entanglement en de nummer 1 van EvilDrSmith.

Gek genoeg geen single geweest, want voor mij toch (samen met Not As We, maar daar stond ik vrij alleen in) duidelijk het sterkste nummer van Flavors of Entaglement. En dat komt door dat nummer zo krachtig en stevig is. Net alsof we wil bewijzen dat ze het nog steeds kan.

10. That I Would Be Good [Unplugged] (48 punten, 10 keer genoemd)

That I would be good even if I lost sanity
That I would be good
Whether with or without you

We gaan de top 10 in met de nummer 1 van ECooper en Mastroianni. Oorspronkelijk van Supposed Former Infatuation Junkie, maar werd pas echt een hit (nou ja, 55e plek) in deze unplugged-uitvoering.

En dat is wel logisch, want het krijgt toch echt nog wel wat extra kwaliteit en lading mee in deze liverversie. Aan de ene kant ingetogen, aan de andere kant uit het hart en bijzonder krachtig. En luistert u even mee hoe geweldig Alanis eigenlijk zingen kan?

9. Joining You (50 punten, 9 keer genoemd)

And yes they're in shock they are panicked
You and your chronic them and their drama
You this embarrassment us in the middle of this delusion

De volgende van Supposed Former Infatuation Junkie en de nummer 1 van motel matches. De live-opname is van Woodstock 99, een bijzonder festival wat volledig ontspoorde. Even een zijstapje, maar de docu (Trainwreck: Woodstock 99) die daar over gemaakt is is zeer de moeite waard, maar ook ontluisterend.

Goed, Joining You. Ik heb helemaal geen verstand van hoe het zit met toonsoorten en dergelijk. Heb wel altijd gevonden dat het nummer bijzonder opgebouwd is en een mooie, maar duistere sfeer herbergt. Als ik dan lees dat het opvalt dat het refrein en het couplet gecomponeerd zijn in respectievelijk E-mineur en C-mineur, besef ik me weer dat ik eigenlijk helemaal niet zo veel van muziek weet maar wel mooi vind dat je door dergelijke zaken dus ook goed sfeer kan neerzetten.

8. Hand in My Pocket (77 punten, 17 keer genoemd)

What it all boils down to
Is that no one's really got it figured out just yet
I've got one hand in my pocket
And the other is playing the piano

We zijn weer eens toe aan een nummer van Jagged Little Pill. Eigenlijk was ik verbaasd dat dit helemaal geen grote hit geweest is. Slechts de 86e plek. Toch is het wel een nummer wat nog geregeld op de radio langskomt.

Zal iets te maken hebben met hoe gemakkelijk het nummer in het gehoor ligt en je het ongemerkt altijd weer mee gaat zingen. Alanis schreef het nummer ook in slechts 15 minuten. Soms heb je niet veel tijd nodig om goede muziek te maken.

7. You Learn (79 punten, 15 keer genoemd)

I recommend getting your heart trampled on to anyone
I recommend walking around naked in your living room
Swallow it down (what a jagged little pill)

Het nummer waar de albumtitel in genoemd wordt waar het vandaan komt. Ook het nummer wat het hoogste scoort wat niet in de startlijst genoemd staat. Maar niemand had het op 1 staan.

Vind dit één van de meer traditioneel opgebouwde nummers van Alanis. Het gaat erover dat je ook waardevolle lessen leert van slechte beslissingen. Helaas een les die ik maar al te vaak geleerd heb.

6. Head over Feet (83 punten, 14 keer genoemd)

Your love is thick and it swallowed me whole
You're so much braver than I gave you credit for
That's not lip service

De volgende van Jagged Little Pill. Geen enkele keer op nummer 1, maar geregeld wel hoog in de lijstjes. De derde hit voor Alanis in ons land. Behaalde de 24e plek in de Top 50.

Tja, voor mij één van de mindere nummers van Jagged Little Pill, maar ik vind het nog steeds een erg sterk nummer. Dan weet u dus hoe hoog ik het album heb. Het nummer gaat over de combinatie vriendschap en geliefden zijn op hetzelfde moment. Een liefdevolle tekst vind ik het.

5. Hands Clean (95 punten, 20 keer genoemd)

If it weren't for your maturity, none of this would have happened
If you weren't so wise beyond your years
I would've been able to control myself

Voor mij persoonlijk was dit wel de verrassing in de top 5. Veel genoemd en op nummer 1 bij Johnny Marr. Ik had me eerlijk gezegd ook niet zo gerealiseerd dat het zo'n grote hit geweest is. Nummer 6 in de top 40 heeft het gestaan. Daarmee is het samen met Ironic de hoogste notering van Alanis in die top 40. Het komt van Under Rug Swept uit 2002. Even de eerste twee albums en het meditatieve album buiten beschouwing latend, het slechts scorende album van Alanis op MusicMeter, maar toch herbergde het dus een grote hit.

Ook in dit nummer moet een ex van Alanis het ontgelden. Dat was natuurlijk niet voor het eerst. Het klinkt hier wat gemoedelijker dan dat nummer wat nog moet komen. Toch zit dit nummer ook weer knapper in elkaar dan dat je op het eerste gehoor zou vermoeden.

4. Thank U (112 punten, 5 keer genoemd)

How 'bout no longer being masochistic?
How 'bout remembering your divinity?
How 'bout unabashedly bawling your eyes out?
How 'bout not equating death with stopping?

Destijds de eerste single van en nu het laatste nummer wat we tegenkomen van Supposed Former Infatuation Junkie. Relatief veel hoge noteringen en nummer 1 van DjFrankie, musicfriek en Jizze. Ook een top 10-hit hier. Ook wel regelmatig in de top 2000, maar vorig jaar wel echt op het nippertje met plek 1965.

Ze zegt er zelf over: "Eigenlijk ben ik in mijn hele leven nog nooit gestopt met werken, ik heb geen lange adempauze gehad, en ik nam anderhalf jaar vrij en leerde eigenlijk hoe ik dat moest doen. Toen ik stopte, was ik stil en ademde ik... ik bleef achter met veel dankbaarheid, en inspiratie, en liefde, en gelukzaligheid, en dat is waar het nummer vandaan kwam." Wat ik ook niet wist (maar wellicht was dat algemeen bekend) is dat de drumtrack een sample is van Sly and the Family Stone. Indien onbekend, dan weet u dat ook weer.

3. Ironic (118 punten, 18 keer genoemd)

Well life has a funny way of sneaking up on you
When you think everything's okay and everything's going right
And life has a funny way of helping you out when
You think everything's gone wrong and everything blows up
In your face

We openen het podium met wat ik toch echt wel de grootste hit van Alanis beschouw, ondanks de even hoge notering van Hands Clean. Nummer 1 van Funky Bookie en ook al jaren in de top 2000. Gek genoeg kwam het daar pas wel voor het eerst in 2007 in voor en toen meteen op de hoogste plek, 234.

En verder is veel iconisch aan dit nummer, de opbouw, de grappige maar ook serieuze tekst en voor mij ook echt wel de clip. Voor mij ook onverwoestbaar. Toch heeft het geen moment mogen denken aan een hogere plek dan de derde, want de andere twee steken er echt bovenuit qua punten.

2. You Oughta Know (156 punten, 23 keer genoemd)

'Cause the joke that you laid in the bed that was me
And I'm not gonna fade as soon as you close your eyes
And you know it
And every time I scratch my nails
Down someone else's back, I hope you feel it
Now can you feel it?

De kennismaking voor velen met Alanis en wat voor één. De nummer 1 van Superbitch, SBube, dynamo d en ranja. Behaalde de 11e plek in de top 40 en dat voor een debuutsingle. Door iedereen genoemd in zijn of haar top 10!

Ik zal niet de enige geweest zijn die echt weggeblazen werd. Het was toch echt anders dan wat ik kende tot dan toe. Een vrouw die zo venijnig en toch krachtig zong. Ze beet je de woorden toe. En dan toch ook nog qua compositie er een geweldig nummer van maken. Je zou die ex maar zijn, heb ik toen vaak gedacht. Ik hield meteen van Alanis en was ook een beetje bang van haar.

1. Uninvited (164 punten, 22 keer genoemd)

Must be somewhat heartening
To watch shepherd need shepherd
But you, you're not allowed
You're uninvited
An unfortunate slight

Het was lang spannend, maar uiteindelijk gaat Uninvited aan de haal met de overwinning. Mede dankzij de nummer 1-notering van johannesB, El Ninjo, Marty McFly, Simon77, musicborst, laxus11 en Glen Hansard. Maar slechts één peroon nam dit nummer niet op in de top 10. Afkomstig van de soundtrack van City of Angels en staat alleen op haar verzamelalbum.

Tja, wat moet je er over zeggen. Wat een opbouw, wat een spanning, wat een climax. Prachtig gezongen, maar minstens zo prachtig gespeeld. Alles klopt en daarmee logischerwijs ook de terechte winnaar.

Nogmaals dank aan een ieder en ik hoop dat jullie er net zo veel van genoten hebben als ik. Nog even speciale dank aan Superbitch voor de flexibiliteit en excuses dat ik zo uitgelopen ben, maar de vloer is aan jou!

Bedankt weer, Bonk! Het was een interessante week vol jeugdherinneringen, nieuwe ontdekkingen en gewoon erg lekkere muziek. Het zij de andere deelnemers forgiven dat ze onze nummer 1 zo weinig punten hadden toebedeeld

Thanks Bonk! Niet kunnen meespelen vanwege een drukke week, maar de muziek van Alanis heeft nog wel een klein plaatje in m'n ♡ omdat ik er regelmatig naar luisterde in m'n tienerjaren

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:03 uur

geplaatst: vandaag om 01:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.