MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / NLtalige Ladder 2023

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
(quote)

Graag!
Nu dan toch eindelijk verstuurd!

Over de NLtop van dit jaar: ik voorzie dat ik m niet ga organiseren dit jaar. Ik ben helaas nog altijd niet hersteld van mn longcovid en ik ben nog maar weer es een nieuwe poging aan t doen met een andere aanpak aan te sterken en dat betekent voorlopig geen extra taken erbij, zoals een NLtalige ladder. Mocht iemand anders m dit jaar willen organiseren, be my guest. Anders wordt het volgend jaar weer

Onweerwolf
Sterkte ermee, Jorg

Ik heb na mijn Covid van afgelopen december nog lange tijd last gehad van extreme vermoeidheid en ook een rugblessure (ik verrekte een spier bij het niezen) duurde weken om te herstellen in plaats van dagen (en is nog niet 100%). Ik weet natuurlijk niet of er causaal verband is maar feit is wel dat ik me al lange tijd niet optimaal voel in ieder geval. Derhalve heb ik wel opnieuw weer respect voor mensen met longcovid gekregen. Dat moet zeker weten erg waardeloos zijn.

Ik hoop trouwens dat ik eind van het jaar, bij een eventuele nieuwe ronde, weer een vaccinatie mag, ook al zit ik niet in een van de 'groepen'.

Onweerwolf
Ik gooi een organiseer balletje op naar Poek want ik schat in dat hij misschien wel interesse heeft.

Eventueel wel, maar liever niet in mijn eentje.

Beiden beterschap gewenst!

Casartelli (moderator)
Rustig aan, mannen.

De Prog Ladder neemt dit jaar een jaartje pauze, dus als er verder voldoende belangstelling voor is, kan ik deze wel een jaartje doen. Die belangstelling is wel een voorwaarde, want ik had hier ook wel de indruk dat het wel wat veel met hetzelfde niet al te grote groepje mensen in een niet al te grote vijver roeren is en dan is een jaarlijkse frequentie op een gegeven moment wel hoog.

Geen idee hoeveel vaste stemmers je bij de Progladder hebt,maar hier zaten we toch wel rond de 20 gemiddeld? Of ben ik nu te positief?

En ik wil ook best een steentje bijdragen aan dit fijne topic.

Casartelli (moderator)
Simon77 schreef:
Geen idee hoeveel vaste stemmers je bij de Progladder hebt,maar hier zaten we toch wel rond de 20 gemiddeld? Of ben ik nu te positief?
Het aantal stemmers was hoog genoeg, maar er was wel bij mijzelf en best wat vaste deelnemers het gevoel dat we een beetje een jaarlijkse herhaling van zetten deden. We hadden er daar ook al wat meer edities op zitten dan hier, maar het risico ligt hier ook wel een beetje op de loer denk ik.

Maar ik zal er eens naar kijken. Misschien kan om te beginnen Scorpion_21 mij zijn bestand van vorig jaar sturen, zodat ik weet welke Top 400 van vorig jaar het startpunt is?

Ik was denk ik wel een redelijk vaste deelnemer maar zou bij een ongewijzigde aanpak nu niet mee doen Casartelli en Scorpion_21. Het werd wel een enorme herhaling van zetten met een erg conservatief stempatroon. 21e eeuwse artiesten die geen Spinvis heten worden er snel uitgestemd. Daar zal ik zelf ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.

Volgens mij is hier wel eens eerder voorbijgekomen om een soort Witte Trui variant te maken. Bijvoorbeeld met alleen maar nummers uit de 21e eeuw. Het is wel het goede moment. Nederlandstalige pop is buiten MuMe hot. In de Top 11 van 3voor12 Song van het Jaar 2023 stonden liefst 7 Nederlandstalige nummers (Froukje (2x), Spinvis, Joost, Sophie Straat, Wende, Wies). Maan en Goldband en de Engelbewaarder waren de meest gestreamde songs in Nederland.

De Volkskrant is afgelopen week een Top 100 Nederlandstalige liedjes begonnen. De eerste 19 noteringen staan online. De komende weken wordt afgeteld naar #1. Aanleiding: Dit jaar is het 65 jaar geleden dat het begin van de Nederlandstalige popmuziek werd veroorzaakt door Peter Koelewijn met Kom van dat dak af. De Volkskrant concludeert overigens dat pas in 2000 de sfeer van camp en kneuzigheid er definitief van af ging. Hier de link naar Volkskrant Nederlandstalige Top 100.

Casartelli (moderator)
50tracks schreef:
Ik was denk ik wel een redelijk vaste deelnemer maar zou bij een ongewijzigde aanpak nu niet mee doen Casartelli en Scorpion_21. Het werd wel een enorme herhaling van zetten met een erg conservatief stempatroon. 21e eeuwse artiesten die geen Spinvis heten worden er snel uitgestemd. Daar zal ik zelf ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.
De vinger op de zere plek, zo zie ik dat graag

Als ik hem organiseer, doe ik dat wel in grote lijnen op dezelfde manier (Top 400 van vorige keer als startpunt, vrije nominatie met enige beperking voor hofleveranciers, ladderend en zonder herkansingen naar een finale). Marginale wijzigingen in de opzet zullen hier en daar het resultaat iets veranderen, maar in grote lijnen maakt het deelnemersveld de eindlijst natuurlijk.

Een "alleen recente" variant zal ik in elk geval niet organiseren. Enerzijds omdat mijn persoonlijke voorkeur toch ook wel door de 'conservatieve' namen uit de jaren '60, '70 en '80 gedomineerd wordt, maar ook omdat ik de genoemde beperkte vijver al wel beperkt genoeg vind als er geen leeftijdslimiet op zit.

En afroming is ook taboe zeker?

Ha allen,

Een hoop suggesties hierboven. Ik ben t er wel mee eens dat nog een jaar wel een grote kans op meer van hetzelfde is en mis ook de inbreng van na 2000 wel een beetje. Tegelijkertijd kun je een stempubliek niet dwingen, als de voorkeur nou eenmaal ligt bij 70s,80s en 90s dan wil je als organisator oom niet teveel kunstgrepen uitvoeren om dat maar te bewerkstelligen. Ik zal Casartelli mijn bestand mailen (dm me even je mailadres, dat heb ik nog wel ergens maar dit werkt ff sneller) en verder geef ik jullie de vrije hand de ladder naar je hand te zetten. En als de conclusie is: dit jaar even niet dan sta ik daar helemaal achter.

Casartelli (moderator)
Poek schreef:
En afroming is ook taboe zeker?
Bij mij is afroming inderdaad taboe. Als je dit jaren achtereen organiseert en er ondanks enige beperking (ik wilde dezelfde hofleveranciersregel gebruiken die we ook in de MML en de Prog Ladder hebben) elk jaar meer Frank Boeijen Groep nummers in- dan uitstromen, dan is dat kennelijk de wil van het volk.

Met de toevoeging dat je in de Prog Ladder ook wel zag dat hierdoor het aantal verschillende artiesten elk jaar weer iets kleiner was dan in de voorgaande editie. Vind ik op de inhoud ook teleurstellend, maar toch geen rechtvaardiging voor geforceerde botte bijl-ingrepen als afroming of (zoals hier vorige keer) een harde limiet op het aantal deelnemende nummers per artiest.

Casartelli schreef:
(quote)
Vind ik op de inhoud ook teleurstellend, maar toch geen rechtvaardiging voor geforceerde botte bijl-ingrepen als afroming of (zoals hier vorige keer) een harde limiet op het aantal deelnemende nummers per artiest.

Die overigens minimaal effect had want alleen op fbg van toepassing uiteindelijk

Gretz schreef:
De Volkskrant speelt leentjebuur bij de NLTalige Ladder

Ik voorspel minder dan 20% overlap met onze eigen Top 100

100. Pas De Deux - Rendez-vous (1983)
99. Willeke Alberti - Telkens weer (1975)
98. Maaike Ouboter - Dat ik je mis (2014)
97. Doe Maar - Tijd genoeg (1982)
96. Cartiez - Boulevard (2017)
95. De Kift - Beguine (2008)
94. De Witte Kunst - Toets van goud (2021)
93. Jayh feat. Hef, Adje en Kempi - Mijn hossel (2009)
92. The Amazing Stroopwafels - Oude Maasweg (1981)
91. Roosbeef Raak mij aan (2015)
90. Acda en De Munnik - Niet of nooit geweest (1998)
89. Rowwen Hèze - De Peel in brand (1987)
88. DJ Chuckie - En nu ga je dansen klootzak (2005)
87. Meindert Talma - Versmobiel-ondernemer (1996)
86. Negativ - Dingen gedaan (2006)
85. Pietju Bell - Als je wist dan je weet (2018)
84. Typhoon feat. Rico en André Manuel - Zandloper (2014)
83. Patricia (Paay) - Je bent niet hip (1967)
82. Peter Koelewijn - KL 204 (Als ik God was) (1977)

Wordt vervolgd.

Deel 2:

81. Bløf - Aan de Kust (1995)
80. Winne - W.I.N.N.E. (2009)
79. Lenny Kuhr & Les Poppys - Visite (1980)
78. Abel - Onderweg (2000)
77. De Jeugd van Tegenwoordig - Manon (2015)
76. De Dijk - Nergens goed voor (1989)
75. Existence - Kaal of Kammen (1996)
74. U-Niq, featuring Feis - Klein, klein jongetje (2006)
73. Van Dik Hout - Stil in mij (1994)
72. Feis, featuring Winne - Superman (2014)
71. Gorki - Lieve kleine piranha (1991)
70. Willy en Willeke Alberti - De glimlach van een kind (1968)
69. Goldband - Noodgeval (2021)
68. Rob de Nijs - Zondag (1980)
67. Frenna, featuring Lil' Kleine - Verleden tijd (2018)
66. Dio, featuring Sef - Aye (2009)
65. Doe Maar - Smoorverliefd (1981)
64. Ramses Shaffy - Als je niet bij me bent (1971)
63. Raymond van het Groenewoud - Twee meisjes (1996)

Tja ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat individuele lijstjes vrij veel invloed hebben gehad op de eindrangschikking.

Dat nr van Shaffy op 64. 8 vd 10 mensen zal daar nog nooit van hebben gehoord. Zelfde voor dat nr van Meindert Talma. Een oververtegenwoordiging van rap so far etc etc

Klopt ook, gebaseerd op de lijstjes van vijf Volkskrantjournalisten. Leuke verhaaltjes wel bij elk nummer.

In eerste instantie leek mij die Volkskrantlijst tot nu toe best wel okay. Lekker divers, zowel qua verschillende genres, qua oud en nieuw, qua populair versus (relatief) onbekend (Pietju Bell? Deep cut van Ramses) en camp/cult (Pas de Deux, De Witte Kunst en Meindert Talma) als ook qua goed versus onnoemelijk k*t (Cartiez, Willy & Willeke, Lil' Kleine).

Bij nader inzien: armoe troef qua (hard)rock en metal, en buitensporig veel nederrap. Zeventien nummers dateren van de afgelopen 20 jaar en liefst twaalf (!) daarvan zijn rap. Wat hebben die kleuterrappers #96, #93, #88, #86 en #67* überhaupt in zo'n lijst te zoeken? Behoorlijk horrible. Heeft Ali B. tegenwoordig een nieuwe baan als Volkskrantjournalist ofzo? Gooi de Smurfen, Sieneke en de Havenzangers er ter compensatie dan ook maar in.

* en het superieure origineel staat ook nog eens elf plaatsen lager. Okay, deze lijst kan dus ook de prullenbak in.

Zijn er nog sjembekken die willen zeuren over de nummer 1 van de lijst?

Toch wel een degelijke top-10:

10. Doe Maar - Pa (1983)
9. Fresku - Twijfel (2010)
8. De Jeugd van Tegenwoordig - Sterrenstof (2010)
7. Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale (1968)
6. Spinvis - Wespen op de appeltaart (2007)
5. Doe Maar - 32 jaar (Sinds 1 dag of 2) (1981)
4. Ramses Shaffy - Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder (1971)
3. Skik - Op fietse (1997)
2. Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)
1. De Jeugd van Tegenwoordig - Watskeburt?! (2005)

Twee keer Doe Maar, Ramses en De Jeugd in de Top 10. En bijna Spinvis ook (op #12). Lekker gevarieerd.

Hoogste notering van Boudewijn (#37) en Frank B (#27): Frank staat onder liefst acht rapdeuntjes in a row... met als enige non-rapper er tussen: Marco B.
Bijvoorbeeld The Scene, Normaal en Heideroosjes ontbreken helemaal. Net als de Osdorp Posse, maar dus wel een hele sloot aan (kleuter)rappers.
De Vlamingen zijn trouwens ook erg sterk vertegenwoordigd met Gorki, Raymond, Pas de Deux (op #100) en.... eh, nog een van Gorki.
Ach ja, de Volkskranthomies hebben vast de grootste lol gehad met het samenstellen.
Spotifylijstje

Gisteren de nummers 100 t/m 81 even opgezet tijdens het werk. Dat was niet onaangenaam.

Matige lijst naar mijn bescheiden mening. Veels te veel flauwe Nederhop

Allemachtig, hoe krijg je het voor elkaar om deze ongein op nummer 1 te zetten?!

remcodulac schreef:
Allemachtig, hoe krijg je het voor elkaar om deze ongein op nummer 1 te zetten?!

OK, Boomer.

Goede top 10. Vooral Fresku op 9 is een zeer positief gegeven.

Ik ben géén boomer! Ik ben een jonge GenX-god

remcodulac schreef:
Ik ben géén boomer! Ik ben een jonge GenX-god

Maar je weet zeker niet wat niau is?

Lachwekkend lijstje

Hier de verantwoording van de Volkskrantredactie over hun redenen/missers van hun lijst: De Volkskrant Top 100 aflaat

Dim
johan de witt schreef:
Klopt ook, gebaseerd op de lijstjes van vijf Volkskrantjournalisten. Leuke verhaaltjes wel bij elk nummer.

Er waren dertien lijstjes, elf van medewerkers van (de redactie van) de Volkskrant en twee van DJ's van FunX.

Casartelli (moderator)
Ja, dat was lachen he, dat Volkskrantlijstje... binnenkort starten we met een 2024-editie van de NLtalige ladder om (opnieuw) te kijken of wij dat beter kunnen. Dit hadden we er vorig jaar van gebakken:

<edit: hier zaten de nodige fouten in. De juiste lijst staat hier>

Als iemand hier al (spel- etc.)fouten in ziet staan, laat het even weten, dan beginnen we met een zo foutloos mogelijke basis.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:15 uur

geplaatst: vandaag om 08:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.