MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar - Meest Iconische FIFA Songs

zoeken in:
Zet je schrap voor een maand lang FIFA-soundtracks!

Dit weekend begint het langverwachte wereldkampioenschap voetbal in Qatar. Vanwege de welbekende wantoestanden die aan het toernooi vooraf zijn gegaan en de alom geprezen corruptie bij de FIFA, gaat natuurlijk niemand van ons naar de wedstrijden kijken. Gelukkig biedt MusicMeter een fijn, muzikaal alternatief. Lees dus vooral verder.

Enkele weken geleden verscheen met FIFA 23 de vooralsnog laatste versie van de jaarlijkse FIFA-gamefranchise. Het uitgelezen moment om een speciale Song van het Jaar-editie te organiseren die draait rond de beroemde soundtracks van de FIFA-spelletjes. Want er zijn maar weinig games waarbij de muziek zo’n grote rol speelt, en die steevast zo’n belangrijke groep artiesten weten te strikken.

Ik moet toegeven dat ik al een paar jaar geen fervent gamer meer ben, maar zo tussen 1998 en 2004 was ik helemaal begeesterd door het spelletje. Songs als Bodyrock, The Rockafeller Skank en 19-2000 link ik voor altijd aan het voetbalspel.

De laatste jaren tellen de soundtracks vaak tientallen songs, dus een KO met álle 900+ nummers leek me geen goed idee. Een SvhJ-maandje waarin we de 64 meest iconische tracks behandelen, des te meer. Doen jullie mee?

De startlijst bestaat uit onderstaande 25 nummers. Die zijn gekozen op basis van dit artikel van sportwebsite balls.ie, die van elke FIFA-editie tot en met 2022 de meest iconische song uitkoos.

Startlijst (tussen haakjes het jaar waarin de song soundtrackte):

Apollo Four Forty - Stop the Rock (2000)
Avril Lavigne - Complicated (Pablo La Rossa Vocal Mix) (2003)
Barney Artist ft. Tom Misch, Loyle Carner and Rebel Kleff - Good To Be Home (2019)
Blur - Song 2 (1998)
Caesers - Jerk It Out (2004)
Disclosure - F For You (2014)
Fatboy Slim - The Rockafeller Skank (1999)
Foster the People - Call It What You Want (2012)
Glass Animals - Heat Waves (2021)
Glass Animals - Youth (2017)
Gorillaz - 19-2000 (Soulchild Remix) (2002)
Joy Crookes - Feet Don't Fail Me (2022)
Jungle - Buys Earnin' (2015)
Kasabian - Club Foot (2013)
LCD Soundsystem - I Can Change (2011)
MGMT - Kids (2009)
Moby - Bodyrock (2001)
Muse - Supermassive Black Hole (2007)
Peter Bjorn and John - Young Folk (2008)
P Money ft. Giggs - Where & When (2020)
Rex Orange County - Never Enough (2018)
Teddybears Sthlm ft. Mad Cobra - Cobrastyle (2006)
The Streets - Fit But You Know It (2005)
Tommy Sparks - She's Got Me Dancing (2010)
Years and Years - Gold (2016)

Aan jullie om nog 39 liedjes te kiezen uit de omvangrijke lijst van bijna 1000 stuks (zie de twee linkjes hieronder). Opgelet: choose wisely want je mag maar één nummer kiezen. Als we niet snel genoeg aan 64 geraken, volgt er nog een nominatieronde. Die zal ik dan tijdig aankondigen.

Je nominatie dient voorzien te zijn van een Spotify-URI. Heb je geen Spotify - of ben je nu niet in de gelegenheid - informeer dan of iemand je kan helpen met de linkjes.

De keuzelijst?

Een overzicht van alle nummers van 1998 tot en met 2022 vind je hier:
Every FIFA Soundtrack Song Ever: From FIFA 96 to FIFA 22 @ Top40-Charts.com

De soundtrack van het recent uitgekomen FIFA 23 staat hier:
FIFA 23 Soundtrack: All Songs and Artists | EarlyGame
http://beta.ems.ladbiblegroup.com/s3/content/51c1b5775ee894b137489d836382c4f4.png

Ik begin.

26. Caribou - Odessa (2011) spotify:track:305tGJy16yTTFe6Ya9nMKJ

27. New Order - Blue Monday (2005) spotify:track:31MOjWj3CT3dCQsMV2b8Wu

Het is wel de ‘88-versie, maar dat mag de pret niet drukken

Leuk idee! Al is het ondertussen al meer dan 10 jaar geleden dat ik m'n laatste FIFA kocht en heb ik nog maar vaag meegekregen welke songs die nieuwe edities bevatten. Er stond toch vaak goede muziek op, zowel die me al bekend was als ontdekkingen. Ik ga gewoon kiezen voor m'n favoriet van de editie die ik het vaakst gespeeld heb:

28. Dover - Do Ya (2008) spotify:track:5chHkF70ynP9apHkT14GTe

29. The Automatic - Monster spotify:track:7cYDGZtlIF7R7EaFBhPU6B

30. Bloc Party - Helicopter

Laatste fifa is zeker 10 jaar geleden, maar sommige nummers link ik zo aan een avondje fifa spelen. Hide U is er ook zo eentje van.

31. Radiohead - Myxomatosis spotify:track:3MW7yZK3kKtjsmJpsvBwyf

32. Little Simz - Fear No Man

Leuk idee! Lang geleden dat ik Fifa heb gespeeld, maar meerdere edities tussen '98 en '08 heb ik behoorlijk platgespeeld. Uit nostalgische overwegingen zou ik eigenlijk een nummer uit die tijd moeten nemen, maar kies gewoon mijn favoriet uit de lijst.

33. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) spotify:track:6GRos6Klc30XItsQtGUcak

34. The Stone Roses - Fool's Gold spotify:track:2mv6GY70UsHiTCGQZ4JfgC

Titmeister schreef:
Leuk idee! Lang geleden dat ik Fifa heb gespeeld, maar meerdere edities tussen '98 en '08 heb ik behoorlijk platgespeeld. Uit nostalgische overwegingen zou ik eigenlijk een nummer uit die tijd moeten nemen, maar kies gewoon mijn favoriet uit de lijst.
Ik heb ook in de eerste plaats voor mijn favoriet gekozen, maar bij de tweede nominatieronde plan ik wel de obscure nostalgietoer op te gaan.

35. Robbie Williams - It's Only Us spotify:track:3Ymr7QiCcj0bn0K0fWfrfD

Arno schreef:
(quote)
Ik heb ook in de eerste plaats voor mijn favoriet gekozen, maar bij de tweede nominatieronde plan ik wel de obscure nostalgietoer op te gaan.

Ja ik wrs ook

36. TSHA feat. feat. Trio Da Kali - Demba spotify:track:38s6iiOu26spsFZKj8BtfM

Voetbal en FIFA interesseren me geen hol. En toch vind ik dit een leuk gevonden invalshoek, het draait tenslotte om de muziek. Eneuh, damn zeg, begin maar eens te kiezen uit zo'n ellenlange lijst ...

37. Kosheen - Hide U spotify:track:5UiOzmPPJ2nu1EIxK4jEgM

38. Reel Big Fish - Sell Out spotify:track:6SJ1hWFVBIiUgGgHKvwXCQ

40. Bomba Estéreo - Fuego spotify:track:4MvZ76WfNDmkVeQKmqzkah

VANAVOND OM 20 UUR BEGINT NOMINATIERONDE 2.

41. Datarock - Fa-Fa-Fa (2008) spotify:track:69jJtkqDBuF3n6yPnAvRjK

42. Jungle - Let's Talk About It spotify:track:4MLcutHNxBO4PuO2Rgw12Y

43. The Source - Fly Away

Zo obscuur dat ie niet eens op Spotify staat, maar deze trancebanger uit FIFA 2001 - veruit de meest gespeelde game in mijn leven - moet er gewoon bij.

44. Tame Impala - Is It True

Iemand linkje?

esteban schreef:
42. Jungle - Let's Talk About It

Iemand een linkje? (mobiel) Bedankt alvast.

spotify:track:4MLcutHNxBO4PuO2Rgw12Y

Johnny Marr schreef:
44. Tame Impala - Is It True

Iemand linkje?

spotify:track:6RZmhpvukfyeSURhf4kZ0d

45. Buraka Som Sistema feat. Pongolove - Kalemba (2010) spotify:track:5W3bVIVRmBFbhPUiZrZxQw

46. Asian Dub Foundation - Rise To The Challenge spotify:track:2L669NIr9G7EcS5ojymyWM

47. Embrace - Ashes

48. The Naked & Famous - Punching In A Dream spotify:track:5PtEpuVX03k9bOUwilL5EO

Gast
geplaatst: vandaag om 05:49 uur

geplaatst: vandaag om 05:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.