MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2024 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Spijtig van BOC en Slowdive, terwijl de binnenkomers al een plek of 1000 tehoog staan.

Titmeister schreef:
Niet zo gek natuurlijk, we beoordelen jaar in, jaar uit, ongeveer dezelfde nummers met ongeveer dezelfde mensen. De beperkte variatie die optreedt komt vooral door trends (DAB, nieuw werk) en toeval (loting, users die net op een bepaalde ladder niet stemmen)...

Dat is natuurlijk wat ik ook zeg. En toch is het dan knap dat er zo weinig verandering in zit. Zoals ik al zeg: ik ben zo'n dino die altijd meestemt en heb dezelfde favorieten. Maar de ladders zijn toch echt wel elke keer anders. Soms doen meerdere favorieten mee en moet ik die puntloos laten. Ik stem consequent op andere nummers van favoriete artiesten. Ik zal niet de enige zijn toch?! Maar we krijgen het voor elkaar om elk jaar dezelfde 32 nummers naar voren te schuiven, soms met een wissel waarin een oude finalist terugkeert en met heel af en toe een nieuwe toevoeging.

Het is geen kritiek, ik vind het bijzonder om te zien. Vooral het feit dat de variatie echt zo miniem is. Dat veel namen terugkeren is logisch, maar dat er zo weinig beweging in zit.....

Je zou iig kunnen concluderen dat het met de statistische betrouwbaarheid van de lijst wel goed zit dus

Ik denk dat er - net als bij de Top 2000 - een soort canonvorming ontstaat. Hierbij stemt men - bewust of onbewust - op de nummers waarop men 'hoort' te stemmen, waardoor deze steeds bovenaan eindigen. Ik merk dat ik daar zelf ook wel heb, met name met de genres buiten de pop/rock - al is de keuze daarin de afgelopen jaren wel iets breder geworden.

Toch is de bovenste 30 van de top 2000 door de jaren heen behoorlijk veranderd, in elk geval meer dan hier.

Al is dat niet ten goede, dus wat dat betreft verkies ik wel het statische van deze lijst.

Oeps bericht verwijderd, dan maar even opnieuw Net zo opnieuw als deze discussie die ook elk jaar weer terugkomt met dezelfde voor- en tegenargumenten. Hierbij weer mijn uitgekauwde duit in de zak.

Ondanks alles zitten we na bijna twintig jaar spelen nog steeds in de situatie waarin we elke editie minstens drie gloednieuwe finalisten hebben verwelkomd, met daarbij toch nog nog geregeld een daverende verrassing. We hebben de afgelopen jaren soul, jazz, disco, hiphop, postcore, 2-step, turntableism en Eefje de revue zien passeren, en nummers als Sinnerman zich zien vestigen. Dus wat dat betreft is het nog zeker de moeite waard.

Het vastroestingseffect zit hem vooral in de toptien waarbij er vooral niet meer verantwoord hoeft te worden hoe het toch in globsnaam mogelijk is dat een Street Spirit of A Forest steeds maar weer met straatlengte voorsprong hun ladder wint. Echter ook daar zit af en toe nog wat dynamiek in, zoals Troy en een langzaam opklimmende Blue Monday.

johan de witt schreef:
Ja, idd, en toch zijn er ook mensen die elk jaar beweren dat het juist een hele veranderende lijst is...
Ik zie het ook niet echt.

Tot noch toe hebben we wel elk jaar minstens 1 debutant in de finale mogen verwelkomen hè. 2018 was een beetje karig (toen enkel FM), alle andere jaren waren er minstens 3 debuterende songs.
[quote]123poetertjes schreef:

Ondanks alles zitten we na bijna twintig jaar spelen nog steeds in de situatie waarin we elke editie minstens drie gloednieuwe finalisten hebben verwelkomd, met daarbij toch nog nog geregeld een daverende verrassing. We hebben de afgelopen jaren soul, jazz, disco, hiphop, postcore, 2-step, turntableism en Eefje de revue zien passeren, en nummers als Sinnerman zich zien vestigen. Dus wat dat betreft is het nog zeker de moeite waard.
Wat Niek ook al beaamde dus
https://i.vgy.me/t2VhX7.png (klik voor groot)

En denk dat we ook wel kunnen stellen dat er elke editie redelijk wat verloop in de onderste regionen. Ik heb de exacte cijfers niet paraat, maar lijkt me niet dat we hier slechter scoren dan bijvoorbeeld de Radio 2 Top 2000.

Zodra ik nog eens zin/tijd heb om dieper in de stats te kijken zal ik eens uitrekenen hoeveel verloop er elk jaar is geweest. En ik ben voornemens om eens een soortgelijke analyse te maken van de MuMeLadder als Atze de Vrieze 6 jaar geleden deed voor de Top 2000.

Ik ben zeker liefhebber van INXS, maar in dit geval had ik liever gehad dat The War On Drugs door was gegaan.

Leuk nummer Never Tear Us Apart, maar top 160?

Inxs is sowieso niet veel meer dan een geinig bandje met wat aardige hits (waaronder deze) dat erg op de top 40 gericht was. Zo een waar een Best of genoeg van is. Ik probeerde ooit eens een paar reguliere albums en dan valt echt wel op hoeveel erg matige zooi daar naast de singles opstaat.

Maar The War On Drugs trek ik letterlijk helemaal niet. Ik zal wel ongelijk hebben, want de hele wereld loopt met ze weg, waaronder mensen wiens smaak ik serieus neem, maar ik hoor het echt niet. Het album dat ik van hen probeerde kreeg ik niet eens uitgeluisterd. Dan nog een stuk liever Inxs.

Ronde 5- Ladder 1:

Rechtstreeks geplaatst voor de Top 80, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. Pulp - Common People [41] 479
2. Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) [24] 475
3. Marvin Gaye - What's Going On [54] 434
4. Prince and The Revolution - Purple Rain [113] 432
5. Curtis Mayfield - Move On Up [57] 415
6. Julia Holter - Feel You [643] 411
7. Talking Heads - Once In A Lifetime [11] 402
8. The Cure - Disintegration [173] 398

Uitgeschakeld, echter - de beste 16 afvallers plaatsen zich alsnog.

9. Songs: Ohia - Lioness [28] 398
10. Massive Attack Feat. Shara Nelson - Unfinished Sympathy [42] 373
11. Visage - Fade To Grey [189] 369
12. Joy Division - Decades [190] 369
13. Fleetwood Mac - The Chain [23] 360
14. David Bowie - Space Oddity [161] 358
15. Joy Division - New Dawn Fades [60] 333
16. Oasis - Don't Look Back In Anger [204] 326
17. Love - Alone Again Or [92] 306
18. Talk Talk - I Believe In You [251] 298
19. Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day [132] 295
20. Portishead - The Rip [118] 269

75 stemmers deze ronde

In ladder 1 hebben we direct al een verrassing, we verliezen met Fleetwood Mace een finalist van vorig jaar en daarnaast gaat Julia Holter zich dit jaar bij de bovenste 80 nestelen en dus een grote sprong in de ranking maken. Ook Prince en The Cure stijgen door naar de bovenste 80. The Cure eindigt trouwens boven Songs: Ohia omdat er meer users op gestemd hebben deze ronde.
Niet getreurd voor de Songs: Ohia fans want die scoort ruimschoots hoog genoeg om zich via de afvallerslijst te handhaven bij de bovenste 80. Voor Massive Attack, Joy Division en Visage is dat een ander verhaal. Massive Attack zit iets boven het stempercentage dat vorig jaar voldoende was om bij de bovenste 16 afvallers te horen, Visage en Joy Division zitten daar nu niet iets onder.

Omg Juliaaaa

Julia en Disintegration

Julia, oho!

Mooie uitslag!

Leuk voor Julia (hoewel niet mijn favo van haar) en mooi dat Disintegration door is, maar jammer van The Chain en duimen voor Jason, al zal het wel genoeg zijn dus.

The Chain weg en wel dat ubersaaie Feel You door...

Julia Dit gaat hem worden hoor!

Twee van de drie beste JD's zitten elkaar kennelijk danig in de weg. En dan zitten we straks in de finale weer met die andere JD opgescheept.
Ik had net geen punten meer over voor Julia; leuk dat ze het toch gehaald heeft. Ruim zelfs.
Maar dan wel weer gek dat het prachtige The Rip met afstand onderaan eindigt.

Al die Julia Holter-fans hier.. Ik was eerst hoor (Marienbad!), ze is van mij.

Geen goede uitslag, met 3 vd 4 minste nummers in de top 4. Verder ben ik wel liefhebber van The Chain en vind ik dit ook vreemd:
remcodulac schreef:
Maar dan wel weer gek dat het prachtige The Rip met afstand onderaan eindigt.

Positief is de NWB voor Disintegration en Julia is wel een verfrissende nieuwkomer.

Arrie schreef:
Omg Juliaaaa

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA Ik had 'm tactisch op 1 gezet.

KOM GENTJE 3 DECEMBER 123poetertjes en Gretz AAAAAAAAAA

gerre schreef:
Ik was eerst hoor (Marienbad!), ze is van mij.

Nee. Gewoon nee.

Johnny Marr schreef:
(quote)

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA Ik had 'm tactisch op 1 gezet.

KOM GENTJE 3 DECEMBER 123poetertjes en Gretz AAAAAAAAAA

Kom jij maar Damsko 2 december

Arrie schreef:
(quote)

Kom jij maar Damsko 2 december

Nee. Gewoon nee.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Nee. Gewoon nee.

Doen wij wel, jammer joh

Julia

Ronde 5- Ladder 2:

Rechtstreeks geplaatst voor de Top 80, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. The Smiths - How Soon Is Now? [5] 552
2. Pixies - Debaser [33] 543
3. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels) [13] 494
4. Mobb Deep - Shook Ones Pt. II [415] 487
5. Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) [35] 457
6. R.E.M. - Find The River [22] 451
7. Oasis - Champagne Supernova [99] 431
8. Portishead - Glory Box [81] 423

Uitgeschakeld, echter - de beste 16 afvallers plaatsen zich alsnog.

9. Metallica - Master Of Puppets [137] 417
10. Keane - Bedshaped [123] 414
11. Nas - N.Y. State of Mind [496] 384
12. Spinvis - Kom Terug [409] 364
13. Alphaville - Forever Young [78] 361
14. Talking Heads - Crosseyed And Painless [144] 348
15. Television - Marquee Moon [17] 343
16. The Velvet Underground - Heroin [171] 342
17. Pulp - Disco 2000 [236] 341
18. Underworld - Born Slippy .NUXX [170] 324
19. Wim de Craene - Tim [1012] 265
20. Portishead - Roads [114] 259

80 stemmers deze ronde

In Ladder 2 sneuvelt wederom een finalist van vorig jaar t.w. Television. Ook Alphaville valt weg bij de bovenste 80. Mobb Deep keert daarentegen overtuigend terug in de top 80 en ook Oais en Portishead maken hun rentree. Bij de afvallers gaan Metallica en Keane het normaal gesproken gemakkelijk halen, voor de overige afvallers is het over en uit dit jaar.

Oh wat jammer, had er goede hoop op dat Marquee Moon een vaste finalegast kon worden. Hopelijk dan vanaf volgend jaar

Keane?!

Leuk dat Glory Box weer bij de bovenste 80 staat. Des te onbegrijpelijker dat Roads dan weer helemaal onderaan eindigt.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:38 uur

geplaatst: vandaag om 05:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.