MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2025

zoeken in:
Titmeister schreef:
Muzikaal zou ik Instant Holograms omschrijven als muzikaal gevarieerd, ontspannen, maar weinig urgent.

Wat bedoel je eigenlijk met "weinig urgent"? Het is misschien geen album dat een gigantische impact op de wereld zal hebben of dat iedereen gehoord moet hebben, maar wel een heel fraaie nieuwe loot aan de boom die Stereolab heet. Inderdaad, zoals je zegt, muzikaal gevarieerd en ontspannen, met af en toe verrassende tempowisselingen binnen hetzelfde liedje.

Titmeister schreef:
Toen Tadej Pogaçar in 2023 de Tour verloor, huurde hij een nieuwe trainer is (Javier Sola) en kwam onverslaanbaar terug. En wat doet Queen Simbi om zeker te zijn dat ze de rest van de gevestigde orde verslaat? Ze huurt op het titelnummer van haar laatste album de hulp in van niemand minder dan Michael Kiwanuka; met een finaleplek in de Ladder én een top 100-plek in de Top 2000 behorende tot de absolute überelite van de 21-eeuwse muziek. Alsof dat niet genoeg is, topt ze het af met Yussuf Dayes, die zijn sporen in de Britse jazzscene ook meer dan verdiend heeft. Het resultaat is dan ook precies wat je mag verwachten: een verpletterende overwinning.

Als Simz de lijn van Pogacar gaat volgen, dan valt er komend jaar weinig te winnen voor andere artiesten. Die mogen het gaan doen met de kruimels.

Thanks trouwens Titmeister weer!

Inflo is dan ook een beetje haar oude trainer en Miles Clinton James de Javier Sola van dienst?

Ja zoiets hehe.

Eerst zien, dan geloven...

Zeer teleurstellend resultaat in deze finale. Alsnog bedankt voor de moeite, Titmeister

Dank voor het op je nemen van de presentatie weer Titmeister, en top gedaan. Ooit ga ik nog wel eens een lecture houden over waarom Sofia Kourtesis wel degelijk geen saaie betekenisloze dance is.

Als nodig kan ik morgen de nieuwe maand opzetten! Nu nog op een Spaanse berg xxx

Choconas schreef:
(quote)

Wat bedoel je eigenlijk met "weinig urgent"? Het is misschien geen album dat een gigantische impact op de wereld zal hebben of dat iedereen gehoord moet hebben, maar wel een heel fraaie nieuwe loot aan de boom die Stereolab heet. Inderdaad, zoals je zegt, muzikaal gevarieerd en ontspannen, met af en toe verrassende tempowisselingen binnen hetzelfde liedje.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een fijne plaat, maar het is geen plaat die je bij de lurven pakt, je op het puntje van je stoel laat zitten of een prominente boodschap over wil brengen. Dat hoeft ook zeker niet altijd, maar dat bedoel ik met weinig urgent.
hoi123 schreef:
Ooit ga ik nog wel eens een lecture houden over waarom Sofia Kourtesis wel degelijk geen saaie betekenisloze dance is.

Als nodig kan ik morgen de nieuwe maand opzetten! Nu nog op een Spaanse berg xxx

Die kwalificatie plak ik zeker niet op de muziek van Sofia - ik ben liefhebber van het eerste uur - maar dit is niet bepaald haar beste werk. Idem dito voor Dan Snaith.

Maand opzetten heb ik nog niet eerder gedaan, kan het wel eens proberen, maar ook op zijn vroegst morgen.

Opvallend wel, deze Turnstile haalt hier de TOP 5 en is alvast een eindfinalist bij De Alternatieve Hitlijst 2025. Is ook de tweede favoriet bij het album op MuMe. Toch werd het nummer amper opgepikt in onze gezamenlijke afrekening...

Titmeister schreef:
(quote)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een fijne plaat, maar het is geen plaat die je bij de lurven pakt, je op het puntje van je stoel laat zitten of een prominente boodschap over wil brengen. Dat hoeft ook zeker niet altijd, maar dat bedoel ik met weinig urgent.

Dank je voor je heldere uitleg. Van mij hoeft dat inderdaad allemaal niet om ergens enorm van te kunnen genieten. Dat is niet per se wat ik zoek in muziek.

hoi123 schreef:

(Waar ergens?)

Song van het jaar 2025 editie juni

Deze maand komen de 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand juni uit het topic Maak kennis met... 2025 te vervallen, omdat het aantal stemmers niet voldoet aan het gemiddelde van 6.

De volgende 12 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2025 op RateYourMusic.com t/m juni:

Quadeca - Forgone
La Dispute - Environmental Catastrophe Film
Sudan Archives - Dead
Big Thief - Incomprehensible

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '25 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2025

Hiqpy - Red Flag Magician
Nation Of Language - Inept Apollo
Suede - Disintegrate
The Guest List - Plasticine Heart

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van juni 2025. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand heb ik gekeken naar de trackrating op RYM.

Bruce Springsteen - Where You Going, Where You From
Van Morrison - Down to Joy
Volbeat - By a Monster’s Hand
Turnstile - Never Enough

Alfabetische lijst:

Big Thief - Incomprehensible
Bruce Springsteen - Where You Going, Where You From
La Dispute - Environmental Catastrophe Film
Quadeca - Forgone
Sudan Archives - Dead
Suede - Disintegrate
Turnstile - Never Enough
Van Morrison - Down to Joy
Volbeat - By a Monster’s Hand

De overige 52 nummers gaan we zelf nomineren. Zie de vorige post voor een uitleg mbt welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. Het belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2025 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ topic.

Check alsjeblieft d.m.v. de zoekfunctie in dit topic en vorig jaars topic of een nummer al genomineerd is.

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri.

Tot slot het vriendelijke verzoek: check even goed of een nummer écht uit 2025 afkomstig is. Single uit ’24 kan ook, als hij maar op een 2025 release verschenen is.

Laten we het bij één nummer tegelijk nomineren houden.

DE VOLGENDE NOMINATIERONDE VRIJDAG 21:00

voskat schreef:
(Waar ergens?)
In een minihotelletje in Santa Marina de Valdeón, een gehucht in de León-kant van Picos de Europa. Was top, aanrader!! En bovenstaand bericht is getypt in San Vicente de Barquera, in Cantabrië. Alles om de hitte in Madrid te vermijden. </3

13. Sylvain Darrifourcq, Manuel Hermia & Valentin Ceccaldi - Homo Narrans spotify:track:0TheC9GU4fQBWGE7sINGWs

14. Annahstasia - Villain spotify:track:0sUJVa3AFcEqdy11QtiZCY

15. Caroline Polachek - On The Beach spotify:track:72R7Qzj6kVw44ndWnFZzKK

16. Stereolab - Electrified Teenybop! spotify:track:1QVTfGcqSvkNvs170HDzFX

17. Four Tet - Into Dust (Still Falling) linkje volgt nog.

O ja en niet vergeten om Titmeister nog te bedanken voor wederom een fijne presentatie!

18. Addison Rae - Fame Is a Gun spotify:track:7B3BwNecBhKvNwSMOOl7Gk

19. Danny L Harle - Starlight (feat. Pinkpantheress) spotify:track:0MyLQnZpkAVz73R8nCZyMn

Als Van Morrison (1945) en Bruce Springsteen (1949) meedoen, dan mag deze dame (1949) ook wel:

20. Luzmila Carpio - Tinku Cosmico spotify:track:2JVqZWMpGFPb7aovurBJwd

hoi123 schreef:
Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de laatste uit '25 afkomstige gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2025

Suede - Disintegrate
Moet Muse - Unravelling hier niet bij staan als 3e van de laatste weeklijst? Ik besef dat dit geen Musevriendelijk topic is, maar jullie gaan er toch niet aan ontsnappen hoor.

21. Acopia - Falter spotify:track:4XA4JcVAs6IQZZYhg8iEPa

JoaMuse schreef:
(quote)
Moet Muse - Unravelling hier niet bij staan als 3e van de laatste weeklijst? Ik besef dat dit geen Musevriendelijk topic is, maar jullie gaan er toch niet aan ontsnappen hoor.
Ik stond klaar om mezelf te corrigeren, maar ik heb "laatste weeklijst" hier geïnterpreteerd als de laatste weeklijst van juni, i.e. die op 1 juli. Als dat de foute strategie is, hoor ik het graag!

Martijn Jonkers schreef:
17. Four Tet - Into Dust (Still Falling) linkje volgt nog.

17. Four Tet - Into Dust (Still Falling) spotify:track:4kd3HIkMbwO4sVgkYkrBGo

hoi123 schreef:
(quote)
Ik stond klaar om mezelf te corrigeren, maar ik heb "laatste weeklijst" hier geïnterpreteerd als de laatste weeklijst van juni, i.e. die op 1 juli. Als dat de foute strategie is, hoor ik het graag!
Oh geen idee. Ik wacht even af tot iemand duidelijkheid brengt, anders nomineer ik hem zelf wel, of esteban.

22. Blood Orange - The Field spotify:track:5GVyBn2zUEweqnS6oeXlMp

JoaMuse schreef:
(quote)
Oh geen idee. Ik wacht even af tot iemand duidelijkheid brengt, anders nomineer ik hem zelf wel, of esteban.

Ik dacht eveneens dat hij er automatisch moest bij zitten deze editie, misschien vergis ik me. 'k Had al twee andere nominaties klaar staan ... We zullen zien.

23. Young Fathers - Lowly spotify:track:6A52lb32k3kos199mxEW5Q

Blood Orange is nummer 22 en Young Fathers 23.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:39 uur

geplaatst: vandaag om 08:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.