MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Introquiz

zoeken in:
De afgelopen twee dagen heb ik eens goed nagedacht over mogelijke veranderingen en ik ben tot de volgende conclusies gekomen:

Stap 1: Meer deelnemers aantrekken, zodat het voor een quizmaster leuk blijft om een quiz te maken. Dat kan op de volgende manieren:
- De quiz toegankelijker maken door het anders te presenteren. Ik zat er zelf aan te denken om alle fragmentjes in een filmpje te monteren, op youtube te zetten en dan direct in dit topic te posten, maar het idee van Teunnis (gebruik maken van SoundCloud of Grooveshark) lijkt me ook een goed plan.
- De topictitel veranderen. 'ID contest' klinkt sowieso nogal onduidelijk en het woordje 'rock' schrikt misschien ook de nodige mensen af. Maak er een andere titel van en dan lijkt het ook meteen een heel nieuw topic, wat meer nieuwsgierige mensen trekt.
- Voortaan een nieuwe contest niet op woensdag starten, maar in het weekend. Dan zijn er veel meer mensen online en zullen er ook meer deelnemers komen. Met het oude systeemn (op woensdag een nieuwe contest) was het in het weekend steeds erg rustig in dit topic en dat trekt geen nieuwe deelnemers.

Stap 2 is die nieuwe deelnemers vasthouden. Daarvoor hoeft er inhoudelijk niet veel aan de quiz te veranderen. Het concept is gewoon goed zoals het is. We zouden vaker met thema's kunnen gaan werken, maar dat lijkt me niet noodzakelijk. Sterker nog: het kan een averechts effect hebben. Als de quiz een thema heeft wat mensen niet aanspreekt blijven ze gemakkelijk weg.
Misschien is het wel goed om binnen iedere contest wat meer variatie te brengen. Dan bedoel ik meer afwisseling tussen oud en nieuw en (vooral) meer verschillende genres. Meestal overheerst de rockmuziek toch wel in de contests, iets meer variatie kan geen kwaad. Hoe gevarieerder de contest, des te meer mensen vinden het leuk om mee te doen.

Conclusie: De quiz anders presenteren moet voldoende zijn om dit topic weer nieuw leven in te blazen.

Niet lullen, maar poetsen!

Nieuwe contest!

Met hetzelfde thema als mijn huidige top 10. Dat is alvast een belangrijke aanwijzing. Aan de slag dus!

voor Lukas!

Even inhaken op stoepkrijt: persoonlijk merk ik dat mijn interesse afneemt als een contest vol staat met allerlei albumtracks van minder bekende bandjes. In een contest moeten, mijns inziens, altijd een aantal grote hits verwerkt zijn. Daarnaast een aantal tracks die wat meer moeite kosten om te raden en dan ook nog een paar voor de echte kenners.
Ook vind ik de gegeven tips niet altijd even goed: bekende hiphopper uit NL; bekende experimentele band uit de UK , + 200 stemmen; VS, 1977, + 100 stemmen. Dit zijn een paar zelfverzonnen voorbeelden die niet ver van de waarheid staan. Ik bedoel het niet als verwijt maar ik constateer dat dat soort tips mij niet motiveren om te gaan zoeken.

De voorstellen van stoepkrijt om de titel te veranderen in bv. "intro-quiz" of "raad het intro" (of zo iets dergelijks, als het maar duidelijk is) en om de contest voortaan op zaterdag of vrijdagavond te beginnen steun ik.

En nu ga ik de nieuwe van Lukas downloaden!

Wat is er precies mis met een tip als 'bekende hiphopper uit NL'? Wat voor tips heb je liever?

Leuk thema by the way, Lukas, ik ben hem aan het downloaden.

Een iets duidelijker aanwijzing. Bekende hiphopper uit NL is zo algemeen. Nog een klein tipje van de sluier op lichten zodat het wat makkelijker is om in de juiste richting te denken.
Deze kritiek geldt ook voor die andere twee voorbeelden.

Dat doe ik meestal bij alle tips waardoor het dan net weer té gemakkelijk wordt. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

En qua grote hits: in het verleden is al meermaals gebleken dat wat voor mij grote hits zijn dat voor een pak deelnemers niet zo is, en vice versa.

DjFrankie (moderator)
VS, 1977, + 100 = juist erg gemakkelijk je vult dit in bij zoeken, het genre wat je kunt afleiden uit het fragment en je krijgt een aantal opties daaruit kun je zoeken, ik vind dit wel prettig.
Contesten van muziek van de laatste 10 jaar zijn voor mij vrij moeilijk terwijl die voor stoepkrijt en ploppesteksel juist toegankelijker is.
Wel vind ik hjet altijd fijn dat Ceasar via PM nog tips geeftg. Dit probeer ik ook te doen.
Dit motiveert ook om meer in te sturen.

DjFrankie (moderator)
reptile71 schreef:
Een contest maken vind ik niet zo erg, maar om de standen bij te houden en al die ellende, daar heb ik dus helemaal geen tijd voor en geen zin in.

Ik wil die stand en ellende best overnemen, ben wel benieuwd naar een contest van jou.
Als jij er 1 maakt, kunnen de antwoorden per pm naar mij.

DjFrankie (moderator)
Lukas schreef:
Niet lullen, maar poetsen!

Nieuwe contest!

Met hetzelfde thema als mijn huidige top 10. Dat is alvast een belangrijke aanwijzing. Aan de slag dus!

Leuke herkenbare kwis, vanavond de antwoorden!!
Thema is duidelijk

De eerste stand:

01. DJFrankie 42
02. Oldfart 30
03. Divart 18
04. stoepkrijt 11

En een lijstje tips:

01. Afkomstig van het laatste album van een zeer bekend kwartet dat meerdere keren in de Top 2000 genoteerd staat.
02. Monumentale new wavesingle van Canadese makelij
03. Fragment uit deze eeuw. Band met zowel een zanger als een zangeres.
04. Band die ook een bekend kerstnummer op zijn geweten heeft.
05. Europese band die vorig jaar mede een coproductie uitbracht.
06. Nummer in een andere taal dan Engels.
07. Vrij recente plaat. Soloproject uit een land op het Europese vasteland.
08. Een nummer dat Blondie zou hebben kunnen uitbrengen, maar dat niet van Blondie is.
09. Ook al een band van naam die veelvuldig in de Top 2000 genoteerd staat.
10. Een van de twee bekende singles van een album dat in de Top 250 staat.
11. Een van de minder bekende artietsten uit deze contest. Punk van de eerste generatie.
12. Uit de tijd van de Spice Girls.
13. Afkomstig uit hetzelfde land als 5 en 22.
14. Nederlandstalig.
15. Misschien wel meer stijlicoon dan zangeres.
16. Bekendste single van een soulgroepje, eind jaren zestig.
17. Rockband die aan het eind van de jaren negentig een aantal keren met bescheiden noteringen in de hitparade opdook.
18. Verdere tips zijn overbodig, want deze is behoorlijk goed te googlen.
19. Soulklassieker over een vervoermiddel waar The Nits ook graag over zingen.
20. Reïncarnatie van een band die symbool stond voor de feministische riot grrrl stroming.
21. Gecoverd door Junkie XL.
22. Redelijk grote hit in 1998. Verder niet heel veel meer van vernomen, behoudens een duet met een latinzanger.
23. Een van de drie leden van dit trio is inmiddels overleden.
24. Oudste nummer uit deze contest. Niet-Engelstalig.
25. Afkomstig uit de Benelux.

Tussenstand voor de eindsprint:

01. DJFrankie 44
02. Oldfart 43
03. ranboy 39
04. Ceasar 36
05. Arrie 25
06. Thomasco 18
07. Divart 22
08. stoepkrijt 12

DjFrankie schreef:
(quote)

Ik wil die stand en ellende best overnemen, ben wel benieuwd naar een contest van jou.
Als jij er 1 maakt, kunnen de antwoorden per pm naar mij.

Hee leuk! Ik ga eens nadenken over een thema o.i.d.

En even de contest luisteren nu...

Heeft er al iemand plannen voor een nieuwe? Anders laat ik deze nog wel even tot het weekend doorlopen...

DjFrankie (moderator)
Laat maar doorlopen Lukas

Ik ben al wel een beetje met een nieuwe contest bezig, amar die is nog niet klaar. En bovendien heb ik komende week weinig tijd om mails te beantwoorden, tips te geven en tussenstanden bij te houden. Dus laat je contest nog maar even staan Lukas.

Dan doe ik de week daarna wel....

DjFrankie (moderator)
stoepkrijt schreef:
Ik ben al wel een beetje met een nieuwe contest bezig, amar die is nog niet klaar. En bovendien heb ik komende week weinig tijd om mails te beantwoorden, tips te geven en tussenstanden bij te houden. Dus laat je contest nog maar even staan Lukas.

Hoe ver ben je Koen?

Indienen kan nog steeds, post de uitslag wel als iemand een nieuwe heeft, of anders in elk geval woensdag.

DjFrankie (moderator)
Die laatste gaat mij niet meer lukken,

Naar tips aan het flirten, DjFrankie?

DjFrankie (moderator)
Lukas schreef:
Naar tips aan het flirten, DjFrankie?

Nee hoeft niet zal wel zo'n damesclubje zijn.
We zien het woensdag

DjFrankie schreef:
(quote)

Hoe ver ben je Koen?

Nog net zo ver als ten tijde van die vorige post. Ik heb deze en volgende week tentamens dus veel tijd om eraan verder te werken heb ik niet. Mijn quiz is dus op zijn vroegst volgend weekend (26/27 februari) klaar. Dus als er voor die tijd al iemand anders wil: voel je vrij!

Van mij mag je met de uitslag komen Lukas.

DjFrankie (moderator)
Ik ben zo langzangzamerhand benieuwd naar dat soul nummertje

Lukas ist wie vom Erdboden verschwunden.....

Ik weet niet wanneer Lukas zijn uitslag wil plaatsen, maar ik verwacht mijn contest dit weekend af te kunnen maken. Dan plaats ik hem/haar/het op zondag als jullie dat goed vinden?

Wachtlijst:

27-2: stoepkrijt
6-3:
13-3:
20-3:

Met de volgende contest doe ik weer mee. Ik heb ook wel zin om nog eens eentje te maken:

Wachtlijst:

27-2: stoepkrijt
6-3: kemm
13-3:
20-3:

Wat vinden jullie er trouwens van om de topictitel te veranderen in 'Introquiz'? Dat woordje rock mag sowieso wel weg, en 'id contest' klinkt nog altijd een beetje vaag. Om over dat 'wekelijks' nog maar te zwijgen

DjFrankie (moderator)
stoepkrijt schreef:
Wat vinden jullie er trouwens van om de topictitel te veranderen in 'Introquiz'? Dat woordje rock mag sowieso wel weg, en 'id contest' klinkt nog altijd een beetje vaag. Om over dat 'wekelijks' nog maar te zwijgen

Helemaal goed veel betere naam en nodigt misschien ook meer uit, zou ook nog wekelijkse muziekquiz kunnen heten. Dan ben je niet alleen afhankelijk van intro's maar veranderen zeker.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:28 uur

geplaatst: vandaag om 10:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.