MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
legian schreef:
(quote)

Een beetje levendigheid mag toch ook wel in een topic als dit.

Ja zeker!

Maar ik moet me nu al zorgen maken over in pek en veren naar de uitgang gedragen te worden...

Nee hoor, waarom zou je?
Of moeten we allemaal maar gewoon alleen maar de puntjes op tellen.

Nee hoor, niemand die dat zegt.

Laten we het hier nou niet allemaal zo serieus nemen.

Precies en ook niet teveel met aannames strooien

Apollo schreef:
(quote)

Nog overwogen, maar vond ik toen geen prog. Nu wel. Volgende keer beter.

Denk dat als iets Prog is in de BM dan is het deze band met dat ene album wel. Ik heb This Entire Fucking Battlefield als favoriet. Wel leuk dat ie ook in de top 6 staat op RateYouMusic in de all time charts van dat genre trouwens. Ik neem aan dat jij ook een account hebt op die site? Toen ik je nominaties zag zou dat wel moeten!

Floydje schreef:
Denk dat als iets Prog is in de BM dan is het deze band met dat ene album wel. Ik heb This Entire Fucking Battlefield als favoriet. Wel leuk dat ie ook in de top 6 staat op RateYouMusic in de all time charts van dat genre trouwens. Ik neem aan dat jij ook een account hebt op die site? Toen ik je nominaties zag zou dat wel moeten!

Ik vind een Dødheimsgard, Arcturus en Enslaved, of obscure bands zoals Diabolical Masquerade en Fleurety betere voorbeelden van prog in black metal. Weakling kan zeker meegeteld worden. Mijn favoriete track wisselt nogal, ik heb niet een sterke voorkeur maar 'This Entire Fucking Battlefield' is wel een van de opties! Ik heb geen RYM-account, MuMe is tijdrovend genoeg. Hier zijn we ook niet zo gek om 'Filosofem' op #1 in de charts te zetten.

Ronde 0 - Ladder 3 (tweedaags):

47 Kansas - Magnum Opus +3
44 Green Carnation - Lullaby In Winter + 4
28 Dream Theater - A View from the Top of the World
27 Enslaved - Norvegr +2
24 Willowglass - The Maythorne Cross
22 Egg - A Visit to Newport Hospital
19 Kate Bush - Running Up That Hill +1
9 Teramaze - Hands Are Tied

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 4 februari 19:00 uur.

220

Gewoon soms lekker luisteren, beseffen dat je bepaalde nummers nooit meer zal horen, punten verdelen en op naar de volgende.

Volgende is helemaal herkenbaar:
Apollo schreef:
Dream Theater - De gitaarpingels zijn tof, maar dit nummer voelt zo richtingloos. Willekeurig aaneengeregen secties die opeens 20 minuten in beslag nemen. Eigenlijk is het niets meer dan jamsessie -> gitaarsolo! -> jam -> LaBrie-> jam -> LaBrie -> gitaarsolo! -> jam -> nog een keertje jam -> gitaarsolo! -> LaBrie... Zit je dan voor de derde keer naar de tijd te kijken, ben je nog niet eens halverwege...
Soms heb ik weleens het gevoel dat LaBrie de studio in komt, zich afvraagt welke tekst nu op wederom dezelfde melodie hij uit zijn hoofd mag gaan leren, dat inzingt en weer terug gaat naar de KFC ofzo met zijn salariszakje.

Kate Bush... Ik ben zelfverklaard fan, zou alles doen om met haar samen KFC bij het ontbijt te nemen, hou van haar muziek, ben niet zo fanatiek als Deranged maar vind haar ook de Vrouw der vrouwen in de wereld van welke muzieksoort dan ook. En alhoewel ik het nummer nu al zo'n 2784565 keer heb gehoord ga ik altijd vrolijk huppelen als ik de eerste drums van het nummer hoor. 1 puntje dan..

51 Kansas - Magnum Opus +4
44 Green Carnation - Lullaby In Winter
29 Dream Theater - A View from the Top of the World 1
27 Enslaved - Norvegr
27 Willowglass - The Maythorne Cross 3
24 Egg - A Visit to Newport Hospital 2
19 Kate Bush - Running Up That Hill

230

vigil schreef:
Ja zeker!

Gelukkig

Nee hoor, waarom zou je?

Er word hier een nogal angstvallige ervaring gedeeld.

Nee hoor, niemand die dat zegt.

Dat is fijn, kan ik gewoon weer nummers oubollig benoemen.

Precies en ook niet teveel met aannames strooien

Ja sorry, het zout was op en aangezien het vriest moest ik ergens mee strooien. En aannames kan ik makkelijk aankomen.

Ok even iets serieuzer dan. Ik werd getriggerd door de term rasechte Prog. Uit voorgaande edities is wel duidelijk geworden dat Prog niet een eenduidige omlijning heeft. Dus rasechte prog intrigeert me dan wel als term. Vandaar mijn (dacht ik toch wel vrij duidelijk) sarcastische vraagstelling. Maar de reacties die volgde gaven mij het idee dat het onderwerp gevoelig ligt en er vooral niet op ingegaan moet worden. Het is niet mijn bedoeling om hier een hele discussie te starten of dit specifieke nummer wel of niet prog is. Maar gewoon om het onderwerp wat verder uit te diepen. Beetje ontdekken hoe andere hier Prog ervaren of zien en dergelijke.

Als velen hier het onderwerp liever niet behandeld zie worden (omdat het oude koeien zijn, er toch geen antwoord op komt, het al te vaak is gevoerd, sommige andere meningen niet kunnen respecteren of wat voor reden dan ook) is dat prima. Dan houd ik me tekstuele bek wel dicht erover.

Ik dacht gooi even een luchtige knuppel in het hoenderhok Beetje de levendigheid erin houden.

Casartelli (moderator)
legian schreef:
Beetje ontdekken hoe andere hier Prog ervaren of zien en dergelijke.
Misschien, in aanvulling op mijn eerdere verwijzing nog even een woordje over Kate Bush. Tenslotte ben ik er verantwoordelijk voor dat ze hier staat... weliswaar als spelleider en niet als deelnemer, maar toch...

De Progarchives-klassiekers doen (op één editie na) vanaf de eerste Prog Ladder mee. Ik heb toen ook de regels verzonnen volgens welke ze instromen en nu, tien jaar later, vind ik ze eigenlijk wel mooi werken. Het rijtje van dit jaar is enerzijds een mix van obscure nummers uit obscure genres, waarbij je toch hoopt dat het ons allen helpt iets verder te kijken dan de neus lang is, maar anderzijds ook van bands die tot enige verbazing niet (meer) in de lijst staan, ook door niemand genomineerd zijn, maar die toch wel een redelijke klassiekerstatus hebben (ik noem dit jaar een Sylvan en een Transatlantic).

Kate Bush stroomde in namens de Crossover Prog, wat in grote lijnen een beetje de gevoelswaarde prog-light heeft (Supertramp, The Alan Parsons Project, dat soort werk). Dat scheelt niet zo veel met het nog wat lichtzinniger Prog Related, behalve dan dat de autoriteiten aldaar een scheidslijn getrokken hebben, waarbij Crossover Prog wel prog is en Prog Related niet. Daar kun je natuurlijk van alles van vinden (als ik bijvoorbeeld zie dat Kate Bush binnen de scheidslijn valt en 10cc erbuiten, dan zou ik dat gevoelsmatig zelf toch andersom geplaatst hebben), maar voor mijn gevoel klopt de gebruikelijke ongeveer 80 procent wel.

legian schreef:

Wat is prog?

Noordkaap - Wat Is Prog?

Ja, Sylvan! Ach, ook die geweldenaar ben ik helemaal vergeten. Maar ja, ik had nog wel tien geweldige artiesten en/of nummers op kunnen voeren. En Kate. Als een van de weinige zangeressen vind ik haar geweldig. En ze staat nu eenmaal in de lijst. Dus, iemand vond dit prog genoeg.

Ik mag graag nog 24 jaar naar haar luisteren.

Casartelli schreef:
ik noem dit jaar een Sylvan

Kuch... Sylvan heeft al jaren niets nieuws, kuch, kuch, daarentegen een afgeleide wel, kuch, kuch.

Ik noteer alvast 4 punten van Casartelli voor Marco.

Casartelli (moderator)
musicborst schreef:
Sylvan heeft al jaren niets nieuws
Maar wat zou dat...?

Casartelli (moderator)

54 Kansas - Magnum Opus +3
44 Green Carnation - Lullaby In Winter
31 Willowglass - The Maythorne Cross +4
29 Dream Theater - A View from the Top of the World
28 Enslaved - Norvegr +1
26 Egg - A Visit to Newport Hospital +2
19 Kate Bush - Running Up That Hill

240

Van Willowglass, met een uitgesprokener en meeslepender geluid dan veel andere instrumentale prog, geniet ik nog met enige regelmaat. Degenen bij wie The Maythorne Cross in de smaak vielen, kunnen gerust de rest van het Book of Hours-album ook eens proberen.
Ik las iets over ADHD-prog, dat is de kwaliteit van de klassieke Kansas mooi samengevat. Ze hebben nog wel betere dan dit nummer met pretentieuze titel.
Egg is prettig vintage (oubollig?), maar in mijn oren ook weer niet zo heel opvallend.
Enslaved laat letterlijk niet het achterste van de tong zien. Daarmee heb je wel een aardig stukje instrumentale muziek, dat zonder context toch wat kaal aanvoelt. Ten opzichte van Green Carnation dan maar het voordeel van de twijfel.
Lullaby in Winter is wel ok, al had deze mijn interesse in de band waarschijnlijk niet aangewakkerd zoals The Quiet Offspring en Light of Day, Day of Darkness (die overigens gewoon in de lijst staat) dat wel deden.
Kate Bush heb ik redelijk hoog zitten, maar van Running Up That Hill ben ik nooit erg gecharmeerd geweest. Van de cover door Within Temptation overigens nog wel een blauwe maandag, maar toen ik die een paar jaar geleden eens terughoorde, viel die jaren ’00 gothic metal sound me ook niet mee.
Teramaze maakt een soort metal-powerballad, waar ik ook niet echt warm van word.
Had ik al iets over Graspop gezegd? Dream Theater speelt daar ook. Ik hoop dat ze lekker veel muziek uit hun eerste tien jaar spelen (zo mag ik vandaag bij de buren Pull Me Under nog de volle mep geven. Dit nummer klinkt als een carrière-compilatie van de band zonder veel urgentie.

Casartelli schreef:
(quote)
Maar wat zou dat...?

O, niets bijzonders hoor... Maar bij mij komen ze dan minder voor in mijn playlists omdat ik vaak op zoek ben naar iets nieuws en dat hoeft niet perse nieuwe releases te zijn, vergeten en/of oude onbekende releases kunnen dan ook interesant zijn maar in die categorien viel Sylvan ook niet...

58 Kansas - Magnum Opus +4
47 Green Carnation - Lullaby In Winter +3
31 Willowglass - The Maythorne Cross
30 Dream Theater - A View from the Top of the World +1
28 Enslaved - Norvegr
26 Egg - A Visit to Newport Hospital
21 Kate Bush - Running Up That Hill +2

250

Ik heb Willowglass nog eens geluisterd. Gisteren had ik al het gevoel dat ze er bij mij te bekaaid vanaf kwamen. Dat gevoel blijkt terecht. Ik zat iets te veel in de metal modus, waardoor ik subtiele gelaagdheid, fraaie opbouw en prachtige melodieën niet helemaal op waarde had beoordeeld. Al met al: prachtige kennismaking, te meer daar dit helemaal niet uit 1975 ofzo komt, maar verrassenderwijs uit dit millennium.

Rectificatie:

58 Kansas - Magnum Opus (was 4, blijft 4)
47 Green Carnation - Lullaby In Winter (was 1, blijft 1: de instrumentale delen zijn toch gaver dan Enslaved)
34 Willowglass - The Maythorne Cross (was 0, wordt 3)
29 Dream Theater - A View from the Top of the World (was 3, wordt 2)
26 Enslaved - Norvegr (was 2, wordt 0)
26 Egg - A Visit to Newport Hospital
21 Kate Bush - Running Up That Hill

250

Luisterende.

45 Kansas - Magnum Opus +1
40 Green Carnation - Lullaby In Winter
30 Dream Theater - A View from the Top of the World +2
25 Enslaved - Norvegr
22 Egg - A Visit to Newport Hospital
21 Kate Bush - Running Up That Hill +3
13 Teramaze - Hands Are Tied +4

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 4 februari 19:00 uur

220

46 Kansas - Magnum Opus +1
40 Green Carnation - Lullaby In Winter
30 Dream Theater - A View from the Top of the World
27 Enslaved - Norvegr +2
25 Egg - A Visit to Newport Hospital +3
25 Kate Bush - Running Up That Hill +4
13 Teramaze - Hands Are Tied

Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 4 februari 19:00 uur

230

Casartelli (moderator)
SBube slaat de punten van een aantal voorgangers over. Zo klopt-ie weer:

60 Kansas - Magnum Opus
47 Green Carnation - Lullaby In Winter
34 Willowglass - The Maythorne Cross
31 Dream Theater - A View from the Top of the World
29 Egg - A Visit to Newport Hospital
28 Enslaved - Norvegr
28 Kate Bush - Running Up That Hill

270

62 Kansas - Magnum Opus +2
48 Green Carnation - Lullaby In Winter +1
38 Willowglass - The Maythorne Cross +4
32 Egg - A Visit to Newport Hospital +3
31 Dream Theater - A View from the Top of the World
28 Enslaved - Norvegr
28 Kate Bush - Running Up That Hill

Ronde 0 - Ladder 4 (tweedaags):

White Ward - No Cure for Pain +4
Venus Principle - Rebel Drones +3
Soup - Clandestine Eyes +2
Pink Floyd - One Of These Days +1
Sivert Høyem - The Rust
Agusa - Lust Och Fägring (Sommarvisan)
Bent Knee - Time Deer
Kansas - Lamplight Symphony

10

Bij voorbaat sorry, ABDrums...
Deze van White Ward kende ik nog niet (ik ben bij False Light ingestapt) en wint het nipt van deze mooie van Venus Principle die ik vorig jaar zelf had genomineerd.
Soup volg ik sinds m'n ontdekking van Remedies en deze eveneens onbekende eerdere track verdient de 3e plaats.
En hoewel ik Sivert Høyem als grootste verrassing van deze ladder beschouw, moet ik toch de Floyd klassieker voor laten gaan.
Maar van Sivert ga ik zeker meer checken: vrij ingetogen / rustig (voor mijn huidige doen), maar mooie stem en erg sfeervol !

4 White Ward - No Cure for Pain
4 Agusa - Lust Och Fägring (Sommarvisan) +4
3 Venus Principle - Rebel Drones
3 Bent Knee - Time Deer +3
2 Soup - Clandestine Eyes
2 Kansas - Lamplight Symphony +2
1 Pink Floyd - One Of These Days
1 Sivert Høyem - The Rust +1

Nieuwe ladder vanaf: donderdag 6 februari 19:00 uur.

20

Maar liefst vijf artiesten die ik nog niet kende en daarvan vind ik Agusa de fijnste kennismaking. Het spelplezier spat van dit instrumentale nummer af.

Bij Bent Knee schrok ik eerst van de wat overheersende zang, maar bij elke luisterbeurt raak ik enthousiaster over dit nummer.

White Ward kende ik ook nog niet. Die luisterde ik gisteren in bed vlak voor ik wilde gaan slapen. Eerst 3,5 minuut slaapmuziek in mijn oordopjes en toen ineens, zonder enige waarschuwing, die uitbarsting…

ProGNerD schreef:
Bij voorbaat sorry, ABDrums...

Sorry? Waarvoor?

ABDrums schreef:

Sorry? Waarvoor?

Agusa...

Over smaak valt niet te twisten, toch? Immers, sommige users hebben het en sommige niet... Vul maar in tot welke van de twee jij toebehoort na deze opmerking.

Voor de lezer die slecht onderlegd is in sarcasme: neem dit niet vooral niet te serieus, het is een grap.

8 White Ward - No Cure for Pain +4
7 Agusa - Lust Och Fägring (Sommarvisan) +3
4 Venus Principle - Rebel Drones +1
3 Pink Floyd - One Of These Days +2
3 Bent Knee - Time Deer
2 Kansas - Lamplight Symphony
1 Sivert Høyem - The Rust

30

White Ward - Heerlijk eigenzinnige band en dit is een waanzinnige compositie. Hulde aan legian. 4 punten.

Venus Principle - Dit album heb ik in een mapje hangen om eens te luisteren. Deze dromerige duisternis met duale zangpartijen bouwt gestaag op en kan mij zeker bekoren.

Soup - Breekbaar en saai gezongen, instrumentaal niet meer dan kleinzielig in de eerste helft. Dat heeft de band ook wel door, dus moet in de tweede helft iedereen aan de bak om er nog wat van te maken. En ze moeten van heel ver komen om de schade te repareren. Is dus ook niet gelukt.

Pink Floyd - Eigenlijk interesseren alleen de live versies mij nog, maar dit galmt wel lekker door de kamer.

Sivert Høyem - Er lijkt wel een minigame gaande: elke ladder heeft één nummer dat onmiskenbaar geen prog is, herken jij welke?

Agusa - Toen dit album uitkwam ontdekt op MuMe en mijn favoriete Agusa plaat. Heerlijke muziek voor als ik thuis wat moet uitwerken. Mooie nominatie.

Bent Knee - Eeeeee-aaaaa-euuuuwuu-aaaaaaaaaaaa. Progrock met zangeres, zo dus wel. Alsnog iets te pop naar mijn smaak.

Kansas - Lang niet gehoord, wel leuker dan de vorige.

11 Agusa - Lust Och Fägring (Sommarvisan) +4
9 White Ward - No Cure for Pain +1
6 Pink Floyd - One Of These Days +3
5 Bent Knee - Time Deer +2
4 Venus Principle - Rebel Drones

40

Veel nieuwe muziek voor mij. Leuk! En eigenlijk allemaal genietbaar, eigenlijk wel meer dan dat. Het meeste genieten was voor mij Agusa. Heerlijk nummer, vol energie en fijne melodieën. Daar kun je me wel wakker voor maken. Pink Floyd was nooit een band waar ik veel mee had, maar ik ben me de laatste maanden langzaam aan het bekeren. Zelfs boven de 50 kun je soms je mening bijstellen, blijkt inmiddels. Bent Knee was een naam die ik al vaker hoorde, maar nooit echt naar geluisterd. Onterecht, want dit is een heel fijn nummer. Een goede vrouwenstem is een pre. Het laatste punt vond ik het lastigste, Uiteindelijk White Ward gekozen, ondanks dat ik het een mixed bag vind. Soms niks, onder meer de stem, maar soms ook wonderschoon. De wonderschone stukken waren echter wel zo mooi, dat dit de doorslag gaf. Ondanks dat ook de andere nummers goed vond. Nog wel een extra compliment voor de nominatie van Sivert Høyem. Los van het 'proggehalte', wat een fijne stem heeft die man!

15 Agusa - Lust Och Fägring (Sommarvisan) +4
12 White Ward - No Cure for Pain +3
6 Pink Floyd - One Of These Days
6 Bent Knee - Time Deer +1
6 Venus Principle - Rebel Drones +2

50

Voor de oplettende Musicmeteraar mag mijn vierpunter geen verrassing zijn, ondanks het feit dat het mijn eigen nominatie is. Wat heet, de afgelopen periode ben ik nog lyrischer geworden over Agusa dan dat ik in eerste instantie al was. Om mezelf een herhalingsoefening te besparen hier mijn ongezouten mening:
ABDrums schreef:
Het is geweldig hoe de plaat laag voor laag zorgvuldig is opgebouwd, hoe de composities zich ontwikkelen en tot elkaar verhouden, en hoe de band het voor elkaar krijgt om een onuitputtelijke stroom aan creatieve, pakkende en ingenieuze oorwurmen van melodieën te fabriceren. Het kriebelt enorm om Prima Materia van de maximale score te voorzien. Eigenlijk weet ik ook niet zo goed wat me ervan weerhoudt, misschien dat nog meer luisterbeurten dat pas echt weten te rechtvaardigen, maar het blijkt in ieder geval keer op keer een groot genot om me in dit schitterende kunstwerk onder te dompelen!

Het is jammer dat White Ward competitie van Agusa geniet, want anders had dit nummer zeker ook vier punten verdient. Inderdaad een machtige compositie van een briljant album. Het is al een poos geleden dat ik me in deze Oekraïense band heb verdiept en dit nummer doet me afvragen waarom ik hen niet meer aandacht heb geschonken. Dat wordt weer eens tijd.

Is Venus Principle alweer drie jaar geleden? Goh wat gaat de tijd snel zeg, ik kan me nog herinneren dat we deze aan elkaar tipten als kersverse nominatie zijnde. Rebel Drones sprong er toentertijd meteen voor mij uit, dus mooi dat dat nummer hier de Prog Ladder heeft gehaald. Een heerlijk stemmig, zweverig en atmosferisch nummer met een geweldig refrein en pakkende dubbele zanglijnen.

Mijn restpuntje is voor het uitdagende Bent Knee. Zelf ben ik meer van het album "You Know What They Mean", maar ook dit nummer mag er zeker zijn. Ik kende het niet, maar ben er zeker over te spreken. Absoluut prog wat mij betreft, al is het alleen al om de zeer expressieve en onconventionele zanglijnen van de zangeres. Ook de grillige akkoordenkeuze en fijne muzikale aankleding is een absolute pre.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:50 uur

geplaatst: vandaag om 20:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.