MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2025

zoeken in:
1. Alex G - Afterlife
2. caroline - Two Riders Down
3. Stereolab - Immortal Hands
4. billy woods - Waterproof Mascara
5. Sofia Kourtesis & Daphni - Unidos

Ik mis toch aardig wat van de afvallers.

1. Ethel Cain - Nettles
2. Fever Ray - I'm Not Done (Therapy Session)
3. Turnstile - LOOK OUT FOR ME
4. Ela Minus - QQQQ
5. Jacob Alon - Confession

Jullie hebben nog tot vanavond 7u om te stemmen

1. Ethel Cain - Nettles
2. Ela Minus - QQQQ
3. Turnstile - LOOK OUT FOR ME
4. Sofia Kourtesis & Daphni - Unidos
5. Jacob Alon - Confession

Uitslag Maandfinale Song van het Jaar 2025, editie Mei

Dank aan de 22 juryleden die de schifting in dit elitegezelschap hebben gerealiseerd. Helaas hem ik in verband met tijdgebrek geen uitbreide finalepresentatie bedacht, dus jullie moeten het doen met mijn kort en bondige hersenspinsels.

12. billy woods - Waterproof Mascara (18 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Coma Cat)

Ik heb hier ooit geclaimd dat billy woods een drol op plaat zou kunnen zetten en nog hier de finale zou halen. Dus liet onze billy zijn vriendin op plaat huilen en mompelde hij er zelf wat overheen, om mijn ongelijk te bewijzen. Het resultaat houdt misschien niet over, maar het spijt me, billy, ik had toch gelijk. The bet is yours again...

Alle gekheid op een stokje, instrumentaal en thematisch is dit best een interessante track, waarmee hij meer in het vaarwater van die andere SvhJ-hiphopdarlings clipping. lijkt te stromen. Met Daveed Diggs op de rap was dit ongetwijfeld wel een goede track geworden.

11. Fever Ray - I'm Not Done (Therapy Session) (20 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door voskat)

Deze maandfinale is al een behoorlijk verzameling gevestigde orde, maar Karin Dreijer behoort met finaleplaatsen in de Ladder en een overwinning in De Witte Trui met The Knife tot de MuMe-opper-elite. Muzikaal grijpt Karin op I'm Not Done duidelijk terug naar de muziek van The Knife, al doet het me het meest denken aan haar samenwerking met Röyksopp - What Else Is There?, maar dan in de Trentemøller Remix. Elders las ik een claim dat dit haar beste werk is sinds eerdergenoemde The Knife. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, jammer dat het geen hoge ogen gooit in deze maandfinale.

Hoezo sinds The Knife? Het nummer is toch uit 2009?

Poek schreef:
Hoezo sinds The Knife? Het nummer is toch uit 2009?

Na 2009 heeft The Knife zeker geen betere nummers gemaakt maar dat verklaart een hoop. Ik doe deze presentatie uit de losse pols, dus excuses voor het gebrek aan gedegen research dat mij dit soort zaken leert...

Ik ben beter van je gewend Maar het hoeft niet altijd heel gedegen natuurlijk, sowieso kudos dat je de presentatie wilt doen!

10. Sofia Kourtesis & Daphni - Unidos (20 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Martijn Jonkers)

Zowel Sofia Kourtesis, als Dan Snaith, behoren tot de absolute SvhJ-elite. De Canadees was er al bij in het eerste jaar (2010), alwaar hij de 4e plek in de jaarfinale kaapte met Odessa, onder zijn moniker Caribou. De Peruaanse Berliner scoorde 2 jaar geleden zelfs nog een plekje hoger met Si Te Portas Bonito. Deze collab klinkt dus veelbelovend, maar het resultaat valt mij eigenlijk best tegen. Stiekem is dit eigenlijk maar een lauw housedeuntje. Op de gevestigde naam boekt het nog wel een finaleplek, maar potten breken doet het daarin ook niet echt. Opvallend genoeg was onze kruisvaarder tegen lauwe housedeuntjes vrij mild over deze plaat.

Poek schreef:
Ik ben beter van je gewend Maar het hoeft niet altijd heel gedegen natuurlijk, sowieso kudos dat je de presentatie wilt doen!

Graag gedaan, en tegelijkertijd een open uitnodiging om het komende maand beter te doen!

Titmeister schreef:
Opvallend genoeg was onze kruisvaarder tegen lauwe housedeuntjes vrij mild over deze plaat.

Inderdaad, hij noemde het zelfs "aangenaam"!

9. Alex G - Afterlife (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Coma Cat, nummer 1 van Coma Cat, Poek en Teunnis)

Een van de minder bekende namen in deze finale is die van de Amerikaanse singer-songwriter Alex G. Persoonlijk kende ik voor deze maand eigenlijk maar één nummer van hem: End Song. Dat vind ik dan wel weer een hele fijne track. En ook dit Afterlife was een van de grootste groeiers van deze finale, het nummer heeft een soort ingetogen meeslependheid die ik goed waarderen in dergelijke muziek. Bij deze de belofte dat ik meer van meneer G (niet Kenny) ga beluisteren.

8. Stereolab - Immortal Hands (25 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Gyzzz)

Op basis van anciënniteit winnen de voormalige indie darlings de wedstrijd der titaten: al 35 jaar zijn ze - in verschillende hoedanigheden - actief. Echter, na het overlijden van zangeres Mary Hansen in 2002 verschuift de band langzaam aan naar de krochten van de muziekbusiness. Comebackplaat Instant Holograms on Metal Film brengt daar verandering in. Sterker nog, met de derde finaleplek op rij lijken ze iig een SvhJ-finaleabonnement afgesloten.

Muzikaal zou ik Instant Holograms omschrijven als muzikaal gevarieerd, ontspannen, maar weinig urgent. Immortal Hands is een van mijn favorieten van het album, mede door de plotselinge tempoversnelling halverwege en de fijne trompetjes richting het einde.

7. caroline - Two Riders Down (26 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Edgar18, Etob, hoi123)

Itt tot de Ladder plaatst niet iedereen hier zijn hele finale-rangschikking, maar deze van caroline was 1 van de 2 duidelijke love/hate-platen. Eerlijk is eerlijke, het muzikale idee van de Britse folkband is bij mij ook nog niet helemaal gevallen. Maar om het positief te beschouwen: het concept van bedreven muzikanten die muziek expres lo-fi en zonder duidelijk kop en staart opnemen is in ieder geval kunstschool-approved; en dat is ook wat waard in tijden dat de echte kunstschool-muziek het zwaar heeft in het topic.

6. Jacob Alon - Confession (27 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van remcodulac en Titmeister)

Hebben we dan alleen maar gevestigde namen in deze finale? Nee hoor, we hebben ook een debutant. Al weerklinkt in de muziek van de Schotse bard overduidelijk echo's van klassieker singer-songwriters als Nick Drake en Jeff Buckley. Toch weet Alon er een duidelijke eigen saus overheen te gieten.

Ik was al vroeg overtuigd van het engelachtige geluid van Confession. Zo vroeg zelfs dat ik deze in januari al probeerde te nomineren. Toen werd ik - terecht - teruggefloten door dopingcontroleur Mausie: de single is van eind 2024. 4 maanden later is debuutalbum In Limerence - een absolute aanrader! - uit en mag Confession op herkansing; dat doet ie geheel niet onverdienstelijk met een 6e plaats.

5. Turnstile - LOOK OUT FOR ME (29 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door esteban, nummer 1 van esteban & VladTheImpaler)

Om te tonen dat we echt niet een vastgeroeste, snobistische meute proto-boomers zijn, hebben we collectief ook iets hips als de Amerikaanse pop/hardcore-crossoverband Turnstile de finale ingestemd. Immers, de claim is al dat we na brat summer deze zomer Turnstile summer krijgen. Opa hoort hier dan weer vooral blink-182 in. Het eerste gedeelte van het nummer dan, het tweede gedeelte klinkt dan weer verrassend veel als Tame Impala. Wonderbaarlijk genoeg slaat dat bij mij erg goed aan; het album Never Enough draait hier regelmatig en ik overweeg zelfs kaartjes te kopen voor hun show in de Afwas Live in november.

Overigens was dit de andere love/hate-plaat. Grappig genoeg vond bijna iedereen die caroline goed vond, dit verschrikkelijk, en vice versa.

4. Ethel Cain - Nettles (30 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Gretz & voskat)

Ethel Cain debuteerde hier nog geen jaar geleden met een cover van American Football's For Sure. Die cover typeert haar muzikale stijl: van een melancholisch, ietwat hoekig nummer maakte een lang uitgesponnen, meanderende variant. Dat is net wat er voor mij ontbreekt aan haar muziek. Ook op Nettles hoor ik voldoende vernuftige muzikale ideeën, maar het kabbelt mij echt te veel voort.

Sinds For Sure heeft Cain een abonnement op de middenmoot van de maandfinales. Dankzij de 2 laatstemmers trok ze nog wel een eindsprint en scoort ze haar beste maandprestatie tot nu toe.

3. Little Simz - Thief (34 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van AstroStart, Johnny Marr & Zwammer)

Er kan maar één koningin van de elite zijn, en aangezien Charli niet meedoet dit jaar, moet het Simbi wel zijn. Queen Simbi weet met haar veelzijdige hiphop te wedijveren in vele wittemannenrockbolwerken hier op de site, o.a. de Witte Trui en de Rotatielijst. Dat is een prestatie op zich. Hier in Song van het Jaar weet ze net geen 1-2'tje te bolwerken. De opener van haar laatste album wordt net geklopt en eindigt op de laagste trede van het podium.

2. Ela Minus - QQQQ (37 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door JoaMuse, nummer 1 van dumb_helicopter, JoaMuse & yeahyeahyeah)

De Colombiaanse Ela Minus surfte mee op de lockdown-golf in 2020 met de zolderkamer-house van haar debuut Acts of Rebellion, met knallers als They Told Us It Was Hard, But They Were Wrong en El Cielo No Es de Nadie. Het heeft een tijdje geduurd voordat ze opvolging van hetzelfde niveau had, maar met QQQQ is ze er weer! Ondanks de beperkte speelduur, is het een knaller van jewelste geworden: meer in de club met lasers boven je hoofd dan in je eentje op een zolderkamer.

1. Little Simz feat. Michael Kiwanuka & Yussef Dayes - Lotus (40 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van Arno & Choconas)

Toen Tadej Pogaçar in 2023 de Tour verloor, huurde hij een nieuwe trainer is (Javier Sola) en kwam onverslaanbaar terug. En wat doet Queen Simbi om zeker te zijn dat ze de rest van de gevestigde orde verslaat? Ze huurt op het titelnummer van haar laatste album de hulp in van niemand minder dan Michael Kiwanuka; met een finaleplek in de Ladder én een top 100-plek in de Top 2000 behorende tot de absolute überelite van de 21-eeuwse muziek. Alsof dat niet genoeg is, topt ze het af met Yussuf Dayes, die zijn sporen in de Britse jazzscene ook meer dan verdiend heeft. Het resultaat is dan ook precies wat je mag verwachten: een verpletterende overwinning.

Wat een geweldige top 3 is het geworden
Thanks Tit!

Arno schreef:
Wat een geweldige top 3 is het geworden
Thanks Tit!

Mooie winnaar! Zoals de teksten al duiden, vind ik het onbegrijpelijk dat Turnstile hoger is geëindigd dat caroline, maar ach. Bedankt Titmeister voor de presentatie.

Mercidankuwel Tittie!

Bij de vergelijking met Blink182 toch even aan het hoofd moeten krabben, maar ik ben dan ook geen opa, so what do I know? Wel gehoopt, vooral door de switch in de helft, dat Turnstile de finale zou halen, nooit verwacht. En de #1 is ook wel een mooie.

Titmeister schreef:
Ethel Cain debuteerde hier nog geen jaar geleden met een cover van American Football's For Sure. Die cover typeert haar muzikale stijl: van een melancholisch, ietwat hoekig nummer maakte een lang uitgesponnen, meanderende variant. Dat is net wat er voor mij ontbreekt aan haar muziek. Ook op Nettles hoor ik voldoende vernuftige muzikale ideeën, maar het kabbelt mij echt te veel voort.

Begrijpelijk. Maar dan heb je misschien dit pareltje nog niet gehoord

Bedankt Tit voor de sterke presentatie met ook nog eens een fraaie top 3

Thanks Tit!

LOTUS! ❤️❤️❤️

Bedankt voor de presentatie, Tit!

Zo, eindelijk alles doorgelezen... lekker al die weetjes.
Dank, Tittie!

voskat schreef:
(quote)

Begrijpelijk. Maar dan heb je misschien dit pareltje nog niet gehoord
(embed)

Deze klinkt dan weer wat Lana-achtig, maar bevalt me idd beter

Gast
geplaatst: vandaag om 07:10 uur

geplaatst: vandaag om 07:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.