MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Leuke editie, Poek en een mooie winnaar!

Moet zeggen dat ik eurodance tegenwoordig leuker vind dan in de eerste helft van de jaren negentig, en enkele van de nummers die ik toen (en nu) behoorlijk vervelend vond, scoren hier toch teleurstellend goed

Gala zit voor mij op het randje. Eurodance is wel onmiskenbaar aanwezig en in de kern is dat ergens wel zo'n plaat. Toch zijn haar nummers niet echt waar ik aan denk bij de term. Voornamelijk door haar eigenheid en manier van zingen, denk ik, die is wat atypisch. Wel fan van haar hitsingles en van de dame zelf, absoluut. What a lady! Let a Boy Cry en Come Into My Life vond ik ook geweldig. Die laatste is op muzikaal vlak zelfs meer eurodance dan de voorgangers, maar gaat tegelijkertijd ook al in een andere richting. Oja, Suddenly vond ik óók goed.

This beat is technotronic! Poek - Merci voor deze editie vol geweldige muziek en leuke tekstjes!

Dan draag ik nu het stokje over aan 123poetertjes met zijn canadance (nouja, iets met bliepjes uit Canada). Al zullen jullie daar ongeveer een halve dag geduld voor moeten hebben.

Ik vind het altijd leuk om te weten hoe het artiesten vergaan is en wat ze nu doen. Geinig dat Gala dus nog steeds muziek maakt, weliswaar enigszins generieke folk, maar niet onaardig.

Mooie winnaar in ieder geval. Leuke GH ook, thanks Dimitri!

Poek dank voor de leuke week eurodance en de fijne finalepresentatie!

Zeker niet mijn gedroomde winnaar maar verder sluit ik me volledig aan bij de woorden van Tit:

Poek dank voor de leuke week eurodance en de fijne finalepresentatie!

Bedankt Poek. Trip down memory lane. Leuk die nostalgie

Bedankt, Poek, het was een fijne reis langs allerlei toffe acts en dito nummers, ook die de finale niet hebben gehaald.

Na een GH met veel deelnemers ga ik mijn volgende GH voor een select gezelschap doen met een band die zover ik kan vinden nog niet geweest is.

Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)
Greatest Hits of - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Let op: één inschrijving per persoon (uitgezonderd de GH-finale).

23 september 2022 - 123poetertjes (Boards of Canada)
30 september 2022 - dumb_helicopter (dEUS)
7 oktober 2022 - Shaky (Stevie Ray Vaughan)
14 oktober 2022 - jordidj1 (Death)
21 oktober 2022 - EvilDrSmith (Kim Wilde)
28 oktober 2022 - Bonk (Cabaretliedjes)
4 november 2022 - ArthurDZ (The Mountain Goats)
11 november 2022 - Hedser (Sigur Rós)
18 november 2022 - DjFrankie (Nederlandse meidengroepen vanaf 1990)
25 november 2022 - EttaJamesBrown (Röyksopp meets Air)
2 december 2022 - AstroStart (Altin Gün)
9 december 2022 - herman (Big Thief cs.)
16 december 2022 -
23 december 2022 - Poek (The Chills)
30 december 2022 - wendyvortex (Greatest Hits Finale 2022)

Thanks Poek. Was een grappige ‘ trip down memory lane’. En inderdaad een prima presentatie..

Thanks Poeksel! Geen tijd gehad om mee te stemmen maar wat topidee voor een Greatest Hits was dit toch! Ga snel de boel doorlezen.

Eerst even die van deze week opzetten, denk dat we binnen een uurtie wel kunnen beginnen. Stay tuned apies

https://media1.giphy.com/media/KLjMuNnKMWwbC/giphy.gif?cid=790b76111dce44209f9bff42851512077d13004efebd208c&rid=giphy.gif&ct=g

Edit: Casartelli, kan jij alvast de titel aanpassen naar Greatest Hits of Boards of Canada? Dankuuu!

Casartelli (moderator)
Poek schreef:
Je denkt misschien dat Dr. Alban een artiestennaam is. Op zich wel, maar hij heeft echt die titel (althans, dat beweert Wikipedia) en heet ook echt Alban.
GrafGantz schreef:
Dit nummer kwam ooit langs op de radio bij de tandarts, toen ik in de stoel lag met m'n bakkes open. Dat vind ik nog altijd een amusante toevalligheid.
Ik geloof overigens niet dat je in Nederland als tandarts een dokterstitel mag voeren, maar wellicht is/was dat in Zweden anders. Er staat me in elk geval wel iets van bij dat hij op zeker moment al een paar jaar geen tandartsactiviteiten meer verricht had (kennelijk moet je net als een piloot vlieguren maken om je brevet te houden) en dat het gebruik van de dokterstitel daarmee illegaal werd.

Hoe het ook zij, dank voor dit nostalgische gebeuren en de informatieve presentatie!

Intekenlijst. Informatie over het spel en over voorgaande edities: (links graag mee kopiëren)

16 december 2022 - Het Vlaamse Lied vóór 1980 (Superbitch)

Casartelli (moderator)

16 december 2022 - Het Vlaamse Lied vóór 1980 (Superbitch)
6 januari 2023 - Casartelli (Rush vanaf 1987)

Casartelli schreef:
Ik geloof overigens niet dat je in Nederland als tandarts een dokterstitel mag voeren, maar wellicht is/was dat in Zweden anders. Er staat me in elk geval wel iets van bij dat hij op zeker moment al een paar jaar geen tandartsactiviteiten meer verricht had (kennelijk moet je net als een piloot vlieguren maken om je brevet te houden) en dat het gebruik van de dokterstitel daarmee illegaal werd.

Ik had Wikipedia sowieso verkeerd geïnterpreteerd. Er staat " In 1990 studeerde hij af en werd hij tandarts. In tegenstelling tot vele rappers die de titel Dr. voeren is Dr. Alban dus daadwerkelijk een dokter. " en ik dacht dat ze naar een academische titel verwezen, maar hij zal niet gepromoveerd zijn (waarmee hij daadwerkelijk geen dr. is, tandarts of niet).

Moet wel toegeven dat BSc Alban minder goed klinkt.

Dankjewel Poek
denk dat we wel een top 100 vol hadden gedjenzt, gaandeweg de week kwamen er nog veel meer bovendrijven. Blij met de winnaar ook, al is dat al 1 van latere eurodance.
Ook opmerkelijk geen Vengaboys, zou ik er ook bijtellen achteraf die begin nummers

__--__---___-___-____DE BOARDS HAVE BOARDED. IK HERHAAL: DE BOARDS HAVE BOARDED--__-_-_____-__

Greatest Hits of: Boards Of Canada!

https://media.pitchfork.com/photos/592c632113d197565213fd41/2:1/w_648/1f88ca2f.jpg
GH’s doe ik dus alleen bij artiesten die me echt na aan het hart liggen of hebben gelegen. Nelly Furtado, Franz Ferdinand, Carly Rae Jepsen, FKA twigs. Deze GH van Boards of Canada is voor mij hierbij ook minstens zo relevant als alle voorgaande want tis met enige afstand mijn meest gedraaide artiest van de afgelopen twee jaar geweest (oké Regina komt close maar die kan binnenkort een dedicated topic verwachten al begint dat inmiddels ook bijna een meme te worden hihi). En als ik me niet vergis, en Geert heeft de wiki altijd helemaal op orde dus ik kán me haast niet vergissen, is er nog nooit een BoC Greatest Hits hier geweest. Da’s toch wel weird gezien de status van de Bros of Cana… euhm Schotland uiteraard. Is men bang om te heulen met de duivel? Wie weet, tis ook niet allemaal even koosjer wat die twee maken. Pas dus vooral heel erg op, achter de een eerste instantie vrij lieflijk en vrolijk klinkende liedjes en kinderstemmetjes gaat heel wat ongemakkelijks schuil vol verwijzingen naar de duivel, schimmige sektes, de dood of gewoon even alledrie tegelijk. Nee brrrrr, oeioeioei zeg.

En precies die twee zijdes van de medaille hebben de geboeders Sandison hun huidige status gegeven als één van dé vaandeldragers uit de intelligentdansmuziekcatacomben die hun sporen lang en breed verdiend hebben. (I mean, laat een willekeurige voorbijganger Magic Window horen en ze zullen denken: Oh ja, die heb ik wel eens eerder gehoord, nog geweten dat dat van hen was!). Hun thematiek en de wijze waarop ze hun samples – veelal afkomstig uit educatiefilmpjes uit de archieven van National Film Board of Canada, like duuuhh – twisten is volstrekt uniek, al weet ik nixx van sound design helaas dus verwacht geen gedetailleerd essay of instructiefilmpje van mij ofzo. Daar zijn dudes als deze voor. Of mochten jullie een uurtje to spare hebben: deze amateurdocu belichaamt wat mij betreft perfect de BOC-mentaliteit. Toch? On second thought: kijk dit filmpje vooral ná deze GH-week, anders maait het echt teveel gras voor m’n voeten weg hihi. En dat zou zonde zijn, want als je ergens Boards of Canada zou moeten luisteren dan is het wel met grassprietjes onder je voetjes. Of mos. Aan een bergmeer. Tijdens zonsopkomst. Been there done that, uiteraard.

In het echie dragen de broers precies zo’n zelfde enigma uit: een totaal teruggetrokken leven in een studiootje ergens in Schotland, een historie vol met verborgen gehouden mixtapes, een nagenoeg totale afwezigheid in de media gedurende hun gehele loopbaan, hooguit een handvol liveoptredens en jaren durende hiaten om daarna met een bizarre marketingcampagne terug ten tonele te verschijnen (daarover later meer). Geen idee of ze nog bestaan, wie weet blijkt deze GH precies hun volledige discografie ooit te hebben belichaamd. Wie weet droppen ze volgende week random een album. Wie weet vindt iemand in één of ander bos in noord Ontario een postduif met een verloren gewaande demotape aan z’n pootje. Ik heb geen idee. Soms is het leuk om niet alles te weten.

Tot die tijd gaan we gewoon even lekker gezamenlijk luisteren. Welkom bij de Greatest Hits of Boards of Canada! Kruip virtueel maar dicht tegen elkaar aan, laat je inWarpen, huil en huiver samen en waan je op een prachtige plek ergens in het land. Denk dat dat wel een fijn idee is, nietwaar? Ik heb er zelf heel veel zin in. Mochten jullie fan zijn, helemaal leuk als jullie deze liefde zouden willen delen. Mochten jullie nog twijfelen: geef het een shot, je zult niet teleurgesteld zijn. Tis verslaaaavend.

Qua startlijst stond ik voor een onmogelijke keuze. Ik weet, de helft van hun kracht komt uit dat fragmentarische, die ziljoenen interludes die ze delicaat door de vinylgroefjes heen strooien. Instructiefilmpje hier, gruizigheidje daar, hoe vergelijk je dat nou met elkaar? Ik heb uiteindelijk besloten om ze niet op te nemen in de startlijst ten faveure van de wat meer kopmiddelstaartliedjes maarrr hoop ze wel een plekje te kunnen gaan geven in de eindpresentatie. Maar da’s voor ergens komende zaterdagochtend. Als jullie ze willen nomineren dan mag dat natuurlijk altijd! Ga ik zelf denk ik ook doen. Wie weet ooit een keertje een GH of Boards of Canada shorts?

Er blijft ook echt nog wel genoeg over om uit te kiezen want laat dit rijtje eens even tot je bezinken ofzo: BOC Maxima, Twoism, Hi Scores, Music Has The Right To Children, In a Beautiful Place Out In The Country, Geogaddi, The Campfire Headphase, Trans Canada Highway en Tomorrow’s Harvest. Tsjonge, als je die toch allemaal naast elkaar zet realiseer je je pas hoe constant hoog hun niveau toch geweest is door de jaren heen. Dan heb je nog wat losse singles en remixes, en zoals het vaker gaat, nog een sloot aan werk buiten de officiële releases. Dat gaat met name over drie demomixtapes: Boards of Canada Random 35 Tracks Tape en de twee Old Tunes-volumes. Hier wordt met enige zekerheid van gesteld dat het originele BoC-nummers zijn en deze mogen dan ook uiteraard deelnemen. Om ze ook even expliciet in het hexagonzonnetje te zetten neem ik hier ook een enkeling van mee in de startlijst. Unreleased tracks die buiten deze mixtapes vallen zijn in veel gevallen fake, dus pas op.

Dit levert de volgende startlijst aan 20 nummers op:

1969
5.9.78
Amo Bishop Roden
An Eagle In Your Mind
Aquarius
Chromakey Dreamcoat
Come to Dust
Dayvan Cowboy
Everything You Do Is A Balloon
Happy Cycling
Hi Scores
In a Beautiful Place Out In The Country
Julie & Candy
Music Is Math
Reach For The Dead
Roygbiv
Sixtyniner
Telephasic Workshop
Whitewater
XYZ (Peel Sessions)

spotify:playlist:4OcjDawOtlihrjp3YIMjRm

Whitewater en 5.9.78 staan niet op Spotify.

RONDE 1: NOMINATIE
Jullie eerste taak is nu om hier minimaal 5, BOC Maximaal 12 nummers bij te selecteren die jullie hier nog graag aan toe zouden willen voegen. Zoals ik al had aangegeven laat ik jullie keuze hier volledig vrij in. Keuze te over nog in elk geval. De Deadline zet ik op:
MAANDAG 23:59
Heb dan wel helaas geen tijd voor een tiebreak dus daar moeten we het dan maar mee doen. Zo kan het voorkomen dat we de eliminatie in zullen gaan met dertig nummers, maar kunnen er ook zomaar 29 zijn. Of 31. Of 34. Of 43. Of 17. Of sixtyten. Je snapt hem al. Music is math. The devil is in the details. I will get it tattooed.

Veel plezier deze week alvast aan iedereen! Ik ga nu nog snel even een sletterig taglijstje samenstellen x

Dandelion
Kid for Today
Olson
Pete Standing Alone
Sixtyten
Split Your Infinities
Sunshine Recorder
The Beach at Redpoint
Turquoise Hexagon Sun
You Could Feel the Sky

Beware the Friendly Stranger
The Beach At Redpoint
Alpha and Omega
You Could Feel the Sky
Turquoise Hexagon Sun
Bocuma
Rue The Whirl
Pete Standing Alone
Jacquard Causeway
Basefree
Concourse
Zoetrope

Oei, dit gaat een uitdaging worden, in de zin dat BoC vooral een albumartiest voor mij is. Desondanks zal ik zeker aanhaken, uiterlijk in de finale.

Titmeister schreef:
Oei, dit gaat een uitdaging worden, in de zin dat BoC vooral een albumartiest voor mij is.

Zelfde hier. Sterker nog, als ik een nummer van ze hoor herken ik dat altijd wel als zijnde BoC, maar in 9 van de 10 gevallen heb ik dan geen idee welke titel daar eigenlijk bij hoort

De boardjes van Canadaaaa

Oei, hier ken ik helemaal niets van. Misschien tegen de finale.

zaaf
Kid for Today
Sixtyten
Sunshine Recorder
The Beach at Redpoint
Turquoise Hexagon Sun
Alpha and Omega
Jacquard Causeway
Cold Earth
Peacock Tail
New Seeds

Open The Light
Rue The Whirl
Sixtyten
Smokes Quantity
Dawn Chorus
You Could Feel The Sky
Cold Earth
June 9th
Kid For Today

Ik ken nog maar 3 albums van BoC, maar die vind ik alledrie wel erg goed. Prima gelegenheid om wat verder in hun discografie te duiken.

Chromakey Dreamcoat
Cold Earth
Dawn Chorus
Gyroscope
Hey Saturday Sun
Peacock Tail
Semena Mertvykh
Slow This Bird Down
Sunshine Recorder
The Beach at Redpoint
White Cyclosa
You Could Feel the Sky

Speciaal hiervoor mijn account weer nieuw leven in geblazen. Hoe kon het ook anders. Komt 'ie:

Alpha and Omega
Dawn Chorus
Hey Saturday Sun
Oirectine
Peacock Tail
Pete Standing Alone
Satellite Anthem Icarus
Seeya Later
Smokes Quantity
Sunshine Recorder
Turquoise Hexagon Sun
White Cyclosa

Alpha and Omega
Chromakey Dreamcoat
Gemini
New Seeds
Over the Horizon Radar
Palace Posy
Peacock Tail
Satellite Anthem Icarus
The Color of the Fire
Turquoise Hexagon Sun

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:34 uur

geplaatst: vandaag om 11:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.