MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2025

zoeken in:
10. FKA Twigs - Wanderlust (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Johnny Marr, nummer 1 van Gretz & Johnny Marr)

Voor wie het gemist had: in januari '25 bracht FKA Twigs haar derde album Eusexua uit. Vorig jaar scoorde ze van dat album al maandfinaleplekken met Perfect Stranger en de titelsong, die zelfs de maandwinst pakte. Nu pakt ze er in 1 klap 3. Albumafsluiter Wanderlust is wellicht vocaal een van haar sterkste prestaties op het album, maar gaat een beetje als een nachtkaars uit - net als haar kansen in deze finale overigens.

9. Wrong Way Up - Hang on to Your Kool (25 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van Martijn Jonkers & Titmeister)

De grote onbekende van deze finale, waarvan de muziek je allicht een andere afkomst zou doen vermoeden dan Melbourne, Australië. Het duo haalde haar bandnaam bij het gelijknamige album van Brian Eno en John Cale - niet geheel ontoevallig het meest poppy werk van beide heren - en brengt synthpop, sterk beïnvloed door 70s & 80s afrobeat. Hang on to Your Kool is het prijsnummer van het debuutalbum Totally Right, dat ik absoluut kan aanraden bij het huidige zonnige weer.

8. Ethel Cain - Vacillator (25 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door JoaMuse, nummer 1 van Gyzzz, hoi123 & JoaMuse)

De Amerikaanse Ethel Cain scoorde vorig jaar al een 6e maandplek met een cover van American Footballs For Sure en keert nu terug met het etherische Vacillator. Hoewel het goed in mijn straatje past en ook goed scoort bij users wiens smaak ik meestal goed kan waarderen, kan ik er echt weinig mij - excuses dus voor het ontbreken van adelbrieven van mijn kant. Uiteindelijk scoort ze ook net iets minder dan met For Sure.

Titmeister schreef:
Om de treurnis voor Johnny Marr nog erger te maken: obv stempercentage had hier eigenlijk Mogwai moeten staan. Meer dan een laatste plaats zit er dan ook niet in voor Funny Papers.

Klote, maar dit vind ik ook een prachtig nummer gelukkig. En blij met de hattrick van twigz

7. Lucrecia Dalt feat. David Sylvian - cosa rara (25 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo, nummer 1 van AOVV, Choconas &pauljojo)

Een op eerste gezicht niet-alledaagse samenwerking tussen de Colombiaanse Lucrecia Dalt en Japan-veteraan David Sylvian. Alhoewel, wie beider carrièrepaden bekijkt, kijkt wellicht wat minder op van de collab. Technisch lijkt het bovendien vooral een nummer van Dalt, waar Sylvian nog een coda bij bromt. Desondanks durf ik het wel een geslaagde samenwerking te noemen. Overigens scoorde dit nummer precies dezelfde 8 noteringen als Vacillator. Ik heb uiteindelijk cosa rara op 7 gezet ivm hoger stempercentage in de voorronde - ik hoor wel van de nominator als dat incorrect is

6. Miss Kittin feat. Jeanne Friot - VISIONS (26 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door remcodulac, nummer 1 van Arno, remcodulac & Teunnis)

Eerlijk is eerlijk, toen de nominator dit nummer eerder dit jaar in het kennismakingstopic postte, dacht ik: 'leuk, een comeback van Miss Kittin!'. Echter, ze heeft de afgelopen jaren al meer nieuwe muziek uitgebracht. In ieder geval is ze op Visions in staat om voldoende vernieuwing aan haar muziek toe te voegen, waardoor ze niet per se klinkt als de elektroclash-relikwie die ik haar verdacht te zijn. Ze krijgt daarbij hulp van ene Jeanne Friot, die zich netjes voorstelt aan het begin van het nummer, maar waar ik verder niks van weet. Opvallend verder dat de nummers 6 t/m 8 elk 3x op 1 gezet zijn, daarmee tezamen meer dan de hele top 5 bij elkaar.

5. FKA Twigs - Girl Feels Good (28 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van AstroStart)

Even leek het erop dat Twigs een Charli zou doen: met 3 nummers op het maandpodium. Echter, Wanderlust (dat de finaleladder nog won van o.a. Girls Feels Good) dwaalde al eerder af en ook deze Madonna-pastiche kan het uiteindelijk niet bolwerken en sneuvelt op enkele punten van het podium.

4. Darkside - S.N.C. (30 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van VladTheImpaler & Zwammer)

Voor hun derde album kregen Nicolas Jaar en Dave Harrington hulp van drummer en software-ontwikkelaar Tlacael Esparza. Het resultaat is daardoor wat funkier dan de eerste 2 worpen, meer richting het werk dat Jaar uitbrengt onder zijn moniker Against All Logic. S.N.C. is wel het prijsnummer van het enigszins wisselvallige Nothing. Als je deze goed vindt, zou ik het album zeker aanraden - anders beter wegblijven.

3. Oklou & Bladee - take me by the hand (31 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Etob, nummer 1 van Etob)

Ik schreef het al in Song van het Jaar '24, maar het SvhJ-publiek lijkt definitief een nieuwe hypegirl gevonden te hebben. Wat heet, want met take me by the hand scoort de Française alweer haar derde podiumplek in 4 maanden. Allemaal afkomstig van choke enough, haar debuutalbum na al 12 (!) jaar actief te zijn in de muziekwereld. Het is zoals men zegt, practice makes perfect...

2. Pye Corner Audio - After Effects (32 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Martijn Jonkers, nummer 1 van shimahero)

Net als Oklou is de Brit Martin Jenkins, a.k.a. Pye Corner Audio, al jaren bezig edoch slechts recent op de radar van de SvhJ-crew verschenen. Eerder miste Decision Point in november nog de finale, maar dat wordt nu overtuigend goedgemaakt. Tevens het meest conventionele dancenummer in de finale, dit ondanks (of misschien wel dankzij) de heksenjacht van hoi123. Overigens is ook zijn remix van Mattheis - Swell, te beluisteren op de meest recente Paerels-compilatie, zeer de moeite waard!

1. FKA Twigs - Sticky (42 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Johnny Marr, nummer 1 van Arrie)

Tsja, deze zagen we aankomen. De dominantie van FKA Twigs was al duidelijk, en Sticky haalde zowel in ronde 1, als 2, ruimschoots het hoogste stempercentage. In de finale is het niet anders, met een zeer overtuigend puntenverschil met de nummer 2. Overigens m.i. helemaal terecht, i.t.t. de andere 2 Twigs-finalisten, behoort Sticky wel tot de topnummers van Eusexua - mede dankzij de sample van Aphex Twins Avril 14th.

Iedereen weer bedankt voor het meedoen en op naar februari!

Mooi podium, Sticky lijkt mij ook een meer dan terechte winnaar met die tien punten verschil. Ook leuk dat in mijn eerste maanddeelname mijn nominatie meteen op het podium staat. Erg zin in de volgende maand! Bedankt voor de presentatie Titmeister.

Prachtige winnaar Thanks Tit. Arrie kom in m'n armen dan

Mooie lijst wat mij betreft. Nice dat een anoniem dancenummer nog de nummer 2 positie heeft weten te behalen Ook tof dat Wrong Way Up de maandfinale heeft gehaald. Hartelijk dank aan Titmeister voor de soepele en strakke presentatie

Song van het jaar 2025 - februari

Deze maand komen de 4 best beoordeelde nummers - op basis van de IMDb-formule - van de maand februari uit het topic Maak kennis met... 2025 te vervallen, omdat het aantal stemmers niet voldoet aan het gemiddelde van 6.

De volgende 12 nummers zijn automatisch genomineerd:

De 4 hoogst genoteerde singles uit 2025 op RateYourMusic.com uitgebracht ten laatste 28 februari:

Jane Remover - Dancing With Your Eyes Closed
Swans - I Am a Tower
Model/Actriz - Cinderella
By Storm - Zig Zag

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de meest recente gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2025

The Horrors - More Than Life
Destroyer - Hydroplaning Off the Edge of the World
Factory Floor - Between You
Franz Ferdinand - Hooked

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de 4 meest populaire albums op MusicMeter van februari 2024. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van minstens 3,00 voorrang hebben. Als een album voldoet aan de criteria, maar de meest aangevinkte track al genomineerd is, dan nomineert het album geen nummer. Bij gelijke stand kijken we naar de trackrating op RYM.

Dream Theater - The Shadow Man Incident
Motorpsycho - Neotzar (The Second Coming)
De Toegift - Dichtbij, Veraf
Heather Nova - Hey Poseidon

Alfabetische lijst:

By Storm - Zig Zag
De Toegift - dichtbij, veraf
Destroyer - Hydroplaning Off the Edge of the World
Dream Theater - The Shadow Man Incident
Franz Ferdinand - Hooked
Heather Nova - Hey Poseidon
Jane Remover - Dancing With Your Eyes Closed
Model/Actriz - Cinderella
Motorpsycho - Neotzar (The Second Coming)
Swans - I Am a Tower
The Horrors - More Than Life

De overige 52 nummers gaan we zelf nomineren. Zie de openingspost voor een uitleg met betrekking tot welke nummers wel en niet genomineerd kunnen worden. De belangrijkste criteria is dat een nummer afkomstig is uit 2025 en niet eerder heeft meegespeeld in een SvhJ-topic.

Check alsjeblieft door middel van de zoekfunctie in dit topic en die van vorig jaar of een nummer al genomineerd is.

Het verzoek jullie nominaties te voorzien van een Spotify-uri.

Tot slot het vriendelijke verzoek: check even goed of een nummer écht uit 2025 afkomstig is. Single uit ’24 kan ook, als hij maar op een 2025 release verschenen is.

Laten we het bij één nummer tegelijk nomineren houden.

DE VOLGENDE NOMINATIERONDE WOENSDAG 20:00.

13. Ichiko Aoba - FLAG spotify:track:0QPnC6MGzx01j5VlgDpr5A

14. Larry June, 2 Chainz & The Alchemist - Bad Choices spotify:track:499OiYFGkuTO74jb9tKv8Z

15. Car Seat Headrest - Gethsemane spotify:track:05Y0oBtriW2gf8zPj2VDov

Bedankt voor de mooie woorden Titmeister! Niet mijn favoriete Twigs op 1 maar de meeste goeie nummers scoren toch linkerrijtje.

16. Charley Crockett - Lonesome Drifter spotify:track:7IuilBb5xXErrNIZEeaqID

Thanks Titmeister voor de presentatie en de fijne begeleidende stukjes

17. Santi & Tuğçe - Nana spotify:track:06zE1VMROQHcAA0N0Xh5bA

Mooie winnaar voor januari met wat volgens mij ruimschoots de beste Twigs is van de drie.

Teunnis schreef:
Song van het jaar 2025 - februari

MuMeAfrekening 2025

yeahyeahyeah, als eerste nominator in de Afrekening van dit nummer, vraag ik jou: de Extended Mix of de normale versie?

Johnny Marr schreef:
Prachtige winnaar Thanks Tit. Arrie kom in m'n armen dan

Absoluut genieten dit

Super gepresenteerd Tit, altijd leuk om je persoonlijke mening verweven te zien in de stukjes. Moest gniffelen om
Titmeister schreef:
Albumafsluiter Wanderlust is wellicht vocaal een van haar sterkste prestaties op het album, maar gaat een beetje als een nachtkaars uit - net als haar kansen in deze finale overigens.

Hoe kan het trouwens dat Ethel Cain - Punish er vorig jaar zonder pardon in de eerste ronde uit is gestemd?

Teunnis schreef:
Hoe kan het trouwens dat Ethel Cain - Punish er vorig jaar zonder pardon in de eerste ronde uit is gestemd?

Hoe kan het dat For Sure geen maandwinnaar was?

18. McKinley Dixon feat. Quelle Chris & Anjimile - Sugar Water spotify:track:6lqBLxdoqa9ctXALgAZCOg

19. Naaz - Remains spotify:track:2pGHd3wRM244IOFAC34FrX

Bedankt Tit, erg prettige stukjes weer en leuk om wat meer te weten te komen over de deelnemers aan de finale!

20. Black Country, New Road - Happy Birthday spotify:track:7tS0q3y7tASvpTX2rTK1mG

Gast
geplaatst: vandaag om 17:21 uur

geplaatst: vandaag om 17:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.