MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2024 - Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Mijn prognose:

Album van het jaar

Charli XCX - brat

Nummer van het jaar

Billie Eilish - BIRDS OF A FEATHER

Artiest van het jaar:

Charli xcx

Zelf hoop ik op een drieslag van Charli.

Gezien het voorgaande zou het me verbazen mocht ons aller Billie nummer van het jaar mislopen

Ik ga met Teun mee, ik verwacht geen serieuze concurrentie voor Charli bij Album van het jaar en Artiest van het jaar. Nummer van het jaar zal denk ik een strijd worden tussen 360 en Birds of a feather en dan verwacht ik dat Billie aan het langste eind trekt.

We beginnen de grote ontknopingsfase van de Jordy's met...

Album van het jaar 2024

Een spannende categorie, zo op het eerste gezicht. Er is JPEGMAFIA, die voorlopig bij de grootwinnaars van de avond behoort. Maar er is ook Blood Incantation, die hun twee Jordy's telkens binnenhaalden met stevige voorsprong op de concurrentie dankzij een trouw blok stemmers. En er is natuurlijk Charli, die het in 2024 overal goed deed, maar hier voorlopig op slechts één Jordy blijft steken. Zitten jullie al op het puntje van jullie stoel?

Blood Incantation - Absolute Elsewhere
Charli XCX - brat
Haley Heynderickx - Seed of a Seed
JPEGMAFIA - I Lay Down My Life for You
Julia Holter - Something in the Room She Moves

And the winner is... Charli XCX met Brat! Dit dankzij de stemmen van mezelf, Teunnis, Koen St en Johnny Marr, waardoor ons Charlotte net Blood Incantation een stemmetje voorbleef. "Et tu, JM?" gonst het door het Blood Incantation-kamp.

De volgende dag voor het huis van JM:

Arno: ahwel Pol dat is JM die daar woont, en ik zou hem graag een djoef op zijn muil willen geven omdat hij niet op Blood Incantation gestemd heeft bij album van het jaar op de Jordy's gisteren, alé ze geven die prijs altijd aan vrouwen hé, waar gaat dat naartoe met de wereld, dat is hier een tikkende tijdbom...

Album van het jaar hall of fame

1965: John Coltrane - A Love Supreme
1966: The Beach Boys - Pet Sounds
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: The Beatles - Abbey Road

1970: The Stooges - Fun House
1971: Comus - First Utterance
1972: David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
1973: Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon
1974: Neil Young - On the Beach
1975: Pink Floyd - Wish You Were Here
1976: Joni Mitchell - Hejira

2020: Eefje De Visser - Bitterzoet
2021: Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
2022: Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You
2023: Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You
2024: Charli XCX - brat

Artiest van het jaar 2024

Opnieuw een categorie vol supersterren. Peggy wederom, maar ook Grammy-darling Kendrick, Trui-darlings Fontaines D.C., vroeger-was-alles-beter-darlings The Cure, en Charli natuurlijk.

Charli xcx
Fontaines D.C.
JPEGMAFIA
Kendrick Lamar
The Cure

Hier was de consensus iets eensgezinder: met dank aan stemmen van Johnny Marr, AOVV, Teunnis, stardust_be, Arno en mezelf wint Charli deze met grote overmacht (wacht eens even, Arno? Cue Arno en JM, arm om arm, met elk een bloedneus en een blauw oog, met lange gezichten "we zijn weer vrienden")! Ons Charlotte lijkt eindelijk op stoom gekomen, op het moment dat het er het meeste toe doet nog wel.

Artiest van het jaar hall of fame

1965: Bob Dylan
1966: The Beach Boys
1967: The Velvet Underground (& Nico)
1968: Aretha Franklin
1969: Frank Zappa

1970: Black Sabbath
1971: The Doors
1972: Frank Zappa
1973: Fela Kuti
1974: Frank Zappa
1975: Brian Eno
1976: Stevie Wonder

2020: Eefje De Visser en SAULT
2021: Little Simz
2022: Natalia Lafourcade
2023: Caroline Polachek
2024: Charli xcx

En dan nu, de laatste Jordy. Teun en Choco hebben 2/2-Nostradamus score, hebben ze deze ook juist geraden?

Nummer van het jaar 2024

Een categorie vol ex-winnaars. BIRDS OF A FEATHER is echter de enige uit het rijtje die liedjes-Jordy's heeft binnengehaald vanavond en lijkt dus inderdaad de topfavoriet te zijn.

Maar!

Billie Eilish - BIRDS OF A FEATHER
Charli XCX - 360
Het Zesde Metaal - Het Langste Jaar
JPEGMAFIA - Either on or Off the Drugs
Julia Holter - Talking to the Whisper

Op Charli staat vlak voor het einde plots geen maat meer. 360 was deze ceremonie lang niet onze favourite reference baby (dat was zoals altijd Willy's & Marjetten ), maar hier haalt ie 'm binnen dankzij stemmen van Arno, Teunnis, Koen St en ik, waardoor ze Billie (ja ja) net een stemmetje voor blijft.

En zo zit er toch nog een sweep in vanavond, en nog wel die van de Grote 3-categorieën! De hele zaal ontploft, de kurken op de drankflessen springen haast vanzelf open ("direct dure champagne?" "Dat zal wel zijn!") en de after is één van de meest legendarische in de geschiedenis van de Jordy's. Hoogtepunt is wanneer Charli in het zwembad springt. Jordyville remix, anyone?

Nummer van het jaar hall of fame

1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: The Doors - The End
1968: The Rolling Stones - Sympathy For the Devil
1969: Led Zeppelin - Dazed And Confused

1970: Curtis Mayfield - Move On Up
1971: Funkadelic - Maggot Brain
1972: The Temptations - Papa Was A Rollin' Stone
1973: Roxy Music - In Every Dream Home a Heartache
1974: King Crimson - Starless
1975: Patti Smith - Land: Horses / Land of a Thousand Dances
1976: Joni Mitchell - Coyote

2020: Eefje de Visser - De Parade
2021: Little Simz - Introvert
2022: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
2023: Boygenius - Not Strong Enough
2024: Charli XCX - 360

En dan ziet de uiteindelijke lijst van Jordy-winnaars er als volgt uit:

4x Charli XCX (van de 6 nominaties)
3x JPEGMAFIA (van de 7 nominaties)
3x Alcest (van de 5 nominaties)
2x Billie Eilish (van de 3 nominaties)
2x Blood Incantation (van de 3 nominaties)
2x Fontaines D.C. (van de 3 nominaties)
2x MJ Lenderman (van de 3 nominaties)
1x Adrianne Lenker (van de 2 nominaties)
1x Beth Gibbons (van de 2 nominaties)
1x DE MANNEN BROEDERS (van de 5 nominaties)
1x Doechii (van de 3 nominaties)
1x Gurriers (enige nominatie)
1x Het Zesde Metaal (van de 5 nominaties)
1x Jana Kirschner (van de 2 nominaties)
1x Jaubi (van 2 nominaties)
1x Julia Holter (van de 5 nominaties)
1x Magdalena Bay (van de 4 nominaties)
1x State Faults (van de 2 nominaties)
1x Waxahatchee (van de 2 nominaties)

Bedankt aan alle nomineerders, stemmers en meelezers, u was weer geweldig dit jaar! Ook een dikke dankjewel aan opperrechter Choconas voor het kundig ontwarren van de tiebreaks. Net in het jaar waarin uitgerekend Charli het het beste deed, maar hopelijk heeft dat de pret niet teveel gedrukt Choco?

chevy93 schreef:
Gezien het voorgaande zou het me verbazen mocht ons aller Billie nummer van het jaar mislopen
Ik ben verbaasd.

Legacy is undebated.

Johnny Marr schreef:
(quote)

(embed)

(quote)

(afbeelding)

Sweeeeeeeeeeeeeep

https://nos.nl/artikel/2557868-charli-xcx-grote-winnaar-bij-brit-awards

Overdag nog even de rest teruglezen en Arthur-boi uitgebreid bedanken

ArthurDZ schreef:
Ook een dikke dankjewel aan opperrechter Choconas voor het kundig ontwarren van de tiebreaks. Net in het jaar waarin uitgerekend Charli het het beste deed, maar hopelijk heeft dat de pret niet teveel gedrukt Choco?

Graag gedaan, het was mij een eer! Bedankt voor het wederom in goede banen leiden van deze Jordy's, ArthurDZ. En voor wat betreft de monsterzege van Charli XCX: dat had ik al wel ingecalculeerd, de promotie en hype rondom Brat maakte Charli alomtegenwoordig in 2024 en bij de Jordy's is dat niet anders. Maar ik ben over het algemeen niet ontevreden over de uitslagen hier en ik ben bijzonder in mijn nopjes met de Jordy voor Jana Kirschner. Het zal waarschijnlijk niet zo vaak (meer) gebeuren dat een Slowaakse artiest zo'n prestigieuze muziekprijs bemachtigt. Alleen vind ik dat Julia, Nilüfer en Beth er wat bekaaid vanaf zijn gekomen. Ook betreur ik dat we dit jaar geen Jordy voor beste jazz-, soul- en wereld-album hebben kunnen uitreiken.

ArthurDZ schreef:
en de after is één van de meest legendarische in de geschiedenis van de Jordy's. Hoogtepunt is wanneer Charli in het zwembad springt. Jordyville remix, anyone?

Jordyville remix, roflmaoooooo

Thanks bro voor de geweldige presentatie weer. Komend jaar kun je zowel bij het nomineren, het stemmen en het spelen voor opperrechter weer op me rekenen, beloofd x

Dankjewel Arthur voor het organiseren en de leuke presentatie weer! Hartstikke mooie resultaten ook, 2024 was een goed jaar

Beste muziekvrienden,

Ik merkte na de 2024-editie dat ik me stilaan wat uitgeorganiseerd en -presenteerd voelde. De Jordy's organiseren is nogal wat werk, en het moet wel leuk blijven natuurlijk. Dat zat lange tijd heel snor maar de laatste tijd niet echt meer. Ook een dikke twee maanden na de laatste editie is de zin om het opnieuw op te pakken niet teruggekeerd. Vandaar dat ik er (voorlopig?) mee ophou. Zowel de 'huidige' Jordy's als de 'verleden tijd'-Jordy's. Als dit toch nog verandert dan horen jullie het wel van me!

Als iemand wil overnemen, be my guest!

Heel begrijpelijk, maar ook ontzettend jammer! Laten we in elk geval aan het einde van het jaar even kijken of we de Jordy’s 2025 (in een andere vorm) door kunnen laten gaan.

Eens met Choconas!

Hoe dan ook: driewerf hulde voor Arthur! Kan me inbeelden dat het toch wat vergt van een mens, zo'n awardshowpresentatie. En al helemaal als grofweg de helft van het aanwezige kiespubliek "straight jacket material" is..

Gast
geplaatst: vandaag om 00:54 uur

geplaatst: vandaag om 00:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.