MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Wat Blood Incantation betreft: als deze discussie in de nominatieronde plaatsgevonden had, had ik er waarschijnlijk prima vrede mee gehad om The Stargate en The Message beide als één nummer mee te nemen. Maar dat had wel toen gemoeten...

Casartelli schreef:
Wat Blood Incantation betreft: als deze discussie in de nominatieronde plaatsgevonden had, had ik er waarschijnlijk prima vrede mee gehad om The Stargate en The Message beide als één nummer mee te nemen. Maar dat had wel toen gemoeten...

Daar kan ik me ook wel in vinden ja, zeker ook aangezien één ladder met Tablet I al is gespeeld en een aanpassing nu dus zou betekenen dat die ladder eigenlijk overgespeeld zou moeten worden. Veel te veel gedoe is dat allemaal.

Misschien is het wel een idee om, mits Tablet I deze voorronde weet te overleven, bij het echte spel de volledige versie van The Stargate mee te nemen? Ik weet niet of dat spelregeltechnisch mogelijk is, maar dat zou me nog wel een eerlijke tussenoplossing lijken.

Ik denk dat 'The Stargate' als geheel ook door zou zijn gegaan in ladder 11 vanwege de ruime voorsprong op de onderste helft nummers. Met hoeveel punten je doorgaat maakt niet uit, toch? Dus in die zin is het niet te laat om aan te passen. We zouden in ieder geval 'tablet II' kunnen vervangen voor 'The Message' integraal in deze ladder, de nominator is al akkoord.

Casartelli (moderator)
ABDrums schreef:
Misschien is het wel een idee om, mits Tablet I deze voorronde weet te overleven, bij het echte spel de volledige versie van The Stargate mee te nemen? Ik weet niet of dat spelregeltechnisch mogelijk is, maar dat zou me nog wel een eerlijke tussenoplossing lijken.
Daar kunnen we (minimaal na het einde van de huidige ladder) nog eens naar kijken. De inhoud van ladder 24 wordt sowieso niet vervangen. Nogmaals: prima discussie, maar die had gewoon tijdens de nominatiefase plaats kunnen (en moeten) vinden.

Ronde 0 - Ladder 24 (tweedaags):

4 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
3 Nektar - A Tab in the Ocean
2 The Pineapple Thief - Too Many Voices
1 Saga - Perfectionist
Golden Earring - Nomad
Skeem - Statues
*shels - The Conference of the Birds
Peter Gabriel - Humdrum

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 18 maart 19:00 uur.

1 0

Casartelli (moderator)

6 Nektar - A Tab in the Ocean +3
4 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
4 Skeem - Statues +4
3 Saga - Perfectionist +2
2 The Pineapple Thief - Too Many Voices
1 Peter Gabriel - Humdrum +1
Golden Earring - Nomad
*shels - The Conference of the Birds

20

Het album van Skeem zit bij mij in guilty pleasure-territorium (hoor ik daar de term "boybandprog" al vallen?). Statues is favoriet - ergo een eigen nominatie.
A Tab in the Ocean was vorige keer een eigen nominatie, die nu via de klassiekers een nieuwe kans krijgt.
Saga's debuut liet productioneel nog wat ruimte voor verbetering en die ruimte is op de opvolgers overwegend benut. Compositorisch waren ze op het debuut meteen op hun best en The Perfectionist is slechts een van de illustraties daarvan.
Humdrum is in orde, maar alleen al op dit Gabriel-album staan minstens vijf betere nummers.
Het album van Blood Incantation is als geheel goedgekeurd, maar dit voelt in zijn isolatie toch een beetje als een tussenstukje.

8 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] +4
6 Nektar - A Tab in the Ocean
4 The Pineapple Thief - Too Many Voices +2
4 Skeem - Statues
3 *shels - The Conference of the Birds +3
3 Saga - Perfectionist
2 Peter Gabriel - Humdrum +1
Golden Earring - Nomad

30

M'n nummer 1 behoeft geen verdere uitleg meer, denk ik...
Skeem klinkt op zich niet verkeerd, maar de zang staat me tegen.
*shels vond ik een mooie verrassing in deze ladder !
Voor de rest weinig bijzonderheden...

bezig

8 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
8 The Pineapple Thief - Too Many Voices +4
5 Skeem - Statues +1
5 *shels - The Conference of the Birds +2
5 Peter Gabriel - Humdrum +3
3 Saga - Perfectionist
Golden Earring - Nomad

40

Golden Earring doet me de eerste helft helemaal niets. De tweede heft is stukken beter.
Skeem klinkt best lekker. Doet me wat aan Saga denken, maar ook aan een andere band waar ik zo snel niet op kom.
*shels weet de aandacht goed vast te houden. Hier kan ik wel meer van horen.
Over Saga gesproken. Deze doet het ook goed, maar net een beetje te tam. Al doet Skeem het in deze ladder net even beter.
Nektar weet mijn aandacht dus niet vast te houden. Wellicht zit er ergens een terug kerend thema in het nummer, maar ik heb het niet opgemerkt.
Er doen blijkbaar ook nog korte nummertjes mee. En The Pineapple Thief weet duidelijk ook waarom dit best wel mooie nummer niet veel langer had moeten zijn.
Ook dit tweede deel van Blood Incantation vergeet ik maar weer meteen heeeeel snel
Ook van Peter Gabriel een kort nummer. Als hier gekozen was voor de Plays Live versie had dit de 4 punten gekregen.

12 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] +4
11 The Pineapple Thief - Too Many Voices +3
6 Peter Gabriel - Humdrum +1
5 Skeem - Statues
5 *shels - The Conference of the Birds
5 Saga - Perfectionist +2
0 Golden Earring - Nomad

50

12 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
12 The Pineapple Thief - Too Many Voices +1
9 Nektar - A Tab in the Ocean +3
6 Peter Gabriel - Humdrum
7 Skeem - Statues +2
5 Saga - Perfectionist
4 Golden Earring - Nomad +4

60

Toetsenist Robert-Jan Stips voegde tijdens zijn relatief korte lidmaatschap van Golden Earring een flinke dosis prog toe aan de sound van de band. Zeker op het album To The Hilt, waar Nomad op staat. Dit nummer heb ik altijd erg mysterieus gevonden, vooral door het wat spookachtige middenstuk. Echt een nummer dat het verdient om in alle rust met koptelefoon tot je te nemen.

Nektar is met afstand mijn leukste ontdekking van deze ladder. Die hoop (en verwacht) ik in de volgende ronde weer tegen te komen. Kijken hoe hij dan overeind blijft tegen zwaardere concurrenten.

14 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] +2
12 The Pineapple Thief - Too Many Voices
13 Nektar - A Tab in the Ocean +4
8 Skeem - Statues +1
5 Saga - Perfectionist
7 Golden Earring - Nomad +3

17 Nektar - A Tab in the Ocean +4
14 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
9 Golden Earring - Nomad +2
9 Skeem - Statues +1
8 *shels - The Conference of the Birds +3
5 Saga - Perfectionist

80

Wat een matige ladder deze keer, ik heb moeite om de punten uit te delen. Nektar is een hele positieve verrassing en gaat er dan ook met de volle buit vandoor. Weer zo'n typische underground en niche progband uit de jaren zeventig die ik aan mijn redelijk uitgebreide 'onbekende progacts'-arsenaal toe kan voegen. Topnominatie!

Een opmerking over het niet toekennen van punten aan Blood Incantation, ondanks dat dit album vorig jaar mijn album van het jaar was: in los verband vind ik dit gewoon heel moeilijk zo niet onmogelijk te beoordelen en doet het me vrij weinig. De kracht van Absolute Elsewhere is natuurlijk het epische, samenhangende karakter van de monsternummers. Om de individuele tablets losstaand te beoordelen, is daarom voor mij geen doen.

21 Nektar - A Tab in the Ocean +4
16 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] +2
12 Golden Earring - Nomad +3
9 Skeem - Statues
9 *shels - The Conference of the Birds +1
5 Saga - Perfectionist

90

21 Nektar - A Tab in the Ocean
16 The Pineapple Thief - Too Many Voices +4
16 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
15 Golden Earring - Nomad +3
11 Skeem - Statues +2
9 *shels - The Conference of the Birds
7 Peter Gabriel - Humdrum +1
5 Saga - Perfectionist

100

Ha, fijn om weer eens Nektar te luisteren. Was alweer lang geleden. Ik zie trouwens dat ik deze plaat nog helemaal niet heb: noch op cd, noch op vinyl. Poep! Dan moet daar maar eens snel verandering in komen.

Ja, ook ik vind het raar dat er gekozen is (ergo: gekozen moest worden) voor een deel van de compositie van Blood Incantation. Feitelijk is het slechts een deel van het geheel. Toevallig ontving ik, eindelijk!, afgelopen weekend het vinyl, op transparant geel vinyl. En ook op de back en de labels worden de twee composities als één track beschouwd: er is zelfs geen sprake van tablets, delen, segmenten of wat dan ook. Jammer dat Spotify, YouTube en andere social media omwille van de clicks en hits deze composities uit elkaar hebben getrokken. Het is verdomme geen Top 40.
https://i.discogs.com/rdzLO7H_AiTg7UKSNGsuUGHU5UNllt4h7XmFPYoimsU/rs:fit/g:sm/q:90/h:598/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTMyNDAy/MDkxLTE3MzM0MTA4/MTMtNjU4My5qcGVn.jpeghttps://i.discogs.com/BKNSh-WF4iwUT_zAFpqpYxguu8_nUI32EOxp4wSZ88g/rs:fit/g:sm/q:90/h:600/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTMyNDAy/MDkxLTE3MzM2MDYw/MjItNTM0NC5qcGVn.jpeg
Het nummer stopt dus ook volstrekt abrupt en dat klinkt als een verkrachting. De vijf minuten op zichzelf zijn wel gruwelijk gaaf, met synths-medewerking van Tangerine Dream-bandlid Thorsten Quaeschning. Die gozer is trouwens pas véél later TD-bandlid geworden (2005), dus zó illuster en opmerkelijk vind ik deze joint venture derhalve ook weer niet. Sterker: de beste albums van Tangerine Dream waren al verschenen nog voordat die Thorsten geboren was. Als het nu Edgar Froese was geweest die meewerkte. Maar ja, die is al tien jaar dood.

Ik ben groot, GROOT, zeg maar gerust ronduit IDOLAAT FAN van de deepcuts van de Earring albums van 1969 t/m 1973. Nog steeds het beste dat er ooit op rockgebied op Nederlandse bodem is verschenen. De drie platen daarna, Switch, To The Hilt en Contraband, heb ik minder grijs gedraaid. Maar ook die draag ik een warm, heel warm gloeiend hart toe. Het werk is alleen wat ongrijpbaarder, progressiever en wat AllDayWatcher al zei: mysterieuzer. Gaaf om 'Nomad' weer eens te horen.

*shels: sodeju? Dat is een binnenkomer! Nooit van gehoord, al komt de albumhoes mij ergens wel bekend voor. Deze postmetal is helemaal in mijn straat, dus helaas moet Frost* zijn plek afstaan voor favoriete band met een asterisk in de bandnaam. Staat die band nu op de tweede en laatste plek. Of weet iemand nog meer bandnamen met een *?

The Pineapple Thief: aardig miniatuurtje. Klinkt wel als een intermezzo tussen twee lange monstertracks.
Dit geldt ook voor het atmosferische popliedje van Peter Gabriel.
Skeem: lichtvoetige, upbeat neo-prog dat al bijna een kwart eeuw oud is. Dat hoor je er niet aan af. Leuke en frisse kennismaking. Wegens te sterke concurrentie eerloos ten onder.
Saga: ik wilde een flauwe grap maken dat ze hun songtitel (geen) eer aandoen. Indachtig hun veelal ver doorgevoerde klinisch, gelikte en boterzachte sound, gespeend van enige ongedwongenheid en natuurlijk enthousiasme. Maar nee, ik vind dit eigenlijk best een lekker nummer. Al zit het 'perfect geproduceerde geluid' mijn oren en hang naar schuurpapier wel enigszins in de weg.

22 Nektar - A Tab in the Ocean +1
16 The Pineapple Thief - Too Many Voices
20 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] +4
18 Golden Earring - Nomad +3
11 Skeem - Statues
11 *shels - The Conference of the Birds +2
7 Peter Gabriel - Humdrum
5 Saga - Perfectionist

110

23 Nektar - A Tab in the Ocean +1
24 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] +4
20 Golden Earring - Nomad +2
11 Skeem - Statues
14 *shels - The Conference of the Birds +3
5 Saga - Perfectionist

120

26 Nektar - A Tab in the Ocean +3
24 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
22 Golden Earring - Nomad +2
18 *shels - The Conference of the Birds +4
12 Skeem - Statues +1
5 Saga - Perfectionist

26 Nektar - A Tab in the Ocean
22 Golden Earring - Nomad
21*shels - The Conference of the Birds +3
20 The Pineapple Thief - Too Many Voices +4
13 Skeem - Statues +1
9 Peter Gabriel - Humdrum +2
5 Saga - Perfectionist

29 Nektar - A Tab in the Ocean 3
26 Golden Earring - Nomad 4
22*shels - The Conference of the Birds 1
20 The Pineapple Thief - Too Many Voices
13 Skeem - Statues
11 Peter Gabriel - Humdrum +2
5 Saga - Perfectionist

Go Stipsie Go!

31 Nektar - A Tab in the Ocean +2
27 Golden Earring - Nomad +1
25 *shels - The Conference of the Birds +3
13 Skeem - Statues
11 Peter Gabriel - Humdrum
9 Saga - Perfectionist +4

Van deze stand snap ik niet zoveel, maar dat zal wel aan mij liggen.

33 Nektar - A Tab in the Ocean +2
31 Golden Earring - Nomad +4
28 *shels - The Conference of the Birds +3
25 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] +1
13 Skeem - Statues
11 Peter Gabriel - Humdrum
9 Saga - Perfectionist

170

Nektar - De mij onbekende en automatische inclusie van de Progarchives gaat aan kop. Toevallig staat dit album in mijn 'nog luisteren'-mapje waar ik dankzij de ladders geleidelijk aan wat af kan strepen. Het ruimtelijke, avontuurlijke karakter en de zwaardere ondertonen kunnen mij zeer bekoren. Had van mij hier en daar nog zwaarder gemogen.

Blood Incantation - Zonde dat dit nu pas opvalt natuurlijk. De vorige ladder met Tablet I had ik al beoordeeld op basis van de enige juiste versie: de volledige versie. Met specifiek Tablet II als losstaand nummer kan ik niet zoveel. Als andere nummers niet weten te overtuigen krijgt deze nominatie de kliekjes, want punten geven aan iets wat mogelijk wordt omgezet naar de volledige versie is zinloos. Tevens zou ik niet rouwig zijn als de non-metal tablet eruit wordt gestemd.

Golden Earring - Hier keek ik al een tijdje naar uit. Het verbaast mij dat de Golden Earring bij een NL/BE publiek geen enkel nummer in de top 300 heeft staan. Want zoals te horen is hebben de beste heren fantastische prognummers geschreven. Supernominatie. 4 punten.

*shels - Vooruit, randje prog. En een portie metal helpt altijd, daar maken we graag een uitzondering voor. In het verleden had ik een paar nummers van de paarse buffels geluisterd, maar dit is veel en veel beter. Geen sterke albumscore op MuMe, bij gebrek aan meer van zulke nummers of is de wereld gek?

The Pineapple Thief - Gezapige uitvoering van een saaie compositie. Een progsong met borsthaar duurt minstens 10 minuten, dat is inmiddels wel bekend.

Skeem - Een opgedofte popsong gekneed in fanfare en circus melodieën. Proggehalte is in de eerste helft nihil, maar vanaf de tweede helft weet het nummer zich op instrumentaal vlak te vergelden. Eindoordeel: ok.

Peter Gabriel - Er zit een aardig stukje in vanaf de 2e minuut, maar voor de rest heeft het veel te weinig borsthaar.

Saga - 'Humble Stance' kwam eerder langs en die vond ik nog best te pruimen, maar dit klinkt een partij oubollig. Wat een wollige, fletse productie, die was mij eerder niet zo opgevallen.

35 Nektar - A Tab in the Ocean 2
31 Golden Earring - Nomad
28 *shels - The Conference of the Birds
28 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] 3
15 Peter Gabriel - Humdrum 4
13 Skeem - Statues
10 Saga - Perfectionist 1

35 Nektar - A Tab in the Ocean
32 Golden Earring - Nomad 1
28 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
22 The Pineapple Thief - Too Many Voices 2
19 Peter Gabriel - Humdrum 4
13 Skeem - Statues
13 Saga - Perfectionist 3

38 Nektar - A Tab in the Ocean 3
32 Golden Earring - Nomad
30 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II] 2
23 Peter Gabriel - Humdrum 4
22 The Pineapple Thief - Too Many Voices
14 Skeem - Statues 1
13 Saga - Perfectionist

39 Nektar - A Tab in the Ocean 1
36 Golden Earring - Nomad 4
30 Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
30 *shels - The Conference of the Birds 2
23 Peter Gabriel - Humdrum
22 The Pineapple Thief - Too Many Voices
17 Skeem - Statues 3
13 Saga - Perfectionist

Binnenkort, nou ja, volgend jaar ga ik voor het eerst naar Golden Earring. Op uitnodiging van mijn dochter die groot fan is van Maan, Son Mieux en Davina Michelle. Zelf hoop ik dat Guus M. met zijn zachte G een gigantische progboost aan Nomad gaat geven! Ik had dit liedje nog nooit gehoord, schande! ik moet me serieus gaan verdiepen in hun euvre. Ik ken alleen de hits maar als ze dit soort knallers gaan spelen wil ik wel meezingen natuurijk, is het niet met Guus dan maar met Frank Lammers...

41Nektar - A Tab in the Ocean +2
36 Golden Earring - Nomad
30 *shels - The Conference of the Birds
27 Peter Gabriel - Humdrum +4
25 The Pineapple Thief - Too Many Voices +3
17 Skeem - Statues
14 Saga - Perfectionist +1

220

42 Nektar - A Tab in the Ocean +1
36 Golden Earring - Nomad
30 *shels - The Conference of the Birds
30 Peter Gabriel - Humdrum +3
29 The Pineapple Thief - Too Many Voices +4
17 Skeem - Statues
16 Saga - Perfectionist +2

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 18 maart 19:00 uur

230

43 Nektar - A Tab in the Ocean +1
38 Golden Earring - Nomad +2
34 Peter Gabriel - Humdrum +4
33 *shels - The Conference of the Birds +3
29 The Pineapple Thief - Too Many Voices
17 Skeem - Statues
16 Saga - Perfectionist

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 18 maart 19:00 uur

240

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.