MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
1. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog
2. Noordkaap - Druk in Leuven
3. Novastar - Wrong
4. Whispering Sons - Alone
5. Compact Disk Dummies - The Reeling
6. Goose - Synrise
7. Novastar - The Best Is Yet to Come
8. Das Pop - You
9. School Is Cool - The World Is Gonna End Tonight
10. Noordkaap - Wat is Kunst

1. Novastar - Wrong
2. Novastar - The Best Is Yet to Come
3. School Is Cool - Close
5. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog
6. Novastar - Caramia
7. Noordkaap - Druk in Leuven
8. Noordkaap - Wat is Kunst
9. Mintzkov - Opening Fire
10. Mintzkov - Ruby Red

Veel onbekend werk voor mij. Heb enkel Novastar en Das Pop in huis.

1. Novastar - Wrong
2. The Hickey Underworld - Future Words
3. Mintzkov - Opening Fire
4. The Calicos - Nova
5. School Is Cool - The World Is Gonna End Tonight
6. Novastar - Never Back Down
7. Evil Superstars - It's a Sad Sad Planet
8. Mintzkov - Ruby Red
9. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog
10. Das Pop - Never Get Enough

Een beetje eentonig wellicht, maar Novastar steekt er met een kop en schouders bovenuit w.m.b. Verder wel leuke ontdekkingen gedaan, met name Mintzkov bevalt goed. Ik kende het alleen van naam, maar de muziek is zeker de moeite.

1. Novastar - The Best Is Yet to Come
2. Novastar - Never Back Down
3. Novastar - Wrong
5. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog
6. Mintzkov - Opening Fire
7. Steak Number Eight - The Sea Is Dying
8. Das Pop - You
9. Novastar - Caramia
10. Mintzkov - Ruby Red

1 Steak Number Eight - The Sea Is Dying
2 The Van Jets - The Future
3 Novastar - The Best Is Yet To Come
4 Novastar - Caramia
5 Whispering Sons - Wall
6 Compact Disk Dummies - The Reeling
7 Mintzkov - Ruby Red
8 Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog
9 Whispering Sons - Alone
10 The Van Jets - Electric Soldiers

Fijne trip om nog eens door te gaan. Eigenlijk geen zwakke broeders en ze gaan van goed tot uitstekend. Niet makkelijk dus om een top-10 te maken en hij zou er morgen er terug volledig anders uit kunnen zien, maar hier ben ik finaal op geëindigd.

1 Mintzkov - Ruby Red
2 Novastar – Wrong
3 Whispering Sons – Alone
4 The Van Jets – Future
5 Noordkaap- Wat Is Kunst
6 Novastar – The Best Is Yet To Come
7 Whispering Sons – Wall
8 School Is Cool – Close
9 Mintzkov – Opening Fire
10 The Hickey Underworld – Future Words

Het zal waarschijnlijk wat later worden, dus als er nog gegadigden een lijstje willen inleveren: het kan nog steeds

1. Steak Number Eight - The Sea Is Dying
2. Novastar - The Best Is Yet to Come
3. The Van Jets - The Future
4. Evil Superstars - It's a Sad Sad Planet
5. The Van Jets - Electric Soldiers
6. Goose – Synrise
7. Noordkaap - Druk in Leuven
8. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog
9. Compact Disk Dummies - The Reeling
10. The Hickey Underworld - Future Words

1. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog
2. Novastar - Wrong
3. Novastar - The Best Is Yet to Come
4. The Van Jets - The Future
5. Das Pop - You
6. Noordkaap - Druk in Leuven
7. Novastar - Never Back Down
8. Goose - Synrise
9. Whispering Sons - Wall
10.
Whispering Sons - Alone

1. Evil Superstars - It's a Sad Sad Planet
2. Noordkaap - Druk in Leuven
3. Das Pop - You
5. Goose - Synrise
6. Compact Disk Dummies - The Reeling
7. Mintzkov - Opening Fire
8. Steak Number Eight - The Sea Is Dying
9. Whispering Sons - Wall
10. Noordkaap - Wat is Kunst

En de lijnen zijn bij deze gesloten!

De nummers 23 t.e.m. 12:

12 Steak Number Eight - The Sea Is Dying 27 (nummer 1 van mezelf en ArthurDZ)
13 Das Pop - You 24
14 Mintzkov - Opening Fire 21
15 Novastar - Never Back Down 20
16 Mintzkov - Ruby Red 19 (nummer 1 van pygmydanny)
17 School Is Cool - Close 19
18 The Calicos - Nova 19
19 Novastar - Caramia 14
20 Noordkaap - Wat is Kunst 14
21 Das Pop - Never Get Enough 9
22 School Is Cool - The World Is Gonna End Tonight 8
23 The Van Jets - Electric Soldiers 7

Toch al een aantal nummers die met hun enige of zelfs alle nummers afvallen. Electric Soldiers heeft de rode lantaarn en wist slechts twee users te overtuigen. Daarnaast is dit ook het einde voor School Is Cool die in 2010 de HRR naar hun hand wisten te zetten met bombastische, catchy poprock en nog steeds leuke singles uitbrengen. Ook voor Mintzkov (Luna) is dit hun Napoleon. Een band die het volgens de Humo-redactie een pak verder had moeten schoppen dan dat ze effectief deden. Eind jaren 2000 kwamen ze met twee albums die wat airplay kregen, maar daarna werd het opvallend stil rond de band met onder meer de fantastische Lies Lorquet.

Voor Das Pop zijn er ook geen nummers meer over. De band rond de excentrieke Bent Van Looy wist met de fijn in gehoor liggende pop regelmatig een hit te scoren zoals You en Never Get Enough. De laatste jaren komt de drummer-zanger vooral in beeld als mediafiguur met hoog opgetrokken kousen met water in de kelder. Ook de denk ik minst gekende finalist The Calicos druipen af, maar hebben het m.i. wel beter gedaan dan ik verwacht had. Niet bepaald heel veel airplay, maar toch erg kwalitatief om tot de finale te komen. Noordkaap en Novastar leveren respectievelijk 1 en 2 nummers in. Opvallend vooral voor Wat is Kunst, waarvan ik persoon niet echt begrijp waarom het zo achterblijft op de rest. Daarnaast nog een shout-out naar Caramia. Leren kennen tijdens de Belpop-ladder van enkele jaren terug (die qua snelheid en deelnemersaantal vergelijkbaar is met de Drake K.O.) en prompt tot één van mijn favoriete nummers uitgegroeid.

Over favoriete nummers gesproken: Steak Number Eight met het machtige The Sea Is Dying is nog altijd één van de beste nummers ooit en dat van gastjes die gemiddeld 16 jaar waren ten tijde van de HRR. Spijtig dat ze steeds meer afgegleden zijn van hun oorspronkelijke geluid, maar we hebben steeds The Sea Is Dying om op terug te vallen.

11. The Hickey Underworld - Future Words 28 (6)

Nog een band die het summum ingeprezen werd, maar die het op enkele puike singles na niet tot het sterrendom geschopt heeft. De band haalt een solide score en is vooral ook gekend door de opmerkelijke clips van de hand van Jonas Govaerts. Die laatste doet dit niet enkel voor de eigen band, maar heeft ook enkele langspeelfilms uit, waarvan Welp de bekendste is en deze maand het nieuwe H4Z4RD in de bioscopen draait.

10. Whispering Sons - Wall 28 (6)
Nummer 1 van wendyvortex

De meeste recente band in deze finale die het tot de top-10 schopt. Donkere post-punk met een scherp kantje die Joy Division echoot. Fenne Kuppens heeft een klok van een stem, waarvan je niet zou verwachten dat er zo'n frêle meisje achter zit. Wall is de laagste notering voor de Limburgse band in deze finale. Voor mij persoonlijk wel hun beste door de scherpe gitaarlijnen.

9. Evil Superstars - It's a Sad, Sad Planet 28 (5)
Nummer 1 van andré

Op de valreep in de top-10 geraakt: Evil Superstars. Over legendarische bands gesproken. Hun act was tijdens de Rock Rally in 1994 blijkbaar zo sterk dat ze er met hoofd en schouders bovenuit staken. De piepjonge Mauro Pavlowski en de zijnen werden een gouden toekomst voorspeld, maar zijn wat blijven steken in deze predicties. It's a Sad, Sad Planet is een vrij radiovriendelijke single geweest en heeft het daarom waarschijnlijk het meest populaire status gekregen.

8. Compact Disk Dummies - The Reeling 32 (6)
Nummer 1 van esteban

Het West-Vlaamse Electropopduo heeft gestaag aan hun muziekcarrière gewerkt, onder meer geholpen door deze zeer lekkere The Reeling. Janus heeft daarna ook een zeer aangenaam rubriekje bij StuBru gehad waarbij hij nummers ging herwerken (bv. hoe zou een samenwerking tussen Michael Jackson en Rammstein klinken). Hetgeen wat daaruit kwam onderschrijft nog eens zijn vakmanschap als muzikant.

7. Goose - Synrise 33 (6)

Los van dit spelletje denk ik het meest bekende nummer in Vlaanderen uit deze finale. Na enkele bangers van hun debuutalbum Bring It On, kwamen ze plots met iets totaal anders: Synrise. En dit sloeg in als een bom. De lekkere synths, de whoehoe, de koeienbel, alles klopte aan dit universeel klinkende nummer. De laatste jaren doen ze me persoonlijk wat minder, maar het vroegere werk zoals een Synrise kan me doen kirren van plezier.

6. The Van Jets - The Future 41 (6)

Zijn er recent helaas met opgehouden, maar Johannes Verschaeve en zijn band hebben wel een mooi parcours afgelegd, waarbij The Future de hoogste ogen gegooid heeft. Goede rocksong, met een catchy inslag. The Van Jets zijn ook steeds singles blijven uitbrengen die het goed deden, maar als je het eerste met het laatste album vergelijkt, merk je toch een enorme transitie die ze doorgemaakt hebben. Nog een kleine vermelding voor het fantastische What's Going On? dat helaas de finale niet gehaald heeft, maar iedereen zeker ooit eens moet gehoord hebben.

5. Whispering Sons - Alone - 46 (9)

De tweede van Whispering Sons staat in de top-5. Lang na de post-punk revival van de '00's slaagden ze er toch in om dit genre nog eens nieuw leven in te blazen. Het bleef ook niet bij successingle Alone, maar hun tweede album was erg populair. Live heb ik ze al eens kunnen aanschouwen op TW Classic en dat was een uitermate sterk en intens optreden. Zeker een aanrader. Hier werden ze zeer regelmatig in de lijstjes opgenomen, maar vaak te laag om echt hoog te gaan scoren.

4. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog 48 (8)
Nummer 1 van Arno en Scorpion_21

3. Noordkaap - Druk In Leuven 50 (7)
Nummer 1 van motel matches

Een band die ook vaak terugkomt in best of lijstjes van Humo's Rock Rally. Eind jaren '90 ermee opgehouden, maar recent begonnen aan een succesvolle reünie-tour. Hebben de Vlaamstalige rock bijna eigenhandig een tweede adem ingeblazen, onder meer met bovenstaande singles. Een Heel Klein Beetje Oorlog is op vandaag misschien niet de meest gepaste song, maar o zo mooi op zich zelf. Druk In Leuven zou cult moeten zijn voor de studenten in Leuven. Ik ben evenwel een alumnus van de andere grote universiteit (die van Gent) en heb mogelijk daarom iets minder met dit nummer, hoewel het nog steeds erg sterk is. Wat ik wat mis van Stijn Meuris, Lars Van Bambost, etc. is Satelliet S.U.Z.Y., mogelijk iets te commercieel-populair geweest voor de alternatievelingen onder ons?

2. Novastar - The Best Is Yet To Come 54 (8)
Nummer 1 van Simon77

1. Novastar - Wrong 71 (8)
Nummer 1 van EttaJamesBrown en Bucquoy

Mogelijk is het omdat we op een Nederlands forum ons bevinden, maar de Belgisch-Nederlandse (ja we eigenen we hem ons weldegelijk toe) haalt het hier met een duidelijke voorsprong: 2/3 van het podium wordt zowaar door hem ingenomen. De combinatie van zijn wondermooie stem en de heel melodieuze gitaarlijnen (zei daar iemand Crowded House?) verpakt in perfecte popsongs deden het niet enkel bij zijn Humo's Rock Rally overwinning goed, maar hier ook klaarblijkelijk. Een oververdiende overwinning van Novastar met Wrong.

Bedankt aan alle deelnemers om mee te doen. Het was een enigszins kleinschaligere editie, maar voor mij persoonlijk heel fijn om deze artiesten nog eens een podium te geven op dit forum en terug te gaan naar mijn jeugdjaren waarin velen van deze bands talloze airplay kregen via De Afrekening op Studio Brussel. We hebben een heel mooie winnaar gekregen, maar eigenlijk waren alle finalisten stuk voor stuk pareltjes van de Belpop.

Bedankt dumb_helicopter voor het verzorgen van deze fijne greatest hits van Rock Rally Winnaars! Novastar heeft wereldnummers gemaakt en is een verdiende winnaar ♥

Merci, Copter! Voor mij zijn dat voornamelijk mijn jaren als twintiger en ik luister nog steeds erg vaak naar een groot deel van deze bands. Fijn dat ze zo nog eens in de aandacht komen hier.

Dank je wel, dumb_helicopter, voor deze Belgische pareltjes.

Binnenkort in dit theater:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/13000/13275.jpg

Zou Casartelli, Soledad of cosmic kid het kunnen veranderen in Greatest hits of Nuggets?

Thanx

Greatest hits of Nuggets: Original Artyfacts from the First Psychedelic Era, 1965–1968

Legendarisch in 1972. Een prachtig dubbelalbum. In 1998 uitgebreid tot een fabuleuze box met 4 cd’s.
Daarmee gaan we deze week spelen.

Nuggets (1972) - MusicMeter.nl

De liedjes van het album uit 1972 hebben duidelijk meer stemmen dan de liedjes van de opvolgende drie cd’s. Begrijpelijk, maar het heeft niets met kwaliteit te maken. Daarom start ik met maximaal 10 liedjes van schijfje 1 van de box. We starten met:

Originele dubbelalbum uit 1972

The Electric Prunes - I Had Too Much to Dream (Last Night)
13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
The Castaways - Liar, Liar
The Seeds - Pushin' Too Hard
Count Five - Psychotic Reaction
The Standells - Dirty Water
Nazz - Open My Eyes
The Amboy Dukes - Baby Please Don't Go
The Knickerbockers - Lies
The Strangeloves - Night Time

Toegevoegd vanuit de 4 cd-box

Love - 7 and 7 Is
Captain Beefheart & The Magic Band - Daddy Wah Diddy
The Sonics - Psycho
The Sonics - Strychnine
The Kingsmen - Louie Louie
The Human Beinz - Nobody But Me
Strawberry Alarm Clock - Incense and Peppermints
The Barbarians - Are You a Boy Or Are You a Girl?
Monks - Complication
The Seeds - Can't Seem to Make You Mine

Aan jullie om 10 pareltjes toe te voegen. Het liefst van cd 2, 3 of 4. Je krijgt tot maandag 20:00 uur.

En ja, er zijn verschillende vervolg-cd’s verschenen die ook prima zijn. Maarre, die doen niet mee. We spelen heel overzichtelijk met 118 liedjes van de box. Dan is het ook makkelijk voor mij om met het boekje in de hand wat tekstjes voor deze week te schrijven.

Als ik het goed begrijp kunnen we dus kiezen uit 98 nummers om te nomineren?

Ik ken er niet veel van denk ik, maar de eerste vier nummers van de startlijst wel en die vind ik erg goed.
https://open.spotify.com/playlist/2gToIR6ge2p2yA8ZjZztzz?si=f7024a0aba1e44a3 is een playlist op Spotify, maar die heeft nog iets meer nummers. Ik neem aan wel veel overlap.

The Remains - Don't Look Back
The Premiers - Farmer John
The Music Machine - Talk Talk
The Litter - Action Woman
Kim Fowley - The Trip
The Beau Brummels - Laugh, Laugh
Max Frost & The Troopers - Shape of Things to Come
The Amboy Dukes - Journey to the Center of the Mind
The Other Half - Mr. Pharmacist
The Strangeloves - I Want Candy

Poek schreef:
Als ik het goed begrijp kunnen we dus kiezen uit 98 nummers om te nomineren?

Ik ken er niet veel van denk ik, maar de eerste vier nummers van de startlijst wel en die vind ik erg goed.
.

Ja

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.