Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst (2023) FINALE
zoeken in:
2
geplaatst: 5 januari 2024, 02:44 uur
Even de laatste puntenronde onderbreken voor de volgende dienstmededeling:
https://i.imgur.com/0aq1lfX.jpg
Vrienden van de muziek, letten jullie even op?
Elk jaar is er wel dat ene nummer waarvan je oprecht niet kunt vatten dat de song de finale niet gehaald heeft. Verontwaardiging, hartzeer zowaar! Tijd voor eerherstel! Als blijk van waardering en om de vaste en sporadische members te bedanken voor hun deelname doorheen het afgelopen jaar, mogen de 10 personen die het meest deelgenomen hebben een JOKER indienen. Kies 1 deelnemende song uit die de finale niet haalde, maar er volgens jou absoluut niet mag ontbreken. Dat nummer neemt dan alsnog deel aan het grote eindspel!
Voor 2023 kunnen deze 10 gelukkigen hun JOKER inzetten:
- esteban
- Finn
- SBube
- Simon77
- Ries_72
- chartsmaster
- marsupilami
- BlackFinch
- Sundance
- coldwarkids
Helaas dit jaar geen JOKERS voor:
- JoaMuse
- Spul
- kaj_666
- Arrie
- Juul1998B
- ranja
* Gerangschikt volgens meeste deelnames tot nu toe in 2023. Het verschil kan echter niet meer gemaakt worden door een laatste deelname. Mocht iemand uit de TOP 10 geen interesse hebben of te laat zijn met hun JOKER, ga ik naar de volgende in de lijst. Dat zou dus JoaMuse zijn en zo verder.
Stuur jouw keuze naar mij door per privé-bericht! Dan blijft het tot aan de lancering van de finale een verrassing welke extra kandidaten het zijn geworden.
De song kiezen kan uiteraard in de gekende luisterlijst, ▸ HIER.
Controleren of die al dan niet reeds in de finale selectie zit, kan ▸ HIER.
Zit jouw keuze toevallig in de december-lichting waarvan de uitslag nog onbekend is? Dan kan je die op DO 11 JAN nog insturen, dan zijn de laatste 10 finale-kandidaten namelijk gepubliceerd.
https://i.imgur.com/0aq1lfX.jpg
▶ JOKER ▸ EXTRA FINALISTEN
Vrienden van de muziek, letten jullie even op?

Elk jaar is er wel dat ene nummer waarvan je oprecht niet kunt vatten dat de song de finale niet gehaald heeft. Verontwaardiging, hartzeer zowaar! Tijd voor eerherstel! Als blijk van waardering en om de vaste en sporadische members te bedanken voor hun deelname doorheen het afgelopen jaar, mogen de 10 personen die het meest deelgenomen hebben een JOKER indienen. Kies 1 deelnemende song uit die de finale niet haalde, maar er volgens jou absoluut niet mag ontbreken. Dat nummer neemt dan alsnog deel aan het grote eindspel!
Voor 2023 kunnen deze 10 gelukkigen hun JOKER inzetten:
- esteban
- Finn
- SBube
- Simon77
- Ries_72
- chartsmaster
- marsupilami
- BlackFinch
- Sundance
- coldwarkids
Helaas dit jaar geen JOKERS voor:
- JoaMuse
- Spul
- kaj_666
- Arrie
- Juul1998B
- ranja
* Gerangschikt volgens meeste deelnames tot nu toe in 2023. Het verschil kan echter niet meer gemaakt worden door een laatste deelname. Mocht iemand uit de TOP 10 geen interesse hebben of te laat zijn met hun JOKER, ga ik naar de volgende in de lijst. Dat zou dus JoaMuse zijn en zo verder.
▶ BELANGRIJK
Stuur jouw keuze naar mij door per privé-bericht! Dan blijft het tot aan de lancering van de finale een verrassing welke extra kandidaten het zijn geworden.
Zit jouw keuze toevallig in de december-lichting waarvan de uitslag nog onbekend is? Dan kan je die op DO 11 JAN nog insturen, dan zijn de laatste 10 finale-kandidaten namelijk gepubliceerd.
▶ DEADLINE ▸ DO 11 JAN ▸ 23u00
2
geplaatst: 5 januari 2024, 10:08 uur
Mijn joker mag doorschuiven naar JoaMuse!
(geen kwestie van desinteresse hoor, maar meer het besef dat áls ik een joker zou kiezen, dat ik dan wel kan voorspellen waar die gaat eindigen)
(geen kwestie van desinteresse hoor, maar meer het besef dat áls ik een joker zou kiezen, dat ik dan wel kan voorspellen waar die gaat eindigen)
1
geplaatst: 5 januari 2024, 10:11 uur
14.0 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸ 7.5
16.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 9.5
14.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 8.0
8.5 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.5
8.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 4.0
8.5 ▸ Hollows - Throne ▸ 4.5
12.0 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 6.5
8.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 4.0
9.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 5.0
10.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 4.0
14.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 7.3
Ik had BBB gisteren uit deze lichting gepikt voor mijn tiplijst, luisterde hem vanmorgen nog eens terug en raak er steeds meer van onder de indruk. Met anderhalf punt opgehoogd
16.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 9.5
14.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 8.0
8.5 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.5
8.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 4.0
8.5 ▸ Hollows - Throne ▸ 4.5
12.0 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 6.5
8.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 4.0
9.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 5.0
10.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 4.0
14.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 7.3
Ik had BBB gisteren uit deze lichting gepikt voor mijn tiplijst, luisterde hem vanmorgen nog eens terug en raak er steeds meer van onder de indruk. Met anderhalf punt opgehoogd
2
geplaatst: 5 januari 2024, 11:52 uur
19.5 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸ 5.5
25.0 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 8.5
21.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 7.0
14.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.5
14.0 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 5.5
13.5 ▸ Hollows - Throne ▸ 5.0
19.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 7.5
12.5 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 4.5
15.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 6.0
16.5 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 6.5
22.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 8.0
Therapy is een gave ontdekking!
25.0 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 8.5
21.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 7.0
14.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.5
14.0 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 5.5
13.5 ▸ Hollows - Throne ▸ 5.0
19.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 7.5
12.5 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 4.5
15.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 6.0
16.5 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 6.5
22.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 8.0
Therapy is een gave ontdekking!
1
geplaatst: 5 januari 2024, 13:14 uur
25.5 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸ 6
32.0 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 7
28.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 7
21.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 7
20.0 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 6
20.5 ▸ Hollows - Throne ▸ 7
26.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 7
19.5 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 7
22.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 7
23.5 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 7
28.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 6
Wat mij betreft een weekje om snel te vergeten.
32.0 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 7
28.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 7
21.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 7
20.0 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 6
20.5 ▸ Hollows - Throne ▸ 7
26.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 7
19.5 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 7
22.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 7
23.5 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 7
28.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 6
Wat mij betreft een weekje om snel te vergeten.
1
geplaatst: 5 januari 2024, 15:16 uur
30.0 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸ 4.5
37.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 5.5
32.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 4.0
26.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.0
24.0 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 4.0
26.0 ▸ Hollows - Throne ▸ 5.5
31.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 5.0
24.5 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 5.0
28.0 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 5.5
28.5 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 5.0
30.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 2
Eens met mijn voorgangers qua commentaar en dat geldt ook voor het gehypte BBB (de band, niet de partij)!
37.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 5.5
32.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 4.0
26.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.0
24.0 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 4.0
26.0 ▸ Hollows - Throne ▸ 5.5
31.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 5.0
24.5 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 5.0
28.0 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 5.5
28.5 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 5.0
30.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 2
Eens met mijn voorgangers qua commentaar en dat geldt ook voor het gehypte BBB (de band, niet de partij)!
1
geplaatst: 5 januari 2024, 15:29 uur
35.0 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸ 5.0
46.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 9.0
39.0 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 6.5
31.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.0
30.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 6.5
32.5 ▸ Hollows - Throne ▸ 6.5
38.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 7.0
31.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 6.5
32.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 4.5
34.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 5.5
36.5 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 6.5
BBB erg lekker nummer, inderdaad. Hoezo 'gehypt'?
46.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 9.0
39.0 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 6.5
31.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.0
30.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 6.5
32.5 ▸ Hollows - Throne ▸ 6.5
38.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 7.0
31.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 6.5
32.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 4.5
34.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 5.5
36.5 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 6.5
BBB erg lekker nummer, inderdaad. Hoezo 'gehypt'?
1
geplaatst: 5 januari 2024, 15:40 uur
De eerste JOKER is binnen. En JoaMuse mag er dus ook ééntje uitkiezen.
0
geplaatst: 5 januari 2024, 18:41 uur
44.0 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸ 9.0
52.0 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 5.5
45.0 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 6.0
36.5 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.5
35.0 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 4.5
39.0 ▸ Hollows - Throne ▸ 6.5
44.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 6.0
37.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 6.0
38.0 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 5.5
39.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 5.0
40.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 3.5
Hopla. Op de valreep één van de hoogste quoteringen van 2023 mogen uitdelen, didn't see that coming. Hoe geweldig aanstekelijk en onwaarschijnlijk plezant is Antidote? Kort maar krachtig! Meer hoeft dat soms echt niet te zijn. En dat Muse-achtige gitaartje hier en daar valt serieus in de smaak. Nadeel, de heeeele nacht in m'n hoofd.
Bij de (soms) zéér goede ontvangst van Therapy moet ik dan weer aan m'n hoofd krabben. Wat mis ik hier? Een nogal belegen bedoening als je 't mij vraagt. Per luisterbeurt ging er een halfje af, het tegengestelde van bij chartsmaster, stoppen met luisteren dan maar? Ik wil de liefhebbers namelijk niet tegen de schenen schoppen.
Het merendeel van de overige songs vormen samen een weinig memorabele gitaarbrei. Met een vervelend dieptepunt in de staart. Toch een beetje een afscheid in mineur van 2023. Godzijdank voor de opener.
52.0 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 5.5
45.0 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 6.0
36.5 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 5.5
35.0 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 4.5
39.0 ▸ Hollows - Throne ▸ 6.5
44.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 6.0
37.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 6.0
38.0 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 5.5
39.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 5.0
40.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 3.5
Hopla. Op de valreep één van de hoogste quoteringen van 2023 mogen uitdelen, didn't see that coming. Hoe geweldig aanstekelijk en onwaarschijnlijk plezant is Antidote? Kort maar krachtig! Meer hoeft dat soms echt niet te zijn. En dat Muse-achtige gitaartje hier en daar valt serieus in de smaak. Nadeel, de heeeele nacht in m'n hoofd.
Bij de (soms) zéér goede ontvangst van Therapy moet ik dan weer aan m'n hoofd krabben. Wat mis ik hier? Een nogal belegen bedoening als je 't mij vraagt. Per luisterbeurt ging er een halfje af, het tegengestelde van bij chartsmaster, stoppen met luisteren dan maar? Ik wil de liefhebbers namelijk niet tegen de schenen schoppen.
Het merendeel van de overige songs vormen samen een weinig memorabele gitaarbrei. Met een vervelend dieptepunt in de staart. Toch een beetje een afscheid in mineur van 2023. Godzijdank voor de opener.
1
geplaatst: 6 januari 2024, 19:12 uur
50.5 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸ 6.5
59.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 7.5
51.0 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 6.0
42.5 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 6.0
40.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 5.5
45.0 ▸ Hollows - Throne ▸ 6.0
50.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 6.0
44.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 7.0
44.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 6.5
45.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 6.0
47.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 7.0
Inderdaad een weekje met de leftovers van 1e en 2e Kerstdag .. al het lekkere is al op.
59.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 7.5
51.0 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸ 6.0
42.5 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸ 6.0
40.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸ 5.5
45.0 ▸ Hollows - Throne ▸ 6.0
50.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸ 6.0
44.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸ 7.0
44.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸ 6.5
45.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸ 6.0
47.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸ 7.0
Inderdaad een weekje met de leftovers van 1e en 2e Kerstdag .. al het lekkere is al op.
1
geplaatst: 7 januari 2024, 11:45 uur
chartsmaster schreef:
Mijn joker mag doorschuiven naar JoaMuse!
Dankjewel chartsmaster! Joker net gestuurd naar esteban. Maar hou je vooral niet in als je je bedenkt en toch nog een nummer wil meenemen naar de finale, dan vervalt die van mij maar weer. Mijn joker mag doorschuiven naar JoaMuse!

1
geplaatst: 7 januari 2024, 12:23 uur
esteban Mijn joker mag ook doorgeschoven worden, bijna al mijn favorieten zitten namelijk al in de finale en er is niet echt een nummer wat er voor mij uitspringt die er verder nog echt in had moeten staan.
0
geplaatst: 7 januari 2024, 20:00 uur
Okidoki BlackFinch, geen probleem.
PS: Echt geen enkel nummer uit meer dan 800 kandidaten? (min 120 finalisten) Wel leuk dat je favorieten er allemaal al in tussen zitten trouwens, dat was bij mij toch wel anders. Ik zou er nog zoveel willen in stoppen.
Spul, ook jij mag nu weer een JOKER indienen.
PS: Echt geen enkel nummer uit meer dan 800 kandidaten? (min 120 finalisten) Wel leuk dat je favorieten er allemaal al in tussen zitten trouwens, dat was bij mij toch wel anders. Ik zou er nog zoveel willen in stoppen.

1
geplaatst: 7 januari 2024, 20:51 uur
esteban schreef:
Per luisterbeurt ging er een halfje af, het tegengestelde van bij chartsmaster, stoppen met luisteren dan maar? Ik wil de liefhebbers namelijk niet tegen de schenen schoppen.
Per luisterbeurt ging er een halfje af, het tegengestelde van bij chartsmaster, stoppen met luisteren dan maar? Ik wil de liefhebbers namelijk niet tegen de schenen schoppen.
Maar esteban toch! Als jij een 3 wilt uitdelen dan mag je dat gewoon doen hoor. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik vroeg me bij de derde keer luisteren naar BBB af: wat was hier ook alweer leuk aan? Wellicht komt het kwartje/ de frank weer terug bij de vierde beluistering.
En idd: mijn waardering voor Bad Nerves stijgt nog juist per luisterbeurt; leuke frisse punkertjes.
Maar ja, je moet ergens een streep trekken.
0
geplaatst: 7 januari 2024, 20:55 uur
Ah, in dat geval ... 
Kidding. Vermoedelijk zou die BBB niet meer onder de 5.5 gezakt zijn, daarvoor bevat het nummer teveel kwaliteiten waar ik niet omheen kan. En slecht is het in geen geval. Alleen nogal been-there-done-that voor mij. Het was vooral verwondering over de hoge scores.

Kidding. Vermoedelijk zou die BBB niet meer onder de 5.5 gezakt zijn, daarvoor bevat het nummer teveel kwaliteiten waar ik niet omheen kan. En slecht is het in geen geval. Alleen nogal been-there-done-that voor mij. Het was vooral verwondering over de hoge scores.
1
geplaatst: 7 januari 2024, 21:08 uur
esteban schreef:
Geen enkel nummer dat niet goed genoeg is is niet helemaal waar, er zijn er een aantal die zeker een finaleplaats verdienen maar niet eentje die er zo hard uit springt dat ik een keuze kan maken. Misschien dat iemand anders er blij mee is deze te maken. c:
7
geplaatst: 7 januari 2024, 23:18 uur
Good News Everyone !
https://4.bp.blogspot.com/-sffklQnFguk/Ts6Eh8FDWWI/AAAAAAAACN4/x7JVbJi4wYo/s1600/Hubert+J.+Farnsworth.jpg
De Alternatieve Hitlijst 2024
Het voortbestaan van jullie favoriete underdog-thread is bij deze alweer verzekerd voor minstens één jaar. Ook in 2024 gaan we dus door, met opnieuw die dekselse esteban als organisator.
Eerlijk is eerlijk, daar werd sinds enkele maanden en tot op vandaag zwaar over getwijfeld. Nog één keer de grote finale en einde verhaal. Het is mooi geweest. Maar ik kreeg het niet over mijn haperende hart. MuMe-leden die mijn situatie kennen, weten inmiddels wel waarom. Alsmaar minder evident, daar kunnen we niet omheen, laten we echter afwachten hoe het verloopt. Mocht het alsnog onhoudbaar worden, staat er vast wel een tijdelijke of definitieve opvolger klaar en geef ik de organisatie graag uit handen. Of ietwat tegenstribbelend, dat kan ook.

De Manipulerende Manipulator
Buiten die voor de hand liggende hoofdbrok is er ook iets anders dat dat de zin om verder te doen heeft laten wankelen het afgelopen jaar. Behoorlijk dwars gaan zitten eigenlijk, lange tijd al. Wat dan precies?
De constante manipulatie en inmenging bij de deelnemende lijsten. Door hier de afgelopen jaren voortdurend met de neus op te zitten, zijn langzaamaan heel wat onregelmatigheden gaan opvallen, alsmaar harder. Steeds dezelfde patronen ook, keer op keer.
Nummers die meer dan voldoende stemmen ontvangen, waarvan bevestiging trouwens, maar om verschillende redenen niet opgenomen worden in de playlist en dus simpelweg genegeerd. Nummers die intern gepusht worden omdat er allerlei zaken aan verbonden zijn. Interviews, ticket-prijzen, etc. Nummers die slechts een paar uur vóór publicatie van een lijst gelost worden, waar ook radio-stations op voorhand nochtans helemaal geen weet van hebben, die op magische wijze alle andere kandidaten voorbij schieten en hoog binnen komen, totaal uit het niets. Terwijl zelfs de meest gerenomeerde MuMe-gitaarliefhebbers ze nog niet ontdekt hebben. Nummers die alsnog binnen komen, ondanks het feit dat ze verschenen zijn nadat de stemlijst reeds afgesloten werd. Nummers die wekenlang bovenaan een tiplijst staan, maar vervolgens ineens mysterieus verdwijnen. Geschrapt zeg maar. Nummers die op geen enkele manier als single kunnen doorgaan, maar gewoon albumtrack-favorietjes zijn van de radiomakers. Enzovoort, enzovoort.
Het bleef me ongelooflijk hard storen. Slechts vermoedens zijn, hoe duidelijk ook, op zich weinig waard natuurlijk. Geen hoedjes uit aluminium op mijn hoofd. Sinds 2022 ben ik dan ook mondjesmaat en met lange pauzes tussenin op zoek gegaan naar bevestiging hiervan, of op z'n minst antwoorden. Soms -toegegeven- op slinkse wijze, even vaak rechtstreeks, omdat ik (ex)-medewerkers ken bijvoorbeeld. Simpelweg een mailtje sturen met concrete vragen, zeg maar. En voor zowat alles is er een verklaring gekomen. Soms via omwegen, soms -tot mijn grote verbazing- rechtstreeks van de bron. De vermoedens bleken helaas te kloppen.
Meer nog, het is mij -tijdens of nav het contact- heel af en toe zelfs gelukt een nummer eigenhandig te pushen, dingen die op MuMe nog niet eens echt opgepikt werden. Die hebben we dan ook in deze thread voorbij zien komen. Het punt is dat dit eigenlijk helemaal niet zou mogen als een lijst volgens het aantal stemmen samgengesteld is. Veel vaker is het zogenaamde pushen niet gelukt. En ook daar klonk het wel eens "Vind ik persoonlijk niet zo best" (de shot-caller is ook niet altijd een hele redactie of team trouwens) of "Nemen we niet op in de playlist omdat de vorige single nog te recent is..." (maar bij andere namen dan weer wel om de haverklap) en "De band is nog niet relevant / groot genoeg om mee te nemen, ondanks de stemmen", enz. Ook hier weer is het punt dat die inmenging eigenlijk helemaal niet zou mogen als het zogenaamd de keuze van de luisteraar is.
Conclusie: De stemmen van het publiek zijn ondergeschikt aan verschillende factoren. Zo is het nu eenmaal.
Begrijp me overigens niet verkeerd. Bijzonder dankbaar dat deze zenders en de bijhorende hitlijsten bestaan. Ze brengen een karrenvracht aan goede muziek onder de aandacht die elders niet aan bod zou komen. Zonder hen zou deze thread niet eens bestaan. Lang leve de deelnemende lijsten!
De gedachtenstroom over deze kwestie stond al enkele weken klaar op mijn scherm. Eeuwige twijfel of ik het al dan niet zou posten. Het is namelijk niet mijn bedoeling hier een groot issue van te maken, noch om die zenders op een negatieve manier in de kijker te gaan zetten. Wie, wat, wanneer, daar blijf ik bewust vaag over en op die details ga ik verder ook niet in.
Feit is wel dat de totale desillusie met betrekking tot deze lijsten me nogal ontmoedigde. En daarom ...
De Persoonlijke (muziek)Noot
Als het dan tóch allemaal zodanig naar de hand gezet is dat een lijst voor een stuk de keuze van de zender of presentator(s) blijkt, waarbij zoveel bands / songs nooit een (eerlijke) kans zullen krijgen, waarom zou De Alternatieve Hitlijst dan geen (minieme) eigen inbreng mogen bevatten van de organisator?
Geen reden tot paniek. We blijven verder gaan met De Afrekening, De Graadmeter, Free40 en VOX. Geen verandering daar. En met deze lijsten zit het bakje gewoonlijk dan ook wekelijks vol. Wat ik wel zal doen, is het loslaten van De Verrukkelijke 15 als enige en vaste reserve-bron. Gaat soms net iets teveel richting VRT Radio 2. (Belgen weten wat ik bedoel) Heel alternatief kan je dat niet noemen. Voortaan sprokkel ik zélf nummers om de weinige gaatjes op te vullen. De thread zal dus absoluut geen Esteban-Festival worden. Vanaf nu zal er slechts sporadisch een vleugje eigen inbreng voorbij komen.
Eerst was het plan om de deelnemers hun toestemming te vragen voor deze wijziging. Een wijze MuMe-vriend wist me echter te zeggen dat het soms gerust wat assertiever mag van mijn kant. Is dat zo? Welja, bij deze dan.
En ja hoor, ik zal hierbij ook af en toe wel eens naar weeklijsten van onze deelnemers kijken. En wie geen weeklijst heeft, maar er toch niet bij kan dat een bepaald nummer nog niet voorbij gekomen is hier, mag me dat steeds vrijblijvend per privé-bericht bezorgen.
Oja, open for business: De Alternatieve Hitlijst ▸ 2024 - MusicMeter.nl
Welkom!

0
geplaatst: 8 januari 2024, 22:27 uur
Tussen alle dienstmededelingen door zouden we 't haast vergeten, maar we zijn we momenteel ook nog de laatste lichting van 2023 aan 't beoordelen. Dit is de huidige tussenstand waar op verder gegaan mag worden:
50.5 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸
59.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸
51.0 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸
42.5 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸
40.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸
45.0 ▸ Hollows - Throne ▸
50.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸
44.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸
44.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸
45.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸
47.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸
50.5 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸
59.5 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸
51.0 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸
42.5 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸
40.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸
45.0 ▸ Hollows - Throne ▸
50.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸
44.0 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸
44.5 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸
45.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸
47.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸
1
geplaatst: 9 januari 2024, 09:14 uur
De BBB steekt er wel heel ruim bovenuit hier 
Ik vond het ook (net aan) het beste nummer van deze lichting, die ik verder snel weer zal vergeten.
57.0 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸6,5
67.0 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸7,5
57.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸6,5
49.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸6,5
47.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸7,0
51.5 ▸ Hollows - Throne ▸6,5
57.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸7,0
50.5 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸6,5
51.0 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸6,5
52.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸7,0
53.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸6,0

Ik vond het ook (net aan) het beste nummer van deze lichting, die ik verder snel weer zal vergeten.
57.0 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸6,5
67.0 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸7,5
57.5 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸6,5
49.0 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸6,5
47.5 ▸ Historian - Lady of Fire ▸7,0
51.5 ▸ Hollows - Throne ▸6,5
57.5 ▸ Hoorsees - Artschool ▸7,0
50.5 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸6,5
51.0 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸6,5
52.0 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸7,0
53.0 ▸ Yard Act - Petroleum ▸6,0
1
geplaatst: 10 januari 2024, 10:48 uur
esteban schreef:
Voortaan sprokkel ik zélf nummers om de weinige gaatjes op te vullen. De thread zal dus absoluut geen Esteban-Festival worden. Vanaf nu zal er slechts sporadisch een vleugje eigen inbreng voorbij komen.
Eerst was het plan om de deelnemers hun toestemming te vragen voor deze wijziging. Een wijze MuMe-vriend wist me echter te zeggen dat het soms gerust wat assertiever mag van mijn kant. Is dat zo? Welja, bij deze dan.
En ja hoor, ik zal hierbij ook af en toe wel eens naar weeklijsten van onze deelnemers kijken. En wie geen weeklijst heeft, maar er toch niet bij kan dat een bepaald nummer nog niet voorbij gekomen is hier, mag me dat steeds vrijblijvend per privé-bericht bezorgen.
Voortaan sprokkel ik zélf nummers om de weinige gaatjes op te vullen. De thread zal dus absoluut geen Esteban-Festival worden. Vanaf nu zal er slechts sporadisch een vleugje eigen inbreng voorbij komen.
Ik vind dat eigenlijk wel een prima plan. Als de zenders zelf er minder strict in zijn dan ze zelf beweren, waarom moeten wij dan maar slaafs volgen. Wat mij betreft mag dat vleugje ook gerust wat groter zijn. Af en toe wat eigen inbreng zal de lijst toch alleen maar beter maken.
0
geplaatst: 11 januari 2024, 09:43 uur
Niet vergeten om je persoonlijke JOKER 🃏 per privé bericht in te sturen voor middernacht, Simon77, Sundance, coldwarkids en Spul.
(zie eerste post op deze pagina) Graag een seintje wanneer het doorgeschoven mag worden naar een andere user.
(zie eerste post op deze pagina) Graag een seintje wanneer het doorgeschoven mag worden naar een andere user.
0
geplaatst: 12 januari 2024, 01:18 uur
Dit is de laatste week-uitslag van 2023. En die bracht nog een finalist voort.
6.33 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸
7.44 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸
6.38 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸
5.44 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸
5.27 ▸ Historian - Lady of Fire ▸
5.72 ▸ Hollows - Throne ▸
6.38 ▸ Hoorsees - Artschool ▸
5.61 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸
5.66 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸
5.77 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸
5.88 ▸ Yard Act - Petroleum ▸
De eerste lichting van het nieuwe jaar loopt momenteel in de 2024 thread. Sluiten jullie aan?
▶ UITSLAG ▸ DEC - WEEK 5/5 ▸ 11 NUMMERS
6.33 ▸ Bad Nerves - Antidote ▸
7.44 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸
6.38 ▸ Ducks Ltd. - The Main Thing ▸
5.44 ▸ Grip-Tape - Bailing Out ▸
5.27 ▸ Historian - Lady of Fire ▸
5.72 ▸ Hollows - Throne ▸
6.38 ▸ Hoorsees - Artschool ▸
5.61 ▸ Leaf UK - Get Back On My Feet Again ▸
5.66 ▸ The Ritz - Give Me A Sign ▸
5.77 ▸ Wolforna - Amandolyn ▸
5.88 ▸ Yard Act - Petroleum ▸
De eerste lichting van het nieuwe jaar loopt momenteel in de 2024 thread. Sluiten jullie aan?
0
geplaatst: 12 januari 2024, 01:36 uur
https://i.imgur.com/BXv5xrY.jpg
De #1 zal automatisch geselecteerd worden voor de eerstvolgende editie van De Witte Trui.
De 10 maandwinnaars zijn aan de FINALE-lijst op Spotify toegevoegd. Helemaal mee zijn tegen de tijd dat een TOP 100 samengesteld moet worden? Dan vallen de nummers hier alvast te beluisteren.
De Alternatieve Finale ▸ 2023 ◂ Spotify
▸ STEUNACTIE
#SharingIsCaring #DelenIsLief
TOP 10 ▸ DECEMBER ▸ 70 Nieuwkomers
De #1 zal automatisch geselecteerd worden voor de eerstvolgende editie van De Witte Trui.
01 ▸ The K's - Heart On My Sleeve ▸ 7.50
02 ▸ Buzzard Buzzard Buzzard - Therapy ▸ 7.44
03 ▸ Bilk - RNR ▸ 7.37
04 ▸ True Blue - Youth ▸ 7.28
05 ▸ Everything Everything - Cold Reactor ▸ 7.12
06 ▸ Bandit - What Did You Expect ▸ 6.92
07 ▸ The Cavs - The Kids Are Talking ▸ 6.85
08 ▸ Feeder - The Knock ▸ 6.85
09 ▸ J Mascis - Can't Believe We're Here ▸ 6.85
10 ▸ The Vaccines - Love To Walk Away ▸ 6.81
De 10 maandwinnaars zijn aan de FINALE-lijst op Spotify toegevoegd. Helemaal mee zijn tegen de tijd dat een TOP 100 samengesteld moet worden? Dan vallen de nummers hier alvast te beluisteren.
De Alternatieve Finale ▸ 2023 ◂ Spotify
▸ STEUNACTIE
#SharingIsCaring #DelenIsLief
0
geplaatst: 12 januari 2024, 01:52 uur
Er ontbreken nog 3 JOKERS 🃏 ! (zie eerste post op deze pagina)
De deadline is verstreken, dus de gereserveerde plaatsen komen beschikbaar voor alle onderstaande namen die bij de weekrondes hebben deelgenomen in 2023 en (nog) geen JOKER kozen. Wie eerst schiet, bij voorkeur sneller dan hun schaduw, heeft prijs!
Sundance, coldwarkids, chartsmaster, BlackFinch, kaj_666, Arrie, Juul1998B, ranja
De deadline is verstreken, dus de gereserveerde plaatsen komen beschikbaar voor alle onderstaande namen die bij de weekrondes hebben deelgenomen in 2023 en (nog) geen JOKER kozen. Wie eerst schiet, bij voorkeur sneller dan hun schaduw, heeft prijs!

Sundance, coldwarkids, chartsmaster, BlackFinch, kaj_666, Arrie, Juul1998B, ranja
0
geplaatst: 12 januari 2024, 02:15 uur
In de eerste post op deze pagina kan je alle informatie terugvinden.
Insturen per privé-bericht graag.
EDIT (02u16) : Nog 2 JOKERS 🃏 in te vullen op dit moment.
EDIT (02u29) : Nog 1 plaatsje ... Wie grijpt 'm?
Insturen per privé-bericht graag.

EDIT (02u16) : Nog 2 JOKERS 🃏 in te vullen op dit moment.
EDIT (02u29) : Nog 1 plaatsje ... Wie grijpt 'm?
3
geplaatst: 12 januari 2024, 09:19 uur
Ziezo, de tiende JOKER 🃏 is zonet gearriveerd! Alle plaatsen zijn ingenomen.
Van zodra het mij lukt (momenteel niet) en ik de kans heb om de finale-post verder op te zetten, volgen de instructies. En weten jullie ook weer wat te doen. Nog even geduld.
Van zodra het mij lukt (momenteel niet) en ik de kans heb om de finale-post verder op te zetten, volgen de instructies. En weten jullie ook weer wat te doen. Nog even geduld.

* denotes required fields.