MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Poek schreef:
Je denkt misschien dat Dr. Alban een artiestennaam is. Op zich wel, maar hij heeft echt die titel (althans, dat beweert Wikipedia) en heet ook echt Alban.

Dit nummer kwam ooit langs op de radio bij de tandarts, toen ik in de stoel lag met m'n bakkes open. Dat vind ik nog altijd een amusante toevalligheid.

14. Whigfield - Saturday Night (Denemarken/Italië, 1993) 105 punten, nummer 1 van ArthurDZ en mijzelf

Opmerkelijk hoe de Nederlandstalige en Engelstalige Wikipedia soms van elkaar afwijken. Ik heb altijd gedacht dat Whigfield een Deense zangeres is (en de NL Wikipedia zegt dat ook), maar ""Saturday Night" is a song by Italian Eurodance project Whigfield". Italiaanse producer (die eerder o.a. succes had met Call me van Spagna) en Deense zangeres dus. Ze hadden wel wat geduld nodig: Saturday Night werd in 1992 in Italië uitgebracht, maar pas in de late zomer van 1994 werd het een internationale hit.

12. 2 Brothers on the 4th Floor - Dreams (Will Come Alive) (Nederland, 1994) 107 punten, nummer 1 van likeahurricane en Arrie

2 Brothers had al twee hits gehad toen in 1993 zangeres Des'ray erbij kwam. Toen werden ze pas echt succesvol, met o.a. Dreams dat vier weken op 1 stond in NL.

12. 2 Unlimited - No Limit (Nederland/België, 1993) 107 punten, nummer 1 van Superbitch en Hedser

Dit is wellicht de grootste eurodancehit aller tijden, nummer 1 in minstens 13 landen. De lipsync in de video (die met de flipperkast) is trouwens erg slecht, maar welicht ligt dat aan Youtube.

dix schreef:
Maf idee dat al die shit zo'n 30 jaar oud is.
Je bent niet de enige met die emotie. Het voelt ook echt niet als 25-30 jaar gelee. Dat zie ik dan maar als iets positiefs

Poek schreef:
12. 2 Brothers on the 4th Floor - Dreams (Will Come Alive) (Nederland, 1994) 107 punten, nummer 1 van likeahurricane

Ik had hem ook op 1!

11. Corona - The Rhythm of the Night (Italië, 1993) 119 punten

Corona is de Milli Vanilli van de eurodance. In de video zie je een Braziliaanse zangeres, maar de vocalen zijn (zonder credits) van de Italiaanse zangeres Jenny B (die bekend werd als "de stem van Corona", achteraf een ongelukkige bijnaam). Zij zong een jaar later The Summer is Magic voor Playahitty, dat helaas niet door de eerste ronde kwam.

10. 2 Brothers on the 4th Floor - Never Alone (Nederland, 1993) 125 punten, nummer 1 van esteban

Ook deze is met Desray. Met haar ging het niet goed: in 2019 kreeg ze te horen dat ze borstkanker kreeg. Maar het gaat nu gelukkig een stuk beter. Ze deed mee aan het programma Amazing Grace (een soort beste zangers maar dan EO), won dat zelfs en heeft deze maand een nieuw album uitgebracht.

Poek schreef:
Rest nog de vraag: Dr. Alban, Bon Jovi of Talk Talk?

Ondanks dat ik het een van de minste nummers uit deze finale vind, toch met boulevardlengtes afstand Dr. Alban. Die andere 2 zijn ronduit agressie-opwekkend.

9. Sash! - Ecuador (Duitsland, 1997) 118 punten, nummer 1 van dynamo d

Kan een nummer zonder zang eurodance zijn? Een heleboel stemmers vonden blijkbaar van wel. Als we even aannemen dat ze gelijk hebben is de video wellicht de populairste op Youtube binnen het genre, al bijna 96 miljoen views.

8. La Bouche - Be My Lover (Duitsland/Amerika, 1995) 133 punten, nummer 1 van Fathead, Jordidj en catdog

Over Milli Vanilli gesproken: La Bouche is ook een project van Frank Farian. De rapper is Amerikaans, net als met de zangeres. Zij overleed bij een vliegtuigongeluk in 2001. Ondanks dat bestaat La Bouche nog steeds (ik vermoed alleen als live-act).

Mag It's My Life van Sash! trouwens ook nog in het rijtje, Poek?

Verder wist ik niet dat Frank Farian ook achter La Bouche zat, weer wat geleerd

7. Felix - Don't You Want Me (Hooj Mix) (VK, 1992) 135 punten, nummer 1 van Ries_72 en Finn

Er bestaat een genre genaamd Hardbag en dit is het oernummer daarvan. Het zegt me verder niets, maar ik moet wel een beetje aan Faithless denken en dat is niet gek: Rollo, broer van Dido, oprichter van Felix, heeft het nummer mede geschreven en geproduceerd.

Overigens: zowel in deze finale als in de MuMeLadder staat de Hooj Mix, maar dat is de maxiversie (5'58''). De singleversie is daarvan afgeleid: Hooj Mix Edit (3'11''). En dan is er ook nog de officiele video die nog een minuut korter is, namelijk deze.

6. Alice Deejay - Better Off Alone (Nederland, 1999) 138 punten, nummer 1 van Teunnis

Het hoogtepunt van de eurodance was toch wel eerste helft jaren '90, wat dat betreft is het een beetje vreemde eend in de bijt. Het nummer was oorspronkelijk een instrumentaal van DJ Jurgen. Daarna kwam er een versie met de vocalen van Judith Pronk onder de naam Alice Deejay (een project waar ook Wessel van Diepen aan meedeed).Goed plan, want het werd een grote hit (de opvolger Back in my Life trouwens ook, o.a. nummer 1 in Noorwegen).

Gaat lekker gap, buiten het feit dat Bailando keihard had moeten winnen.

5. Culture Beat - Mr Vain (Duitsland, VK, VS, 1993) 146 punten, nummer 1 van Titmeister en Musikfriek

De producers van eurodance komen zo'n beetje allemaal uit VK/NL/BE/DU/IT, maar de vocalisten zijn veel internationaler. Ook hier weer een Amerikaanse (in Duitsland gelegerde) rapper en een Britse zangeres.

Behalve een grote hit is Mr. Vain ook nog om een andere reden historisch: de eerste nummer-1-hit die in het VK niet op 7'' te verkrijgen was.

4. Leila K - Open Sesame (Zweden 1992) 161 punten, nummer 1 van wavanbuuren en remcodulac

Je zou dit een crossover van eurodance en dancehall kunnen noemen. In de tekst hoor je op een gegeven moment iets dat ongeveer klinkt als Zungguzungguguzungguzeng en dat is een nummer van Yellowman. Met Leila K. ging het na haar successen in de jaren '90 bergafwaarts: ze schijnt zelfs dakloos geweest te zijn. Geen idee hoe het nu met haar gaat, ze heeft wel een Facebookaccount, maar daar post ze (openbaar) alleen in het Arabisch.

dix
Ik ga hier helemaal uit m'n plaat
en het podium moet nog komen

3. Snap! - Rhythm Is a Dancer (Duitsland/Amerika, 1992) 183 punten, nummer 1 van GrafGantz, Simon77, wendyvortex en LucM

Alweer een Duitse act met een Amerikaanse militair als rapper. Die was overigens geen fan van dit nummer (o.a. vanwege de regel "I'm serious as cancer when I say rhythm is a dancer") en mede hierom verliet hij de band snel hierna. De zangeres (ook Amerikaans) was medeverantwoordelijk, want mede-auteur van het nummer. Ook zij was snel weg trouwens. Nog meer Amerikaans: de sample, namelijk van de electrorapnummer Automan van Newcleus.

Nog even over Better Off Alone. Dat verhaal klopt niet helemaal. Ik heb de originele single van DJ Jurgen in huis en ook even alles opgezocht to be sure.

In BE én NL werd Better Off Alone onder de naam DJ Jurgen gelanceerd, mét zang. (zie ook originele videoclip) Er is voorheen nooit een instrumentale versie als single uitgebracht. Die was enkel te vinden als zogenaamde b-kant op de single mét zang. De toevoeging / wijziging naar Alice Deejay was enkel met oog op andere taalgebieden, waar een ander label aan te pas kwam. Maar de song was nog steeds 't origineel, mét zang dus. Altijd zo geweest.

Eigenlijk zou de artiestennaam hier dus DJ Jurgen moeten zijn. (bevestiging bij UltraTop BE, TOP40 NL en Discogs)

Wat esteban zegt dus. Ik vermoedde het al, maar durfde het niet te zeggen. Hij wel. Wat een held.

2. Haddaway - What Is Love? (Duitsland/Amerika/Trinidad & Tobago 1993) 214 punten, nummer 1 van jan en alleman (8 om precies te zijn)

Haddaway is geboren in Trinidad & Tobago, opgegroeid in Amerika, daarna verhuisd naar Duitsland (niet als militair!). What is love? was zijn debuut en kan duelleren met No Limit om de titel grootste eurodancehit aller tijden, want ook nummer 1 in minstens 13 landen. Iconisch nummer ook wel, en slim dat het meteen met het refrein begint om de herkenbaarheid te vergroten. In het nummer hoor je ook vrouwelijke achtergrondzang: die haalden ze vanaf een cd met samples bedoeld voor producers.

En dus een niet-eurodance nummer op 1

Your defence is terrified!

esteban schreef:

In BE én NL werd Better Off Alone onder de naam DJ Jurgen gelanceerd, mét zang. (zie ook originele videoclip) Er is voorheen nooit een instrumentale versie als single uitgebracht. Die was enkel te vinden als zogenaamde b-kant op de single mét zang, waar een ander label aan te pas kwam. De toevoeging / wijziging naar Alice Deejay was enkel met oog op andere taalgebieden. Maar de song was nog steeds 't origineel, mét zang dus. Altijd zo geweest.

Volgens Wikipedia: "Wikipedia zegt: "In 1997, the song was released as an instrumental by DJ Jurgen on Violent Records. Later releases of the track included vocals by Judith Pronk, who would later become an important part of the Alice Deejay project.""

Moet wel toegeven dat ik daar niet zo snel ergens anders een bevestiging van vind.

Vreemd. Heel vreemde top 2.

Poek schreef:
(quote)

Volgens Wikipedia: "Wikipedia zegt: "In 1997, the song was released as an instrumental by DJ Jurgen on Violent Records. Later releases of the track included vocals by Judith Pronk, who would later become an important part of the Alice Deejay project.""

Moet wel toegeven dat ik daar niet zo snel ergens anders een bevestiging van vind.

Volgens mij is die info op Wikipedia fout. Van mijn verhaal, zoals het al in mijn hoofd zat, vind ik echter de bevestiging bij de meest betrouwbare bronnen. 'k Denk oprecht dat dat de juiste versie is van hoe het zit.

Ahja, DJ Jurgen staat naar mijn gevoel sowieso veel te hoog hier, (1991) dat is geen echte eurodance meer, onder welke naam dan ook. Wel een geweldig dance-nummer, no doubt!

esteban heeft gewoon gelijk hoor btw

Geen What Is Love zonder deze!

1. Gala - Freed from Desire (Italië, 1996) 271 punten, nummer 1 van tien mainstreamawardwinnaars

Een overtuigende winnaar, er zullen weinig GH-winnaars meer punten gehaald hebben. Maar is het wel eurodance? Volgens de kenner wel:

RogerV schreef:
Italo House was ten tijde van Gala al lang dood en begraven. Dat is echt iets van 1988-1992. Gala is meer Eurodance/retecommerciele house.

Toch is Gala atypisch in de eurodancescene: ze is namelijk een singer-songwriter, een solo-act die haar eigen nummers schrijft. Sterker nog, vorig jaar bracht ze Paralell lines uit, best een mooi nummer, meer richting indiefolk. Ook op Freed for Desire is te horen dat ze een goede zangeres is.

Het nummer kennen jullie wel, dus nu wat waarschijnlijk het origineel is van de voetbalvarianten:
Voordat je verdergaat naar YouTube

(embedden lukt helaas niet)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:44 uur

geplaatst: vandaag om 05:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.