MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
hoi123 schreef:
Waanzinnig hoog niveau onder deze 21 nummers, of theaterstukjes eigenlijk.
Helemaal waar, alleen zijn het liefst 22 theaterstukjes. Je hebt er eentje over het hoofd gehoord. Enigszins begrijpelijk, want het is het liedje met de kortste titel. Ik weet niet of dat nummer jouw hele lijst nog overhoop doet gooien?

EvilDrSmith schreef:
DE FINALE!

De volgende nummers kregen vier oprotstemmen:
Bal

Ik heb besloten om deze […] gewoon mee te laten doen in de finale - niet wéér een tussenronde - dus in plaats van 20 finalenummers hebben we er 22. Reden voor vreugd en feest!

Feeeeheeeest! Feesten! Feesten!
Feeeeheeeest!

EvilDrSmith schreef:
(quote)
Helemaal waar, alleen zijn het liefst 22 theaterstukjes. Je hebt er eentje over het hoofd gehoord. Enigszins begrijpelijk, want het is het liedje met de kortste titel. Ik weet niet of dat nummer jouw hele lijst nog overhoop doet gooien?
Oeps, sorry, opgelost!

Geweldig dat jullie er allemaal zijn!
Wij houden van jullie!
Admiraal B houdt van jullie!

Ik hou van jullie!
Ik hou van iedereen hier!
Ik hou van jullie allemaal!

1. Rolfie
2. Hoofdkaas
3. Bierflessengroen
4. De Maan
5. Bal
6. Links, Twee Drie Vier
7. Langzaam Aan
8. Nauwe Mijter
9. B3
10. Almanak *
11. De Zee
12. Drie Wegen
13. Kom Mee
14. Orenmens
15. Eeuwige Bewonderaar
16. Beguine
17. Krankenhaus
18. Knoeck
19. Achterboeg
20. Oe
21. Koper
22. Nergenshuizen

1. Nauwe Mijter
2. Beguine
3. Rolfie
4. Hoofdkaas
5. De Zee
6. De Maan
7. Orenmens
8. Koper *
9. Achterboeg
10. Knoeck *

En dan, als het gedreun van de dood afvloeit door het riool van de eeuwigheid en de hel losbreekt in duizend grijnslachen en de duivel zijn lippen likt,
ja dan is het tijd om ook mijn Top 10 te plaatsen:

1. Bal
2. Nauwe Mijter
3. Achterboeg
4. Rolfie
5. De Maan
6. Hoofdkaas
7. Krankenhaus
8. Almanak *
9. Bierflessengroen
10. Knoeck *

Al zou het morgen een bijna compleet andere lijst kunnen zijn.

1.
1. Nauwe Mijter
2. De Maan
3. Beguine
4. Links, Twee Drie Vier
5. Nergenshuizen
6. Krankenhaus *
7. Koper *
8. Achterboeg
9. Orenmens
10. Hoofdkaas

Uit deze 22 geweldige mooie Kift nummers (en dan zijn er al zoveel anderen gesneuveld..) kies ik de volgende 10 mooiste. Ik zet ze zo logisch en fijn mogelijk 'kloppend' achter elkaar. Nauwe Mijter is het eerste nummer van Koper dus daar begin ik mee. Ik sluit af met - naar mijn mening het allermooiste Kift-nummer Koper. Maar EvilDrSmith ook zegt het zou volgende week zomaar weer anders zijn.

1. Nauwe Mijter
2. Bal
3. Beguine
4. De Maan
5. Rolfie
6. De Zee
7. Nergenshuizen
8. Orenmens
9. Oe
10. Koper

pauterpeel schreef:
Uit deze 22 geweldige mooie Kift nummers (en dan zijn er al zoveel anderen gesneuveld..) kies ik de volgende 10 mooiste. Ik zet ze zo logisch en fijn mogelijk 'kloppend' achter elkaar. Nauwe Mijter is het eerste nummer van Koper dus daar begin ik mee. Ik sluit af met - naar mijn mening het allermooiste Kift-nummer Koper. Maar EvilDrSmith ook zegt het zou volgende week zomaar weer anders zijn.
Logica en "passend" zijn prachtig voor een Greatest Hits, echter: voor de finale/puntentelling krijgt je nummer 1 tien punten, je nummer 2 negen, enzovoort. Dus dan zou jouw favoriete nummer Koper het met slechts één puntje moeten doen. Ik weet niet of dat je bedoeling is.

01. Beguine
02. De Maan
03. Orenmens
04. Hoofdkaas
05. Koper *
06. Bierflessengroen
07. Knoeck *
08. Drie Wegen
09. Almanak *
10. B3 *

1 oe
2 koper
3 orenmens
4 b3
5 de zee
6 beguine
7 almanak
8 bierflessengroen
9 nauwe mijter
10 kom mee

Snottekot! Ik ga snel aan de slag. Nog 48 minuten

1. Orenmens
2. Nauwe Mijter
3. Almanak *
4. Hoofdkaas
5. De Maan
6. Achterboeg
7. Beguine
8. Kom Mee *
9. Krankenhaus *
10. Oe *

En de lijnen zijn gesloten!

De eentallige jury trekt zich even terug in de Zaansche modder en komt dan voor de dag met de uitslag.
NB: pauterpeel had zijn Top 10 niet op basis van geniaal naar iéts minder geniaal vormgegeven, maar gaf wel aan dat zijn favoriete nummer 'Koper' is. Aangezien hij deze op de 10e plek heeft gezet, zal ik deze naar zijn 1e plek verzetten en de overige nummers zullen dan een plekje zakken.

FEESTE FEESTE FEESTE! IK HOU VAN JULLIE, IK HOU VAN IEDEREEN! ALLEMAAL!

DE KIFT FINALE GREATEST HITS! LAAT HET BAL BEGINNEN!
https://writteninmusic.com/wp-content/uploads/2019/08/De-Kift.jpg

Met zijn elven hebben we gekozen uit 22 liedjes.
Het debuutalbum 'IJverzicht' (1989) heeft het niet gered in de finale, net als hun theaterwerk 'Vier Voor Vier' (2003), Bidonville (2014) en zelfs hun laatste werkje 'Hoogriet' (2020), welke ik beschouw als een van hun sterkste albums. Maar wellicht kost het wat jaren om hun eigenzinnige tonale epistels goed te laten beklijven. Bewaren we dat album voor een volgende GH!

De leveranciers:
Krankenhaus (1993): 3x
Gaaphonger (1997): 2x
Vlaskoorts (1999): 6x
Koper (2001): 3x
7 (2006): 1x
Hoofdkaas (2008): 4x
Brik (2011): 1x
Bal (2017): 2x

Het bal wordt geopend met een toepasselijk nummer van 'Bal' dat slechts twee stemmen kreeg.
Langzaam, jongen, langzaam,
Eerst het een, dan het ander

22. Langzaam Aan [2 stemmen, 7 punten, 'Bal']

Het volgende nummer dat net buiten de Top 20 valt komt op mij over als een eerbetoon aan moeder.
Daar lag iets lichts
Kom zei ze, daar lig ik
Ik zag het skelet van een mens
En toen wees ze naar het skelet
Je mag niet lachen, zei ze
Dat ben ik
Met vier noteringen derhalve weinig moederliefde: behalve Wendyvortex eert haar moeder nog een beetje fatsoenlijk, zij gaf het nummer nog een zevende plek.
21. Kom Mee * [9 punten, 4 stemmen, 'Vlaskoorts']

De nummers 20 tot en met 16 zijn geworden:

20. B3 * [10 punten, 3 stemmen, 'Koper']

19. Nergenshuizen [11 punten, 3 stemmen, 'Gaaphonger']

18. Drie Wegen [12 stemmen, 3 stemmen, 'Brik']

17. Eeuwige Bewonderaar [14 punten, 2 stemmen, 'Hoofdkaas']

16. Knoeck * [14 punten, 4 stemmen, 'Hoofdkaas']

"Wat is een knoeck?"
"Zijn jullie niet van hier? Zijn jullie wel van deze eeuw? Vroeger had men narren. Nu heeft men knoecks. Althans, zij die het zich kunnen veroorloven. Ik heb een knoeck genomen."

De nummers 15 tot en met 11 zijn geworden:

15. Krankenhuis * [18 punten, 4 stemmen, 'Krankenhaus']

14. Oe * [18 punten, 4 stemmen, 1e plek: thesceneisnow, 'Vlaskoorts']

13. Links, Twee Drie Vier [19 punten, 3 stemmen, 'Krankenhaus']

12. De Zee [19 punten, 4 stemmen, '7']

11. Bal [24 punten, 3 stemmen, 1e plek: mezelf, 'Bal']

Voor mij toch teleurstellend dat 'Bal' niet eens de Top 10 heeft gehaald. Ik vind het prachtig hoe ze melancholie, woede, wanhoop, liefde en feest samen te bundelen in een potpourri van punk, polka, rock en... en... en... pure Kiftmanie. Feesten! Feeeeheeeest!

Ik ben een oude jas met een kraakhoofd erbuiten
Ik roggel omdat het zo hoort
Bij mij hoort een koperen pot, een roggelpot
De nummers 10 tot en met 6 zijn geworden:

10. Achterboeg [26 punten, 6 stemmen, 'Gaaphonger']

9. Bierflessengroen [28 punten, 5 stemmen, 1e plek: hoi123, 'Vlaskoorts']

8. Almanak [30 punten, 7 stemmen, 'Vlaskoorts']

7. Rolfie [41 punten, 6 stemmen, 1e plek: likeahurricane en Teunnis, 'Vlaskoorts']

6. Koper [43 punten, 7 stemmen, 1e plek: pauterpeel, 'Koper']

Al vond pauterpeel 'Koper' het mooiste nummer, en was 'Rolfie' de favoriet van likeahurricane en Teunnis, ze hebben allebei het erepodium niet gehaald. Zelfs de Top 5 niet, en met name voor 'Rolfie' vind ik dat toch verrassend. Het is nochtans op MM het populairste nummer van de populairste én hoogst beoordeelde Kift-plaat. Fijn, dit soort onverwachte uitslagen!

Als troost een live-uitvoering van Rolfie in Sint Petersburg, of all places.

Een orenmens ben ik
Het oor, kan alles beter uit elkaar onderscheiden
Ik hoor mijn lucht
Ik hoor mijn grond
Het nummer met een van mijn favoriete Kiftzinnetjes: "Wie praat zo mager met de taal als ik." Maar de band is sowieso rijker qua taal dan menig literair scribent.

5. Orenmens [47 punten, 8 stemmen, 1e plek: EttaJamesBrown, 'Vlaskoorts']

Wie komt mij wakker maken?
Raaidamp of de kou?
Wie streelt mijn kreukelkaken?
Vrouwenhand of berenklauw?
Alweer zulke prachtige zinnen. Aangezien jullie onverlaten mijn nummer 1 eruit geknikker hadden - 'Wee Mij' - was dit lange tijd mijn nieuwe nummer 1. Uiteindelijk koos ik toch voor 'Bal', maar evenzogoed is dit nummer vanwege de titel natuurlijk mijn favoriete Sinterklaaslied. Met een beetje fantasie zou het zomaar nog over de goedheiligman kunnen gaan ook, zoekend naar een beetje warmte en eten tussen al het feestgedruis.
Ondanks twee eerste plekken én drie tweede plekken toch niet voldoende om brons te pakken.
Een ingetogen huiskamerconcertversie geeft weer een wat andere sfeer aan het nummer.

4. Nauwe Mijter [52 punten, 7 stemmen, 1e plek: motel matches, Rodenrijck, 'Koper']

Waarom hang jij je in godsnaam niet op, hopeloze, snotterende rat. Houtworm. In petroleum moesten ze je stoppen, stinkende dweil.
Toch wel verrassend te noemen dat dit nummer het podium heeft gehaald. En dat met twee tweede plekken, maar zonder eerste plekken. Weliswaar met hetzelfde aantal punten als Nauwe Mijter, maar ik acht het aantal stemmen hoger dan het aantal 1e plekken, dus met een miniem verschil heeft 'De Maan' de bronzen plak bemachtigd.

3. De Maan [52 punten, 8 stemmen, 'Krankenhaus']

Verneem de zangen die ik zing,
en drink met mij de wijn.
Volmaakt mijn zelfbegoocheling,
bedwelmend moet het zijn.
Eigenlijk maakt het geen bal uit welke zinnen ik quote uit hun songteksten. Pak een willekeurig couplet, refrein of andere strofe, en het doorleefde leven spat er vanaf.
Hier brengen ze het nummer als serenade aan oud-trompettist (en vader) Jan Heijne, in het holst van de coronapandemie en enkele maanden voor zijn overlijden. Wat een liefde!

2. Beguine [54 punten, 8 stemmen, 1e plek: remcodulac, 'Hoofdkaas']

Wat is het verschil
Als je ergens wordt gevonden
Of als je zelf een mens kunt vinden
Het is het verschil tussen de overwinnaar en de
Onverwonnene
En laat dit dan ook de overwinnaar zijn geworden van dit spelletje! Het titelnummer van 'Hoofdkaas' is, zij het met een zeer kleine voorsprong, het meest door julle genoemd: de enige met negen stemmen. Maar de punten lagen erg dicht bij elkaar, dus elke stem had de uitslag anders kunnen doen bepalen. Dat geeft alleen maar aan dat het niveau van het repertoire van De Kift gemiddeld erg hoog ligt: er zijn geen uitschieters en ook geen typische fanfavorieten. Ieder heeft zijn eigen favoriet en zelfs die kan van dag tot dag verschillen.
Godmejaar, al was ik
Verrot geboren en onsterfelijk.
Onsterfelijk als zo iemand die ze nergens op de
Wereld hebben kunnen schijten,

wat ben ik blij dat we een band als De Kift hebben, dat maakt het leven toch een stukje feestelijker.
Feeeeheeeest! Feesten! Feesten!
Feeeeheeeest!

1. Hoofdkaas [57 punten, 9 stemmen, 1e plek: wendyvortex, 'Hoofdkaas']

Dank voor jullie aandacht en stemmen!
https://dekift.nl/wp-content/uploads/2018/10/Schermafbeelding-2019-10-17-om-16.27.44.png
Nu is het de beurt aan 123poetertjes voor een week lang Julia Holter.

Bedankt EvilDrSmith. Ik heb de CD van Hoofdkaas in de kast staan en alleen al vanwege de geweldige verpakking is het een terechte nr 1.

Goed verhaal, duivelse dokter!

EttaJamesBrown schreef:
De Kift? In 1999 nog live gezien in Zaandam, omdat mevrouw Etta toen bij hetzelfde bedrijf werkte als de geluidsman van De Kift. De Kade. Jonge, wat een tijden toen

‘t Was nog eerder. 1997 of 1998. Mevrouw Etta werkte samen met iemand die de manager van de band werd. Arbeidsbureau Hoorn. Ach, wat maakt het uit

Ik was bij het concert in de Nobel, dus je kunt me nog horen in het applaus

Ohnooo vergeten te stemmen voor de finale! Ik ga nog even niet kijken welk nummer gewonnen heeft en dan morgen even rustig de boel doornemen. Wat een band

In de loop van de dag start ik ook Julia op aaaahhhh

Terwijl ik nog mijn openingstekstje aan het typen ben zou ik alvast aan Casartelli of een andere mod willen vragen om de titel aan te passen naar Greatest Hits of #6 (Julia Holter)! Danku!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:36 uur

geplaatst: vandaag om 14:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.