MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of 1985 !

zoeken in:
1. Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985)
Briljante plaat van DCD! Hun beste, en dat wil wel wat zeggen.

2. The Cure - The Head on the Door (1985)
Eén van hun beste popplaten met geweldige nummers en enkele absolute cure-klassiekers.

3. The Chameleons - What Does Anything Mean? Basically (1985)
Ook al zo'n geweldig new wave album, het beste van deze band en hun meest ondergewaardeerde.

4. Slayer - Hell Awaits (1985)
Kan er ook niks aan doen, heb een zwak voor Slayer.. dit is na Reign In Blood ook gewoon hun beste plaat!

5. The Sisters of Mercy - First and Last and Always (1985)
Heerlijke plaat van de Sisters, mooi en consistent donker.

6. Killing Joke - Night Time (1985)
Ook één van de beste albums van KJ, met de onvergetelijk Love Like Blood natuurlijk.

7. Propaganda - A Secret Wish (1985)
Prima Duitse new wave band met een zeer eigen kenmerkend geluid, staan ook de nodige klassiekers op.

8. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
Beslist één van haar beste albums, met ook weer vele bekende hits.

9. Simple Minds - Once upon a Time (1985)
Ondanks dat het een stuk minder is dan hun briljante platen uit eerdere jaren, kan ik deze goed velen.

10. Bryan Ferry - Boys and Girls (1985)
Ook voor Ferry een uitstekend solo-album die zijn naam solo misschien nog wel bekender maakte dan de naam Roxy Music.

De top 10 bevat wederom alleen maar zeer goede albums

1. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
2. The Cure - The Head on the Door (1985)
3. The Pogues - Rum Sodomy & the Lash (1985)
4. The Waterboys - This Is the Sea (1985)
5. R.E.M. - Fables of the Reconstruction (1985)
6. Tom Waits - Rain Dogs (1985)
7. Marillion - Misplaced Childhood (1985)
8. Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985)
9. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy (1985)
10. New Order - Low-Life (1985)

Veel sterke albums (van de 23 die ik ervan ken halen ze allemaal minstens 3,5*) maar geen uitschieter gevonden met 5*.

1. Tom Waits - Rain Dogs
Hier is het 'kwartje' pas na verscheidene draaibeurten gevallen maar het is uiteindelijk een briljant album van een veelzijdig artiest.

2. Sting - The Dream of the Blue Turtles
Zijn solodebuut is al even sterk als de laatste van the Police, nadien ook niet meer overtroffen.

3. R.E.M. - Fables of the Reconstruction
Deze band heeft in de jaren '80 enkel prima albums uitgebracht, de meesters van pure en pakkende popsongs.

4. Kate Bush - Hounds of Love
Haar beste album sinds haar debuut : rijk gearrangeerd, sfeervol en tijdloos.

5. Prince & The Revolution - Around the World in a Day
Ondergewaardeerd Prince-album maar één van zijn beste met psychedelische invloeden.

6. Bryan Ferry - Boys and Girls
Zowat in het verlengde van Avalon, erg sfeervol.

7. Suzanne Vega - Suzanne Vega
Sterk debuut van vrouwelijke singer-songwriter.

8. Talking Heads - Little Creatures
Even intelligente als vrolijke muziek hoewel niet hun beste.

9. The Smiths - Meat Is Murder
De messcherpe teksten van Morrissey en de gitaarbegeleiding van Marr staan steeds garant voor prachtige songs.

10. The Cure - The Head on the Door
Lichtvoetig en poppy maar sterk Cure-album.

01.. Prefab Sprout - Steve McQueen
Soms lijkt het alsof een muzikant jouw taal spreekt.
Dat heb ik absoluut met dit meesterwerk. Ook tekstueel.

02. Sting - The Dream of the Blue Turtles
Zijn meesterwerk: beter dan eender welk Police album.
Beter dan al wat zou volgen: bijna allemaal 5 sterren songs.

03. The Cure - The Head on the Door
Zo hoor ik Robert Smith eigenlijk het liefst: als popsmid.
De sterke b-kantjes zijn onlosmakelijk verbonden met het album zelf.

04. Kate Bush - Hounds of Love
Een perfecte yin en yang plaat met enerzijds pure popparels
en anderzijds een verbluffend mooie en gevarieerde songcyclus.

05. New Order - Low Life
Voor mij de op één na beste van New Order.
Met het onvolprezen Sunrise als absolute voltreffer.

06. Killing Joke - Night Time
Een groep die mijn demonen helpt uitdrijven.
Hier in het kielzog van U2 ... en met bloedmooie synth toetsen.

07. The Pogues - Rum Sodomy & The Lash
Het eerste album dat ik van Shane en zijn gang kocht.
Ik vind het nog altijd authentieker (en dus beter) dan zijn opvolger.

08. Dead Can Dance - Spleen and Ideal
Hun beste werk moest in mijn ogen nog komen.
Maar van dit album druipt de sacrale magie van het duo al af.

09. The Sisters of Mercy - First and Last and Always
Ook dit album is voor mij het meesterwerk van de groep in kwestie.
Met dank aan de inbreng van songschrijver en gitarist Wayne Hussey.

10. Depeche Mode - The Singles: 1981-1985
Een verzamelaar die hun meest charmante periode afsluit.
Met non-album troeven als Get the Balance Right en Shake the Disease.

Dan moets ik de verzamelaar van The Doors nog laten liggen.
Voor mijn generatie ongetwijfeld de eerste kennismaking met hen geweest.

DjFrankie (moderator)
01. The Sisters of Mercy - First and Last and Always (1985
Een van de mooiste platen ooit voor mij

02. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy (1985)
The Hardest Walk een all-time favorite van dit geweldige debuut

03. The Cult - Love (1985)
Staat muurvast op 3 dit albums heb ik ontzettend veel gedraaid

04. The Smiths - Meat Is Murder (1985)
Hun beste vind ik, vooral het titelnummer - gaaf

05. The Cure - The Head on the Door (1985)
Prima album ondanks enkele te poppy nummers

06.Sonic Youth - Bad Moon Rising (1985)
Ik ken sonic Youth van dit album, geweldig vooral Death Valley 69

07.The Pogues - Rum Sodomy & the Lash (1985)
Prachtige punk - folk

08.The Waterboys - This Is the Sea (1985)
Klassieker en zag ze hierna optreden op pinkpop86, gedenkwaardig optreden

09.Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985)
Sublieme en mooiste vrouwe stem - Lisa Gerrard

10.R.E.M. - Fables of the Reconstruction (1985)
Niet zo mooi als degene die hierna uitgebracht werd

Here we go again

1. Sonic Youth - Bad Moon Rising (1985)
Lange tijd hield ik bij SY vast aan het heilige tweeluik Sister en Daydream Nation, maar toen ik Evol eenmaal in de smiezen had ging het hard met de SY-collectie. Dit album is al vrij snel uitgegroeid tot één van mijn favorieten van deze band. Een beklemmende, angstaanjagende, imponerende en bovenal compromisloze plaat.

2. R.E.M. - Fables of the Reconstruction (1985)
Een grote stap voorwaarts ten opzichte van hun vorige platen. Het songmateriaal is van een hoger niveau, de liedjes zijn rijker en gelaagder gearrangeerd en er is een overkoepelende weemoedige sfeer die mij erg aanspreekt. De eerste twee albums toonden al tekenen van genialiteit, maar wat mij betreft is dit het eerste topalbum uit R.E.M.'s catalogus.

3. New Order - Low-Life (1985)
Een prima album van New Order, al raakt dit me minder dan de vorige twee platen. Ben nooit echt verslaafd geweest aan Low-Life, dat had ik wel bij Movement en PC&L. The Perfect Kiss is wel een favoriet nummer, al is de lange versie uiteraard beter.

4. The Smiths - Meat Is Murder (1985)
Ik heb dit album jarenlang links laten liggen, omdat ik de titeltrack hiervan echt verschrikkelijk vond. Vorig jaar toch maar een poging gewaagd en gelukkig maar, het is een uitstekende plaat. Al vind ik het de minste Smiths-plaat die ik ken (alleen Strangeways ken ik nog niet).

5. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy (1985)
Ongelooflijke bak lawaai en ook nog een lading geweldige liedjes. Eerste keer dat ik dit draaide dacht ik nog dat mijn opname op tape misschien niet helemaal goed gelukt was, maar nu weet ik dat het zo hoort. Fantastische band en leuk dat ze nu weer een beetje terug in de aandacht komen door bands als The Horrors.

6. a-ha - Hunting High and Low (1985)
Het bekende album van a-ha, met de hitsingle Take on Me. Je zou dit foute synthpop kunnen noemen, maar op de een of andere manier vind ik dat er een hoop gevoel en passie schuilt in nummer als Here I Stand and Face the Rain.

7. Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985)
Within the Realms vind ik briljant, maar aan dit album kan ik nog niet echt wennen. Luistert wel lekker weg, maar de echte klik blijft vooralsnog achterwege. Voor mij misschien meer een plaat voor de langere termijn, al vind ik Avatar al wel een heel mooi nummer.

8. The Doors - The Best of the Doors (1985)
Normaal zou ik geen verzamelaars als deze opnemen, maar anders kom ik niet aan de tien. Van The Doors heb ik alle reguliere albums in huis dus ik ken dit allemaal wel. Sowieso is dit typisch een CD die je in de kroeg nog wel eens langs hoort komen. Ik vind The Doors absoluut fantastisch, één van de beste bands allertijden. Maar ik draai liever een album, daarom zo'n lage plek.

9. Talking Heads - Little Creatures (1985)
Tsja, waar ik de TH t/m Remain in Light (wat de studio-albums betreft) zeer hoog heb zitten, kan ik hier dan weer niets mee. An sich geen heel slechte plaat, maar alle avontuur is hier wel zo'n beetje verdwenen. Van mij hadden ze dit niet meer uit hoeven brengen.

10. Sting - The Dream of the Blue Turtles (1985)
Geen slechte plaat van Sting, maar zo verschrikkelijk saai dat ik hem niet hoger zet dan 10. Het aantal nummers dat ik van Sting solo echt te pruimen vind is ook op één hand te tellen.

Terzijde, Velvet Underground - VU had zeker net te weinig stemmen? Was mijn nummer 5 of 6 geweest, denk ik.

01. Kate Bush - Hounds of Love
02. The Waterboys - This Is the Sea
03. The Smiths - Meat Is Murder
04. New Order - Low-Life
05. Marillion - Misplaced Childhood
06. Talking Heads - Little Creatures
07. R.E.M. - Fables of the Reconstruction
08. The Cure - The Head on the Door
09. Sting - The Dream of the Blue Turtles
10. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy

1. Propaganda - A Secret Wish (1985)
2. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
3. Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)
4. Marillion - Misplaced Childhood (1985)
5. Bryan Ferry - Boys and Girls (1985)
6. Sting - The Dream of the Blue Turtles (1985)
7. Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)
8. Suzanne Vega - Suzanne Vega (1985)
9. Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985)
10. The Cure - The Head on the Door (1985)

Ik blijf het toch jammer vinden dat er steeds compilatie-albums op de lijst staan...

Zorin
1. Kate Bush - Hounds Of Love
2.Tom Waits - Raindogs
3. Marillion - Misplaced Childhood
4. The Smiths - Meat Is Murder
5. The Cult - Love
6. The Cure - The head On The Door
7. Simple Minds - Once Upon A Time
8. Bryan ferry - Boys ASnd Girls
9. The Waterboys - This is the sea
10 The Pogues - Rum Sodomy And Lash

edit: kleine wijziging gemaakt

01 The dream of the blue turtles - Sting

Geweldig album, de combi van de vocalist van The Police met de allerbeste sessiemuzikanten in jazz en grandioze songs, maken het een huiveringwekkende goede cd.

02 Meat is murder - Smiths

Zelden wordt je vrolijk van de Smiths maar de ontwapenende eerlijkheid, ook hier goede songs en de heerlijke gitaar van Johnny Marr maken het de beste cd van de Smiths tot dan toe.

03 Boys & Girls - Bryan Ferry

Ik zal Bryan Ferry nageven een intrigerend vervolg op Avalon van Roxy music te hebben gemaakt. Iets steviger zelfs met een hele rits aan imponerende gast-musici.

04 Brother where you bound - Supertramp

Bijzonder goede en indrukwekkende plaat, vooral het vertek van Roger Hodgson meewegende. Klinkt eigenlijk niet meer als de oude Supertramp maar als een zeer veelbelovende stap naar een nieuwe periode (helaas bleef het hierbij)

05 Hounds of love - Kate Bush

Ook hier weer een geweldige cd van Kate Bush, was altijd vooral onder de indruk van het tweede gedeelte. Prachtige dromerige muziek, hoogstaande composities.

06 Once upon a time - Simple minds

De pure liefhebbers zullen mij vervloeken, maar ik vond de veramerikanisering van de Simple minds (ingezet vanaf Once upon a time) een muzikale stap vooruit. Ja akkoord, dan maar hapklare brokken.

07 Misplaced childhood - Marillion

Mooie symfo, de enige die er eigenlijk toe deed, zo rond 1985. Nummers gaan mooi in elkaar over. Had altijd alleen het gevoel dat het einde van de plaat al halverwege kant 1 werd aangevangen. Heb inmiddels wel meer dan genoeg van Kayleigh.

08 Head on the door - The Cure

Popplaat van The Cure, de scherpe randjes die er nog waren bij The Top zijn eigenlijk verdwenen. The Cure verkent zijn grenzen maar koerste daarna toch maar richting Kiss me kiss me kiss me (heel verstandig)

09 Little creatures - Talking heads

Ook hier heeft inmiddels verzadiging plaatsgevonden. Ook hier een Amerikaanse popplaat voor Talking heads. De composities redden hier een voortijdige ondergang en kent zelfs enkele hits (pareltjes) waaronder mijn favoriet Road to nowhere (goede vooruitziende blik van David Byrne)

10 No jacket required - Phil Collins

's Mans hardste solo-cd in zijn gehele carriére. Hij wordt inmiddels verketterd door een groot deel van de Genesis achterban. Zijn solo escapades bracht hij mee naar de band en zijn oorspronkelijk bedeesde en ingetogen vocalen, perfect voor goede symfonische muziek, veranderden in het bekende 'gebral'. Maar ook zonder deze discussie blijft No jacket een prima cd voor mij.

Ceasar schreef:
Ik blijf het toch jammer vinden dat er steeds compilatie-albums op de lijst staan...

Dus liever geen Hatful of Hallow (nummer 4) in 1984?

Soms zijn compilatiealbums legendarisch omdat ze
(en dat geldt toch voor mij) voor een nieuwe generatie
de kennismaking waren met een wereldartiest.

Ik denk aan Bob Marley en nu aan The Doors.

Daarom de beslissing om ze toch op te nemen in de lijst.
Maar, ik respecteer je mening hierover uiteraard.

1. The Smiths - Meat Is Murder
2. The Cure - The Head on the Door
3. Dire Straits - Brothers in Arms
4. New Order - Low-Life
5. Suzanne Vega - Suzanne Vega
6. Sting - The Dream of the Blue Turtles
7. The Chameleons - What Does Anything Mean? Basically
8. Simple Minds - Once upon a Time
9. Marillion - Misplaced Childhood
10. Talking Heads - Little Creatures

wijsneus
1. Dead Can Dance - Spleen and Ideal
2. Sonic Youth - Bad Moon Rising
3. The Waterboys - This Is the Sea
4. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy
5. Propaganda - A Secret Wish
6. Kate Bush - Hounds of Love
7. Tears for Fears - Songs from the Big Chair
8. The Cure - The Head on the Door
9. The Smiths - Meat Is Murder
10. The Sisters of Mercy - First and Last and Always

Het beste album met stip is natuurlijk de verzamelaar van the Doors, maar die kan ik met de beste wil vd wereld toch niet als nummer 1 album van 1985 zetten.

Ik vind daar wel een nuance verschil liggen met het Smiths album uit 1984 wat dan weliswaar een compilatie is (maar ook nieuwe nummers bevat) maar wel duidelijk bij het tijdsbeeld past.

Dan nu mijn top 10, geen topjaar zoals 1984. Ik had eigenlijk verwacht dat ik een groot beroep moest doen op mijn 3,5* albums maar dat valt achteraf nog mee.

1. Tom Waits - Rain Dogs (4,5*)
2. The Waterboys - This Is the Sea (4,5*)
3. The Smiths - Meat Is Murder (4*)
4. New Order - Low-Life (4*)
5. The Cure - The Head on the Door (4*)
6. The Cult - Love (4*)
7. Prefab Sprout - Steve McQueen (4*)
8. The Sisters of Mercy - First and Last and Always (4*)
9. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy (4*)
10. Kate Bush - Hounds of Love (3,5*)

musiq48
01. The Waterboys - This Is the Sea
02. The Smiths - Meat Is Murder
03. Marillion - Misplaced Childhood
04. Simply Red - Picture Book
05. Talking Heads - Little Creatures
06. R.E.M. - Fables of the Reconstruction
07. Prefab Sprout - Steve McQueen
08. Propaganda - A Secret Wish
09. Depeche Mode - The Singles 81-85
10. Simple Minds - Once upon a Time

De top 10 van 1985 samenstellen? Wat een belachelijk moeilijk spel. Lag er bijna wakker van. Een keuze tussen uitersten. Tussen lichtvoetige pop, stevig alternatief geweld en de inbetweens. Als ik mijn gevoel laat spreken dan wint de poppy kant. In 1985 was ik 11, las ik de Hitkrant en Tears for Fears ruled the world.

01. Tears for Fears - Songs from the Big Chair
De almachtige opvolger van The Hurting. Episch en groots. Klassieke singles naast goddelijke albumtracks. Shout was een visitekaartje als een kanon, The Working Hour en Listen muzikale poëzie. Op nummer 1. Omdat ik vrees dat ie mijn punten hard nodig heeft.

02. The Cure - The Head on the Door
Tijdens Pinkpop '86 heb ik het hele optreden onder het podium gezeten (met dank aan de security). Mijn eerste kennismaking met The Cure was er een van dichtbij. Close To Me. Sindsdien heeft deze plaat een speciaal plekje in mijn hart. Niet de beste van The Cure. Maar voor mij de meest speciale.

03. a-ha - Hunting High and Low
Het Noorse antwoord op de new romantics (die toen al bijna waren uitgestorven). Okselfris synthpop monumentje met vier klasse singles.

04. Sting - The Dream of the Blue Turtles
Zijn eerste, de beste. Solo heeft Sting dit nooit meer overtroffen. Misschien zelfs even goed als The Police. Jazz in plaats van reggae.

05. Marillion - Misplaced Childhood
Alleen al vanwege Kayleigh en Lavender. Symphorock van de bovenste plank en Fish in topvorm.

06. Kate Bush - Hounds of Love
Een plaat als een onrustige droom. Afwisselend hemeltergend mooi en bloedstollend spannend. Bij vlagen onnavolgbaar.

08. The Smiths - Meat Is Murder
The Smiths stellen eigenlijk nooit teleur. Hun mooiste komt aan bod in Greatest Hits of 1986, maar deze mag er ook wezen.

09. Simple Minds - Once upon a Time
Het album dat vele fans van het eerste uur in het haardvuur mikten. Bij mij begon het vuur pas bij deze plaat op te laaien. Waarna New Gold Dream 81-82-83-84 en al die anderen volgden.

10. Depeche Mode - The Singles 81-85
Lang gedubt over nummer 10. Dire Straits of Depeche Mode. Brothers In Arms straalt een en al klasse uit, maar is de porseleinkast van hun oeuvre en het speeltje van Philips. Depeche Mode dus. Omdat het mijn eerste Depeche Mode plaat was. Boordevol briljante singles.

Benno
01.Kate Bush - Hounds of Love
Deze plaat van Kate Bush bevat met Running Up That Hill en Cloudbusting twee van haar beste singles. Maar de rest van dit album is ook heel prachtig, onaards bijna.

02.The Jesus and Mary Chain - Psychocandy
Van onaards naar aards. Het geluid op deze plaat is bij vlagen goor, bij vlagen ruisend, maar altijd zit er een diepere drang aan naar het schrijven van het ideale popliedje. Je weet het al bij het eerste nummer, Just Like Honey: perfecte grommende pop met een drumriff gestolen van The Ronettes.

03.Sonic Youth - Bad Moon Rising
De eerste van een serie van perfecte rockplaten. Hierna volgden EVOL, Sister, Daydream Nation en Goo. Allemaal regelrechte klassiekers, zeker in het genre. Bovendien bevat de plaat het beste nummer dat Sonic Youth ooit maakte: Death Valley '69, een psychotische droom.

04.The Smiths - Meat Is Murder
Hoewel volgens velen niet hun beste plaat is dit mijn favoriet (al vanaf dat ik de band voor het eerst leerde kennen). Op de diverse andere platen is de balans tussen Morrissey en Marr soms een beetje zoek, maar deze plaat is een sterke som der delen waar elk individueel nummer op hun best-of had kunnen verschijnen. Verder ook de plaat met de mooiste songtitel: I Want the One I Can't Have.

05.The Fall - This Nation's Saving Grace
Grof goede plaat. Always different, always the same. Na het luisteren van deze plaat is het tijd om de bus scheerschuim te pakken en I Am Damo Suzuki te zingen.

06.Tom Waits - Rain Dogs
Lange tijd in mijn top-10 gestaan. Misschien dat Swordfishtrombones nog net iets beter is, maar deze haalt zeker de top drie van beste Waits-platen. Een combinatie van fragmentarische barballades vette riff incluus en het meer emotionele werk.

07.Nick Cave & The Bad Seeds - The Firstborn Is Dead
Zeer donkere Cave-plaat, die helaas het niveau van Your Funeral... My Trial alleen op het openingsnummer Tupelo weet te halen. Deze plaat is de meest bluesgeorienteerde uit het oeuvre van Nick Cave. Toch is de kwaliteit van Tupelo en de gejaagde cover van Wanted Man al genoeg om deze in mijn top-10 van 1985 te krijgen. Dat wil niet zeggen dat de andere nummers veel slechter zijn: op Black Crow King na is het allemaal ruim voldoende.

08.The Cure - The Head on the Door
Misschien wel mijn favoriete Cure-plaat. Dit was de plaat waarover ooit eens mijn commentaar in Mojo heeft gestaan (alweer een aantal jaren geleden). Majestueus, eng en toch dansbaar.

09.Prefab Sprout - Steve McQueen
Goedgeschreven punky powerpop die me er bijna toe brengt om strategisch te stemmen, maar de andere platen in mijn lijstje zijn dan toch beter. Dit is een absolute aanrader voor een ieder die de plaat niet kent, eender wat je smaak is.

10.Bryan Ferry - Boys and Girls
Dit album gaat het ook niet halen in het geweld van 1985, maar dit is wel toevallig de beste soloplaat van Ferry: deze kan zich zelfs meten met de output van Roxy. Een tandje minder dan Avalon, dat wel, maar toch een plaat die je doet afvragen waarom het Nick Lowe was die zijn plaat Jesus of Cool noemde.

Al mooie commentaren gelezen dit keer ... keep up the good work.

Almu
1. Marillion - Misplaced Childhood
2. The Smiths - Meat Is Murder
3. R.E.M. - Fables of the Reconstruction
4. Simply Red - Picture Book
5. The Chameleons - What Does Anything Mean? Basically
6. a-ha - Hunting High and Low
7. Prefab Sprout - Steve McQueen
8. The Waterboys - This Is the Sea
9. Talking Heads - Little Creatures
10. Tears for Fears - Songs from the Big Chair

Aquila
1985, een jaar waarvan er maar liefst twee album in mijn persoonlijke Top 10 Aller Tijden terecht gekomen zijn, hoewel wegens ruimte gebrek er eentje weer net buiten valt. Van een persoonlijke Top 10 van dat jaar staan er zes niet in de keuze lijst, waaronder mijn Top 10 plaat “Holy Wars” van Tuxedomoon. Een plaat zo breekbaar in stijl en uitvoering (met herinneringen aan films, studie etc). Verder één van de beste (zo niet de beste) live plaat die er ooit verscheen: “The Margin” van Peter Hammill (& the K Group). Uitgebracht zonder overdubs en publiek: ‘this is what happened on stage’ en dat was niet mis (en ik ben natuurlijk Hammill-liefhebber – maar dat zijn er niet te veel).

Blijven er over van de meestwerken (5.0*)
1. Kate Bush: Hounds of Love – waanzinnige singles en een waanzinnige sferische tweede plaatkant.
2. Dead Can Dance: Spleen and Ideal – consistent en robuust en van nog onaardse schoonheid.

Tsja en ook door andere zaken was het een gedenkwaardig jaar: Chrome maakte in de niet- klassieke line-up hun beste studio album van na de split Damon Edge-Helios Creed: “Another World” en maakte Peter Gabriel met “Birdy” één van de beste soundtracks ooit. In 1985 maake ook Joni Mitchell, één van mijn favoriete artiesten, haar slechtste plaat: Dog Eat Dog (2.5*). En kwam er van The Velvet Underground een prachtige album met nagelaten restjes uit: VU (4.5*). Robert Wyatt maakte een mooi album “Old Rottenhat” en het debuut van Clan of Xymox zag het licht. Én het DD nevenproject Arcadia steekt het dansbare “Notorious” naar de kroon als beste DD-album.

3. The Smiths: Meat Is Murder
4. Prince & The Revolution: Around the World in a Day

En over de rest heb ik toch beduidend minder te vertellen, want dat zijn bepaald niet mijn favorieten al zit er veel jeugdsentiment in Marillion, Dire Straits, Supertramp, The Cure en Sting. Van Nick Cave en Talking Heads kwam een beduidend mindere albums uit en Sonic Youth was ook nog niet op volle kracht en Simple Minds voor het eerst op zijn best ‘mager’.

5. R.E.M. - Fables of the Reconstruction
6. Depeche Mode - The Singles 81-85 - vooral vanwege ‘Shake the Disease’
7. Tom Waits - Rain Dogs
8. The Waterboys - This Is the Sea
9. The Cure - The Head on the Door
10. Supertramp - Brother Where You Bound – altijd het beste album van Supertramp gevonden.

Sebas vergat nummer 7 in zijn lijst ...

Oei. Foutje. Bij deze alsnog:

07. Killing Joke - Night Time
Love Like Blood, Night Time, Multitudes. Sfeer in een donkere verpakking. Killing Joke met synthesisers schurkt richting The Cure, Simple Minds en U2.

ALBUM FINALE 1985
tussenstandje na 24 deelnemers ...

149
114
106
88
83
70
58
57
56
52
49
41
38
37
30
29
28
26
26
25
25
25
24
22
22
19
18
11
9
9
7
4
4
3
3
2
0 * Billy Joel,"Greatest Hits Volume I & II",1985, 3.72,94
0 * Iron Maiden,"Live After Death",1985, 4.17,174
0 * Neil Young,"Old Ways",1985, 3.16,82
0 * Red Hot Chili Peppers,"Freaky Styley",1985, 3.34,173

Deadline is donderdagavond omstreeks 20.00u.

01. Marillion - Misplaced Childhood (1985)
Beste album uit het Fish tijdperk van Marillion

02. The Waterboys - This Is the Sea (1985)
En van hun beste albums.

03. Propaganda - A Secret Wish (1985)
Heerlijke pop met electronic randje.

04. Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)
Beste album van deze onderschatte band. Prachtige popliedjes.

05. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
Een van de betere albums van La Bush.

06. Simply Red - Picture Book (1985)
Debuut en beste album van SR. Daarna alleen maar minder.

07. Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)
Goed album. Niet het beste. Met hits als Shout en Everybody Wants to Rule the World (prachtige clip overigens)

08. The Fall - This Nation's Saving Grace (1985)
Gewoon goed, een van hun betere albums

09. Simple Minds - Once upon a Time (1985)
Goed album Met o.a Alive and Kicking.

10. Phil Collins - No Jacket Required (1985)
3e solo album van deze Genesis drummer/zanger.
Met hits als Sussudio en One More Night.

dazzler schreef:
ALBUM FINALE 1985
tussenstandje na 21 deelnemers ...
(...)
0 * Neil Young,"Old Ways",1985, 3.16,82
(...)

Wat een draak van een cd, inderdaad (zeg ik, ook fan van Young zijnde, After the goldrush momenteel 1 in mijn top 10)

1. Tom Waits - Rain Dogs (1985)
2. R.E.M. - Fables of the Reconstruction (1985)
3. Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985)
4. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
5. Marillion - Misplaced Childhood (1985)
6. Prince & The Revolution - Around the World in a Day (1985)
7. The Pogues - Rum Sodomy & the Lash (1985)
8. Sting - The Dream of the Blue Turtles (1985)
9. Talking Heads - Little Creatures (1985)
10. The Smiths - Meat Is Murder (1985)

Old Ways is één van de weinige albums van Neil Young die ik niet ken (ten onrechte?).
Opvallend dat de lijst van musicfriek sterk overeen komt met die van mij (7 albums gemeen en dezelfde nr.1).

Heb mijn vorige post even geupdate
op basis van de twee laatste toevoegingen.

Oei, dacht dat ik hem al had ingezonden... Dankzij dazzler kreeg ik het door, Rush had nog geen punten

1. The Waterboys - This Is the Sea (1985)
2. Kate Bush - Hounds of Love (1985)
3. Propaganda - A Secret Wish (1985)
4. Marillion - Misplaced Childhood (1985)
5. Dire Straits - Brothers in Arms (1985)
6. Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)
7. The Smiths - Meat Is Murder (1985)
8. Rush - Power Windows (1985)
9. Sting - The Dream of the Blue Turtles (1985)
10. Simply Red - Picture Book (1985)

Gast
geplaatst: vandaag om 11:54 uur

geplaatst: vandaag om 11:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.