MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Top 152

zoeken in:
6.
Gus Black - Little Prince Town Wel een leuk nummer misschien iets te soft en wat aan de korte kant qua tijdsduur(7)
Felt – Riding on the Equator Sterk nummer met prima vocalen a la Gerry Rafferty ,die mij aan de jaren 70 doen denken(8)
Utada Hikaru - This Is Love. Te commercieel in mijn oren,niet slecht overigens(6)
Najma - Apne Hathon Sfeervolle muziek met prachtige intrigerende vocalen.De Aziatische variant van Dead Can Dance(7,8)

4-4-1-3

Deadline 17-4-2012 18.00

6.
Gus Black - Little Prince Town: 7,2
Felt – Riding on the Equator: 8
Utada Hikaru - This Is Love: 4,5
Najma - Apne Hathon: 6,5

Gus Black - Little Prince Town
Mooi liedje, warm geluid, lekkere productie. Lullig clipje, helaas, dat kennen we nu wel. Maar goed, is zal stemmen op de muziek.

Felt – Riding on the Equator
Heerlijk liedje met associaties met Lloyd Cole en Smithereens. Ik kende Felt niet, maar kan het zeer waarderen. De zang is wel het zwakke punt, krachteloze stem.

Utada Hikaru - This Is Love
Madonna meets Cirque du Soleil of zoiets. Standaardbeatje eronder. Nee, sorry.

Najma - Apne Hathon
Sfeervol opgebouwd, maar enigszins vlak. Heb mijn Indiaas graag wat pittiger geserveerd.

mmm, ik heb toch blijkbaar erg westerse oren...

5-5-1-3

Deadline 17-4-2012 18.00

2MY
6.
1. Gus Black - Little Prince Town 7,5
2. Felt – Riding on the Equator 6,3
3. Utada Hikaru - This Is Love 4
4. Najma - Apne Hathon 6,5

1. Gus Black - Little Prince Town - In de vorige editie eindigde het nummer van Gus Black in m'n top 10 op nummer 1, dus de verwachtingen waren hooggespannen. Teleurstellen doet het in elk geval niet: de mens heeft een zeer aangenaam stemgeluid en qua instrumentatie valt dit ook allemaal mooi op z'n plek. Als ik vergelijk met dat van de vorige keer - en dat kan, dus waarom niet - dan ontbreekt hier het 'no joke'-effect. Ander nummer, dus andere regels, maar het grijpt me (nog) niet helemaal.
2. Felt – Riding on the Equator - zelfde hoekje als Gus Black, alleen wil de stem niet zo mee. Perfectie in de vocalen hoeft absoluut niet, maar dit wringt soms nét iets te erg zodat het op de rand van irritatie komt. De momenten dat de instrumenten het overnemen zijn de beste stukken. De laatste helft redt het nummer en zorgt nog voor verhoging van de score.
3. Utada Hikaru - This Is Love - kan een nummer met zo'n titel goed zijn? Ah, ik heb een vriend die stapel is van Japan en ook naar zo'n dingen als dit luistert. Het lijkt allemaal een beetje op de intro van één of andere anime-serie, ook zo'n Japanse lyrics met dan het refreintje of de titel plots in't Engels. Eerdere pogingen om mij hier warm voor te maken zijn ook al jammerlijk mislukt. Het klinkt me redelijk plastiek-achtig en ongeloofwaardig... Ik ga niet mee met het enthousiasme van m'n voorgangers.
4. Najma - Apne Hathon - Dit is dan ook weer niet spannend genoeg. De zang doet het dan weer wel, maar het slaagt er niet in om mij te betoveren. Of ik ben niet in betoverbare stemming vanavond, dat kan ook. Ik gun ze het voordeel van de twijfel en geef ze mijn tweede punt.

Al bij al een middelmatige ronde...

6-5-1-4

Deadline 17-4-2012 18.00

6.
Gus Black - Little Prince Town 7,0
Tja, deze artiest zat er de vorige editie ook al bij en scoorde top-3. Prima nummer hoor, maar ik ben er geen voorstander van om in een volgende editie op voorgaand succes voort te borduren. Het nummer krijgt wel een punt, ook doordat er twee mindere songs in deze poule zitten.
Felt – Riding on the Equator 8,0
Mooi gitaarnummer, met name de tweede helft van het nummer. Ondanks de lengte verveelt het niet.
Utada Hikaru - This Is Love 6,0
Best aardig voor een keer, maar geen muziek die ik graag opzet, mede vanwege de zang.
Najma - Apne Hathon 4,0
Nee, ik ben geen fan van die klagende klanken, kan ik niet lang naar luisteren.

Ik zal ook wel westerse oren hebben.

7-6-1-4

Deadline 17-4-2012 18.00

6.
Gus Black - Little Prince Town 7,5
Felt – Riding on the Equator 6,7
Utada Hikaru - This Is Love 5,0
Najma - Apne Hathon 6,8

8-6-1-5

Deadline 17-4-2012 18.00

2MY
Gij zijt niet echt een verhalenschrijver he, jassn...

Toch enige kans dat ge ooit iets meer lost dan enkel punten?

lebowski schreef:
Felt – Riding on the Equator
Heerlijk liedje met associaties met Lloyd Cole en Smithereens. Ik kende Felt niet, maar kan het zeer waarderen. De zang is wel het zwakke punt, krachteloze stem.

Die zang went wel na een tijdje. Het album waar dit vanaf komt is ook erg goed:
Felt - Poem of the River (1987)

Leuk dat iemand deze genomineert heeft.

6.
Gus Black - Little Prince Town 7,0
Prettige samenzang. Niet meteen muziek die door merg en been gaat, daarvoor klinkt het me te vlak. De echte emotie zit in het volgende nummer:

Felt – Riding on the Equator 8,5
Heel mooi. De weeïge zang en het subtiele jengelgitaarspel combineren prima. Hiervandaan schijnt Stuart Murdoch de mosterd te hebben gehaald. Kan ik me iets bij voorstellen.

Utada Hikaru - This Is Love 6,5
Aardig doch smoelmissend popdeuntje. Als dit op een hitzender gedraaid wordt, zal het me niet snel opvallen. Voor sommige mensen is het dan interessant dat het Japans is. Zelf snap ik dat nooit zo.

Najma - Apne Hathon 7,1
Hier komen de onverstaanbare vocalen een stuk beter tot hun recht. Al heb ik dit soort muziek toch liever nog nèt iets mysterieuzer.

8-7-1-6

Deadline 17-4-2012 18.00

2MY schreef:
Gij zijt niet echt een verhalenschrijver he, jassn...

Toch enige kans dat ge ooit iets meer lost dan enkel punten?
daarvoor heb je Nederlanders, die kunnen dat heel goed !

DjFrankie (moderator)
herman schreef:
(quote)

Die zang went wel na een tijdje. Het album waar dit vanaf komt is ook erg goed:
Felt - Poem of the River (1987)

Leuk dat iemand deze genomineert heeft.

Nu nog The Votes

6.

Gus Black - Little Prince Town 8,0
Nummer uit de vorige editie zette ik aanvankelijk voorzichtig op een 8, omdat ik niet wist of ik hem mooi zou blijven vinden. Had achteraf wel een puntje meer mogen zijn. Deze vind ik wel iets minder. Kom ik toch weer op een 8 uit.

Felt – Riding on the Equator 8,5
Misschien is het wel de ideale stem voor bij deze instrumentatie, maar toch heb ik het idee dat het vocaal beter had gekund. Maar vooral het sprankelende gitaartje is heel prettig. Dat vonden ze zelf kennelijk ook, want het krijgt uiteindelijk alle ruimte. Misschien zelfs iets te veel, buiten de context van een album. Wie zal het zeggen? Mij leek het alsof er wel een minuut of twee van af mocht.

Utada Hikaru - This Is Love 7,0
Leuk dance-popnummertje. De Japanse zang stoort niet, maar maakt het ook niet bijzonderder.

Najma - Apne Hathon 9,0
Ja, dit vind ik heel mooi. Precies op de goede lijn tussen traditionele Indiase muziek en dat wat mijn westerse oren gewend zijn.

8-8-1-7

Deadline 17-4-2012 18.00

yeahyeahyeah schreef:
Voor sommige mensen is het dan interessant dat het Japans is. Zelf snap ik dat nooit zo.

Nee hoor (ik heb hem genomineerd), ik word gewoon ontzettend vrolijk van het nummer, het is in mijn ogen een superfijn popliedje, of het nou in het Japans of in het Engels is. Had eigenlijk vrij negatieve reacties verwacht, maar ik dacht: ach waarom ook niet, laat ik die voor de gein eens nomineren. Maar dat valt nog mee.

In ieder geval is het leuk om dit soort liedjes erbij te hebben voor de afwisseling. Zorgt er ook voor dat een groep als deze niet te zware kost wordt

Misschien probeer ik hem nog eens als ik er meer voor in de stemming ben

6.
Gus Black - Little Prince Town (7,0*)

Felt – Riding on the Equator (7,5*)
Nog nooit van Felt gehoord. Best wel een aardig nummer dat zeker niet te lang duurt.

Utada Hikaru - This Is Love (6,5*)
Dit soort liedjes hoor ik vaak tijdens de aftiteling van Japanse (animatie) films. Vaak vind ik het erg storend omdat het doorgaans niet aansluit met de uitstekende soundtrack die je tijdens de film hoort.

Najma - Apne Hathon (6,0*)

9-9-1-7

Deadline 17-4-2012 18.00

6.
Gus Black - Little Prince Town (7,3*)

Felt – Riding on the Equator (9*)

Utada Hikaru - This Is Love (9*)

Najma - Apne Hathon (8*)

9-10-2-7

Deadline 17-4-2012 18.00

Bijzonder sterk viertal!

6.
Gus Black - Little Prince Town 7,5
Felt – Riding on the Equator 7,5
Utada Hikaru - This Is Love 6
Najma - Apne Hathon 8

- Gus Black - Little Prince Town
Een nummer dat in korte tijd met weinig middelen iets moois weet over te brengen. De vrouwelijke tweede stem is een leuke toevoeging, het geeft het nummer net dat beetje cachet waardoor het niet naar de achtergrond verdwijnt.
- Felt – Riding on the Equator
Het verhalende karakter doet denken aan het allereerste nummer van deze eerste ronde. Alleen wordt de slapstick ingewisseld voor een muzikaal boeiende begeleiding, waardoor de 8 minuten er gerust 18 hadden mogen zijn i.p.v. andersom. Meeslepend i.p.v. aanslepend.
- Utada Hikaru - This Is Love
Tof muziekje met een plezant refrein, maar het zit in de foute groep om punten te scoren. Zowel stem als uitwerking zijn ook net iets te slapjes om indruk te maken.
- Najma - Apne Hathon
Heerlijk organische percussie en strijkers waar je hoort wanneer er niet pefect in het midden wordt geklopt of een snaar te snel na de vorige piept. Zo wordt de magische sfeer haast tastbaar. Daar past deze karakteristieke zangeres uitstekend op. Verstaanbaar mooi!

9-11-2-8

Deadline 17-4-2012 18.00

6.
Gus Black - Little Prince Town (7,8)
Dit nummer is aan de korte kant. Ter vergelijking heb ik Love Is Strange ook nog een keer beluisterd. En dat is, hoewel aan de lange kant, iets beter (8).

Felt – Riding on the Equator (6,5)
Ik ken die band ergens van. Het zou me niet verbazen als ik er een tweedehands LP van heb (mijn vinyl collectie is een grote chaos). Beetje Reed zang met Dylaneske trekken aangevuld door “Green On Red”-toetsen en een aardige gitaarpartij, die op een Grateful Dead-achtige wijze wordt uitgemolken. Dat is het dan allemaal net niet en dat is eigenlijk erger dan helemaal niet.
[Edit: geen LP in bezit en kende de band dus ook niet, hoewel die bekend klinkt].

Utada Hikaru - This Is Love (5,0)
Slap popnummertje. De componist heeft iets te vaak naar The Riddle geluisterd.

Najma - Apne Hathon (9,0)
Veel wereldmuziek in deze editie. Van alle wereldmuziek vind ik die uit India (of daarop gelijkend) het meest interessant. Dat was al voordat ik uit datzelfde land een zoon heb geadopteerd (maar die luistert dan weer liever naar I’m a Believer van The Monkees). Dit is een erg mooi maar ontoegankelijk nummer en heeft nog een paar draaibeurten nodig.
(...)
Gelukkig heb ik morgen een vrije dag. Dus het heeft even op de repeat gestaan. Vandaar het hoge cijfer.

10-11-2-9

Deadline 17-4-2012 18.00

6.
Gus Black - Little Prince Town (6,0)
De bijdrage uit de vorige editie vond ik een stuk beter. Dit nummer doet me vrij weinig en is voorbij voordat je er erg in hebt, het neigt mij net iets te veel naar een niemendalletje om er een dikke voldoende voor te geven..

Felt – Riding on the Equator (8,0)
Muzikaal gezien komt de naam Lloyd Cole direct bij me op. Erg sfeervol en het gaat ook niet vervelen. De zang is op zich ook wel goed maar op 1 of andere manier hoor ik er toch in (misschien ten onrechte) dat de zanger een beetje beperkt is en dat is eigenlijk het enige minpuntje dat ik kan ontdekken. Vanwege de zang begin ik op een 8 maar misschien gaat dit nog wel groeien.

Utada Hikaru - This Is Love (5,0)
Vrolijk nietszeggend popdeuntje waar ik verder toch niet veel mee kan.

Najma - Apne Hathon (9,0)
Bij muziek uit dit soort landen geldt bij mij vaak het gezegde "it's thin line between love and hate". Het overgrote deel kan ik helaas nooit waarderen, werkt op m'n zenuwen en wekt irritatie op. Gelukkig zijn er uitzonderingen op de regel zoals de CD Quareeb van Najma. Dit is misschien niet eens het beste nummer van het album maar ik denk "voor westerse oren" wellicht wel het meest toegankelijke. Prachtige sfeer,prachtig instrumentatie en prachtig gezongen.

10-12-2-10

DjFrankie (moderator)
Uitslagen:

1 Felt – Riding on the Equator 12 punten gem: 7,78
2 Gus Black - Little Prince Town 10 punten gem: 7,61
3 Najma - Apne Hathon 10 punten gem: 7,22
4 Utada Hikaru - This Is Love 2 punten gem: 6,34

Najma maakt nu als eerste kans op de tussenronde.

DjFrankie (moderator)
7

FM Attack - Yesterday
Front Line Assembly - Unleashed
The Sands – April and June
Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk

0-0-0-0

Deadline: 18-4-2012

7.

FM Attack - Yesterday (3,5)
Net iets te leuk voor een 3,0.

Front Line Assembly - Unleashed (6,5)
Niet mijn favoriete EBM-artiesten, maar ik heb wel een paar geslaagde albums van ze. Dit nummer is onder het niveau dat ik van hen gewend ben.

The Sands – April and June (7,0)
Het begin is aardig maar ik ben bij beluistering erg moe en het refrein is zeer vermoeiend. Op een andere dag kan ik hier misschien wat beter tegen.

Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk (8,0)
Puike punk.

0-0-1-1

FM Attack – Yesterday: Prima electronisch dance geval, maar meer niet. 6

Front Line Assembly – Unleashed: Beetje Prodigy, beetje Front 242, EBM met mysterieus donker laagje. 8,4

The Sands – April and June; Moet bij het begin aan Velvet Underground denken, ook wel wat Noah & the Whale en Tindersticks. Mooi nummer, ook wat Jesus & the Mary Chain, zonder de Bosch stofzuiger. 9

Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk: Vrouwelijk lid van Ramones; Ramona?
Klinkt wel erg prettig. 8,6

0-0-2-2

7

FM Attack - Yesterday (7,8)
Ik vind dit wel een lekker nummer, niet hoogstaand maar "lekker" scoort ook bij mij

Front Line Assembly - Unleashed (8,0)
Inderdaad een donker laagje maar wel een goed donker laagje

The Sands – April and June (4,2)
Tig in een dozijn nummer. Niet bijzonder.

Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk (3,5)
Vreselijk!

1-1-2-2

7.

FM Attack - Yesterday (8,2)
Er wordt in deze top 152 een blik prima disco opengetrokken. Ook deze plaat is dik in orde, aangenaam italo-sfeertje.

Front Line Assembly - Unleashed (8,0)
FLA heeft een herkenbaar en moddervet geluid met veel lagen, bliepjes en distortion. De vocalen passen hier op zich wel bij, maar zijn toch niet super genoeg voor een ècht hoog cijfer. Normaal gesproken krijgt dit natuurlijk wel een punt.

The Sands – April and June (7,5)
Mooi nummer waarin inderdaad van alles te herkennen valt, zelfs een hint van Saturday Night van Brood (?) Ook deze komt net tekort in deze ijzersterke groep.

Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk (9,5)
Dit is helemaal mijn muziek. Een vuig geluid en Miss Alex die haar strubbelingen eruit schreeuwt. Een brulboei met soul in haar donder.

2-1-2-3

7.
FM Attack - Yesterday 7,5
Lekker disco-nummer, nog verrassend recent.
Front Line Assembly - Unleashed 7,0
Een groeinummer, beetje een zooitje maar pakt toch op een of andere manier. Duurt wel iets te lang.
The Sands – April and June 5,5
Beetje een slaapliedje.
Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk 7,0
Vrij hectisch, maar toch heeft het wel wat. Dit nummer zou ook wel eens verder kunnen groeien. Het is wel aan te bevelen om dit nummer een paar keer te beluisteren. Moet bij dit nummer een heel klein beetje aan Blondie denken en krijgt net het voordeel van de twijfel boven FLA.

3-1-2-4

7.
FM Attack - Yesterday 7

Front Line Assembly - Unleashed 6,5

The Sands – April and June 7,5

Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk 7,5

3-1-3-5

7.
FM Attack - Yesterday 7,5
Front Line Assembly - Unleashed 2
The Sands – April and June 6
Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk 6,5

- FM Attack - Yesterday
Fijne dance met heel wat zware discosounds die het nummer helemaal doen opleven! Met de vocalen had wat meer kunnen gebeuren, nu klinken ze nogal overbodig.
- Front Line Assembly - Unleashed
Een “foute hardcore meets grungy metal soort van” electronica en het klinkt, zoals deze woordencombinatie al doet vermoeden, voor geen meter. Alsof er elk moment een half gedrogeerde goth uit de bosjes kan komen springen om al headbangend in jumpen te gaan uitbarsten. Vast leuk voor een YouTube-filmpje, maar ik zie liever andere dingen uit bosjes springen.
- The Sands – April and June
Muzikaal ontzettend braaf en melig. Het is dat de zanger er nog een beetje karakter in weet te stoppen, anders was dit het zoveelste wegwerpmuziekje geweest. Nu kabbelt het nog wel aardig.
- Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk
De rauwe energie gemixt met die gezellige blazerpartijen maken een interessante combinatie. Het klinkt vrij impulsief, niet te fel doordacht, maar daar vraagt dit simpele nummer ook niet om. Stoort niet voor een keertje.

4-1-3-6

DjFrankie (moderator)
FM Attack - Yesterday 6,5 muzikaal dik in orde lekkere retro 80's alleen had de zangeres achterwege moeten blijven.
Front Line Assembly - Unleashed 7,5 belgische industrial, altijd lekker,.
The Sands – April and June 7,4 niks mis mee, maar zang begint me na een tijdje ter vervelen, muzikaal weer erg lekker. Vooral dat simpele orgeltje klinkt hier erg lekker bij.
Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk 7,2 muzikale wirwar, geweldige stem maar ik houdt niet zo van die wirwar . Die scheurende gitaren vind ik geweldig die blazers echter niet.

4-2-4-6

Deadline: 18-4 18.00

2MY
7

1. FM Attack - Yesterday 6,5
2. Front Line Assembly - Unleashed 7
3. The Sands – April and June 8,5
4. Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk 6

1. FM Attack - Yesterday - Het begint nogal flauw en eerlijk is eerlijk, khad al een laag punt in gedachte. Herbeluisteren kan soms toch zinvol zijn. De tweede keer was het plots veel frisser en aangenamer. Het blijft weliswaar een simpel dance-tunetje, maar verrassend genoeg minder storend dan de eerste beluisterbeurt.
2. Front Line Assembly - Unleashed - dit vind ik ook wel neig. Vooral de chaotische electrische storm rond de drieënhalve minuut knalt lekker door de koptelefoon. Belgisch dus.... Ik ken de mannen ni, maar dat is niet erg. Ze zullen mij ook niet kennen.
3. The Sands – April and June - Het lijkt alsof DjFrankie mijn nominaties graag snel achter de rug wou hebben... Ronde 7 en dit is alweer mijn vijfde. Het pianostukje maakt hier het mooiste slaapliedje van dat ik ken. Staat op één van de eerste AfrekeningCD's (volume 3) en sindsdien verbaast het me steeds weer dat dit niet meer potten heeft gebroken... Ik leur nu al een paar topics met dit nummer (favorieten KO, NL-BE KO en nu deze alternatieve top 152). Ik beloof dat het de laatste keer zal zijn, 'k heb m'n best gedaan nu.
4. Miss Alex White & The Red Orchestra – Future Talk - Arrrgh... Muzikaal vind ik dit gigantisch goed: de rauwe energie van een garage rehearsal met het jeugdig enthousiasme van het punkrockbandje dat ik ooit 'managede' (in ruil voor de optredens die ik voor hen verzorgde, kreeg ik gratis booze op die optredens Maar de stem van deze mevrouw vind ik net iets te amateuristisch overkomen. Het zal allemaal wel zo bedoeld zijn, maar het haalt het niveau van dit nummer wat mij betreft te sterk naar omlaag. En zo ook de beoordeling.

Dat laatste nummer doet me met die intro echt gigantisch hard aan een ander nummer (Kinks? Troggs? Soundtrack van een Tarantino-film?) denken, maar ik kan er maar niet op komen...

4-3-5-6

2MY schreef:

Dat laatste nummer doet me met die intro echt gigantisch hard aan een ander nummer (Kinks? Troggs? Soundtrack van een Tarantino-film?) denken, maar ik kan er maar niet op komen...

Born To Be Wild van Steppenwolf?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:15 uur

geplaatst: vandaag om 07:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.