MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Top 152

zoeken in:
18.

1. Laurie Anderson – Yankee See (4,0)
2. Lagartija – L’Abbraccio (7,2)
3. Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood (8,1)
4. Sergio Benchimol - Oregon Mountains (6,6)

5-6-5-6

deadline 6-11 18.00

18.
Laurie Anderson – Yankee See 6,5
Lagartija - L'Abbraccio 7
Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood 9
Sergio Benchimol - Oregon Mountains 6,5

- Laurie Anderson – Yankee See
Wist al een beetje welke richting het zou uitgaan, en een gewaarschuwd zieltje is er twee waard. Het heeft zijn eigenaardige stukken, maar durft bij momenten ook gewoon lekker te klinken. Door het constante op en neer gaan wel bijzonder moeilijk om in te komen, dat zal ook wel niet d’r plan geweest zijn...
- Lagartija - L'Abbraccio
Dit wicht durft wel zeg, in deze tijden van verboden zomaar roken op je hoes! De nogal softe vorm van rebellie schemert ook wel door in de muziek. Het had toch allemaal een pak stouter gemogen, niet in de laatste plaats van de zangeres. Het is nochtans wel aangenaam luistervoer, dat haast perfect het midden houdt tussen hun rocksound en wat jazzklanken. Het nummer blijft niet meteen hangen, maar dit klinkt vooralsnog erg fijn op sombere herfstavonden.
- Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood
Wie hier de laatste maanden de naam Fela Kuti niet is tegengekomen heeft teveel op MovieMeter gezeten, foei! Maar zijn status mag gerust nog wat meer doorschemeren in het aantal albumstemmen. Waar je dan moet beginnen, met zulk een discografie, mag ook geen excuus meer zijn, antwoorden genoeg gekomen. Of laat het deze zijn! Of een andere! Fela for president!
- Sergio Benchimol - Oregon Mountains
Speelse jazz doorspekt met met folkelementen en een sterk filmisch karakter. Dat laatste vervangt dan de stem van Terry Callier, waar ik een klein beetje aan moest denken. Een klein beetje, want dit is veel luchtiger en misschien daarmee ook minder meeslepend. Bepaalde instrumentale toevoegingen neigen soms ook een beetje te veel van het goede te geven, maar al bij al was het een plezierige trip.

5-7-6-6

deadline 6-11 18.00

De stand is : 5-7-6-6

Aangepast, Poeha liep nog wat achter.

18.
Laurie Anderson – Yankee See 5,5
Lagartija - L'Abbraccio 7,5
Sergio Benchimol - Oregon Mountains 7

5-8-7-6

deadline 6-11 18.00

18.

Laurie Anderson – Yankee See (1,5) altijd al vreselijk gevonden en ditmaal niet anders
Lagartija - L'Abbraccio (3,5) slap muziekje
Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood (7,5) met soul uit Afrika
Sergio Benchimol - Oregon Mountains (4,5) fluit word ik toch wel beetje tureluurs van

5-8-8-7 Ik vond er - muv Fela Kuti - heel weinig aan, deze ladder

deadline 6-11 18.00

1. Laurie Anderson – Yankee See (4,0)
Dit klinkt mij allemaal net iets te gekunsteld en een beetje zielloos.

2. Lagartija – L’Abbraccio (6,2)
Klinkt best lekker maar gaat wel een beetje het ene oor in het ander oor uit zonder dat het echt blijft hangen

3. Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood (7,5)
Klinkt erg lekker dit...maar zoals wel vaker bij Afrikaanse nummers gaat het soms net allemaal iets te lang door.

4. Sergio Benchimol - Oregon Mountains (4,5)
Tsja, het zal allemaal wel erg goed in elkaar zitten maar dit soort instrumentale nummers pakt mij gewoon niet.

5-9-9-7 dit was ook weer niet echt mijn rondje.

deadline 6-11 18.00

kemm schreef:
Aangepast, Poeha liep nog wat achter.

*gaap* euhm....huuuh, daar heb ik inderdaad flink zitten slapen
Heel vreemd.

aan Salvadore (en kemm)

DjFrankie (moderator)
El Ninjo schreef:
dit was ook weer niet echt mijn rondje.

volgend rondje waarschijnlijk wel.

18.
Laurie Anderson – Yankee See (8,8)
Het einde is wat zwak; verder een prachtig nummer!
Lagartija - L'Abbraccio (6,0)
Het lijkt interessant, maar ik vind het geneuzel. The Moody Blues zouden er een mooier nummer van gemaakt hebben.
Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood (6,0)
Dit klinkt als het Afrikaanse equivalent van the Dolly Dots of met een beetje goede wil Doe Maar.
Sergio Benchimol - Oregon Mountains (7,3)
In het begin kan ik er niet zo veel mee, maar de solo vind ik wel mooi.

6-9-9-8

deadline 6-11 18.00

Al jaren gepiekerd waar Fela Kuti aan doet denken. The Dolly Dots, inderdaad!
Dank, ik kan weer rustig slapen.

Justus18 schreef:
The Moody Blues zouden er een mooier nummer van gemaakt hebben.

Justus18 schreef:
Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood (6,0)
Dit klinkt als het Afrikaanse equivalent van the Dolly Dots of met een beetje goede wil Doe Maar.

18.

Laurie Anderson – Yankee See 8,5
Fascinerend nummer. Van Laurie kwam een of twee edities van dit spel ook al een nummer langs dat ik super vond en nog steeds draai, dat zie ik hier ook wel mee gebeuren. Doet me qua esthetiek (niet zo zeer muzikaal) een beetje aan Talking Heads' Stop Making Sense denken.

Lagartija - L'Abbraccio 6
Luistert aardig weg en muzikaal ook dik in orde, maar bleef hier niet hangen. Ik ben ook niet zo'n fan van die prominente drums.

Ik draaide dit op Spotify en daarna speelde automatisch nog een nummer van Fela, eentje die zelfs nog wat langer duurde. Ik heb er geen moeite mee, kan hier uren naar luisteren. Maar Gentleman stond ook al een tijd in mijn top 10-allertijden. Dit is ook weer Fela-kwaliteit.

Sergio Benchimol - Oregon Mountains 6
Mooi gespeeld en luistert lekker weg, maar dat is het dan ook wel voor mij.

7-9-10-8

deadline 6-11 18.00

Vraag me af of Justus niet gewoon zit te plagen over de Moody Blues, Dolly Dots en Doe Maar?

18.
Laurie Anderson – Yankee See 6,5
Lagartija - L'Abbraccio 7,5
Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood 8,0
Sergio Benchimol - Oregon Mountains 7,0

7-10-11-8

deadline 6-11 18.00

herman schreef:
Vraag me af of Justus niet gewoon zit te plagen over de Moody Blues, Dolly Dots en Doe Maar?

Dat denk ik ook....maar in dat geval is het wellicht handiger om voor de zekerheid een smilie achter je bericht te zetten zodat er geen reden tot misverstand daarover is.

2MY
Volgens mij bedoelt hij dat het nummer van Fela Kuti op zich een heel erg commercieel nummer is, maar dan met een wereldsausje er over heen. En dat wij dat misschien dus als 'alternatieve wereldmuziek' beschouwen, maar de plaatselijke bevolking noemt het waarschijnlijk gewoon 'pop'. In elk geval geen 'wereldmuziek'. Op ebay U.S. worden sommige Vlaamse schlageralbums ook als 'wereldmuziek' aangeboden trouwens

Maar dat is slechts mijn interpretatie, misschien bedoelt hij het wel anders...

Wellicht. De mensen die ik ken die van Afrikaanse muziek houden zijn ook niet zo weg van Fela Kuti, omdat het te westers klinkt. Uiteindelijk is het gewoon funk met een sausje. Wel hele lekkere funk en een heel lekker sausje.

Natuurlijk waren mijn opmerkingen enigszins plagend bedoeld (ik zal er voortaan een smiley bijzetten). Het nummer van Fela Kuti kwam op mij inderdaad te commercieel over.

Erg lastig om straks Nina Simone te beoordelen.I Put A Spell On You(origineel van Screamin Jay Hawkins) werd meerdere keren door diverse andere artiesten vertolkt met wisselend succes ,maar leverden dus ook regelmatig dikke hits op.Ook Nina Simone's uitvoering is een hit geweest in de United States.

DjFrankie (moderator)
Ronde 17 met gemiddeldes

Uitslag:

1. Floex Forget-Me-Not 11 pt gem: 7,57
2. Dengue Fever – Tiger Phone Card 9 pt gem: 7,14
3. Love and Rockets – Hauntes as the Minutes Drag... 7 pt gem: 6,66
4. Chris Isaak - We Let Her Down 5 pt gem: 6,85

16 deelnemers

Ronde 18

1. Fela and Afrika 70 - Sorrow Tears and Blood 11 pt gem: 7,63
2. Lagartija - L'Abbraccio 10 pt gem: 6,95
3. Sergio Benchimol - Oregon Mountains 8 pt gem: 7,01
4. Laurie Anderson – Yankee See 7 pt gem: 6,49

18 deelnemers !!

19.

The Chemistry Set - She's Taking Me Down
Lieve en softe psychedelica van redelijk niveau : 7,0

Nina Simone –I Put a Spell On You
Een van de betere uitvoeringen: 8,5

Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues
Productie, zoals mate van galm, koortje, het joehoe-en, fluiten, e.d. maken het allemaal erg gedateerd en over het randje van kitsch, wat erg jammer is. Want wat in principe een mooie song is, en een zanger die in principe een goede stem heeft, zorgen er samen niet voor dat ik hier warm van wordt: 6,5

TV21 - This is Zero
Te weinig tot in het geheel niet origineel om ook maar enig potje te breken; waar jat dit nou niet van. Toen niets bijzonders, nu nog steeds niet: 4,0

1-1-0-0

Deadline: 7-11 18.00

19.

The Chemistry Set - She's Taking Me Down.Fijne rock ,doet mij wat aan Shoegaze band Ride denken.(8,3)

Nina Simone –I Put a Spell On You Fraaie uitvoering van deze klassieker,maar omdat het hier om de alternatieve ko gaat zou het mijns inziens niet fair zijn om dit nummer te prevaleren boven de andere deelnemers( )

Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues.Klinkt een beetje te soft in mijn oren,Desalniettemin een ruime voldoende(6,5)

TV21 - This is Zero .Beetje in de lijn van New Wave band Opposition.De zang is bepaald niet het paradepaardje van de band dit wordt echter gecompenseerd met de nodige passie.(8,2)

2-1-0-1

19.

The Chemistry Set - She's Taking Me Down 6
Nina Simone –I Put a Spell On You 8,5
Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues 6,5
TV21 - This is Zero 6

2-2-1-1

19.

1. The Chemistry Set - She's Taking Me Down 6,8
2. Nina Simone - I Put a Spell on You 8,2
3. Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues 7,5
4. TV21 - This Is Zero 5

1. The Chemistry Set - She's Taking Me Down
Fijn nummertje, beetje zonnig, maar dan wel met een zonnebril op, zodat de straling niet rechtstreeks contact maakt.

2. Nina Simone - I Put a Spell on You
Heerlijk vind ik dit. Hééééérlijk. Niet enkel omwille van dat fantastische stemgeluid van Nina Simone (ik heb het vermoeden dat ik er één van de komende weken nog veel naar ga luisteren), maar ook dankzij de mooie muzikale omkadering, geworteld in jazz, bigband, gospel en blues. Nina maakt van een simpel liedje iets ontzettend groots.

3. Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues
Erg mooi nummer van deze klasbak uit de countryhoek, en hij heeft er zelfs nog betere! Mickey is een icoon, en was vooral een erg goeie songwriter, die de juiste snaar treffend wist te raken. Dat bewijst hij met z'n "whistling" op het eind van dit kleine, fijne nummertje.

4. TV21 - This Is Zero
Kil, en niet bijster origineel, zoals Oldfart al zegt. Op zich geen probleem, maar dan moet het me wel echt pakken, en dat gebeurt niet. Blijft over: een degelijk nummer.

2-3-2-1

Deadline: 7-11 18:00

19.

1. The Chemistry Set - She's Taking Me Down (7,3)
Leuk liedje uit de Britpop-school.

2. Nina Simone - I Put a Spell on You
Mooi natuurlijk, maar eens met theviking: dit hoort m.i. niet thuis in dit topic. Een ook op MuMe zeer populaire artiest met een bekend nummer dat in de Amerikaanse charts heeft gestaan. Een ongelijke strijd!

3. Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues (6,5)
Wel aardig. Iets te klef naar mijn smaak.

4. TV21 - This Is Zero (7,5)
Dit soort hoekige (post)punk gaat er bij mij altijd wel in, ook al verdient het niet de originaliteitsprijs.

3-3-2-2

19.
The Chemistry Set - She's Taking Me Down 7
Nina Simone –I Put a Spell On You 8
Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues 7,5
TV21 - This is Zero 5

- The Chemistry Set - She's Taking Me Down
Niet eens zo opvallend, maar wel lekker complexloos en gemoedelijk met scherpe kantjes. Muzikaal dondert het prima voort, terwijl ook de zanger er het juiste gewicht inlegt. Niet eens zo opvallend, maar het plaatje klopt dus wel!
- Nina Simone –I Put a Spell On You
Er zijn ondertussen al een paar bedenkelijke namen langsgekomen voor dit topic, maar deze slaat wel alles! En nog dit nummer nummer, wie kent het niet? Deze dame heeft nochtans genoeg onontdekte pareltjes! Maar goed, dit nummer doet ze als geen ander en brengt daarmee ook meteen de enige versie waar ik écht graag naar luister (al zijn er ook andere leuke, ja). Ik zou het zeker niet tot mijn favorieten van Nina Simone rekenen, ik hou meer van haar uitgepuurde, los van strijkers en aanverwanten, vorm, maar hier kan je moeilijk iets op tegen hebben.
- Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues
Op basis van de titel mag hij deze editie van de Alternatieve gerust winnen! Verrassend dus dat het nummer ‘normaal’ blijkt te zijn, en niet eens zo bluesy (ondanks het trieste karakter). Het muzikale geplingplong doet me een beetje denken aan beginnende regendruppels in een willekeurige Disney-film, en dan gaat Mickey ook nog eens fluiten op het einde... En eigenlijk werkt het wel, het sentimentele karakter, omdat het niet echt melig wordt gebracht. Zanger en nummer houden het klein, waardoor het aandoenlijk geloofwaardig overkomt.
- TV21 - This is Zero
Da’s om een nul vragen natuurlijk. Maar ze mogen toch een iets hogere dunk van zichzelf tonen, zó slecht is het ook niet. Gewoon wat bleekjes en nogal onaangenaam gezongen. De pittige vibe vermijdt dat het een complete sof wordt, maar echt blij kan ik er niet van worden.

3-4-3-2

The Chemistry Set - She's Taking Me Down : Leuk REM op z’n Brits. (8)
Nina Simone –I Put a Spell On You: Nina Simone verwarde ik altijd met Billy Holliday; maar sinds ik Strange Fruit van haar ken is dit over. Dit nummer is oorspronkelijk van Screamin' Jay Hawkins; met zijn mooie dreigende versie en werd bekend door Creedence Clearwater Revival, maar ook de versie van Bryan Ferry is mij bekend. Nina Simone maakt er een mooie James Bond achtig geheel van, mooie verrassing. (9)
Mickey Newbury - When the Baby in My Lady Get the Blues : Gaat dit over een zwangere vrouw die in slaap valt? Niet aan mij besteed (5)
TV21 - This is Zero: Prima opbouw, en deze muziek ligt mij ook goed, al is het begin het mooiste, en verwacht je meer dreiging. (7,8)

4-5-3-2

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:19 uur

geplaatst: vandaag om 09:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.