MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Hoesmeter

zoeken in:

panjoe (moderator)
3

Pure lelijkheid, maar wel met fleurige kleurtjes die nog iets goedmaken.

4

Don Cappuccino schreef:
Een rasta als schildvulkaan. Niet echt opzienbarend.

Die opmerking getuigt niet alleen van een wetenschappelijk onjuiste, maar ook een erg nauwe kijk op de hoes:
- Een schildvulkaan heeft als voornaamste kenmerk zijn vlakke helling. Ik zou hier dus eerder aan een stratovulkaan denken.
- Een van de zwakkere eigenschappen van het ontwerp vond ik dat de symboliek wel wat subliemer had gekund. Maar blijkbaar is dat dus niet voor iedereen het geval. Waar jij een rasta als vulkaan waarneemt, zie ik het naderende einde van een (bloederige) onderdrukking, een explosieve volksopstand, een uitbarsting van opgekropte frustraties, een rasta-revolutie onder impuls van een vrijheidsstrijder/predikant (of, tjsa..., zanger ), hoop, de dageraad van de vrijheid...

Kronos schreef:

Het mag dan een klassieker zijn, de hoes is lelijk.

Met klassieker doelde ik meer op de iconische hoes dan op het album zelf
Ik vermoed dat meer mensen bekend zijn met deze afbeelding van Bob Marley, dan met de muziek van het album.

*

Het mooie bij hoesontwerpen is de zeer ruime keuze en of combinatie's die men heeft qua gebruikte kunstvorm. Zowel wat betreft techniek als uitstraling. Vanaf ik het topic volg heb ik reeds een mooie variatie zien voorbijkomen: Camp/kitch poster-ontwerp (Fu Manchu), grafisch (boekomslag) design (De Staat), kunst-fotografie/ grafisch design (Peter Hammill), portret-fotografie (Mumford & Sons), anarcho/underground illustraties (Artillery), glossy advertentie ontwerp (TheWeeknd), moderne schilderkunst ( Caetano Veloso) en stripboeken tekenstijl (The Acacia Strain).
Nu vind ik die hoezen quoteren vergelijkbaar met muziek beoordelen. Ik hou zowel van o.a. klassiek als van heavy metal, maar zal nooit Bach tegenover Iron Maiden beoordelen.

De hoes van Uprising vind ik zelf zeer geslaagd. Ik kan er wel inkomen dat de stijl (cartoon/popart) niet iedereen aanspreekt, maar in het "genre" is dit toch een echt pareltje. Niet voor niets ook dat het ontwerp op zoveel merchandising is gereproduceerd geweest.
Naast de al eerder aangehaalde sterke -weliswaar niet al te sublieme- symboliek, is er ook de expressieve kracht van de tekening, dewelke door de doordachte, zowel horizontale als verticale symetrische compositie, met de zon in het centrum, het ontwerp in zijn geheel ook nog eens een extra explosief effect bezorgt. Ook nog een leuk detail is dat het ontwerp uitsluitend in de rasta-kleuren (groen-geel-rood+zwart) is uitgevoerd.

Kortom, als ik geen idee moest hebben wat betreft de muziek op de albums, zou ik bv. bij het zien van de brandende monnik op de hoes van het debuut van RAtM me afvragen waarom (en of) die gast zichzelf in brand heeft gestoken.
Als ik de hoes van Uprising in dezelfde omstandigheden moest tegenkomen, zou ik absoluut willen weten wat voor muziek er in verpakt zit.

8.5

Cabeza Borradora schreef:
Met klassieker doelde ik meer op de iconische hoes dan op het album zelf
Ik vermoed dat meer mensen bekend zijn met deze afbeelding van Bob Marley, dan met de muziek van het album.

Ik bedoelde beide eigenlijk. Maar zó bekend vind ik de afbeelding niet. Bob Marley is volgens mij vooral bekend met een toeter in zijn mond en weedblaadjes op de achtergrond. Met de symboliek achter de hoes kan die er wel geslaagder uitzien. Maar hoewel ik de reggae van Marley wel goed vind en enige bewondering voor de man heb is hij verder niet echt een held voor mij. De laatste indruk die hij op mij maakte was in een interview op dvd. Zo stoned als een garnaal legt hij daar uit hoe 'grass' de geest bevrijdt, maar ik heb daar dus andere ideeën over.

20 stemmen, gemiddeld 4,78 voor Bobby.

Top 10:

1. The Gutter Twins - Saturnalia: 20 stemmen, gemiddeld 7,97
2. One AM Radio - This Too Will Pass: 26 stemmen, gemiddeld 7,76
3. Monolake - Silence: 29 stemmen, gemiddeld 7,752
4. U2 - War: 29 stemmen, gemiddeld 7,748
5. Bass Communion - Dronework: 23 stemmen, gemiddeld 7,735
6. Trentemøller - The Last Resort: 21 stemmen, gemiddeld 7,72
7. The Streets - Original Pirate Material: 29 stemmen, gemiddeld 7,69
8. John Coltrane - Coltrane : 21 stemmen, gemiddeld 7,67
9. Katatonia - The Great Cold Distance: 18 stemmen, gemiddeld 7,64
10. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours: 25 stemmen, gemiddeld 7,60

-----------------------------------------------

Flop 10:

1. Pain Generate Sperm - SS Durex Terror: 29 stemmen, gemiddeld 1,19
2. Kutschurft - MCK: 29 stemmen, gemiddeld 1,21
3. Lady Gaga - Born This Way: 31 stemmen, gemiddeld 1,69
4. Celine Dion & Anne Geddes - Miracle: 25 stemmen, gemiddeld 2,00
5. Captain Sky - Concerned Party No. 1: 25 stemmen, gemiddeld 2,17
6. Barry Manilow - Barry Manilow I: 26 stemmen, gemiddeld 2,18
7. Belphegor - Blood Magick Necromance: 24 stemmen, gemiddeld 2,29
8. Messiah's Kiss - Prayer for the Dying, 22 Stemnen, gemiddeld 2,39
9. Kreator - Flag of Hate: 27 stemmen, gemiddeld 2,43
10. Ted Nugent - Scream Dream 20 stemmen, gemiddeld 2,49

Cured
3

7, ze is in ieder geval ouder dan de meid op Virgin Killer

De oorspronkelijke hoes van Virgin Killer vond ik veel 'te fout' om hier te plaatsen. Maar deze is wel leuk. Een vreemde grappige hoes die nieuwsgierig maakt naar de muziek.

8,5

De achterkant van de hoes maakt het plaatje af.

panjoe (moderator)
Oké idee, minder okéë uitwerking.

3

7.5
Niet zo negatief, dit is een goede hoes.

Ik hou wel van vreemde hoezen, maar de uitvoering is matig (onechte armbeweging, rommelige achtergrond).

5,5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:33 uur

geplaatst: vandaag om 04:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.