menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
GREATEST HITS OF SONIC YOUTH !

3de RONDE finale

Top 10 tijd!

Brother James *
Cross the Breeze
Death Valley '69
Dirty Boots
Disappearer *
(I Got a) Catholic Block
I Love Her All the Time *
Kool Thing
Mote *
Pipeline / Kill Time *
Schizophrenia
Shadow of a Doubt
Silver Rocket
Star Power *
Stereo Sanctity *
Sugar Kane
Sunday
Teen Age Riot
Tunic (Song for Karen)
White Cross *

Toch 8 nominaties naar de finale, niet mis.

Deadline 3de ronde is vrijdagavond om 20.00u.

ArthurDZ schreef:
01. Sunday
02. Sugar Kane
03. Tunic (Song for Karen)
04. Kool Thing
05. Shadow of a Doubt
06. Dirty Boots
07. Teen Age Riot
08. I Love Her All the Time *
09. Schizophrenia
10. Disappearer *

100% stond op 4, maar die mag niet meer.
Gelukkig had ArthurDZ een top 15 ingestuurd via pm.

Aquila
Kim Gordon had een rolletje in enkele (muziekgerelateerde) speelfilms: in Last Days (tribute aan Kurt Cobain) en I'm Not There. (tribute aan Bob Dylan). Haar (naturel) bijdrage was een amalgaam van emoties: betrokken, oprecht, wanhopig, kwetsbaar, gevoelig... (een beetje vergelijkbaar met filmrollen van Marianne Faithful).

Dat amalgaam komt ook vaak tot uiting in de Kim Gordon nummers van SY. De iets meer stille nummers hebben mijn voorkeur als baken in gitaarmelodieën, gitaarnoise en feedback - maar de mix maakt SY zo onweerstaanbaar. Ook Thursten Moore heeft zo zijn gevoeligere nummers (Disappearer haalde gelukkig the final cut en edit: Lee Ranaldo ook waarvan de belangrijkste "Rats" hier helaas geen schijn van kans maakte). Ik denk trouwens dat de tweestrijd van liefhebbers tussen hem/haar als leadzanger bij SY minder groot is dan pak 'm beet bij Dead Can Dance, Fleetwood Mac of Blonde Redhead.

Anyway, de Top 10 (waarin ondanks het verlies van enkele persoonlijke favorieten) louter kwaliteit staat. Mote* hoort daar objectief gezien wellicht nog tussen, maar 3 tracks van Goo (binnen de Top 4 geklasseerd zelfs) is wel even genoeg.

01. Tunic (Song for Karen)
02. Pipeline / Kill Time *
03. Disappearer *
04. Dirty Boots
05. Cross the Breeze
06. Schizophrenia
07. Shadow of a Doubt
08. Teen Age Riot
09. Sugar Kane
10. Sunday

Zoals eerder aangehaald mis ik bij SY wel later werk, want albums als Murray Street en Sonic Nurse zijn mij even dierbaar als EVOL en Daydream Nation (achter het stand out tweetal Sister en Goo). De rauwheid van de periode voor Sister is mij nét iets té rauw.

See Flashing Eyes: itchy's SY-top-10!

1. Pipeline / Kill Time *

Pipeline bevat alle essentiële SY-elementen: energie, spanning, op hol geslagen drums (en een übercoole break op 1:00), cyberpunk-teksten, mijn favoriete zanger (Lee), en een schitterent ambient outro. Beste nummer van Sister en Lee's finest moment.

2. Death Valley '69

Streed lang met Pipeline/Kill Time om de eerste plek en doet er ook helemaal niet voor onder. Geweldig gewelddadig nummer met extra input van Lydia Lunch.

3. Silver Rocket

Silver Rocket en Rain King zijn voor mij de dark horses van Daydream Nation: ze vallen minder op omdat ze minder complex en ambitieus zijn dan de meeste andere nummers op die plaat. Maar vooral Silver Rocket is zo'n ongelofelijk lekker energiek nummer...

4. Schizophrenia

De opener van Sister, schitterend nummer met zang/rollenspelletje van Thurston en Kim.

5. Tunic (Song for Karen)

De ode aan Karen Carpenter en alle dooie rocksterren die in de hemel zijn. Dromerig en toch rockend nummer van het zeer geslaagde Goo.

6. 'Cross the Breeze

Sprankelende gitaren openen dit nummer dat daarna wel vliegend van start gaat met een 1-2-1-2 hardcore-ritme en alle kanten opvliegt maar toch logisch blijft. Exemplarisch voor Daydream Nation.

7. Mote *

Één van de eerste nummers die ik van ze hoorde (dit kwam regelmatig langs op Alternative Nation en 120 minutes). Vond het al gelijk geweldig.... mysterieus maar ook melodieus, en die feedback op het einde, zoiets had ik nog nooit gehoord. Heel spannend.

8. White Cross *

Afsluiter van Sister, geweldig haknummers en net als op de rest van die plaat vol verwijzingen naar het catholicisme.

9. Stereo Sanctity *

Meer Sister (samen met DD vormt deze plaat voor mij het hoogtepunt van het oeuvre), een witheet en puntig nummer wat helemaal klopt.

10. Shadow of a Doubt

Om sentimentele redenen... het nummer van mijn bruiloft, de ambtenaar viel bijna van zijn stoel toen het harde stuk begon.

Aquila
Ik moet zeggen dat nu door itchy's comment en zijn eerdere oproep over Ranaldo ik mij nog eens heb gebogen over zijn vocale bijdragen. Ik ben er -zo blijkt- onterecht vanuit gegaan dat het altijd Moore is die zingt (als het niet Gordon is uiteraard ). Bij de credits van de albums staat altijd Sonic Youth geloof ik (en meestal blinken ze sowieso niet uit in duidelijkheid) en heb ik mij blijkbaar nooit zo verdiept in de klank van de verschillende stemmen - die best dicht bij elkaar liggen. Het door mij gememoreerde Rats is dus ook van Ranaldo en niet van Moore Mijn aanvankelijk bijdrage daarom iets gewijzigd (voor mijn Top 10 maakt het niets uit).

De door Ranaldo gezongen nummers:

EVOL: In the Kingdom #19
Sister: Pipeline / Kill Time
Daydream Nation: Eric's Trip, Hey Joni
Goo: Mote
Dirty: Wish Fulfillment
Washing Machine: Skip Tracer
A Thousand Leaves: Hoarfrost
NYC Ghosts & Flowers: NYC Ghosts & Flowers
Murray Street: Karen Revisited
Sonic Nurse: Paper Cup Exit
Rather Ripped: Rats
The Eternal: What We Know, Walkin Blue

Aquila
Dank, duidelijk wel een beetje Harrison/Lennon&McCartney verdeling - 1 nummer per album.

1 Brother James
Mijn eerste kennismaking destijds en jaren lang op een bandje gekoesterd, heerlijk vond ik dit, vooral om dit hard te draaien, wat mijn ouders natuurlijk niet konden waarderen.Dit nummer heeft een haast bezwerende werking wat heerlijk psychedelisch begint en ontaard in een samenspel van overstuurde gitaren en een bezwerende vrouw. De live versie is nog overtuigender bv deze

2 Cross the Breeze
Meesterwerk van hun beste album

3 Death Valley '69
Zoals al gezegt de extra bijdrage van Lydia Lunch maakt dit nummer toch beter, uit de oude doos.

4 Stereo Sanctity
5 (I Got a) Catholic Block
6 Teen Age Riot
7 Sugar Kane
8 Star Power
9 Tunic (Song for Karen)
10 Mote

En Danny luisterde dezelfde radio als ik vroeger lees ik hieronder.

Kennismaking was ten tijde van 'Sister' (met dank aan Fons Dellen en Lotje Ijzermans van de VPRO-woensdagmiddag). Daydream Nation viel me daarna tegen. Persoonlijke favoriete albums, in wisselende volgorde: Confusion Is Sex (donker en broeierig), Bad Moon Rising (spooky) en Sister (consistent goed)

1 Brother James *
2 Stereo Sanctity *
3 Pipeline / Kill Time *
4 Star Power *
5 (I Got A) Catholic Block
6 Mote *
7 I Love Her All The Time *
8 Sunday
9 Silver Rocket
10 Sugar Kane

01. Mote *
02. Tunic (Song for Karen)
03. Kool Thing
04. Sunday
05. Stereo Sanctity *
06. White Cross *
07. Teen Age Riot
08. Shadow of a Doubt
09. Death Valley '69
10. I Love Her All the Time *

johannesA
1. Teen Age Riot
2. Brother James *
3. Tunic (Song for Karen)
4. Shadow of a Doubt
5. Sugar Kane
6. Death Valley '69
7. (I Got a) Catholic Block
8. I Love Her All the Time *
9. Cross the Breeze
10. Star Power *

Teenage Riot was het eerste nummer wat ik ooit hoorde van Sonic Youth en ik vergeet de impact daarvan nooit meer. Zo'n zeldzaam moment van geluk dat je een oud nummer ontdekt, wat gewoonweg schitterend is.

De zoektocht in de SY nummers heeft nog niet geleidt tot een nummer wat beter is dan Teenage Riot, maar de top 10 die ik uit de finalelijst gefilterd heb is werkelijk schitterend. Alleen Hey Joni van Daydream Nation mis ik.

Beste albums vind ik Goo en daarna Daydream Nation, Sister en Dirty. Dus de bekendste albums eigenlijk.

dix
1. I Love Her All the Time

Hoe ging dat. Iemand had in Joegoslavië een band live aan het werk gezien die met schroevedraaiers geluid uit hun gitaren haalden. Dat wilde je hóren, dus daar sta je dan aan de toonbank. Voor een hele LP bleek ik geen geld genoeg te hebben, was import dus duur ... maar er was een 12". Die viel deels wat tegen, van het geschreeuw in Death Valley '69 was ik niet zo'n fan. De nummers op de flip waren nogal verschillend, maar Brother Jamesdreunde toch wel heel lekker door. Dus toch sparen voor die import-plaat met die rare CCR titel ... halen & draaien ... de hemel. Noise bleek geneeskrachtige eigenschappen te bezitten. De afsluiter van kant 1 was mijn favoriet. En is.

2. Stereo Sanctity

Sister gaat in deze Greatest Hits met alle prijzen aan de haal, en er zijn ook maar weinig platen waarop zó veel energie op zo'n superherkenbare wijze in de groeven is geperst. Sister is hard en Sister is kort. Sister knált...Stereo Sancity knalt het hardst.

3. Tunic (Song for Karen)

Bij Daydream Nation zag ik Sonic Youth in gedachten achter de horizon verdwijnen, ik vond het maar een lastige zeurplaat. En dat wordt een probleem als daar 4 kanten voor nodig zijn. Met Goo was ik blij verrast, omdat daar de suspense van Evol en de vlotte attack van Sister weer gedeeltelijk terug waren. Niet alleen dat, Goo bleek ook heel stylish. De wijze waarop Tunic is vastgelegd .. super atmosferisch.

4. Brother James

Mooi ? Nee ... maar dit is wel waar het allemaal begon. Hoor die gitaren bulderen...

5. Dirty Boots

Ik was woensdagavond te laat om SY in potentie beste 'hit' te redden. Dus doen we het met 98%.

6. Schizophrenia

Op Sister laat Sonic Youth bij tijd en wijle wat lucht en licht in de geluidsbrei toe, en dat hoor je direct aan opener Schizophrenia. Het klinkt allemaal lekker open, transparant, maar op een gegeven moment wordt de boel alsnog rücksichtlos dichtgeroffeld. En Shelley roffelde toch wel een stuk soepeler dan Bert.

7.Shadow of a Doubt

Jammer dat Itchy me niet heeft uitgenodigd. Ik had dat wel willen zien. En horen.

8. Pipeline / Kill Time

Meest complexe stuk op Sister. En complexer dan dit wil ik mijn SY niet, dus exit DDN.

9. Mote

Vraag me niet waarom, bij dit nummer moet ik altijd aan Hey st Peter van Flash & The Pan denken.

10. White Cross

Als je goed oplet tijdens de fade-out, dan hoor je jezelf naar lucht happen.

11. Node gemist in dit lijstje:
X-pressway To Your Skull / The Crucifixion Of Sean Penn. Had op iedere plek kunnen eindigen.

1. Death Valley '69
2. Stereo Sanctity *
3. Cross the Breeze
4. Teen Age Riot
5. Dirty Boots
6. Tunic (Song for Karen)
7. Mote *
8. Star Power *
9. Pipeline / Kill Time *
10. Shadow of a Doubt

Heel heel moeilijk, heb er nog heel wat 5*-nummers buiten moeten laten.

Voorlopig 9 deelnemers ... een beetje mager.

Ik bezit 5 albums van Sonic Youth (van Sister t.e.m. Dirty en hun laatste) en ben dus niet zo'n kenner al hebben ze verschillende prima songs achter hun naam waarvan ik sommige ook leerde kennen via de MuMe-ladder (en ik mis nog verschillende in de lijst). Ik ben toch wat meer voor de melodieuzere of toegankelijker kant van Sonic Youth, met hun noisy werk in de beginperiode heb ik minder.

1. Teen Age Riot
2. Sugar Kane
3. Disappearer *
4. Sunday
5. Dirty Boots
6. Star Power *
7. Schizophrenia
8. (I Got a) Catholic Block
9. Silver Rocket
10. Tunic (Song for Karen)

GREATEST HITS OF THE SONIC YOUTH !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (26) Mote * (6) en de nummer 1 van yeahyeahyeah

12. (25) Shadow of a Doubt (6)

13. (23) Schizophrenia (5)

14. (21) I Love Her All the Time * (5) en de nummer 1 van dix

15. (19) Star Power * (5)

16. (19) (I Got a) Catholic Block (4)

17. (17) Disappearer * (3)

18. (15) Kool Thing (2)

19. (12) Silver Rocket (3)

20. (09) White Cross * (3)

Een finale die met 10 deelnemers toch wat onder de verwachtingen bleef.

10. (29) Sunday (6)

De nummer 1 van ArthurDZ.

Sonic Youth, Smashing Pumpkins en Dinosaur Jr.
Drie groepen die zich naast Nirvana en Pearl Jam een weg
naar mijn platenkast probeerden te banen, maar er nooit in slaagden.

Te Amerikaans vond ik hen en te zwaar op de hand ook.
Nirvana had frivole baslijnen (Pixies) en een fuck you vinger (Sex Pistols).
Pearl Jam was getormenteerd, maar hun hart lag open en bloot op hun tong.

Sonic Youth, Smashing Pumpkins en Dinosaur Jr
hadden meer coolness, een zekere onbewogenheid die me koud liet.
Sunday is een aardig nummer, maar nog steeds niet meer dan dat.

09. (30) Dirty Boots (5)

7-6-6-6-5

Dirty Boots van Goo (1990) swingt opvallend luchtig door de boxen.
Dit vind ik dan meteen een beter nummer dan zijn voorganger Sunday.
Het vuurwerk van gitaren halverwege tilt het nummer verder op.

08. (30) 'Cross the Breeze (5)

9-8-6-5-2

Daydream Nation (1988) gaat door het leven als Sonic Youths classic album.
Het verbaasde me dan ook dat zelfs de fans in dit spel het album niet bij hun favorieten rekenen
en zelfs eerder minder toegankelijk noemen. 'Cross the Breeze is een nummer dat me weinig zegt.

07. (31) Sugar Kane (6)

Het enige nummer van Sonic Youth dat ik uit mijn hoofd ken.
Ik geloof zelfs dat ik ooit het album Dirty (1992) nog heb willen kopen.
Goeie song toch wel, eentje die zich wel kan meten met Nirvana of Pearl Jam.

Aquila
Cross the Breeze kan je toch nauwelijks onberoerd laten. Behoorlijk heftig en denk wel exemplarisch voor Daydream Nation - lastig te doorgronden ook (met uitzondering van de opener denk ik - die komt nog)

06. Pipeline / Kill Time * (5)

De nummer 1 van itchy.

Sister (1987) (ik tel 5 finalisten) is een album dat hier meermaals getipt werd.
Van voor het beruchte Daydream Nation, toen Sonic Youth nog zijn frisse zelf kon zijn.
Toch niet meteen mijn ding is, vrees ik. Het integreren van plotse wendingen
laat bij mij altijd een wat gezochte indruk na. Een kwestie van smaken.

ps. Ik herinner me nu dat ik hier nog een mixtape van itchy heb liggen, als ik me niet vergis.

Brother James staat hoog met 4 nominaties?
Vooral dit nummer live beleven is pure sensatie Gunter,

05. Brother James * (4)

De nummer 1 van DjFrankie en pygmydanny.

Hier moet ik toch maar even hoofdschuddend bekennen dat Sonic Youth mijn ding niet is.
Toch haalt broeder James twee nummer 1 medailles, hoewel het anderzijds maar 4 lijstjes haalde.
Kennelijk het onderschatte prijsbeest van de debuutelpee Confusion Is Sex (1983).

In een finale met 10 deelnemers is veel mogelijk: score was 10/10/9/7.

04. (42) Stereo Sanctity * (6)

Dit nummer slaagt er wel in om een geluidsmuur op te trekken
die me intrigeert, zonder dat ik er meteen stapelgek van wordt of zo.
Maar een fan ben ik bij het beluisteren van deze top 10 niet geworden.

03. (43) Teen Age Riot (7)

De nummer 1 van johannesA en LucM.

Een compositie in twee bedrijven. Na de slome intro,
wordt er recht voor zich uit gerockt. Een fraaie zanglijn maakt de song
zowaar toegankelijk. Toch weer een nummer dat ik kan pruimen, gelukkig maar.

02. (44) Death Valley '69 (5)

De nummer 1 van herman.

Afkomstig van het tweede album Bad Moon Rising (1985).
Ik krijg de indruk dat ik dit nummer al eerder hoorde. Lijken wel Pixies vocalen.
De ijzingwekkende bijdrage van Lydia Lunch geeft de song een meerwaarde.

let op het geringe puntenverschil tussen de nummers 2, 3 en 4.

Aquila
't is weer even geleden dat mijn nummer 1 boven aan prijkte

In ieder geval een prachtige top 5, 3 nummers uit mijn top 5 ook uiteindelijk in de top 5!

01. (57) Tunic (Song for Karen) (9)

De nummer 1 van Aquila.

9 van de 10 deelnemers zijn het eens over de kwaliteiten van de winnaar.
En ik ga hier kort over zijn: opnieuw een nummer dat erg in de smaak valt.

Het lijkt erop dat ik de jaren 90 Sonic Youth beter verteer dan de jaren 80 versie.
Bestaat er eigenlijk al een goeie verzamelaar van deze cultgroep, vraag ik me nu af?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:39 uur

geplaatst: vandaag om 17:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.