MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar - Meest Iconische FIFA Songs

zoeken in:
1. Blur - Song 2
2. The Automatic - Monster
3. The Stone Roses - Fool's Gold
4. Muse - Supermassive Black Hole
5. Fatboy Slim - The Rockafeller Skank

1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane)
2. Caribou - Odessa
3. The Automatic - Monster
4. The Stone Roses - Fool's Gold
5. Kosheen - Hide U

6. The Veronicas - Untouched
7. MGMT - Kids
8. Blur - Song 2
9. Fatboy Slim - The Rockafeller Skank
10. The Naked & Famous - Punching In A Dream
11. Kasabian - LSF
12. Muse - Supermassive Black Hole

Jullie hebben nog een goeie twaalf uur tijd om te stemmen. Ik probeer vanavond de finalepresentatie te doen, maar het zou ook morgen kunnen zijn.

1. The Naked & Famous - Punching In A Dream
2. The Veronicas - Untouched
3. Kasabian - LSF
4. Caribou - Odessa
5. The Stone Roses - Fool's Gold

Arno schreef:
Jullie hebben nog een goeie twaalf uur tijd om te stemmen. Ik probeer vanavond de finalepresentatie te doen, maar het zou ook morgen kunnen zijn.
Het zal toch morgen pas worden, dus wie wil stemmen heeft nog heel even tijd.

DE LIJNEN ZIJN GESLOTEN

Bedankt aan alle 21 stemmers! In de loop van vandaag presenteer ik de top 12.

12. The Automatic - Monster | 15 punten

FIFA 08 | Genomineerd door laxus11 | Nummer 1 van 50tracks

Deze song heeft enkele lovers maar ook best wel wat haters. De laatste groep haalde kennelijk de overhand in de finale. Monster kwam nooit in aanmerking voor iets hogers dan de laatste plaats en met slechts 5 noteringen - weliswaar ook één 1e plaats - is dat niet meer dan logisch.

11. Kosheen - Hide U | 19 punten

FIFA 03 | Genomineerd door esteban | Nummer 1 van niemand

In tegenstelling tot Monster lijkt deze Hide U dan weer een allemansvriend. Dubbel zoveel noteringen, maar liefst 10, en dat zijn er even veel als het nummer dat straks derde wordt. Maar vrijwel allemaal 4e en 5e plekken, dus daarmee spring je niet ver. Een 11e stek is het verdict. Voor mij persoonlijk was Hide U wel het nummer dat ik door dit spelletje het meest heb herontdekt.

10. Kasabian - LSF | 21 punten

FIFA 04 | Genomineerd door Scorpion_21 | Nummer 1 van DjFrankie

Noem Kasabian gerust een van de hofleveranciers van de FIFA-franchise. In niet minder dan zes edities prijken de Britten op de soundtracklijst. De oudste van die zes songs is LSF, en dat blijkt ook jullie favoriet te zijn. In de finale wel net iets te licht bevonden: LSF klokt af op 21 punten uit slechts 6 noteringen.

9. MGMT - Kids | 23 punten

FIFA 09 | Automatisch genomineerd | Nummer 1 van Gretz

Wat was dít een hype he destijds?! Kids en ook Electric Feel zijn voor mij onlosmakelijk verbonden met de periode 2008, 2009. En hoewel ik toen al niet meer zo into FIFA was, pikte EA Sports dus ook een graantje mee van dat succes. Kids was hier zelfs automatisch genomineerd als signature song van FIFA 2009. Een 9e plaats is de eindbalans.

8. The Naked & Famous - Punching In A Dream | 24 punten

FIFA 12 | Genomineerd door JoaMuse | Nummer 1 van SBube, JoaMuse en Wladimir

Eén puntje hoger - het zit allemaal bijzonder dicht bij elkaar in deze finale - vinden we het Nieuw-Zeelandse The Naked & Famous. Voor mij was deze band best nog een onbekende, zeker in vergelijking met de vele grote namen in deze finale. Maar met drie nummer 1-noteringen bewijzen ze dat ze meer dan op hun plaats zitten hier.

7. The Veronicas - Untouched | 26 punten

FIFA 09 | Genomineerd door Simon77 | Nummer 1 van Simon7

Hé, daar heb je Vuurw… ik bedoel, Untouched, waar Regi overduidelijk de mosterd haalde voor Camilles monsterhit Vuurwerk. Al ontkent hij dat zelf ten stelligste. In elk geval: deze hit uit 2007 klinkt vandaag nog altijd retestrak, en dat vonden jullie klaarblijkelijk ook. Met een 7e plaats in de finale mogen de Australische tweelingzussen terugkijken op een geslaagde FIFA-campagne.

De top 6 komt er deze namiddag aan!

ah shit, was er niet van op de hoogte dat we al in de finale zaten. Vergeten te stemmen, excuus!

Scorpion_21 schreef:
ah shit, was er niet van op de hoogte dat we al in de finale zaten. Vergeten te stemmen, excuus!
Ik had je niet mee getagd zie ik, dus van mijn kant ook excuses!

Arno schreef:
Voor mij persoonlijk was Hide U wel het nummer dat ik door dit spelletje het meest heb herontdekt.

Dit nummer heb ik ontdekt dankzij StuBru, ik was toen een groentje als luisteraar. En het heeft destijds lang op repeat gestaan in de Winamp-player. De laatste pakweg 10 jaar was het ook wat weggezakt in mijn geheugen, tof dus om het via FIFA terug op te halen. Zelf heb ik dankzij dit toernooi vooral Monster van The Automatic herontdekt.

Arno schreef:
Wat was dít een hype he destijds?! Kids en ook Electric Feel ...

Time to Pretend en Electric Feel zijn twee van mijn favoriete nummers aller tijden. Die stonden, samen met Kids, voortdurend op aan deze kant van 't scherm. Net als The Youth. Alleen ben ik Kids in vergelijking iets sneller beu geraakt, want die werd het meest grijs gedraaid.

Arno schreef:
Hé, daar heb je Vuurw… ik bedoel, Untouched, waar Regi overduidelijk de mosterd haalde voor Camilles monsterhit Vuurwerk. Al ontkent hij dat zelf ten stelligste.

Zou het eventueel kunnen dat dit ergens écht onbewust was? Regi, zo bleek in het verleden al, heeft niet echt voeling met wat in de alternatieve muziekwereld gaande is. En The Veronicas zijn in België nooit een ding geweest, ook niet in de UltraTop ofzo. Dit nummer heeft volgens mij zelfs StuBru niet gehaald, waar het nochtans zou gepast hebben. Ik heb het pas via dit forum ontdekt.

Arno schreef:
Hé, daar heb je Vuurw… ik bedoel, Untouched, waar Regi overduidelijk de mosterd haalde voor Camilles monsterhit Vuurwerk.

Serieus? Dan heeft ie serieus boter op zijn hoofd. Of bedoelt ie dat ie nog beter naar Michael Sembello's Maniac heeft geluisterd

esteban schreef:
Zou het eventueel kunnen dat dit ergens écht onbewust was? Regi, zo bleek in het verleden al, heeft niet echt voeling met wat in de alternatieve muziekwereld gaande is. En The Veronicas zijn in België nooit een ding geweest, ook niet in de UltraTop ofzo. Dit nummer heeft volgens mij zelfs StuBru niet gehaald, waar het nochtans zou gepast hebben. Ik heb het pas via dit forum ontdekt.
Hij ontkent en er zijn geen bewijzen dus ja, het zou zeker kunnen. Voordeel van de twijfel Maar het blijft toch enorm frappant.

En ja Titmeister, zeker ook Maniac. Vuurwerk is zo'n beetje de volmaakte fusie tussen die en Untouched.

6. Muse - Supermassive Black Hole | 28 punten

FIFA 07 | Automatisch genomineerd | Nummer 1 van Rufus

Ook deze heel herkenbare lanceringsingle van Black Holes and Revelations was vrij constant aanwezig in menig finalelijstje, zonder veel uitschieters naar boven. Geruisloos overal tussendoor, een echte middenmoter. Niet verrassend dus dat we de linkerrij openen met deze Muse, ‘van toen ze nog goed waren’.

5. Fatboy Slim - The Rockafeller Skank | 29 punten

FIFA 99 | Automatisch genomineerd | Nummer 1 van Mausie, Teunnis, esteban en Edgar18

Nu al? Dé ultieme FIFA-song, zoals sommigen van jullie ‘m terecht noemen. Lange tijd leek hij ook vlot naar een podiumplek te meanderen, maar uiteindelijk schoot Fatboy toch een paar puntjes te kort. The Rockafeller Skank heeft in elk geval een schare trouwe fans. Slechts 8 keer genoemd, maar wel 4 topposities - het meeste van alle finalisten. Deze klassieker wordt bovendien vaak in één adem genoemd met FIFA, wat van vele andere songs in de finale niet gezegd kan worden.

Als toemaatje, voor wie deze video nog niet gezien zou hebben: Norman Cook die bij Top 2000 a gogo zelf uitlegt hoe zijn knip-en-plakmeesterwerk tot stand kwam:

4. Blur - Song 2 | 30 punten

FIFA 98 | Automatisch genomineerd | Nummer 1 van dumb_helicopter en Ries_72

Eén plaats en één punt hoger zien we die andere song uit de vroegste FIFA-versies. En wat The Rockafeller Skank is voor Fatboy Slim, betekent Song 2 voor Blur: de signature song van de band. Hoewel deze ietwat uit de toon valt vergeleken bij de rest van hun oeuvre, is dit toch het nummer waarmee ze tot in der eeuwigheid bekend zullen staan. Het mag dan ook geen verrassing heten dat deze woehoe-knaller het bijzonder goed doet in onze finale. Overigens ook het hoogste nummer dat in de startlijst stond.

3. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) | 32 punten

FIFA 19 | Genomineerd door Titmeister | Nummer 1 van yeahyeahyeah, remcodulac en Titmeister

Veruit het recentste nummer in deze finale en een lievelingetje van de SvhJ-deelnemers. Althans, het is via die weg dat ik het nummer al goed kende. Ik had geen idee dat het ook op een FIFA-soundtrack prijkte, maar bij nadere beluistering scoort de dromerige housetrack van deze Koreaanse dame hoog op de menuschermasthetic-schaal. Wat jij, ArthurDZ? Een podium in de finale (én amper 3 punten te weinig voor de overwinning) had ik vooraf niet voorspeld voor Peggy Gou, maar jullie hadden duidelijk genoeg liefde over voor Itgehane.

2. Caribou - Odessa | 33 punten

FIFA 11 | Genomineerd door Arno | Nummer 1 van Arno

Het allerbeste nummer in deze finale, al is niemand van jullie het met me eens wat dat betreft. Maar Caribou rijfde wel een karrenvracht ereplaatsen binnen, 12 om precies te zijn. Dat is meer dan de nummer 1 en zelfs het meeste van alle finalisten. Daardoor mag onze Canadese vriend uiteindelijk een zilveren medaille in ontvangst nemen met het even bevreemdende als verslavende Odessa.

1. The Stone Roses - Fool’s Gold | 35 punten

FIFA 04 | Genomineerd door ArthurDZ | Nummer 1 van ArthurDZ, johan de witt, Johnny Marr

En de ultieme FIFA-song, het allerbeste menuschermasthetic-nummer, is tegelijk een flink buitenbeentje: het is het enige nummer in de finale (of zelfs in dit hele spel?) dat niet binnen één à twee jaar na verschijning op de FIFA-game prijkte. Er zit in dit geval zelfs 15 jaar tussen. Maar eerlijk, wel volledig terecht. De hypnotiserende, licht psychedelische klanken van Fool’s (of Fools?) Gold zijn bij uitstek geschikt om in de FIFA-interface je gang te gaan. De naamsbekendheid van de band en inherente klasse van een evergreen als Fool’s Gold zitten er verder ook voor veel tussen.

Proficiat Stone Roses, het Argentinië van de FIFA-soundtracks, en bedankt aan alle deelnemers hierzo!

Nogmaals heel veel dank Arno! Je bent een baas.

Arno schreef:
maar bij nadere beluistering scoort de dromerige housetrack van deze Koreaanse dame hoog op de menuschermasthetic-schaal. Wat jij, ArthurDZ?

Arno spreekt waarheden! Bedankt voor deze editie kerel, top gedaan!

En joepie, dankzij de roosjes wint op de valreep nog een nominatie van mij iets op Musicmeter. It's coming home! Al vond ik het ook wel verrassend deze terug te zien in de keuzelijst inderdaad.

Enigszins verrassende, maar wel erg fijne top 3

Arno dank voor de organisatie!

FIFA? Wat kan dáár nu voor goeds uitkomen, dacht ik zo als niet voetballiefhebber. I stand corrected. Dit was een verrassend leuk toernooi boordevol goede muziek, fijne herontdekkingen en een puike finale! Merci, Arno.

Deze finale was inderdaad leuker - thanks Arno

Mooie finale, helaas een erg zwakke nummer 1. Heb ik ook totaal geen fifa-gevoel mee.

Geen zwakke nummer één, integendeel. Maar kijkend naar het thema van dit topic voelt ie wel gek.

Mooie editie Arno!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:47 uur

geplaatst: vandaag om 05:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.