MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Progrock albums KO

zoeken in:
Omayyad
3.50 Godspeed you black emperor! - Lift your skinny fists like antennas to heaven --- Univers Zero - Heatwave (27-05 / 23:43)

5-2

3.53 Eyestrings - Consumption --- Osanna - Palepoli (28-05 / 12:50)

1-1*

Omayyad
thyson schreef:
Ik begrijp eigenlijk het prog-gehalte van die Marillion lp niet... Close to the Edge daarentegen!

Waldo Jeffers schreef:
tja, als we op het prog-gehalte van de platen gaan stemmen, kunnen we de helft van de platen al meteen gaan schrappen, vrees ik...

Dit is een oude discussie, maar staat en valt bij wat je als progressieve rock ziet. Blijkbaar heeft iedereen daar een andere lezing over.

thyson schreef:
Ok, maar dit blijft wel een prog-knock out en bij deze is de vergelijking heel frappant.
Aan de kenners: noem me 1 nummer van cluthing at straws dat als progressief kan bestempeld worden. Marillion hééft zo'n nummers, maar volgens mij staat er geen enkele op dit album.

Jij bent er dan zeker ook eentje die van mening is dat zolang Marillion maar muziek maakt in de trant van de grote bands tien jaar eerder dit wél als progressief gezien mag worden, terwijl wanneer de band zichzelf vernieuwd heeft dit niet als progressief gezien mag worden?

Omayyad schreef:
(quote)

(quote)

Dit is een oude discussie, maar staat en valt bij wat je als progressieve rock ziet. Blijkbaar heeft iedereen daar een andere lezing over.

(quote)

Jij bent er dan zeker ook eentje die van mening is dat zolang Marillion maar muziek maakt in de trant van de grote bands tien jaar eerder dit wél als progressief gezien mag worden, terwijl wanneer de band zichzelf vernieuwd heeft dit niet als progressief gezien mag worden?

Als een band zichzelf vernieuwd is dit misschien vooruitstrevend voor de band zelf maar zegt dit nog niets over hun muziek. Het is niet omdat Marco Borsato plots overschakelt naar hip hop dat hij progressieve muziek maakt.
Bij mijn weten zijn er toch enkele "typische criteria" in het genre dat als progrock kan worden omschreven. Lange nummers met verschillende thema's (geen typisch refrein strofe refrein), a-typische maatsoorten, conceptueel verhaal,...

Omayyad
thyson schreef:
Als een band zichzelf vernieuwd is dit misschien vooruitstrevend voor de band zelf maar zegt dit nog niets over hun muziek. Het is niet omdat Marco Borsato plots overschakelt naar hip hop dat hij progressieve muziek maakt.

Als de hiphop van de heer Borsato in dat geval uniek is, mag je dat wat mij betreft best progressief noemen.
Beetje vreemd voorbeeld, maar mijns inziens is Clutching At Straws zeker progressief te noemen. Er is immers een duidelijke vooruitgang te zien in de vier platen met Fish.

thyson schreef:
Bij mijn weten zijn er toch enkele "typische criteria" in het genre dat als progrock kan worden omschreven. Lange nummers met verschillende thema's (geen typisch refrein strofe refrein), a-typische maatsoorten, conceptueel verhaal,...

Dat klopt... Er zijn zeker verschillende criteria. Maar wat als een band besluit om een lang nummer diverse andere namen te geven, zoals Marillion dat doet met Clutching At Straws of Pink Floyd met Dark Side Of The Moon? Of wil je Supper's Ready gewoon één nummer noemen en niet een verzameling losse nummers die door Genesis aan elkaar zijn geplakt?

Overigens heeft Clutching At Straws zeker a-typische maatsoorten, een conceptueel verhaal... De band heeft alleen besloten om het lange nummer met verschillende thema's uiteen te halen en verschillende namen te geven... Iets wat ze met Misplaced Childhood ook gedaan hebben, maar dat terzijde.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet aan alle criteria moet voldoen om als progressieve rock gezien te worden.

Omayyad schreef:

Beetje vreemd voorbeeld, maar mijns inziens is Clutching At Straws zeker progressief te noemen. Er is immers een duidelijke vooruitgang te zien in de vier platen met Fish.

aha, zit dat zo!

dus al guus meeuwis steeds betere platen gaat maken is hij ook progressief?

Omayyad
charlezzz schreef:
dus al guus meeuwis steeds betere platen gaat maken is hij ook progressief?

gaap

Overgrote meerderheid zal Marillion's album Clutching at Straws onder Progrock scharen.

Omayyad schreef:
Als de hiphop van de heer Borsato in dat geval uniek is, mag je dat wat mij betreft best progressief noemen.

Is dat niet een typisch geval van degressief?
Maar goed, verder nog stemmers?

3.50 Godspeed you black emperor! - Lift your skinny fists like antennas to heaven --- Univers Zero - Heatwave (27-05 / 23:43)

5-2 (pas)

1-1 (pas)

Omayyad

U was zeker op zoek naar deze:

6-2*

1-1 (pas)

Omayyad
3.50 Godspeed you! black emperor door naar ronde vier ten koste van Univers Zero

3.50 GYBE door

1-1

3.54 IQ - Subterranea --- Guapo - Five suns (28-05/20:16)

1-0*

Omayyad

1-1 (al gestemd)

1-1*

jullie zitten er wel strak op

ik moet helaas weer passen, ken beide albums niet...

Omayyad
Titmeister schreef:
jullie zitten er wel strak op

Hier in huize Omayyad gaat er een alarm af wanneer er in dit topic gestemd wordt.

1-1 (pas)

2-1*

1-1

2-2*

Toch alweer een 6tal mensen bij die Heatwave kennen...

Omayyad
Waldo Jeffers schreef:
Toch alweer een 6tal mensen bij die Heatwave kennen...

6?

(!RKU$

1-2*

2-3*

Omayyad schreef:
(quote)

6?

idd, het moet 5 zijn, je hebt gelijk, excuses

1-2*

2-4* (in het tweede deel zakt Subterranea imo eveel in, anders had ik het niet geweten)

Casartelli (moderator)

1-2

3-4*

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

idd, het moet 5 zijn, je hebt gelijk, excuses

ik denk 8 want anders had het nooit 6-2 kunnen worden...

vigil schreef:
(quote)

ik denk 8 want anders had het nooit 6-2 kunnen worden...

ja, maar heer K, ik neem aan dat de 2-stemmers voor Heatwave, het album al wel kenden + daar dan Frans bij, van wie ik ook weet dat ie het kent. Hou je er nog 5 over, die niet bij dat album stemden. Dus m'n sommetje klopt.

thyson schreef:
(quote)

klinkt niet echt als progressieve progressieve muziek dit....

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

ja, maar heer K, ik neem aan dat de 2-stemmers voor Heatwave, het album al wel kenden + daar dan Frans bij, van wie ik ook weet dat ie het kent. Hou je er nog 5 over, die niet bij dat album stemden. Dus m'n sommetje klopt.

Ik had hierachter dan ook geen casartelliaanse berekeningen verwacht maar vanuit dat oogpunt klopt het helemaal

Omayyad
vigil schreef:
Ik had hierachter dan ook geen casarteliaanse berekeningen verwacht maar vanuit dat oogpunt klopt het helemaal

Ik verbaas me hier nergens meer over, maar het zou toch wel triest zijn als een album met een gemiddelde van 4,24 de volgende ronde niet zou halen.

Jester schreef:
Ik verbaas me hier nergens meer over, maar het zou toch wel triest zijn als een album met een gemiddelde van 4,24 de volgende ronde niet zou halen.

Zo'n gemiddelde zegt bijzonder weinig met maar 17 stemmen . Op die manier zouden tig bandjes met 1 stem van 5* de finale moeten halen (zou Waldo Jeffers leuk vinden )

Ik pas overigens beide ronden.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:49 uur

geplaatst: vandaag om 05:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.