MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Nou, het is wel duidelijk geworden dat voor mij vooral de vroeg gezette Hot Chocolate heerlijk dampt en geurt. Hoe later in hun carrière, hoe lauwer en slapper de sjokomel wordt. Het jaren 80-werk doet mij bar weinig en is kant-en-klare, waterige chocolademelk uit de automaat, maar hun mid-jaren 70 vind ik zelfs veel gaver dan ik durfde te vermoeden: romige en kruidige, ambachtelijk home-made Choq met een hoofdletter C. Dat is toch dikke vette winst!
Uitzondering op de waterige smaak is 80s nummer 'Robot Love', en als ik het goed zie is dat nota bene een B-kantje/non-albumtrack.
Tevens was ik een beetje vergeten hoe gruwelijk sterk de gedoodverfde nummer 1 in de finale is, derhalve bij mij ook een plekje in de subtop (ook niet vreemd zie ik nu, want dus ook afkomstig van hun debuutalbum). Maar mijn hele top 5 vind ik fan-tas-tisch! Dikke negens.

En nu zet ik hier hun debuutplaat 'Ciccero Park' op, want die blijk ik in de kast te hebben staan. Maar de plaat gaat nu van zolder naar een prominentere plek in de woonkamer. Dat is dankzij dit spelletje dus een zeer goede aanschaf gebleken en zal ik mij goed laten smaken. Ondanks dat buiten het lentezonnetje gloort, snap ik weer waarom hete chocomel mijn favoriete winterdrank is.

HOT CHOCOLATE
1. You Could've Been A Lady
2. Ciccero Park
3. Heaven Is In The Back Seat Of My Cadillac
4. Emma
5. Could Have Been Born In The Ghetto
6. Put Your Love In Me
7. Every 1's A Winner
8. Rumours
9. Mindless Boogie
10. Robot Love
Bubbling under: Don't Stop It Now en You Sexy Thing
Nummer dat de finale niet had mogen halen: I'll Put You Together Again (die bewaar je maar voor de kerstdagen)

wavanbuuren
1. Emma
2. So you win again
3. It started with a kiss
4. You sexy thing
5. Cicero Park
6. Girl Crazy
7. Man to Man
8. Heaven Is in the Back Seat of My Cadillac
9. Put Your Love In Me
10. I'll Put You Together Again

https://www.creativefabrica.com/wp-content/uploads/2020/03/18/Text-Effect-Hot-Fire-Text-Style-Graphics-3676841-1-580x387.jpg

Je hebt nog tot pak 'm beet 20.30 om een lijstje in te leveren, maar omdat ik niet zeker weet hoe laat ik thuis ben vanavond betekent de deadline deze keer in de praktijk dat wanneer ik mijn eigen top 10 post, de lijnen officieel en onherroepelijk gesloten zijn.

Wat is jouw top 10 Hot Chocolate songs gebaseerd op de finalelijst? Laat het ons weten. Laat ons niet in spanning en kom ons vertellen hoe de top 10 er eigenlijk uit hoort te zien. Alle 20 goed, 10 daarvan horen er echter pas écht thuis in jouw top 10. Welke songs zijn dat. Kom op, hup, aansluiten. Zie de users die al een lijstje hebben ingediend, ik wil niet opscheppen maar dat zouden zomaar wel eens de aller coolste (hotste?) users van deze site kunnen zijn. Daar wil jij toch ook deel van uit maken? En wat te denken van de muziek waar het deze week om draait? Tis nondejuu het beste wat Britse soulpopfunk te bieden heeft.

Deel jouw top 10 en deel in de fun.

https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/30/2020/02/milk-chocolate-09bde3d.png

1. It Started With A Kiss
2. Emma
3. Girl Crazy
4. You Sexy Thing
5. So You Win Again

What Kinda By You're Looking For (Girl)

6. Every 1's A Winner
7. I'll Put You Together Again
8. Heaven Is The Backseat Of My Cadillac
9. Brother Louie
10. You Could Have Been A Lady

Tears On The Telephone

Mijn nummer 1 zal geen verrassing zijn, zeker niet voor degenen die mijn top 100 hebben gevolgd. Ellende, misère en duistere songs hebben sowieso mijn voorkeur. Ik zoek ze er niet op uit, maar het blijken achteraf wel vaak mijn favoriete songs te zijn.

Deze top 10 maken vond ik echt ontzettend lastig. Deze week erg veel Hot Chocolate geluisterd en elke dag had ik weer een andere top 10 (op de nummer 1 na). Wat een gave band is dit zeg.

Momentopname:

1. Emma
2. It Started with a Kiss
3. So You Win Again
4. You Could Have Been a Lady
5. Rumours*
6. Every 1's a Winner
7. Man to Man
8. Girl Crazy
9. You Sexy Thing
10. Could Have Been Born in the Ghetto*

De lijnen zijn gesloten! Finalepresentatie vanaf een uur of 9.

Een finalelijstje was wat te hoog gegrepen vandaag, maar ik ben wel begonnen met luisteren naar Hot Chocolate (het album Cicero Park) en dat beviel. Ik zal de finalepresentatie straks met veel belangstelling volgen.

FINALEPRESENTATIE ~~ GREATEST HITS OF… HOT CHOCOLATE ~~ FINALE

https://i.scdn.co/image/faca6303b3a751749d2b234fa9d2a9f17b43f800

De mannen zijn weer vrolijk want die vreselijke wegstreepronde is voorbij. De finale staat enkel in het teken van het allerbeste wat deze band te bieden heeft volgens onze stemwijze. 20 top songs door ons in een bepaalde volgorde gezet.

We hebben songs die de magische 100 punten grens hebben doorbroken, maar we hebben ook één song die de 10 punten niet heeft weten te halen. We hebben verschillende nummer 1-songs, we hebben songs zonder top 3 notering. Het gaat alle kanten op vanavond.

We gaan beginnen met het rijtje liedjes dat de 20 punten niet wist te halen. Dat zijn er in totaal 5; die krijgen geen toelichting, maar mogen wel met een clipje nog hun applaus in ontvangst komen nemen.

20. Don’t Stop It Now

Via startlijst

Aantal punten: 9
Aantal keren genoemd: 1
Aantal nr. 3 noteringen: -
Aantal nr. 2 noteringen: 1
Aantal nr. 1 noteringen: -

Album: Man to Man (1976)

--------------------------------------------------

19. No Doubt About It

Via startlijst

Aantal punten: 11
Aantal keren genoemd: 5
Aantal nr. 2 noteringen: -

Album: Single only (1980)

18. Going Through the Motions

Via nominaties

Aantal punten: 13
Aantal keren genoemd: 4

Album: Going Through the Motions (1979)

17. Robot Love

Via nominaties

Aantal punten: 14
Aantal keren genoemd: 4

Album: Non-album track (1981)

16. I’ll Put You Together Again

Via startlijst

Aantal punten: 18
Aantal keren genoemd: 7
Aantal nr. 3 noteringen:
Aantal nr. 2 noteringen:
Aantal nr. 1 noteringen:

Album: Single only (1978)

15. Could Have Been Born in the Ghetto

Via nominaties

Aantal punten: 20

Album: Cicero Park (1974)

Het debuutalbum Cicero Park is goed vertegenwoordigd in deze finale en dit is de eerste keer dat we een song van dat album tegenkomen. Dat Hot Chocolate niet vies was van de nodige maatschappijkritiek werd al meteen op hun debuut duidelijk. Er werd geen blad voor de mond genomen en dat werkte niet overal even goed. Hun lyrics worden als hoofdreden aangewezen dat ze in de US nooit zo groot zijn geworden als dat ze eigenlijk hadden moeten worden.

I could have been born in the ghetto
Could've laid dead the ghetto
Could have been born in the ghetto
Could've laid dead like my brother

Errol Brown en Tony Wilson schreven dit nummer samen, en dat gaan we nog heel vaak lezen tijdens deze finale. Het nummer gaat heerlijk lang door en had van mijn part nog wel 5 minuten mogen door sudderen. Het nummer mengt funk met soul en old school R&B, maar ook al met wat popgeluiden. Iets waar de mannen later in zouden gaan uitblinken.

14. Rumours

Via nominaties

Aantal punten: 23
Aantal keren genoemd: 6

Album: Single only (1973)

Rumours was de allerlaatste single die Hot Chocolate uitbracht vóór hun eerste album. Het nummer werd een zeer bescheiden hitje in de UK.

In deze Greatest Hits is het een onvervalste sluipmoordende middenmoter. Het nummer werd net vaak genoeg genoemd om mee te mogen naar ronde 2, werd daar net niet uitgeschakeld en in de finale snoept het nummer toch maar eventjes mooi nog 23 punten mee.

Voor mij was dit de eerste song van Hot Chocolate die ik hoorde naast alle bekende radio-hits. Ik wist niet wat ik hoorde, is dit dezelfde band als die wat zingen over sexy dingen?? Wat een heerlijk nummer is dit toch ook. Het begint allemaal lekker rustig aan met het hypnotiserende hoe-ra-hoe-ra in de introductie om over te gaan in het lekker lome ritme om in rond te dobberen, maar waarbij je wel constant erbij wordt gehouden door de korte falsetto uithalen van Errol om vervolgens zo rond de 2 minuten te funken als een motherfucker. Zit je nog stil? Grapjas. Stop dan maar met muziek, dat is niks voor jou. Althans, dat zijn de geruchten.

LISTEN TO ME!, wah-wah-wah, bow chicka wow wow

Heerlijk man! Waarom heb ik deze niet in mijn top 3 gezet?

13. Man to Man

Via startlijst

Aantal punten: 28
Aantal nr. 3 noteringen: 1

Wat is dit dan voor een song? Inktzwarte lyrics over het kapot gaan van een relatie waar kinderen de dupe van worden. Het nummer lijkt te gaan over een relatie die op de klippen is gelopen waarbij de man stiekem toch nog wel gevoelens heeft voor de vrouw, maar die kleine zinnetjes tussendoor over de kids, die maken ‘m. Die snijden door je ziel. Dit is emotionele chantage, de kinderen inzetten als leverage. Ah kom op, ik weet dat je niet meer van mij houdt en dat er een andere man in jouw leven is, maar voor de kinderen blijf je toch maar beter gewoon bij mij.

Ondertussen is het natuurlijk ook een smeekbede aan 'die andere man'; laat mijn kinderen hun leven leiden, pak ze hun gezin niet af. Errol, waarom heb je het tegen deze man? Spreek jouw vrouw eens aan, werk eens aan jouw relatie, praat met je kinderen. Kies jij hier nou echt de easy way? Et tu Errol?

Behind the smile she holds back the tears of an aching heart
For the way she loves you now is the way she loved me once.
But for the children we'd go our sep'rate ways
But for the children she'd stop pretending that she cares.

For the children's sake don't break up a home.

Errol op zijn smerigst, en dan niet stank-face-funk smerig, maar gebroken-gezinnen-smerig.
Dit nummer komt hard binnen waarbij de ballad vorm het enkel extra zuur maakt. Is dit niet precies wat er in het echte leven gebeurd? We doen alsof we allemaal het beste met anderen voorhebben, maar ondertussen….

12. Mindless Boogie

Via nominaties

Aantal punten: 30
Aantal keren genoemd: 5
Aantal nr. 3 noteringen: 2

Album: Going Through the Motions (1979)

Going Through the Motions was een commerciële flop. Het album was het eerste album sinds hun grote successen dat de UK album chart niet wist te bereiken en ook beide singles van het album, waaronder Mindless Boogie, flopten in de hitlijsten.

Hier in deze Greatest Hits erkennen wij echter de klasse van dit album uit 1979 want wij hebben beide singles toegevoegd middels de nominatieronde, beide singles overleefden ronde 2 en beide songs staan hier in de finale met punten achter hun naam.

Het nummer leunt enorm op herhaling en een discobeat, maar doet dat wel op een stompende wijze waarop je meegenomen wordt naar een zweterige club waar music vast niet de enige drug is.

Music is the drug
Music is the drug we're searching for
Mindless boogie, boogie, boogie, boogie
Boogie, boogie, boogie, don't stop

11. You Could Have Been a Lady

Via startlijst

Aantal punten: 33
Aantal keren genoemd: 6
Aantal nr. 1 noteringen: EvilDrSmith

Album: Single (1971)

De oudste song die in deze Greatest Hits finale staat heeft de top 10 net niet weten te bereiken. Het nummer werd als single uitgebracht in 1971 en later opnieuw opgenomen om op Man to Man te verschijnen. Ook werd de song toegevoegd aan de 2009 uitgave van Cicero Park.

De song, met ongelooflijk catchy hook, werd een hitje in de UK, maar in de US werden ze natuurlijk weer genegeerd. Toen nog geen jaar later een Canadese band met het nummer aan de haal ging, wisten zij wel chart succes in de US te halen.

Het nummer is opzwepend, vrolijk, sexy, lief, alles tegelijk. Klappen, zingen, dansen, flirten, wat kan je niet op dit nummer?

Schijnbaar zijn er ook coupletten in dit nummer, maar van mijn part hadden ze op die heerlijke beat van deze song gewoon tien minuten lang het refreintje herhaald. Hier krijg je gewoon goede zin van.

You could've been all right
You could've been here tonight
You could've been sweet as wine
You could've been a lady

Hiermee hebben we meteen onze eerste nummer 1 uit één van de lijstjes te pakken.

10. Put Your Love in Me

Via startlijst

Aantal punten: 38
Aantal nr. 1 noteringen: andré

Album: Every 1’s a Winner (1977)

Deze maffe, dromerige, zweverige, psychedelische mengelmoes van Hot Chocolate meets Grace Jones kent slechts een paar regels tekst, en heel veel herhaling van hetzelfde riffje, over and over and over and over again. Je wordt meegezogen naar de diepte, meegenomen op een (bad?) trip, gehypnotiseerd door de disco soul klanken terwijl Errol in je oor blijft kletsen over seks, seks, seks, seks…… weird stuff man, weird stuff.

Het nummer bereikte de top 10 in Engeland en werd later gecoverd door.… James Last. Het wordt weirder en weirder met dit nummer.

Ow, nog een stapje maffer? Onze Jamaicaanse Engelsman draagt om de één of andere reden een cowboyhoed voor dit nummer.

Sterk spul man.

Ev'rything you are has just got to be a part of me.
Tonight I wanna touch the stars.
Tonight I wanna be in heaven.
Put your love in me

Meteen nog een song met een nummer 1-notering in de user lijstjes.

9. Cicero Park

Via nominatieronde

Aantal punten: 45

De titelsong van het debuutalbum van Hot Chocolate kwam via nominaties in ronde 2 waar het niet zonder kleerscheuren bleef, maar uiteindelijk bleef het nummer overeind staan en scoort het in de finale erg sterk door in de top 10 te eindigen.

De Britse Soul groep The Real Thing wordt vaak genoemd als eerste (Britse) groep die misstanden in de wereld omtrent ras en klassenverschillen op plaat te hebben gezet, maar Cicero Park is toch echt een paar jaartjes ouder en krijgt dus nog wel eens niet de credits die het wel verdiend heeft.

Concrete trees growing wild
I can count 24 or more
Where are the children going to play?
Where are all the streams gonna flow?
Life is dying out

Het nummer werd niet als single uitgebracht, maar groeide wel uit tot een Hot Chocolate classic. Ook hier in dit spelletje doet de song het dus uitstekend.

8. Heaven Is in the Back Seat of My Cadillac

Via nominatieronde

Aantal punten: 49
Aantal keren genoemd: 11
Aantal nr. 1 noteringen: Titmeister

Op plek 8 vinden we de eerste song die door meer dan 10 users in hun top 10 werd geplaatst. Het is tevens de hoogstgeplaatste song die niet al in de startlijst stond.

Dit nummer werd als derde en laatste single van het album Man to Man gelanceerd en bereikte in meerdere landen de hitlijst. Niet in Nederland, maar dat mag de pret niet drukken want circa 45 jaar na dato weten wij dit nummer duidelijk wel op waarde te schatten. Door vrijwel iedereen genoemd in ronde 1, geen enkele tegenstem in ronde 2 en in de finale zelfs een nr. 1-notering.

Het album Man to Man deed het vooral in Noorwegen goed en dat zal niet in de laatste plaats zijn om deze dampende openingstrack.

Het nummer werd door Errol Brown geschreven en dan weet je eigenlijk wel al waar dit nummer over gaat.

Baby
When I'm close to you I wanna touch you
There are people ev'rywhere
People who like to stare

Een bazentrack zoals Titmeister al aangeeft.

Het is Hot Chocolate, dat zijn sowieso eindbazen. Blijft toch jammer dat er maar 10 songs in een top 10 passen.

7. Brother Louie

Via startlijst

Aantal punten: 51
Aantal keren genoemd: 10

Album: Single only (1973)

De hoogstgeplaatste song met maar één top 3-notering in de userlijstjes.

Een oudje van Hot Chocolate. Dit nummer, dat geen enkele tegenstem in ronde 2 kreeg, kwam nog voor hun eerste album uit en werd een behoorlijk dikke hit in de UK. Aan de andere kant van de oceaan was het juist de cover van Stories die hoge ogen gooide.

Dat gebrek aan succes in de US kwam voornamelijk door het onderwerp van het nummer en de nadruk die Hot Chocolate erop legt in hun originele versie, luister zeker ook naar het gesproken stuk van Alexis Korner in deze song. Dit was allemaal iets te confronterend, daar gingen ze niet aan beginnen daar in de USA.

“I don't want no honky in my family"
"I don't want no spook in my family."

Errol baseerde de song op wat hij en zijn moeder meemaakten nadat ze vanuit Jamaica naar Engeland verhuisden.

In Nederland moesten we het twintig jaar later met Bert Heerink en zijn Julie July doen, maar hier gaan we toch echt gewoon naar de originele versie luisteren.

Nu gaan we een flinke sprong in punten maken, en de oplettende meelezer heeft het waarschijnlijk allang in de gaten: de 6 grote hits / bekendste Hot Chocolate songs zijn nog over. Een Greatest Hits-editie die zijn naam eer aan doet. Zelden waren we zo eensgezind in onze eindlijstjes. De chart songs zijn ook hier de winnaars.

Maar in welke volgorde staan hun signature songs?

We gaan het zo zien.

6. Girl Crazy

Via startlijst

Aantal punten: 68
Aantal keren genoemd: 12

Album: Mystery (1982)

Op plek 6 in de finale eindigen, met slechts 2 top 3-noteringen en geen enkele nummer 1-notering. Dat is knap. De song werd vaak genoemd, en kreeg vaak aardig wat punten, maar dus zelden stond het nummer bij de bovenste drie songs. (er komt nog een song aan die het nog veel bonter maakt trouwens, maar dat is voor later)

1 tegenstem in de tweede ronde en een dikke top 10-notering in de finale. Dit nummer werd ook een top 10-hit in meerdere landen indertijd.

Dit nummer werd door Errol Brown geschreven nadat de band “al” 5 singles lang de top 10 niet meer had weten te bereiken. Ze voelden zich niet fijn en hadden het idee dat er snel een hit moest volgen als ze nog relevant wilden blijven. Errol besloot een maand naar California te vertrekken om zich daar volledig op het schrijven van de volgende hitsong te richten. Hij kwam terug naar Engeland en schaamde zich behoorlijk: slechts 1 song was er op papier gekomen waarvan hij dacht dat het hitpotentie zou hebben.

Hij durfde dit tegen niemand te zeggen, dus toen hij een paar dagen later It Started with a Kiss had geschreven deed hij alsof hij dat nummer ook in de US geschreven had. Dus, mondjes dicht allemaal. Dit is tussen Errol en ons.

I don't care that the clothes that she wears
Isn't amazing or debonair
All I want is love and affection
For whatever direction
I don’t care

'Cause I'm girl crazy
Crazy
I'm girl crazy

5. It Started with a Kiss

Via startlijst

Aantal punten: 80
Aantal keren genoemd: 15
Aantal nr. 2 noteringen: 2
Aantal nr. 1 noteringen: dynamo d & dazzler

Album: Mystery (1982)

2 songs van Mystery achter elkaar en de eerste song in deze finale die er met 2 nummer 1-noteringen vandoor ging.

Slechts 1 tegenstem in ronde 2, en in deze finale in de top 5. Daar zag het overigens niet naar uit, de song maakte een flinke inhaalslag richting het de deadline. Het leek er zelfs even op dat de top 10 niet gehaald zou worden.

Barbara Blackwood zal nooit geweten hebben dat dit nummer over haar ging. Ze was een oud klasgenootje van Errol op Jamaica op wie hij stiekem verliefd was. Als volwassen man schreef hij dit nummer over deze kalverliefde. Errols grote kracht in songwriting wordt hierin weer prachtig tentoongesteld: het lijkt een lief, gezellig liefdesliedje te zijn. Sterker nog, het nummer begint ronduit truttig. Die eerste tien seconden beloven geen fijne song, maar wat trappen we er toch weer in met zijn allen. Jongens, dit is Hot Chocolate. Is er nu echt iemand die dacht dat dit zo’n flauw nummer zou gaan worden? Errol freakin’ Brown schreef dit nummer, dus er komt OF seks OF ellende, of nog beter: beide.

Hoe langer de song duurt, hoe meer de song in mineur terechtkomt en eindigt met wanhopige kreten ‘you don’t remember me do you?!’ terwijl de instrumentale ondersteuning het dramatische effect kracht bijzet.

I heard my voice cry out your name
And as she looked and looked away
I felt so hurt, I felt so small
It was all that I could say
You don't remember me, do you?

4. So You Win Again

Via startlijst

Aantal punten: 96
Aantal keren genoemd: 16
Aantal nr. 3 noteringen: 3
Aantal nr. 2 noteringen: 3
Aantal nr. 1 noteringen: Les de Groot

Album: Every 1’s a Winner (1978)

Zoals de meeste songs die hoog eindigen in deze finale kreeg ook dit nummer geen enkele tegenstem in ronde 2.

When will my heartache end?
Will my whole life depend on fading memories
You took the game this time with ease

Het nummer werd geschreven door Russ Ballard en aangeboden aan producer Mickie Most. Die zag er wel een geschikt Hot Chocolate nummer in en speelde het enthousiast voor de band af. De band was minder enthousiast…. ‘maar jongens, dit is toch helemaal niks voor ons? ‘Dit is een soft rock nummer.’ Mickie hield vol en Errol ging overstag. ‘Vooruit, maar onder de voorwaarde dat wij als band het nummer flink onder handen mogen nemen, soul mogen toevoegen en de Hot Chocolate saus eroverheen mogen gieten.’ Zo geschiedde en dit werd de eerste single die de band in 1977 zou uitbrengen. Het werd hun enige nummer 1-hit in de UK.

Verpakt als een lekkere meezinger gaat dit vrij zware nummer over hoe iemand je totaal in zijn/haar macht kan hebben zonder dat je er ook maar iets tegen kunt beginnen. Niet op een fijne manier, maar hoe iemand jou totaal kapot kan maken.

So you win again, you win again
Here I stand again, the loser
And just for fun you took my love and run

Benieuwd wie er gaat winnen. Wordt het Juliana, Wilhelmina of toch een andere dame?

3. You Sexy Thing

Via startlijst

Aantal punten: 98
Aantal keren genoemd: 15
Aantal nr. 3 noteringen: 3
Aantal nr. 2 noteringen: 2
Aantal nr. 1 noteringen: Superbitch & Finn

Album: Hot Chocolate (1975)

Zoals eigenlijk elke grote hit werd ook dit nummer geschreven door Errol Brown en Tony Wilson. Het nummer scoorde ontzettend goed in 1975/1976, en kreeg een nieuwe boost halverwege de jaren 90 toen het nummer in films en televisie gebruikt werd. Een hele generatie nieuwe fans was geboren en You Sexy Thing werd één van de favoriete songs van die nieuwe fans.

Het nummer is een behoorlijk a-typisch Errol Brown nummer want wat ondertussen wel duidelijk is geworden is dat de meeste Hot Chocolate songs behoorlijk droevig en treurig van aard zijn, maar met You Sexy Thing schreef Errol zijn allereerste vrolijke nummer.

Het nummer stond in de UK chart in de 70s, 80s en 90s, en bleef tijdens zijn originele release wekenlang op 2 steken in Engeland. Het was Queen met Bohemian Rhapsody die de mannen van Hot Chocolate dwarszaten.

Hier doet deze ode aan de vrouw van Errol Brown het uitstekend in deze finale nadat het al geen enkele tegenstem kreeg in ronde 2. En nee, dit nummer heet niet I Believe in Miracles!

Yesterday, I was one of the lonely people
Now you’re lyin' close to me, making love to me

2. Every 1’s a Winner

Via startlijst

Aantal punten: 109
Aantal keren genoemd: 17
Aantal nr. 2 noteringen: 5

Album: Every 1’s a Winner (1978)

Dit nummer maakt het wel heel erg bont. Het eindigt op plek 2, wordt door 17 deelnemers genoemd en doorbreekt de 100 punten grens met speels gemak…. maar staat geen enkele keer op plek 1 in een userlijstje. Bijzonder knappe prestatie.

Errol schreef zo goed als elk nummer van Hot Chocolate en hij kon zijn inspiratie uit allerlei verschillende zaken halen. Zo was het zijn oudste dochter die zorgde voor het ritme van deze song. Haar huilbui was in een bepaald ritme waar Errol uiteindelijk Every 1’s a Winner van maakte.

Het nummer werd in meerdere landen een top 10-hit en in de US was dit zelfs hun 2e grootste hit.
In dit spel doet de song het ook zo verwacht uitstekend. Zo kreeg het geen enkele tegenstem in ronde 2 en eindigt het uiteindelijk op de ‘best of the rest’ plek.

Het moge duidelijk zijn waar dit nummer over gaat. Hot Chocolate was nooit te beroerd om over seks te zingen. Preuts kunnen we deze band toch niet bepaald noemen.

Everyone's a winner, baby, that's the truth
Making love to you is such a thrill.
Everyone's a winner, baby, that's no lie
You never fail to satisfy

1. Emma

Via startlijst

Aantal punten: 157
Aantal keren genoemd: 18
Aantal nr. 1 noteringen: wendyvortex, 50tracks, Marty McFly, Poek, dix, Ast, Mastroianni, Outlaw104, wavanbuuren, Shaky

Errol gooit zijn hele hebben en houden erin tijdens deze song.
Met hartverscheurende uithalen raakt hij ons tot in het diepst van onze ziel.
Met dit nummer scoorde Hot Chocolate voor het eerst een hit in de US.
Al vanaf lijstje 1 kwam dit nummer op kop en gaf het de voorsprong niet meer weg.

It was a cold and dark December night
When I opened up the bedroom door
To find her lying still and cold
Upon the bed
A love letter lying on the bedroom floor

Het is ook niet zo gek dat Errol hier zo oprecht klinkt. Voor hemzelf is dit nummer onlosmakelijk verbonden met de dood van zijn eigen moeder. Die rauwe emotie gooit hij er dan ook uit in deze a-typische hit. A-typisch want het morbide karakter van het nummer is niet iets waar de platenmaatschappij om zat te springen. Sterker nog; ze wilden het niet uitbrengen. ‘Dit wordt niks jongen, veel te duister.’ Gelukkig waren het de meiden van kantoor die de platenbonzen ervan wisten te overtuigen dit toch uit te brengen. Het gevolg was een wereldhit. In allerlei hitlijsten in de top 10, en hier de onbetwiste winnaar van deze editie van Greatest Hits of...

Het nummer kreeg geen enkele tegenstem in ronde 2, staat in maar liefst 10 lijstjes op 1, werd door iedereen in zijn top 10 gezet, dit is de absolute grote winnaar.

Het monument uit de popgeschiedenis maakt hier volledig terecht zijn status waar. 1974 of 2023; dit nummer is gestoord goed.

https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2018/06/rs-195012-3286043.jpg

Bedankt voor het meespelen allemaal. Heerlijk om een weekje Hot Chocolate te mogen laten shinen.

De uiteindelijke uitslag:

20. Don’t Stop It Now (9 punten)
19. No Doubt About It (11 punten)
18. Going Through the Motions (13 punten)
17. Robot Love (14 punten)
16. I’ll Put You Together Again (18 punten)

15. Could Have Been Born in the Ghetto (20 punten)
14. Rumours (23 punten)
13. Man to Man (28 punten)
12. Mindless Boogie (30 punten)
11. You Could Have Been a Lady (33 punten)

10. Put Your Love in Me (38 punten)
9. Cicero Park (45 punten)
8. Heaven Is in the Back Seat of My Cadillac (49 punten)
7. Brother Louie (51 punten)
6. Girl Crazy (68 punten)

5. It Started with a Kiss (80 punten)
4. So You Win Again (96 punten)
3. You Sexy Thing (98 punten)
2. Every 1’s a Winner (109 punten)
1. Emma (157 punten)

Ik draag het stokje over aan Bonk en zet mijzelf weer onderaan deze lijst.

17 maart 2023 - Bonk (The Tragically Hip)
24 maart 2023 - dynamo d (John Cougar Mellencamp).
31 maart - EttaJamesBrown (Meindert Talma)
7 april - herman (Big Thief cs.)
14 april - motel matches (coverhits)
21 april - Choconas (Jimi Hendrix)
28 april - AstroStart (Darkchild)
5 mei - Casartelli (a-ha)
12 mei - Poek (100 grootste hits)
19 mei - Outlaw104 (Uriah Heep t/m 1980 - Ken Hensley years)
26 mei - Superbitch (France Gall vs. Françoise Hardy)
2 juni - cosmic kid (The Cure)
9 juni - jordidj1 (Apollo Brown)
16 juni - Arno (Noordkaap/Monza/Meuris)
23 juni - Shaky (Rory Gallagher)

Dank Shaky, leerzame presentatie!

WELKOM BIJ DE GREATEST HITS VAN THE TRAGICALLY HIP!
https://www.udiscovermusic.com/wp-content/uploads/2022/01/The-Tragically-Hip-ettyImages-804612758.jpg

Deze week besteden we aandacht aan de beste band die er ooit uit Canada gekomen is. Mocht u zich afvragen wat de beste band uit Canada is? The Tragically Hip dus! The Hip voor vrienden.

The Hip was enorm groot in Canada. Opgericht in 1984 en tussen 1996 en 2016 de best verkopende band in Canada. Hoewel ze in Nederland ook zeker hun vaste schare aan fans hadden, hebben ze hier toch ook nooit de status gekregen die ze eigenlijk wel verdienden op basis van hun muziek en performance. We gaan deze week in ieder geval proberen ze wel het podium te geven wat ze verdienen.

Voor wie denkt, waarom praat Bonk nu in de verleden tijd? Tja, de band is er niet meer, want de zanger is er niet meer. In oktober 2017 overleed Gord Downie aan hersenkanker. Het afscheidsconcert van de band werd live uitgezonden in Canada en bekeken door 11,7 miljoen Canadezen (ongeveer een derde van de bevolking) en de president (ook vriend van Gord) stond huilend op de tribunes. Om nog maar even aan te geven hoe groot de band in Canada was.
Maar goed populariteit biedt geen garantie op kwaliteit. Goede muziek wel! En daar heeft The Hip meer dan genoeg van gemaakt.

We spelen dus deze week de Greatest Hits van deze geweldige band.
Hieronder staan de 20 nummers in de startlijst. De bedoeling is zoals iedere week om deze aan tot maandagavond aan te vullen met maximaal 10 nummers die ook niet mogen ontbreken. De 10 meest genoemde vullen de startlijst aan tot 30 nummers. Daarna brengen we tot woensdag de lijst weer terug naar 20 door de 10 minste nummers weg te stemmen, om vervolgens tot en met vrijdag uit die lijst van 20 nummers een top 10 te maken. Dat levert uiteindelijk de ultieme The Tragically Hip top 20 op.

Dit is de startlijst:

Ahead by a Century
At the Hundredth Meridian
Bobcaygeon
Blow at High Dough
Cordelia
Courage
Fully Completely
Gift Shop
Goodnight Attawapiskat
Grace, Too
In a World Possessed by the Human Mind
Little Bones
Long Time Running
My Music at Work
Nautical Disaster
New Orleans Is Sinking
Poets
The Darkest One
The Depression Suite
World Container

Vul deze lijst dus aan met maximaal 10 nummers (minder mag ook) die ook niet mogen ontbreken. Ook solonummers van Gord Downie mogen meedoen.
Deadline maandag 20 maart 21 uur.

Wellicht willen vigil, EttaJamesBrown, Finn, eddyschilt, Gissagis, Guinness1980, Korrel, Bwian, Roger Rabbit, vandelin fooled, Marco dB, kruder, Tramps like us, Twinpeaks, Jools, koosknook, Elbow, Erwin.c, deric raven, WoNa, leon35, c-moon, Dibbel, brandos en LucM wel meedoen.

Voor wie het spel nooit eerder gespeeld heeft, zie boven de startlijst voor de uitleg.
Mocht je ongewild getagd zijn, mijn excuses. Mocht je ongewild niet getagd zijn, ook mijn excuses, maar doe vooral mee!

Wil Casartelli, cosmic kid, DjFrankie of panjoe de titel van dit topic veranderen in The Tragically Hip? Dank alvast.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:12 uur

geplaatst: vandaag om 06:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.