MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Top 152

zoeken in:
35.

Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel): Ik ken ze van Never Knew Love Like This Before; volgens mij zelfs een nummer 1 hit. Dit klinkt dan wel volwassener; het blijft niet echt hangen. (5)
Compulsion – Mall Monarchy: Leuke band, ooit gezien als voorprogramma van Levellers. Het album The Future Is Medium in bezit, waar dit nummer niet op staat. Soort van vrolijke punk. (7)
Dulce Pontes - Cancão Do Mar: Zang lijkt een beetje op ABBA, maar tevens op BZN. Gelukkig zingt ze niet in het Engels. (5,1)
Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power: Die beat is wel prima, maar daar houd het bij op. (5)

1-1-3-1

Deadline 23-11 18.00

35.
Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) 9,5
Compulsion – Mall Monarchy 3,5
Dulce Pontes - Cancão Do Mar 6,5
Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power 8

- Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel)
Misschien wel de meest alternatieve song uit dit topic, ironisch genoeg. Fantastische single die zich ergens tussen de zware new jack swing van de jaren ’80 en de zoete soul van de jaren ’90 bevindt. Lekker scherpe drums en synths wekken de iele zang helemaal tot leven. Een R&B-klassieker die er vergeten een te worden is!
- Compulsion – Mall Monarchy
Vervelend lollig. Dit gaat helemaal nergens over, dus waar zou ik het dan over moeten hebben?
- Dulce Pontes - Cancão Do Mar
Muzikaal valt het te weinig op, afgezien van het “I Love You Baby”-achtige strijkerrefreintje. De zangeres kan het gelukkig wel dragen, al zijn de uithalen ook op het randje. Beetje fout ergens, maar best genietbaar.
- Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power
Gezellig, maar toch ook ietwat donker, dansplaatje dat langs alle kanten heerlijk ringt en tringt. De plezant wazige zang maakt het sfeertje helemaal compleet!

2-1-3-2

Deadline 23-11 18.00

Helemaal vergeten te stemmen op de vorige.

Ik wilde wel zeggen dat ik Zelienople een van de mooiste ontdekkingen vind van deze editie, draai het al vanaf het begin van deze 'alternatieve' toen ik de nummers door ging luisteren. Prachtige slowcore!

Leuk om hier BDDC tegen te komen.

2MY
35.

1. Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) 5,8
2. Compulsion – Mall Monarchy 6
3. Dulce Pontes - Cancão Do Mar 6
4. Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power // 6,5

1. Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) // Duidelijk uit de tijd van Manchild, maar helaas ook van I Love Your Smile. Het neigt teveel naar het tweede...
2. Compulsion – Mall Monarchy // Niet extreem bijzonder, wel een leuke rocksong. Waar doet die stem me nu toch aan denken?...Iets recent in elk geval.
3. Dulce Pontes - Cancão Do Mar // Het Eurovisiesongfestival valt vroeg dit jaar. Ik twijfel sterk tussen kunst en kitsch.
4. Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power // Interessant, maar had wat meer uit de bocht mogen vliegen.

Tweede puntje na wikken en wegen voor Portugal.

2-1-4-3

Deadline 23-11 18.00

35.

1. Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) 7,0
Dit soort eind-80's R&B is één van die stromingen die voor zover ik weet níet later gerevivalleerd is. Helemaal onterecht is dat niet. Toch leuk om dit geluid weer eens te horen.

2. Compulsion – Mall Monarchy 7,5
Leuk typisch 90's bandje, Therapy enzo.

3. Dulce Pontes - Cancão Do Mar 6,0
Niet mijn soort kitsch.

4. Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power 9,5
Heerlijk spacende discoplaat. In 1978 loopt deze producer al voorop op het gebied van experimentele disco en 28 jaar later zet hij opnieuw de toon met een moddervette update van zijn arsenaal aan prettig gestoorde geluiden.

2-2-4-4

Deadline 23-11 18.00

35.

Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) 7,5
Compulsion – Mall Monarchy 4
Dulce Pontes - Cancão Do Mar 6
Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power 8

Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel)
De kwaliteit straalt hier vanaf. Lekkere zanglijn, mooie stem. Geen idee verder wat het hier te zoeken heeft.

Compulsion – Mall Monarchy
Nee, hier ontbreekt toch het nodige songwriterstalent.

Dulce Pontes - Cancão Do Mar
Hier ontbreekt het zeker niet aan talent, maar laat ik het afweten. Dulce Pontes geef je geen onvoldoende natuurlijk, want zingen kan ze. Het grijpt me alleen totaal niet.

Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power
Dat bliept en pliept er gelijk lekker in. Tof. Swingend.

3-2-4-5

Deadline 23-11 18.00

DjFrankie (moderator)
35.

Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel)6
80's achtergrond muziek, niet mijn ding, toen niet nu niet
Compulsion – Mall Monarchy 6,8
Muzikaal kan het wel, zanger niet.
Dulce Pontes - Cancão Do Mar 8
Mooi, mooie sfeer, mooie zuivere stem. Ja dit is goed.
Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power 7,8
Ook interessant dit, klinkt ook spannend en biedt veel luistergenot, met al die variatie. Denk dr Who soms.

3-2-5-6

Deadline 23-11 18.00

DjFrankie schreef:
9 deelnemers

Gisteravond alle nummers van ladder 34 twee keer geluisterd met het idee vandaag mogelijk nog een keer te luisteren of anders in elk geval te stemmen, maar niet meer aan gedacht en 's middags in de drukte niet meer aan toe gekomen. Is trouwens al de derde of vierde keer deze editie voor mij.

Zal zo dus maar snel mijn beoordeling van 35 geven voor het er weer bij inschiet.

35.

Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) 7,0
Goede stem heeft Stephanie, dat valt niet te ontkennen. Daar staat tegenover dat ik geen fan ben van deze begeleiding en de compositie zelf ok is, maar verder geen pluspunten levert. De zang dus nog wel.

Compulsion – Mall Monarchy 7,5
Bijna twee jaar geleden had ik een reünie van mijn lagere school. We hadden elkaar al zo'n 35 jaar niet meer gezien. Natuurlijk rondje gedaan "Wat doe jij nu?" en een van mijn ex-klasgenootjes bleek professioneel drummer te zijn. In UK, no less. Gevraagd naar zijn bands was dit de naam waar hij het eerst mee kwam, samen met China Drum. Van die laatste had ik nog wel iets op een verzamel-CD, maar Compulsion zei mij niets. Natuurlijk meteen gaan onderzoeken en het bleek dat ze met dit album toch bijna doorgebroken waren. Op deze site staan referenties als Nirvana en Pixies en daar kan ik mij wel in vinden. Dit is ook een fijne track. Helaas heeft het de pech in een ladder te komen met twee nummers die ik beter vind.

Dulce Pontes - Cancão Do Mar 9,0
Eind jaren 90 haar album O Primeiro Canto helemaal grijsgedraaid. Stond nog op mijn longlist voor dit topic, dus ik ben blij met deze nominatie van El Ninjo, al is dit dan niet van mijn favoriete album. Maar altijd nog een zeer mooie compositie en een geweldige stem. Referenties als kitsch, BZN(?!) en songfestival snap ik dan ook helemaal niet. Dit zou linea recta naar de finalelijst moeten gaan!

Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power 8,0
Ik zie hierboven "ietwat donker", "spacend", "swingend" en "spannend" en dat vat het goed samen, wat mij betreft. Een enkel geluidje (*burp*) gaat voor mij net over het randje van het kluchtige, maar als geheel leuk!

3-2-6-7

Deadline 23-11 18.00

35.

Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) 6,0
Goede zangeres, weinig bijzonder nummer...althans het blijft bij mij in ieder geval niet hangen.

Compulsion – Mall Monarchy 6,1
Soort van Nirvana meets Blink182 of zo, klinkt lekker weg maar echt goed vind ik het niet (wellicht wel als ik nog 16 of zo was geweest).

Dulce Pontes - Cancão Do Mar 9,0
Dat het niet je ding is of dat je er niets aan vind kan ik best inkomen, maar net als Remcodulac snap ik de referenties als kitsch en BZN(?!) ook helemaal niet. Prachtig nummer in de beste portuguese traditie en wat een geweldige stem.

Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power 5,0
Dit soort space gebliep is helaas niet zo aan mij besteed, de redelijke beat zorgt nog voor een niet te grote onvoldoende.

3-3-7-7

Deadline 23-11 18.00

Dulce Pontes klinkt toch echt als Carola Smit.

dat hoor ik er echt helemaal niet in, niet eens een klein beetje.

35.

35.
Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) 6
Compulsion – Mall Monarchy 5
Dulce Pontes - Cancão Do Mar 5,2
Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power 7,5

4-3-7-8

Deadline 23-11 18.00

Dulce Pontes klinkt toch echt als Carola Smit.
.... ...weer te veel vleermuis gegeten Deric?

35.

Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) (7,5)
Met dit genre heb ik niet zo veel, maar het klinkt goed en aangenaam.

Compulsion – Mall Monarchy (5,0)
Nirvana in de vlieggewichtklasse.

Dulce Pontes - Cancão Do Mar (4,5)
Te zoete melodie en een pregnant opgenomen stem.

Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power (7,0)
Simpel maar goed te doen in een melige bui.

5-3-7-9

Deadline 23-11 18.00

35.
Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) (7,0)
Goede zangeres met een liedje, dat wel blijft hangen. Arrangement kan me gestolen worden.
Compulsion – Mall Monarchy (6,5)
Would-be Nirvana. Sound is ok, maar song en zang schieten tekort.
Dulce Pontes - Cancão Do Mar (7,5)
Ik kan me de vergelijking met BZN wel voorstellen. BZN was serieuzer [meer pretentieus] dan menigeen denkt. Ik vind dit een leuk liedje.
Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power (4,0)
De koortjes zijn leuk, maar voor de rest is dit fantasieloos geklungel.

6-3-8-9

Deadline 23-11 18.00

DjFrankie (moderator)
Uitslag:

1 Black Devil Disco Club – I Regret The Flower Power 9 pt gem: 6,79
2 Dulce Pontes - Cancão Do Mar 8 pt gem: 7,21
3 Stephanie Mills - Something in the Way (You Make Me Feel) 6 pt gem : 6,68
4 Compulsion – Mall Monarchy 3 pt gem: 5,91

weer 13 deelnemers

DjFrankie (moderator)
36.

Bïa – Mon Amour 6,5
Breekbaar nummer dat mij aandacht niet vast kan houden, gebeurt te weinig.
Plain Wrap! - Green Light, Red Light 7,3
Old Skool Punk, hier ben ik altijd voor in de stemming, ik zie me alweer pogoen
Welle: Erdball – Tanz Eiskalt 6
Dit is weer TE experimenteel voor mij, allegaartje waar ik niet vrolijk van wordt.
Sonnymoon - Just Before Dawn 7,2
Mooie stem, mooie opbouw en het 2de punt, 2de gedeelte is wel een stuk minder trouwens al het 1ste

0-1-0-1

Deadline 24-11 18.00

36.
Bïa – Mon Amour 8
Plain Wrap! - Green Light, Red Light 2,5
Welle: Erdball – Tanz Eiskalt 7
Sonnymoon - Just Before Dawn 10

- Bïa – Mon Amour
Subtiel bespeeld nummer dat net de juiste snaren raakt. De diepe zwoele vrouwenstem zorgt hier voor de nodige warmte. Deze muziek is als een zachte streling van kop tot teen met één enkele vinger, net dat moment ter hoogte van de ruggengraat!
- Plain Wrap! - Green Light, Red Light
Altijd leuk, als slechte muziek snel gedaan is.
- Welle: Erdball – Tanz Eiskalt
Lekker enerverend, dat taaltje maakt het ook helemaal compleet. Ach, het klinkt allemaal best wel plezierig, in deze kortbondige minuten. Leuke headtwists kan je hierop maken!
- Sonnymoon - Just Before Dawn
Deze ronde leek er snel te gaan opzitten, maar ga alsjeblief even neerliggen voor Sonnymoon die u precies minuut voor minuut doen genieten van dat moment wanneer schemer lichter gaat schakeren en dauw zachtjesaan verdampt. Wanneer de tuutende oren van waggelende en wiegende feestgangers zich bijna tegen dat donzige kussen mogen drukken. Wanneer de kerkgangers het prut uit hun ogen wrijven en een gebedje schieten voor al die feestgangers. Just Before Dawn, het moment tussen halfgesloten ogen waar alles overal ter wereld heel even peis en vree lijkt. Sshhh...

1-1-0-2

Deadline 24-11 18.00

36.

Bïa – Mon Amour : Rustig Frans liedje. (6)
Plain Wrap! - Green Light, Red Light : Lekker lomp (6,5)
Welle: Erdball – Tanz Eiskalt: Pet Shop Boys op verkeerde toeren met Duitse zang, daar lijkt het op. Volgens mij heb ik ooit verschillende albums van deze band toe gevoegd. (7)
Sonnymoon - Just Before Dawn: Prima zang, dromerige opbouw. (7)

1-1-1-3

Deadline 24-11 18.00

2MY
36.

1. Bïa – Mon Amour 5
2. Plain Wrap! - Green Light, Red Light 6
3. Welle: Erdball – Tanz Eiskalt 7,8
4. Sonnymoon - Just Before Dawn 6,5

1. Bïa – Mon Amour // Vanaf de eerste tonen vreesde ik al dat dit niets voor mij zou worden. Ik kan er weinig aan doen, maar hoe goed deze mevrouw ook kan zingen, mij kan ze niet beroeren. Ik denk dat het iets met de geforceerd diepe stem te maken heeft die ze soms opzet. Maar echt zeker ben ik er niet van.
2. Plain Wrap! - Green Light, Red Light // Vanaf de eerste tonen dacht ik al dat ik dit wel oke zou vinden. En dan beginnen ze plots te rammen op die gitaar en besef ik dat ik nooit echt iets met punkdingen te maken heb gehad, en het waarschijnlijk nooit zal begrijpen. Of is dit geen punk?
3. Welle: Erdball – Tanz Eiskalt // Op een bepaald moment wou ik 'Da Da Da!' uitroepen, maar omdat mijn vriendin wat ligt te chillen in de zetel naast mij - en ze psychologie studeert - hou ik wijselijk mijn mond.
4. Sonnymoon - Just Before Dawn // Ik twijfel weer. Ik beraad me er in de volgende ronde opnieuw over.

1-1-2-4

Deadline 24-11 18.00

36.

Bïa – Mon Amour 8
Plain Wrap! - Green Light, Red Light 4
Welle: Erdball – Tanz Eiskalt 7
Sonnymoon - Just Before Dawn 8

- Bïa – Mon Amour
Op een terrasje, avondzon, espresso, dit nummer vanachter de bar en beseffen hoe gelukkig je bent. Hier mág niet meer gebeuren DJFrankie.

- Plain Wrap! - Green Light, Red Light
Dit schalde uit elke getto-garage begin jaren tachtig. In andere tijden niet meer te genieten.

- Welle: Erdball – Tanz Eiskalt
Een beetje jolige uitvoering van Der Mussolini, vooral de ‘zang’. Reken maar dat de Kreuzberger danspaleizen nog altijd los gaan op deze tracks.

- Sonnymoon - Just Before Dawn
Ging er eens goed voor zitten door het prachtige episteltje van kemm (zijn alle Belgen als dichters geboren?). Ben het grotendeels met hem eens, maar als het nummer rond 3:40 wegsterft is werkelijk alles gezegd wat er net voor de schemer te zeggen is. De rest is overbodig. Maar toch: deze moet door.

2-1-2-5

Deadline 24-11 18.00

36.

Bïa – Mon Amour (6,8)
Fijne stem, beetje suf liedje.

Plain Wrap! - Green Light, Red Light (6,7)
Ouwe punk kan weinig fout doen bij mij, maar dit is wel erg banaal.

Welle: Erdball – Tanz Eiskalt (9,5)
Koud, warm, knipoog, melancholie, alles uit een Commodore 64. Charmante stemmen/dialoog ook. Voor zulke bitpop is Duits natuurlijk sowieso de mooiste taal.

Sonnymoon - Just Before Dawn (7,8)
Hier word ik best wel blij van, zowel van het eerste als van het tweede stuk. Waarom dit niet twee afzonderlijke tracks zijn, snap ik dan weer niet.

2-1-3-6

Deadline 24-11 18.00

Ik zal wel weer hopeloos ten minutes ago zijn, maar ik kende deze nog niet

36.

Bïa – Mon Amour 8,5
Om een of andere reden tamelijk onbekend gebleven Braziliaanse met een heerlijke stem waarmee zij in het Portugees, Spaans of, zoals hier, Frans zingt. Dit vind ik een fijn liedje zonder opsmuk, met een lief versnellinkje halverwege om dan weer terug te keren naar de fraaie beginklaken. Simpel, maar o zo effectief. De beeldspraak van kemm staat mij wel aan, ja.

Plain Wrap! - Green Light, Red Light 2
Ik heb het hier al eerder gezegd: ik ben niet zo van de punk. Maar dit is wel de overtreffende trap van bagger voor mij. Nee, hier kan ik met de beste wil van de wereld niets moois of interessants in ontdekken.

Welle: Erdball – Tanz Eiskalt 6,5
Zolang 8-bit niet ontaardt in nintendocore (let je op, Marc?) heb ik er geen moeite mee, maar meer dan grappig kan ik het over het algemeen niet vinden. De rijmelarijtekst moet je natuurlijk ook met een korreltje zout nemen en tezamen met de muziek vormt het wel degelijk een goed geheel. Dat dan weer wel.

Sonnymoon - Just Before Dawn 7,0
Ook ik heb hier mijn twijfels bij. Eerste deel mooi gezongen, tweede deel fraaie soundscape en ik snap ook wel dat het bij elkaar hoort, maar helemaal werken doet het nog niet. Misschien toch meer dan drie luisterbeurten nodig. Gelukkig nu al goed genoeg voor mijn tweede punt.

3-1-3-7

Deadline 24-11 18.00

36. Nou, nou …
* Bïa - Mon Amour 5.5
Ik vind er niks aan, maar 't krijgt een punt.
* Plain Wrap! - Green Light, Red Light 4.0
Zoiets vind ik nou zonde van een nominatie
* Welle: Erdball - Tanz Eiskalt 5.0
Ein bisschen ärgerlich; Living on Video van Trans-X kon ik goed hebben, maar dit is toch te ver doorgebliept
* Sonnymoon - Just Before Dawn 7.0
Opnieuw speelt mijn ongeduld mij parten, maar vergeleken met de andere nummers in deze poule is dit wel een pareltje. OK, dat is ook wat overdreven want wat gaat het weer sloom maar uiteindelijk wordt het toch genietbaar

4-1-3-8

Deadline 24-11 18.00

36.

1. Bïa – Mon Amour 5
2. Plain Wrap! - Green Light, Red Light 6,5
3. Welle: Erdball – Tanz Eiskalt 6,5
4. Sonnymoon - Just Before Dawn 5,7

4-2-4-8

Deadline 24-11 18.00

36.

1. Bïa – Mon Amour
Een te goede zangeres om een Frans hijg-meisje te zijn, en ze vergeet haar Braziliaanse roots niet. Lekker voor soms, maar niet ten hemel schreiend prachtig: 7

2. Plain Wrap! - Green Light, Red Light
Hier kan het deksel definitief op wat mij betreft; heeft de tand des tijds niet doorstaan: 3

3. Welle: Erdball – Tanz Eiskalt
Het had grappig kunnen zijn, ware het niet dat D.A.F. al in 1980 hun eerste album uitbracht, en deze golf dacht ik pas in 1993. Voor dit soort arty germans luister ik liever naar bijvoorbeeld Palais Schaumburg, of de originalen Kraftwerk: 6,5

4. Sonnymoon - Just Before Dawn
De grote verdienste zijn de fijne vocalen en de sfeer, Terry Riley heeft zo te horen nog steeds navolgers.
In een andere ronde had dit het wellicht niet gered, maar in dit zwakke gezelschap zowaar bovenaan: 8

5-2-4-9

Deadline 24-11 18.00

Nu snel Jools kijken

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:52 uur

geplaatst: vandaag om 03:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.