MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
13 fans hebben hun stem uitgebracht. Dank daarvoor!

20. Noordkaap - God = Gaspedaal *
5 punten, nummer 1 van niemand.

19. Noordkaap - Als Ik 's Nachts door Veerle Rijd *
10 punten, nummer 1 van niemand

18. Noordkaap - Het Komt voor in de Beste Families
15 punten, nummer 1 van niemand

17. Monza - Als Techniek Faalt *
15 punten, nummer 1 van dynamo d

16. Monza - De Stad Kan Zo Koud Zijn *
16 punten, nummer 1 van niemand

Meteen 4 nummers die niet in de startlijst stonden. En ook al de favoriet in de finale van dynamo d.

Wie herkent die andere Vlaamse rockgod in deze videoclip?

15. Monza - Wie Danst Er Nog?
17 punten, nummer 1 van niemand

14. Noordkaap - De Belofte Jong Te Sterven *
18 punten, nummer 1 van niemand

13. Noordkaap - Panamarenko
21 punten, nummer 1 van niemand

12. Monza - Dood aan Alle Meisjes
21 punten, nummer 1 van Poek

11. Noordkaap - Het Zou Niet Mogen Zijn
27 punten, nummer 1 van niemand

Ook in deze reeks vooral nog relatief lange scoorders. Ook Poek ziet z'n nummer 1 sneuvelen hier.

10. Noordkaap - Feest in de Stad *
29 punten, nummer 1 van niemand

9. Noordkaap - Dat het Gauw Winter Wordt *
32 punten, nummer 1 van niemand

De laatste twee nummers die niet in de startlijst stonden, waaronder het openingsnummer van Noordkaaps debuutplaat, vinden we op 10 en 9.

8. Noordkaap - Gigant
40 punten, nummer 1 van niemand

7. Noordkaap - Wat Is Kunst?
43 punten, nummer 1 van niemand

6. Monza - Naïviteit

We maken een sprongetje in het puntenaantal naar dit straffe trio. Naïviteit wordt 6e op basis van meer 2e plaatsen dan de nummer 7. Overigens bewijst Wat Is Kunst?, dat via de tiebreaker de finale haalde, wel degelijk dat het hier helemaal op z'n plaats is in de finale.

5. Monza - De Ogen van Jenny
50 punten, nummer 1 van niemand

Het ontroerende De Ogen van Jenny - ik krijg telkens weer kippenvel - haalt een knappe 5e plaats.

4. Noordkaap - Druk in Leuven
56 punten, nummer 1 van motel matches

We komen binnen in de fase van de echte klassiekers. Want dat is Druk in Leuven natuurlijk. Gestrand op 1 puntje van het podium.

3. Noordkaap - Satelliet Suzy
57 punten, nummer 1 van Bucquoy

Is dit bij het Grote Publiek de allerbekendste Noordkaap-song? Ik ben vrij zeker van wel, al is het wellicht een close call met Ik Hou van U. In elk geval: een 3e plaats is absoluut het hoogst haalbare, want de top 2 scoorde ongelofelijk veel meer punten dan alle concurrenten.

Op Spotify is Ik Hou van U bijna 3 keer zo populair als Satelliet Suzy.

johan de witt schreef:
Op Spotify is Ik Hou van U bijna 3 keer zo populair als Satelliet Suzy.
Oké, ik neem mijn woorden terug. Maar beide zitten in het collectieve geheugen van Vlaanderen.

Valt me tegen dat Gigant slechts 8e is

2. Monza - Van God Los
95 punten, nummer 1 van dumb_helicopter, vigil, johan de witt, Scorpion_21

1. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog
105 punten, nummer 1 van Arno, wendyvortex, Superbitch, 50tracks, Simon77

Lange tijd was het erg spannend tussen deze twee. Telkens als Oorlog een voorsprong nam, kwam Van God Los weer wat dichterbij. Toch was het steeds de Noordkaap-classic die nipt op 1 bleef staan, en zo is het ook geëindigd, mede dankzij een extra nummer 1-notering.

Nog een fijne liveregistratie van Bazart die Van God Los covert tijdens Rock Werchter, met Stijn Meuris zelf als special guest:

Zo, sorry dat de presentatie niet uitgebreider was, maar mijn planning deze werd wat drukker dan verwacht.
Toch heel fijn om weer in de discografie van deze Belgische popgrootheden te mogen duiken.

Mooi om eens door deze grootheden van de Belgische rock te gaan. Enkele fijne ontdekkingen gedaan, bedankt Arno!

Wat een coole versie van Van God Los, die kende ik nog niet Arno! Bedankt daarvoor.

sowieso bedankt voor deze Meuris week

Van België met Arno naar Ierland met Shaky, een goede 1200 kilometer naar onze plek van bestemming. Gelukkig weet ik een kortere route dus over een kleine drie kwartier start ik de nieuwe Greatest Hits editie op.

GREATEST HITS OF ... RORY GALLAGHER ... GREATEST HITS OF

https://www.udiscovermusic.com/wp-content/uploads/2020/09/Rory-Gallagher-GettyImages-84893869.jpg

Hardly a day goes by without me sticking on a Muddy Waters record
- Rory Gallagher

Nou, deze week gaan we elke dag albums en songs van de Ierse gitaargigant William Rory Gallagher luisteren. Rory, de man met de opvallende tagline: the greatest guitarist you've never heard of. Maar Shaky, Rory is toch wereldberoemd, heeft meer dan 30 miljoen albums verkocht tijdens zijn carrière, en wordt gezien als één van de allerbeste gitaristen aller tijden? Klopt, maar zijn gebrek aan commercieel succes en het minimale aantal hitsingles leverden hem die nickname op. 

Zijn albums kunnen op bijna 2000 stemmen rekenen op MusicMeter met een gemiddelde van boven de 4*, maar nog nooit mocht de beste man centraal staan in dit legendarische spelletje op deze nog legendarischere website. Daar gaan we eens eventjes verandering in brengen.

Is het te stereotype om te zeggen dat jullie eerst even lekker een glas whiskey moeten inschenken voordat we gaan luisteren naar de betoverende klanken van deze ras Ier? I don't care boyo.

Let the winds of fortune sail you, And may you sail a gentle sea. And let it always be the other fella who says, ‘Lads – this drink’s on me.' 

Wel met mate he mensen, we weten allemaal hoe het Rory is verlopen. 

De startlijst is gebaseerd op charted singles, voorkeurstemmen op MusicMeter en een fanclub-inventarisatie om 'zijn beste songs volgens de fans' te vinden.

Startlijst:

A Million Miles Away
Bad Penny
Bullfrog Blues
Cradle Rock
Crest of a Wave
Goin' to My Hometown
I Could've Had Religion
I Fall Apart
In Your Town
Laundromat
Messin' with the Kid
Moonchild
Philby
Shadow Play
Shin Kicker
Sinner Boy
Souped Up Ford
Tattoo'd Lady
Walk on Hot Coals
What's Going On (Taste)

Wat is nu eigenlijk de bedoeling? 
Op dit moment hebben we 20 songs (zie de startlijst hierboven), maar we willen graag 30 songs hebben in ronde 2. Aan ons de taak om per persoon 10 songs te nomineren waarvan we vinden dat ze echt thuishoren in een Rory Gallagher Greatest Hits spel en dus nog niet in die startlijst staan. De tien songs die uiteindelijk het vaakst genoemd zijn, gaan mee naar ronde 2. Doe dit voor maandag 26 juni 20.00. Dit mogen Rory Gallagher solo-songs zijn of songs van Taste.

Extra tagrondje voor mogelijk geïnteresseerden.
Sir Spamalot west ProgMetal freakey berwt Koos R. lynyrd MetalMike Paulus_2  Sjeek Spier viking1 willemdeux Wolter18 BenZet PinkEclipse Don Cappuccino Tozifra Lucky Luke LucM EvilDrSmith Chungking Red Rooster Zjoot Marco1994 AdrieMeijer ajp c-moon Lying Mouth uffing

Bij RG verwacht ik eigenlijk wel sowieso dat elke muziekliefhebber aansluit, dus schroom je niet en laat je deze week onderdompelen in fantastische muziek.

Spotifylijst: Rory Gallagher Greatest Hits MuMe

Arno schreef:

6. Noordkaap - Naïviteit

Monza!

dynamo d schreef:
(quote)

Monza!
haha, dank voor je opmerkzaamheid!

Een mooie kans om meer te leren kennen van deze grootheid! Let's go!
Maar eens wat albums opzetten om te kijken wat ik kan toevoegen.

Rory!
Moeten/mogen/zullen we bij het nomineren rekening houden met (persoonlijke beleving bij) liveuitvoeringen?
Want als er één artiest is waarbij een liveversie extra ballen, energie, dynamiek, intensiteit, zweet en kippenvel toevoegt aan de studioversie, dan is dat niet Pink Floyd, noch Deep Purple, laat staan Pearl Jam of Bruce Springsteen, maar de schenentrappende Mister Walkin' On Hot Coals himself.

Nog geen drie minuten Taste in de startlijst: daar gaan we even wat aan doen!
(zonder aan de startlijst te morrelen is alleen al de Isle Of Wight liveversie een magistrale verdubbeling van de speeltijd, whohoo!).

That's the spirit Les de Groot!

EvilDrSmith, welke versie van een Rory-song jij in je hoofd hebt is altijd aan jou zolang je maar met Rory bezig bent deze week kan het toch sowieso niet mis gaan? RORY GALLAGHER!!

En Taste op Isle of Wight is één van de beste liveregistraties op plaat uitgebracht ooit. Bewijs het tegendeel maar eens.

Ik kan er wel 50 noemen en dan nog favorieten laten liggen. Laat ik het anders aanpakken, ik knal de eerste 10 songs erin die in mij opkomen. Het is gewoon al-le-maal goed.

Easy Come, Easy Go stond zelfs nog in mijn top 100 die ik onlangs presenteerde. Ik moest mezelf ook echt in bedwang houden om die niet stiekem al in de startlijst te zetten.

Don't Start Me Talkin'
Easy Come, Easy Go
Hands Off
Off the Handle
Loanshark Blues
Road to Hell
Seventh Son of a Seventh Son
The Devil Made Me Do It
The Loop
Taste - Sugar Mama

I'm Not Awake Yet
For the Last Time
They Don't Make Them Like You Anymore
Do You Read Me
Edged in Blue
Cloak & Dagger
Fuel to the Fire
There's a Light
I'm Not Surprised
Easy Come, Easy Go

Wat wij aan het doen zijn moge duidelijk zijn: onze hersenen pijnigen met het bepalen welke tien songs nog mee moeten naar ronde 2.

Wat was Rory eigenlijk aan het doen op 25 juni?

In 1978 kreeg hij op deze dag een Silver Record voor zijn album Against the Grain

https://umg.africa/cdn/shop/products/bf3387a0756d691068657e240f40fa13.jpg?v=1652281158

en in 1980 trad hij vandaag op in Hobart, Australië.

26 juni was niet de favoriete dag van Rory. In 1990 moest hij namelijk zijn optreden in Paradiso, Amsterdam, cancelen omdat hij ziek was. Dan ging het in 1993 beter want toen stond hij te headlinen op een festival in St. Wendel. Op 26 juni 1977 speelde hij in Macroom Ierland en op 26 juni 1948 werd Taste bassist Richard McCracken geboren.

Highs and lows dus op 26 juni voor Rory. Dat geldt ook wel een beetje voor hoe de nominatieronde tot nu toe verloopt. Van de ene kant zijn er twee ongelooflijk goede lijstjes ingediend, van de andere kant zijn er dus pas 2 (2??? tis Rory f*ing Gallagher!) lijstjes ingediend. Zoals Taste al zei: what's going on?

De deadline om nog te nomineren is vanavond 20.00.

Dank voor de uitnodiging man, maar met spelletjes qua songs enzo heb ik zelf niet zoveel hoor. Veel te moeilijk ook om een top 10 te maken van Rory zijn nummers, eigenlijk niet te doen. Jammer genoeg maar 1x gezien, ook in Paradiso. Niet heel veel later overleed de man helaas, maar wat een fantastische muzikaal nalatenschap heeft hij achtergelaten. Ik draai hem nog veel heel grote regelmaat, één van mijn meest gedraaide artiesten zonder meer... zal niet veranderen ook!

Nice MetalMike, en wat gaaf dat je hem nog in levende lijve aan het werk hebt kunnen zien. Vrijdagavond laat zal hier de uitslag te zien zijn, wellicht nog leuk om te checken welke songs hier gekozen zijn als ultieme Rory Gallagher top 10.

Beste van Rory dat mogen en kunnen alleen live uitvoeringen zijn. Hij heeft niet voor niets vaak geklaagd over het juk van de platenbazen.

Dus wil je Rory echt horen, dan kan dat alleen maar live mijns inziens. (Letwel, ik zeg nergens dat hij op studiomateriaal zijn kunnen niet laat schijnen )

En dan wordt lijstje van 10 maken wel wat simpeler; alle 10 live en naast de reeds genoemde (maar dan live), nummers hierboven ;
As the Crow Flies
Back on My Stompin' Ground (After Hours)
Bought and Sold
Brute Force & Ignorance
Follow Me
I Wonder Who
Laundromat
Pistol Slapper Blues
Too Much Alcohol
Wayward Child

Waarbij ik geen hartjes ga zetten want dat is ondoenlijk. Hoewel, As the Crow Flies van de Irish Tour is en blijft wel iconisch (anders).

En of the record (of toch niet), mijn zoon heet Rory

ProgMetal schreef:

Laundromat

En of the record (of toch niet), mijn zoon heet Rory

Yes, kijk, nog een absolute top lijst. Laundromat staat al in de startlijst en zit daarmee sowieso in ronde 2, er kan een andere genomineerd worden.

De vaakst genoemde songs gaan, samen met de startlijst, mee naar ronde 2.

Rory, goede naam, dat belooft meteen een muziekliefhebber te worden .

Rory, goede naam, dat belooft meteen een muziekliefhebber te worden .
dat wel maar zijn naamgenoot en opvoeding van zijn vader hebben niet kunnen voorkomen dat die smaak enigszins afwijkt van wat ik gehoopt had bij te brengen

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:04 uur

geplaatst: vandaag om 09:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.