MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2024 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Edgar18 schreef:
(quote)
Heb je de moeite genomen het artikel te lezen? Zwarte muziek is een verzamelnaam die een breed scala aan muzikale genres omvat. Een term die wordt gebruik in o.a. muziektijdschriften en televisieprogramma's over muziek. Dat die muziek vaak wordt uitgevoerd door artiesten van kleur dat klopt, maar dat staat los van de inhoudelijke definitie. Door de huidskleur van de uitvoerend artiest(e) erbij te halen, creëer je wat mij betreft (onnodig) een tegenstelling.

Een aantal jaar geleden organiseerde ik op deze website "De Zwarte Lijst". De door jou aangehaalde Eminem speelde daar ook mee. Evenals Amy Winehouse, Benny Goodman, Dave Brubeck, Erkan Oğur, Frank Zappa en heel veel andere artiesten die wel zwarte muziek maken, maar niet van kleur zijn. Van Jimi Hendrix speelde dan weer geen enkel nummer mee, want die maakte geen zwarte muziek.

Zo’n beetje elk denkbaar genre wordt in dat artikel genoemd, dus op die fiets is alles zwarte muziek maar ik snap dat bepaalde genres als meer van Afrikaanse origine worden gezien. Mij gaat het vooral om de combinatie van termen. Er wordt hier vaak over witte en zwarte muziek gepraat, als een tegenstelling (er is altijd teveel witte muziek door t.o.v zwarte muziek). Waarbij witte muziek vaak ook een negatieve connotatie heeft. Ik vind dat irritant en onnodig. Je kunt ook gewoon genrebenamingen aanhouden (jammer dat veel classic rock door is, had liever wat soul door zien gaan bijvoorbeeld).

Verschil is dat zwarte muziek / Black music wel als een soort genre wordt gezien (in Amerika een heel normale aanduiding in de platenzaken) en witte muziek niet.

Dusty S. wordt ook vaak als zwarte muziek gezien, nou alleen daarom al mag er wel veel meer in de hogere regionen komen.

Onweerwolf
vigil schreef:
Verschil is dat zwarte muziek / Black music wel als een soort genre wordt gezien (in Amerika een heel normale aanduiding in de platenzaken) witte muziek niet.

Dusty S. wordt ook vaak als zwarte muziek gezien, nou alleen daarom al mag er wel veel meer in de hogere regionen komen.

Niet tegen Gretz zeggen hoor; een knappe, blonde vrouw die ook nog eens zwarte muziek maakte met een subtiel proto-zuchtje. Houdt 'ie nooit weer over op.

Ik vind dat zwarte muziek is muziek die door zwarten gemaakt wordt. Niet per se denken in genres. Dus Jimi Hendrix is zwarte muziek.

Mausie schreef:
Er wordt hier vaak over witte en zwarte muziek gepraat, als een tegenstelling (er is altijd teveel witte muziek door t.o.v zwarte muziek). Waarbij witte muziek vaak ook een negatieve connotatie heeft. Ik vind dat irritant en onnodig. Je kunt ook gewoon genrebenamingen aanhouden (jammer dat veel classic rock door is, had liever wat soul door zien gaan bijvoorbeeld).
Tja, wat anderen doen, zeggen of vinden daar kan ik niet veel mee. Als je mijn posts in dit topic terugleest (zo veel zijn dat er niet), dan zie je dat ik de term "witte muziek" nog nooit gebruikt heb. Das ook wel logisch, want zoals vigil terecht stelt, witte muziek is geen genreaanduiding of vastomlijnde term. In tegenstelling tot zwarte muziek. Jij voelt (volgens mij) een tegenstelling, die er wat mij betreft niet is. Ik sprak slechts mijn teleurstelling uit over het afvallen van een handvol liedjes die ik erg tof vind. Dat had ik ook kunnen doen door te typen:

Edgar18 schreef:
Een mindere uitslag voor de soul, r&b, jazz en hiphop nummers, allemaal aan de verkeerde kant van de streep

Maar al die artiesten samenvatten onder de noemer zwarte muziek vond ik toch wat eenvoudiger.

Edgar18 schreef:
(quote)
Als je mijn posts in dit topic terugleest (zo veel zijn dat er niet), dan zie je dat ik de term "witte muziek" nog nooit gebruikt heb. Das ook wel logisch, want zoals vigil terecht stelt, witte muziek is geen genreaanduiding of vastomlijnde term. In tegenstelling tot zwarte muziek. Jij voelt (volgens mij) een tegenstelling, die er wat mij betreft niet is. Ik sprak slechts mijn teleurstelling uit over het afvallen van een handvol liedjes die ik erg tof vind.

Maar Edgar, ik heb het hier ook nergens over jouw reactie specifiek, maar over een algemene tendens in dit topic. Het zal je niet ontgaan zijn dat een zekere persoon een neofascistische term erin gooide (waar ik dus ook afstand van neem, just to be clear). Dat komt doordat er in dit topic door mensen constant de nadruk wordt gelegd op te weinig zwarte muziek en te veel witte muziek, dat lokt juist dit soort reacties uit (niet alleen op dit forum, maar laten we het maar bij muziek houden ). Naar mijn mening zijn het polariserende termen. Daarom stoor ik mij eraan. Als het puur en alleen om zwarte muziek gaat als aanduiding van een aantal genres, be my guest. Ik denk dat we het ook gewoon eens zijn, maar langs elkaar heen praten. Witte muziek is gewoon een onzinnige term (en wordt eigenlijk alleen maar negatief gebruikt).

luigifort schreef:
Ik vind dat zwarte muziek is muziek die door zwarten gemaakt wordt. Niet per se denken in genres. Dus Jimi Hendrix is zwarte muziek.

Never forget het BKS16-verslag van Jan Vollaard in het NRC waarin de indiewave van Bloc Party mocht doorgaan voor "zo'n beetje de enige zwarte muziek" (sic) op het festival

https://i.ibb.co/HgRZk8T/Vollyrocks-troep.png
https://i.ibb.co/xzj8Khr/IMG-5012.jpg

Onweerwolf
Treurig.

De hele discussie is een beetje off topic. Ik hoop dat El Ninjo snel weer met een uitslag komt.

Ja, verlos ons Grote Kapitein. Ik hoop dat we niet de eerste finalist van 2023 al zijn kwijtgespeeld in de vorige ladder

Ronde 4 - Ladder 4:

Rechtstreeks geplaatst voor de Top 160, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. Arcade Fire - Rebellion (Lies) [7] 534
2. Pearl Jam - Black [16] 497
3. Burial - Ashtray Wasp [70] 466
4. Portishead - The Rip [118] 461
5. U2 - The Unforgettable Fire [21] 457
6. Nas - N.Y. State of Mind [496] 437
7. Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime [83] 409

Uitgeschakeld, echter - de beste 20 afvallers plaatsen zich alsnog.

8. Amy Winehouse - Back To Black [195] 374
9. Marillion - Kayleigh [420] 372
10. Joe Jackson - Real Men [445] 361
11. Eefje de Visser - Scheef [31] 351
12. Simple Minds - Theme For Great Cities [218] 337
13. Matia Bazar - Ti Sento [159] 334
14. Nick Cave & The Bad Seeds - Red Right Hand [283] 326
15. Bob Dylan - Like A Rolling Stone [210] 318
16. Depeche Mode - Everything Counts [340] 290
17. The Velvet Underground - All Tomorrow's Parties [538] 289
18. Cocteau Twins - Musette And Drums [460] 282
19. R.E.M. - Everybody Hurts [570] 271
20. Radiohead - Nude [1020] 234

74 stemmers deze ronde

Een ladder waarin we onze eerste finalist van vorig jaar verliezen. Eefje de Visser redt het dit jaar niet om zich bij de beste 160 nummers te plaatsen met Scheef. Daarmee is ze wel het grootste slachtoffer onder de afvallers. Ook Matia Bazar valt weg bij de bovenste 160. We krijgen NAS voor terug die dan weer een flinke stijging in de eindlijst gaat maken. De virtuele scheidslijn daalt een plaatsje want geen enkele afvaller uit deze ladder gaat het redden.

Eefje

Waar is het misgegaan

Terwijl 2024 toch een echt Eefje-jaar is

Geweldig dat de zwarte muziek van Pearl Jam doorgaat.

Wel jammer van Amy.

Matia Bazar...bizar

Blij dat Eefje weer op een meer logische plaats komt te staan. Wel jammer van Matia

Dit lijkt er meer op qua uitslag

Deze is erg fijn idd

Nou, van mij hadden er ipv Scheef wel wat andere finalenummers uit mogen vliegen.
Nu heb ik 1/7 en bovendien staat het beste nummer onderaan.

Rukuitslag, kunnen we t weer gewoon over zwarte muziek hebben?

remcodulac schreef:
bovendien staat het beste nummer onderaan.

Je had hem zelf op 3

Mausie schreef:
(quote)

Je had hem zelf op 3

Nou, Inspector Gadget, wat had ik nog hoger staan dan?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Nou, Inspector Gadget, wat had ik nog hoger staan dan?

Twee andere nummers.

Mausie schreef:
(quote)

Twee andere nummers.

Ok, Musette and Drums is even geniaal als Nude. En Ashtray Wasp had op de derde plek gemoeten want die had m'n punten niet zo hard nodig.

Mausie schreef:
Het zal je niet ontgaan zijn dat een zekere persoon een neofascistische term erin gooide (waar ik dus ook afstand van neem, just to be clear). Dat komt doordat er in dit topic door mensen constant de nadruk wordt gelegd op te weinig zwarte muziek en te veel witte muziek, dat lokt juist dit soort reacties uit.
Om nog even kort in te haken op je laatste bericht, hier zit hem denk ik de crux van onze verschillende inzichten.

De neofascistische term is mij zeker niet ontgaan. Sterker nog, ik was de eerste die er iets van zei. Ik ben echter van mening dat een eventuele tendens in dit topic daar niet debet aan is. Dergelijke terminologie komt 100% voor rekening van degene die het bericht plaatst. Muzikaal gerelateerde "zwarte muziek/ witte muziek" opmerkingen in dit topic staan daar volledig los van en mogen (wat mij betreft) niet als reden/ vergoelijking aangedragen worden voor dergelijke uitingen. Dat we een beetje op moeten passen met polariserende opmerkingen ben ik wel met je eens. Maar sowieso denk ik dat we voor het overgrote deel op één lijn zitten.

Ronde 4 - Ladder 5:

Rechtstreeks geplaatst voor de Top 160, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. Radiohead - Let Down [56] 513
2. Joy Division - Decades [190] 483
3. David Bowie - Station To Station [108] 482
4. Sufjan Stevens - Chicago [55] 409
5. The Waterboys - The Whole Of The Moon [127] 379
6. Keane - Bedshaped [123] 375
7. The Stone Roses - Fools Gold [168] 368

Uitgeschakeld, echter - de beste 20 afvallers plaatsen zich alsnog.

8. Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) [525] 328
9. Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised [259] 314
10. Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine [882] 313
11. Eefje de Visser - De Parade [714] 308
12. The Cure - Lullaby [216] 300
13. Gorky - Mia [140] 299
14. Arctic Monkeys - When The Sun Goes Down [277] 295
15. R.E.M. - World Leader Pretend [428] 275
16. New Order - Bizarre Love Triangle [796] 261
17. Miles Davis - So What [129] 251
18. Nick Cave & The Bad Seeds - Push The Sky Away [183] 241
19. Joy Division - Isolation [394] 212
20. Nick Drake - Time Has Told Me [194] 194

66 stemmers deze ronde

Gorky en Miles Davis handhaven zich dit jaar niet bij de bovenste 160, hun plaatsen worden ingenomen door Joy Division en The Stone Roses, 2 nummers die al eerder in de top 160 bivakkeerden. Verder weinig verrassends te melden over de uitslag met vorig jaar in het achterhoofd.
Geem enkele afvaller die het gaat redden via de afvallerslijst dus de virtuele scheidslijn gaat weer een plekje omlaag.

Zo'n zwakke ladder en dan slagen Gorky en Arctic Monkeys er nog niet in door te gaan...

Daar gaan twee fraaie ex-finalisten

Maar Decades is ook fraai!

Dit is dan weer een knap waardeloze uitslag. Decades door is het enige lichtpuntje.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.