MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2024 - Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
https://d26oc3sg82pgk3.cloudfront.net/files/media/edit/image/36142/article_full%403x.jpg

Jethro Tull kreeg ooit een award voor hun verdiensten in de metal ten koste van Metallica, Steely Dan kreeg een beeldje voor hun lauwe comebackplaat Two Against Nature terwijl Kid A en The Marshal Mathers LP ook genomineerd waren, ze vonden Macklemore een betere keuze voor ‘best new artist’ dan Kendrick Lamar, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De Grammy Awards zijn dan wel de belangrijkste muziekprijzen, maar van muziek lijkt het kiescommité schrikbarend weinig te weten.

Wat zou er gebeuren als dat kiescommité louter gevuld zou zijn met mensen die er wel iets van afweten? Dan krijg je natuurlijk de Jordy's! Doe je mee?

De Musicmeter Jordy’s: een digitale awardshow in twee rondes!

Ronde 1: nomineren

- Hieronder post ik een lijst met de verschillende categorieën. Nomineer minimum 3, en maximum 10 werken of artiesten per categorie en stuur deze IN PM (HEEL BELANGRIJK, NIET IN DIT TOPIC AUB) naar mij op.

- Je hoeft ze niet te rangschikken, ieder genoemd werk/artiest krijgt 1 punt wanneer jij ze noemt.

- Je mag voor 1 categorie stemmen, je mag voor elke categorie stemmen, en alles daartussenin.

- Bepalen wat in welk genre thuishoort, en dus in welke categorie, is heel simpel: de genreaanduidingen op Musicmeter zijn in eerste instantie leidend (op ‘Nederlandstalig’ en ‘anderstalig’ na natuurlijk). Ben je het niet eens met een bepaalde tag bij een bepaald album, lap deze dan gerust aan je laars hoor, als genoeg andere users vinden dat een bepaalde tag niet klopt, dan zie je dat dus alsnog terug in de finale.

- Uitzondering hier is misschien ‘live’ bij de albums, niet alle livealbums krijgen die tag heb ik al gemerkt. Maar dit is ook wel een vrij duidelijke categorie natuurlijk.

- Albums met meerdere genretags/nummers uit albums met meerdere genretags kunnen wat mij betreft voor meerdere awards genomineerd worden. Dus de laatste Björk maakt zowel kans in de pop- als in de electronic-categorie. Maar je mag hem ook perfect nomineren onder avant-garde, bijvoorbeeld.

- Uiteraard zijn alleen maar platen die in de MuMe-database '(2024)' achter hun naam hebben staan, toegelaten.

- Wat betreft nummers: alle liedjes die tussen 1 januari en 31 december 2024 zijn uitgebracht, mogen meedoen. Singlereleases tellen dus ook mee, ook al komt de plaat uit 2023 (maar niet eerder).

- Nominatiedeadline: zaterdag 18 januari 2025, 23u59

De categorieën zijn:

Albums:

- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste dance/electronic
- Beste folk
- Beste reggae/ska
- Beste hiphop
- Beste jazz
- Beste live
- Beste metal
- Beste punk
- Beste neoklassiek
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste soul/funk/R&b
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalig

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste dance/electronic
- Beste folk
- Beste reggae/ska
- Beste hiphop
- Beste jazz
- Beste metal
- Beste punk
- Beste neoklassiek
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste soul/funk/R&b
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalig
- Beste Top 40/Ultratop 50-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (welke artiesten hebben jouw muzikaal 2023 het meest gemaakt/verreikt? Hoeven niet per se dit jaar iets te hebben uitgebracht, maar is wel zo handig)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum uitbrachten. Telt ook voor zij die al eerder EP’s uitbrachten, maar pas dit jaar voor het eerst met een reguliere plaat komen. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Beste comeback (voor artiesten die al minstens 6 jaar geen nieuwe plaat hadden uitgebracht, in geen enkele hoedanigheid)
- Mooiste hoes

Ronde 2: the vote

- Ik publiceer op zondag 19 januari 2025 alle genomineerde werken/artiesten per categorie.

- Daarna mogen jullie mij per categorie EN OPNIEUW VIA PM EN NIET IN HET TOPIC ZELF laten weten naar wie jullie stem gaat. Je mag maar op 1 werk/artiest per categorie stemmen

- Je mag voor 1 categorie stemmen, je mag voor elke categorie stemmen, en alles daartussenin.

- Jullie hebben hiervoor tijd tot en met zaterdag 22 februari 2025 om 23u59. Vanaf zondag de 23ste presenteer ik jullie dan in blokjes de winnaars van de Jordy's 2024 in een heuse luxe awardshow waarin jullie allemaal uitgenodigd zijn en we ongetwijfeld weer een boel opmerkelijke avonturen zullen beleven

- Wat als we in sommige categorieën eindigen met meer dan één winnaar? Dit jaar passen we opnieuw het rechtersysteem toe dat we in de retro-Jordy’s geïntroduceerd hebben. Dit houdt in dat de user die het meeste verschillende nominatielijstjes instuurt bij de nominatieronde, opperrechter van deze editie wordt. In geval van ex-aequo’s hakt deze user de knopen door.

Doen jullie dit jaar opnieuw mee?

Mijn administratie wordt met de editie gammeler, maar volgens mij hebben jullie afgelopen twee edities meegedaan met de Jordy's (huidige tijd). Zin om dit jaar opnieuw in ons exclusieve kiescomité te zetelen, mensen?

123poetertjes
aerobag
AOVV
Arno
AstroStart
Choconas
DjFrankie
dominicano fonso
Don Cappuccino
dynamo d
Edgar18
esteban
Gretz
Hedser
hoi123
inquestos
johan de witt
Johnny Marr
jordidj1
Koenr
Koen St
likeahurricane
LuukRamaker
Nestul
panjoe
Poek
SBube
Shaky
stardust_be
Teunnis
Uncle Bulldog

HYPEEEEEED

Ik heb zeker en vast zin om opnieuw mee te doen!

Ik zou graag de volgende deelnemer willen toevoegen: dumb_helicopter

Hoe meer zielen, hoe meer vreugde!

dominicano fonso schreef:
Ik zou graag de volgende deelnemer willen toevoegen: dumb_helicopter

Hij kan helaas niet meedoen.

Met de indigesties en katers van kerstmis en nieuwjaar (hopelijk) grotendeels bedwongen, bij deze een eerste reminder voor de Jordy's editie 2024!

Ik heb al van twee users lijstjes gekregen, namelijk van dominicano fonso en LuukRamaker. Bedankt heren, ik verwerk ze een dezer dagen.

De rest van het electoraat heeft nog een goede twee weken, tot zaterdag 18 januari 2025, 23u59!

123poetertjes
aerobag
AOVV
Arno
AstroStart
Choconas
DjFrankie
Don Cappuccino
dynamo d
Edgar18
esteban
Gretz
Hedser
hoi123
inquestos
johan de witt
Johnny Marr
jordidj1
Koenr
Koen St
likeahurricane
Nestul
panjoe
Poek
SBube
Shaky
stardust_be
Teunnis
Uncle Bulldog

Misschien ga ik eens meedoen hierbij, ik zal eens broeden over de nominaties.

Zo, de eerste tussenstand is uit mijn Excel gerold! Heb je me stemmenlijsten gestuurd maar heb ik niet op je PM gereageerd, laat het me dan zeker weten!

Een paar dingen die me opvallen:

- Bepaalde categorieën doen het altijd meteen goed: de Grote Drie (album, nummer en artiest van het jaar), rock, pop en electronic.
- Ook de avant-garde-categorieën komen al mooi van de grond, dat gebeurt meestal ook pas later.
- voor blues/country/roots zijn al de nodige stemlijsten binnengekomen, toch is nog geen enkele plaat meer dan één keer genoemd, iets wat we vaker meemaken in deze categorie en het altijd spannend weet te maken of ie levensvatbaar is of niet. Hopelijk komen er later deze week nog wat gezamenlijke favorieten bovendrijven!
- Bij de popnummers van hetzelfde
- In de categorie popalbums is het dan weer het exact omgekeerde verhaal, daar gaan we nog wat lijstjes kunnen gebruiken om de levensgrote tiebreak te ontwarren die daar nu aan het ontstaan is!
- De fans van jazz, live, soul, wereld, Nederlandstalig en anderstalig moeten nog wakker worden. Voorlopig vallen deze categorieën nog buiten de boot der levensvatbaarheid (voor sommigen heb ik zelfs nog geen enkel stemmenlijstje binnen ).
- Ook neoklassiek, score en ska/reggae hebben nog geen tot amper stemmen ontvangen. Maar da's minder een verrassing, hoe jammer ook.

Met andere woorden: 123poetertjes, aerobag, AOVV, AstroStart, Choconas, Don Cappuccino, dynamo d, Edgar18, esteban, Gretz, Hedser, hoi123, inquestos, johan de witt, jordidj1, Koenr, Koen St, likeahurricane, Nestul, panjoe, Poek, SBube, Shaky, stardust_be, Teunnis en Uncle Bulldog, mochten jullie zin hebben om dit jaar opnieuw mee te doen: jullie favorieten hebben jullie hoogstwaarschijnlijk nodig!

Maar uiteraard is iedereen welkom om lijstjes in te sturen (op Russische scamprofielen na dan, gaan ze nou echt iedere democratische verkiezing proberen verpesten)!

Lijstje weer opgestuurd! Ieder jaar een leuk ritueel. Valt me wederom op dat de hoezengame van artiesten dit jaar eigenlijk heel matig is, heel veel platen die ik (erg) goed vind met saaie of zelfs lelijke hoezen.

Nog een kleine twaalf uur stemtijd mensen!

Dank aan alle nomineerders! De tiebreaks liggen bij veelnomineerder en daarom opperrechter van dienst Choconas.

Omdat er iets minder mensen genomineerd hebben dan gewoonlijk, veel tiebreaks:

Albums:

Album van het jaar
Dance, electronic
Folk
Hiphop
Pop
Punk
Rock

Liedjes:

Nummer van het jaar
Dance, electronic
Folk
Hiphop
Metal
Pop
Nederlandstalig
Hitparade

Stay tuned!

Choco heeft zijn huiswerk gedaan, dus... de shortlists komen er zo aan!

Albums:

Album van het jaar

Blood Incantation - Absolute Elsewhere
Charli XCX - brat
Haley Heynderickx - Seed of a Seed
JPEGMAFIA - I Lay Down My Life for You
Julia Holter - Something in the Room She Moves

Avant-garde

Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments
DE MANNEN BROEDERS - Sober Maal
Geordie Greep - The New Sound
Thy Catafalque - XII: A Gyönyöru álmok Ezután Jönnek

Blues, country, roots

Gillian Welch & David Rawlings - Woodland
Jack White - No Name
MJ Lenderman - Manning Fireworks

Dance, electronic

Charli XCX - brat
Four Tet - Three
Jamie xx - In Waves
Magdalena Bay - Imaginal Disk

Folk

Adrianne Lenker - Bright Future
Beth Gibbons - Lives Outgrown
Haley Heynderickx - Seed of a Seed
Jessica Pratt - Here in the Pitch

Hiphop

Doechii - Alligator Bites Never Heal
Kendrick Lamar - GNX
Mach-Hommy - #Richaxxhaitian
Tyler, the Creator - Chromakopia

Jazz

/

Helaas...

Live

/

Metal:

Akhlys - House of the Black Geminus
Alcest - Les Chants de l'Aurore
Blood Incantation - Absolute Elsewhere
Chat Pile - Cool World
Opeth - The Last Will and Testament

Neoklassiek:

/

Wederom geen neoklassiek op de Jordy's (zo kunstschool zijn we blijkbaar toch niet).

Pop:

Charli XCX - brat
Eefje de Visser - Heimwee
Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar

Punk:

Amyl and the Sniffers - Cartoon Darkness
Bob Vylan - Humble as the Sun
Gurriers - Come and See
IDLES - TANGK
State Faults - Children of the Moon

Rock:

Fontaines D.C. - Romance
Nilüfer Yanya - My Method Actor
The Cure - Songs of a Lost World
The Smile - Wall of Eyes
Vampire Weekend - Only God Was Above Us

Score:

/

Tijd voor films kijken hebben we dit jaar weer niet gehad

Ska, reggae:

/

Wie brengt de wiet dan mee dit jaar?

Soul, funk, R&B:

/

Ook niet aanwezig, voor de eerste keer ooit dacht ik

Wereld:

/

Ook voor het eerst...

Anderstalig:

Arooj Aftab - Night Reign
Kali Uchis - Orquídeas

Nederlandstalig:

De Kift - Niemandsland
Eefje de Visser - Heimwee
Froukje - Noodzakelijk Verdriet

Liedjes:

Nummer van het jaar

Billie Eilish - BIRDS OF A FEATHER
Charli XCX - 360
JPEGMAFIA - Either on or Off the Drugs
Julia Holter - Talking to the Whisper

Avant-garde:

Geordie Greep - Blues
Geordie Greep - Holy, Holy
JPEGMAFIA - SIN MIEDO

Blues, country, roots:

Jack White - That's How I'm Feeling
MJ Lenderman - She's Leaving You
MJ Lenderman - Wristwatch
The Black Keys - This Is Nowhere
Waxahatchee & MJ Lenderman - Right Back to It

Dance, electronic

Charli xcx - 360
Charli xcx - Sympathy Is a Knife
Charli xcx - Von Dutch
Irène Drésel - Glam
Jamie xx feat. Honey Dijon - Baddy on the Floor

Folk

Adrianne Lenker - Real House
Adrianne Lenker - Ruined
Adrianne Lenker - Sadness As a Gift
Jana Kirschner - Nepokoj
Waxahatchee & MJ Lenderman - Right Back to It

Hiphop:

Doechii - Nissan Altima
JPEGMAFIA - SIN MIEDO
Kendrick Lamar - meet the grahams
Kendrick Lamar - Reincarnated

Jazz:

Amirtha Kidambi's Elder Ones - New Monuments
Arooj Aftab - Raat Ki Rani
Jaubi - Lahori Blues (Blues for Shorter)

Live:

/

Livecategorie compleet afwezig dus dit jaar...

Metal:

Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep
Alcest - Améthyste
Alcest - L'Envol
Austere - The Sunset of Life
Blood Incantation - The Stargate [Tablet I]

Neoklassiek:

/

Net als neoklassiek...

Pop:

Billie Eilish - BIRDS OF A FEATHER
Julia Holter - Spinning

Punk:

IDLES - Dancer
IDLES - Gift Horse
State Faults - No Gospel
Your Arms Are My Cocoon - Runner Duck

Rock:

Fontaines D.C. - Favourite
Cindy Lee - Kingdom Come
Geordie Greep - Holy, Holy
Godspeed You! Black Emperor - Babys in a Thundercloud
MJ Lenderman - She's Leaving You

Score:

/

Ska, reggae:

/

Twee categorieën die het wel vaker moeilijk hebben, dit jaar dus zeker ook.

Soul, funk, R&B:

Erika De Casier - Lucky
Michael Kiwanuka - Floating Parade
Michael Kiwanuka - Small Changes
SAULT - Pray for Me
SZA - Saturn

Wereld:

Ann O'Aro - In Utero Militari
Jaubi - Lahori Blues (Blues for Shorter)
Sheherazaad - Mashoor

Anderstalig:

Alcest - L'Envol
Ann O'Aro - In Utero Militari
Dora Morelenbaum - A Melhor Saida
Jana Kirschner - Nepokoj

Nederlandstalig:

DE MANNEN BROEDERS - Onze Lieve Vrouwe
Eefje de Visser - Gloeien
Eefje de Visser - Vlammen
Froukje - Als Ik God Was

Hitparade:

Billie Eilish - Birds of a Feather
Chappell Roan - Good Luck, Babe!
Dua Lipa - Houdini
Lola Young - Messy
Meau - Stukje van Mij

Overig:

Artiest van het jaar:

Charli xcx
Fontaines D.C.
JPEGMAFIA
Kendrick Lamar
The Cure

Nieuwkomer:

Chappell Roan
Doechii
Fat Dog
Nia Archives

Comeback:

Beth Gibbons
Shellac
The Cure

Hoes:

Vampire Weekend - Only God Was Above Us

Dit jaar waren er zeven deelnemers minder in ronde 1 in vergelijking met editie 2023, vandaar dat er bij de albums een paar categorieën niet zijn doorgekomen, en dat er bij de nummers veel dubbelaars zitten qua artiesten.

Hopelijk haken in de stemronde opnieuw weer wat meer mensen aan!

Deadline: zaterdag 22 februari 2025 om 23u59

Zoals ieder jaar is er ook een Spotifyplaylist met alle genomineerde songs: https://open.spotify.com/playlist/5iKmtYoOgRNTXQBzMLs4X5?si=03417838872841b2

Wat is jullie eerste indruk van de shortlists? Vind ze zelf weer van hoog niveau in ieder geval (Your Arms Are My Cocoon heeft een nomi, aaaaaaaah ).

En ook best onvoorspelbaar, veel artiesten zijn populair genoeg om met meerdere nummers in één categorie te staan, denk dat de meesten ook populair genoeg zijn om ondanks de interne concurrentie nog met Jordy's naar huis te gaan ook.

Weinig snubs ook op het eerste gezicht, op misschien het lage aantal nominaties voor Fontaines en Vampire Weekend na. Oh, en weer zo'n vrouwvriendelijke editie (zonder dat we het electoraat moeten aansporen diversiteit in het achterhoofd te houden, doen we goed!) en toch geen Kim Gordon, opvallend!

ArthurDZ schreef:
Wat is jullie eerste indruk van de shortlists?

Nummer van het jaar is echt ondoenbaar. Vijf meesterwerken. Dat worden slapeloze nachten... Le me wanneer de keuzestress me teveel wordt op 22 februari:

https://media2.giphy.com/media/AENTc05Ot1MKE2WmuX/giphy.gif?cid=6c09b9521xszikpfz6tsw8ag22wknb31zownkivg75z06hri&ep=v1_internal_gif_by_id&rid=giphy.gif&ct=g

Seed of a Seed bij album van het jaar vind ik wel onverwacht eerlijk gezegd, maar die ga ik zeker nog checken. Alsook eindelijk mij eens voor Imaginal Disk zetten, net als dat albumpje van Jessica Pratt etc. etc. Dit zal een mooie gelegenheid zijn om wat 2024-albumhiaten in te halen!

https://media1.giphy.com/media/3o7TKq67Uvz7MDGXUA/200w.gif?cid=82a1493b81kyfmi9an4yaneoqywt9jgyb0csgb5sby76v9m3&ep=v1_gifs_related&rid=200w.gif&ct=g

DjFrankie (moderator)
Geen live vind vreemd. 2 meesterwerken sowieso al met The National en The Cure.

En ben dan zelf de live nummers vergeten in te sturen

ArthurDZ schreef:
Wederom geen neoklassiek op de Jordy's (zo kunstschool zijn we blijkbaar toch niet).

Ook geen jazz en wereld bij de albums helaas.

Maar wel weer avant-garde, dus toch nog een beetje kunstschool!

Choconas schreef:
(quote)

Ook geen jazz en wereld bij de albums helaas.

Maar wel weer avant-garde, dus toch nog een beetje kunstschool!

En Julia Holter is drie keer genomineerd voor beste popsong, dus alles is gelukkig relatief

Ik voel me schuldig aan al die lege categorieën. Laatste dagen niet aan toegekomen om een lijstje te maken.
ArthurDZ schreef:
Weinig snubs ook op het eerste gezicht

Dan hebben jij en ik een heel ander 2024 beleefd.

A. G. Cook zou de enige juiste winnaar voor Artiest van het Jaar zijn.

Ook mis ik Mount Eerie, Parannoul, Jane Remover, Xiu Xiu, Ka, Oklou, Caroline Polachek en Bladee. Nick Cave geen nominaties is ook wel verrassend.

EDIT: En Tending Tropic - Hondebrok, SOPHIE feat. Kim Petras & BC Kingdom - Reason Why, Ethel Cain - For Sure, Billie Eilish - L'Amour de Ma Vie [Over Now Extended Edit] en Armand Hammer feat. Benjamin Booker - Doves

ohnooo ik heb dit uiteindelijk helemaal gemist! Charli niet tussen de nomi's van beste popsong én niet eens bij beste hoes is eigenlijk onvergeelijk te noemen maarja my bad

No hard feelings boys! Hopelijk voor de finale wel op post

Teunnis schreef:
Ik voel me schuldig aan al die lege categorieën. Laatste dagen niet aan toegekomen om een lijstje te maken.
(quote)

Dan hebben jij en ik een heel ander 2024 beleefd.

A. G. Cook zou de enige juiste winnaar voor Artiest van het Jaar zijn.

Ook mis ik Mount Eerie, Parannoul, Jane Remover, Xiu Xiu, Ka, Oklou, Caroline Polachek en Bladee. Nick Cave geen nominaties is ook wel verrassend.

EDIT: En Tending Tropic - Hondebrok, SOPHIE feat. Kim Petras & BC Kingdom - Reason Why, Ethel Cain - For Sure, Billie Eilish - L'Amour de Ma Vie [Over Now Extended Edit] en Armand Hammer feat. Benjamin Booker - Doves

Oh nu je het zegt!

Geen Nick Cave idd is wel heel opvallend, maar dat ik dat niet eens doorhad zegt inderdaad veel over mijn 2024.

123poetertjes schreef:
Charli niet tussen de nomi's van beste popsong én niet eens bij beste hoes is eigenlijk onvergeelijk te noemen maarja my bad

Terecht wel vind ik. Iconische hoes, maar niet per se zo'n mooie. Maar dat vind ik eerlijk gezegd ook van de andere genomineerden eigenlijk. Ze leidt gelukkig wel nog steeds in aantal nominaties, gok ik.

De Grammys

Gast
geplaatst: vandaag om 00:53 uur

geplaatst: vandaag om 00:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.