MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Favoriete Metalnummer per Land - nu in: Nederland!

zoeken in:
DjFrankie (moderator)
6-4

Grappig toeval: afgelopen weekend plaatste een vriend een foto op Facebook dat hij die plaat van Burial aan het draaien was. Niet bepaald een gangbare keuze anno 2025, lijkt me zo. Ik heb het zelf ook al een jaar of dertig niet meer geluisterd (ik heb 'em trouwens niet eens op cd of lp zie ik nu: even aanvinken dat ik deze wil hebben). Geldt ook voor Defender. Waarschijnlijk zelfs nog langer geleden. Allebei tand des tijds goed doorstaan. Burial net ff een hooktandje beter.
7-4

Een van mijn favorieten.

1-4

Akelei nooit echt goed geluisterd, merk ik nu. Ik moet er wel weer even (opnieuw?) aan wennen.
Dat komt niet (louter) omdat hij in het Nederlands zingt, maar (vooral) omdat de tekst nogal kinderlijk en simpel is. Dat stoort.
"Waar ging je heen, toen je verdween
Ik mis je nu al zo lang en ik ben bang
Alleen te zijn met deze pijn
In jouw tijd van afwezigheid
Waar ging je heen, toen je verdween
Ik mis je nu al zo lang en ik verlang"

Lees ik hier een tekst van S10 of Froukje, ofzo? Dit soort muurbloempjesrijmelarij vind ik echt ondermaats.
Omdat het in het Nederlands én clean gezongen wordt, word ik heel bewust met deze poesiealbumquotes geconfronteerd.
Zo zonde, want er zitten geweldige passages in het nummer.

Maar die heb je ook in die van God Dethroned. Zonder stoormomenten.
"Vicious death creeping across the fields
Mustard gas, a deadly hellish fiend
A choking grip is locked around your neck
Vomit blood, your face turns grey, you're dead"

Kijk, dat is pas een metaltekst.
2-5

EvilDrSmith, toegegeven is het op papier niet de meest opzienbarende tekst, hoewel dat voor veel meer nummers geldt, ook Engelstalig. Context van het nummer is in dezen belangrijk. Hoe een ogenschijnlijk simpele tekst precies de juiste snaar weet te raken, dat is ook een kunst. In combinatie met de atmosferische, neerslachtige arrangementen wordt woord voor woord de toon gezet en beklemtoont. En dat zeg ik als iemand die zeer snel afhaakt bij Nederlandstalig gezongen nummers.

37. Structure - What We Have Lost (2025) vs. Cellarpigs - The Gates Of Hell (2024)

Twee onbekende bands voor mij, al heb ik de naam Cellarpigs al wel eens opgepikt: bij het 'Maak kennis met metal-spelletje' wellicht? [Antwoord: nee]

Structure is verdomd overtuigende extreme doom(death), schuurt soms tegen het funerale aan, maar is daarvoor toch te melodieus en gevarieerd, zeker in het waanzinnig gave laatste deel. Officium Triste mag wel op zijn tellen passen. Sterker: dit vind ik zelfs indrukwekkender.

EDIT: haha, ik lees nu dat dit van Bram Bijlhout is, nota bene ex-lid van Officium.
Nou, dan schiet hij zijn leermeester zowaar voorbij.
Dit mag wel op vinyl uitkomen. The sooner the better!
Dank Rain King voor het nomineren: de fijnste verrassing voor mij tot nu toe in dit spelletje.

(Cellarpigs ook best lekkere retrothrash, maar toch minder imposant.
En 159 weergaven in 13 maanden tijd: de band is niet echt een millionseller.)
5-1

1-1

Ken CC niet. Klinkt goed zo op het eerste gehoor.

Oef, heel lastige keuze. Callenish Circle is mij onbekend, maar komt met een heel eigenzinnig nummer aanzetten die ik graag verder zie komen.

1-3

Opvallend dat Callenish Circle bij een paar van jullie door de wol geverfde metalheadconnaisseurs een onbekende naam is. Ik dacht dat CC wel redelijk bekend zou zijn. Hun vijf albums staan hier in de kast. Al moet ik ook toegeven: diep weggeborgen op zolder. En als bij een metalquiz de band voorbij zou komen, dan weet ik niet of ik het zou raden, laat staan weten. Ik vrees...

Aangezien er al genoeg Fluisteraars en Nederblack voorbijkomt:
1-4

Nog geen 4.000 maandelijkse luisteraars en al 20 jaar geen muziek gemaakt, de band is opgeheven, waar moet ik ze van kennen?

Gast
geplaatst: vandaag om 23:54 uur

geplaatst: vandaag om 23:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.