Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !
zoeken in:
0
geplaatst: 8 januari 2013, 12:56 uur
Schaufensterpuppen is goed ja. Net iets bitser dan de Engelstalige versie voor mijn gevoel.
Voor mij is TEE ook een 5*-album, zelfs ex-top 10, maar ik moest er toch een paar kiezen.. Ik kan je dan ook moeilijk tegenspreken in je betoog, Dazzler, al heb ik The Mix nog niet gehoord. Dat is het enige Kraftwerk-album dat ik nog niet ken... Eigenlijk waren alleen de keuzes voor de Kometenmelodieën en de tracks van Electric Cafe zonder pijn in het hart.
Voor mij is TEE ook een 5*-album, zelfs ex-top 10, maar ik moest er toch een paar kiezen.. Ik kan je dan ook moeilijk tegenspreken in je betoog, Dazzler, al heb ik The Mix nog niet gehoord. Dat is het enige Kraftwerk-album dat ik nog niet ken... Eigenlijk waren alleen de keuzes voor de Kometenmelodieën en de tracks van Electric Cafe zonder pijn in het hart.
0
geplaatst: 8 januari 2013, 15:27 uur
herman schreef:
Eigenlijk waren alleen de keuzes voor de Kometenmelodieën en de tracks van Electric Cafe zonder pijn in het hart.
Eigenlijk waren alleen de keuzes voor de Kometenmelodieën en de tracks van Electric Cafe zonder pijn in het hart.
Zelfde hier.
0
Aquila
geplaatst: 8 januari 2013, 18:24 uur
Ik wou dat ik het jullie kon laten zien...
Hier klinkt na het eten (ja-ja we eten dinsdag meestal nogal op tijd) Trans Europa Express (de Duitse versie dus) in de CD speler en mijn dochter van ruim vier-en-half jaar danst op het titelnummer (en de vervolgen ervan) of haar leven ervan afhangt en ze probeert zelfs mee te praatzingen. Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie als willekeurige users niks doet, maar het is erg, erg leuk om te zien - dat enthousiasme!
Ze hoorde er sowieso een trein in! Ik denk dat mijn nummer 1 vaststaat
Hier klinkt na het eten (ja-ja we eten dinsdag meestal nogal op tijd) Trans Europa Express (de Duitse versie dus) in de CD speler en mijn dochter van ruim vier-en-half jaar danst op het titelnummer (en de vervolgen ervan) of haar leven ervan afhangt en ze probeert zelfs mee te praatzingen. Ik kan me voorstellen dat dat voor jullie als willekeurige users niks doet, maar het is erg, erg leuk om te zien - dat enthousiasme!
Ze hoorde er sowieso een trein in! Ik denk dat mijn nummer 1 vaststaat

0
geplaatst: 8 januari 2013, 18:29 uur
Computer World 2 *
Home Computer *
It's More Fun to Compute *
Kometenmelodie 1
Musique Non Stop
Pocket Calculator
Showroom Dummies
The Telephone Call
Tour de France
Tour de France: Etape 1
Home Computer *
It's More Fun to Compute *
Kometenmelodie 1
Musique Non Stop
Pocket Calculator
Showroom Dummies
The Telephone Call
Tour de France
Tour de France: Etape 1
0
geplaatst: 8 januari 2013, 19:16 uur
Antenna
Computer World 2 *
Europe Endless
Kometenmelodie 1
La Forme *
Metropolis *
Musique Non Stop
Ohm Sweet Ohm
Showroom Dummies
The Man-Machine
Computer World 2 *
Europe Endless
Kometenmelodie 1
La Forme *
Metropolis *
Musique Non Stop
Ohm Sweet Ohm
Showroom Dummies
The Man-Machine
0
geplaatst: 8 januari 2013, 19:57 uur
TEE is inderdaad ook mijn favoriete album.
Als ik daar de nummers van zou ranken dan komt Europe Endless
wel degelijk na de titeltrack en zouden ze ook beide in mijn top 10 eindigen.
Daarna The Hall of Mirrors en dan pas Schaufensterpuppen en tenslotte Frans Schubert.
Radioactivity is mijn tweede favoriet en dan is het een ex aequo tussen Computer World
(wat ik ritmisch erg intrigerend vind) en The Man Machine (wat ik dus zeker niet hun sterkste vind).
Maar ik bereid me alvast voor op eenzaam zitten wenen in een hoekje.
Als ik daar de nummers van zou ranken dan komt Europe Endless
wel degelijk na de titeltrack en zouden ze ook beide in mijn top 10 eindigen.
Daarna The Hall of Mirrors en dan pas Schaufensterpuppen en tenslotte Frans Schubert.
Radioactivity is mijn tweede favoriet en dan is het een ex aequo tussen Computer World
(wat ik ritmisch erg intrigerend vind) en The Man Machine (wat ik dus zeker niet hun sterkste vind).
Maar ik bereid me alvast voor op eenzaam zitten wenen in een hoekje.
0
Aquila
geplaatst: 9 januari 2013, 20:32 uur
weinig lijstjes, dat leidt toch meestal tot een grootschalige tie-break (ik heb het niet nageteld)...
0
geplaatst: 9 januari 2013, 21:36 uur
Net niet in dit geval, en daarom had ik tijd om de uitslag te posten.
6 Kometenmelodie 1
5 Musique Non Stop
5 The Telephone Call
4 Tour de France: Etape 1
3 Computer Love
3 Computer World 2 *
3 Europe Endless
3 It's More Fun to Compute *
3 Kometenmelodie 2
3 The Man-Machine *
Precies 10 stuks, al doen Computer Love, Europe Endless en Musique Non Stop pijn.
6 Kometenmelodie 1
5 Musique Non Stop
5 The Telephone Call
4 Tour de France: Etape 1
3 Computer Love
3 Computer World 2 *
3 Europe Endless
3 It's More Fun to Compute *
3 Kometenmelodie 2
3 The Man-Machine *
Precies 10 stuks, al doen Computer Love, Europe Endless en Musique Non Stop pijn.
0
geplaatst: 9 januari 2013, 21:38 uur
GREATEST HITS OF KRAFTWERK !
3de RONDE finale
Op zoek naar de ultieme 10 van Kraftwerk.
Aéro Dynamik
Antenna
Autobahn
Boing Boom Tschak *
Computer World
Home Computer *
La Forme *
Metropolis *
Neon Lights
Ohm Sweet Ohm
Pocket Calculator
Radioactivity
Radioland *
Showroom Dummies
Spacelab *
The Hall of Mirrors *
The Model
The Robots
Tour de France
Trans-Europe Express
Is er iemand die kan begrijpen waarom Musique Non Stop werd weggestemd
en Boing Boom Tschak (toch een beetje de intro op dat nummer) wel mag blijven?
Deadline 3de ronde is vrijdagavond om 20.00u.
3de RONDE finale
Op zoek naar de ultieme 10 van Kraftwerk.
Aéro Dynamik
Antenna
Autobahn
Boing Boom Tschak *
Computer World
Home Computer *
La Forme *
Metropolis *
Neon Lights
Ohm Sweet Ohm
Pocket Calculator
Radioactivity
Radioland *
Showroom Dummies
Spacelab *
The Hall of Mirrors *
The Model
The Robots
Tour de France
Trans-Europe Express
Deadline 3de ronde is vrijdagavond om 20.00u.
0
geplaatst: 9 januari 2013, 23:01 uur
dazzler schreef:
Is er iemand die kan begrijpen waarom Musique Non Stop werd weggestemd en Boing Boom Tschak (toch een beetje de intro op dat nummer) wel mag blijven?
Is er iemand die kan begrijpen waarom Musique Non Stop werd weggestemd en Boing Boom Tschak (toch een beetje de intro op dat nummer) wel mag blijven?
Ik begrijp ook niet waarom Computer Love eruit ligt. Besmet geraakt door Coldplay?
0
geplaatst: 9 januari 2013, 23:07 uur
Svendra schreef:
Ik begrijp ook niet waarom Computer Love eruit ligt. Besmet geraakt door Coldplay?
(quote)

0
Aquila
geplaatst: 10 januari 2013, 08:41 uur
Svendra schreef:
(quote)
Van dat laatste geen idee, er waren 5 sterkere tracks van hetzelfde album in de lijst, dus dan is de keuze in mijn geval snel gemaakt.
dazzler schreef:
Je had zelf een 'vurig pleidooi' gehouden voor Boing Boom Tschak
dazzler schreef:
Ik verklaar me nader. Boing Boom Tschak is een naar Kraftwerk maatstaven
kort nummer dat letterlijk in drie woorden samenvat waar het in techno om gaat: ritme.[...]Dat is wat ik met die "notendop" bedoelde: een genre dat nog moest geboren worden
herleiden tot zijn essentie. Misschien zelfs definiëren (als al hun werk in ogenschouw neemt).
dus ik wilde niet gelijk deze track die via de nominaties binnensloop weer wegstemmen en jou voor het hoofd stoten, want dit leek me een Top10 kandidaat voor jou dus koos ik voor Musique Non Stop. Tóch verkeerd om blijkbaar Ik verklaar me nader. Boing Boom Tschak is een naar Kraftwerk maatstaven
kort nummer dat letterlijk in drie woorden samenvat waar het in techno om gaat: ritme.[...]Dat is wat ik met die "notendop" bedoelde: een genre dat nog moest geboren worden
herleiden tot zijn essentie. Misschien zelfs definiëren (als al hun werk in ogenschouw neemt).
Misschien moet je ze samennemen in de finale

Ik heb me gisteren vast bezig gehouden met mijn Top 10, maar ik heb tenminste 15 tracks over die allemaal Top 10 waardig zijn en wil dan ook nog wel enige variatie houden, maar dan zou het betekenen dat nummers als Computerworld of Autobahn zomaar buiten de boot gaan vallen.

0
geplaatst: 10 januari 2013, 12:58 uur
01. Trans Europe Express
Mijn eerste, bewuste kennismaking met het werk van Kraftwerk.
Het bijhorende album vind ik het meest complete meesterwerk.
02. The Model
Stond in 1978 al model voor de 80s synthpopsong van de toekomst.
Werd pas in 1981 als b-kant van Computer Love een UK nummer 1 hit.
Een hit die ik me toch moeilijker in het Duits kan voorstellen.
03. Radioactivity [The Mix]
De originele versie is moeilijk los te maken van zijn albumcontext,
dus ik vermeld hier graag mijn vurige liefde voor de remix versie uit 1981
waar het uranium en plutonium langs alle kanten vanaf spat.
Computer Love
Die geniale melodie. Maar dacht mag dus niet meer.
Musique Non Stop
Dat mag dus ook niet meer. Zie nummer 10
04. Autobahn [The Mix]
De originele albumversie is natuurlijk subliem, maar laat zich moeilijk dienen
voor een inclusie op een verzamelaar, tenzij je er begint in de snijden natuurlijk.
Soms balanceert die plaatkant ook een beetje op het randje van het saaie.
Om die twee redenen kan ik ook hier de 1991 remix aanbevelen.
Europe Endless
Weeral niet toegestaan. New Order baseerde er Your Silent Face op.
En ook OMD kwam er in 2010 nog eventjes op terug in The Right Side.
05. Neon Lights
Dromerig en lekker lang nummer dat ook als single werd uitgebracht.
Het bijhorende album is zoals gezegd niet mijn favoriete Kraftwerk langspeler.
06. Pocket Calculator [The Mix]
In mijn verbeelding met de single b-kant Dentaku (gewoon Japans voor zakrekenmachine).
Beide versies werden samen geremixt in 1991. Ook hier voor mij de sterkste versie van de twee.
07. Radioland
De doe-het-zelf attitude op Radioactivity vind ik werkelijk subliem.
Alle nummers maken deel uit van een erg genietbare en in die tijd revolutionaire soundtrack.
Veel geluiden komen niet uit een synthesizer, maar worden door Kraftwerk elektronisch gegenereerd.
08. The Hall of Mirrors
Tijd voor een tweede nummer uit mijn favoriete album.
Ik krijg steeds kippenvel van dit huwelijk tussen het sinistere en het minimale.
09. Home Computer
Hoewel de 1991 remix It's More Fun to Compute integreert,
ga ik ditmaal toch voor de originele versie van het album Computer World
waarop Kraftwerk, ondertussen zelf inspirator van vele synthpop acts, ritmisch innoveert.
Beam myself into the future ... zo profetisch klonken de peetvaders van de techno in 1981.
10. Boing Boom Tschak [The Mix]
Op aanraden van Aquila toch maar een link naar de 1991 versie van Musique Non Stop.
Door MTV ooit perfect gecast als thema voor hun onvermoeibare retroclip programma.
En nu maar hopen dat herman eens naar The Mix linkjes wil luisteren.
Mijn eerste, bewuste kennismaking met het werk van Kraftwerk.
Het bijhorende album vind ik het meest complete meesterwerk.
02. The Model
Stond in 1978 al model voor de 80s synthpopsong van de toekomst.
Werd pas in 1981 als b-kant van Computer Love een UK nummer 1 hit.
Een hit die ik me toch moeilijker in het Duits kan voorstellen.
03. Radioactivity [The Mix]
De originele versie is moeilijk los te maken van zijn albumcontext,
dus ik vermeld hier graag mijn vurige liefde voor de remix versie uit 1981
waar het uranium en plutonium langs alle kanten vanaf spat.
Computer Love
Die geniale melodie. Maar dacht mag dus niet meer.
Musique Non Stop
Dat mag dus ook niet meer. Zie nummer 10
04. Autobahn [The Mix]
De originele albumversie is natuurlijk subliem, maar laat zich moeilijk dienen
voor een inclusie op een verzamelaar, tenzij je er begint in de snijden natuurlijk.
Soms balanceert die plaatkant ook een beetje op het randje van het saaie.
Om die twee redenen kan ik ook hier de 1991 remix aanbevelen.
Europe Endless
Weeral niet toegestaan. New Order baseerde er Your Silent Face op.
En ook OMD kwam er in 2010 nog eventjes op terug in The Right Side.
05. Neon Lights
Dromerig en lekker lang nummer dat ook als single werd uitgebracht.
Het bijhorende album is zoals gezegd niet mijn favoriete Kraftwerk langspeler.
06. Pocket Calculator [The Mix]
In mijn verbeelding met de single b-kant Dentaku (gewoon Japans voor zakrekenmachine).
Beide versies werden samen geremixt in 1991. Ook hier voor mij de sterkste versie van de twee.
07. Radioland
De doe-het-zelf attitude op Radioactivity vind ik werkelijk subliem.
Alle nummers maken deel uit van een erg genietbare en in die tijd revolutionaire soundtrack.
Veel geluiden komen niet uit een synthesizer, maar worden door Kraftwerk elektronisch gegenereerd.
08. The Hall of Mirrors
Tijd voor een tweede nummer uit mijn favoriete album.
Ik krijg steeds kippenvel van dit huwelijk tussen het sinistere en het minimale.
09. Home Computer
Hoewel de 1991 remix It's More Fun to Compute integreert,
ga ik ditmaal toch voor de originele versie van het album Computer World
waarop Kraftwerk, ondertussen zelf inspirator van vele synthpop acts, ritmisch innoveert.
Beam myself into the future ... zo profetisch klonken de peetvaders van de techno in 1981.
10. Boing Boom Tschak [The Mix]
Op aanraden van Aquila toch maar een link naar de 1991 versie van Musique Non Stop.
Door MTV ooit perfect gecast als thema voor hun onvermoeibare retroclip programma.
En nu maar hopen dat herman eens naar The Mix linkjes wil luisteren.
0
geplaatst: 10 januari 2013, 14:57 uur
1. Trans-Europe Express
2. Computer World
3. Metropolis *
4. La Forme *
5. Spacelab *
6. Home Computer *
7. Aéro Dynamik
8. Pocket Calculator
9. Tour de France
10. Showroom Dummies
Onbegrijpelijk dat The Man-Machine niet meedoet in de finale, dat was een geheide top 3 notering geweest hier. En Computer Love had wellicht in m'n top 5 gestaan.
2. Computer World
3. Metropolis *
4. La Forme *
5. Spacelab *
6. Home Computer *
7. Aéro Dynamik
8. Pocket Calculator
9. Tour de France
10. Showroom Dummies
Onbegrijpelijk dat The Man-Machine niet meedoet in de finale, dat was een geheide top 3 notering geweest hier. En Computer Love had wellicht in m'n top 5 gestaan.
0
geplaatst: 10 januari 2013, 17:32 uur
Jammer dat mijn favorieten van Computer World het niet gehaald hebben: Computer World 2 en It's More Fun to Compute waren anders wel in mijn top 10 beland.
1. La Forme *
La Forme en Aéro Dynamik leerde ik in eerste instantie kennen via de remixes van Hot Chip, die overigens dichtbij het origineel blijven. In de tijd dat ze uitkwamen fietste ik dagelijks heen en weer naar het ziekenhuis om mijn zieke vader te bezoeken en draaide ik altijd deze nummers (en Chemical Brothers' EBW#8). Het waren geen heuglijke tijden, maar ik ben wel met die nummers vergroeid geraakt. Volgens mij heb ik de originelen pas later goed leren kennen.
2. The Model
The Model is zo'n nummer dat ik al jaren ken, maar me nooit zoveel deed. Totdat een jaar of 2 geleden ineens het kwartje viel. Opeens hoorde ik waar dit nummer zijn status aan verdient en sindsdien is het een topfavoriet.
3. Trans-Europe Express
Net als 6 en 7 afkomstig van wat lange tijd mijn favoriete Kraftwerk-album was. Allemaal schitterend op hun eigen manier. The Hall of Mirrors is een heerlijk triest nummer, luisterhuiswerk voor diegenen die de muziek van Kraftwerk maar klinisch zeggen te vinden (want dat is dit nummer allerminst).
4. Radioactivity
Dit album stond lange tijd op mijn telefoon, waar ik 3, 4 albums had opgezet zodat ik wat te luisteren had als ik bv. in de trein naar werk zat. Op de heenreis draaide ik altijd Can's Future Days, een nummer dat klinkt als een soort onderwaterdroom. Bij aankomst op kantoor was het altijd precies afgelopen en was ik ook echt wekker. Op de terugweg draaide ik dan weer Kraftwerk's Radioactivity, een heerlijke trip om bij weg te mijmeren als je vermoeid bent na een lange dag. Het titelnummer is dan een fijn romantisch liedje om mee af te sluiten en de avond aan te vangen.
5. The Robots
Een jaar of 10 geleden stond ik bij een leuk optreden en na afloop knalde de zaaldj (inmiddels één van mijn beste vrienden) dit nummer van Kraftwerk erin. Het was voor mij de aanleiding voor het eerst iets van Kraftwerk aan te schaffen. Ben me later pas meer in ze gaan verdiepen, maar dit nummer heeft daardoor wel sentimentele waarde, want het was mijn eerste echte favoriet van de groep.
6. The Hall of Mirrors *
7. Showroom Dummies
8. Radioland *
9. Aéro Dynamik
10. Tour de France
1. La Forme *
La Forme en Aéro Dynamik leerde ik in eerste instantie kennen via de remixes van Hot Chip, die overigens dichtbij het origineel blijven. In de tijd dat ze uitkwamen fietste ik dagelijks heen en weer naar het ziekenhuis om mijn zieke vader te bezoeken en draaide ik altijd deze nummers (en Chemical Brothers' EBW#8). Het waren geen heuglijke tijden, maar ik ben wel met die nummers vergroeid geraakt. Volgens mij heb ik de originelen pas later goed leren kennen.
2. The Model
The Model is zo'n nummer dat ik al jaren ken, maar me nooit zoveel deed. Totdat een jaar of 2 geleden ineens het kwartje viel. Opeens hoorde ik waar dit nummer zijn status aan verdient en sindsdien is het een topfavoriet.
3. Trans-Europe Express
Net als 6 en 7 afkomstig van wat lange tijd mijn favoriete Kraftwerk-album was. Allemaal schitterend op hun eigen manier. The Hall of Mirrors is een heerlijk triest nummer, luisterhuiswerk voor diegenen die de muziek van Kraftwerk maar klinisch zeggen te vinden (want dat is dit nummer allerminst).
4. Radioactivity
Dit album stond lange tijd op mijn telefoon, waar ik 3, 4 albums had opgezet zodat ik wat te luisteren had als ik bv. in de trein naar werk zat. Op de heenreis draaide ik altijd Can's Future Days, een nummer dat klinkt als een soort onderwaterdroom. Bij aankomst op kantoor was het altijd precies afgelopen en was ik ook echt wekker. Op de terugweg draaide ik dan weer Kraftwerk's Radioactivity, een heerlijke trip om bij weg te mijmeren als je vermoeid bent na een lange dag. Het titelnummer is dan een fijn romantisch liedje om mee af te sluiten en de avond aan te vangen.
5. The Robots
Een jaar of 10 geleden stond ik bij een leuk optreden en na afloop knalde de zaaldj (inmiddels één van mijn beste vrienden) dit nummer van Kraftwerk erin. Het was voor mij de aanleiding voor het eerst iets van Kraftwerk aan te schaffen. Ben me later pas meer in ze gaan verdiepen, maar dit nummer heeft daardoor wel sentimentele waarde, want het was mijn eerste echte favoriet van de groep.
6. The Hall of Mirrors *
7. Showroom Dummies
8. Radioland *
9. Aéro Dynamik
10. Tour de France
0
Aquila
geplaatst: 10 januari 2013, 19:21 uur
Misschien hadden meer van mijn favorieten moeten sneuvelen en niet die van dazzler of Graf. Ik kwam geheel in gewetensnood nu. Autobahn, Pocket Calculator (Taschenrechner), Metropolis en Tour de France bleven nu puntloos. Maar waarom eigenlijk??? Omdat....
01. Das Model [The Model]
Ik kan me alles voorstellen bij een Duitse versie. Maar ik vind Duits ook een prachtige taal. In het Engels is Kraftwerk nóg meer DaDa (toegegeven), maar de Spielerei is groter in hun moedertaal. Ik kende The Model wel, maar omdat ik eerder into The Residents was dan into Kraftwerk was de versie van Snakefinger eerder in mijn collectie te vinden. Een hele prima cover, maar zo goed als het origineel.... Da's gewoon niks.
02. Trans Europa Express/Metall auf Metall/Abzug [Trans-Europe Express/Metal on Metal]
Uiteindelijk nummers 1 en 2 toch weer omgewisseld. Trans Europa Express is een zeer melancholisch album. In het Duits nog meer dan in het Engels. De schier eindeloze coda maakt dat gevoel alleen nog maar sterker. Zie mijn eerdere post over mijn dochter die het nummer ook al in haar hart gesloten heeft.
03. Computerwelt [Computer World]
Een nummer dat bijna geslachtofferd werd, maar vandaag weer helemaal opklom. De Deutsche Bank is - de Jaren 70 in Duitsland met RAF-Terrorisme en Fassbinder indachtig - niet zozeer een iconische, alswel een ontluisterende combinatie met Kraftwerk.
04. Die Roboter [The Robots]
Als TEE het beste (meest coherente) Kraftwerk album is, wat doen dan al die meesterlijke tracks op Die Mensch-Maschine?? Ik kan niet om het album heen. Net zo lichtvoetig als het andere zwaarmoedig is. Ik hou van allebei.
05. Radio-Aktivität [Radioactivity]
Van de vroege werken blijft dit iets beklemmend houden. Makkelijk en verontrustend. Die twee kwalitficaties vind je alleen terug bij grote Kunst.
06. Spiegelsaal* [The Hall of Mirrors]
Hall of Mirrors is leuk én sinister (dank aan dazzler). Ook hier prefereer ik de Duitse versie. Spiegelglass, entdecken, grössten, dat soort woorden. Ze klinken zo mooi en die dictie past zo natuurlijk bij die vreemde geluiden en sobere instrumentatie (maar wie zingt er eigenlijk??)
07. Heimcomputer* [Home Computer]
Als je Trans Europa Express en Mensch-Maschine achter elkaar luistert dan ben je ervan overtuigd dat die kwaliteit niet geëvenaard kan worden. Computerwelt bewijst dat dat een misvatting is. De melodieën krijgen op dit album vernieuwende en verdiepende ritmes. Haast ongemerkt.
08. La Forme*
Tour de France was een mooie comeback. La Forme het niet voor de hand liggende hoogtepunt. Underworld had de wereld al veroverd. Kraftwerk deed Underworld bijna vergeten. De vorm van de dag was ongeëvenaard. Als eerste boven op de Tourmalet (maar aan het einde toch bijna een hongerklop).
09. Schaufensterpuppen [Showroom Dummies]
Had ik al geschreven dat ik Duits een mooie taal vind??? Ze schrijven er woorden aan elkaar, in tegensteling tot in het Engels. Alleen de Finnen en Hongaren kunnen dat geloof ik nóg beter. Maar die maken minder mooie muziek.
10. Ohm Sweet Ohm
Hier had elk nummer kunnen staan. Maar laat ik ook de underdog opnemen in een lijst vol eenvoud, schoonheid, zuiverheid én zeggingskracht.
01. Das Model [The Model]
Ik kan me alles voorstellen bij een Duitse versie. Maar ik vind Duits ook een prachtige taal. In het Engels is Kraftwerk nóg meer DaDa (toegegeven), maar de Spielerei is groter in hun moedertaal. Ik kende The Model wel, maar omdat ik eerder into The Residents was dan into Kraftwerk was de versie van Snakefinger eerder in mijn collectie te vinden. Een hele prima cover, maar zo goed als het origineel.... Da's gewoon niks.
02. Trans Europa Express/Metall auf Metall/Abzug [Trans-Europe Express/Metal on Metal]
Uiteindelijk nummers 1 en 2 toch weer omgewisseld. Trans Europa Express is een zeer melancholisch album. In het Duits nog meer dan in het Engels. De schier eindeloze coda maakt dat gevoel alleen nog maar sterker. Zie mijn eerdere post over mijn dochter die het nummer ook al in haar hart gesloten heeft.
03. Computerwelt [Computer World]
Een nummer dat bijna geslachtofferd werd, maar vandaag weer helemaal opklom. De Deutsche Bank is - de Jaren 70 in Duitsland met RAF-Terrorisme en Fassbinder indachtig - niet zozeer een iconische, alswel een ontluisterende combinatie met Kraftwerk.
04. Die Roboter [The Robots]
Als TEE het beste (meest coherente) Kraftwerk album is, wat doen dan al die meesterlijke tracks op Die Mensch-Maschine?? Ik kan niet om het album heen. Net zo lichtvoetig als het andere zwaarmoedig is. Ik hou van allebei.
05. Radio-Aktivität [Radioactivity]
Van de vroege werken blijft dit iets beklemmend houden. Makkelijk en verontrustend. Die twee kwalitficaties vind je alleen terug bij grote Kunst.
06. Spiegelsaal* [The Hall of Mirrors]
Hall of Mirrors is leuk én sinister (dank aan dazzler). Ook hier prefereer ik de Duitse versie. Spiegelglass, entdecken, grössten, dat soort woorden. Ze klinken zo mooi en die dictie past zo natuurlijk bij die vreemde geluiden en sobere instrumentatie (maar wie zingt er eigenlijk??)
07. Heimcomputer* [Home Computer]
Als je Trans Europa Express en Mensch-Maschine achter elkaar luistert dan ben je ervan overtuigd dat die kwaliteit niet geëvenaard kan worden. Computerwelt bewijst dat dat een misvatting is. De melodieën krijgen op dit album vernieuwende en verdiepende ritmes. Haast ongemerkt.
08. La Forme*
Tour de France was een mooie comeback. La Forme het niet voor de hand liggende hoogtepunt. Underworld had de wereld al veroverd. Kraftwerk deed Underworld bijna vergeten. De vorm van de dag was ongeëvenaard. Als eerste boven op de Tourmalet (maar aan het einde toch bijna een hongerklop).
09. Schaufensterpuppen [Showroom Dummies]
Had ik al geschreven dat ik Duits een mooie taal vind??? Ze schrijven er woorden aan elkaar, in tegensteling tot in het Engels. Alleen de Finnen en Hongaren kunnen dat geloof ik nóg beter. Maar die maken minder mooie muziek.
10. Ohm Sweet Ohm
Hier had elk nummer kunnen staan. Maar laat ik ook de underdog opnemen in een lijst vol eenvoud, schoonheid, zuiverheid én zeggingskracht.
0
geplaatst: 10 januari 2013, 20:37 uur
1. Trans-Europe Express
2. Spacelab *
3. The Robots
4. The Hall of Mirrors *
5. Autobahn
6. Radioactivity
7. Aéro Dynamik
8. Metropolis *
9. Antenna
10. Boing Boom Tschak *
2. Spacelab *
3. The Robots
4. The Hall of Mirrors *
5. Autobahn
6. Radioactivity
7. Aéro Dynamik
8. Metropolis *
9. Antenna
10. Boing Boom Tschak *
0
johannesA
geplaatst: 10 januari 2013, 20:54 uur
1. Autobahn
2. The Model
3. Metropolis *
4. Trans-Europe Express
5. Neon Lights
6. Showroom Dummies
7. The Hall of Mirrors *
8. Computer World
9. Radioactivity
10. Home Computer *
De albums Trans Europe Express en The man Machine vind ik de fijnste albums en Autobahn veruit het mooiste nummer.
2. The Model
3. Metropolis *
4. Trans-Europe Express
5. Neon Lights
6. Showroom Dummies
7. The Hall of Mirrors *
8. Computer World
9. Radioactivity
10. Home Computer *
De albums Trans Europe Express en The man Machine vind ik de fijnste albums en Autobahn veruit het mooiste nummer.
0
geplaatst: 10 januari 2013, 20:54 uur
Ik moet echt nog steeds iets van Kraftwerk aanschaffen, maar ik heb steeds geen tijd om me te verdiepen in hun euvre. Ik ga zeker de uiteindelijke top-10 hier checken. Ik heb al een paar nummers uit de top 10 van Dazzler beluisterd en die bevallen me wel. Ik kan me wel voorstellen dat ik hun nummers soms iets te lang vind duren, maar misschien valt dat ook wel weer mee.
0
geplaatst: 10 januari 2013, 22:55 uur
1. Autobahn
2. Radio-Activity
3. The Model
4. Computer Love
5. Trans Europe Express
6. The Robots
7. Computer World *
8. The Hall of Mirrors
9. Neon Lights
10. Tour de France
2. Radio-Activity
3. The Model
4. Computer Love
5. Trans Europe Express
6. The Robots
7. Computer World *
8. The Hall of Mirrors
9. Neon Lights
10. Tour de France
0
geplaatst: 10 januari 2013, 23:25 uur
Ook ik ben meer van de Duitse versies. Allereerst omdat ik destijds altijd naar Duitsland op vakantie ging en ook daar Kraftwerk albums gekocht heb. Dus Duitstalig. En op de tweede plaats vind ook ik Duits een prachtige taal. Verder ben ik het met Aquila eens dat Kraftwerk in hun Duitse teksten net even meer Spielerei gestopt hebben. En tot slot kan je horen dat de teksten in het Duits geschreven zijn. Vooral in Das Modell loopt de tekst net even lekkerder.
1. Das Modell
2. Die Roboter
3. Tour de France
4. Autobahn
5. Radio-Aktivität
6. Heim Computer
7. Computerwelt
8. Taschenrechner
9. Neonlicht
10. Trans Europa Express
En Expo 2000 zou hier ook tussen hebben moeten staan...
1. Das Modell
2. Die Roboter
3. Tour de France
4. Autobahn
5. Radio-Aktivität
6. Heim Computer
7. Computerwelt
8. Taschenrechner
9. Neonlicht
10. Trans Europa Express
En Expo 2000 zou hier ook tussen hebben moeten staan...
0
geplaatst: 10 januari 2013, 23:29 uur
Het is helemaal niet te laat, je mag gewoon een top 10 posten hier.
0
geplaatst: 10 januari 2013, 23:43 uur
Ik beloof een mix tussen Duitstalige en Engelstalige versies in de top 10 presentatie.
En een mix tussen originele versies en versies van The Mix. Een allegaartje dus.
En een mix tussen originele versies en versies van The Mix. Een allegaartje dus.
0
geplaatst: 10 januari 2013, 23:50 uur
GrafGantz schreef:
(quote)
Morgen drukke dag en ik wil alles eigenlijk nog even langs lopen - maar zal proberen, er is al gesneden in het corpus en dat scheelt

0
Aquila
geplaatst: 11 januari 2013, 08:16 uur
Ceasar schreef:
1. Das Modell
1. Das Modell
Zie mijn opmerking hier ( Kraftwerk - Die Mensch-Maschine (1978) ) over de spelling van Model(l).
0
geplaatst: 11 januari 2013, 08:48 uur
Drie tracks van Computer World, voor mij het ultieme Kraft Werk.
1. Computer World
2. The Model
3. Home Computer *
4. The Robots
5. Tour de France
6. Spacelab *
7. Pocket Calculator
8. Neon Lights
9. Autobahn
10. Aéro Dynamik
De Duitstalige versies zijn meestal mooier idd. maar voor dazzler's gemak houd ik de finalelijst aan.
1. Computer World
2. The Model
3. Home Computer *
4. The Robots
5. Tour de France
6. Spacelab *
7. Pocket Calculator
8. Neon Lights
9. Autobahn
10. Aéro Dynamik
De Duitstalige versies zijn meestal mooier idd. maar voor dazzler's gemak houd ik de finalelijst aan.
0
geplaatst: 11 januari 2013, 10:33 uur
1. Trans-Europe Express
2. Radioactivity
3. The Hall of Mirrors
4. The Model
5. Autobahn
6. The Robots
7. Tour de France
8. Showroom Dummies
9. Pocket Calculator
10. Computer World
2. Radioactivity
3. The Hall of Mirrors
4. The Model
5. Autobahn
6. The Robots
7. Tour de France
8. Showroom Dummies
9. Pocket Calculator
10. Computer World
0
geplaatst: 11 januari 2013, 11:40 uur
Kraftwerk Top 10
1. Autobahn
2. Radioactivity
3. The Model
4. Spacelab
5. Radioland
6. Trans-Europe Express
7. Pocket Calculator
8. The Robots
9. Metropolis
10.Computer World
1. Autobahn
2. Radioactivity
3. The Model
4. Spacelab
5. Radioland
6. Trans-Europe Express
7. Pocket Calculator
8. The Robots
9. Metropolis
10.Computer World
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.