MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Ronde 5 - Ladder 5:

53 Genesis - Firth of Fifth +4
48 Marillion - Blind Curve +3
39 Rush - Subdivisions +1
37 Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing
29 King Crimson - The Court of the Crimson King +2
28 Archive - Again
25 Pink Floyd - Echoes
21 Rush - Red Sector 'A'

Harde deadline van de halve finale zaterdag 4 oktober om 19.00 uur

280

Zo af en toe kom ik op Youtube weer een filmpje tegen van iemand die Firth of Fifth voor de eerste keer hoort (en bijna zonder uitzondering worden ze omvergeblazen door de genialiteit ervan), en elke keer valt me weer op hoe dit nummer nooit verveelt. Ook niet als je het al honderden keren hebt gehoord.

Ronde 5 - Ladder 5:

55 Genesis - Firth of Fifth +2
48 Marillion - Blind Curve
40 Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing +3
39 Rush - Subdivisions
33 King Crimson - The Court of the Crimson King +4
28 Archive - Again
26 Pink Floyd - Echoes +1
21 Rush - Red Sector 'A'

Harde deadline van de halve finale zaterdag 4 oktober om 19.00 uur.

290

Ronde 5 - Ladder 5:

57 Genesis - Firth of Fifth +2
40 Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing
39 Rush - Subdivisions
33 King Crimson - The Court of the Crimson King
32 Archive - Again +4
29 Pink Floyd - Echoes +3
22 Rush - Red Sector 'A' +1

300

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Enfin, Script for a Jester's Tear en Deliverance zijn re-entry's in de finale. Nog 15 finalisten van vorige keer in de strijd... zo formuleer ik dat tot nu toe, maar dat is natuurlijk ook een beetje flauwekul: 7 hebben hun prolongatie inmiddels veiliggesteld en er zijn er nog 8 in de strijd.
Oud-finalisten Starless en The Road of Bones vonden beide hun Waterloo. Dogs neemt met een finaledebuut wraak voor Shine on You Crazy Diamond. Stargazer had het hele spel al zijn luidruchtige liefhebbers, maar dat finaledebuut komt alsnog wel als verrassing.

Vandaag - tja, met al 30 stemmen tekenen de contouren van de uitslag zich al wel een beetje af - de laatste 5 finalisten van vorig jaar in de strijd.

Casartelli (moderator)
Ronde 5 - Ladder 5:

57 Genesis - Firth of Fifth
40 Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing
40 Rush - Subdivisions +1
36 Archive - Again +4
33 King Crimson - The Court of the Crimson King
31 Pink Floyd - Echoes +2
25 Rush - Red Sector 'A' +3

310

Ronde 5 - Ladder 5:

57 Genesis - Firth of Fifth
44 Rush - Subdivisions +4
42 Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing +2
36 Archive - Again
34 King Crimson - The Court of the Crimson King +1
31 Pink Floyd - Echoes
28 Rush - Red Sector 'A' +3

320

Ronde 5 - Ladder 5:

59 Genesis - Firth of Fifth 2
45 Rush - Subdivisions 1
42 Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing
40 Archive - Again 4
34 King Crimson - The Court of the Crimson King
31 Pink Floyd - Echoes
31 Rush - Red Sector 'A' 3

Ronde 5 - Ladder 5:

59 Genesis - Firth of Fifth
48 Rush - Subdivisions +3
43 Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing +1
42 Archive - Again +2
34 King Crimson - The Court of the Crimson King
35 Pink Floyd - Echoes +4
31 Rush - Red Sector 'A'

Eventueel kan de kleine korte pauze opgevuld worden met een half uurtje Blokhuis die Genesis rond 1980 en al het solowerk van de leden in die periode onder de loep neemt.

Blokhuis de Podcast - Beluister #33 - Genesis van progrock naar hitparade (S06) | Podcasts | NPO Radio 2 - nporadio2.nl

Casartelli (moderator)
Ladder 5 brengt geen al te grote verrassingen: er moest minstens één finalist van vorig jaar sneuvelen en het is ook bij één gebleven: King Crimson verliest, na Starless, ook In the Court of the Crimson King.

The Opeth-fanclub heeft duidelijk beter werk verricht dan die van King Crimson en Yes. En Queensrÿche en IQ had ik ook wel een plekje in de finale gegund.

Geen King Crimson, maar wel dat eentonige, saaie non-prog nummer 'San Jacinto', schande.

Apollo schreef:
Geen King Crimson, maar wel dat eentonige, saaie non-prog nummer 'San Jacinto', schande.

Dan wil ik ook nog wel een duit in het zakje doen. Buiten het feit dat Marillion gewoon niet mijn band is, vind ik het opzienbarend te noemen vijf (!) nummers van de band te vinden zijn in een top twintig uitslag van de beste prognummers aller tijden. Als dat bij een andere band was gebeurt, had ik daar ook wat van gevonden, aangezien dat volgens mij totaal geen recht doet en niet representatief is voor de kwalitatieve verscheidenheid van het genre.

Maar goed, dat zal mijn probleem wel weer zijn, dat hebben we per slot van rekening in het verleden ook al eens gezien...

Heb met Opeth niks maar de rest zijn allemaal sterke nummers! Ben er wel mee eens dat sommige bands er iets te vaak in staan los van de kwaliteit.

Mijn hele Top 3 verdwenen en daarvoor komen onder andere 3 nummers terug die gaan vechten voor de onderste 3 plekken. Niet echt wat je een verbetering noemt. 15 oktober is prima!

Schitterende finale! 15 oktober is prima wat mij betreft.

Ik ben een echte Marillion fanboy, maar 5 stuks is idd best veel. En maar 1x Rush . En dan ook nog eens verre van hun beste nummer (wat mij betreft).
En helaas geen Archive

Ik vind 15 Oktober best.

Dat Marillion er zo vaak instaat is 'onze' schuld maar volgens mij blijft de fanclub hier altijd plakken en is het al jaren zo dat ook ongeveer die 5 er altijd in de finale bij zitten. Maar dit geldt voor alles vind ik, hetzelfde clubje om en nabij blijft hier hangen ook dus als het gaat om waar 'we' op stemmen. Als de paar nieuwelingen ook nog eens dezelfde kant op gaan dan veranderd er logischerwijs ook niet veel.

Camel was ook nog een mooie geweest voor de variatie maar werd nog op het allerlaatste moment weggestemd.

Volgende editie maar een King Crimson fan erbij zien te vinden

Casartelli schreef:
Is woensdag 15 oktober voor iedereen haalbaar?
Ja hoor.
Heb ik ruimschoots de tijd om naar de kapper te gaan. Ik wil voor de finale er netjes geknipt en geschoren bijzitten.

Ook hier geldt dat de bio-diversiteit ver te zoeken is.
De meeste nummers in de finale staan er al jaren.
Enkele veranderingen maar vaak dezelfde bands.

15 oktober is wat mij betreft ook prima.
Als ik zo naar deze 20 nummers kijk dan zit er maar 1 bij die ook in mijn eigen top 20 voor komt.
Toevallig ben ik net bezig om mijn eigen beste prognummers te kiezen. Door twee radioshows(Epic Prog Radio en Massive Prog Radio) wordt momenteel een Top 1000 van beste prognummers aller tijden samengesteld die in december uitgezonden zal worden.
Je kunt 35 songs kiezen uit een lijst van 1400 nummers. Daarnaast kun je zelf 5 andere songs kiezen.
Prog Top 1000 - Epic Prog Radio

15 oktober prima en San Jacinto ook

Rudi S schreef:
15 oktober prima en San Jacinto ook

Ik hoop dat hij dan ook meer verstand heeft van verzekeren...

Casartelli (moderator)
Naast organisator ben ik natuurlijk ook gewoon deelnemer (en heb ik ook gewoon een mening over een en ander). Ik raak uit mijn lijstje van vorig jaar kwijt:

3. King Crimson - Starless
5. Gazpacho - Tick Tock
8. Yes - Close to the Edge
12. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
14. Anathema - The Storm Before the Calm
15. King Crimson - The Court of the Crimson King
17. Queensrÿche - Silent Lucidity
18. IQ - The Road of Bones

...en krijg daar nieuwe nummers 3, 6, 10, 11, 14, 16, 17 en 20 voor terug.

Dat ontloopt elkaar dus niet al te veel, maar de nieuwe nummers staan gemiddeld toch net een fractie lager dan de oude. De gemiddelde cijferwaardering ligt wederom iets lager dan vorige jaren, maar nog altijd ruim boven die van de andere ladderspellen alhier:

Prog ladder: 8,5 (2023: 8,7 - 2022: 8,9 - 2021: 8,8 - 2018: 9,0 - 2017: 8,8 - 2016: 8,9 - 2015: 8,9)
Nederlandstalige ladder: n.v.t. (2024: 8,3 - 2022: 8,1 - 2021: 7,8 - 2014: 8,1)
MuMeLadder: volgt nog (2024: 7,3 - 2023: 7,6 - 2022: 7,4 - 2021: 7,1 - 2020: 7,3 - 2019: 7,7 - 2018: 7,4 - 2017: 7,6 - 2016: 7,5 - 2015: 7,6 - 2014: 7,6 - 2013: 7,2 - 2012: 7,0 - 2011: 6,5)
Witte Trui: volgt nog (2024: 6,8 - 2023: 6,9 - 2022: 7,0 - 2021: 7,0 - 2020: 7,4 - 2019: 7,6 - 2018: 7,2 - 2014: 7,0)

Van de hofleveranciers staat Marillion op nummer 2 in mijn artiesten top-10 alhier en Genesis op nummer 9. Ik had zelf ook liever iets meer variatie gezien, maar echt in de weg zitten de 8 nummers die beide giganten samen hebben me allicht niet - tegelijkertijd zijn er van dit setje maar 2 Marillion-nummers en 1 á 2 Genesis-nummers die bij mij doorgaans wel de volle punten pakken in de ladders. Vooral in de laatste twee ladders viel het kwartje rond de nummers 4/5 voor mij twee keer de verkeerde kant op (en beide keren slechts op 1 punt). De echte nieuwkomers worden gekoesterd en voor mijn gevoel is - de beperkingen van het genre en het deelnemersveld niet te na gesproken - de lijst iets gevarieerder dan vorig jaar. Maar daartoe zal ik binnenkort weer even terugkruipen in mijn organisatorrol om te kijken of ik dat gevoel kan staven.

Ik denk dat kwa verschillende talen er wel 2 nieuwe bij zijn gekomen namelijk Spaans en Braziliaans? (Mijn nominaties)

Ik zie die statistiek vanzelf wel verschijnen.

Apollo schreef:

Het eerste deel van je klacht deel ik zeer, het tweede deel zeker niet.....

Geen Yes. Geen IQ. En maar liefst vijf (5) Marillions achter elkaar! Ach, jee...

Tis maar een spelletje, Alicia!

Pff, mijn nummers 3, 4, 6, 8, 10, 11 en 20 missen. Die nummer 20 ga ik niet missen, kan ik er een paar weer lekker doorschuiven (Genesis naar zijn natuurlijke plek ). Maar die eerste paar worden wel lastig. Hoewel ik wel weer een nieuwe nummer 1 heb. Marillion is wel wat oververtegenwoordigd, maar goed dat hebben we aan onszelf te danken natuurlijk.

Het kan altijd nog extremer.
Marillion, Pink Floyd en Genesis namen 4 jaar geleden 13 van de 20 plaatsen in beslag.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:37 uur

geplaatst: vandaag om 19:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.