menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Thom Yorke buiten Radiohead

zoeken in:
avatar van Superbitch
16. France Gall - Évidemment (1987)*



Punten: 13
Aantal stemmen: 3
Songwriters: Michel Berger

In deze gevoelige ballad laat France Gall horen hoe ze subtiele emotie in een melodie kan leggen. Het gaat over een huwelijk dat standhoudt, maar waar alle sprankeling uit verdwenen is. De vurigheid van de beginjaren heeft plaatsgemaakt voor sleur. Zachte synthesizerklanken zorgen voor een breekbare sfeer.
Y a des silences qui disent beaucoup,
Plus que tous les mots qu'on avoue.

avatar van Superbitch
15. France Gall - Baby Pop (1966)



Punten: 15
Aantal stemmen: 4
Songwriters: Serge Gainsbourg

Dit is het meest typische voorbeeld van de yéyé-stijl, want de achtergrondzangeressen zingen de verfranste versie van "yeah, yeah". Het Franse chanson werd nieuw leven ingeblazen met invloed van de populaire Britse muziek. Ironisch genoeg is de tekst niet vrolijk. Het gaat over iemand die moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen.
Les quelques sous que tu vas gagner,
Faudra pour ça durement travailler.

avatar van Superbitch
14. Françoise Hardy - Tant de belles choses… (2004)*



Punten: 16
Aantal stemmen: 2
Songwriters: Françoise Hardy

Na alle jeugdigheid is het plots tijd voor het recentste werk in deze lijst. Françoise Hardy, die nog steeds actief is, bracht dit toen ze al grijze haren had. Op haar zestigste bezong ze het ouder worden en de mysteries van het leven.
Dans l'espace qui lie ciel et terre,
Se cache le plus grand des mystères.

avatar van Superbitch
13. Françoise Hardy - Mon amie la rose (1964)



Punten: 19
Aantal stemmen: 4
Nummer 1 van: remcodulac
Songwriters: Cécile Caulier, Jacques Lacome

En we springen veertig jaar terug in de tijd. Dit was een elegie voor Sylvia Lopez, Frans model en actrice, die op haar zesentwintigste stierf aan leukemie. De roos symboliseert haar kwetsbare schoonheid.
Mon cœur est presque nu,
J'ai le pied dans la tombe.

avatar van Superbitch
12. France Gall - Il jouait du piano debout (1980)



Punten: 21
Aantal stemmen: 5
Songwriters: Michel Berger

In de jaren '70 trouwde France Gall met Michel Berger, die veel liedjes voor haar zou schrijven. Het luidde een nieuwe fase in haar carrière in, waarin ze rijper klonk, meer diepgang kreeg en aansloot bij de moderne klanken van de jaren '80. De tekst verwijst naar de tegendraadsheid van Jerry Lee Lewis, die soms rechtopstaand piano speelde. Een funky basgitaar speelt een opzwepend ritme. Op het einde doet ze aan scatzingen.
Et pour quelles raisons étranges,
Les gens qui pensent autrement, ça nous dérange.

avatar van Superbitch
11. Françoise Hardy - Le Premier Bonheur du jour (1963)



Punten: 29
Aantal stemmen: 5
Nummer 1 van: herman
Songwriters: Jean Renard, Franck Gérald

Dit zachtaardige deuntje begint met een optimistische beschrijving van de ochtendzon. De stemming verandert wanneer ze alleen achterblijft, maar 's avonds komt het weer goed. Haar getokkel wordt ondersteund door een strijkorkest.
Le premier chagrin du jour,
C'est la porte qui se ferme.

avatar van Superbitch
10. France Gall - Laisse tomber les filles (1964)



Punten: 31
Aantal stemmen: 5
Nummer 1 van: likeahurricane
Songwriters: Serge Gainsbourg

Serge Gainsbourg schreef liedjes voor veel zangeressen. Ook deze vroege hit van France Gall was van zijn hand. Ze was pas zestien toen ze dit zong. Ze waarschuwt een hartenbreker dat hij zich in toom moet houden.
On ne joue pas impunément,
Avec un cœur innocent.

avatar van Superbitch
9. Françoise Hardy - Ma jeunesse fout le camp (1967)*



Punten: 31
Aantal stemmen: 7
Songwriters: Guy Bontempelli

Dit is een cover van de Franse zangeres Michèle Arnaud. Hoewel ze pas drieëntwintig was, zong Françoise Hardy hier al over het einde van haar jeugd.
Nous n'irons plus au bois,
La chanson du poète.

avatar van Superbitch
8. Françoise Hardy - Voilà (1967)



Punten: 34
Aantal stemmen: 6
Nummer 1 van: motel matches
Songwriters: Françoise Hardy

Ontgoocheld blikt de zangeres terug op een gebroken relatie. Ze wil de pagina omslaan, maar denkt nog steeds aan de man die haar in de steek liet.
Et toi, va retrouver cette autre,
Tu l'aimes, ou c'est ce que tu crois.

avatar van Superbitch
7. Françoise Hardy - La Maison où j'ai grandi (1966)



Punten: 39
Aantal stemmen: 6
Songwriters: Adriano Celentano, Eddy Marnay

Dit is een cover van Il ragazzo della via Gluck van de Italiaan Adriano Celentano. In een nostalgische bui keert ze terug naar haar geboortehuis, maar dat blijkt er niet meer te staan. Later werd dit ook nog gecoverd door de Vlaamse zangeres Sanne als Het huis dat tussen rozen stond.
Où sont les pierres et où sont les roses,
Toutes ces choses auxquelles je tenais?

avatar van Superbitch
6. Françoise Hardy - Il n'y a pas d'amour heureux (1967)*



Punten: 43
Aantal stemmen: 7
Nummer 1 van: johan de witt
Songwriters: Georges Brassens, Louis Aragon

Dit is een cover van Georges Brassens. De zwartgallige tekst is van de surrealistische dichter Louis Aragon. Zoals vaak wordt ze begeleid door het orkest van Charles Blackwell, een Brit die ook werkte met Shirley Bassey en Engelbert Humperdinck.
Sa vie elle ressemble à ces soldats sans armes,
Qu'on avait habillés pour un autre destin.

avatar van Superbitch
5. Françoise Hardy - Comment te dire adieu (1968)



Punten: 50
Aantal stemmen: 10
Nummer 1 van: Teunnis
Songwriters: Arnold Goland, Jack Gold, Serge Gainsbourg

Dit is een cover van It Hurts to Say Goodbye van Margaret Whiting. Serge Gainsbourg voorzag de speelse melodie van een Franse tekst met veel x-klanken. Een trompet speelt de melodie in unisono.
Mon cœur de silex,
Vite prend feu.

avatar van Superbitch
4. Françoise Hardy - Le Temps de l'amour (1962)



Punten: 57
Aantal stemmen: 9
Songwriters: Jacques Dutronc, Lucien Morisse, André Salvet

Dit vrolijke liedje werd geschreven door haar latere echtgenoot Jacques Dutronc. Het gaat over de liefde en het gevoel voor eeuwig jong te zijn. De elektrische gitaar van Roger Samyn gaf er een modern tintje aan.
On se dit qu'à vingt ans,
On est les rois du monde.

avatar van Superbitch
3. France Gall - Ella, elle l'a (1987)



Punten: 57
Aantal stemmen: 9
Nummer 1 van: Shaky, Superbitch
Songwriters: Michel Berger

De titel is een woordspeling op basis van isofonie. Het is een eerbetoon aan jazzzangeres Ella Fitzgerald. Michel Berger haalde veel inspiratie uit jazz en soul, zoals te horen is in de levendige ritmes en de achtergrondzang.
C'est comme toute l'histoire du peuple noir,
Qui se balance entre l'amour et le désespoir.

avatar van herman
Wie kent Sula Sula (het lekkerste snoepje zonder suiker) nog?

https://www.youtube.com/watch?v=sRGRVLB05rI&ab_channel=oonai5000

avatar van Superbitch
2. France Gall - Poupée de cire, poupée de son (1965)



Punten: 60
Aantal stemmen: 10
Songwriters: Serge Gainsbourg

Op haar zeventiende won France Gall met dit swingende nummer het Eurovisiesongfestival voor Luxemburg. Toen was dat nog met symfonisch orkest. De tekst van Serge Gainsbourg bevat veel woordspelingen. Het gaat erover dat duizenden mensen haar liefdesliedjes horen zingen, terwijl ze zelf onervaren is. Vóór de grammofoonplaat werd geluid opgenomen op rollen van was ("cire").
Mes disques sont un miroir,
Dans lequel chacun peut me voir

avatar van Superbitch
1. Françoise Hardy - Tous les garçons et les filles (1962)



Punten: 69
Aantal stemmen: 9
Nummer 1 van: aERodynamIC, Bucquoy, teus
Songwriters: Françoise Hardy, Roger Samyn

Het oudste liedje eindigt bovenaan. Tienerverdriet werd zelden zo gevoelig vertolkt. Een bakvisje ziet dat haar leeftijdsgenoten al een vriendje hebben, en bij haar begint het ook te kriebelen. Gitaar, bas en drums spelen een gezellig kabbelend ritme dat bij haar jeugdige onschuld past. Het clipje werd op de kermis geschoten.
Oui, mais moi, je vais seule,
Par les rues, l'âme en peine.

avatar van Superbitch
Voilà. France Gall en Françoise Hardy zijn twee grote zangeressen die een stempel gedrukt hebben op de ontwikkeling van het Franse chanson, dat stoffig dreigde te worden en een nieuwe energie kon gebruiken. Bedankt aan de elf deelnemers die gestemd hebben in de finale. Tot slot volgt hier een beknopt overzicht van de volledige top 20:

1. Françoise Hardy - Tous les garçons et les filles (1962)
2. France Gall - Poupée de cire, poupée de son (1965)
3. France Gall - Ella, elle l'a (1987)
4. Françoise Hardy - Le Temps de l'amour (1962)
5. Françoise Hardy - Comment te dire adieu (1968)
6. Françoise Hardy - Il n'y a pas d'amour heureux (1967)*
7. Françoise Hardy - La Maison où j'ai grandi (1966)
8. Françoise Hardy - Voilà (1967)
9. Françoise Hardy - Ma jeunesse fout le camp (1967)*
10. France Gall - Laisse tomber les filles (1964)
11. Françoise Hardy - Le Premier Bonheur du jour (1963)
12. France Gall - Il jouait du piano debout (1980)
13. Françoise Hardy - Mon amie la rose (1964)
14. Françoise Hardy - Tant de belles choses… (2004)*
15. France Gall - Baby Pop (1966)
16. France Gall - Évidemment (1987)*
17. Françoise Hardy - L'Amitié (1965)
18. Françoise Hardy - La Question (1971)
19. France Gall - Sacré Charlemagne (1965)*
20. France Gall - Faut-il que je t'aime (1966)*

avatar van herman
Merci Superbitch! Gisteren -mede geïnspireerd door deze editie- een boek over chansons gekocht. Blijft toch prachtige muziek.

avatar van EvilDrSmith
Schrale troost: mijn deelname zou geen verandering hebben gegeven in de Top 4 van de lijst (waarvan ik alleen #2 in mijn Top 10 zou hebben gezet). Alleen #6 - mijn nummer 1 - zou wellicht over de huidige #5 heen zijn getoept en zowel #9, #10 en vooral #13 (wat staat die laag!?) zouden ook iets hoger zijn geëindigd.
Evenzogoed natuurlijk ook dank voor de organisatie Superbitch, ik hoop nu eindelijk de twee dames écht uit elkaar te kunnen houden.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Dankjewel Superbitch voor het weekje France & Francoise. Ik kende te weinig van beide dames om volwaardig mee te doen maar zal de finale waarschijnlijk nog wel een slinger geven.

https://www.rockarchive.com/media/1107/the-cure-cure002jf.jpg?width=800&height=523&mode=stretch&overlay=watermark.png&overlay.size=230,20&overlay.position=0,503

Deze week gaan we naar één van de huisbands van MusicMeter. Ze bekleden "slechts" de 14e plek op de artiesten Top lijst maar staan wel met 4 albums in onze Top 250. Van die vier heb ik er slechts twee in mijn bezit dus ik ben deze week geen deelnemer maar wel jullie ceremoniemeest op dit feestje van The Cure. Mijn persoonlijke kennismaking met de band was in de jaren 80 met de hitsingles uit de Top 40 die allen in de startlijst staan. Niet veel later volgde via 'de Top 100 aller tijden' van Veronica 'A Forest', de gedoodverfde winnaar van deze editie.

De band bracht 14 albums uit sinds 1979 en sinds 2018 is het wachten op nieuw materiaal. Wij blikken deze week in ieder geval terug op 39 jaar The Cure. De startlijst is gebaseerd op de noteringen in de Top 40, de Top 2000 & onze MuMeLadder. Bij elkaar waren dat precies 20 liedjes. Aan jullie de taak om de ontbrekende classics te benoemen.

141 leden hebben The Cure in de artiesten Top 10 staan. Die ga ik niet allemaal taggen. Sterker nog: ik tag niemand. Ik ga ervan uit dat de vaste volgers en The Cure liefhebbers de weg vinden naar deze editie. Mocht dat niet zo zijn, gooi ik er morgen nog een tagronde uit

De startlijst:

A Forest
A Strange Day
Boys Don't Cry
Close To Me
Disintegration
Faith
Fascination Street
Friday I'm In Love
From The Edge Of The Deep Green Sea
High
In Between Days
Just Like Heaven
Lovesong
Lullaby
One Hundred Years
Pictures Of You
Plainsong
Sinking
The Same Deep Water As You
Why Can't I Be You

Deadline: Maandag 4 juni 20.00 uur

avatar van Scorpion_21
Ik kan er geen 10 noemen maar ik wil slechts deze onder de aandacht brengen bij nomineerders:

Lovecats
Jumping someone else s Train
The caterpillar song

avatar van ArthurDZ
All Cats Are Grey
Catch
Closedown
In Your House
Out Of This World
Play for Today
The Caterpillar
The Lovecats
The Perfect Girl
The Walk

avatar van andré
All Cats Are Grey
Charlotte Sometimes
Let's Go to Bed
Play for Today
Primary
Seventeen Seconds
Six Different Ways
The Caterpillar
The Lovecats
The Walk

avatar van Shaky
Net als Scorpion kan ik er ook geen 10 noemen, maar wel 3:

In Your House
The Drowning Man
The Funeral Party

avatar van Arno
Fire in Cairo
Jumping Someone Else's Train
Open
Play for Today
Primary
Push
The Hanging Garden
The Holy Hour
The Kiss
Three Imaginary Boys

En nog 150 andere jeezus.

avatar van Poeha
10:15 Saturday Night
All Cats Are Grey
Charlotte Sometimes
Closedown
Jumping Someone Else's Train
Play for Today
Primary
The Caterpillar
The Hanging Garden
The Lovecats

avatar van Poek
Tien van hun beste nummers:

10:15 Saturday Night
Accuracy
Fire in Cairo
Foxy Lady
Grinding Halt
Jumping Someone Else's Train
Killing an Arab
Meathook
Object
Subway Song

avatar van 50tracks
10:15 Saturday Night
Charlotte Sometimes
Jumping Someone Else's Train
Killing an Arab
Let's Go to Bed
Lovecats
Play For Today
Primary
The Caterpillar
The Walk

avatar van johan de witt
De vorige editie was precies 5 jaar geleden:
Greatest Hits of #4 (The Beatles)! - MusicMeter.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 08:03 uur

geplaatst: vandaag om 08:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.