MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Introquiz

zoeken in:
Nadruk op iets

Fuck You! Daar heb ik dagen mijn hoofd over gebroken...

Leuke quiz wel, dat zeker! Thanks, Salvadore!

Zeker een leuke quiz. Ik had inderdaad de meeste moeite met de jaren 00-deuntjes, en ook met het feit dat het meeste dance-achtig was. Maar ook Henk Wijngaard mocht ik niet herkennen, en die van Master Genius zegt me helemaal niks...
Gelukkig geen oplossingen die ik beslist had moeten hebben; meer zat er voor mij niet in.

DJ Frankie, gefeliciteerd! en Papartis ook. En Salvadore bedankt voor de uitdaging .

Missy Elliott had ik toch wel moeten weten, verder heb ik vooral nog een flink hiaat in de jaren '80 hitparademuziek blijkbaar. Zie er zo 10 staan die me helemaal niets zeggen. Maar goed, dat is de leeftijd. Was wel een leuke quiz om te zien, dank Salvadore!

Bedankt Salvadore was een geweldig leuke kwis waar ik veel tijd aan besteed heb en plezier aan gehad heb. Dat ik Work Out niet heb geraden zit me nog steeds dwars.

Het kan zijn dat ik een hoezenkwizz ga maken in de vakantie.
Ik heb een idee om dit weer eens op een andere manier te doen.

Ik kom er nog op terug na volgende week.

@ DJFrankie, gefeliciteerd.
@Ranboy bedankt voor het compliment.

Tijd voor een nieuwe quiz?
Ploppesteksel's Introquiz
Welaan dan, ga uw gang!

Zoals gewoonlijk bij mijn quizzen zit er weer een kleine link in. Deze keer kan je altijd het voorgaande nummer op de een of andere manier aan het daaropvolgende nummer linken. Dit kan variëren van een overeenkomst in artiestennaam, titel of albumtitel tot een (muzikale) associatie.
Voorbeeldjes:
Just Jack - Starz In Their Eyes => Edwin Starr - War => U2 - Sunday Bloody Sunday (van het album 'War') => UB40 - Red Red Wine (net als U2 artiestennaam enkel uit kapitalen en cijfers) => New Order - Blue Monday (kleurenlink) => LCD Soundsystem - Movement (album Blue Monday = Movement) => ...
M.a.w. er kan op verschillende manieren een link gecreëerd worden. Alle mogelijke associaties die je te binnen springen, kunnen je dus mogelijk helpen.

(EDIT: Kleine opmerking: bij sommige tracks heb ik af en toe een 'reverse'-effect toegepast omdat er iets te uitdrukkelijk een titel of artiest werd vermeld in het introstukje zelf. En zoals gewoonlijk zit er weer een fantastische, instrumentale afsluiter aan het einde!)

Leuk, leuk, leuk! Ik ga er morgen aan beginnen.

Inderdaad, leuk en vooral uitdagend kwisje Plop

Leuk!

Tof dat er enig enthousiasme is!

De eerste tussenstand:
1. Stoepkrijt 18
2. Salvadore 15
3. Fathead 13

En alvast een kleine tip voor nummer 17 met een mogelijk moeilijkere link:
Volgens mij heb ik de bekendheid van nummer 17 (dat voor mijn tijd kwam) wat onderschat. Het gezochte nummer is gecoverd door een zeer bekende vrouw en werd door haar bekend als soundtrack voor een film in 1978. Als je nummer 18 hebt herkend, kan dat je mogelijk helpenom de identiteit van de bekende vrouw. De achternaam van de minder bekende (en dus hier gezochte) vrouw kan je dan weer vinden via een link met de titel van 16.

Nieuwe tussenstand.
Frank komt helemaal bovenaan binnen, terwijl Zephyr voorlopig de rode lantaarn van Fathead overneemt.
1. DjFrankie 27
2. Salvadore 20
3. Stoepkrijt 18
4. Fathead 13
5. Zephyr 10

Als 'iedereen' zijn eerste antwoorden heeft gegeven, gooi ik wel wat tips online. Die zullen bestaan uit tips betreffende de nummers zelf aangevuld met hoe ze gelinkt zijn aan de nummers ervoor en erna.

Leuk dat er reeds veel deelnemers zijn na amper anderhalve dag!
Dwejkk_ en Teun zijn de eersten die erin slagen elk 3 van de 4 hiphopfragmenten (1, 19, 20 & 23) te herkennen. Daardoor nemen ze een kleine voorsprong op de rest. Maar alles kan uiteraard nog!

1. Dwejkk_ 33
2. Teunnis 30
3. DjFrankie 29
4. Salvadore 26
5. Stoepkrijt 23
6. Ceasar 20
7. Fathead 13
8. Zephyr 12
9. Papartis 9

Enkele statistiekjes:
- Nog niet geraden nummers: 2, 8, 30.
- 4 lijkt het enige nummer dat iedereen herkent. 5 is ook enorm populair (enkel Teunnis heeft dit niet).
- 26 verbaast me dan weer in de zin dat enkel Salvadore die heeft gevonden, terwijl ik hoopte dat iedereen dat nummer wel zou herkennen. Vandaar dat ik het intro ook zo kort maakte.

26 is echt simpel

Een update: Papartis wordt mogelijk bestuurd door een ploeg van Russen aangezien hij als een raket naar de top schiet en net achter de 2 jeugdige koplopers Luuk & Teun belandt. Vermits DjFrankie weldra op reis vertrekt, daag ik iedereen uit om (m.b.v. nog te komen tips) Frank eindelijk eens een keertje laatst te laten eindigen bij een introquiz i.p.v. in de bovenste regionen

1. Dwejkk_ 34
2. Teunnis 34
3. Papartis 32
4. DjFrankie 29
5. ranboy 28
6. Salvadore 26
7. stoepkrijt 23
8. freddze 22
9. Ceasar 20
10. kemm 20
11. Fathead 13
12. Zephyr 13

2, 8 & 30 blijven ongeraden. 26 is inmiddels ook gevonden door Papartis & Ranboy.
En 17 is momenteel een solo voor Teun (die het dankzij de hint wist te vinden). Nogmaals (en verbeterd, want de echte quote had wat mankementen):
Ploppesteksel schreef:
Het gezochte nummer is gecoverd door een zeer bekende vrouw en werd door haar bekend als soundtrack voor een film in 1978. Als je nummer 18 hebt herkend, kan dat je mogelijk helpen om de identiteit van de bekende vrouw te achterhalen. De achternaam van de minder bekende (en dus hier gezochte) vrouw kan je dan weer vinden via een link met de titel van 16.

Andere tips zullen hopelijk vandaag nog volgen. Morgen en zaterdag ga ik weinig tijd hebben.

Morgen heb ik pas tijd voor tips en het beantwoorden van de nog onbeantwoorde inzendingen! Excuses hiervoor.

Nieuwe tussenstand met één nieuwe deelnemer, namelijk Arrie. Maar Papartis heeft de leiding genomen, o.m. dankzij uitstekend puzzelwerk. Daarachter zit nog een heel peloton dat mogelijk zomaar Papartis als springplank zou kunnen gebruiken, indien ze onderstaande hints ten volle kunnen benutten.

1. Papartis 40
2. Dwejkk_ 34
3. Teunnis 34
4. DjFrankie 29
5. ranboy 29
6. Arrie 29
7. Salvadore 26
8. freddze 26
9. stoepkrijt 23
10. Ceasar 21
11. kemm 20
12. Zephyr 15
13. Fathead 13

TIPS:
1. Classic hiphop ('80s).
LINK: Deel artiestennaam 1 => deel titel 2.
2. Eén van de nog niet geraden nummers. Recente metal die - als ik het me goed herinner - meedingde naar een plek in de MuMeLadder in 2012. Zonder succes, uiteraard. Deze Scandinavische band zal in ieder geval doorgaan tot angst hen niet langer definieert, of dat beweerden ze toch in 2011.
LINK: Deel artiestennaam 2 => deel titel 3.
3. Zijn debuut in 2010 scheerde hoge toppen op MuMe. Het album van dit jaar - waarop het gezochte nummer staat - wordt iets minder goed ontvangen. Vroeger speelde hij nog in een bandje waarvan de naam naar de vroegere heersers in o.m. Rusland verwijst.
LINK: Deel (album)titel 3 => Deel titel 4.

LINK: Deel artiestennaam 5 => Deel artiestennaam 6.
6. Eind jaren '70 een hit.
LINK: Deel titel 6 => Deel titel 7.
7. Van een groep die er intussen mee is opgehouden. Deze single stamt uit 2005.
LINK: Deel albumtitel 7 => Deel albumtitel 8.
8. Ook een nog niet geraden nummer. Deze groep kwam op in dezelfde periode als Bloc Party, Franz Ferdinand, ... Maar profileerde zich terecht als een ander soort band. De lyrics zijn vaak grappig, de zanger kan niet zingen en praat dus gewoon. Dit nummer komt van hun 3de album uit 2009 waarin de zanger bezingt dat het een schande is dat hij nu pas een bepaalde band ontdekt heeft.
LINK: Titel 8 => Artiest 9
9. 80's rock. De albumtitel zou zo maar naar The Beatles kunnen verwijzen.
LINK: Deel titel 9 => Titel 10
10. Bekende groep van de 00's, met een nummer van hun 2de (en tevens allitererende) album.
LINK: Artiestennaam 10 => Artiestennaam 11
11. Producer met een nummer uit 2010. Dat album verzamelde behoorlijk veel stemmen. Dit jaar bracht hij een opvolger uit met voorlopig iets minder dan de helft van de stemmen van het album uit 2010.
LINK: Titel 11 => Artiestennaam 12
12. Female R&B. Als je goed luistert hoor je een bekende male R&B-zanger die featuret op deze single.
LINK: Deel titel 12 => Deel albumtitel 13
13. Eén van 's werelds bekendste bands, duidelijk herkenbaar aan de stem van de zanger die je even hoort in het fragment.
LINK: Deel artiestennaam 13 => Titel 14 (Hier beging ik een kleine misser. Het deel van de artiestennaam in 13 moet je in het Nederlands lezen en niet in het Engels; anders is de link er niet )
14. Hitmachine uit 1997. Dit is waarschijnlijk hun bekendste hit.
LINK: Thematisch dezelfde link als de vorige. Titel 14 => Deel titel 15.
15. Bekende zangeres met een nummer oorspronkelijk uit 1977 (als deel van een musical), maar dit is een latere versie van een filmuitvoering in 1997.
LINK: Deel titel 15 => Deel albumtitel 16
16. Wederom een wereldbekende band. Begin van hun carrière, begin jaren '80.
LINK: Deel titel 16 => Achternaam zangeres 17.
17. Het gezochte nummer is gecoverd door een zeer bekende vrouw en werd door die bekende zangeres beroemd als soundtrack voor een (niet zo bekende) film in 1978.
LINK: Bekende zangeres => gesamplede versie uit 2010 van nummer 18
18. Disco. Eind jaren '70.
LINK: Deel titel 18 => Deel titel 19.
19. UK rapper die ook dit jaar een follow-up bracht voor zijn debuut uit 2010. En hoewel hij wordt geclassificeerd als rapper zou ik zijn muziek zeker niet bij hiphop indelen.
LINK: Deel albumtitel 19 => Deel artiestennaam 20
20. Rapper & producer die in 2003 hun enige plaat op de markt brachten. Vreemd, want de rapper was toen al ongeveer 10 jaar overleden. De plaat was opgenomen tussen 1991 en 1993. PS: Er staan bewust nog wat lyrics op... Kan je altijd mee aan de slag.
LINK: Deel artiestennaam 20 => Deel artiestennaam 21
21. Rock. 2005. Welk werelddeel zou te veel verklappen.
LINK: Deel titel 21 (+hoes) => (Album)titel 22
22. Wavers uit de jaren '80. Zoek het niet té ver, eerder dichtbij. Bij Scrabble zou hun artiestennaam trouwens best veel punten opleveren.
LINK: Deel artiestennaam 22 => artiest 23 (dus niet artiestennaam)
23. Another dead MC. In 2004 gestorven na een vrij turbulent leven. Zo had hij blijkbaar zeker 13 kinderen, werd hij in 1994 in zijn maag geschoten, ...
LINK: Deel titel 23 => Titel 24
24. Bekende metalgroep die zich desondanks niet echt affilieert met Metallica, Iron Maiden of andere 'klassieke' metalgroepen. Ze hebben al geruime tijd niets meer uitgebracht, maar treden sporadisch nog wel samen op (ondanks al hun soloprojecten).
LINK: Deel albumtitel => Titel 25
25. Popzangeres met een bekende hit net voor haar 'breakdown'.
LINK: Deel albumtitel => Deel titel 26
26. Ook hier geldt dat je het niet te ver moet zoeken. Bekende hit uit begin jaren '80.
LINK: Deel titel 26 => Deel titel 27
27. Tegenwoordig één van de bekendste band in de wereld. 10 jaar geleden bestonden ze net maar kende bijna niemand ze.
LINK: Deel artiestennaam 27 => Deel titel 28
28. Band uit de 00's, intussen gestopt na 3 albums. Dit nummer komt van hun 2de album en was van dat album toch hun grootste 'hit' (niet in de Ultratop/Top-40 weliswaar).
LINK: Deel albumtitel 28 => Titel 29
29. Hints voor deze classic zijn overbodig.
LINK: Titel 29 => Deel artiestennaam 30 (zelfde link als vorige, maar dan overeenkomst i.p.v. verschil)
30. Producer uit de UK.

Papartis gaat al met de hints aan de slag en staat voorlopig op 48 punten. Hij is ook de eerste die 2 & 8 weet te raden.

En ook Freddze heeft zich eens goed bezig gehouden met de tips. Hij is de eerste die #30 weet te raden en komt met zijn 52 punten op de eerste plek! Voor de zege wordt het dus nog zeer spannend...

Kemm heeft zijn score intussen ook weten op te krikken tot het mooie aantal van 36 punten.

EDIT: Freddze zit intussen aan 58 punten! Enkel 27 moet hij nog zien te raden.
En stoepkrijt heeft zijn score ook al met 10 punten verbeterd.

Ploppesteksel schreef:
Freddze zit intussen aan 58 punten! Enkel 27 moet hij nog zien te raden.
Die heb ik al. Betekent dat dan dat ik beter ben dan Freddze?

Heel eventjes wel, maar nu niet meer want freddze heeft ze intussen allemaal (na heel lang puzzelen)! Proficiat freddze, met je overwinning!

En proficiat Ploppesteksel, met je fantastische (en verslavende) quiz. 't Was plezant!
Nu heb ik nog 13 minuten om aan de andere kant van 't stad te staan

Knap gedaan Freddze

Nooit geweten dat jij zo'n puzzelaar bent

Papartis heeft ze inmiddels ook allemaal! Knap!

Nieuwe tussenstand
1. freddze 60
1. Papartis 60
2. stoepkrijt 54
3. Salvadore 42
4. kemm 36
5. Dwejkk_ 34
6. Teunnis 34
7. DjFrankie 29
8. ranboy 29
9. Arrie 29
10. Fathead 26
11. Ceasar 21
12. Zephyr 15

Gefeliciteerd Fedze.

Aangezien het er niet naar uitziet dat er nog (veel) antwoorden zullen binnensijpelen, zal ik hoogstwaarschijnlijk vanavond alle juiste oplossingen online zetten. En dan kan eventueel een nieuwe host de MuMe-community verblijden met een nieuwe introquiz!

Geen inzendingen meer, dus deze tussenstand is ook de eindstand.
Ploppesteksel schreef:

1. freddze 60
1. Papartis 60
2. stoepkrijt 54
3. Salvadore 42
4. kemm 36
5. Dwejkk_ 34
6. Teunnis 34
7. DjFrankie 29
8. ranboy 29
9. Arrie 29
10. Fathead 26
11. Ceasar 21
12. Zephyr 15

Bedankt allemaal voor het meespelen! Hopelijk vonden jullie het een aangename quiz

Oplossingen (links afwisselend in hoofdletters en cursief):
1. GrandMASTER Flash & The Furious Five - The Message
2. Ghost Brigade - ClawMASTER
3. John Grant - Pale GREEN Ghosts
4. Procol Harum - A WHITER Shade of Pale
5. ANITA Meyer - Why Tell Me Why (album: Shades of Desire)
6. ANITA Ward - Ring My Bell
7. The White Stripes - My Doorbell (album: Get Behind Me SATAN)
8. Art Brut - The Replacements (Art Brut Vs. SATAN)
9. The Replacements - I Will DARE
10. Gorillaz - DARE
11. Bonobo - KIARA
12. CIARA - Love, Sex & Magic (feat. Justin Timberlake)
13. Red Hot CHILI Peppers - Suck My Kiss (album: Blood Sugar Sex Magik)
14. Sash! - ECUADOR
15. Madonna - Don't Cry For Me, ARGENTINA
16. The Cure - Killing An ARAB (album: Boys Don't Cry)
17. Karen LAWRENCE - Prisoner (Captured By Your Eyes) => bekend nummer in de coverversie van Barbra Streisand
18. Boney M. - Gotta Go HOME => gesampled in de wereldhit Barbra Streisand van Duck Sauce
19. Ghostpoet - Cash And Carry Me HOME (album: Peanut Butter Blues & Melancholy Jam)
20. Charizma & Peanut Butter WOLF - Methods
21. WOLFmother - White Unicorn
22. CLAN of Xymox - Medusa (=> allebei mythische figuren zeg maar + Medusa op de cover van Wolfmother's self-titled debuut)
23. Ol' Dirty Bastard (lid van Wu-Tang CLAN) - Shimmy Shimmy Ya
24. System Of A Down - Shimmy (album: TOXICITY)
25. Britney Spears - TOXIC (album: In the Zone)
26. Golden Earring - TWILIGHT Zone
27. Arctic Monkeys - Perhaps VAMPIRES Is A Bit Strong But...
28. LCD Soundsystem - North American Scum (album: Sound of SILVER)
29. Spandau Ballet - GOLD
30. GOLD Panda - Vanilla Minus

Toch wel benieuwd naar een aantal nummers...

Ik ben ook weer aan het knippen en plakken geslagen. Juist nog wat finetunen, maar dan kan ik wel een nieuwe introquiz plaatsen als dat goed is.

edit: Gold Panda! Die was ik nog aan het checken voor nummer 11 (gorilla - panda, had ook gekund hé)
Bedankt voor weer een frisse quiz, Plop! En proficiat aan de winnaar(s) natuurlijk!

Bedankt voor de quiz Plop, was leuk om te doen

Ben al benieuwd naar de nieuwe quiz van kemm

Jens bedankt voor deze variant van de introquiz.
Die links zijn echt een toegevoegde waarde.

@kemm , ik ben benieuwd naar je intrquix.

Bedankt Jens! Ik heb me weer vermaakt. De antwoorden die ik nog miste waren zeker niet de makkelijkste dus ik heb geen enkel berouw

Gast
geplaatst: vandaag om 06:11 uur

geplaatst: vandaag om 06:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.