MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst ▸ 2025 (FINALE)

zoeken in:
Het is inderdaad zo dat de zogenaamde ietwat standaard-gitaarplaatjes, zonder negatieve connotatie, soms iets minder sterk vertegenwoordigd zijn hoe hoger we gaan. Zowel de liefhebbers als degenen met een iets andere smaak (en alles daar tussenin) stoppen toch wel eerder de meer 'speciale' of memorabele nummers in die TOP 25.

Dat er veel meer mensen stemmen dan door het jaar heen, speelt inderdaad ook een rol. Toch blijft het een gezond evenwicht, de strafste deuntjes van bandjes-bandjes, zoals ze wel eens genoemd worden, blijven het goed doen.

Een fenomeen tijdens de wekelijkse stemming is dat wanneer vlotte gitaren door alle puntenverdelers bijzonder tof / leuk bevonden werden -waarbij ze niet perse heel hoge punten halen, maar wel van zowat iedereen iets rond de 7 mocht ontvangen- je een mooi gemiddelde krijgt en kans op de maand TOP 10. Andere nummers die door het jaar heen een paar keer 8 of 9 krijgen, maar lager eindigen door enkele onvoldoendes, kunnen hier wel duidelijker floreren, omdat ze dan gegarandeerd in die ingezonden lijstjes zitten van de liefhebbers.

'k Vond hem goed meevallen, Sbube, niet dan? Amateuristiche live-registratie, dat wel, das waar. 'k Ga altijd op zoek naar live-video's wanneer er geen video met beeld beschikbaar is, maar sommige zijn wel heuuuul slecht.

In het beste geval is het volgende groepje voor vanavond laat, het lukte niet vandaag. Tot dan!

Tijd voor de vierde 🃏 JOKER op 65, de voorkeur van 50tracks. En afscheid van The Horrors en Midlake, ze waren elk twee keer genomineerd.

Clouds Indoor zien we hier ook voor het laatst met hun mooiste instrumentale nummer. Opvallend wel, de Belgische band haalde maar liefst drie keer de finale, maar elders op het forum werden ze totaal niet opgepikt. Waar we finalisten nu en dan wel eens zien doorsijpelen naar andere threads en sporadisch zelfs doorstoten naar de gezamenlijke afrekening. Hier helemaal niet. Het bijhorende album heeft op dit moment zelfs maar twee stemmen op MuMe. Zelf beschouw ik hun muziek als een geslaagde mix tussen Explosions In The Sky en Russian Circles. Aanrader!

PS: Niet vergeten stemmen in de 2026 thread deze week hoor.

065 ▶ Geese ▸ Taxes ◂ 40 P | x 3 | HP 7

🃏 JOKER van 50tracks !

064 ▶ Royel Otis ▸ Who's Your Boyfriend ◂ 40 P | x 4 | HP 2

063 ▶ The Horrors ▸ More Than Life ◂ 41 P | x 3 | HP 4

062 ▶ Midlake ▸ The Ghouls ◂ 41 P | x 3 | HP 2

061 ▶ Clouds Indoor ▸ Twilight ◂ 41 P | x 4 | HP 10

Afscheid van Heartworms op 60, drie maal genomineerd. The Amazons komen ook voor de derde maal voorbij, wat wil zeggen dat ze nog één nominatie te gaan hebben, een JOKER trouwens. Halen zij de kroon binnen van de best scorende met 4 nominaties? Of snoept Turnstile die af? Dat komen jullie snel (of minder snel) te weten.

060 ▶ Heartworms ▸ Extraordinary Wings ◂ 41 P | x 5 | HP 10

059 ▶The Amazons ▸ Joe Bought A Gun ◂ 42 P | x 3 | HP 10

058 ▶ Teen Jesus and the Jean Teasers ▸ BALCONY ◂ 42 P | x 4 | HP 8

057 ▶ Panic Shack ▸ Girl Band Starter Pack ◂ 44 P | x 3 | HP 7

056 ▶ Nation of Language ▸ Under the Water ◂ 44 P | x 6 | HP 3

Dat zijn er weer twee uit mijn top 25. Dit zijn ze

12 - Perfume Genius - It's a Mirror (91)
13 - Westside Cowboy - Don't Throw Rocks (75)
16 - Heartworms - Extraordinary Wings (60)
17 - Cliffords - My Favourite Monster (82)
22 - Knocks, The + Dragonette - Revelation (69)
23 - Heartworms - Just To Ask A Dance (97)
24 - Nation of Language - Under the Water (56)
25 - Beaches, The - Last Girls At The Party (87)

Heartworms ook bij mij deze het hoogst, op 10. Daar nog boven Panic Shack op 7.
Dat is al een slagveld geworden, 12 uit mijn lijst al geweest waarvan 6 uit m'n top 10.

Alvorens we de TOP 50 bestormen, komen we nog de koortsachtige #1 van musician tegen op 55. Alsook de vijfde, ietwat verlegen, 🃏 JOKER van uw nederige dienaar op 51.

Slechts één iemand waagde zich aan een pronostiekje, waar zit de rest? Hoe dichter we bij de TOP 10 kruipen, hoe minder indrukwekkend jullie juiste gokjes zijn hoor.

055 ▶ Marseille ▸ Fever ◂ 44 P | x 2 | HP 1

#1 van musician !

054 ▶Jack White ▸ Archbishop Harold Holmes ◂ 46 P | x 5 | HP 6

053 ▶ Franz Ferdinand, Johnny Marr ▸ Build It Up ◂ 48 P | x 4 | HP 3

052 ▶ Florence + The Machine ▸ Sympathy Magic ◂ 49 P | x 5 | HP 7

051 ▶ Haute & Freddy ▸ Shy Girl ◂ 50 P | x 4 | HP 5

🃏 JOKER van esteban !

Ook weer wat kwijt ondertussen:

01|
02 | Royel Otis - who's your boyfriend
---
05 | Haute & Freddy - Shy Girl
06 | Turnstile - LOOK OUT FOR ME
---
10 | Clouds Indoor - Twilight
---
13 | ? (101-120)
14 | ? (101-120)
---
19 | High Hi - Running
---
21 | The Knocks + Dragonette - Revelation
---
23 | The Horrors - Lotus Eater
24 | Nation of Language - Under the Water
25 |

Hm. Op de helft, iets meer dan de helft al kwijt maar wel het hele middensegment 7-13

03 Belair Lip Bombs, The - Hey You 66

05 Amy Macdonald - Forward 68

07 Panic Shack - Girl Band Starter Pack 57
08 Wedding Present, The - Scream, If You Want To Go Faster 74
09 Black Honey - Insulin 78
10 Heartworms - Extraordinary Wings 60
11 Beaches, The - Last Girls At The Party 87
12 Jack White - Archbishop Harold Holmes 54
13 Beaches, The - Did I Say Too Much 95

17 Beaches, The - Can I Call You in the Morning? 92
18 Miley Cyrus, Lindsey Buckingham, Mick Fleetwood - Secrets 76

22 Heartworms - Just To Ask A Dance 97

25 Cliffords - My Favourite Monster 82

Dat kan dus nog alle kanten op.

Gister trouwens m'n nummer 5, Amy Macdonald, live gezien. Mijn 3e keer; heerlijk feel good concert én uitverkocht.

deze 8 zijn ten onrechte al voorbij gekomen

02 . Midlake - The Ghouls 62
03 . Turnstile - I CARE 68

07 . Geese - Taxes 65

10 . Midlake - The Calling 70

14 . Half Moon Run - Back on the Road 86

17 . Royel Otis - who’s your boyfriend 64

19 . Inhaler - Hole In The Ground 83

25 . Franz Ferdinand, Johnny Marr - Build It Up 53

3. VLURE - Better Days
7. Amy Macdonald - Forward
9. NightCrawl - Disconnection Zone
13. Haute & Freddy - Shy Girl
16. Horrors, The - More Than Life
12. Franz Ferdinand, Johnny Marr - Build It Up
17. Midlake - The Calling
20. Nation of Language - Under the Water

De top 50 in met nog 17 nummers over, waarvan ook nog 8 van mijn top 10.

Gokje top 3:

1. Pulp - Spike Island
2. Haunted Youth, The - Emo Song
3. Tame Impala - End Of Summer

Het dansnummer van The Temper Trap krijgt de eer om de TOP 50 feestelijk te openen! Nuja, in tegenstelling tot wat de vibe doet vermoeden, is Giving Up Air alles behalve een happy nummer. Zanger Dougy Mandagi schreef het voor zijn solo-project naar aanleiding van het pijnlijk tragische verlies van een dierbare. Het werd in 2022 reeds uitgebracht door Bloodmoon onder de titel Disarm. De overige bandleden vonden het zo'n sterke song, dat ze van mening waren dat het meer bekendheid verdiende, zodoende gingen ze er mee aan de slag. Goede zet, deze nieuwe versie zorgde voor een geslaagde comeback.

Op 48 de #1 van SBube, Wolf Alice zien we met zekerheid nog terug!

050 ▶ The Temper Trap ▸ Giving Up Air ◂ 52 P | x 3 | HP 7

049 ▶ The Maccabees ▸ Koya ◂ 52 P | x 5 | HP 6

048 ▶ Wolf Alice ▸ Bloom Baby Bloom ◂ 53 P | x 3 | HP 1

#1 van SBube !

047 ▶ The Lathums ▸ Cobblestones ◂ 53 P | x 6 | HP 15

046 ▶ Marathon ▸ Shadow Raised a Star ◂ 55 P | x 3 | HP 3

Had de Temper Trap eerlijk gezegd wel wat hoger verwacht. Maar dat gold ook voor andere persoonlijke favorieten. Jokertje is nog niet voorbij gekomen - valt alweer mee (en waarschijnlijk jinx ik de boel nu) ..

01 ▸ Horrors, The - Lotus Eater
02 ▸
03 ▸ Nation of Language - Under the Water
04 ▸ Horrors, The - More Than Life
05 ▸
06 ▸
07 ▸ Temper Trap, The - Giving Up Air

Héhé, dat is gevaarlijk hoor Ries! Je zit sowieso in de TOP 5 van de JOKERS, we zitten op de helft.

Van mij mocht Temper Trap gerust ook wat hoger, 't is uitzonderlijk dat een dansnummer me emotioneel iets doet, ook fan van de clip.

Op 44 de #1 van Simon77, de ouwe rotten blijven ook vandaag de dag nog scoren! En de labo-resultaten bevestigen: De zesde 🃏 JOKER die voorbij komt zit in het bloed van SBube, op 41. Het was de vierde en laatste finalist van The Amazons, wat wil zeggen dat Turnstile wint wanneer het op de toppositie aankomt. Of dat ook op vlak van het totaal verzamelde aantal punten is voor alle 4 de nummers bij elkaar? Dat komen we later te weten.

045 ▶ ise ▸ When You Are Around ◂ 55 P | x 4 | HP 3

044 ▶ Guns N' Roses ▸ Nothin' ◂ 55 P | x 4 | HP 1

#1 van Simon77 !

043 ▶ White Lies ▸ Juice ◂ 56 P | x 6 | HP 10

042 ▶ IST IST ▸ Makes No Difference ◂ 56 P | x 6 | HP 8

041 ▶ The Amazons ▸ My Blood ◂ 55 P | x 3 | HP 2

🃏 JOKER van SBube !

Met Ise, mijn nummer 14, de hoogstgenoteerde bij mij die ik voor het maken van de finalelijst nog niet kende. Deze van Ist Ist bij mij op 21.

Pijnlijke worp, met GNR en ise mijn nummers 1 en 3 kwijt

Mijn gehele top 3 is ondertussen dus al voorbij gekomen en ondertussen ook al in totaal 12 van de 25 uit mijn lijst en dan heb je nog kans dat er ook wel een aantal buiten de Top 100 geland zijn.

Etob schreef:
Dat zijn er weer twee uit mijn top 25. Dit zijn ze

Bij mij is er sinds gisterochtend nog niks veranderd. Nog een hoop ijzers in het vuur dus.

"You wanna get in the ooooopeeeeeen!" Wie zingt mee? Van deze Lone Assembly, die we voor de tweede en laatste keer zien, blijf ik het ongelooflijk jammer vinden dat hij de Gezamenlijke Afrekening niet binnen raakte. Punten genoeg trouwens om daar sterk te scoren, alleen had die stomweg altijd de pech dat hij nooit tegelijkertijd bij iedereen in de lijst stond of gelijktijdig hoog geplaatst. Bij de ene kwam ie net binnen wanneer die bij de andere al weken meedraaide en op de terugweg was, en zo ging dat maar door. Gerechtigheid, 40 in de uiteindelijke TOP 100 is een bevredigend resultaat.

Hiqpy heeft 3 nummers in de running en komen we voor een eerste keer tegen op 37. Wet Leg is de andere die nog overblijft van de Club Trois, ook zij hebben nog kandidaten die niet voorbij gekomen zijn.

Op 36 de #1 van 50tracks. Hij voelde zich in zijn keuze gesterkt door de redactie van de Dansende Beren: "Een persoonlijk hoogtepunt vinden we 'Broke As Folk'. De intro zou zo kunnen gemaakt zijn door Pink Floyd. Het blijft maar duren, maar waar we een uitbarsting verwachten, zet Kula Shaker hier opeens een heerlijk funky tune op. De band brengt een fantastische mengelmoes tussen het beste werk van Pink Floyd en The Doors en laat uiteindelijk de song verzanden in een geweldige meezinger. Wat een onwaarschijnlijk cool nummer!" Kan je hem ongelijk geven?

040 ▶ Lone Assembly ▸ In The Open ◂ 61P | x 5 | HP 11

039 ▶ Lola Young ▸ SPIDERS ◂ 63 P | x 3 | HP 2

038 ▶ Attic Ocean ▸ Lilies and Sea ◂ 63 P | x 4 | HP 4

037 ▶ Hiqpy ▸ Girl In Red ◂ 63 P | x 7 | HP 14

036 ▶ Kula Shaker ▸ Broke As Folk ◂ 66 P | x 4 | HP 1

#1 van 50tracks !

De eerste keer dat ik meestemde in de finale van een jaar wasGirl in Red nog een artiest, nu een titel. Staat op 15 bij mij; verder ook m'n nummer 4 kwijt met Attic Ocean (bij mij top 10 in 2024 geweest)

Geen JOKERS, geen #1-posities, gewoon 5 goede songs.

YUNGBLUD is twee maal genomineerd en zien we dubbel in dit groepje. Eerst een ietwat trager rocknummer, dat ook volgend jaar in de finale zit. (*) Bestaan de Knuffelrock CD's nog? Daar hoort Zombie thuis. En dat bedoel ik in de meest positieve zin. Daarna een stadion-anthem dat sterk opbouwt, steeds meer losbarst en vervolgens nog wat zwijmelt in de meer rustige outro. Die had ik overigens minimum in de TOP 20 verwacht.

(*) On a personal note: Dat de nieuwe versie van Zombie ook voor 2026 genomineerd is, voelt voor mij niet helemaal juist. Buiten één extra zangstem heeft dit geen enkele toegevoegde waarde, imo. Die plaats had ik liever naar eender welke andere kandidaat van dit jaar zien gaan. Maar goed, jullie hebben gekozen en dat bewijst dat ik mij grandioos vergis.

't Heeft destijds tergend lang geduurd alvorens Royel Otis opgepikt werd op dit forum, maar ondertussen staan ze ook in BE en NL op de belangrijkste affiches. En hier zijn ze dan voor de tweede en laatste keer. Say Something heeft twee videoclips gekregen, met slechts enkele weken tussen beide, die met het duo op de schoolbus vond ik 't best passen qua sfeer.

Verder ontzettend blij dat iets als Love Who You Love van Romy ook gewoon sterk scoort hier. Heel benieuwd hoe haar volgende single zal klinken.

035 ▶ Romy ▸ Love Who You Love ◂ 66P | x 5 | HP 5

034 ▶ YUNGBLUD ▸ Zombie ◂ 66 P | x 8 | HP 6

033 ▶ Royel Otis ▸ say something ◂ 67 P | x 5 | HP 7

032 ▶ YUNGBLUD ▸ Hello Heaven, Hello ◂ 68 P | x 4 | HP 2

031 ▶ Car Seat Headrest ▸ Gethsemane ◂ 69 P | x 4 | HP 3

Dubbel prijs voor Etob nu, zijn #1 is tevens de 🃏 JOKER die hij ingezet heeft en die vinden we terug op 26.

De laatste van nominatie-koning Turnstile op 27 al, wat sowiezo bijzonder goed is, verrast me wel. Ik ben vast niet de enige, zo toonde ook een pronostiek aan, die NEVER ENOUGH binnen de TOP 10 zag eindigen? Al doen ze (in totaal) ongeveer hetzelfde als in 2021, toen ze eveneens 4 keer de finale haalden. Afspraak in 2029? Oja, wat de imaginaire strijd met The Amazons (ook 4 nominaties) betreft? In de totaalscore van alle nummers bij elkaar, wint Turnstile nipt met 2 punten.

Wet Leg, samen met Hiqpy de laatste kandidaten met elk 3 nominaties en nog nummers in de running, zien we hier voor het eerst.

030 ▶ Cliffords ▸ Bitter Sweet ◂ 70P | x 5 | HP 2

029 ▶ Wet Leg ▸ catch these fists ◂ 70 P | x 7 | HP 6

028 ▶ Arcade Fire ▸ Year of the Snake ◂ 73 P | x 5 | HP 5

027 ▶ Turnstile ▸ NEVER ENOUGH ◂ 74 P | x 7 | HP 3

026 ▶ Racing Mount Pleasant ▸ Call It Easy ◂ 77 P | x 4 | HP 1

#1 + 🃏 JOKER van Etob !

15 van de 25 voorbij gekomen. Van mijn nummers 4-6 had ik verwacht dat ze in de Top 10 zouden komen. Onderaan een paar nummers die de Top 100 waarschijnlijk niet gehaald zullen hebben.

01 . Kula Shaker 36
02 . Midlake - The Ghouls 62
03 . Turnstile - I CARE 68

07 . Geese - Taxes 65

09 . Guns N' Roses - Nothin' 44
10 . Midlake - The Calling 70
11 . Maccabees, The - Koya 49

14 . Half Moon Run - Back on the Road 86
15 . Arcade Fire - Year of the Snake 28
16 . Royel Otis - say something 33
17 . Royel Otis - who’s your boyfriend 64
18 . Lathums, The - Cobblestones 47
19 . Inhaler - Hole In The Ground 83

21 . Turnstile - NEVER ENOUGH 27

25 . Franz Ferdinand, Johnny Marr - Build It Up 53

1 Guns N' Roses - Nothin' [44]
2 Lola Young - SPIDERS [39]
3 ise - When You Are Around [45]

5 Miley Cyrus, Lindsey Buckingham, Mick Fleetwood - Secrets [76]
6 Inhaler - Hole In The Ground [83]

8 Cliffords - Bittersweet [30]

12 Beaches, The - Can I Call You in the Morning? [91]
13 Teen Jesus and the Jean Teasers - BALCONY [58]
14 Bettie Serveert - Ta! [98]
15 Lathums, The - Cobblestones [47]
16 Hiqpy - Girl In Red [37]
17 Beaches, The - Did I Say Too Much [94]

20 Beaches, The - Last Girls At The Party [87]
21 overpass - Take It Or Leave It [97]

24 YUNGBLUD - Zombie [34]

1 - Racing Mount Pleasant - Call It Easy (26)

8 - Royel Otis - say something (33)

11 - Car Seat Headrest - Gethsemane (31)

19 - Romy - Love Who You Love (35)

Jammer van Call It Easy, die komt veel te vroeg al voorbij

De #1-posities van JoaMuse en blur8 delen plaats 22, Chappell Roan en Bleech 9:3 kwamen op een gelijke stand uit.

Vannacht duiken we de TOP 20 in, het einde is in zicht! Deze vrijdagavond eerst nog naar de Pink Pony Club, onze goede gezondheid (kuch) en welvaart (kuch, kuch) vieren. Iedereen op de dansvloer, bukken en dan van de bodem springen tot we het plafond kunnen raken. Daarna nog even goed uitwaaien in de tegenwind om terug wat nuchter te worden. We willen immers niet dat de cijfertjes straks rare dingen gaan doen.

Oja, er zijn nog 3 🃏 JOKERS in de running!

025 ▶ Good Health Good Wealth ▸ Beautiful Boy ◂ 77P | x 5 | HP 4

024 ▶ Linkin Park ▸ Up From the Bottom ◂ 78 P | x 6 | HP 5

=== ▶ Chappell Roan ▸ Pink Pony Club ◂ 79 P | x 5 | HP 1

#1 van JoaMuse !

022 ▶ Bleech 9:3 ▸ Ceiling ◂ 79 P | x 5 | HP 1

#1 van blur8 !

021 ▶ Doves ▸ Lean Into The Wind ◂ 81 P | x 6 | HP 2

3. VLURE - Better Days
5. Arcade Fire - Year of the Snake
7. Amy Macdonald - Forward
8. IST IST - Makes No Difference
9. NightCrawl - Disconnection Zone
13. Haute & Freddy - Shy Girl
16. Horrors, The - More Than Life
12. Franz Ferdinand, Johnny Marr - Build It Up
14. Royel Otis - say something
15. Wet Leg - catch these fists
17. Midlake - The Calling
19. Doves - Lean Into The Wind
20. Nation of Language - Under the Water
21. YUNGBLUD - Zombie
22. Turnstile - NEVER ENOUGH

9 nummers over waaronder de helft van mijn top 10. Denk dat de uitslag sowieso mooi gaat zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:16 uur

geplaatst: vandaag om 08:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.