MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Ik voelde toch wel wat lichte druk Durfde niet er van uit te gaan dat ik vandaag wel geluk zou hebben

Wat een artiest, wat een heerlijke muziek!

1. A Million Miles Away
2. Crest of a Wave
3. Bad Penny
4. I’m Not Awake Yet*
5. Messin' with the Kid
6. For the Last Time*
7. Souped Up Ford
8. Philby
9. Follow Me*
10. Cradle Rock

1. Bad Penny
2. A Million Miles Away
3. Laundromat
4. Messin' with the Kid
5. Bullfrog Blues
6. Moonchild
7. Crest of a Wave
8. I’m Not Awake Yet*
9. Tattoo'd Lady
10. Walk on Hot Coals
11. I Could've Had Religion
12. Cradle Rock
13. Too Much Alcohol*
14. Loanshark Blues*
15. Follow Me*
16. Shadow Play
17. Souped Up Ford
18. Philby
19. For the Last Time*
20. I Fall Apart

De lijnen zijn gesloten! Ik ga tellen en kom over ongeveer een half uurtje bij jullie terug met de presentatie van de eindlijst.

!FINALE PRESENTATIE ~~ GREATEST HITS OF… RORY GALLAGHER ~~ FINALE PRESENTATIE!

https://cdn.artphotolimited.com/images/5b9fc1ecac06024957be8806/1000x1000/rory-gallagher.jpg

De lijnen zijn gesloten, de stemmen zijn geteld, het is tijd voor de finale presentatie. Veel dank aan alle deelnemers van dit spel. Er zijn 12 lijstjes ingediend, elke van de 20 finale songs heeft punten ontvangen en we hebben 8 verschillende songs die op 1 zijn gezet in de ingediende lijstjes. We hebben twee songs die in slechts 1 lijstje voorkwamen, en er is 1 song die in alle 12 de lijstjes voorkwam.

Rory Gallagher is een zogenaamde ‘musician’s musician’, een man die binnen de muziekwereld werd aanbeden door talloze volgelingen. Dat werd hij natuurlijk ook wel in de grote boze buitenwereld, maar een échte commerciële doorbraak heeft hij nooit gekend. Toch staat hij sinds jaar en dag hoog in lijstjes wanneer het gaat om beste gitaristen, beste artiesten uit Ierland, etc. Gelukkig vindt hij hier in dit topic, op deze site toch nog dat groepje muziekliefhebbers die weten waar het om draait: klasbakken muziek.

Zoals al meermaals genoemd is door het deelnemersveld was Rory een ongelooflijk podiumbeest, maar ook in de studio kon hij er wat van. Tijdens de presentatie zal ik dan ook zoveel mogelijk zowel de liveversie als de studioversie posten. Het clipje is live, de klikbare songtitel is de studioversie.

Tijd om de uitslag bekend te gaan maken. Iedere song zal gepresenteerd worden, dus laten we gewoon lekker met nummer 20 beginnen.

20. Loanshark Blues

Via de nominatieronde

Aantal punten: 2
Aantal keren genoemd: 1
Aantal nr. 3 noteringen: -
Aantal nr. 2 noteringen: -
Aantal nr. 1 noteringen: -

Album: Defender (1987)

Statistieken:
Ronde 2: Loanshark Blues kreeg 1 tegenstem in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Loanshark Blues heeft de meeste voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 414 duizend streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: niet in de top 30.

Veruit het meest recente nummer in deze finale en eigenlijk weten we dan wel al wat dat betekent conform MusicMeter-richtlijnen: dit nummer gaat weinig punten scoren. En inderdaad, het nummer eindigt hier op plek 20, maar hey; het staat wel maar eventjes mooi in een Rory Gallagher Top 20.

Tussen Jinx en Defender zat ruim vijf jaar en er begonnen geruchten te ontstaan dat Rory gestopt zou zijn met het maken van muziek en zich teruggetrokken had uit de industrie. Je reinste kolder want in die periode tourde Rory als een gek. Hij was voornamelijk op het Europees vasteland te vinden met zijn concerten, maar ook in de US en Rusland.

Rory had een nieuw album opgenomen: Torch. Dat had het album na Jinx moeten worden, maar hij was zo geschrokken van het eindresultaat dat hij het merendeel wegsmeet en helemaal opnieuw begon.
Loanshark Blues klinkt als een Rory-remake van een oude bluesklassieker, maar niets is minder waar. Dit is een Rory-original. Hij maakte hiermee een pure blues song die hij inspireerde op het werk van John Lee Hooker. Het nummer draait om armoede en honger. Rory zelf noemde dit ‘misschien wel het beste nummer dat ik ooit heb geschreven’.

Wife needs shoes, the kids must eat
Feel so cold, I can't feel my feet
Can't get my hands on one thin dime
I'm gonna turn to a life of crime

19. Too Much Alcohol

Via de nominatieronde

Aantal punten: 6
Aantal keren genoemd: 1

Album: Irish Tour ‘74 (1974)

Statistieken:
Ronde 2: Too Much Alcohol kreeg 1 tegenstem in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Too Much Alcohol staat 5e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 307 duizend streams.

Er waren twee songs die slechts 1x genoemd werden in de finalelijstjes: die zijn nu allebei al voorbij gekomen.

Een bluesstandard van Sonny Boy Williamson, maar toen nog als Shannon Street Blues. J.B. Hutto maakte er in 1966 Too Much Alcohol van en in 1974 verscheen dit nummer op Irish Tour ’74 van onze Rory.
Rory heeft dit nummer nooit op een studioalbum laten verschijnen, maar het was wel een onderdeel van heel wat liveshows. Zijn liefde voor de oude bluesgiganten heeft Rory nooit onder stoelen of banken gestoken en ook dit nummer is een prachtige tribute aan de helden van de 30’s, 40’s en 50’s.

Well, I went down on 31st Street,
To pick up a jug of alcohol.
Told the man to put in some water,
But he wouldn't put in a drop at all.

18. Follow Me

Via de nominatieronde

Aantal punten: 8
Aantal keren genoemd: 4

Album: Top Priority (1979)

Statistieken:
Ronde 2: Follow Me kreeg 1 tegenstem in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Follow Me staat 2e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 1,42 miljoen streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 22.

Er waren al niet heel veel songs die via de nominatieronde de finale wisten te bereiken, en we hebben er nu al meteen 3 voorbij zien komen.

Een upbeat optimistisch nummer over het volgen van je eigen pad, koers en richting. Ook heeft het nummer te maken met de bijna verlammende vliegangst die Rory ontwikkelde tot op het punt dat touren moeilijk werd. Hij wilde echter nooit van zijn leven fans teleurstellen en zwoor altijd door te blijven gaan ondanks alles.

Dónal Gallagher, de broer van Rory, legt uit dat de naam van dit album alles behalve willekeurig is. We gaan dit nog wel vaker tegenkomen dat de titels van zijn albums altijd iets te maken hebben met de situatie waarin Rory zich op dat moment bevindt. In dit geval had platenmaatschappij Chrysalis belooft dat Rory en zijn nieuwe album dat hij nog moest gaan opnemen absoluut hun ‘top priority’ was nadat zijn album hiervoor zo succesvol was.

Rory begon steeds meer heavy metal fans te krijgen en zijn concerten werden ook steeds meer door die groep fans bezocht. Rory zelf was echter heel duidelijk in interviews en statements: ik ga niet die kant op.
Hij gaf aan dat hij ten alle tijden trouw wilde blijven aan zichzelf en blues zou blijven mengen met traditionele Ierse invloeden.

Follow Me is daar een perfect voorbeeld van. Het nummer heeft iets mysterieus en mythisch, maar dan wel een gezonde dosis rock als basis.

I've been locked in this cage
Gonna break away before it's too late
I'm gonna rewrite the page take the stage
And live tomorrow today
You'll find the dreams you mislaid

17. Souped-Up Ford

Via startlijst

Aantal punten: 10
Aantal keren genoemd: 3

Album: Against the Grain (1975)

Statistieken:
Ronde 2: Souped-Up Ford kreeg 2 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Souped-Up Ford staat 10e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 106 duizend streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 15.

Rory had net zijn zesjarige deal met Polydor afgesloten en had bijzonder veel zin in de toekomst. Hij tekende bij Chrysalis en had het gevoel daar meer gesteund te worden.

Souped-Up Ford gaat ook letterlijk over de auto, Rory’s Ford Executive. Het nummer gaat over reizen, de vrijheid van met de auto eropuit te trekken.

Rory Gallagher werd rond deze tijd gevraagd door Muddy Waters om als gitarist te fungeren op zijn nieuwe album The London Sessions. Rory nam die eer aan, maar op de dag dat hij zich moest melden in de studio moest hij ook optreden. Als Rory iets niet deed dan was het fans teleurstellen; hij ging dus gewoon optreden. Dónal Gallagher, zijn broer, stond backstage te zweten en toen het écht te laat aan het worden was gebaarde hij naar Rory dat het nu genoeg was, Muddy was aan het wachten. Rory hoorde zijn broer, maar hoorde ook de fans ‘we want more’ schreeuwen…. Rory is en blijft Rory en hij speelde meerdere toegiften. Na afloop sprongen ze in de Ford en Dónal reed als een totale gek veel te hard richting Londen terwijl hij Rory bleef uitkafferen. Ze kwamen aan in Londen en een doodzenuwachtig Rory verontschuldigde zich meermaals bij Muddy. Muddy was echter ongelooflijk cool, gaf Rory een glas champagne en zei hem zich nergens druk over te maken.

Dónal ging ondertussen bij de Ford kijken; hij was zo tekeer gegaan over de weg dat hij letterlijk het rubber van de banden had afgereden.

Take your foot off the brakes,
But you won't stop my souped-up Ford.
Well, you can set your watch 'cause I won't stop,
I've got my foot to the floor.

16. I Could've Had Religion

Via startlijst

Aantal punten: 11

Album: Live in Europe (1972)

Statistieken:
Ronde 2: I Could’ve Had Religion kreeg 3 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: I Could’ve Had Religion staat 5e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 236 duizend streams.

Rory vertelde de platenbazen bij Polydor dat hij graag een live-album wilde uitbrengen en daar gingen ze nogal van zweten daar bij dat platenlabel. Ze zaten echt to-taal niet te wachten op een live plaat. Er moesten hits gescoord worden, lekkere radiosongs maken die door iedereen meegezongen konden worden. Neh, Rory had daar totaal geen trek in en deed wat hij aankondigde: een live-album maken.

Goin’ to My Hometown (waarvan ik trouwens van te voren gedacht had dat die in de top 5 zou eindigen dit spelletje) werd toen door Polydor gekozen als single van dat album en ze gingen aan de slag met een fijne radio edit, zonder dat Rory dit wist. Rory was pissed! Toen kwam er ook nog een zekere Bob Dylan die het nummer wilde coveren, maar toen hij de volledige Rory Gallagher versie hoorde er toch maar van af zag. Waarom? Hij dacht dat het een cover van een oude spiritual was en daar had hij geen interesse in…. Rory schreef dit nummer zelf. Yup, zo goed was Rory dus.

I could've had religion, I could've had religion
But my little girl wouldn''t let me pray
I tell the truth, she drove my spirit away

15. Philby

Via startlijst

Aantal punten: 12
Aantal keren genoemd: 5

Statistieken:
Ronde 2: Philby kreeg 2 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Philby staat 3e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 5,6 miljoen streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 9.

Rory was altijd al gefascineerd door de Britse spion Kim Philby. In zijn jeugd, en later ook nog trouwens, las hij alle boeken en artikelen die hij maar kon vinden over Philby. Toen hij eenmaal succesvol artiest was besloot hij een song over deze verrader te schrijven. Zelf gaf hij aan dat hij ‘spionnenwerk niet goedkeurde’, maar dat hij wel onder de indruk was van de dapperheid van Philby.

Los van het onderwerp valt het nummer vooral op door het gebruik van een elektrische sitar die Rory van Pete Townshend leende.

I'm deep in action on a secret mission
Contact's broken down
Time drags by, I'm above suspicion

14. Shadow Play

Via startlijst

Aantal punten: 27
Aantal nr. 3 noteringen: 1
Aantal nr. 1 noteringen: Chungking

Album: Photo-Finish (1978)

Statistieken:
Ronde 2: Shadow Play kreeg geen enkele tegenstem in de wegstemronde.
Op MusicMeter: Shadow Play heeft de meeste voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 5,6 miljoen streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 2.

We nemen een sprong in punten. Dit is tevens de eerste nummer 1-notering in de eindlijst.

Het moge duidelijk zijn dat we met zijn allen wel hebben vastgesteld dat Rory op zijn best was wanneer hij live op een podium tekeer mocht gaan. Zijn albumversies van songs waren echter ook fenomenaal en Shadow Play wordt geregeld genoemd als zijn allerbeste studio song.

Rory schreef dit nummer ziek in bed. Hij had een flinke griep te pakken en lag wat met zijn 12-snarige gitaar (no euphemism) te spelen. Om de haverklap viel hij in slaap en hij voelde zich in een soort waas. Dat gevoel resulteerde in Shadow Play.

Rory was niet happy in 1978. Hij was bezig met zijn nieuwe album, maar raakte alsmaar gefrustreerder en ongelukkiger met zowel de progressie van het proces als met zijn producer. Om het nog erger te maken brak hij ook nog zijn duim toen deze vast kwam te zitten tussen de taxideur. Nadat hij uit het ziekenhuis kwam maakte hij een heftige en belangrijke beslissing: hij stuurde drummer de’Ath en pianist Martin de laan uit, en besloot de songs die hij tot dan voor dit album had gemaakt weg te gooien. Met zijn nieuwe band vertrok hij naar Duitsland om helemaal opnieuw te beginnen.

Dit leverde natuurlijk het nodige oponthoud op en als in een film leverde hij het album precies op de deadline in bij zijn platenmaatschappij….hence Photo-Finish.

In the flinty light, it's midnight
And stars collide.
Shadows run, in full flight
To run, seek and hide.
I'm still not sure what part I play
In this shadow play, this shadow play

Het is wellicht vloeken in de kerk, maar Shadow Play doet me regelmatig denken aan Sultans Of Swing.

13. For the Last Time

Via de nominatieronde

Aantal punten: 28
Aantal keren genoemd: 5
Aantal nr. 2 noteringen: 1

Album: Rory Gallagher (1971)

Statistieken:
Ronde 2: For the Last Time kreeg 3 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: For the Last Time staat 3e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 2,6 miljoen streams.

For the Last Time heeft het vanaf het begin van dit spel lastig gehad. Het had de tie-break nodig om in ronde 2 te komen en wist maar net te overleven in die 2e ronde. Ook in de finale leek het er even op dat dit nummer op bijzonder weinig punten zou gaan eindigen, maar uiteindelijk wist het toch nog maar mooi de 13e plek te pakken.

Het debuutalbum van Rory is vooral therapeutisch voor hemzelf. Taste ging uit elkaar en dat was nu niet bepaald op een fijne manier gebeurd. Daar kwam ook nog eens bij dat de pers er veel aandacht aan schonk en dan ook nog eens focuste op alle negatieve zaken. Rory had pijn en het eindigen van Taste heeft hem veel verdriet gedaan. Zes songs op zijn debuutalbum gaan over de gevoelens waar hij op dat moment mee worstelde. For the Last Time is daar een prachtig voorbeeld van.

You've done me wrong
For the last time
You've sung your song
Now I'm going to sing mine
Out loud, so loud
Like the roaring sea

Fijn dat het prachtige For the Last Time dan toch in de finale stond, dat is mijn absolute favoriet op het debuutalbum.

Echt, wat een ongelofelijk informatieve presentatie. Ik lees met veel plezier mee!

Daar sluit ik me bij aan, ik zit ook alles heerlijk mee te lezen en luisteren!

De Rory Gallagher fanclub begrijpt er niet altijd wat van, zie ik bij For The Last Time.

12. I Fall Apart

Via startlijst

Aantal punten: 28
Aantal keren genoemd: 6
Aantal nr. 1 noteringen: motel matches

Statistieken:
Ronde 2: I Fall Apart kreeg 3 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: I Fall Apart staat 2e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 11,2 miljoen streams en is daarmee de 2e meest beluisterde Rory Gallagher song.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 4.

Dit nummer heeft evenveel punten gescoord als de nummer 13, maar omdat I Fall Apart een nummer 1-positie heeft in een persoonlijk lijstje staat deze een plekje hoger.

Rory schreef dit nummer toen hij 23 was, iets wat mensen vaak lastig vinden om te geloven omdat het gezien wordt als één van zijn ‘meest volwassen liefdesliedjes’. Sterker nog, het werd zelfs uitgeroepen tot Greatest Irish Love Song. Toen Rory zijn debuutalbum uitbracht werd hij al meteen zo populair dat hij aan het eind van dat jaar ook nog werd uitgeroepen tot beste gitarist ter wereld.

Dit emotionele nummer werd uiteindelijk één van de weinige volbloed lovesongs die Rory uitbracht, maar weet veel mensen nog steeds te ontroeren tot op de dag van vandaag.

Like a cat that's playing with a ball of twine
That you call my heart
Oh, but, baby, is it so hard
To tell the two apart?
And so slowly you unwind me
Till I fall apart

I Fall Apart had ik eigenlijk in de top 10 verwacht. Hier begrijpt de fanclub het beter.

Ja, For the Last Time en I Fall Apart horen allebei minstens in de top 10.

11. Cradle Rock

Via startlijst

Aantal punten: 32
Aantal keren genoemd: 7

Album: Tattoo (1973)

Statistieken:
Ronde 2: Cradle Rock kreeg 3 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Cradle Rock staat 3e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 757 duizend streams
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 7.

Rory werd geboren in het Rock Hospital in Ballyshannon en gedoopt in de Rock Church. Is het dan nog wel vrijwillig dat hij een rock god is geworden? Ik denk dat hij als baby ook al flink lag te rocken in de cradle, en dat brengt ons bij de nummer 11 in onze lijst.

In 1973 repeteerden Rory en de jongens in Cork. Het schrijven van de nummers en het inspelen ervan ging zo ontzettend vlug dat dit album één van de meest relaxte periodes uit de carrière van Rory is geweest. Ruim voor de deadline werd het album ingeleverd en er hoefde vrijwel niets aangepast te worden. Het album werd dan ook in een mum van tijd uitgebracht en de critici waren lovend.

Cradle Rock is een stomper van jewelste waarbij Rory zich geen seconde inhoudt. Hij gaat tekeer als een malle op zijn gitaar, maar ook in zijn stem valt iets te horen dat voor Tattoo nog niet altijd te horen was. Bassist Gerry McAvoy omschreef het nog het beste: ‘Rory at times sounded like a guitar himself’.

If I was a cradle then you'd let me rock
If I was a pony then you'd let me trot
If I was the atom then you'd split me into three

Ja EvilDrSmith, jouw Joe Bonamassa heeft dit nummer ook gespeeld, nu weten we het wel…..

TIJD VOOR DE TOP 10!

10. Tattoo'd Lady

Via startlijst

Aantal punten: 34

Statistieken:
Ronde 2: Tattoo’d Lady kreeg geen enkele tegenstem in de wegstemronde.
Op MusicMeter: Tattoo’d Lady staat op 2 wat betreft voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 3,75 miljoen streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 3.

1973 wordt bestempeld als het meest succesvolle jaar in Rory’s carrière waarbij hij op de top van zijn kunnen presteerde. Naast twee dijken van eigen albums werkte hij dat jaar ook als sessiemuzikant voor Jerry Lee Lewis op diens album The London Sessions.

Tattoo’d Lady gaat over het kermisleven en in de lyrics bezingt Rory de overeenkomsten tussen het leven van een kermisklant en een professionele zanger/gitarist. Er komen verschillende personages langs in dit nummer die de indruk wekken dat hier toch wel een kermis uit vervlogen tijden bezongen wordt.

Live worden nummers natuurlijk altijd anders gespeeld, zo ook bij Rory. Sommige nummers verschillen wel 4 minuten in verschillende versies, maar geen enkel nummer wordt telkens zó anders gespeeld door Rory als Tattoo’d Lady. Iedere keer vindt hij wel weer een andere invalshoek waarbij hij het publiek verbluft achterlaat.

Tattoo'd lady,
Bearded baby,
They're my family.

09. Walk on Hot Coals

Via startlijst

Aantal punten: 34
Aantal keren genoemd: 8
Aantal nr. 1 noteringen: ProgMetal, EvilDrSmith

Album: Blueprint (1973)

Statistieken:
Ronde 2: Walk on Hot Coals kreeg 2 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Walk on Hot Coals heeft de meeste voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 360 duizend streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 5.

De song die vooral veel fans kreeg toen het gebruikt werd als opener voor de documentaire Irish Tour nam bij de eerste twee ingediende lijstjes een flinke voorsprong met 2 nummer 1-noteringen, maar daarna volgde vrijwel geen enkele notering meer of enkel hele lage. Hoe dan ook; 2x op 1 en heel vaak op 9 of 10 resulteert natuurlijk alsnog in deze mooie plek in de uiteindelijke top 10. Evenveel punten als Tattoo'd Lady, maar omdat Walk on Coals op 1 is gezet in 2 lijstjes staat deze een plekje hoger.

In 1972 veranderde er veel voor Rory op muzikaal gebied. Zijn eigenlijke drummer had ernstige vliegangst en gezien al hun touraanvragen in het buitenland was het eigenlijk geen optie meer dat hij bij de band bleef. Gerry McAvoy’s huisgenoot Rod de’Ath werd gevraagd om in te vallen tijdens de tour. Dat beviel zo goed dat hij de nieuwe drummer van Rory’s band werd. Rod had dan weer in een bluesband gewerkt met toetsenist Lou Martin en ook hij werd aan de band toegevoegd. Samen namen ze als viertal het album Blueprint op dat zou uitgroeien tot hun succesvolste studioalbum in de album charts.

Het nummer druipt van energie. De wijze waarop de mannen elkaar muzikaal aanvoelen is heerlijk om naar te luisteren. Gerry geeft aan dat er in hun beginperiode zelden tot nooit iets werd samengesteld dat op een setlist leek. Rory speelde wat hij wilde en de rest van de band was zo ‘in sync’ met Rory dat zij het prima vonden. Iedereen voelde aan welke nummers er gespeeld zouden worden tijdens concerten en hoe de nummers zouden gaan verlopen. In feite waren alle live concerten van Gallagher en band in die tijd semi-geïmproviseerd. Hoe ongelooflijk goed ben je dan?

Dit nummer gaat over iemand die werkelijk alles tegen zich heeft in zijn leven. Hij raakt alles kwijt en verliest op elk gebied van zijn leven. Het enige lichtpuntje is dat hij wel nog een vriendin heeft, maar hoe lang dat nog goed gaat…….

Well I lost my shirt at a card game in which I never had a chance

Well, Lost my job on the weekend and I was back out on the street

No way to get a dollar, but I spent it at the roulette wheel

Well I walk on hot coals, sleep on a bed of nails
Walk on thin ice, skate on razor blades
Got my little girl beside me no matter what else fails.

08. Messin' with the Kid

Via startlijst

Aantal punten: 38

Statistieken:
Ronde 2: Messin’ with the Kid kreeg 2 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Messin’ with the Kid staat 2e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 322 duizend streams.

Toch wel knap hoor om in de finale geen enkele keer in een top 3 te verschijnen, maar dan in de eindlijst toch op een prachtige 8e plek te eindigen. Veel mensen plaatsten dit nummer rond plek 4 / 5, waarmee dit nummer een stevig aantal punten pakte.

Origineel van Mel London, maar bekend gemaakt door Junior Wells. Andere bluestoppers die deze bluesrock standard hebben gecoverd zijn onder andere Johnny Winter, Buddy Guy en Luther Allison. Voor Rory is het de opener van het legendarische album Live in Europe. Rory laat horen dat hij trouw blijft aan de blues terwijl hij er volledig zijn eigen draai aan geeft door er een flinke dosis rock gecombineerd met de Ierse tongval aan toe te voegen.

What's this I hear that's going all around town?
The people are sayin' you gonna put the kid down.

07. Crest of a Wave

Via startlijst

Aantal punten: 41
Aantal nr. 2 noteringen: 2

Album: Deuce (1971)

Statistieken:
Ronde 2: Crest of a Wave kreeg 1 tegenstem in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Crest of a Wave staat 2e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 2,55 miljoen streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 10.

Alsof 1971 nog niet druk genoeg was voor Rory met het uitbrengen van zijn debuutalbum, de studio induiken met Muddy Waters, de hele wereld over touren en ongelooflijk veel persdingen moeten doen (ondergaan), bracht meneer ook nog eventjes meteen zijn 2e solo-album uit.

Dit album nam Rory op in London, in de studio van Joe Meek. Er waren wel wat addertjes onder het gras: zo werd de ruimte ernaast overdag gebruikt voor de lokale bingo en mocht er geen geluidsoverlast worden geproduceerd door opnemende artiesten. Gelukkig was Rory een nachtbreker en hij reserveerde de studio enkel midden in de nacht.

Deuce wordt vaak genoemd als ‘instap album’ voor toekomstige fans die nog niet bekend zijn met het werk van Rory.

Het is ontzettend knap hoe er zo’n vol geluid geproduceerd wordt op dit nummer terwijl er enkel gebruik wordt gemaakt van bas, drum en 1 gitaar.

Well, you can ride on the crest of a wave
If that's where you wanna be
But does the look on your face mean you really feeling happy?

06. Bad Penny

Via startlijst

Aantal punten: 41
Aantal nr. 1 noteringen: Ast, Shaky

Statistieken:
Ronde 2: Bad Penny kreeg geen enkele tegenstem in de wegstemronde.
Op MusicMeter: Bad Penny heeft de meeste voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 27,5 miljoen streams en is daarmee veruit, echt met ongekende afstand, de meest beluisterde Rory Gallagher song.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 13.

Van te voren had ik deze opgeschreven als top 3 song in de eindlijst, maar na de eerste paar lijstjes bleef dit iconische Gallagher nummer puntloos. Gelukkig werden er nog een paar fans wakker, want anders hadden we onszelf als muziekliefhebbers toch niet meer serieus kunnen nemen zeg. Kunnen we net zo goed dingen gaan roepen dat de Rory Galllagher song Shadow Play op Dire Straits lijkt ofzo… ja, ik lees ook mee!

2x op 1 gezet en daarom een plekje hoger dan Crest of a Wave.

Rory was heel gelukkig in Stommelm, Duitsland, waar hij in 1978 voor het eerst een album opnam. De studio lag net buiten de drukte en had ook nog eens een accommodatie op wandelafstand. Het nummer is al sinds jaar en dag een publieksfavoriet waarbij ook broer Dónal Gallagher enkel lof over heeft voor dit wat harde nummer uit het repertoire van Rory. Dónal zelf noemt dit het ‘Southern Rock nummer van Rory’, en hij heeft in interviews verteld dat dit eigenlijk altijd het eerste nummer was dat Rory op zijn setlist plaatste als hij ergens ging optreden.

Als je het hebt over geloofwaardigheid in muziek dan kun je niet om dit nummer heen. Rory klinkt ongelooflijk pissed off. Hij is woedend en perst de lyrics krachtig en hard uit zijn longen. Rory was door iemand besodemieterd en wilde een song schrijven waarmee luisteraars zich konden identificeren.

Some stormy nights, your memory haunts me,
You won't go away.

Well, like a bad penny you have turned up in the change,
Try to fit into the picture, you can't get inside the frame.

05. Bullfrog Blues

Via startlijst

Aantal punten: 42
Aantal keren genoemd: 6
Aantal nr. 1 noteringen: Les de Groot

Statistieken:
Ronde 2: Bullfrog Blues kreeg 3 tegenstemmen in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: Bullfrog Blues staat 3e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 313 duizend streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 8.

Slechts de helft van het aantal deelnemers nam dit nummer op in zijn/haar top 10, maar dus wel hoog. Bullfrog Blues is het hoogst genoteerd nummer dat in zo weinig lijstjes verscheen.

Origineel komt dit nummer uit 1928, maar Rory heeft het nummer volledig naar eigen hand gezet. Sterker nog, ook al is dit nummer tig keer opgenomen: dit is gewoon een Rory Gallagher song. Een nummer waarbij het publiek he-le-maal uit zijn dak ging tijdens live concerten. Memorabel is het moment waarop in Parijs het podium tijdens deze song bestormd werd door uitzinnige fans. Rory liet het toe en sprong zelf op de grote versterkers om de song keihard door te laten knallen.

Vanaf die intro voel je al dat er een spannend nummer aankomt. Die opbouw is heerlijk, die solo’s en bluesschema’s hemels, en voor je het weet bevindt je je in bluesrock heaven met één van de beste bluesrockers die Rory ooit heeft opgenomen.

Onlangs was ik op Blues Peer en daar speelde Walter Trout dit nummer als tribute aan één van zijn helden: Rory Gallagher.

Well, did you ever,
Well, did you ever,
Well, did you ever,
Well, did you ever wake up,
With them bullfrogs on your mind?

04. I'm Not Awake Yet

Via de nominatieronde

Aantal punten: 55
Aantal keren genoemd: 10

Album: Deuce (1971)

Statistieken:
Ronde 2: I’m Not Awake Yet kreeg 1 tegenstem in de wegstreepronde.
Op MusicMeter: I’m Not Awake Yet staat 1e qua voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 2,48 miljoen streams.

Dit mag toch wel dé grote verrassing van deze editie genoemd worden. Het is het hoogst geplaatste nummer dat niet uit de startlijst komt, weet geen enkele keer een nummer 1-positie te bemachtigen, maar staat zomaar ineens op plek 4! Hoezo het repertoire van Rory is in de breedte net zo goed als in de diepte.

I’m Not Awake Yet is misschien eigenlijk helemaal niet zo’n verrassing. Het nummer wordt wel vaker als fan-favourite bestempeld als het gaat om het album Deuce. Zelfs Johnny Marr leerde gitaarspelen door onder andere het album Deuce na te bootsen op zijn kamertje met zijn gitaar.

Wat wel geinig is om te benoemen is hoe Rolling Stone Magazine wegloopt met Rory Gallagher en zijn muziek, maar dat was pas nadat hij Live in Europe uitbracht. Daarvoor stond dit in hun officiële recensie over het album Deuce: All of which is not to say that it isn't a good album. If it isn't a world beater, it isn't all that bad either. Nog beschamender wordt het als ze het over de drummer en bassist hebben: the highly pedestrian, almost pedantic bass and drum thumpings of two hacks named McAvoy and Campbell. Oei oei oei, je mag hopen dat die stagiaire geen vaste plek aangeboden kreeg. Later hebben ze hun woorden overigens ingeslikt, wordt Campbell erkent en McAvoy tot de beste bassisten aller tijden gerekend en kreeg Deuce plots een nieuwe, volledig positieve review.

Het album wordt gekoesterd door fans, en dat komt mede door deze prachtige song:

I'm not awake yet, I haven't opened my eyes
But I haven't been late yet, I'm gonna be on time

03. Moonchild

Via startlijst

Aantal punten: 59
Aantal nr. 1 noteringen: berwt, Choconas

Album: Calling Card (1976)

Statistieken:
Ronde 2: Moonchild kreeg 1 tegenstem in de wegstemronde.
Op MusicMeter: Moonchild heeft de meeste voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 3,2 miljoen streams.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: plek 11.

Calling Card was een uniek album voor Rory. Tot aan dat moment had hij al zijn eigen albums geproduceerd, maar voor Calling Card wilde hij graag iemand van buitenaf inhuren. Hij had zijn zinnen gezet op iemand die rock en blues begreep, maar ook openstond voor een moderne aanpak. In Roger Glover vond Rory de perfecte producer voor dit nieuwe album.

Daarnaast was dit ook het laatste album dat hij opnam in de line-up Gallagher, McAvoy, de’Ath en Martin.
De Ierse folklore speelt een grote rol bij dit nummer dat volgens Rory gaat over een mythische vrouw die hij zelf verzonnen heeft. Rory vond het belangrijk dat elke muzikant in zijn band de kans kreeg te shinen en in Moonchild zijn dan ook alle instrumenten perfect te horen. Ze komen strak samen, en mogen ook allen hun eigen ding doen.

Een groot geheel, een band volledig op elkaar ingespeeld waarbij kunde en passie samengesmolten wordt tot perfectie.

You are a moonchild and
Pretty soon child, I've
Got that feeling that
I'm gonna make you smile forever
I can

02. Laundromat

Via startlijst

Aantal punten: 61
Aantal keren genoemd: 8
Aantal nr. 3 noteringen: 3
Aantal nr. 1 noteringen: west

Statistieken:
Ronde 2 van dit spel: Laundromat kreeg geen enkele tegenstem in de wegstemronde.
Op MusicMeter: Laundromat heeft de meeste voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 2,02 miljoen streams.

De song waar het allemaal mee begon. De openingstrack van het openingsalbum van onze Ierse gigant. Natuurlijk had hij al naam gemaakt als frontman van Taste, maar dit was zijn eerste solo release en het was al meteen magisch.

Een onweerstaanbare riff die balanceert op het randje van blues en rock en die stem van Rory die oprecht, intens en vooral heel erg urgent klinkt.

Rory zei over dit nummer dat hij hiermee een ‘écht Rory Gallagher nummer’ wilde schrijven. Daarmee bedoelde hij een song waarbij de blues de basis en het thema is, maar waarbij hij een nieuwe insteek wilde brengen op het gebied van tekst. ...I've done songs in all the different styles...train blues, drinking blues, economic blues. But I try to find a slightly different angle on all these things. The music can be very traditional, but you can sort of creep into the future with the lyrics.

Het zijn ook juist de lyrics die geprezen worden in dit nummer dat draait om iemand in een ogenschijnlijk uitzichtloze situatie (hij woont verdorie van ellende in een wasserette), maar alsnog enkel oog heeft voor het positieve. Vriendschap, liefde en acceptatie stonden hoog in het vaandel in het echte leven voor Rory en dat laat hij in dit nummer op schitterende wijze doorschemeren terwijl hij me toch ook eventjes een partij staat te raggen op die gitaar zeg…. Niet gek dat ook critici hebben gezegd dat dit misschien wel het meest typerende Rory Gallagher nummer is.

What do you think of that
I'm sleeping down at the laundromat
Oh, come around and meet my friends
They'll be there with me to the end, put me to the end

01. A Million Miles Away

Via startlijst

Aantal punten: 91
Aantal keren genoemd: 12
Aantal nr. 3 noteringen: 2
Aantal nr. 1 noteringen: Lying Mouth, Bonk

Statistieken:
Ronde 2: A Million Miles Away kreeg geen enkele tegenstem in de wegstemronde.
Op MusicMeter: A Million Miles Away heeft de meeste voorkeursstemmen bij het album.
Op Spotify: deze song kan rekenen op meer dan 10,7 miljoen streams en is daarmee zijn 2e meest beluisterde song.
Rory Gallagher fanclub Top 30 Best Rory Gallagher Songs: met stip op 1.

Voorafgaand aan dit spel natuurlijk dé grote favoriet voor de eindoverwinning. Een song die op fans kan rekenen vanuit allerlei verschillende genres. Een vaste song in de setlist van Band of Friends, de fantastische band van Gerry McAvoy die de songs van Rory Gallagher speelt. Kippenvelmomentje als het hele publiek dit nummer staat mee te blèren met de mannen. Soms is het jammer wanneer er een voorspelbare winnaar uit de bus komt rollen, maar in dit geval kun je van ‘jammer’ toch absoluut niet spreken. Wat een dijk van een song. Door iedereen in zijn/haar top 10 gezet, 2x op 1, wint hier eventjes met maar liefst 30 punten verschil op de nummer 2.

De onbetwistbare winnaar van deze Greatest Hits editie.

Rory en zijn broer Dónal liepen over de cliffs bij Ballycotton, iets wat Rory graag deed om zijn hoofd leeg te maken. Dónal vond er niets relaxed aan en liep er altijd met samengeknepen billetjes. De twee verloren elkaar uit het oog en Dónal raakte in paniek. Rory reageerde niet op het schreeuwen van zijn broer en Dónal wilde de kustwacht inschakelen. Plots riep Rory terug, en de twee werden herenigd. Rory was druk bezig met het schrijven van lyrics en wilde pas antwoorden op zijn broer toen hij de tekst volledig af had. Het is nooit 100% zeker geweest om welke song het gaat, maar volgens Dónal betreft het A Million Miles Away.

Laat me jullie allemaal horen tijdens dat prachtige refrein:

I'm a million miles away,
I'm a million miles away,
I'm sailing like a driftwood,
On a windy bay.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:11 uur

geplaatst: vandaag om 20:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.