MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst ▸ 2025 (FINALE)

zoeken in:
Martijn Jonkers schreef:
Ik dacht dat hier alleen mannen met gitaren te vinden waren, ...

Begrijpelijk, dat is inderdaad een hardnekkig misverstand wat deze thread betreft. Akkoord, de helft van de bronnen brengen vooral gitaarplaten allerhande voort, ze leveren wekelijks ook de meeste liedjes aan. Maar er komen zeker ook heel wat andere dingen aan bod. Of die dan ook doorstoten naar de finale, is dan weer een andere kwestie. Hier stemmen behoorlijk wat gitaarlovers mee. Maar 'k vind de variatie dit jaar (enfin, eigenlijk ook de vorige jaren) zeker wel voldoende.

Tof om nog eens vers bloed te zien bij de finale-lijstjes!

Nog exact één week te gaan, dus tijd voor een reminder. Ik ben nog in blijde verwachting van heel wat lijstjes.

Graag ontvang ik jullie TOP 25! > Zie enkele posts hoger.

Leden die eerder deelgenomen hebben en/of ooit een lijst instuurden voor de finale:

Arrie - Joren999 - marsupilami - Rodajc - Simon77 - jorro - @magick1 - SBube - JoaMuse - shimahero - chartsmaster - ranja - stardust_be - Gretz - sj0n88 - Manfield - Poeha - Poek - EvilDrSmith - sokra - herman - Shaky - DjFrankie - AstroStart - Bucquoy - Finn - musician - Robbie34 - Spul - Sundance - WhyNotSmile - voskat - Ries_72 - BlackFinch - coldwarkids - Juul1998B - kaj_666 - Eigenwijze 30 - 50tracks - Etob - blur8 - Mausie - 123poetertjes

Mogelijk geïnteresseerd?

Brian Griffin - jassn - cosmic kid - Dim - iamsander - karbloos - Martijn Jonkers - panjoe - ranboy - Verweggistan - Vince vega - yeahyeahyeah - Zwammer - Titmeister

▶ Deadline FINALE ▸ WO 4 FEB 2026 - 23u55

* Ook leden die reeds hun 2025-lijst instuurden, staan nog in deze taglist.

Oh het kan nog? Uhm, mag een lijstje van 15 ook?

Helaas, het moeten er 25 zijn.

Dat gaat mij helaas niet lukken. Maar ik zou ook rustig nog eens 'spammen' in het Witte Trui- en het MuMeAfrekening-topic, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

De Alternatieve Finale ▸ LIJNEN GESLOTEN

Geen verlengingen dit jaar, de last-minute inzendingen (of verbeteringen) zijn op de valreep alsnog binnen gekomen (fjieuuw!) en kunnen verwerkt worden door uw dienaar.

Wanneer we precies van start gaan met de presentatie, is nog niet duidelijk. De gezondheid wil op dit moment niet genoeg mee, maar ik doe vanzelfsprekend mijn uiterste best om jullie zo snel mogelijk lastig te vallen met het eindresultaat.

Tot binnenkort!

https://i.imgur.com/T8SCH8x.jpeg

Klaar voor een 6de editie van DE DEFINITIEVE ALTERNATIEVE HITLIJST aka FINALE TOP 100 in de huidige vorm?

Negentien muziekliefhebbers, oude en nieuwe verkenners van De Alternatieve Hitlijst, dropten een TOP 25! Bedankt alweer allemaal om hier tijd en moeite in te stoppen. De ene moest wat schrapen om er te komen, de meesten hadden dan weer plaatsen te kort. Leuk ook weer om de motivaties te mogen lezen. Zo is me bijgebleven dat één van de deelnemers daadwerkelijk de hele lijst aandachtig beluisterde, terwijl het overgrote merendeel nieuw was voor die persoon. Van toewijding gesproken!

Dit jaar werd vrij snel duidelijk dat één nummer een niet te kloppen voorsprong nam. Wie? Dat zal over een week (ongeveer) duidelijk worden. Nummers zullen de komende dagen doorgaans in groepjes van 5 per post gelost worden. De relevante cijfers en video's zijn uiteraard opnieuw van de partij. Begeleidende tekstjes, een andere keer.

Verder kom ik op dit moment niet tot een geïnspireerde intro. Dus waarom niet lekker ouderwets met een echte intro-song? Zarathustra door Ash haalde in 2025 de selectie niet, maar leek me wel de perfecte kandidaat om de boel te openen. Bij deze. Enjoy!

▶ De Gewaardeerde Deelnemers

50tracks
BlackFinch
blur8
chartsmaster
DjFrankie
Eigenwijze 30
esteban
Etob
EvilDrSmith
Finn
JoaMuse
musician
ranja
Ries_72
SBube
Simon77
Spul
voskat
Zwammer

▶ De Geordende Cijfers

262 ▸ Totaal aantal punten van de #1
130 ▸ Totaal aantal finalisten
121 ▸ Finalisten die minstens één stem kregen
100 ▸ De TOP die uit de inzendingen is voortgekomen
050 ▸ Totaal aantal punten van #50
065 ▸ Hoogste aantal volgers bij de 2025 Spotify-luisterlijst
021 ▸ Nummers mét punten die buiten de TOP 100 vielen
020 ▸ Totaal aantal punten van #100 (*)
019 ▸ Deelnemers die een TOP 25 instuurden
014 ▸ Het aantal keer dat de #1 genoemd werd
013 ▸ Artiesten die met 2 nummers de TOP 100 haalden
010 ▸ Totaal aantal JOKERS die werden ingezet
009 ▸ Finalisten die geen enkele stem kregen
005 ▸ Artiesten die met 3 nummers de TOP 100 haalden
002 ▸ Artiesten die met 4 nummers de TOP 100 haalden

▶ De Definitieve Afvallers

De volgende deelnemers scoorden door het jaar heen goed genoeg om een finaleplaats te bemachtigen, maar kregen ditmaal geen enkele keer punten.

Arkayla ▸ Long Way Back
Black Keys, The ▸ The Night Before
Clouds Indoor ▸ Go, Sleep!
Filthy Kids, The ▸ Jasleen
Marble Sounds ▸ Catch It Alive
Public Eye, The ▸ Divine
Slow Joy ▸ Wound
Turnstile ▸ LIGHT DESIGN
Wombats, The ▸ Love You Like a Rainbow

▶ De Onderscheidende Rangschikking

Bij gelijke stand van het aantal punten, gaan we naar de volgende stap om de volgorde te bepalen, enz.

1 - Aantal punten
2 - Aantal keer genoemd
3 - Hoogste positie
4 - Tweede hoogste positie

▶ De Verklarende Betekenis

Positie ▶ Artiest ▸ Songtitel ◂ Puntentotaal | Aantal Keer Genoemd | Hoogste Positie

Zoals de traditie het wil, blijven de nummers die wel binnen de punten vielen, maar niet binnen de TOP 100, geheim tot het eind. Deelnemers weten immers niet van elkaar wie nu precies waar punten aan uitgedeeld heeft. Zo blijft het net iets langer raden naar wie al dan niet nog aan bod komt.

TOP 100 ▶ DE DEFINITIEVE ALTERNATIEVE HITLIJST ▸ 2024

Eerst alvast even opwarmen met een gelijke stand op plaats 99, deze twee konden niet gescheiden worden door middel van het rangschikking-systeem, tenzij alfabetisch . Wie nu precies het voorprogramma of de hoofdact is? Dat mogen ze onderling uitvechten.

=== ▶ Heartworms ▸ Celebrate ◂ 20 P | x 1 | HP 6

099 ▶ Circa Waves ▸ Stick Around ◂ 20 P | x 1 | HP 6

Zowel Heartworms als Clouds Indoor haalden drie keer de finale, knap! Ze horen zo tot de Club Trois, die slechts vijf leden telt. Van beide weten we ondertussen dat er al twee nummers voorbij gekomen zijn. Heartworms 'n keertje nipt en Clouds Indoor viel met zekerheid al één keer uit de boot, nul punten. Rest de vraag of hun laatste nominaties voldoende scoorden om alsnog op te duiken.

098 ▶ Bettie Serveert ▸ Ta! ◂ 20 P | x 3 | HP 14

097 ▶ overpass ▸ Take It Or Leave It ◂ 21 P | x 2 | HP 10

096 ▶ Heartworms ▸ Just To Aske A Dance ◂ 21 P | x 4 | HP 14

095 ▶ Clouds Indoor ▸ Calls ◂ 22 P | x 1 | HP 4

Damn, nooit leuk een wildcard zo vroeg te moeten aankondigen. Jullie veegden de VLURE aan met de JOKER 🃏 van BlackFinch. Al klinkt dat een beetje te dramatisch natuurlijk. Kon gewoon niet op bijval rekenen. (bij mij stond hij op 31) Niet zien aankomen, mijn verwachting was -zonder zeveren- dat mijn eigen JOKER helemaal achteraan zou bengelen. Groepsknuffel voor BlackFinch! (mits toestemming uiteraard) Op naar betere dagen!

De dames van The Beaches zitten ook in de Club Trois, in deze post treden ze twee keer op. In eerdere edities kwamen ze al eens straf uit de hoek. Het lijkt er op dat het in 2025 niet altijd een zegen was om meermaals genomineerd te zijn, het nadeel van verdeelde stemmen lijkt parten te spelen.

094 ▶ The Beaches ▸ Did I Say Too Much ◂ 22 P | x 2 | HP 13

093 ▶ VLURE ▸ Better Days ◂ 23 P | x 1 | HP 3

🃏 JOKER van BlackFinch !

=== ▶ Perfume Genius ▸ It's a Mirror ◂ 23 P | x 2 | HP 12

091 ▶ The Beaches ▸ Can I Call You in the Morning? ◂ 23 P | x 2 | HP 12

090 ▶ Lord Huron, Kristen Stewart ▸ Who Laughs Last ◂ 23 P | x 2 | HP 4

Een error ontdekt in de Excel-file. Voor één lijn werden de formules en functies om onbekende reden niet meegenomen, de online-versie van het programma heeft er heel gekke dingen mee gedaan. Het gevolg? Op zich niet erg, een hartverzakking terzijde. De nummering schuift gewoon één plaats op, ik heb de posities nog kunnen aanpassen in alle vorige posts. Niet langer een gelijkstand op NR 100, wel op 99.

Een dubbele portie amazone-muziek. Wat het aantal nominaties betreft, deelt de band hun plaats met Turnstile. Al moet daar wel een kanttekening bij gemaakt worden, The Amazones hadden een JOKER nodig om tot dat aantal te komen, Turnstile niet. The Beaches waren drie keer genomineerd en zien we op 87 reeds voor het laatst. Dan toch niet de laatste meisjes op het feestje?

=== ▶ The Amazons ▸ Love Is A Dog From Hell ◂ 23 P | x 1 | HP 3

088 ▶ The Amazons ▸ Go All The Way (At Fiction Studios) ◂ 23 P | x 1 | HP 3

087 ▶ The Beaches ▸ The Last Girls At The Party ◂ 24 P | x 4 | HP 11

086 ▶Half Moon Run ▸ Back on the Road ◂ 25 P | x 2 | HP 13

Wie durft zich aan een pronostiekje wagen? (TOP 3 bv) Zeer benieuwd naar de voorspellingen of verwachtingen.

085 ▶ Celeste ▸ Everyday ◂ 25 P | x 3 | HP 14

084 ▶ Darius Zaltash ▸ September Blur ◂ 26 P | x 2 | HP 11

083 ▶ Inhaler ▸ Hole In The Ground ◂ 27 P | x 2 | HP 6

082 ▶ Cliffords ▸ My Favourite Monster ◂ 27 P | x 4 | HP 12

081 ▶Spangled ▸ B-line to Bruges ◂ 31 P | x 2 | HP 9

Ik denk dat we de volgende top 3 gaan krijgen

1. Wunderhorse - The Rope
2. Wolf Alice - The Sofa
3. Turnstile - NEVER ENOUGH

Nummer drie zou ook zomaar Something van Hiqpy of Fontaines D.C. met It's Amazing To Be Young kunnen zijn.

Interessant, Etob. Maar ik heb zwijgplicht natuurlijk. Over geheimen gesproken, de tweede 🃏 JOKER die we tegenkomen gaat daarover en staat op 76, het is de keuze van Simon77.

080 ▶ High Hi ▸ Running ◂ 31 P | x 2 | HP 2

079 ▶ Lone Assembly ▸ The Pain Keeper ◂ 31 P | x 3 | HP 8

078 ▶ Black Honey ▸ Insulin ◂ 32 P | x 2 | HP 9

077 ▶ Turnstile ▸ LOOK OUT FOR ME ◂ 33 P | x 4 | HP 6

076 ▶ Miley Cyrus, Lindsey Buckingham, Mick Fleetwood ▸ Secrets ◂ 34 P | x 3 | HP 5

🃏 JOKER van Simon77 !

Tot dusver 3 nummers uit mijn Top 25: de nummer 3, 20 en 23!

In mijn eigen lijst overigens 1 band, die 3 keer voorkwam en 4 bands, die dubbelden!

Van mij 7 van de 25 geweest, nog waarvan 1 van de top 10,
Alle drie Beaches waarvan mijn hoogste op 11 stond en Black Honey de nummer 9.

In het laatste groepje van vandaag vinden we de #1 van Ries_72 terug op -jawel- 72, kan het nog meer symbolisch? Echter nog geen afscheid van The Horrors. En neen, 't is niet gelogen, de derde 🃏 JOKER staat op 71, het is de kleurrijke kandidaat van Finn.

075 ▶ Westside Cowboy ▸ Don't Throw Rocks ◂ 34 P | x 4 | HP 13

074 ▶ The Wedding Present ▸ Scream, If You Want To Go Faster ◂ 35 P | x 3 | HP 8

073 ▶ NightCrawl ▸ Disconnection Zone ◂ 32 P | x 3 | HP 9

072 ▶ The Horrors ▸ Lotus Eater ◂ 36 P | x 4 | HP 1

#1 van Ries_72 !

071 ▶ In Color ▸ Liar ◂ 37 P | x 2 | HP 4

🃏 JOKER van Finn !

Goed idee om het persoonlijke lijstje al beginnen bij te houden Sbube en ranja, minder werk achteraf. Zelf 5 toppers zien voorbij komen. LOOK OUT FOR ME mocht wat mij betreft veel hoger, dat is echt een blijver. Nul punten voor Jasleen deed het meeste pijn, die stond bij mij op 26 en is talloze malen in en uit de TOP 25 gesprongen. Ontzettend blij dat EvilDrSmith Clouds Indoor ontdekte, want Calls was mijn nummer 27.

001|
---
006 | Turnstile - LOOK OUT FOR ME
---
013 | ? (101-120)
014 | ? (101-120)
---
019 | High Hi - Running
---
023 | The Horrors - Lotus Eater
---
025 |

HEY YOU! Esteban CALLING from DAH Radio, wishing you all a good morning! Why? Cause I CARE. Let's move FORWARD and feel that musical REVELATION!

070 ▶ Midlake ▸ The Calling ◂ 37 P | x 3 | HP 10

069 ▶ The Knocks + Dragonette ▸ Revelation ◂ 39 P | x 4 | HP 4

068 ▶ Amy Macdonald ▸ Forward ◂ 40 P | x 2 | HP 5

=== ▶ Turnstile ▸ I CARE ◂ 40 P | x 2 | HP 3

066 ▶ The Belair Lip Bombs ▸ Hey You ◂ 40 P | x 2 | HP 3

Tot nu zijn mijn nummers 25, 23, 22, 17, 13 en 12 langsgekomen. Valt me allemaal nog mee

Tot nu zijn mijn nummers 3 (Turnstile - I CARE), 10 (Midlake - The Calling), 14 (Half Moon Run - Back on the Road) en 19 (Inhaler - Hole In The Ground) langsgekomen.

Oei, nu gaat het snel. Nummers 3 (Bel Air Lip Bombs) en 5 (Amy Macdonald, vanavond in Vredenburg) al geweest.

Opvallend trouwens dat we op 81 al de maandwinnaar van juli en op 79 de maandwinnaar van maart voorbij hebben zien komen. Juli was ook wel echt een zwakke maand, maar in maart staan nog een hoop nummers in de top 10 die ik een stuk hoger verwacht. Zijn we toentertijd te positief geweest voor Lone Assembly?

Ik ben de volgende nummers inmiddels 'kwijt'

5 Miley Cyrus, Lindsey Buckingham, Mick Fleetwood - Secrets
6 Inhaler - Hole In The Ground
12 Beaches, The - Can I Call You in the Morning?
14 Bettie Serveert - Ta!
17 Beaches, The - Did I Say Too Much
20 Beaches, The - Last Girls At The Party
21 overpass - Take It Or Leave It

Etob schreef:
Opvallend trouwens dat we op 81 al de maandwinnaar van juli en op 79 de maandwinnaar van maart voorbij hebben zien komen. Juli was ook wel echt een zwakke maand, maar in maart staan nog een hoop nummers in de top 10 die ik een stuk hoger verwacht. Zijn we toentertijd te positief geweest voor Lone Assembly?

Misschien meer en//of andere stemmers?

ranja schreef:

Misschien meer en//of andere stemmers?

Dat zal absoluut meespelen. In deze finale denk ik dat het gitarengeweld een stukje lager wordt gewaardeerd dan in wekelijkse stemmingen. Mij hoor je daarover trouwens niet klagen.

04. In Color - Liar 🃏 Finn [71]
06. Heartworms - Celebrate [99]
09. Belair Lip Bombs, The - Hey You [66]
14. Heartworms - Just To Ask A Dance [96]
15. Darius Zaltash - September Blur [84]
19. Lone Assembly - The Pain Keeper [79]

Etob schreef:

In deze finale denk ik dat het gitarengeweld een stukje lager wordt gewaardeerd dan in wekelijkse stemmingen. Mij hoor je daarover trouwens niet klagen.

Dat zal wel meevallen, want nu ben ik met de tip van Finn ook mijn nummer 11 kwijt, maar nog 21 (voornamelijk gitaarnummers) te gaan in de Top 65, hoop ik!

Overigens was dat een heel slechte live-versie van mijn nummer 3, 88 in deze lijst, die onze weledele leider esteban hier plaatste, bij deze dus een goede (geluids)versie,

Gast
geplaatst: vandaag om 01:19 uur

geplaatst: vandaag om 01:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.