MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / New Wave K.O. lijst

zoeken in:
dazzler schreef:
Joy Division met 6 en The Cure met 4 finalisten.
Transmission en Boys Don't Cry moeten het onderspit delven.

Op zich toch niet zo'n verrassing vind ik.

Ik had gedacht dat er toch nog wel wat deelnemers voor die twee nummers zouden gaan. Niet dat ze onderaan de lijst zouden bungelen. In die zin, voor mij, verrassend.

DjFrankie (moderator)
Transmission verrassend ja, Boys Don't Cry niet is absoluut geen meesterwerkje, Cure heeft betere keuzes in deze lijst.

DjFrankie schreef:
Transmission verrassend ja, Boys Don't Cry niet is absoluut geen meesterwerkje, Cure heeft betere keuzes in deze lijst.

Itt reallife waar VCL betekent: venture capital lover (houden van investeerders met lef) betekent het hier: Vroege-Cure-liefhebber (itt LCL) een échte VCL waardeert Boys Don't Cry zeker als 'token' van puntigheid van RS - Killing an Arab, Fire in Cairo horen ook in dat rijtje thuis - alle raak, to-the-point en geen frutsels of barok pathos. Voor alle duidelijkheid: ik ben VCL.

Mijn lijst komt zo - keuze is moeilijk.

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. Joy Division - Atmosphere
3. Joy Division - She's Lost Control
4. New Order - Blue Monday
5. The Cure - A Forest
6. Orchestral Manoeuvres in the Dark - The New Stone Age
7. Visage - Fade to Grey
8. The Clash - London Calling
9.Talking Heads - Psycho Killer
10.Tubeway Army - Are Friends Electric?

Eerste schifting had 12 nummers, heb vervolgens gekozen voor maar 1 nummer per artiest, dus "extra nummers" van JD en Cure zijn afgevallen.

En toch blijft GrafGantz met twee keer Joy Division zitten.

Ik heb Boys Don't Cry beloond en A Forest niet (zat net onder de 10).
De eerste heb ik altijd een frisse en inderdaad puntige punkwave song gevonden.
En tekstueel ook bijzonder mooi. A Forest heeft na al die jaren wat meer stof vergaard.

Transmission, Love Will Tear Us Apart en She's Lost Control
zouden bij mij onder Disorder, Twenty Four Hours en Dead Souls eindigen.
Eigenlijk heb ik enkel New Dawn Fades uit de top 10 geweerd omdat ik wel graag
1 song per artiest had. Om mijn lijstje wat gevarieerd te houden, want er staan
een stuk of 20 songs in die allemaal top 10 waardig waren geweest.

dazzler schreef:
En toch blijft GrafGantz met twee keer Joy Division zitten.

Ik ben ziende blind

Blijkbaar stond er driemaal JD bij die eerste 12...

dazzler schreef:
Twenty Four Hours

Top 5 materiaal hier, helaas niet bij de laatste lichting.

Here comes:

1. Joy Division - Decades
2. Simple Minds - Theme for Great Cities
3. The Associates - Party Fears Two
4. This Mortal Coil - Song to the Siren
5. Wire - I Should Have Known Better
6. Joy Division - New Dawn Fades
7. The Cure - A Forest
8. The Sound – Winning
9. Dead Can Dance – Threshold
10.The Chameleons - Up the Down Escalator

Bah, wat een slagveld - deed me denken aan vroeger: op pad met kwartje 'om te kopen' bij snoepwinkel - tientallen dingen van 0,05 ct om uit te kiezen. Winkelier (was een neuroot; zeker op zondag als ie stiekem zijn winkeltje opende) werd zenuwachtig van ons, ging stampvoeten en onder die druk koos je wel eens verkeerd.

Tweemaal Joy Division - ere wie ere toekomt: quintessential band, meesters van de melancholie van het tijdsgewricht. Decades: ALTIJD beluisteren solo, met een goed glas erbij; New Dawn Fades ook zo'n melancholiek ikoon. Melancholie, energie (Winning en Up the Down Escalator),onrust/neurose (A Forest,Party Fears Two, Threshold ) en de serene boodschap van rust (Song to the Siren) - mijn persoonlijke wave survival kit in a nutshell.

Oei, de finalelijst valt niet mee. Zou wel willen om voor 1 nummer per artiest te gaan, maar JD steekt er gewoon duidelijk bovenuit, al staan hun beste nummers niet eens in de finale. Zelfde geldt voor The Cure en ik vraag me al helemaal af wat nou precies dat nummer van The Chameleons in de finale doet...

- Vormt met Twenty Four Hours en The Eternal een fenomenaal drieluik dat het alleenstaande hoogtepunt is van de wave-muziek, en tevens een van de mooiste opeenvolgingen van muziek aller tijden; zelden zoiets emotioneels en melancholisch gehoord. Van dat drieluik is Decades nog het minste nummer, maar wel een terechte nummer 1 van deze lijst.

2. Depeche Mode - Blasphemous Rumours
- Lekker donker, cynisch nummer, blijft voor mij het beste wat DM heeft gemaakt...

3. Tubeway Army - Are Friends Electric?
- Op 3 wat vrolijkere wave; heerlijk die gedateerde synthesizer. Toch wel een van de nummers die de new wave vorm heeft gegeven.

4. Joy Division - Atmosphere
- Nog een x JD, met een nummer dat qua sfeer erg in het verlengde van het geweldige Closer ligt.

5. New Order - Blue Monday
- De absolute hit van de new wave voor mij.

6. The Associates - Party Fears Two
- Associates is een band die ik pas recent heb ontdekt. Fijne muziek!

7. The Sound - Winning
- Nummer dat mij into the Sound bracht. Ben m een beetje beu gehoord, maar blijft een sterk nummer.

8. Joy Division - Transmission
En nog maar eens JD

9. Talking Heads - Psycho Killer
- Ben geen onverdeeld Talkings Heads-liefhebber, maar dit is gewoon een sterk nummer van ze...

10. The Cure - Boys Don't Cry
- Aan het einde van de matige lijst wou ik toch iig een Cure-nummer erbij hebben. Klinkt een stuk jonger en minder geraffineerd dan A Forest, maar levert mij meer plezier op met luisteren...

1. The Cure - A Forest
2. The Sound - Winning
3. Killing Joke - Love Like Blood
4. Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84)
5. The Smiths - How Soon Is Now?
6. Joy Division - Decades
7. The The - Uncertain Smile
8. Depeche Mode - Blasphemous Rumours
9.Talking Heads - Psycho Killer
10. XTC - Senses Working Overtime

Hier mijn lijstje. Dan kan ik eindelijk eens kijken waarop de anderen gestemd hebben!

1 Joy Division – Atmosphere: Rakt me na al die jaren nog steeds diep. Prachtig gezongen en persoonlijk nummer in een magische Hannett-productie. Alleen die Corbijn-clip vind ik niks.

2 This Mortal Coil – Song To the Siren: prachtige Buckley-cover. Kippenvel van begin tot eind!

3 Joy Division – Decades: toont maar weer de enorme progressie van de band. Sumner in topvorm (let op die subtiele, simpele gitaarlijn)

4 Dead Can Dance – Threshold: Duister en dreigend met een knappe gitaarpartij, en die hemelse stem!

5 The Sound – Winning: supernummer van een band die meer erkenning verdiende (die ‘bloody’English press). Een song over hoop en doorzetting en ook later prachtig akoestisch gebracht door Borland solo in een 2Meter-sessie

6 Wire – I Should Have Known Better: geweldige opener van topalbum ‘154’

7 Orchestral Manoeuvres In The Dark – The New Stone Age: gedurfde en geslaagde openingssong van ‘Architecture & Morality’. OMD met gitaren!

8 The Cure – Charlotte Sometimes: The Cure hoort zeker bij de top. Prima nummer.

9 Killing Joke – Love Like Blood: fuifplaat van een unieke band.

10 New Order – Blue Monday: geslaagd experiment, zeker als je beseft met welk materiaal ze in die tijd werkten.

Geen Smiths in mijn top-10. Hoe goed ik de band ook vind, hebben Morrissey en co. geen hoog new wave gehalte.
Simple Minds had ik er ook graag bij gehad, maar van die band gaat mijn voorkeur uit naar de ‘Empires And Dance’-periode.

Bedankt aan de organisatoren voor het vele werk. Leuke K.O. met soms hilarische nummers die passeerden, en de erbij horende discussies.

PS: Komt er ooit een new wave (of post-punk) - album K.O., graag een PM. Lijkt me ook erg interessant!

pygmydanny schreef:

PS: Komt er ooit een new wave K.O., graag een PM. Lijkt me ook erg interessant!

Die zijn we nu toch zo'n beetje aan het afronden?

pygmydanny schreef:
Bedankt aan de organisatoren voor het vele werk. Leuke K.O. met soms hilarische nummers die passeerden, en de erbij horende discussies.

Sluit ik me bij aan, ik heb me hiermee ook uitstekend geamuseerd! Tijd voor wat lichter vertier nu, ik heb dan ook al erg veel zin in de Britpop-K.O.

Als we bij de Britpop K.O. weer voor de 1024 nummers gaan kunnen we mooi wat New Wave meepakken

sorry, was het woordje 'album' vergeten

vigil schreef:
Als we bij de Britpop K.O. weer voor de 1024 nummers gaan kunnen we mooi wat New Wave meepakken

Of gewoon een complete New Wave ladder opzetten

2. Wire - I Should Have Known Better
3. The Associates - Party Fears Two
4. The Cure - Charlotte Sometimes
5. Orchestral Manoeuvres in the Dark - The New Stone Age
6. Visage - Fade to Grey
7. Dead Can Dance - Threshold
8. Simple Minds - Theme for Great Cities
9. Joy Division - New Dawn Fades
10. The Sound - Winning

We zijn 33 lijstjes ver en ongeveer 10 uur verwijderd van de deadline.

De nummer 1 lijkt er op kousenvoeten vandoor en wordt moeilijk bij te benen.
Maar in de rest van de top 10 wemelt het van haasjes die over elkaar heen wippen.
Dus elk extra lijstje kan nog voor veranderingen zorgen.

dazzler schreef:
Maar in de rest van de top 10 wemelt het van haasjes die over elkaar heen wippen.

Dat "wippen" is een eigenschap die ook wel aan konijnen wordt toegedicht. Hier zegt men wel eens: "wippen als konijnen" daarmee wordt dan bedoeld dat men zeer reproductief actief is.

Mjuman schreef:
(quote)

Dat "wippen" is een eigenschap die ook wel aan konijnen wordt toegedicht.

Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
Dat "wippen" is een eigenschap die ook wel aan konijnen wordt toegedicht. Hier zegt men wel eens: "wippen als konijnen" daarmee wordt dan bedoeld dat men zeer reproductief actief is.

Hoor ik daar een echo uit weggestemde tijden?

Hier ook nog maar een lijstje:

01 Depeche Mode - Blasphemous Rumours
02 Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime
03 Simple Minds - Theme for Great Cities
04 New Order - Blue Monday
05 Simple Minds - New Gold Dream (81 82 83 84)
06 Tubeway Army - Are Friends Electric?
07 Orchestral Manoeuvres in the Dark - Enola Gay
08 The Smiths - How Soon Is Now?
09 Visage - Fade to Grey
10 The Sound - Winning

dazzler schreef:
De nummer 1 lijkt er op kousenvoeten vandoor en wordt moeilijk bij te benen.

Gezien de laatste lijstjes hoop ik op Decades

skyline
Joy Division - Decades
The Sound - Winning
The Chameleons - Up the Down Escalator
Joy Division - Atmosphere
Wire - I Should Have Known Better
Killing Joke - Love Like Blood
Dead Can Dance - Threshold
Simple Minds - Theme for Great Cities
The Cure - A Forest
The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out

skyline met Cure boven Smifs' allerbeste. Ff schrikken. Ook voor skyline.
Maar eerlijk is eerlijk, Smifs eigenlijk geen wave, Cure zeker wel. Kijk bijv. alleen maar eens naar hoe hoog (Rourke) of laag (Gallup) de basgitaar hangt. Beide heren overigens driewerf .

Verder is het beste new wave nummer aller tijden Shallow Than Halo/The Hollow Men. Pick one.
Hier nergens te bekennen. Kennelijk niet in de Veronica top40 gestaan.
Vandaag is daardoor een soort Dec. 7th 1941. A date which shall live in infamy.

Overigens niets dan lof voor DJF en Dazz voor het (de) topic(s), het heeft me weken tot diepe wanhoop gedreven. Hartelijk dank daarvoor.

skyline schreef:
Verder is het beste new wave nummer aller tijden Shallow Than Halo/The Hollow Men. Pick one.
Hier nergens te bekennen. Kennelijk niet in de Veronica top40 gestaan.

Wist slechts de tipparade te halen. Helaas.

In de lijstjes van vandaag duikt een nummer dat wel eens voor de verrassing
had kunnen zorgen, helaas niet meer (en dus niet zo verrassend als gedacht) op.
Al moet ik de laatste 3 lijstjes nog verrekenen straks.

@skyline
In het niemandsland tussen new wave en britpop treffen we The Smiths.
De Britse hoop in bange Stock Aitken en Waterman jaren.

dazzler schreef:
@skyline In het niemandsland tussen new wave en britpop treffen we The Smiths. De Britse hoop in bange Stock Aitken en Waterman jaren.

I presume slowcore and shoegaze - MBV, Ride, Slowdive etc. - went missing in the Bermuda Triangle?

Ik noem dat allemaal britpop net zoals ik postpunk new wave noem.

Neen, britpop startte in mijn verbeelding met The Stone Roses en da's 1988/1989.
Een jaartje nadat The Smiths ophielden te bestaan. Vandaar mijn arbitraire quote.

De shoegazers komen ook na The Smiths. The Smiths en Jesus & The Mary Chain.
Die laatste ook een eenzame nomade in de woestijn van pakweg 1984 tot 1988.

Nu gauw lijstjes verrekenen.

Twee nummers samen op 1 na 35 lijstjes.

Maar er is een verschil in het aantal stemmen.

Deadline binnen een viertal uren om 20.00u.

dazzler schreef:
Neen, britpop startte in mijn verbeelding met The Stone Roses en da's 1988/1989.

Lijkt me een goed uitgangspunt. 1024 nummers uit 1993-1995 persen zou lastig worden en de kwaliteit niet bepaald ten goede komen

dazzler schreef:
Twee nummers samen op 1 na 35 lijstjes.

Winning en A Forest misschien? Die zie ik erg vaak voorbijkomen.

Hoe dan ook, na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk een top-10 samengesteld. In eerste instantie had ik nog 16 nummers over, maar ik heb het mezelf makkelijk gemaakt door 1 nummer per artiest te kiezen (daar is onder andere Boys Don't Cry de dupe van geworden). Dit is mijn lijst:

1. The Cure - A Forest
2. Simple Minds - Theme for Great Cities
3. Joy Division - Atmosphere
4. Orchestral Manoeuvres in the Dark - Enola Gay
5. Depeche Mode - Blasphemous Rumours
6. Visage - Fade To Grey
7. The Clash - London Calling
8. The Chameleons - Up The Down Escalator
9. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
10. New Order - Blue Monday

Gast
geplaatst: vandaag om 22:56 uur

geplaatst: vandaag om 22:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.