Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst ▸ 2025 (FINALE)
zoeken in:
1
geplaatst: 24 maart 2025, 20:49 uur
52.0 ▸ Car Seat Headrest - Gethsemane ▸ 7.0
38.0 ▸ Doechii - Anxiety ▸ 3.0
52.0 ▸ Flawed Mangoes - Circle of Death ▸ 7.5
47.5 ▸ Florentenes - Fuel for The Flame ▸ 6.5
40.0 ▸ Ghost - Satanized ▸ 6.5
46.5 ▸ IOTA - Smile On ▸ 7.0
44.5 ▸ Jopy - Twisting ▸ 5.0
43.0 ▸ Let's Build An Empire - Save Me ▸ 7.5
46.0 ▸ Monday's Problem - (Not) a Love Song ▸ 7.0
44.5 ▸ MRCY - Man ▸ 5.0
49.0 ▸ Poppyshow - Sick & Tired ▸ 7.5
42.0 ▸ Shannon & The Clams - Wax & String ▸ 4.5
54.0 ▸ Sports Team - Maybe When We're 30 ▸ 7.0
51.0 ▸ Van Morrison - Down To Joy ▸ 6.0
45.0 ▸ VENUS GRRRLS - Eighteen Crows ▸ 6.0
48.0 ▸ Y - Hate ▸ 6.5
Zessen en zevens .. tja.
38.0 ▸ Doechii - Anxiety ▸ 3.0
52.0 ▸ Flawed Mangoes - Circle of Death ▸ 7.5
47.5 ▸ Florentenes - Fuel for The Flame ▸ 6.5
40.0 ▸ Ghost - Satanized ▸ 6.5
46.5 ▸ IOTA - Smile On ▸ 7.0
44.5 ▸ Jopy - Twisting ▸ 5.0
43.0 ▸ Let's Build An Empire - Save Me ▸ 7.5
46.0 ▸ Monday's Problem - (Not) a Love Song ▸ 7.0
44.5 ▸ MRCY - Man ▸ 5.0
49.0 ▸ Poppyshow - Sick & Tired ▸ 7.5
42.0 ▸ Shannon & The Clams - Wax & String ▸ 4.5
54.0 ▸ Sports Team - Maybe When We're 30 ▸ 7.0
51.0 ▸ Van Morrison - Down To Joy ▸ 6.0
45.0 ▸ VENUS GRRRLS - Eighteen Crows ▸ 6.0
48.0 ▸ Y - Hate ▸ 6.5
Zessen en zevens .. tja.
3
geplaatst: 26 maart 2025, 11:46 uur
Pfoeh deze CSH is toch wel goed hoor, ik weet Toledo vaak als een soort poor man's Yo La Tengo/Sonic Youth/Stereolabcombo beschouwd wordt maar voor mij zijn ze me allemaal even lief. Anxiety had voor mij op zich wel een slaapkamerdemo voor de insiders mogen blijven maar ik hoor inmiddels wel een beetje tot die doelgroep dus ook Doechii krijgt van mij nog een redelijk cijfer. Y is tot slot ook nog alleraardigst, niet gek nu ik zie dat het Fat White Familymembers betreft, toffe band. Verder voel ik me nog steeds niet echt uitgenodigd om die alternatieve lijsten wat dichter te volgen lol.
59.5 ▸ Car Seat Headrest - Gethsemane ▸ 7.5
45.0 ▸ Doechii - Anxiety ▸ 7.0
55.5 ▸ Flawed Mangoes - Circle of Death ▸ 3.5
50.5 ▸ Florentenes - Fuel for The Flame ▸ 3.0
43.0 ▸ Ghost - Satanized ▸ 3.0
50.0 ▸ IOTA - Smile On ▸ 3.5
49.5 ▸ Jopy - Twisting ▸ 5.0
46.0 ▸ Let's Build An Empire - Save Me ▸ 3.0
49.0 ▸ Monday's Problem - (Not) a Love Song ▸ 3.0
50.0 ▸ MRCY - Man ▸ 5.5
53.0 ▸ Poppyshow - Sick & Tired ▸ 4.0
47.5 ▸ Shannon & The Clams - Wax & String ▸ 5.5
60.0 ▸ Sports Team - Maybe When We're 30 ▸ 6.0
57.0 ▸ Van Morrison - Down To Joy ▸ 6.0
49.5 ▸ VENUS GRRRLS - Eighteen Crows ▸ 4.5
55.0 ▸ Y - Hate ▸ 7.0
59.5 ▸ Car Seat Headrest - Gethsemane ▸ 7.5
45.0 ▸ Doechii - Anxiety ▸ 7.0
55.5 ▸ Flawed Mangoes - Circle of Death ▸ 3.5
50.5 ▸ Florentenes - Fuel for The Flame ▸ 3.0
43.0 ▸ Ghost - Satanized ▸ 3.0
50.0 ▸ IOTA - Smile On ▸ 3.5
49.5 ▸ Jopy - Twisting ▸ 5.0
46.0 ▸ Let's Build An Empire - Save Me ▸ 3.0
49.0 ▸ Monday's Problem - (Not) a Love Song ▸ 3.0
50.0 ▸ MRCY - Man ▸ 5.5
53.0 ▸ Poppyshow - Sick & Tired ▸ 4.0
47.5 ▸ Shannon & The Clams - Wax & String ▸ 5.5
60.0 ▸ Sports Team - Maybe When We're 30 ▸ 6.0
57.0 ▸ Van Morrison - Down To Joy ▸ 6.0
49.5 ▸ VENUS GRRRLS - Eighteen Crows ▸ 4.5
55.0 ▸ Y - Hate ▸ 7.0
1
geplaatst: 26 maart 2025, 16:04 uur
65.5 ▸ Car Seat Headrest - Gethsemane ▸ 6.0
51.5 ▸ Doechii - Anxiety ▸ 6.5
62.0 ▸ Flawed Mangoes - Circle of Death ▸ 6.5
58.0 ▸ Florentenes - Fuel for The Flame ▸ 7.5
50.5 ▸ Ghost - Satanized ▸ 7.5
56.5 ▸ IOTA - Smile On ▸ 6.5
55.5 ▸ Jopy - Twisting ▸ 6.0
53.0 ▸ Let's Build An Empire - Save Me ▸ 7.0
56.0 ▸ Monday's Problem - (Not) a Love Song ▸ 7.0
55.0 ▸ MRCY - Man ▸ 5.0
60.0 ▸ Poppyshow - Sick & Tired ▸ 7.0
53.0 ▸ Shannon & The Clams - Wax & String ▸ 5.5
65.5 ▸ Sports Team - Maybe When We're 30 ▸ 5.5
65.5 ▸ Van Morrison - Down To Joy ▸ 8.5
55.0 ▸ VENUS GRRRLS - Eighteen Crows ▸ 5.5
61.0 ▸ Y - Hate ▸ 6.0
51.5 ▸ Doechii - Anxiety ▸ 6.5
62.0 ▸ Flawed Mangoes - Circle of Death ▸ 6.5
58.0 ▸ Florentenes - Fuel for The Flame ▸ 7.5
50.5 ▸ Ghost - Satanized ▸ 7.5
56.5 ▸ IOTA - Smile On ▸ 6.5
55.5 ▸ Jopy - Twisting ▸ 6.0
53.0 ▸ Let's Build An Empire - Save Me ▸ 7.0
56.0 ▸ Monday's Problem - (Not) a Love Song ▸ 7.0
55.0 ▸ MRCY - Man ▸ 5.0
60.0 ▸ Poppyshow - Sick & Tired ▸ 7.0
53.0 ▸ Shannon & The Clams - Wax & String ▸ 5.5
65.5 ▸ Sports Team - Maybe When We're 30 ▸ 5.5
65.5 ▸ Van Morrison - Down To Joy ▸ 8.5
55.0 ▸ VENUS GRRRLS - Eighteen Crows ▸ 5.5
61.0 ▸ Y - Hate ▸ 6.0
1
geplaatst: 26 maart 2025, 23:00 uur
▶ UITSLAG ▸ MAART - WEEK 3/5 ▸ 16 NUMMERS
6.55 ▸ Car Seat Headrest - Gethsemane ▸
5.15 ▸ Doechii - Anxiety ▸
6.20 ▸ Flawed Mangoes - Circle of Death ▸
5.80 ▸ Florentenes - Fuel for The Flame ▸
5.05 ▸ Ghost - Satanized ▸
5.65 ▸ IOTA - Smile On ▸
5.55 ▸ Jopy - Twisting ▸
5.30 ▸ Let's Build An Empire - Save Me ▸
5.60 ▸ Monday's Problem - (Not) a Love Song ▸
5.50 ▸ MRCY - Man ▸
6.00 ▸ Poppyshow - Sick & Tired ▸
5.30 ▸ Shannon & The Clams - Wax & String ▸
6.55 ▸ Sports Team - Maybe When We're 30 ▸
6.55 ▸ Van Morrison - Down To Joy ▸
5.50 ▸ VENUS GRRRLS - Eighteen Crows ▸
6.10 ▸ Y - Hate ▸
https://i.imgur.com/0uUJLG4.jpeg
▶ 12
Ook deze lichting zijn we overladen met nieuwe releases, dat werd schrappen in de selectie. Een gezonde mix van relatief korte en vrij lange nummers. En wie weet, misschien eens een top-exemplaar die iederéén weet te bekoren?
▶ NIEUWE LICHTING ▸ MAART - WEEK 4/5 ▸ 15 NUMMERS
0.0 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸
0.0 ▸ Courting - Namcy ▸
0.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸
0.0 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸
0.0 ▸ HUNK - Tommy ▸
0.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸
0.0 ▸ KATANES - Drown ▸
0.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸
0.0 ▸ Matt Beringer - Bonnet Of Pins ▸
0.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸
0.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸
0.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸
0.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸
0.0 ▸ Steven Wilson - Objects Oulive Us: Objects: Meanwhilde ▸
0.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸
▶ DE ALTERNATIEVE PLAYLIST ▸ SPOTIFY
https://open.spotify.com/playlist/1mupfKgJrluVeQHbrU1b8l]De Alternatieve Hitlijst ▸ 2025 ◂ Spotify
▶ DEADLINE ▸ WO 2 APR ▸ 23u00
[url=steunactie.be/nl/-20538]STEUNACTIE
2
geplaatst: 27 maart 2025, 08:23 uur
Ik trap weer af. Maart heeft al haar troeven in haar eerste week op tafel gelegd zo lijkt het. Even geen tijd voor stukjes en dat is misschien maar beter ook.
5.5 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸
3.5 ▸ Courting - Namcy ▸
5.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸
6.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸
5.0 ▸ HUNK - Tommy ▸
3.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸
3.0 ▸ KATANES - Drown ▸
6.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸
4.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸
3.5 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸
7.5 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸
3.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸
3.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸
3.0 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸
3.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸
5.5 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸
3.5 ▸ Courting - Namcy ▸
5.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸
6.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸
5.0 ▸ HUNK - Tommy ▸
3.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸
3.0 ▸ KATANES - Drown ▸
6.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸
4.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸
3.5 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸
7.5 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸
3.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸
3.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸
3.0 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸
3.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸
1
geplaatst: 27 maart 2025, 08:39 uur
esteban schreef:
misschien eens een top-exemplaar die iederéén weet te bekoren?
misschien eens een top-exemplaar die iederéén weet te bekoren?
Nee dus...
3
geplaatst: 27 maart 2025, 09:49 uur
12.5 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸7.0
7.5 ▸ Courting - Namcy ▸4.0
11.5 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸6.5
12.0 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸5.5
11.0 ▸ HUNK - Tommy ▸6.0
7.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸4.0
6.0 ▸ KATANES - Drown ▸3.0
14.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸8.0
9.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸5.0
8.5 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸5.0
16.5 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸9.0
6.5 ▸ The Slates - FIESTA ▸3.5
10.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸7.0
11.0 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸8.0
10.5 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸7.5
Gaan we weer, zien of we deze week met ze allen een 7 gemiddeld bij een van de nummers kunnen halen
. Eerste is Lonesome Drifter; een beetje country op z'n tijd is nooit erg en deze kan ik wel bekoren. Courting komt dan met wat makkelijke gitaarherrie en bij Daffo dacht ik heel even dat dit hetzelfde ging worden, maar naarmate het lied vorderde begon dit steeds beter te klinken.
De Amerikaanse band Dutch Interior maakt shoegaze en doet dat ok. HUNK vind ik dan net wat leuker, maar kan mij ook niet echt overtuigen naar een hoger cijfer dan een zes. The Kairos hadden voor mij niet gehoeven en KATANES mag volgende keer helemaal overgeslagen worden.
Burning Moonlight is een mooie postume single van Marianne Faithfull waarbij vooral de oude stem van Faithfull opvalt. Echt niet allemaal even zuiver en goed, maar karakter heeft het zeker wel. En dat grijpt mij wel, dus deze krijgt een hoger cijfer. Matt Beringer heeft mooie muziek gemaakt en dat vraag je jezelf af hoe hij nu dan zo'n simpel nummer kan maken, beetje jammer. Blijft wel een mooie stem en dat voorkomt een hele dikke onvoldoende.
Monday of Mine maakt weer prima radiorock, maar zal dit zelf niet nog eens aanzetten. Gelukkig is er dan Perfume Genius in samenwerking met Aldous Harding. Al een aantal weken bij mij in het lijstje voor de MuMeAfrekening en het nummer blijft bij mij groeien (inmiddels op de zesde plaats daar). Hier makkelijk de beste van de week.
FIESTA van The Slates vond ik niet zo'n feestje, komt ook wel echt slecht na het goede No Front Teeth. The Sooks doet mij een beetje denken aan hun bijna naamgenoot The Kooks en ik vind het eigenlijk wel leuk. Niet bijzonder, maar vrolijk en met het zonnetje nu werkt dat wel.
The Overview van Steve Wilson is weer een heerlijk album wat al een flink aantal keer heeft aangestaan en hoewel ik niet zo fan ben van prog in hitlijsten (het is muziek waar je voor moet zitten en zin in moet hebben om te luisteren, niet iets wat ff langskomt in een afspeellijst of op de radio), krijgt het van mij een goed cijfer. Als laatste de epos van YUNGBLUD. Niet te vergelijken met het stuk van CSH afgelopen week, maar ook zeker niet onaardig. Prima afsluiter van de lijst deze week.
7.5 ▸ Courting - Namcy ▸4.0
11.5 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸6.5
12.0 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸5.5
11.0 ▸ HUNK - Tommy ▸6.0
7.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸4.0
6.0 ▸ KATANES - Drown ▸3.0
14.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸8.0
9.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸5.0
8.5 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸5.0
16.5 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸9.0
6.5 ▸ The Slates - FIESTA ▸3.5
10.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸7.0
11.0 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸8.0
10.5 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸7.5
Gaan we weer, zien of we deze week met ze allen een 7 gemiddeld bij een van de nummers kunnen halen
. Eerste is Lonesome Drifter; een beetje country op z'n tijd is nooit erg en deze kan ik wel bekoren. Courting komt dan met wat makkelijke gitaarherrie en bij Daffo dacht ik heel even dat dit hetzelfde ging worden, maar naarmate het lied vorderde begon dit steeds beter te klinken. De Amerikaanse band Dutch Interior maakt shoegaze en doet dat ok. HUNK vind ik dan net wat leuker, maar kan mij ook niet echt overtuigen naar een hoger cijfer dan een zes. The Kairos hadden voor mij niet gehoeven en KATANES mag volgende keer helemaal overgeslagen worden.
Burning Moonlight is een mooie postume single van Marianne Faithfull waarbij vooral de oude stem van Faithfull opvalt. Echt niet allemaal even zuiver en goed, maar karakter heeft het zeker wel. En dat grijpt mij wel, dus deze krijgt een hoger cijfer. Matt Beringer heeft mooie muziek gemaakt en dat vraag je jezelf af hoe hij nu dan zo'n simpel nummer kan maken, beetje jammer. Blijft wel een mooie stem en dat voorkomt een hele dikke onvoldoende.
Monday of Mine maakt weer prima radiorock, maar zal dit zelf niet nog eens aanzetten. Gelukkig is er dan Perfume Genius in samenwerking met Aldous Harding. Al een aantal weken bij mij in het lijstje voor de MuMeAfrekening en het nummer blijft bij mij groeien (inmiddels op de zesde plaats daar). Hier makkelijk de beste van de week.
FIESTA van The Slates vond ik niet zo'n feestje, komt ook wel echt slecht na het goede No Front Teeth. The Sooks doet mij een beetje denken aan hun bijna naamgenoot The Kooks en ik vind het eigenlijk wel leuk. Niet bijzonder, maar vrolijk en met het zonnetje nu werkt dat wel.
The Overview van Steve Wilson is weer een heerlijk album wat al een flink aantal keer heeft aangestaan en hoewel ik niet zo fan ben van prog in hitlijsten (het is muziek waar je voor moet zitten en zin in moet hebben om te luisteren, niet iets wat ff langskomt in een afspeellijst of op de radio), krijgt het van mij een goed cijfer. Als laatste de epos van YUNGBLUD. Niet te vergelijken met het stuk van CSH afgelopen week, maar ook zeker niet onaardig. Prima afsluiter van de lijst deze week.
0
geplaatst: 27 maart 2025, 11:13 uur
Altijd leuk om te lezen die tekstjes, Etob. En die van anderen even graag natuurlijk. 
123poetertjes, zijn jouw cijfers op basis van één luisterbeurt? Absoluut geen oordeel hoor, gewoon oprechte vraag.
Bij mij is het namelijk vaker zo dat de kandidaten even tijd nodig hebben en groeien, ook wanneer ze daarna nog steeds niet echt goed scoren. De eerste maal denk ik bijvoorbeeld ook wel eens dat het nu en dan veel gelijkaardige brij is, maar per luistersessie ontwarren die nummers zich uiteindelijk. De typische gitaarplaatjes lijken standaard een 3 de ontvangen, wat -once again- helemaal prima is, maar zouden ze er soms geen baat bij hebben als ze meermaals langskomen?
Anderzijds kan ik me ook voorstellen van niet. En dat het misschien een kwestie is van "Ain't nobody got time for that!" Eveneens begrijpelijk. Just wondering.

123poetertjes, zijn jouw cijfers op basis van één luisterbeurt? Absoluut geen oordeel hoor, gewoon oprechte vraag.
Bij mij is het namelijk vaker zo dat de kandidaten even tijd nodig hebben en groeien, ook wanneer ze daarna nog steeds niet echt goed scoren. De eerste maal denk ik bijvoorbeeld ook wel eens dat het nu en dan veel gelijkaardige brij is, maar per luistersessie ontwarren die nummers zich uiteindelijk. De typische gitaarplaatjes lijken standaard een 3 de ontvangen, wat -once again- helemaal prima is, maar zouden ze er soms geen baat bij hebben als ze meermaals langskomen?
Anderzijds kan ik me ook voorstellen van niet. En dat het misschien een kwestie is van "Ain't nobody got time for that!" Eveneens begrijpelijk. Just wondering.
1
geplaatst: 27 maart 2025, 11:40 uur
Ikzelf luister de lijst altijd minstens twee keer. Eerste sessie luister ik gewoon en denk ik niet na over de cijfers, in dit geval gisternacht, en de tweede keer geef ik de cijfers, nu vanmorgen. Wat ik wel heb met meermaals luisteren is dat vaak de helft niet echt mijn type muziek is en een tweede luisterbeurt bij die nummers soms met flinke tegenzin in.
Als er een nummer is die bij een volgende luistersessie wat beter klinkt (of een stuk slechter), dan wacht ik een paar dagen en luister ik het daarna nog eens. Dit was vanmorgen niet nodig, mijn gevoel over de nummers was niet echt veranderd in de tweede luisterbeurt.
Ik moet zeggen dat ik wel echt zelden heb dat ik een nummer echt goed ga vinden nadat ik het eerst minder vond; bij een eerste luisterbeurt hoor ik vaak wel echt of het nummer mij iets doet. Soms kan ik nummers meer gaan waarderen, maar het is niet dat is ze dan daadwerkelijk "leuk" ga vinden.
De vraag was niet naar mij gericht, maar vond het wel leuk om ook die toelichting te geven haha
.
Als er een nummer is die bij een volgende luistersessie wat beter klinkt (of een stuk slechter), dan wacht ik een paar dagen en luister ik het daarna nog eens. Dit was vanmorgen niet nodig, mijn gevoel over de nummers was niet echt veranderd in de tweede luisterbeurt.
Ik moet zeggen dat ik wel echt zelden heb dat ik een nummer echt goed ga vinden nadat ik het eerst minder vond; bij een eerste luisterbeurt hoor ik vaak wel echt of het nummer mij iets doet. Soms kan ik nummers meer gaan waarderen, maar het is niet dat is ze dan daadwerkelijk "leuk" ga vinden.
De vraag was niet naar mij gericht, maar vond het wel leuk om ook die toelichting te geven haha
.
3
geplaatst: 27 maart 2025, 11:40 uur
Doorgaans zijn één of twee luisterbeurten wel genoeg voor bandjesbandjes (meestal twee, deze week even eentje vanwege tijd), ik heb in het verleden best een fase gehad waarin ik ze leuk vond en kan mede daardoor ook wel redelijk snel inschatten wat ik aan ze heb. Ook vele van die nummers zouden naar mijn huidige maatstaven namelijk geen voldoende meer bij me scoren als ik ze nu herbeluister, ik ben er gewoon klaar mee.
Bandjesbandjes die wat extra's brengen drijven snel genoeg boven om in elk geval tot wat verdieping uit te nodigen. Een tweede en zeker derde spin moet je wat mij betreft verdienen en niet iedere artiest lukt dat. Ik vind het bij zo'n brij van Yungblud al heel wat dat ik hem überhaupt uit heb kunnen zitten. Dezelfde gast als bij wie ik 5+ jaar geleden nog uit mn dak ben gegaan op London Calling trouwens, goed feestje was dat.
Late edit: het allerliefst zou ik mn becijferingen trouwens limiteren tot de toppers hier, er zitten af en toe echt heerlijke ontdekkingen tussen namelijk. Maar daar leent het format zich helaas niet voor dus dan maar de botte bijl hanteren lol.
Bandjesbandjes die wat extra's brengen drijven snel genoeg boven om in elk geval tot wat verdieping uit te nodigen. Een tweede en zeker derde spin moet je wat mij betreft verdienen en niet iedere artiest lukt dat. Ik vind het bij zo'n brij van Yungblud al heel wat dat ik hem überhaupt uit heb kunnen zitten. Dezelfde gast als bij wie ik 5+ jaar geleden nog uit mn dak ben gegaan op London Calling trouwens, goed feestje was dat.
Late edit: het allerliefst zou ik mn becijferingen trouwens limiteren tot de toppers hier, er zitten af en toe echt heerlijke ontdekkingen tussen namelijk. Maar daar leent het format zich helaas niet voor dus dan maar de botte bijl hanteren lol.
1
geplaatst: 27 maart 2025, 12:31 uur
Ten eerste, uitermate teleurgesteld, dat esteban de hoogste nieuwe in de Vox 30 niet geselecteerd heeft, want dat was het nummer wat bij mij het hoogste punt had gekregen, ik hoop dat Haim later alsnog aan de beurt komt, dat Fat Dog en Teddy Swims ook de selectie mis lopen, daar heb ik minder problemen mee.
16.5 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸4.0
12.5 ▸ Courting - Namcy ▸5.0
15.5 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸4.0
15.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸3.5
18.0 ▸ HUNK - Tommy ▸7.0
15.5 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸8.5
13.0 ▸ KATANES - Drown ▸7.0
16.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸2.0
15.5 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸6.5
16.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸7.5
17.5 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸1.0
14.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸7.5
16.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸5.5
18.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸7.5
19.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸8.5
De gemiddelde 7 is inmiddels idd ver uit zicht!
16.5 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸4.0
12.5 ▸ Courting - Namcy ▸5.0
15.5 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸4.0
15.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸3.5
18.0 ▸ HUNK - Tommy ▸7.0
15.5 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸8.5
13.0 ▸ KATANES - Drown ▸7.0
16.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸2.0
15.5 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸6.5
16.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸7.5
17.5 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸1.0
14.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸7.5
16.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸5.5
18.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸7.5
19.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸8.5
3
geplaatst: 27 maart 2025, 12:57 uur
SBube schreef:
Ja laat dat maar aan jou over!
0
geplaatst: 27 maart 2025, 16:25 uur
Hmm, ik was de vorige jaren ook aanwezig, daar was de gemiddelde 7 eigenlijk een vanzelfsprekendheid voor de 10 finalisten van de maand, dus ik denk niet dat ik hier de hoofdschuldige ben!
0
geplaatst: 27 maart 2025, 16:57 uur
Dank voor de klare verklaring Etob en 123poetertjes. Bij de leden die al lang deelnemen had ik er reeds een idee van, maar nog niet bij 't verse bloed. Bij deze. 
Goed nieuws SBube, HAIM werd niet geschrapt, I would never. Wel eerst over het hoofd gezien en pas opgemerkt toen ik wou stemmen bij de VOX (*) eerder deze week. Haim toen opzij gezet en vervolgens vergeten toe te voegen. Iets met een finale die teveel aandacht vroeg. Het zijn twee andere nummers die uit de boot vielen. En als derde Fat Dog, want die deed in 2024 reeds mee. StuBru mocht weer eens tickets ofzo weggeven, vandaar dat deze nu opduikt. Enfin, HAIM heb je nog te goed.
(*) VOX stem-sysyeem werkt al enkele weken niet. Hoezo de keuze van de luisteraar?

Goed nieuws SBube, HAIM werd niet geschrapt, I would never. Wel eerst over het hoofd gezien en pas opgemerkt toen ik wou stemmen bij de VOX (*) eerder deze week. Haim toen opzij gezet en vervolgens vergeten toe te voegen. Iets met een finale die teveel aandacht vroeg. Het zijn twee andere nummers die uit de boot vielen. En als derde Fat Dog, want die deed in 2024 reeds mee. StuBru mocht weer eens tickets ofzo weggeven, vandaar dat deze nu opduikt. Enfin, HAIM heb je nog te goed.
(*) VOX stem-sysyeem werkt al enkele weken niet. Hoezo de keuze van de luisteraar?

2
geplaatst: 27 maart 2025, 17:42 uur
SBube schreef:
ik was de vorige jaren ook aanwezig, daar was de gemiddelde 7 eigenlijk een vanzelfsprekendheid
ik was de vorige jaren ook aanwezig, daar was de gemiddelde 7 eigenlijk een vanzelfsprekendheid
Het gemiddelde -dat heb ik geloof ik al eens eerder betoogd- is in dit spel gelukkig totaal irrelevant. Of nou ja, het is alleen relevant binnen een maand. Als, laten we zeggen, de nummer 3 van januari op een 4,5 staat en de nummer 10 van december op een 8,5, dan heeft dat evenveel waarde: ze zijn allebei door naar de jaarfinale, en daar worden de kaarten helemaal opnieuw geschud.
Het enige wat van belang is, is dat je als deelnemer duidelijke keuzes maakt, dus niet alles met een zesje, zeventje of achtje beoordeelt. En Poetermans doet dat deze week prima, met cijfers tussen een 3 en een 7,5. Jij al helemaal trouwens, met cijfers tussen 1 en 8,5. Zo ontstaat er tenminste onderscheidend vermogen. Al heffen jullie waarderingen elkaar meestentijds op... Vandaar ook dat de gemiddelden dalen.
Ik heb even excel aan het werk gezet, om de invloed van d'n Poeter te bepalen: in januari zouden, zonder zijn bijdrage, twee andere tracks in de top 10 hebben gestaan dan nu. In februari komen, zonder zijn bijdage, dezelfde tien tracks bovendrijven. Poeter heeft dus, zoals iedere deelnemer (want het deelnemersveld is nou eenmaal niet megagroot, dus dan heeft een stem relatief veel invloed) wel degelijk invloed op het eindresultaat, maar zijn stem is niet revolutionair.
Ik vind zijn kijk op de zaak erg verfrissend, en een prima tegenhanger van bijvoorbeeld jou, Ries en 50tracks.
Overigens vind ik dat de alternatieve hitlijsten bijzonder conservatief programmeren; alternatief is veel meer dan alleen maar harde gitaren, maar dat wordt blijkbaar maar moeilijk begrepen. Maar goed, da's ook alleen maar een mening natuurlijk.
2
geplaatst: 27 maart 2025, 18:00 uur
Hoe alternatief een song is, maakt mij persoonlijk ook weinig uit, ik geef punten als ik het een goed liedje vind (of niet dus), ik heb echter enigszins
de voorkeur voor rockbandjes(bandjes), tja, zo zit ik in mekaar.
De invloed van de nieuwelingen (niet alleen Poeter dus) ligt ook niet zo zeer in welke nummers doorkomen (al vind ik de voorlopige top 10 van deze maand erg magertjes), maar idd in de lagere gemiddeldes en daar hadden we het toch over.
Maar goed, het is en blijft een spelletje en idd hoe meer zielen, hoe meer vreugd, het is toch heerlijk om lekker van mening te verschillen en niet alleen over muziek. Over smaak kun je zo lekker discussiëren of in dit geval debatteren.
de voorkeur voor rockbandjes(bandjes), tja, zo zit ik in mekaar.De invloed van de nieuwelingen (niet alleen Poeter dus) ligt ook niet zo zeer in welke nummers doorkomen (al vind ik de voorlopige top 10 van deze maand erg magertjes), maar idd in de lagere gemiddeldes en daar hadden we het toch over.
Maar goed, het is en blijft een spelletje en idd hoe meer zielen, hoe meer vreugd, het is toch heerlijk om lekker van mening te verschillen en niet alleen over muziek. Over smaak kun je zo lekker discussiëren of in dit geval debatteren.
3
geplaatst: 27 maart 2025, 22:12 uur
19.0 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸2.5
20.5 ▸ Courting - Namcy ▸8.0
24.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸8.5
22.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸7.0
23.0 ▸ HUNK - Tommy ▸5.0
20.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸4.5
18.0 ▸ KATANES - Drown ▸5.0
23.5 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸7.5
23.5 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸8.0
21.5 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸5.5
25.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸7.5
18.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸4.0
22.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸6.0
24.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸6.0
23.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸4.0
3 nummers die mijn Tiplijst halen (alles wat 8 en hoger scoort), dat is al even geleden. Dat noem ik dan 'géén slechte lichting'.
Nochtans begon het met een ontzettende soort redneck country stinkerd
. Marianne is ontroerend, alsof ze op haar sterfbed ligt te zingen.
Denk dat ik The National toch nog eens een kans ga geven.
20.5 ▸ Courting - Namcy ▸8.0
24.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸8.5
22.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸7.0
23.0 ▸ HUNK - Tommy ▸5.0
20.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸4.5
18.0 ▸ KATANES - Drown ▸5.0
23.5 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸7.5
23.5 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸8.0
21.5 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸5.5
25.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸7.5
18.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸4.0
22.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸6.0
24.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸6.0
23.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸4.0
3 nummers die mijn Tiplijst halen (alles wat 8 en hoger scoort), dat is al even geleden. Dat noem ik dan 'géén slechte lichting'.
Nochtans begon het met een ontzettende soort redneck country stinkerd
. Marianne is ontroerend, alsof ze op haar sterfbed ligt te zingen.Denk dat ik The National toch nog eens een kans ga geven.
2
geplaatst: 27 maart 2025, 22:49 uur
Even over die hunker naar een zeven. Volgens mij ligt dit gewoon aan het feit dat er een vorm van zekerheid weggevallen is. Voorheen wisten we: Zeven? Dat is een over 't algemeen goed ontvangen nummer en staat haast gelijk aan kans op de TOP 10 en vervolgens finale. Die grens is nu naar onder verschoven, het is even bijstellen. In mijn hoofd klopt het gevoelsmatig nog niet helemaal, de connotatie tussen "zes komma zoveel" en "goed ontvangen" of "kanshebber" is afwezig.
Je hebt trouwens over de hele lijn gelijk, chartsman, alleen...
Mogelijk werd het niet letterlijk zo bedoeld, maar dit impliceert ietwat dat iemand die gemiddeld zesjes uitdeelt geen duidelijke keuzes maakt. Dat klopt niet.
Voor mij schippert het overgrote merendeel van wat hier voorbij komt tussen "best wel OK" en "goed zonder veel meer." De extremen zijn de uitzondering, zowel naar boven als naar beneden. Mijn vele zesjes zijn nochtans eveneens een duidelijke keuze. Enfin, "keuze" ... het cijfer dat representatief is voor mijn gevoel, moet dat zijn. Het zou vreemd zijn moest ik, om welke reden dan ook, bewust de keuze maken om meer uitgesproken scores gaan hanteren. Meer nog, wanneer er een 3 of 9 opduikt bij iemand die meestal rond de 6 blijft draaien, is het voor mij persoonlijk nóg duidelijker dat die persoon het écht al dan niet weet te waarderen. Maar dat is mijn gevoel natuurlijk.
Dat valt eigenlijk best mee. De Afrekening (StuBru) brengt zeker niet alleen gitaren, in de VOX (Radio 1) komen ze zelfs vaak niet aan bod en De Graadmeter (Pinguin Radio) durft ook wel eens eigenzinnig doen.
Volgens mij komt het vertekende beeld dus voort uit het feit dat de Free40 wekelijks met (minstens) de helft van de nominaties gaat lopen, want steeds veel nieuwkomers. En dat is inderdaad een lijst met heel weinig variatie. Maar er zitten nu eenmaal eerder gitaargerichte zenders tussen, die gaan uiteraard geen al te zotte dingen doen wat genres betreft. En het blijven hoe dan ook zogenaamde hitlijsten, toch niet onbelangrijk.
Je hebt trouwens over de hele lijn gelijk, chartsman, alleen...
chartsmaster schreef:
Het enige wat van belang is, is dat je als deelnemer duidelijke keuzes maakt, dus niet alles met een zesje, zeventje of achtje beoordeelt.
(quote)
Het enige wat van belang is, is dat je als deelnemer duidelijke keuzes maakt, dus niet alles met een zesje, zeventje of achtje beoordeelt.
Mogelijk werd het niet letterlijk zo bedoeld, maar dit impliceert ietwat dat iemand die gemiddeld zesjes uitdeelt geen duidelijke keuzes maakt. Dat klopt niet.
Voor mij schippert het overgrote merendeel van wat hier voorbij komt tussen "best wel OK" en "goed zonder veel meer." De extremen zijn de uitzondering, zowel naar boven als naar beneden. Mijn vele zesjes zijn nochtans eveneens een duidelijke keuze. Enfin, "keuze" ... het cijfer dat representatief is voor mijn gevoel, moet dat zijn. Het zou vreemd zijn moest ik, om welke reden dan ook, bewust de keuze maken om meer uitgesproken scores gaan hanteren. Meer nog, wanneer er een 3 of 9 opduikt bij iemand die meestal rond de 6 blijft draaien, is het voor mij persoonlijk nóg duidelijker dat die persoon het écht al dan niet weet te waarderen. Maar dat is mijn gevoel natuurlijk.
Overigens vind ik dat de alternatieve hitlijsten bijzonder conservatief programmeren; alternatief is veel meer dan alleen maar harde gitaren, maar dat wordt blijkbaar maar moeilijk begrepen.
Dat valt eigenlijk best mee. De Afrekening (StuBru) brengt zeker niet alleen gitaren, in de VOX (Radio 1) komen ze zelfs vaak niet aan bod en De Graadmeter (Pinguin Radio) durft ook wel eens eigenzinnig doen.
Volgens mij komt het vertekende beeld dus voort uit het feit dat de Free40 wekelijks met (minstens) de helft van de nominaties gaat lopen, want steeds veel nieuwkomers. En dat is inderdaad een lijst met heel weinig variatie. Maar er zitten nu eenmaal eerder gitaargerichte zenders tussen, die gaan uiteraard geen al te zotte dingen doen wat genres betreft. En het blijven hoe dan ook zogenaamde hitlijsten, toch niet onbelangrijk.
1
geplaatst: 27 maart 2025, 23:20 uur
24.0 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸ 5.0
28.0 ▸ Courting - Namcy ▸ 7.5
29.5 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 5.5
30.0 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 7.5
29.0 ▸ HUNK - Tommy ▸ 6.0
27.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 7.0
25.5 ▸ KATANES - Drown ▸ 7.5
28.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 4.5
29.5 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 6.0
29.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 7.5
29.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 4.0
25.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 7.0
28.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 6.5
28.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 4.0
31.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 8.0
Er wordt in huize Ries een nieuwe keuken geplaatst. Dat gaat gepaard met veel geluid van machines en de hele dag het Foute Uur van Q Music. Niet altijd even origineel of verrassend, maar in elk geval met heel wat minder pretenties dan sommige bijdragen uit deze lijst.
Lang is niet altijd lekker - uitgezonderd Yungblud die zelfs met (of ondanks) de hoofdletters deze week tot het hoogste cijfer komt. Daaronder veel zessen en zevens - omdat het nu eenmaal geen drieën (so not my cup of tea) of negens (YESSSS !!) zijn ..
28.0 ▸ Courting - Namcy ▸ 7.5
29.5 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 5.5
30.0 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 7.5
29.0 ▸ HUNK - Tommy ▸ 6.0
27.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 7.0
25.5 ▸ KATANES - Drown ▸ 7.5
28.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 4.5
29.5 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 6.0
29.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 7.5
29.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 4.0
25.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 7.0
28.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 6.5
28.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 4.0
31.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 8.0
Er wordt in huize Ries een nieuwe keuken geplaatst. Dat gaat gepaard met veel geluid van machines en de hele dag het Foute Uur van Q Music. Niet altijd even origineel of verrassend, maar in elk geval met heel wat minder pretenties dan sommige bijdragen uit deze lijst.
Lang is niet altijd lekker - uitgezonderd Yungblud die zelfs met (of ondanks) de hoofdletters deze week tot het hoogste cijfer komt. Daaronder veel zessen en zevens - omdat het nu eenmaal geen drieën (so not my cup of tea) of negens (YESSSS !!) zijn ..
0
geplaatst: 28 maart 2025, 15:57 uur
Een gemiddelde 6 is ondertussen al moeilijk, laten we maar zwijgen over zevens 

1
geplaatst: 31 maart 2025, 15:31 uur
29.5 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸ 5,5
34.5 ▸ Courting - Namcy ▸ 6,5
37.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 7,5
36.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 6,5
36.0 ▸ HUNK - Tommy ▸ 7,0
33.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 6,0
31.5 ▸ KATANES - Drown ▸ 6,0
33.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 5,0
36.5 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 7,0
35.5 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 6,5
35.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 6,0
30.5 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 5,5
34.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 6,0
35.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 7,0
37.5 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 6,5
34.5 ▸ Courting - Namcy ▸ 6,5
37.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 7,5
36.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 6,5
36.0 ▸ HUNK - Tommy ▸ 7,0
33.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 6,0
31.5 ▸ KATANES - Drown ▸ 6,0
33.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 5,0
36.5 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 7,0
35.5 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 6,5
35.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 6,0
30.5 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 5,5
34.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 6,0
35.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 7,0
37.5 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 6,5
2
geplaatst: 1 april 2025, 09:34 uur
37.5 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸ 8.0
42.0 ▸ Courting - Namcy ▸ 7.5
44.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 7.0
41.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 5.0
41.5 ▸ HUNK - Tommy ▸ 5.5
37.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 4.0
39.0 ▸ KATANES - Drown ▸ 7.5
41.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 8.0
45.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 8.5
43.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 7.5
43.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 8.0
37.5 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 7.0
40.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 5.5
40.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 5.0
44.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 6.5
Heb ik nou zo'n goede zin, ben ik zo kritiekloos of is dit gewoon een heel prettige lichting? Los van een paar verwaarloosbare dissonanten heb ik een prima muziekuurtje achter de rug.
Matt Berninger, ik heb het al eens vaker gezegd: al zingt hij het telefoonboek achterstevoren, dan nog ben ik gegrepen door zijn stem.
Marianne Faithfull: het houdt het ergens tussen diep voelbare emotie en lelijkheid, maar voorlopig hou ik het op het eerste.
Yungblud: zijn nieuwe single wordt hier en daar al onthaald als de nieuwe Bohemian Rhapsody, maar laat ik zeggen dat het in ieder geval zijn beste output tot nu toe is. Misschien moet het voor mij nog groeien
42.0 ▸ Courting - Namcy ▸ 7.5
44.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 7.0
41.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 5.0
41.5 ▸ HUNK - Tommy ▸ 5.5
37.0 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 4.0
39.0 ▸ KATANES - Drown ▸ 7.5
41.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 8.0
45.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 8.5
43.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 7.5
43.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 8.0
37.5 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 7.0
40.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 5.5
40.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 5.0
44.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 6.5
Heb ik nou zo'n goede zin, ben ik zo kritiekloos of is dit gewoon een heel prettige lichting? Los van een paar verwaarloosbare dissonanten heb ik een prima muziekuurtje achter de rug.
Matt Berninger, ik heb het al eens vaker gezegd: al zingt hij het telefoonboek achterstevoren, dan nog ben ik gegrepen door zijn stem.
Marianne Faithfull: het houdt het ergens tussen diep voelbare emotie en lelijkheid, maar voorlopig hou ik het op het eerste.
Yungblud: zijn nieuwe single wordt hier en daar al onthaald als de nieuwe Bohemian Rhapsody, maar laat ik zeggen dat het in ieder geval zijn beste output tot nu toe is. Misschien moet het voor mij nog groeien
1
geplaatst: 1 april 2025, 17:48 uur
44.0 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸ 6.5
51.0 ▸ Courting - Namcy ▸ 9.0
51.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 7.0
47.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 6.0
47.5 ▸ HUNK - Tommy ▸ 6.0
43.5 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 6.5
45.5 ▸ KATANES - Drown ▸ 6.5
46.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 5.0
49.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 4.0
50.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 7.0
50.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 7.0
44.5 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 7.0
46.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 6.5
47.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 7.0
51.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 7.0
51.0 ▸ Courting - Namcy ▸ 9.0
51.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 7.0
47.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 6.0
47.5 ▸ HUNK - Tommy ▸ 6.0
43.5 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 6.5
45.5 ▸ KATANES - Drown ▸ 6.5
46.0 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 5.0
49.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 4.0
50.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 7.0
50.0 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 7.0
44.5 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 7.0
46.5 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 6.5
47.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 7.0
51.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 7.0
1
geplaatst: 1 april 2025, 19:47 uur
chartsmaster schreef:
Yungblud: zijn nieuwe single wordt hier en daar al onthaald als de nieuwe Bohemian Rhapsody, ...
Yungblud: zijn nieuwe single wordt hier en daar al onthaald als de nieuwe Bohemian Rhapsody, ...
Ook al ergens gelezen, dat is wel héél hoog gegrepen. Net als de constante vergelijking met Freddie Mercury qua stem, wat mij betreft niet aan de orde. Wel is duidelijk dat Dominic een soort van episch klinkende (driedelige) anthem wou maken, naar het voorbeeld van zijn helden: Green Day en My Chemical Romance hebben zo'n nummers. De song past eerder in die categorie, if you ask me.
In eerste instantie minder wild van het hello-hello-hello-hello gedeelte, maar de tweede akte is verdomd goed. En weinig mis met de outro. Bij mij blijft het wel groeien, begonnen met een voorzichtige zeven en ondertussen gestegen.
0
geplaatst: 2 april 2025, 01:04 uur
51.0 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸ 7.0
58.0 ▸ Courting - Namcy ▸ 7.0
57.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 6.0
53.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 6.0
53.5 ▸ HUNK - Tommy ▸ 6.0
49.5 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 6.0
53.0 ▸ KATANES - Drown ▸ 7.5
52.5 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 6.5
55.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 6.0
57.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 7.0
56.5 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 6.5
51.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 6.5
54.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 7.5
54.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 7.0
59.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 8.0
Helaas niet alles meerdere keren aandachtig kunnen luisteren. Deels eerste-indruk-scores dus.
58.0 ▸ Courting - Namcy ▸ 7.0
57.0 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸ 6.0
53.5 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸ 6.0
53.5 ▸ HUNK - Tommy ▸ 6.0
49.5 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸ 6.0
53.0 ▸ KATANES - Drown ▸ 7.5
52.5 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸ 6.5
55.0 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸ 6.0
57.0 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸ 7.0
56.5 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸ 6.5
51.0 ▸ The Slates - FIESTA ▸ 6.5
54.0 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸ 7.5
54.5 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸ 7.0
59.0 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸ 8.0
Helaas niet alles meerdere keren aandachtig kunnen luisteren. Deels eerste-indruk-scores dus.
2
geplaatst: 2 april 2025, 23:54 uur
▶ UITSLAG ▸ MAART - WEEK 4/5 ▸ 15 NUMMERS
5.66 ▸ Charley Crockett - Lonesome Drifter ▸
6.44 ▸ Courting - Namcy ▸
6.33 ▸ Daffo - Absence Makes the Heart Grow ▸
5.94 ▸ Dutch Interior - Fourth Street ▸
5.94 ▸ HUNK - Tommy ▸
5.50 ▸ The Kairos - Keep It On The Low ▸
5.88 ▸ KATANES - Drown ▸
5.83 ▸ Marianne Faithfull - Burning Moonlight ▸
6.11 ▸ Matt Berninger - Bonnet Of Pins ▸
6.33 ▸ Monday of Mine - Bangkok Noi ▸
6.27 ▸ Perfume Genius, Aldous Harding - No Front Teeth ▸
5.66 ▸ The Slates - FIESTA ▸
6.00 ▸ The Sooks - Run The Sands ▸
6.05 ▸ Steven Wilson - Objects Outlive Us: Objects: Meanwhile ▸
6.55 ▸ YUNGBLUD - Hello Heaven, Hello ▸
https://i.imgur.com/0uUJLG4.jpeg
▶ 13
De laatste ronde van de maand alweer. Eén nummer niet gevonden (The Boojums - Burnin' Up) en weer enkele kandidaten moeten laten vallen. Vol is vol. Er is al enkele weken een overvloed aan nieuwkomers, hopelijk in april eindelijk nog eens plaats voor eigen inbreng. En neen, de nieuwe Linkin Park (Kink XL) zit niet in de selectie. Sterk vermoeden dat die elders (StuBru) wel zal opduiken en zo alsnog aan bod komt. Risico genomen in het voordeel van HAIM. Daar zal wel niemand iets op tegen hebben, I guess?
▶ NIEUWE LICHTING ▸ MAART - WEEK 5/5 ▸ 15 NUMMERS
0.0 ▸ The Black Ravines - Evil Radio ▸
0.0 ▸ Cliffords - Bittersweet ▸
0.0 ▸ Dinosaur Pile-Up - 'Bout To Lose It ▸
0.0 ▸ DITZ - Taxi man ▸
0.0 ▸ HAIM - Relationships ▸
0.0 ▸ HIMALAYAS - Surrender ▸
0.0 ▸ The Horrors - LA Runaway ▸
0.0 ▸ Hot Chip, Sleaford Mods - Nom Nom Nom ▸
0.0 ▸ izzy reign - Bird of Prey ▸
0.0 ▸ L'objectif - Burbank ▸
0.0 ▸ Lone Assembly - The Pain Keeper ▸
0.0 ▸ Messa - The Dress ▸
0.0 ▸ Moreish Idols - All In The Game ▸
0.0 ▸ Ozark Henry - Light ▸
0.0 ▸ SONS - Do My Thing ▸
▶ DE ALTERNATIEVE PLAYLIST ▸ SPOTIFY
https://open.spotify.com/playlist/1mupfKgJrluVeQHbrU1b8l]De Alternatieve Hitlijst ▸ 2025 ◂ Spotify
▶ DEADLINE ▸ WO 9 APR ▸ 23u00
[url=steunactie.be/nl/-20538]STEUNACTIE
1
geplaatst: 3 april 2025, 09:24 uur
3.5 ▸ The Black Ravines - Evil Radio ▸3.5
7.0 ▸ Cliffords - Bittersweet ▸7.0
2.0 ▸ Dinosaur Pile-Up - 'Bout To Lose It ▸2.0
4.0 ▸ DITZ - Taxi man ▸4.0
6.5 ▸ HAIM - Relationships ▸6.5
5.0 ▸ HIMALAYAS - Surrender ▸5.0
5.5 ▸ The Horrors - LA Runaway ▸5.5
7.0 ▸ Hot Chip, Sleaford Mods - Nom Nom Nom ▸7.0
2.0 ▸ izzy reign - Bird of Prey ▸2.0
6.0 ▸ L'objectif - Burbank ▸6.0
6.5 ▸ Lone Assembly - The Pain Keeper ▸6.5
4.0 ▸ Messa - The Dress ▸4.0
8.0 ▸ Moreish Idols - All In The Game ▸8.0
7.5 ▸ Ozark Henry - Light ▸7.5
5.0 ▸ SONS - Do My Thing ▸5.0
Goeeeedemorgen. Gaan we weer. We beginnen gelijk weer met wat onnodig geschreeuw, doe nou eens niet joh. Cliffords is dan gelijk een stuk leuker, gitarengeweld hoeft niet altijd een onvoldoende bij mij te krijgen als het nummer gewoon goed in elkaar zit. Dat gebeurt overigens wel als je het laat klinken als Dinosaur Pile-Up.
DITZ heeft mij ook nooit kunnen boeien, al is het niveau een stukje horen dan de eerdere twee onvoldoendes. Dan HAIM, dat is voor mij altijd een hit or miss. Deze keer toch wel een kleine hit, klinkt wel prima. HIMALAYAS klinkt als een band die ik best wel een keer live zou willen zien, maar op deze manier klinkt het een beetje zo zo. LA Runaway is een minder nummer van Night Life; niet slecht verder, maar maakt ook niet echt indruk.
Na de middelbare rockers van The Horrors gaan we naar de middelbare synthpoppers van Hot Chip. Dit zal waarschijnlijk volledig worden afgeschoten hier en super goed is het ook niet, maar het is wel een een ander geluid wat in na de eerdere nummers even nodig had. Gelijk erna wordt ik weer onrustig gemaakt door izzy reign... Zeker richting het einde wordt het helemaal ruk.
L'objectief is 13 uit een dozijn, maar geen herrie. Lone Assembly heeft eigenlijk hetzelfde, maar doet mij wel iets meer dan zijn voorganger. Met Messa hebben we nog een nummer dat hevig beïnvloed wordt door metal en dat is jammer voor de punten, want ik vind het gewoon niet comfortabel om naar te luisteren. Iets beter dan izzy reign in ieder geval, want ik hoor er wel wat prog in terug.
Hè hè, eindelijk een nummer dat mij kan boeien. All In The Game begint lekker ontspannen, en ik blijf aandachtig luisteren naar wat er nog komt. Het nummer kabbelt oké door, wordt niet extreem goed, maar toch fijn. Laat ik gul zijn en deze een 8 geven. Datzelfde integrerende zit er ook bij Light van Ozark Henry; hier luister ik wel graag naar. SONS sluit hem af met een onvoldoende en dat past ook wel een beetje bij deze week. Gelukkig kwamen Moreish Idols en Ozark Henry even langs, want anders was het wel heel karig geweest. Niet mijn week deze.
7.0 ▸ Cliffords - Bittersweet ▸7.0
2.0 ▸ Dinosaur Pile-Up - 'Bout To Lose It ▸2.0
4.0 ▸ DITZ - Taxi man ▸4.0
6.5 ▸ HAIM - Relationships ▸6.5
5.0 ▸ HIMALAYAS - Surrender ▸5.0
5.5 ▸ The Horrors - LA Runaway ▸5.5
7.0 ▸ Hot Chip, Sleaford Mods - Nom Nom Nom ▸7.0
2.0 ▸ izzy reign - Bird of Prey ▸2.0
6.0 ▸ L'objectif - Burbank ▸6.0
6.5 ▸ Lone Assembly - The Pain Keeper ▸6.5
4.0 ▸ Messa - The Dress ▸4.0
8.0 ▸ Moreish Idols - All In The Game ▸8.0
7.5 ▸ Ozark Henry - Light ▸7.5
5.0 ▸ SONS - Do My Thing ▸5.0
Goeeeedemorgen. Gaan we weer. We beginnen gelijk weer met wat onnodig geschreeuw, doe nou eens niet joh. Cliffords is dan gelijk een stuk leuker, gitarengeweld hoeft niet altijd een onvoldoende bij mij te krijgen als het nummer gewoon goed in elkaar zit. Dat gebeurt overigens wel als je het laat klinken als Dinosaur Pile-Up.
DITZ heeft mij ook nooit kunnen boeien, al is het niveau een stukje horen dan de eerdere twee onvoldoendes. Dan HAIM, dat is voor mij altijd een hit or miss. Deze keer toch wel een kleine hit, klinkt wel prima. HIMALAYAS klinkt als een band die ik best wel een keer live zou willen zien, maar op deze manier klinkt het een beetje zo zo. LA Runaway is een minder nummer van Night Life; niet slecht verder, maar maakt ook niet echt indruk.
Na de middelbare rockers van The Horrors gaan we naar de middelbare synthpoppers van Hot Chip. Dit zal waarschijnlijk volledig worden afgeschoten hier en super goed is het ook niet, maar het is wel een een ander geluid wat in na de eerdere nummers even nodig had. Gelijk erna wordt ik weer onrustig gemaakt door izzy reign... Zeker richting het einde wordt het helemaal ruk.
L'objectief is 13 uit een dozijn, maar geen herrie. Lone Assembly heeft eigenlijk hetzelfde, maar doet mij wel iets meer dan zijn voorganger. Met Messa hebben we nog een nummer dat hevig beïnvloed wordt door metal en dat is jammer voor de punten, want ik vind het gewoon niet comfortabel om naar te luisteren. Iets beter dan izzy reign in ieder geval, want ik hoor er wel wat prog in terug.
Hè hè, eindelijk een nummer dat mij kan boeien. All In The Game begint lekker ontspannen, en ik blijf aandachtig luisteren naar wat er nog komt. Het nummer kabbelt oké door, wordt niet extreem goed, maar toch fijn. Laat ik gul zijn en deze een 8 geven. Datzelfde integrerende zit er ook bij Light van Ozark Henry; hier luister ik wel graag naar. SONS sluit hem af met een onvoldoende en dat past ook wel een beetje bij deze week. Gelukkig kwamen Moreish Idols en Ozark Henry even langs, want anders was het wel heel karig geweest. Niet mijn week deze.
1
geplaatst: 3 april 2025, 09:53 uur
7.0 ▸ The Black Ravines - Evil Radio ▸ 3.5
11.0 ▸ Cliffords - Bittersweet ▸ 4.0
5.0 ▸ Dinosaur Pile-Up - 'Bout To Lose It ▸ 3.0
8.0 ▸ DITZ - Taxi man ▸ 4.0
13.5 ▸ HAIM - Relationships ▸ 7.0
8.5 ▸ HIMALAYAS - Surrender ▸ 3.5
10.0 ▸ The Horrors - LA Runaway ▸ 4.5
13.5 ▸ Hot Chip, Sleaford Mods - Nom Nom Nom ▸ 6.5
7.0 ▸ izzy reign - Bird of Prey ▸ 5.0
11.0 ▸ L'objectif - Burbank ▸ 5.0
10.5 ▸ Lone Assembly - The Pain Keeper ▸ 4.0
10.0 ▸ Messa - The Dress ▸ 6.0
15.0 ▸ Moreish Idols - All In The Game ▸ 7.0
12.5 ▸ Ozark Henry - Light ▸ 5.0
10.0 ▸ SONS - Do My Thing ▸ 5.0
De lichting van deze week mist wat kleur op de wangen en ik zit telkens met een gevoel van "komaaaan nu tandje erbij" maar dat blijft helaas uit. Relatieve topper is met Haim weer een usual suspect. Ook Moreish Idols is mede door haar BCNR-coded blazers en dwarse ritmes gewoon fijn, al mist het wel het haakje dat me echt grijpt. Ook Sleaford Mods pakt nog een voldoende, je hele carrière op dezelfde gimmick bouwen zou eigenlijk te veel van het goeie moeten zijn maar ze houden wegens nog steeds mijn sympathie en deze klinkt dit nog verrassend fris, zeker gezien Hot Chip normaliter een vrij uitgerangeerde take op electropop neemt. De vierde en alweer laatste krappe voldoende deze week is voor Messa dat vrij rechttoe rechtaan doommetal levert, opzich prima beluisterbaar, wel een beetje saai.
Dan de rest weer oh boy. Bij SONS betrapte ik mezelf bijna op mee headboppen, ik wil nog niet zeggen dat dat een goed nummer maakt maar het blijft weg van de diepe onvoldoendes. Ozark Henry levert binnen een sound die me wel ligt een vrij richtingloos liedje. l'objectif blijft net ver genoeg weg van het bandjesbandjesgeluid dat ik zo veracht. Lone Assembly is weer zo'n hilarische clichéparodie op de honderden Joy Divisionkloons, zijn jullie iets te laat mee vrindelijke vrinden. Ook The Horrors begaat deze crime maar dan in verhouding tot Simple Minds en The The, kan wel horen dat het in de basis sterke muzikanten zijn maar kan hier toch geen voldoende voor geven. Bird of Prey begint en eindigt sterk maar het refrein is beetje zwak, de zin "cross my heart and I hope to die" kan ik trouwens echt niet meer horen. HIMALAYAS is weer klassiek prut en ik krijg hier het gevoel uit dat ze zichzelf heel goed vinden. Vorige keer gaf ik ze een 4, blijkbaar vond ik die dus iets minder ruk, geen idee tho want no way dat ik m ga terugluisteren. Taxi Man is volledig stuurloos en zou ik nooit bij instappen, gewoon lekker met de bus. Dinosaur Pile-Up is een verschrikking. Cliffords heeft het ook niet en met The Black Ravines gaat de week, en daarbij ook maart, als een nachtkaars uit.
11.0 ▸ Cliffords - Bittersweet ▸ 4.0
5.0 ▸ Dinosaur Pile-Up - 'Bout To Lose It ▸ 3.0
8.0 ▸ DITZ - Taxi man ▸ 4.0
13.5 ▸ HAIM - Relationships ▸ 7.0
8.5 ▸ HIMALAYAS - Surrender ▸ 3.5
10.0 ▸ The Horrors - LA Runaway ▸ 4.5
13.5 ▸ Hot Chip, Sleaford Mods - Nom Nom Nom ▸ 6.5
7.0 ▸ izzy reign - Bird of Prey ▸ 5.0
11.0 ▸ L'objectif - Burbank ▸ 5.0
10.5 ▸ Lone Assembly - The Pain Keeper ▸ 4.0
10.0 ▸ Messa - The Dress ▸ 6.0
15.0 ▸ Moreish Idols - All In The Game ▸ 7.0
12.5 ▸ Ozark Henry - Light ▸ 5.0
10.0 ▸ SONS - Do My Thing ▸ 5.0
De lichting van deze week mist wat kleur op de wangen en ik zit telkens met een gevoel van "komaaaan nu tandje erbij" maar dat blijft helaas uit. Relatieve topper is met Haim weer een usual suspect. Ook Moreish Idols is mede door haar BCNR-coded blazers en dwarse ritmes gewoon fijn, al mist het wel het haakje dat me echt grijpt. Ook Sleaford Mods pakt nog een voldoende, je hele carrière op dezelfde gimmick bouwen zou eigenlijk te veel van het goeie moeten zijn maar ze houden wegens nog steeds mijn sympathie en deze klinkt dit nog verrassend fris, zeker gezien Hot Chip normaliter een vrij uitgerangeerde take op electropop neemt. De vierde en alweer laatste krappe voldoende deze week is voor Messa dat vrij rechttoe rechtaan doommetal levert, opzich prima beluisterbaar, wel een beetje saai.
Dan de rest weer oh boy. Bij SONS betrapte ik mezelf bijna op mee headboppen, ik wil nog niet zeggen dat dat een goed nummer maakt maar het blijft weg van de diepe onvoldoendes. Ozark Henry levert binnen een sound die me wel ligt een vrij richtingloos liedje. l'objectif blijft net ver genoeg weg van het bandjesbandjesgeluid dat ik zo veracht. Lone Assembly is weer zo'n hilarische clichéparodie op de honderden Joy Divisionkloons, zijn jullie iets te laat mee vrindelijke vrinden. Ook The Horrors begaat deze crime maar dan in verhouding tot Simple Minds en The The, kan wel horen dat het in de basis sterke muzikanten zijn maar kan hier toch geen voldoende voor geven. Bird of Prey begint en eindigt sterk maar het refrein is beetje zwak, de zin "cross my heart and I hope to die" kan ik trouwens echt niet meer horen. HIMALAYAS is weer klassiek prut en ik krijg hier het gevoel uit dat ze zichzelf heel goed vinden. Vorige keer gaf ik ze een 4, blijkbaar vond ik die dus iets minder ruk, geen idee tho want no way dat ik m ga terugluisteren. Taxi Man is volledig stuurloos en zou ik nooit bij instappen, gewoon lekker met de bus. Dinosaur Pile-Up is een verschrikking. Cliffords heeft het ook niet en met The Black Ravines gaat de week, en daarbij ook maart, als een nachtkaars uit.
* denotes required fields.