Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2025 [Uitslagen Ladders]
zoeken in:
1
geplaatst: 26 november 2025, 15:37 uur
Hehe, ben m'n lijstje nog aan het aanvullen. Kan vast easy uitbreiden naar 30-40 nummers zo

1
geplaatst: 26 november 2025, 15:40 uur
Gretz schreef:
Een soort tegenhanger van het LMR-syndroom bedoel je, maar dan anders?
In de Top 2000 zie je dit volgens mij ook nog wel vrij regelmatig terug, artiesten die niet super doorsnee radiofähige MOTR pop/rock maken, maar wel met één notering al sinds jaar en dag overeind blijven.
Zoals:
Jason Paige - Gotta Catch 'Em All
Jay Z & Kanye West - Niggas in Paris
Lorde - Royals
My Chemical Romance - Welcome to the Black Parade
Motörhead - Ace of Spades
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
Pulp - Common People
Slayer - Angel of Death
Soundgarden - Black Hole Sun
Tenacious D - Tribute
Underworld - Born Slippy
Ik vind Jason Paige wel een uitzondering in dit lijstje, iedereen weet waarom dat nummer in de Top 2000 staat, ik denk dat er niemand is die een tweede nummer van Jason Paige kan noemen. Dat is wel anders bij de overige artiesten.(quote)
In de Top 2000 zie je dit volgens mij ook nog wel vrij regelmatig terug, artiesten die niet super doorsnee radiofähige MOTR pop/rock maken, maar wel met één notering al sinds jaar en dag overeind blijven.
Zoals:
Lorde - Royals
Pulp - Common People
Slayer - Angel of Death
Tenacious D - Tribute
Underworld - Born Slippy
Maar dit gaat niet meer over onze ladder, dus om daar op terug te komen roep ik op om Gotta Catch 'em All volgend jaar de finale in te stemmen!
0
geplaatst: 26 november 2025, 15:41 uur
1
geplaatst: 26 november 2025, 15:43 uur
Gretz schreef:
Zoals:
Charly Lownoise & Mental Theo - Wonderfull Days
Darude - Sandstorm
Gigi D'Agostino - L'Amour Toujours
Lorde - Royals
Pulp - Common People
Slayer - Angel of Death
Tenacious D - Tribute
Underworld - Born Slippy
(quote)
Zoals:
Darude - Sandstorm
Lorde - Royals
Pulp - Common People
Slayer - Angel of Death
Tenacious D - Tribute
Underworld - Born Slippy
Met die nummers is het toch anders, want dat zijn wel (veelal) de veruit grootste hits van betreffende artiesten, of op Spotify of het zijn ook echt hits geweest.
Dat is in de voorbeelden die ik en Titmeister noemden ook niet zo.
0
geplaatst: 26 november 2025, 15:47 uur
johan de witt schreef:
Met die nummers is het toch anders, want dat zijn wel (veelal) de veruit grootste hits van betreffende artiesten, of op Spotify of het zijn ook echt hits geweest.
(quote)
Ja, dat is ook waar. Ik zocht net uit de losse pols even naar opvallende eenlingen in de Top 2000, maar een aanzienlijk deel van deze nummers zijn natuurlijk wel hits (in de marge) geweest. Maar qua geluid is het vaak wel wat alternatiever of meer afwijkend van de geliefde pop/rock vijver waar Radio 2 meestal in vist.
Als je echt gaat afbakenen naar nummers die door de gemiddelde luisteraar als zeer alternatief worden beschouwd houd je er waarschijnlijk maar een handjevol over.
Titmeister schreef:
EDIT: Geert komt al zonder dat ik hem roep
vergeet in dat lijstje vooral Slayer - Angel of Death niet, goed voorbeeld daarvan. Toch is dat niet helemaal hetzelfde, want de Top 2000 werkt met een keuzelijst, waardoor artiesten met 1 nummer op de keuzelijst vanzelf de stemmen clusteren, terwijl hier de desbetreffende artiesten wel vaker mee hebben gedaan met andere nummers, maar gewoon geen of weinig tractie kregen.
EDIT: Geert komt al zonder dat ik hem roep
vergeet in dat lijstje vooral Slayer - Angel of Death niet, goed voorbeeld daarvan. Toch is dat niet helemaal hetzelfde, want de Top 2000 werkt met een keuzelijst, waardoor artiesten met 1 nummer op de keuzelijst vanzelf de stemmen clusteren, terwijl hier de desbetreffende artiesten wel vaker mee hebben gedaan met andere nummers, maar gewoon geen of weinig tractie kregen. Ook een goed punt ja. Feitelijk is het voor de eenlingen in de nichegenres lastiger om een vaste plek te bemachtigen in de MuMeLadder dan de Top 2000 zou je zeggen (ook al zijn de aantallen stemmers totaal niet te vergelijken).
In het verleden zagen we wel dat een doeltreffende stemactie voor bijvoorbeeld MCR of PT al succesvol was. M.b.v. het internet kun je zo een paar honderd mensen mobiliseren, en dat is dan vaak al genoeg voor het laatste zetje. Zeker als de redactie van Radio 2 tijdens de stemweek ook nog een handje mee gaat helpen door de betreffende nummer alsnog op de keuzelijst te zetten

0
geplaatst: 26 november 2025, 15:51 uur
Titmeister schreef:
Gretz weet daar vast een leuke term voor, maar heel vreemd vind ik het niet. Het merendeel van de users die meespelen zijn rock- en indieliefhebbers, die door de ladder steeds blootgesteld worden aan dezelfde nummers uit de 'alternatieve' genres en die (sommigen iig) steeds beter gaan waarderen. Ik zie iig een aantal users hier op die nummers stemmen, terwijl ze volgens mij normaal niet veel naar hiphop / electronic / jazz e.d. luisteren. Tweede is dat de liefhebbers van de 'alternatieve' genres aan het eind gewoon veel minder nummers hebben om uit te kiezen, waardoor de overgebleven nummers uit die genres automatisch gestimuleerd worden.
(quote)
Gretz weet daar vast een leuke term voor, maar heel vreemd vind ik het niet. Het merendeel van de users die meespelen zijn rock- en indieliefhebbers, die door de ladder steeds blootgesteld worden aan dezelfde nummers uit de 'alternatieve' genres en die (sommigen iig) steeds beter gaan waarderen. Ik zie iig een aantal users hier op die nummers stemmen, terwijl ze volgens mij normaal niet veel naar hiphop / electronic / jazz e.d. luisteren. Tweede is dat de liefhebbers van de 'alternatieve' genres aan het eind gewoon veel minder nummers hebben om uit te kiezen, waardoor de overgebleven nummers uit die genres automatisch gestimuleerd worden.
Ja, dat snap ik, dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar als al die users die nu Hoedenplank de finale in hebben gestemd dit steeds beter zijn gaan waarderen, zou je ook verwachten dat ze in het nieuwe ladderjaar Gekkenhuis of Verre Oosten naar in elk geval de top 1000 of top 500 zullen gaan stemmen.
0
geplaatst: 26 november 2025, 15:56 uur
johan de witt schreef:
Ja, dat snap ik, dat zou een verklaring kunnen zijn. Maar als al die users die nu Hoedenplank de finale in hebben gestemd dit steeds beter zijn gaan waarderen, zou je ook verwachten dat ze in het nieuwe ladderjaar Gekkenhuis of Verre Oosten naar in elk geval de top 1000 of top 500 zullen gaan stemmen.
(quote)
Dat vind ik een mooi voornemen voor 2026

0
geplaatst: 26 november 2025, 16:00 uur
Over (alternatieve) lijsten gesproken, deze Opgezwolle staat ook precies 1x in de Snob 2000 (2024) en wel op #1427. Voor 2023 stonden ze er niet in. Zou me niets verbazen als een nieuwe generatie muziekliefhebbers Eigen Wereld ook weer ontdekt, terwijl ze ten tijde van de release nog niet geboren waren of in de luiers zaten.
0
geplaatst: 26 november 2025, 16:02 uur
Gretz schreef:
Over (alternatieve) lijsten gesproken, deze Opgezwolle staat ook precies 1x in de Snob 2000 (2024) en wel op #1427. Voor 2023 stonden ze er niet in. Zou me niets verbazen als een nieuwe generatie muziekliefhebbers Eigen Wereld ook weer ontdekt, terwijl ze ten tijde van de release nog niet geboren waren of in de luiers zaten.
(quote)
Snob2000 is natuurlijk ook een lijst van/voor rock- en indieliefhebbers

0
geplaatst: 26 november 2025, 16:14 uur
Frank stond eerder in de Top 2000 dan bij ons in de Ladderfinale, wie had dat zien aankomen trouwens?
1
geplaatst: 26 november 2025, 16:41 uur
johan de witt schreef:
(quote)
Hoedenplank is wel hun meest gestreamde nummer op Spotify. Ik denk dat dat inmiddels dus wel dé Opgezwolle-klassieker is.
0
geplaatst: 26 november 2025, 16:57 uur
Arrie schreef:
Hoedenplank is wel hun meest gestreamde nummer op Spotify. Ik denk dat dat inmiddels dus wel dé Opgezwolle-klassieker is.
(quote)
Ja, zag ik ook, maar ook weer niet significant meer dan Regendans of Verre Oosten om dit ladderverschil te kunnen verklaren.
Daar heet hij trouwens HoedenPlank en hier Hoedenplank.
0
geplaatst: 26 november 2025, 17:02 uur
johan de witt schreef:
Ja, zag ik ook, maar ook weer niet significant meer dan Regendans of Verre Oosten om dit ladderverschil te kunnen verklaren.
(quote)
Alice in Chains is trouwens ook zo'n geval
0
geplaatst: 26 november 2025, 17:09 uur
Ja, Would is niet hun populairste nummer, maar het was hier wel een top 40-hitje, dus dat is nog wel te verklaren.
0
geplaatst: 26 november 2025, 17:15 uur
johan de witt schreef:
Ja, Would is niet hun populairste nummer, maar het was hier wel een top 40-hitje, dus dat is nog wel te verklaren.
(quote)
Hoezo? Hebben ze verder nog nummers in de ladder? Is dat een verklarimg voor zo'n groot verschil?
0
geplaatst: 26 november 2025, 17:20 uur
Arrie schreef:
Hoezo? Hebben ze verder nog nummers in de ladder? Is dat een verklarimg voor zo'n groot verschil?
(quote)
Geen idee of ze verder nog nummers in de ladder hebben, lijkt me wel? Rooster, Nutshell?
Maar dat van zo'n bekende band een hitje het haalt boven hun meest gestreamde nummer snap ik wel
0
geplaatst: 26 november 2025, 17:23 uur
Maar dat van een bekende hiphopgroep hun klassieker en meest gestreamde nummer het haalt snap je niet? Het verschil zit 'm net in een kleine Top 40-notering?
0
geplaatst: 26 november 2025, 17:32 uur
Arrie schreef:
Maar dat van een bekende hiphopgroep hun klassieker en meest gestreamde nummer het haalt snap je niet? Het verschil zit 'm net in een kleine Top 40-notering?
Jawel, snap het wel, want het album scoort ook supergoed hier.
Wat ik niet snap is dat de andere nummers van datzelfde album en dezelfde artiest niet beter scoren, terwijl ze soms zelfs beter gewaardeerd of nagenoeg gelijk gestreamd worden.
Als Hoedenplank de top-40 had gehaald, had ik dat grote verschil eerder gesnapt, ja.
1
geplaatst: 26 november 2025, 19:20 uur
Gretz schreef:
Zoals:
Darude - Sandstorm
Frank Ocean - Lost
Johan - Tumble and Fall
Kendrick Lamar - King Kunta
Lorde - Royals
Ludovico Einaudi - Una Mattina
Pulp - Common People
Robert Miles - Children
Queensrÿche - Silent Lucidity
Slayer - Angel of Death
Tenacious D - Tribute
The Cult - She Sells Sanctuary
The Gathering - Strange Machines
Underworld - Born Slippy
Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Ete, L'Apres Midi
(quote)
Zoals:
Darude - Sandstorm
Frank Ocean - Lost
Johan - Tumble and Fall
Kendrick Lamar - King Kunta
Lorde - Royals
Ludovico Einaudi - Una Mattina
Pulp - Common People
Robert Miles - Children
Queensrÿche - Silent Lucidity
Slayer - Angel of Death
Tenacious D - Tribute
The Cult - She Sells Sanctuary
The Gathering - Strange Machines
Underworld - Born Slippy
Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Ete, L'Apres Midi
Ik zou hieronder ook scharen
Paul Kalkbrenner - Sky and Sand
Delerium - Silence
The Temper Trap - Sweet Disposition
1
geplaatst: 26 november 2025, 20:48 uur
mauricedegier schreef:
Delerium - Silence
Delerium - Silence
Frank Zappa - Dancin' Fool was er ook zo een totdat er meerdere nummers van Zappa in de keuzelijst stonden. Toen verdween Dancin' Fool.
0
geplaatst: 27 november 2025, 13:04 uur
Justus18 schreef:
Frank Zappa - Dancin' Fool was er ook zo een totdat er meerdere nummers van Zappa in de keuzelijst stonden. Toen verdween Dancin' Fool.
(quote)
En niks voor in de plaats gekomen toch?
1
geplaatst: 29 november 2025, 16:57 uur
Zojuist begonnen aan het luisteren van de finalelijst. Vijf voormalige nummers laatst in deze finale. Wat een armoe. De battle om de laatste plekken is een stuk spannender dan die om de topposities.
0
geplaatst: 29 november 2025, 20:01 uur
Edgar18 schreef:
Zojuist begonnen aan het luisteren van de finalelijst. Vijf voormalige nummers laatst in deze finale. Wat een armoe. De battle om de laatste plekken is een stuk spannender dan die om de topposities.
Zelfde strijd als ieder jaar welke van The Smiths staat onderaan

5
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 1 december 2025, 19:23 uur
De MuMe ladder finale is natuurlijk alleen maar een hinderlijke onderbreking van waar het écht om gaat: het nominatietopic voor het nieuwe jaar.
Zet maar vast in jullie agenda: woensdag 10 december rond 20.00 uur open ik het nominatietopic 2026. Deze week zet ik hem vast klaar. Eindelijk weer iets om naar uit te kiijken
Zet maar vast in jullie agenda: woensdag 10 december rond 20.00 uur open ik het nominatietopic 2026. Deze week zet ik hem vast klaar. Eindelijk weer iets om naar uit te kiijken
0
geplaatst: 1 december 2025, 19:41 uur
cosmic kid schreef:
De MuMe ladder finale is natuurlijk alleen maar een hinderlijke onderbreking van waar het écht om gaat: het nominatietopic voor het nieuwe jaar.
Neem aan vijf nummers?
1
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 1 december 2025, 20:03 uur
Ga maar uit van wel met daarna nog ruimte voor een extra nominatie
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 december 2025, 23:00 uur
Ik heb ingezonden en daarbij afscheid genomen van:
1. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
9. Radiohead - Let Down
11. Michael Kiwanuka - Cold Little Heart
13. Julia Holter - Feel You
16. David Bowie - Station to Station
17. Curtis Mayfield - Move On Up
21. Prince - Sign O' The Times
23. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
24. Kendrick Lamar - The Blacker The Berry
25. Tori Amos - Winter
26. Sonic Youth - Teen Age Riot
30. Songs: Ohia - Lioness
31. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
32. Big Thief - Not
en daar kreeg ik nieuwe nummers 1, 9, 10, 12, 13, 18, 19, 20, 24, 25, 26, 27, 29 en 32 voor terug. 7 nummers stonden in mijn recentste V500-inzending (waarvan de laagste dan weer op 13 in mijn finalelijstje staat - het blijven toch een beetje momentopnames). Per saldo is de lijst voor mij iets sterker dan vorig jaar, aangevuld met de observatie dat ik kennelijk de MML-elite toch redelijk in het hart gesloten heb (de nummers 2-8 van zowel dit als vorig jaar bleven).
De traditionele immer uitdijende scorebordjournalistiek:
MuMeLadder: 7,4 (2024: 7,3 - 2023: 7,6 - 2022: 7,4 - 2021: 7,1 - 2020: 7,3 - 2019: 7,7 - 2018: 7,4 - 2017: 7,6 - 2016: 7,5 - 2015: 7,6 - 2014: 7,6 - 2013: 7,2 - 2012: 7,0 - 2011: 6,5)
Prog ladder: 8,5 (2023: 8,7 - 2022: 8,9 - 2021: 8,8 - 2018: 9,0 - 2017: 8,8 - 2016: 8,9 - 2015: 8,9)
Witte Trui: volgt nog (2024: 6,8 - 2023: 6,9 - 2022: 7,0 - 2021: 7,0 - 2020: 7,4 - 2019: 7,6 - 2018: 7,2 - 2014: 7,0)
Nederlandstalige ladder: n.v.t. (2024: 7,9 - 2023: 8,3 - 2022: 8,1 - 2021: 7,8 - 2014: 8,1)
1. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
9. Radiohead - Let Down
11. Michael Kiwanuka - Cold Little Heart
13. Julia Holter - Feel You
16. David Bowie - Station to Station
17. Curtis Mayfield - Move On Up
21. Prince - Sign O' The Times
23. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
24. Kendrick Lamar - The Blacker The Berry
25. Tori Amos - Winter
26. Sonic Youth - Teen Age Riot
30. Songs: Ohia - Lioness
31. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
32. Big Thief - Not
en daar kreeg ik nieuwe nummers 1, 9, 10, 12, 13, 18, 19, 20, 24, 25, 26, 27, 29 en 32 voor terug. 7 nummers stonden in mijn recentste V500-inzending (waarvan de laagste dan weer op 13 in mijn finalelijstje staat - het blijven toch een beetje momentopnames). Per saldo is de lijst voor mij iets sterker dan vorig jaar, aangevuld met de observatie dat ik kennelijk de MML-elite toch redelijk in het hart gesloten heb (de nummers 2-8 van zowel dit als vorig jaar bleven).
De traditionele immer uitdijende scorebordjournalistiek:
MuMeLadder: 7,4 (2024: 7,3 - 2023: 7,6 - 2022: 7,4 - 2021: 7,1 - 2020: 7,3 - 2019: 7,7 - 2018: 7,4 - 2017: 7,6 - 2016: 7,5 - 2015: 7,6 - 2014: 7,6 - 2013: 7,2 - 2012: 7,0 - 2011: 6,5)
Prog ladder: 8,5 (2023: 8,7 - 2022: 8,9 - 2021: 8,8 - 2018: 9,0 - 2017: 8,8 - 2016: 8,9 - 2015: 8,9)
Witte Trui: volgt nog (2024: 6,8 - 2023: 6,9 - 2022: 7,0 - 2021: 7,0 - 2020: 7,4 - 2019: 7,6 - 2018: 7,2 - 2014: 7,0)
Nederlandstalige ladder: n.v.t. (2024: 7,9 - 2023: 8,3 - 2022: 8,1 - 2021: 7,8 - 2014: 8,1)
1
geplaatst: 2 december 2025, 19:41 uur
aERodynamIC schreef:
Nog eentje Edgar18 die de snelste verbinding heeft en zowat elk jaar als eerste zijn lijstje met nominaties dropt
Toch eens even gecheckt. De laatste keer dat ik de eerste was, was in 2020. Sterker nog, de laatste drie jaar was jij eerder dan ik Nog eentje Edgar18 die de snelste verbinding heeft en zowat elk jaar als eerste zijn lijstje met nominaties dropt

En dit jaar zal dat niet anders zijn, want ik heb woensdagavond andere verplichtingen. Wellicht lukt het een laptopje op de achtergrond mee te laten draaien.
* denotes required fields.