MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2025

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 12 (tweedaags):

22 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia +3
21 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +4
20 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +2
19 Blind Ego - In a Blink of an Eye
18 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +1
15 Agalloch - Falling Snow
9 Novena - Corazon
6 Madvillain - Strange ways

Nieuwe ladder vanaf: zaterdag 22 februari 19:00 uur.

130

25 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +4
22 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia
22 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +2
19 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +1
15 Agalloch - Falling Snow
12 Novena - Corazon +3

140

Niet mijn favoriete ladder tot nu toe. Alleen IQ en Novena komen echt lekker binnen. Gabriel is ook wel goed, maar er staan meerdere nummers op dat album die ik liever hoor. Van Alan Parsons had ik hoge verwachtingen, maar toen voor de zoveelste keer de songtitel gescandeerd werd door de zanger, had ik het eigenlijk wel gehoord.

28 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +3
26 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia 4
24 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +2
19 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05)
16 Agalloch - Falling Snow 1
12 Novena - Corazon

First listen reaction video's gaan bij mij zeker niet helpen een nummer meer te waarderen!

musicborst schreef:
First listen reaction video's gaan bij mij zeker niet helpen een nummer meer te waarderen!

Volgens mij moet je dat gewoon los kunnen koppelen van de muziek, lijkt me. Bovendien, als dit de enige manier is om een versie van het nummer te delen in het forum, dan is dat wat het is toch. Het is wat mij betreft oneerlijk om een nummer af te serveren 'omdat het een first listen reaction video' is.

28 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams
28 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia +2
28 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +4
22 Blind Ego - In a Blink of an Eye +3
19 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05)
16 Agalloch - Falling Snow
12 Novena - Corazon
7 Madvillain - Strange ways +1

160

Agalloch kan ik niet veel mee, gaat voornamelijk langs me heen.

Van Peter Gabriel moet ik echt nodig zijn werk eens gaan uitzoeken. Te vaak dat een nummer van hem voorbij komt wat hier goed bevalt om vervolgens niet verder te zoeken. Schandalig eigenlijk.

Als bouwkundige trekt de Sagrada Familia (de kunst, de historie en de architectuur) mij enorm, dit nummer echter wat minder. Toch zit hier best fijn gitaarwerk in. En dat slot is wel lekker errug lekker hoor.

Caravan klikt hier niet.

Madvillain is wel heerlijk, mag van mij nog wel langer doorgaan. Maar zal hier wel te weinig 'prog' waarde hebben? Heerlijk nummer in ieder geval.

IQ is IQ. Prima nummer. Begrijpelijk dat die bovenaan staat. Past wel in het klassieke prog plaatje

Novena. Ross Jennings op zang kan ik altijd waarderen. Deze zomerse opening ook. Verder prima nummer dit.

Blind Ego klinkt ook best prima. Ga ik eens opzoeken want dit smaakt wel naar meer merk ik.

Eigenlijk vooral veel prima nummers. Punten verdelen is lastig want velen scoren redelijk gelijkwaardig merk ik.

ABDrums schreef:
(quote)

Volgens mij moet je dat gewoon los kunnen koppelen van de muziek, lijkt me. Bovendien, als dit de enige manier is om een versie van het nummer te delen in het forum, dan is dat wat het is toch. Het is wat mij betreft oneerlijk om een nummer af te serveren 'omdat het een first listen reaction video' is.

Bijzonder, waar ik het heb over "niet meer waarderen" is het een uur later "afserveren"... Social media anno 2025 in een notedop zullen we maar zeggen.
Precies ook een reden waarom ik me vaak van commentaar onthou en weinig in het forumgedeelte van MuMe actief ben.

Overigens kan je, als je dat wilt natuurlijk, heel simpel zelf een nummertje op je eigen youtube plaatsen door middel van software of talloze websites die in een paar muisklikken een MP3 converteren naar een videoformaat. bv:

Zamzar - video converter, audio converter, image converter, eBook converter

Zelf heb ik zoiets gedaan in de eerdere Progladder edities en zie nu dat sommige nummertjes inmiddels meer dan 25000 weergaven hebben genoten.
Ik ben een influencer!

31 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +3
29 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +1
28 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia
26 Blind Ego - In a Blink of an Eye +4
21 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +2
12 Novena - Corazon
7 Madvillain - Strange ways

170

ABDrums schreef:

Ik luister alles van de Prog Ladder via Spotify, dus zonder video. Een nummer dat niet op Spotify staat doe ik wel via YouTube, maar dan (in 1e instantie) zonder de video te bekijken. Ik wil me daardoor niet laten beinvloeden voor m'n waardering. Daarna check ik soms de video erbij nog en soms draagt dat bij aan de sfeer en beleving, maar zal voor mij niet bepalend of andersom een breekpunt zijn voor de muziek...

oei, oei legian : OK, even goeie vrienden dat Agalloch niet je ding is, maar je nog moeten verdiepen in Peter Gabriel ?!?

(zei hij die via vorige edities Rush en Genesis pas echt heeft leren ontdekken en waarderen... )

31 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams
33 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses 4
31 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia 3
27 Blind Ego - In a Blink of an Eye 1
21 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05)
14 Novena - Corazon 2

34 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +1
33 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +2
31 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia
27 Blind Ego - In a Blink of an Eye
24 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +3
20 Agalloch - Falling Snow +4
14 Novena - Corazon 2

190

37 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +3
37 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +4
33 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia +2
28 Blind Ego - In a Blink of an Eye +1
24 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05)
20 Agalloch - Falling Snow
14 Novena - Corazon 2

200

Fijne ladder, geen lastige keuzes. Ik kan me grotendeels vinden in alle eerdere stemmers die tot deze top 4 zijn gekomen....

ProGNerD er staat me iets bij dat ik vorige editie die opmerking ook gegeven heb... Er zit nog niet veel schot in de zaak blijkt
Maar goed, Gabriel staat weer op het lijstje dus wie weet.

40 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +3
37 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams
37 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia +4
28 Blind Ego - In a Blink of an Eye
25 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +1
16 Novena - Corazon +2

Madvillain - Strange Ways heeft hier toch niks te zoeken? Bedoelt de nominator niet het origineel van Gentle Giant?

Gaat het bij Gabriel ook echt om de bright side mix? Want er is namelijk ook een dark side mix en normaal gesproken zijn de donkere mixen natuurlijk altijd beter

Heel flauw om bij Nine Feet Underground te zeggen dat een first listen bekijken niet meehelpt, ik had geen andere keus dan om die link erbij te geven aangezien het nummer verder nergens maar dan ook echt nergens te vinden is. De jongen in dat filmpje praat er ook niet doorheen dus lijkt me totaal geen probleem.

Als je ook weet hoe je een filmpje op Youtube zet, zie ik graag de originele versie hier van Caravan tegemoet.

legian schreef:
ProGNerD er staat me iets bij dat ik vorige editie die opmerking ook gegeven heb... Er zit nog niet veel schot in de zaak blijkt
Maar goed, Gabriel staat weer op het lijstje dus wie weet.

Het loont en verbreed je muzikale horizon, zo kan ik je verzekeren uit eigen ervaring...

40 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses
40 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams 3
41 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia +4
27 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +2
17 Novena - Corazon +1

musicborst schreef:
Zelf heb ik zoiets gedaan in de eerdere Progladder edities en zie nu dat sommige nummertjes inmiddels meer dan 25000 weergaven hebben genoten.
Ik ben een influencer!
Hier ook, alleen niet zozeer tbv een progladder, maar meer omdat ik bepaalde songs niet kon vinden. Zit een nummer tussen (Starsailor - Good Souls) met inmiddels 428.000 weergaven.

Nou is Starsailor ook echt een bazenband (maar die gaan we echt niet terug zien in de Prog Ladder), dus niet meer dan terecht.

Casartelli (moderator)
Volgens mij staan er vrij hardnekkig geen studionummers van Caravan op Youtube, dus ik vermoed zomaar dat als je iets probeert up te loaden, dat daar binnen no-time een copyrightclaim tussendoor fietst.

Maar wellicht zal ik het over tien jaar eens proberen, ik heb net een paar maanden geleden uitgevonden hoe je iets van Youtube downloadt...

43 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams 3
42 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses 2
41 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia
31 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) 4
21 Agalloch - Falling Snow 1
17 Novena - Corazon

45 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +2
42 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses
41 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia
35 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +4
29 Blind Ego - In a Blink of an Eye +1
24 Agalloch - Falling Snow +3
17 Novena - Corazon

240

Gabriel is van de partij dus natuurlijk moet het punten krijgen is het niet dat dit gewoon Electronic is. Puur voor de naam dus. En als je het niet eens bent met Electronisch dan lijkt mij het verder Pop en niet meer.
Oke ik luisterde naar de Dark Side mix en ik neem aan dat het de Bright Side moet zijn. Ietsjes beter maar dan nog.

Agalloch is dikke prima.

APP is hier behoorlijk niet best met dat verschrikkelijke 80's kaas. Maar hey, het is APP.

Blind Ego is aardig, de zang redelijk.

Heeft Novena iets met Haken te maken? Of is het plagiaat van elkaar, wie er dan ook eerder was.

Vorige week heb ik van IQ de 2 albums geluisterd met 'die ene zanger'. Deze mag er zeker wel wezen maar dat kan je niet zeggen over veel nummers uit die periode.

De keuze van Madvillain is hier vreemd, kom dan gewoon met het origineel waar de sample vandaan komt. Maar dit nummer is ook niet goed al kan ik het album zeer waarderen.

Veruit de beste is Caravan, heb ook meteen het hele album maar erbij gepakt want ik had ook wel zin om Winter Wine te horen. Gelukkig heb ik dit al jaren op CD want het is echt nergens te vinden en als je het wel wilt met een recente remaster moet je een boxset van €500 kopen. Kan er ook niks aan doen dat de band zo dom doet.

47 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +2
45 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia+4
43 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +1
38 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +3
29 Blind Ego - In a Blink of an Eye
24 Agalloch - Falling Snow
17 Novena - Corazon

Duidelijke top 4 in mijn ogen

Outlaw104 schreef:
(quote)
Hier ook, alleen niet zozeer tbv een progladder, maar meer omdat ik bepaalde songs niet kon vinden. Zit een nummer tussen (Starsailor - Good Souls) met inmiddels 428.000 weergaven.

Ik zag dat van al je content ik ook Pendragon en PTS had bekeken, dat moet denk ik ook wel via de progladder gegaan zijn...

49 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +2
46 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia+1
47 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +4
41 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +3
24 Agalloch - Falling Snow
17 Novena - Corazon

260

Eigenlijk kan Peter Gabriel bij mij niet veel fout doen. Ook zijn laatste plaat is weer schitterend.
En wat een mooi nummer van Caravan. "In the Land of Grey and Pink" staat weer terug op mijn verlanglijstje ...

49 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams
47 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses
47 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia +1
44 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +3
28 Agalloch - Falling Snow +4
17 Novena - Corazon
9 Madvillain - Strange ways +2

270

IQ - Deze band hoop ik wat beter te leren kennen middels dit spel. Deze kennismaking scoort een voldoende, maar het houdt niet over. Toegegeven zit er een bepaalde aantrekkingskracht in sommige zanglijnen, maar die zanger zit mij toch vaak niet lekker. Ten tweede zijn de drumpartijen erg eentonig en saai. Gitaarwerk prima. Wel benieuwd naar de andere 14 nummers uit de top 300.

Peter Gabriel - Uitermate zorgvuldige productie, maar daardoor onnatuurlijk en afstandelijk. En wat levert dat op? Een voortkabbelend niemendalletje. Verder eens met wat Floydje zegt: dit is electronica pop muziek, geen prog. Eigenlijk vindt alleen de Progarchives dit progrock, maar volgens mij is dat een kwestie van etiketvervalsing gestoeld op oude werken. Waarom is bijvoorbeeld Björk geen prog(rock)? Of Lana Del Rey (bijv. 'Venice Bitch')?

The Alan Parsons Project - Wederom een mij onbekend APP-nummer. De titel van het nummer wordt wel irritant vaak herhaald zeg. De rest is voldoende voor een punt.

Caravan - Magnum opus van Caravan. Vroeger stond dit wel op Spotify, maar inmiddels al zo'n 5 jaar niet meer geloof ik. Mooie oplossing zo'n reactievideo. Begrijp het commentaar hierboven dan ook niet, want je hoeft niet te kijken naar de video? Waar het echt over zou moeten gaan is dat Peter Gabriel boven deze wereldtopper staat. Zijn jullie eigenlijk wel progfans?

Blind Ego - Van deze artiest ken ik toevallig wel een album en daar staan interessantere nummers op. De opbouw in dit nummer is zeer langdradig en voorspelbaar. Ook dat stuk vanaf 4:20, slappe hap.

Agalloch - Ik dacht deze zal vast wat beter in de smaak vallen dan sommige andere nummers waar de vocalen nog meer schuren. Niet dus. IJzige, melancholieke sfeer die je moet voelen om het te waarderen. 4 punten.

Novena - Snufje metal, altijd fijn. Ik vind de Spaanse invloeden leuk gedaan in de eerste helft, maar andere ideeën weer minder sterk. De samenzang is flauw, de zanger zijn stem ligt mij niet zo en het gitaarwerk vind ik doorgaans niet spannend genoeg. Grunts kwamen als een verrassing en vanaf dat moment werd het instrumentaal interessanter, maar dan stoppen ze abrupt en wordt er 1 minuut geklapt. De gehele tweede helft is een blamage.

Madvillain - Dit heeft hier misschien weinig te zoeken, maar dat geldt voor wel meer nummers. Sommige van die nummers gaan zelfs door naar de volgende ronde (zoals Peter Gabriel hierboven). Dit herbergt in ieder geval iets van prog. Bij gebrek aan beter geef ik 2 punten.

51 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +2
50 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia +3
48 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +1
44 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05)
33 Blind Ego - In a Blink of an Eye +4
28 Agalloch - Falling Snow
17 Novena - Corazon
9 Madvillain - Strange ways

280

Met excuses aan de progpolitie voor mijn nominatie

52 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses +4
52 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +1
50 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia
47 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +3
33 Blind Ego - In a Blink of an Eye
30 Agalloch - Falling Snow +2
17 Novena - Corazon

290

53 IQ - Nostalgia / Falling Apart at the Seams +1
52 Peter Gabriel - Four Kinds of Horses
50 The Alan Parsons Project - La Sagrada Familia
50 Caravan - Nine Feet Underground * (tot 24:05) +3
33 Blind Ego - In a Blink of an Eye
34 Agalloch - Falling Snow +4
19 Novena - Corazon +2

Gast
geplaatst: vandaag om 06:57 uur

geplaatst: vandaag om 06:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.