MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Iets later dan de bedoeling was, ik bleef even hangen in een kringloopwinkel en geloof het of niet, maar daar stuitte ik op dit betonalbum uit 1981. Het was sowieso een onwerkelijk weekje, want ik stapte gisteren in Plato te Utrecht en terwijl ik een beetje stond rond te snuffelen hoorde ik ineens door de speakers 'Take It All Away' van Girlschool schallen. Ik dacht: ben ik nu zo diep in mijn NWOBHM-bubble terechtgekomen dat ik zelfs in een platenwinkel NWOBHM denk te horen? Maar nee, het stond écht op! In Plato. En niet 40 jaar geleden, maar gisteren. Bizar. Navraag bleek dat ze de verzamelaar 'She's Got The Power', welke net was verschenen, op hadden staan. Edoch, timing was everything. Wel jammer van de samenstellers dat ze er dan ook niet meteen Rock Goddess op hadden gezet. Afijn, ik dwaal af... de lijnen zijn gesloten!

In de tussentijd zal ik jullie verblijden met een ander obscuur bandje. Ik liet eerder al wat doom metal horen dat ook tijdens de NWOBHM sporadisch omhoog kwam borrelen, maar zo waren er ook NWOBHM-bandjes die de progressieve rock omarmden. Bekendste band hierin is ongetwijfeld Saracen, maar onder de oppervlakte waren er nog meer bandjes. Zoals Sanctus uit Londen. Zij waren zó obscuur, dat ze zelfs ontbreken in de eerder aangehaalde NWOBHM-encyclopedie. Ze hebben in de paar jaar dat ze bestonden (1981-1983) dan ook geen enkel vinyl uitgebracht, alleen twee drie-track demo's op eigen beheer cassette. Het eerste nummer van hun eerste demo 'Thy Disciples' vind ik een erg gaaf, episch en sfeervol nummer. Al rechtvaardigt dat toch ook weer niet helemaal de €235,- waarvoor het tapeje vorig jaar op Discogs van eigenaar is gewisseld. Maar oordeel zelf, dan kom ik in de loop van de avond terug voor de ontknoping van de Night Wave Of British Heavy Metal.

Oja, mijn eigen Top 10 ook nog natuurlijk!
Oh, de deadline is natuurlijk al verstreken.
Nou, dikke lul drie bier, ik heb natuurlijk mooi maling aan mijn eigen deadline.

1. Iron Maiden - Phantom Of The Opera (1980)
2. Jaguar - Axe Crazy (1982)
3. Tygers Of Pan Tang - Slave To Freedom (1980)
4. Tokyo Blade - If Heaven Is Hell (1983)
5. Girlschool - Emergency (1980)
6. Satan - Kiss Of Death (1982)
7. White Spirit - Cheetah (1980) *
8. Diamond Head - Am I Evil (1980)
9. Samson - Vice Versa (1980)
10. Praying Mantis-Running For Tomorrow (1981)

NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL
Disco is shit, in hardrock zit pit!
Heavy metal is the best, fuck the rest!

DE FINALE
https://tshirtslayer.com/files-tshirt/styles/shirtview/public/user-2092/17b4cc77dbec36103d07bc1794a3c8cf.jpg

Liefst 21 deelnemers hebben meegedaan aan deze finale, en als ik zie hoe vaak metal in andere spelletjes in het verdomhoekje zit en liedjes vroegtijdig sneuvelen in battles, dan kan ik wel zeggen dat deze opkomst ruim boven verwachting is. NWOBHM is very much alive. Veel dank hiervoor!

Het was onderin best wel spannend wie er met de rode lantaarn naar huis zou gaan.
Uiteindelijk werd dat nipt de misschien wel onbekendste band uit de lijst.

20. Witchfynde - Leaving Nadir (1980) (Chesterfield)
Aantal punten: 15
Aantal keren genoemd: 5
Hoogste notering: 5

En hoe levend de NWOBHM is, laat Witchfynde blijken, want de band treedt nog steeds op. Sinds dit jaar weliswaar onder de naam Abbottoir: zal wel met een rechtenkwestie te maken hebben met een oud-bandlid die ook de naam Witchfyne gebruikt. Pffff, het lijkt wel dat gedoe met Oliver/Dawson en Saxon.

De nummers 15 t/m 19 zaten heel dicht bij elkaar. Tot mijn eigen inzending stond Jaguar nog troosteloos onderaan, maar dat is niét de reden waarom ik de band in mijn eigen lijst op de tweede plek plaatste: ik vind dat proto-speedmetalnummer gewoon allejezusgoed en was verbaasd dat het zo weinig punten van jullie bij elkaar sprokkelde. Ook van hen een live versie in een van hun meer recentere incarnaties.

19. Demon - Night of the Demon (1981) (Leek, Staffordshire)
Band nog/weer actief: ja
Aantal punten: 16
Aantal keren genoemd: 4
Hoogste notering: 6

18. Tank - Turn Your Head Around (1982) (Londen)
Band nog/weer actief: onzeker
Aantal punten: 16
Aantal keren genoemd: 7 (vaker dan Demon, daarom 18e plaats)
Hoogste notering: 7

17. White Spirit - Cheetah (1980) * (Hartlepool, Durham)
Aantal punten: 19
Hoogste notering: 4

16. Witchfinder General - Witchfinder General (1982) (Stourbridge, West Midlands)
Band nog/weer actief: nee
Aantal punten: 20
Aantal keren genoemd: 4
Hoogste notering: 3 (1x)

15. Jaguar - Axe Crazy (1982) (Bristol)
Aantal punten: 22
Hoogste notering: 2 (1x)

De nummers 11 t/m 14 zaten ook enorm dicht bij elkaar. Het was stuivertje wisselen. Uiteindelijk gingen de meiden, eh, dames van behoorlijk middelbare leeftijd inmiddels, er met de elfde plaats vandoor. Terecht ook, want zij zijn al sinds 1975 (!) (toen nog onder de naam Painted Lady) onophoudelijk actief geweest en tot 2019 nog zelfs met driekwart van de originele bezetting.

14. Blitzkrieg - Blitzkrieg (1981) (Leicester)
Aantal punten: 34
Aantal keren genoemd: 8
Hoogste notering: 2 (1x)

13. Satan - Kiss Of Death (1982) (Newcastle upon Tyne)
Aantal punten: 35
Aantal keren genoemd: 9
Hoogste notering: 1 (1x) (Germ)

12. Samson - Vice Versa (1980) (Londen)
Band nog/weer actief: nee
Aantal punten: 36
Aantal keren genoemd: 11
Hoogste notering: 3 (1x)

11. Girlschool - Emergency (1980) (Londen)
Aantal punten: 39
Aantal keren genoemd: 10
Hoogste notering: 5 (2x)

Vanaf de tiende plaats worden de verschillen tussen de liedjes wat groter. Behalve verderop in de finale, want de strijd tussen de 2e, 3e en 4e plek was moordend spannend. Maar eerst nog het onderste deel van het linkerrijtje. Als eerste het tweede nummer dat via de nominatieronde naar binnen kwam (na White Spirit, dat hierboven op een 17e plek belandde). Een keurige tiende plek geeft aan dat ik bij het samenstellen van de startlijst toch de verkeerde keuze had gemaakt. Ik twijfelde of ik Demon of Praying Mantis als 20e in de lijst zou zetten. Ik koos voor Demon, maar zij eindigde uiteindelijk dus op een wat teleurstellende 19e plaats. Praying Mantis, een band dat géén eigen lemma heeft in Metal-Archives: het blijft toch een database met soms curieuze afwegingen.

10. Praying Mantis - Running For Tomorrow (1981) * (Londen)
Aantal punten: 41
Aantal keren genoemd: 7
Hoogste notering: 1 (2x) (DjFrankie, Jacoto)

9. Venom - Black Metal (1981) (Newcastle upon Tyne)
Aantal punten: 58
Aantal keren genoemd: 11
Hoogste notering: 2 (1x) en 3 (2x)

8. Tokyo Blade - If Heaven Is Hell (1983) (Salisbury)
Aantal punten: 68
Aantal keren genoemd: 14
Hoogste notering: 1 (wizard)

Hebben jullie inmiddels in de gaten hoeveel van deze bands nog immer actief zijn? Het is godbetert dik 40 - 45 jaar (!) geleden dat de NWOBHM welig tierde, maar die mannen (en vrouwen) van toen staan nog steeds op het podium. Die ouwelullen weten gewoon niet van ophouden.

7. Raven - Faster Than the Speed of Light (1982) (Newcastle upon Tyne)
Aantal punten: 72
Aantal keren genoemd: 13
Hoogste notering: 1 (Rudi S), 3 (1x)

6. Tygers Of Pan Tang - Slave To Freedom (1980) (Whitley Bay, Tyne and Wear)
Aantal punten: 85
Hoogste notering: 1 (wendyvortex), 2 (2x), 3 (3x)

5. Angel Witch - Angel Witch (1980) (Londen)
Aantal punten: 94
Hoogste notering: 1 (3x) (Von Helsing, B.Robertson, Kronos), 2 (1x)

Onderstaande live-uitvoering is drie jaar geleden geüpload, maar de herkomst is mij verder onbekend. Wat echter telt is de ge-wel-di-ge uitvoering! Echt, wat een feest is deze versie. Verplicht kijken en ♫ You're an Angel Witch ♪♫ meebrullen!

De nummers 2, 3 en 4 dan. Dat was om te snijden zo spannend. Uiteindelijk blijk ik met mijn laatste, eigen lijstje er voor te hebben gezorgd dat de volgorde nog net werd omgedraaid (wist ik ook niet van tevoren). Uiteindelijk zijn dit ook wel de verwachte bands die hoog zouden eindigen. Ja, zelfs/natuurlijk ook de hoogst genoteerde nominatie die ik, principieel, niet in de startlijst had gezet.
Jullie reactie was een overduidelijke recalcitrante middelvinger, want of Lemmy & Co. nu wel of niet NWOBHM is, feit blijft dat 'Overkill' een monster van een beest is, met alle ingedriënten die het metalgenre zo gaaf maken. Wel of geen nieuwe golf. Frappant is wel dat de nummers 4 en 3 geen enkele keer in een lijst op de eerste plek eindigde, en ook de nummer 2 kreeg pas een eerste plek toebedeeld bij de laatste inzending. Goh, hoeveel eerste plekken zou de winnaar dan wel niet bij elkaar verzameld hebben?

4. Saxon - 747 (Strangers in the Night) (1980) (Barnsley, South Yorkshire)
Aantal punten: 104
Aantal keren genoemd: 15
Hoogste notering: 2 (6x), 3 (1x)

3. Motörhead - Overkill (1979) * (London)
Band nog/weer actief: always, even six feet underground
Aantal punten: 105
Aantal keren genoemd: 15
Hoogste notering: 2 (3x), 3 (5x)

2. Diamond Head - Am I Evil (1980) (Stourbridge, West Midlands)
Aantal punten: 107
Aantal keren genoemd: 19
Hoogste notering: 1 (Choconas), 2 (2x), 3 (2x)

https://i.discogs.com/Q8AYRXMIPzYd07grJl8ST7GhAtIyOkJrYEZZDH30cRk/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:596/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTkyMTI1/MDYtMTQ3Njc1NTgy/Ni03NTQ2LmpwZWc.jpeg
De winnaar! Volgens het MM-forum het allerbeste NWOBHM-nummer aller tijden!
Had iemand anders verwacht?
Nou, vóór ik met dit spelletje begon had ik dat eigenlijk wel gedacht, ja. Ik had weliswaar een nummer van Maiden verwacht, maar ik had mijn geld eerder op 'Prowler' gezet. Ook al vind ik 'Phantom' nóg beter, ik associeer 'Prowler' toch meer als het archetypische icoon, het symbool voor NWOBHM. Jullie bepaalden echter anders en lieten 'Prowler' zelfs de finale niet halen, en besloten dat gewoon het beste nummer van Maiden (in ieder geval uit de Paul Di'Anno-era) moest winnen. Terecht ook natuurlijk. En met overmacht. Landslide. Hands down. Love game. Twee vingers in de neus. Vol op het orgel.

Band nog/weer actief: ja, duh! Aanstaande dinsdag in de Ziggo Dome!
Aantal punten: 169
Aantal keren genoemd: door iedereen, behalve door wendyvortex: miss obstinate to the max!
Hoogste notering: 1 (door jan en alleman, te veel om op te noemen. Of... vooruit dan maar: RonaldjK, gigage, Pitchman, 50tracks, ABDrums, Simon77, Lonesome Crow, laxus11, dumb_helicopter, Johnny Marr en yours truly)

Van Maiden géén moderne beelden van grijze mannen, maar pure vintage stuff in zwart/wit met Paul, Dennis Stratton én prachtige shots van het publiek, om nog eens even héél nostalgisch te worden. Want hoewel Bruce het nummer met enige onregelmaat zingt, is dit nummer natuurlijk onlosmakelijk verbonden met Paul. Maar wie weet: Maiden en Paul hebben dankzij Pauls gezondheid weer contact met elkaar, dus ik heb stille hoop dat tijdens een toekomstige tour Maiden misschien nog eens iets op (rolstoel)poten gaat zetten met een "extremely very special guest". Hé, dromen mag altijd! En na 37 jaar wordt 'Alexander The Great' ook eindelijk live gespeeld, dus niets is onmogelijk.

Hier nog even de Top 20 in zijn geheel:
2. Diamond Head - Am I Evil (1980)
3. Motörhead - Overkill (1979) *
4. Saxon - 747 (Strangers in the Night) (1980)
5. Angel Witch - Angel Witch (1980)
6. Tygers Of Pan Tang - Slave To Freedom (1980)
7. Raven - Faster Than the Speed of Light (1982)
8. Tokyo Blade - If Heaven Is Hell (1983)
9. Venom - Black Metal (1981)
10. Praying Mantis - Running For Tomorrow (1981) *
11. Girlschool - Emergency (1980
12. Samson - Vice Versa (1980)
13. Satan - Kiss Of Death (1982)
14. Blitzkrieg - Blitzkrieg (1981)
15. Jaguar - Axe Crazy (1982)
16. Witchfinder General - Witchfinder General (1982)
17. White Spirit - Cheetah (1980) *
18. Tank - Turn Your Head Around (1982)
19. Demon - Night of the Demon (1981)
20. Witchfynde - Leaving Nadir (1980)

Zo, na een week vol met ouwe meuk zou ik nu bijna gaan verlangen naar iets moderns, iets met keyboards, een geproduceerd geluid, electronica, autotune, harmony vocals, of.... misschien wel hiphop? Bonk, excuus dat het wat uitliep, but the floor is yours!

Dank voor de uitslag en je heldere analyse! In Metal Hammer kwam ik zojuist dit artikel over het genre in 2023 tegen, waarin qua nieuwe(re) namen mij vooral Wytch Hazel, Tailgunner en Eliminator opvallen. Er zit volop leven in de muziek van deze en andere bands!

RonaldjK schreef:
dit artikel over het genre in 2023, waarin qua nieuwe(re) namen mij vooral Wytch Hazel, Tailgunner en Eliminator opvallen. Er zit volop leven in de muziek van deze en andere bands!
Wat een perfecte afsluiter van dit spelletje. Al is het maar omdat op deze manier ook Cloven Hoof even wordt genoemd. Dank (voor je input en het meedoen)!

Germ (crew)
EvilDrSmith schreef:
(quote)
Wat een perfecte afsluiter van dit spelletje. Al is het maar omdat op deze manier ook Cloven Hoof even wordt genoemd. Dank (voor je input en het meedoen)!

Grappig dat je Cloven Hoof noemt, ik volg op YouTube 'Metal School', die hebben ook aflevering over deze band. Ik had nog nooit van ze gehoord.

Dank voor dit feestje, doctor. Gisteravond was het weer te mooi en Rutte te verrassend om zelf nog een lijstje te maken en in te dienen. Ik zat in de tuin met wat minder ruige muziek.

Van mij had Phantom geen punten gekregen en had Motörhead de volle laag gekregen, voor wat het waard is

EvilDrSmith schreef:

Band nog/weer actief: ja, duh! Aanstaande dinsdag in de Ziggo Dome!

Aantal keren genoemd: door iedereen, behalve door wendyvortex: miss obstinate to the max!

Vorige keer waren ze in Gelredome, net op mijn enige wekelijkse kantoordag. Terug naar huis zag ik vanuit de bus de hele stad vol jongens met lang haar en spijkerjacks. Oh my god Iron Maiden in town!!

Prima band hoor, maar daar toch een voorkeur voor hun iets latere classics en verbazingwekkend maar wat ze tegenwoordig doen, absoluut niet slecht.

Ik ben een ouwe punker dus ik had wat meer met al die wat onbekendere bandjes. Echt gave dingen gehoord. Diamond Head op nummer 2 klasse!! En bandnamen als Tygers Of Pan Tang spreken me normaal niet zo aan, maar Slave To Freedom, te gekke song. Kon de oude Maiden toch net niet tegenop.

Thanks doc, het was een heerlijke week! Daarnet nog eens Overkill door m'n strot gejaagd en ik kreeg het zelfs even moeilijk, wat een sloophamer! Misschien had ik die achteraf gezien wel op 1 moeten zetten.

WELKOM BIJ DE GREATEST HITS VAN DE LA SOUL!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/De_La_Soul_by_foto_di_matti.jpg
Een enkeling zal nu wellicht denken, wat doet Bonk nu met een hiphopband. Nou, Bonk denkt niet meteen dat hij hophopper is, maar een beetje hiphop op zijn tijd wordt wel gewaardeerd in Huize Bonk. En dat eigenlijk al vanaf het begin dat ik als kleine Bonk muziek begon te draaien. En naast de grunge van oa Ten en de rock van oa Queen, klonk ook bijvoorbeeld Ring Ring Ring met regelmaat met volume uit de boxen. De La Soul maakt met vooral Arrested Development en A Tribe Called Quest muziek waar ik wel lekker op ga in die beginjaren van muziek ontdekken. En die hebben de hele ontwikkeling van Bonk als muziekliefhebber met gemak overleefd.

Pas veel later leerde ik zaken over de invloeden van De La Soul op de jazz rap en dat ze samen met bijvoorbeeld A Tribe Called Quest deel uitmaakten van de Native Tongues Posse. Ook dat ze hele nieuwe invloeden in de hiphop brachten en ook vielen onder de alternative hiphop. U merkt, groot kenner ben ik niet. Mijn presentatie zal dus ook niet doorspekt zijn met allerlei feitjes deze week. Hip Hop Evolution (voor wie het niet kent, erg goede Netflix serie over de ontwikkeling van Hip Hop) bracht mij nog heel wat kennis bij. Dus kenner, nee. Maar groot liefhebber, omdat ze hele fijne en lekkere muziek gemaakt hebben, zeker wel.

Dus toen ik na het overlijden van Trugoy the Dove er achter kwam dat er nog nooit een Greatest Hits van deze geweldige band gespeeld is, vond ik dat echt hoog tijd worden. Nou, dat gaan we dus deze week doen!

Voor de startlijst heb ik alle nummers die ooit in de hitparade (incl. tip) gestaan hebben genomen. Dit aangevuld met albumfavorieten. Het is aan jullie om er 10 nummers aan toe te voegen. Je bent vrij om ook nummers te nomineren waar ze gastbijdragen gedaan hebben, maar die heb ik bewust niet in de startlijst opgenomen. De 10 meest genoemde gaan mee naar de tweede ronde. Succes!

All Good
A Rollerskating Jam Named “Saturdays”
Baby Phat
Breakadawn
Buddy
Ego Trippin’ (Part Two)
Eye Know
I Be Blowin’
Keeping the Faith
Me Myself and I
Oooh.
Pain
Ring Ring Ring (Ha Ha Hey)
Rock Co. Cane Flow
Say No Go
Shopping Bags (She Got From You)
Snoopies
Stakes Is High
The Bizness
The Magic Number

Deze 20 staan alvast in een Spotifylijstje, waar ze na jaren gedoe over de rechten, ook eindelijk op te vinden zijn.

Dus voeg hier tien nummers (of eventueel minder) nummers aan toe voor maandag 20.30 uur.

Wil Casartelli, cosmic kid of panjoe de titel veranderen in De La Soul? Dank alvast.

Doing our own dang (met Jungle Brothers en Monie Love)
Squat!
Itsoweezee (Hot)
Jenifa Taught Me (Derwin's Revenge)
Special
Pawn Star
The Art of Getting Jumped
Pease Porridge
Millie Pulled a Pistol on Santa
I Am I Be

EvilDrSmith schreef:
Hier nog even de Top 20 in zijn geheel:
2. Diamond Head - Am I Evil (1980)
3. Motörhead - Overkill (1979) *
4. Saxon - 747 (Strangers in the Night) (1980)
5. Angel Witch - Angel Witch (1980)
6. Tygers Of Pan Tang - Slave To Freedom (1980)
7. Raven - Faster Than the Speed of Light (1982)
8. Tokyo Blade - If Heaven Is Hell (1983)
9. Venom - Black Metal (1981)
10. Praying Mantis - Running For Tomorrow (1981) *
11. Girlschool - Emergency (1980
12. Samson - Vice Versa (1980)
13. Satan - Kiss Of Death (1982)
14. Blitzkrieg - Blitzkrieg (1981)
15. Jaguar - Axe Crazy (1982)
16. Witchfinder General - Witchfinder General (1982)
17. White Spirit - Cheetah (1980) *
18. Tank - Turn Your Head Around (1982)
19. Demon - Night of the Demon (1981)
20. Witchfynde - Leaving Nadir (1980)
Leuk! Hier ga ik eens wat van luisteren, en meteen de bijbehorende full albums bedoel ik dan.

Change In Speak
En Focus
Ghetto Thang
I Am I Be
Itsoweezee (Hot)
Jenifa Taught Me (Derwin's Revenge)
Oodles of O's
Plug Tunin' (Last Chance to Comprehend)
Tread Water

panjoe (moderator)
Leuk, een De La GH! Lang een van mijn favoriete artiesten geweest, ik ben er nu een beetje op uitgekeken maar altijd goed om weer eens terug te luisteren.

Feel Good Inc. is een feature maar had eigenlijk in de startlijst moeten staan...

Betta Listen
Dinninit
Feel Good Inc.
Forever
Held Down
I Am I Be
In the Woods
Itsoweezee (Hot)
Much More
Patti Dooke

Staat in de startlijst en mag je dus nog vervangen

Dank voor de presentatie EvilDrSmith.
Leuk om met de finale van de NWOBHM mee te hebben gedaan. Erg boeiend waren je schrijfsels, weetjes en analyses. Waar haal je het allemaal vandaan!

Dinninnit
Feel Good Inc.
I Am I Be
Itsoweezee (Hot)
Oodles of O's
Patti Dooke
Pease Porridge
Plug Tunin' (Last Chance to Comprehend)
Snoopies

panjoe (moderator)
Bonk schreef:
(quote)

Staat in de startlijst en mag je dus nog vervangen

Vervangen door Betta Listen!

Niet al te willekeurig even wat potentieel geïnteresseerden (?) taggen:
herman, zaaf, Ernie, Poles Apart, Bruno_6, Frank West, MJ_DA_MAN, René, bart1989, Edjo, Niek, Kill_illuminati, Johnny Marr, MAS, Nr.4, Venceremos, ArthurDZ, E-Clect-Eddy, Shelter, Boermetkiespijn, west

Wellicht hebben jullie zin om mee te doen?
Voor degene die onbekend met dit spelletje zijn:
Het is de bedoeling om tien nummers te noemen die niet in de startlijst staan (zie enkele berichten hierboven). De meest genoemde gaan mee naar de tweede ronde. Die is van maandag tot en met woensdag, dan schrappen we tien minste nummers uit de lijst van 30. Vanaf woensdagavond maken we dan uit de lijst van 20 overgebleven nummers een top 10.

Voor een ieder die ongewild getagd is, excuses. Voor een ieder die ongewild niet getagd is, ook excuses, maar speel vooral mee.

Ik haak graag aan in de finale (voor de eerste twee rondes net iets te weinig tijd)!

Mag minder dan tien ook? Bijvoorbeeld eentje? Namelijk deze samenwerking met Teenage Fanclub, een kleine hit in Engeland:

Ja, dat mag Poek, maar je mag er ook best nog een paar bij verzinnen. Dan mag ik je nog net wat meer

Afro Connections at a Hi 5 (In the Eyes of the Hoodlum)
Area
Big Brother Beat
Dinninit
Ghetto Thang
I Am I Be
Itsoweezee (Hot)
My Writes
Pease Porridge

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:54 uur

geplaatst: vandaag om 17:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.