MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 23 (tweedaags):

16 Katatonia - Brave
14 The Decemberists - Joan in the Garden 4
13 Mantis - Island Suite 3
9 Sleep Token - Take Me Back To Eden
9 Barock Projects - Carry On 2
8 Earthside - The Lesser Evil 1
1 Illuminae - Blood on Your Hands
0 District 97 - Ghost Girl

Nieuwe ladder vanaf: zondag 16 maart 19:00 uur

17 Katatonia - Brave +1
17 The Decemberists - Joan in the Garden +3
15 Mantis - Island Suite +2
9 Sleep Token - Take Me Back To Eden
13 Barock Projects - Carry On +4
8 Earthside - The Lesser Evil

80

20 Katatonia - Brave +3
18 The Decemberists - Joan in the Garden +1
15 Mantis - Island Suite
13 Barock Projects - Carry On
12 Earthside - The Lesser Evil +4
11 Sleep Token - Take Me Back To Eden +2

90

Dit album van Earthside vind ik echt een meesterwerk in de hedendaagse progmetal. Brave bevestigt mijn eerdere opmerking:
ProGNerD schreef:

Katatonia heb ik een beetje een zwak voor, al hoewel ze beter (eerder) werk hebben.

Sleep Token was in 2023 een mooie ontdekking voor mij en dit nummer van The Decemberists was de verrassing in deze ladder.

20 Katatonia - Brave
19 The Decemberists - Joan in the Garden +1
18 Mantis - Island Suite +3
14 Earthside - The Lesser Evil +2
11 Sleep Token - Take Me Back To Eden
4 District 97 - Ghost Girl +4

100

District 97 is een behoorlijk onbekend bandje zie ik, maar hun bijdrage hier bevalt me prima. Fascinerend nummer dat me bij vlagen doet denken aan No Doubt ten tijde van Tragic Kingdom (toen ik het nog een goede band vond). Maar ik zal vast de enige zijn die dat heeft .

The Decemberists heb ik vorig jaar leren kennen via hun nieuwe album, dat toen maar net buiten mijn top 10 is geëindigd. Joan in the Garden vind ik een geniaal nummer, alleen hadden ze echt dat tussenstuk van pakweg 10:00 tot 15:30 er uit moeten laten. Dat haalt alle vaart en spanning eruit en kost hen in deze ladder een paar punten.

23 The Decemberists - Joan in the Garden +4
22 Katatonia - Brave +2
21 Mantis - Island Suite +3
14 Earthside - The Lesser Evil
5 District 97 - Ghost Girl +1

110

27 The Decemberists - Joan in the Garden +4
24 Katatonia - Brave +2
24 Mantis - Island Suite +3
14 Barock Projects - Carry On +1
5 District 97 - Ghost Girl

120

Ik zou willen dat ik wat positiever kon schrijven want dat doe ik meestal niet. Het is gelukkig het geval dat 4 nummers hier prima zijn maar de andere 4 zijn nou niet echt om naar over huis te schrijven met District 97 als dieptepunt, dit is de minste van alle die ik tot nu toe heb moeten aanhoren en dan tel ik dat ene Ambient nummer wat ik denk 2 weken terug langs kwam die hier niet hoort mee. Sleep Token klonk als Imagine Dragons op de radio.

The Decemberists is hier zeer goed! Zou ik zo weer naar willen luisteren.

30 The Decemberists - Joan in the Garden 3
28 Katatonia - Brave 4
25 Mantis - Island Suite 1
14 Barock Projects - Carry On
13 Sleep Token - Take Me Back To Eden 2

130

33 The Decemberists - Joan in the Garden +3
32 Katatonia - Brave +4
27 Mantis - Island Suite +2
15 Earthside - The Lesser Evil +1
14 Barock Projects - Carry On
13 Sleep Token - Take Me Back To Eden

140

36 The Decemberists - Joan in the Garden +3
32 Katatonia - Brave
28 Mantis - Island Suite +1
15 Earthside - The Lesser Evil
18 Barock Projects - Carry On 4
13 Sleep Token - Take Me Back To Eden
3 Illuminae - Blood on Your Hands 2

40 The Decemberists - Joan in the Garden +4
32 Katatonia - Brave
28 Mantis - Island Suite
16 Earthside - The Lesser Evil +1
20 Barock Projects - Carry On +2
16 Sleep Token - Take Me Back To Eden +3
3 Illuminae - Blood on Your Hands

42 The Decemberists - Joan in the Garden +2
36 Katatonia - Brave +4
28 Mantis - Island Suite
19 Earthside - The Lesser Evil +3
21 Barock Projects - Carry On +1
16 Sleep Token - Take Me Back To Eden

42 The Decemberists - Joan in the Garden
38 Katatonia - Brave +2
29 Mantis - Island Suite +1
22 Earthside - The Lesser Evil +3
21 Barock Projects - Carry On
20 Sleep Token - Take Me Back To Eden +4

Nieuwe ladder vanaf: zondag 16 maart 19:00 uur.

180

Ik wil zo graag punten toekennen aan Janneke in de Tuin, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om dit écht goed te kunnen vinden. Het stuk bevat wonderschone momenten, prachtige passages en mooie opbouwingen, maart het mijmert bij wijlen te lang door zonder noemenswaardige richting of spanning. Echt jammer, want er had zoveel potentie in gezeten om meer uit de compositie te halen.

District 97 bungelt onderaan en zegt mij helemaal niks. Ik vind het wel sympatiek eigenlijk wat hier gebeurt. Voor de verandering eens een zangeres in ons vermidden, maar tsjongejonge wat is die zang toch platgeproduceerd zeg. Op het lelijke af bijna, en het begon nog zo veelbelovend met die prima zangpartij in het intro. In het vervolg wil de compositie zich maar moeilijk ontvouwen en vind ik het geheel wat stroef en moeizaam overkomen. En dat terwijl ik heel veel dingen hoor die ik ontzettend gaaf vind: springerige en eigenzinnige baslijnen en frivole en melodieuze keyboardlijnen behoren tot de progingrediënten waar ik altijd een zwak voor heb gehad en naar alle waarschijnlijkheid voor zal blijven houden. Al met al geen straf om naar te luisteren dus, maar hier had gevoelsmatig - net zoals bij het vorige nummer - meer uit gehaald kunnen worden.

Dankzij de introductie van de Island Suite waan ik me al helemaal op de stranden van Ameland (dat is tenslotte lekker dichtbij). Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden, want ik heb een hekel aan het strand. De band laat me die negatieve gevoelens gelukkig snel vergeten, want wat volgt is een lekkere opzwepende en funky jam die alle kanten opgaat. Het is me een raadsel waarom ervoor gekozen is om die keyboards soms zo'n gek schizofreen effect mee te geven, maar dat is gelukkig niet de hele tijd zo en derhalve kan ik daar nog wel doorheen luisteren. Wat overblijft is gewoon een uitmuntende jamsessie die groovet als een tiet en boordevol smaakvolle melodieën zit die mij heel vrolijk en blij maken. Een aangename verrassing, dit werkje van Mantis, die komt op de luisterlijst en er met punten vandoor gaat! En mijn dank gaat uit naar cosmopolitische muzikale duizendpoot EvilDrSmith voor de nominatie.

Earthside is dan weer wel een bekende naam voor me. De band komt steevast op de proppen met uitgekiende composities, voorzien van prachtige arrangementen, geweldige songstructuren en een productie om door een ringetje te halen. Een heel album van de band vind ik over het algemeen wat teveel van het goede, ten eerste omdat het muziek is die veel vergt van een luisteraar (er gebeurt ontiegelijk veel) en ten tweede omdat we het over 77 minuten aan muziek hebben (in de regel vind ik dat te lang voor een album). Maar losse nummers, zo in een ladderformat, gaan er bij mij in als koek. Ook dit was weer een zeer aangename luisterervaring, waarbij met name de blazersectie mij zéér positief verraste. Het was dan ook alweer een tijdje geleden dat ik hiernaar heb geluisterd, maar ik was even vergeten hoe goed Earthside het bij me doet, ware het dus niet dat het op albumniveau net niet botert tussen mij en de band. Goed voor drie punten is het wel, ware het niet dat de band een meesterwerk voor zich moet dulden.

Een poosje geleden had ik het met een vriend van mij nog over Katatonia. Ik zei tegen hem dat het mijn band gewoon niet is, omdat het me allemaal veel te tam en op veilig gespeeld is, hoewel ik de band wel moet nageven de kwaliteit te hebben om een unieke herfstachtige sfeer te scheppen die weinig bands gegeven is. Het wat oudere werk, waar dit Brave ook onder geschaard kan worden, past dan weer veel beter binnen mijn straatje. Het helpt natuurlijk ook dat wanneer je voor growls kiest, je kunt rekenen op de beste gromboerder die de metalscene ooit heeft gekend: Mikael Åkerfeldt, een goede vriend van Katatonia-meesterbrein Jonas Renske. Dit nummer kan mij in ieder geval niet lang genoeg duren, en de tijd van het jaar gedoogt het nog net om intens te kunnen genieten van de heerlijk melancholische en winterse taferelen die muzikaal worden geschetst. Het eindigt nipt achter Earthside en dus geen drie punten, maar die hadden in menig ander geval wel op zijn plaats geweest.

Blikvanger en hoogtepunt van deze ladder is voor mij zonder meerSleep Token. Vorig jaar heb ik dit album helemaal stuk geluisterd en tot op de dag van vandaag verveelt het me geen moment. Persoonlijk had ik hier liever The Summoning of Ascensionism gezien, maar soit. Ik wil hier niet verder in detail treden, zie daarvoor mijn bericht op de albumpagina van 20 december 2023 als je geïnteresseerd bent. Wel wil ik nog iets kwijt over de productie van de plaat, want die concurreert namelijk met de beste producties die ik ooit gehoord heb. Een fabelachtig goed nummer voorzien van een hogeschoolproductie, dat schreeuwt om een cum laude beoordeling. En vier punten alhier.

De inkt en puf is hier nu toch wel wat op op dit tijdstip en na een lange dag, dus ik laat het er voor nu bij. Mijn puntenontvangers heb ik in ieder geval kunnen verantwoorden, dus missie geslaagd. Trusten mensen.

46 The Decemberists - Joan in the Garden +4
41 Katatonia - Brave +3
29 Mantis - Island Suite
23 Barock Projects - Carry On +2
22 Earthside - The Lesser Evil
20 Sleep Token - Take Me Back To Eden
6 District 97 - Ghost Girl +1

190

Even een waarschuwing vooraf voor de volgende ladder: de Spotify lijst bevat het verkeerde nummer van Blood Incantation - The Stargate [Tablet I], terwijl het [Tablet II] moet zijn deze keer. Tablet I is eerder al aan de beurt geweest...

(kun je dit aanpassen ABDrums ?)

48 The Decemberists - Joan in the Garden +2
41 Katatonia - Brave
32 Mantis - Island Suite +3
27 Barock Projects - Carry On +4
6 District 97 - Ghost Girl
4 Illuminae - Blood on Your Hands +1

ProGNerD schreef:
Even een waarschuwing vooraf voor de volgende ladder: de Spotify lijst bevat het verkeerde nummer van Blood Incantation - The Stargate [Tablet I], terwijl het [Tablet II] moet zijn deze keer. Tablet I is eerder al aan de beurt geweest...

(kun je dit aanpassen ABDrums ?)

Geregeld! Zowel The Stargate als The Message zijn overigens gewoon twee volledige op zichzelf staande nummers, dus ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom jullie de losse tablets hebben genomineerd in plaats van de volledige versies. De band knipt dat natuurlijk in stukjes op om meer streams te kunnen genereren, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk om drie individuele nummers gaat... Gemiste kans.

51 The Decemberists - Joan in the Garden +3
45 Katatonia - Brave +4
33 Mantis - Island Suite +1
27 Barock Projects - Carry On
6 Illuminae - Blood on Your Hands +2

210

ABDrums schreef:

Geregeld! Zowel The Stargate als The Message zijn overigens gewoon twee volledige op zichzelf staande nummers, dus ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom jullie de losse tablets hebben genomineerd in plaats van de volledige versies. De band knipt dat natuurlijk in stukjes op om meer streams te kunnen genereren, maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk om drie individuele nummers gaat... Gemiste kans.

Oeps, da's inderdaad erg jammer...

Eigenlijk zou Bonk's nominatie dus het volledige The Stargate moeten zijn en die van mij het volledige The Message.

Kan dit evt. nog aangepast worden Casartelli ?: daarmee zou recht worden gedaan aan dit briljante werkstuk

Zeg, wat zijn dit voor flauwekulligheidjes? Een indiebandje op de eerste plek? Het wordt steeds maller hier. Lang, laaang geleden deze band wel eens gecheckt, omdat een collega van mijn bijbaantje (in een platenzaak) er helemaal ondersteboven van was, maar dan praten we over dik 20 jaar geleden. Ik kon me de impact bij hem beter herinneren dan wat het met mij deed. Ik zie dat ik nog wel een oud cd'tje van de band heb (uit 2006), maar volgens mij heb ik die nooit gedraaid.
Na deze 20 minuten ga ik dat... zeker wel doen! Jee, wat is dit een revelatie! Met heerlijk experimentele GY!BE-vaagheden halverwege het nummer als bonus. En ik zie op dat cd'tje dat ik heb ook een paar nummers die de tienminutengrens passeren, dus ze waren al veel langer lang van stof.
Dus 50tracks: bedankt voor de nominatie. Deze band krijgt van mij een herkansing.

En wat schreef ik eergister ook alweer over Katatonia? Iets over zwak enzo? Welnu, dat geldt natuurlijk niet voor hun begindagen, toen was het een uitstekend epigoon van de Yorkshire Doom scene. Helemaal op deze plaat waar de grunts werden geleverd door een of andere onbekende snuiterd die luisterde naar de naam Mike Åkerfeldt. Gottegot, wat is deze band toch afgegleden naar een narcoleptisch niveau.

Toch geef ik mijn eigen nominatie de volle mep, al kreeg het van The Decemberists zeer geduchte concurrentie.

Barock Projects: leuke prog die zijn naam eer aandoet.
Earthside: ik haal deze band altijd door elkaar met Earthride. Die laatste band speelde vette stonerdoom, dus ik moest weer even schakelen. Maar deze band met een s in het midden is ook prima genietbaar.
Distric 79: ook redelijk genietbaar, maar ik vraag me af waarom dit nummer elf minuten in beslag neemt. Op d'een of d'andere manier denk ik: dit heeft de vibe en stijl dat ook in een reguliere songlengte van vier minuten gegoten kan worden. Alsof ik het liedje nu drie keer achter elkaar hoor. En dan nóg presteren ze het om het liedje abrupt af te laten lopen.
Illuminae: ah, female fronted metal, aka gothic metal, aka lekkere chickmetal. Twintig jaar geleden was ik ongetwijfeld enthousiaster dan nu geweest. Ach, ik gooi het wel weer onder de noemer genietbaar.

54 The Decemberists - Joan in the Garden +3
47 Katatonia - Brave +2
37 Mantis - Island Suite +4
21 Sleep Token - Take Me Back To Eden +1
6 Illuminae - Blood on Your Hands

220

ABDrums schreef:
(quote)

Casartelli schreef:

- Voor de afbakening van de nummers: in principe is één nummer één nummer als het als zodanig hier op MuMe in een tracklist staat. Afwijking hiervan alleen met goede argumenten.

55 The Decemberists - Joan in the Garden +1
51 Katatonia - Brave +4
40 Mantis - Island Suite +3
24 Earthside - The Lesser Evil +2
21 Sleep Token - Take Me Back To Eden

230

The Decemberists - De eerste helft is wel aardig, maar nergens opzienbarend. Vanaf het middenstuk volgt een voor mij volstrekt onbegrijpelijke keuze; een minimalistische ambient sectie. Wat is nou de meerwaarde van zulke contrasterende en seperate secties die als los zand aan elkaar geplakt zijn? Minuten lang wordt het geduld beproefd totdat de slaap bijna meester wordt van de luisteraar. Dan komt het slotstuk waar zogezegd het beste voor het laatst is bewaard, maar het kwaad is al geschied.

Katatonia - Warempel, metal voert bijna de ladder aan? Er wordt voortdurend gegrunt en bevat geen greintje positiviteit, maar dat mag de pret ditmaal niet drukken. Is het de bekendheid en waardering van Katatonia in het algemeen of specifiek de zangkunsten van Åkerfeldt die de punten in de wacht slepen? Of begint de waardering voor metal gestaag te groeien? Op de Progarchives werd Katatonia jarenlang niet aangezien voor een progband, totdat 'The Fall of Hearts' uitkwam. Voldoende reden om de oude albums bij nader inzien als 'progressive metal' te labelen. Deze bedrieglijke retoriek laat ik in het voordeel van de 'twijfel' werken: 4 punten.

Mantis - Misschien wel de eerste keer dat ik Fijische muziek hoor. Energieke en exotische jamprog waar weinig op aan te merken is. Tegelijkertijd vind ik dit soort bandjes altijd zulke weinigzeggende nummers hebben, het is niet meer dan onderhoudend spelplezier.

Barock Projects - Er wordt een hoop moderne progrock aangedragen. Op zich leuk om zodoende een beetje bij te blijven met wat er speelt, maar ik merk dat ik vaak noch warm noch koud word van deze neo-prog met overmatig veel aandacht voor de productie en weinig aandacht voor originaliteit en inventiviteit.

Earthside - Dat dit nummer niet in de bovenste helft staat toont aan dat het deelnemersveld een andere groep progliefhebbers is dan elders op Musicmeter. Een gemiddelde van 4,11* op 37 stemmen en vele positieve reacties van actieve gebruikers die hier afwezig zijn geeft te denken.

Sleep Token - Nee, dit vind ik zeker niet een van de best geproduceerde platen aller tijden. Het klinkt bijzonder statisch en gekunsteld. Toegegeven vind ik dit een draak van een plaat, maar dit nummer is nog net oké zolang het bij een keer luisteren blijft.

District 97 - Nog zo'n lelijke pseudo-artistieke hoes. De muziek past er goed bij. Schelle digitale productie en saaie start-stop melodieën die tamelijk naar de achtergrond gemixt zijn. Afgaand op de tekst kan het verhaal met de helft van de tijd verteld worden. De zangeres doet haar best om het verhaaltje kracht bij te zetten, maar instrumentaal blijft het allemaal zo ver achtergesteld dat de speelduur met gemak gehalveerd kon worden.

Illuminae - De hoes verraadde het al. Een hoop productionele poespas en clichématige teksten...

Dat dit fantastische epos van The Decemberists en Katatonia in de smaak zouden vallen was vooraf bekend. Dat geldt niet voor Sleep Token en Mantis, maar die deden dat ook. Dat kostte Barock Project en Earthside de punten, die ze in menig andere ladder wel gepakt zouden hebben.

59 The Decemberists - Joan in the Garden +4
52 Katatonia - Brave +1
43 Mantis - Island Suite +3
24 Earthside - The Lesser Evil
23 Sleep Token - Take Me Back To Eden +2

240

62 The Decemberists - Joan in the Garden +3
52 Katatonia - Brave
43 Mantis - Island Suite
26 Earthside - The Lesser Evil +2
23 Sleep Token - Take Me Back To Eden
10 District 97 - Ghost Girl +4
7 Illuminae - Blood on Your Hands +1

Geen tijd gehad om te luisteren dus te stemmen. Heel weekend wezen wandelen.

Ik zet de Ladder er gewoon op. Ik zag dat Casartelli nog lag uit te slapen en vandaag nog niet op de site was geweest (die moderators van tegenwoordig.. tssskkk).

Misschien wijs om eerst even te wachten met stemmen tot onze Grote Spelleider iets van zich heeft laten horen. De man is behoorlijk getrouw, gekend en standvastig in de spelregels. Wie weet past hij het aan.

Dus..

Ronde 0 - Ladder 24 (tweedaags):

Golden Earring - Nomad
Skeem - Statues
*shels - The Conference of the Birds
Saga - Perfectionist
Nektar - A Tab in the Ocean
The Pineapple Thief - Too Many Voices
Blood Incantation - The Stargate [Tablet II]
Peter Gabriel - Humdrum

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 18 maart 19:00 uur.

Wat betreft de twee nummers van het laatste Blood Incantation album: volgens mij worden er goede argumenten aangedragen om beide nummers als geheel te nomineren en te beoordelen, en kan worden afgeweken van de spelregel. Nog een argument is dat 'The Stargate' is uitgebracht als een geheel zonder 'tablet I/II/III' met bijbehorende videoclip. De regel is uiteindelijk arbitrair, want als je een strategische correctie zou aanbrengen mag het wel. Zie bijvoorbeeld de formulering van 'Island Suite' bij Mantis - Turn Onto Music uit deze ladder.

Apollo schreef:
Sleep Token - Nee, dit vind ik zeker niet een van de best geproduceerde platen aller tijden. Het klinkt bijzonder statisch en gekunsteld.

Volgens mij luisteren wij dan naar twee verschillende nummers. Onbegrijpelijk commentaar.

ABDrums schreef:
Volgens mij luisteren wij dan naar twee verschillende nummers. Onbegrijpelijk commentaar.

Twee verschillende oren. Sleep Token is bij uitstek een band waar de meningen enorm uiteenlopen. Zo ook tussen ons twee, terwijl wij het vaak eens kunnen zijn.

Apollo schreef:
(quote)

Twee verschillende oren. Sleep Token is bij uitstek een band waar de meningen enorm uiteenlopen. Zo ook tussen ons twee, terwijl wij het vaak eens kunnen zijn.

Tsja dat laatste klopt ook als een bus, want ik ben het eigenlijk eens met alle drie deze opmerkingen.

Toch even voor de volledigheid; ik heb bewust alleen Tablet I genomineerd, omdat de regels dit aangeven. Je kan wat mij betreft niet met terugwerkende kracht je nominaties gaan veranderen en al helemaal niet als de ladder waar één van deze nummers in zat al lang en breed gespeeld is.

Wat mij betreft beide nummers van Blood Incantation. Lijkt me logischer dan 2x een tablet.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.