MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Top 152

zoeken in:
9 Vashti Bunyan - Wayward - Gal Costa - Baby - Six Organce of Admittance - Khidr and the Fountain - Seth Lakeman - Kitty Jay

Jammer van de Kennedys gisteren, ik had beter gehoopt. Maar XTC en Dirty Three zijn zeker ook verdiend.
En vandaag weer 4 nummers waar ik nog nooit van gehoord heb

Ja dat wordt weer eerst goed luisteren; want ik ken alleen Vashti Bunyan.

Sheplays
9 Vashti Bunyan - Wayward - Gal Costa - Baby - Six Organs of Admittance - Khidr and the Fountain - Seth Lakeman - Kitty Jay

Voor mij is dit een ronde met onbekenden. Vashti Bunyan zingt mooi maar het doet mij niet veel. Het nummer Baby neem ik niet serieus. Kitty Jay van Seth Lakeman vind ik wel bijzonder, vooral omdat de zanger zichzelf op de viool begeleidt.

Mijn stem gaat naar Six Organs of Admittance met het nummer Khidr and the Fountain. Khidr en the Fountain refereert naar het oude Perzische verhaal "El Khadir (het groentje) en de bron des levens". Het is duidelijk uit welke bron de artiest gedronken heeft; zijn gitaarspel is een perfecte mix van klassiek arabisch-andalusisch en perzisch. Een leuke afwisseling in deze KO!

0-0-1-0

(5)(3)(8)(7)

Jammer dat de Kennedys vandaag niet meedoen, want dan had ik het wel geweten.
"The votes of divart are":

0-1-1-0

(1)(2)(1,5)(1,5)

Gevarieerde ronde. Wel mooie nummers, maar 3 die wel te langdradig klinken.

(6)(6)(6)(8)

0-1-1-1

oef, die van gisteren moet een sterke ronde geweest zijn:

1. XTC - 11st - 7,80!!
2. Dirty Three - 8st - 6,93
3. Dead Kennedys - 5st - 7,13!!
4. Neurosis - 0st - 5,35

Dead Kennedys behalen de 3de beste gemiddelde score tot nu (van tot nu 32 liedjes) maar geraken voorlopig nog niet tot de top 64. In de promo ronde krijgen ze een herkansing.

9 Vashti Bunyan - Wayward - Gal Costa - Baby - Six Organce of Admittance - Khidr and the Fountain - Seth Lakeman - Kitty Jay

(9)(3)(6)(8)

1-1-1-1

Vashti!! Gal Costa krijgt van mij de eerste onvoldoende. Dit moet ergens een verloren jaren zeventig lied zijn dat iemands moeder tot in de treuren afspeelde en nu in het geheugen is ingebrand. Seth Lakeman heeft wat Six organce niet hebben: spannend muziekmateriaal. Qua instrumenttie zijn ze beiden erg goed, SOoA zelfs iets meer variatie.

fredpit
Gal Costa is Avant Garde/ Wereld muziek en zal dus zeker niet door iedereen begrepen worden. Als je een totaal album luistert wordt je echt " meegenomen" door haar muziek. Als los liedje is het hier niet zo geslaagd. Geen idee van wie de inzending is maar de opmerking over jaren 70 en iemands moeder slaan echt nergens op omdat dit album uit 69 komt en er werkelijk niemand in nederland/belgie dit album rond die tijd heeft gekocht (was niet verkrijgbaar en Brazilie was toen nog erg ver weg)

Je zou trouwens eens voor de gein de waardering op RYM of allmusic moeten zien. Allemaal kinderen van moeders etc die deze unieke muzieksoort niet serieus nemen....

Edit : Geweldige, en moedige keuze Itchy

Er moet me "bij de weg" even iets van het hart:

Hoe kan het nou dat we met zo' n mooi aantal stemmers zijn begonnen aan deze KO, en dat we nu op overigens nog steeds een mooi aantal van gemiddeld 24 stemmers zijn aanbeland?

Is de muziek té 'alternatief' ??

Sheplays schreef:

"Khidr en the Fountain refereert naar het oude Perzische verhaal "El Khadir (het groentje) en de bron des levens". Het is duidelijk uit welke bron de artiest gedronken heeft; zijn gitaarspel is een perfecte mix van klassiek arabisch-andalusisch en perzisch"

Kenner !!!!

fredpit schreef:
Gal Costa is Avant Garde/ Wereld muziek en zal dus zeker niet door iedereen begrepen worden. Als je een totaal album luistert wordt je echt " meegenomen" door haar muziek. Als los liedje is het hier niet zo geslaagd. Geen idee van wie de inzending is maar de opmerking over jaren 70 en iemands moeder slaan echt nergens op omdat dit album uit 69 komt en er werkelijk niemand in nederland/belgie dit album rond die tijd heeft gekocht (was niet verkrijgbaar en Brazilie was toen nog erg ver weg)

Je zou trouwens eens voor de gein de waardering op RYM of allmusic moeten zien. Allemaal kinderen van moeders etc die deze unieke muzieksoort niet serieus nemen....

Die associatie maakte het bij mij los omdat mijn moeder vroeger gelijk/aardige liedjes op me losliet (waarvan de herkomst me nu ook niet meer altijd duidelijk is). Ik kan me best voorstellen dat de muziek van Gal Costa meer omvat dan in dit ene liedje naarboven komt. Heb verder geen bezwaar met deze notering, inderdaad toch best moedige keuze.

Sheplays
fredpit schreef:
Gal Costa is Avant Garde/ Wereld muziek en zal dus zeker niet door iedereen begrepen worden. Als je een totaal album luistert wordt je echt " meegenomen" door haar muziek. Als los liedje is het hier niet zo geslaagd.

Ik wil niet denigrerend doen maar wat ik hoor is een dame die een portugees liedje zingt waarin heel vaak Baby, Baby te horen is, hetgeen aan het eind wordt uitgebreid tot Baby I Love You waarna een mannenstem roept "Here I am".

Sheplays
Oldfart schreef:

Kenner !!!!

Helaas geen behulpzame medegebruikers op dit nachtelijk uur, die alle vier links bij elkaar zetten : hint, hint: nee??

Okee ik zoek zelf wel.

Oldfart schreef:
Helaas geen behulpzame medegebruikers op dit nachtelijk uur, die alle vier links bij elkaar zetten : hint, hint: nee??

Okee ik zoek zelf wel.

Wat let je om het zelf te doen, ze staan alle 4 in dit topic

Sheplays

Zoals je ziet El Ninjo: er zijn er hier waar je altijd op kunt bouwen

Oldfart schreef:
Zoals je ziet El Ninjo: er zijn er hier waar je altijd op kunt bouwen

Ja, maar die hebben waarschijnlijk geen last van het Urthel 'Quadrium' syndroom

Waar, hoe waar: de kans is groot dat het dan een Guinness zou zijn

Sheplays
Ik heb zo'n 'donkerbruin' vermoeden dat hier mijn drinking habits worden besproken?

Ik ga morgen nog eens luisteren; maar wat ik zojuist hoorde van die Gal Costa ?
Ik las avant garde + wereld: dus dacht ik: hee leuk !!
En wat hoor ik: een Caetano Veloso compositie??

Voor ik nu opmerkingen maak over wat er nu in vredesnaam avant garde aan dit nummer is; ga ik gewoon lekker slapen, en morgen zonder ge-urthelde oren het opnieuw proberen.

BOAS NOITES

Donkerbruin Sheplays??

sxesven

(9)(8)(9)(6)

1-1-2-1

Moeilijke ronde. Twee grote favorieten van mij, dus sowieso al een lastige keuze. Vooralsnog wordt die door de andere songs niet écht bemoeilijkt. Seth Lakeman doet me niet veel; ik vind het zeer zeker niet slecht, en kan ook wel de esthetiek begrijpen, maar 't is simpelweg niet mijn ding. Wel voldoende. Gal Costa vind ik zelf érg leuk, en ik denk dat ik van deze dame maar eens plaatje moet gaan opzoeken. Zeer tof, goede voldoende.

Dan dus de favorieten. Bunyan, pure schoonheid. Zeker als je de versie van de plaat hoort; deze live versie doet daar ook absoluut eer aan, maar de magische productie van Max Richter, die de muziek bijna doet gloeien, in een wollen trui kleedt, er het haardvuur in aansteekt, maakt het allemaal nog mooier. Prachtig!

Six Organs of Admittance vind ik net zo prachtig. Chasney is een geniaal gitarist, Dark Noontide is één van zijn mooiste platen; Khidr and the Fountain is hierop waarschijnlijk het mooiste nummer. Ik kan hier weinig meer over zeggen dan 'geweldig'.

Onmogelijke keuze. Dit keer dan maar Chasney, maar het had dus net zo goed Bunyan kunnen zijn.

Seth Lakeman heeft een probleem; niet persoonlijk, maar
"The url contained a malformed video id"

Dat klinkt niet goed..

Sheplays
Probeer deze eens:

Seth Lakeman

2-1-2-1 Vashti

(9)(5)(8)(7,3)

Vashti Bunyan kende ik al, ze maakt muziek als een sprookjesprinses die door de bossen struint, langs beekjes loopt en een melancholische snik langs haar wangen laat glijden. Prachtig, en dan ook nog het beste nummer van haar album.

Gal Costa klinkt een beetje makkelijk, te braaf en te nietszeggend(en dan vooral die tekst: Baby, baby, I love you.)

De naam Six Organs of Admittance kende ik al, de muziek niet. Ik wist ook niet dat dit nummer louter instrumentaal was, echter het wist wel te boeien.

Seth Lakeman is een verassing, wát een heerlijk, venijnige viool. De zang is dan wat minder, maar och.

fredpit
Oldfart schreef:
Ik ga morgen nog eens luisteren; maar wat ik zojuist hoorde van die Gal Costa ?
Ik las avant garde + wereld: dus dacht ik: hee leuk !!
En wat hoor ik: een Caetano Veloso compositie??

Voor ik nu opmerkingen maak over wat er nu in vredesnaam avant garde aan dit nummer is; ga ik gewoon lekker slapen, en morgen zonder ge-urthelde oren het opnieuw proberen.

BOAS NOITES

De avant garde is anno 2007 natuurlijk niet echt "avant" meer.

Toch wordt de muziek van Gal Costa als Avant Garde gezien Het stempel wereld heeft te maken met de diverse invloeden die ze verwerkt. Latin, klassiek, jazz, afrikaans etc

Hoe dan ook ..ook anno 2007 is ze nog goed voor discussie .

2-1-2-2

(7,5)(6)(6)(7,5)

VB : Mooi
GC : Ik ken betere en mooiere liedjes van haar.
SOA : Aardig
SL : Interessant, en ik zal eens wat meer van deze zanger gaan horen.

3-1-2-2 Vashti

(8)(5)(6)(6)

3-1-3-2

(8)(6,5)(9)(8)

Ontzettend goede ronde. Vashti ga ik onmiddelijk meer van beluisteren (dat wil zeggen: zodra ik me door de berg latijnse teksten heb heengeworsteld). 't Viel me net al op dat ze een heel oud en een nieuw album heeft, 't zal mij benieuwen.

Gal Costa vond ik wel degelijk leuk klinken, maar niet meer dan dat. Misschien moet ik 't ook eens in albumvorm luisteren, zoals boven al werd gesuggereerd!

Khidr and the Fountain is mijn eigen inzending, fantastisch gitaarwerk.

Een prachtige viool in de intro van Seth Lakeman, die eigenlijk gedurende het hele nummer wel de aandacht weet vast te houden. Zeker mooi. Zoals ik al zei, gewoon een sterke ronde.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:37 uur

geplaatst: vandaag om 21:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.