menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Deadline al vanavond , dacht dat 't nog wel dit weekend kon. Ga nu snel mijn lijstje inleveren.

1. Le Pastie De La Bourgeoisie
2. Get Me Away from Here I’m Dying
3. She's Losing It
4. The State I Am In
5. Judy And The Dream Of Horses
6. The Stars of Track and Field
7. I’m Waking Up to Us
8. Dog on Wheels
9. Seeing Other People
10. It Could Have Been a Brilliant Career

Later nog een verhaaltje, dat verdient deze band zeker.

Ikzelf vind deze editie eigenlijk gewoon zo leuk dat het me nog niet was opgevallen dat het deelnemersveld wat minder groot is dan verwacht. Maar als organisator merk je zoiets ook sneller op natuurlijk.

En die artiest voor volgende week, is dat niet toevallig -wildegokmodusaan- Paul Weller/The Jam/The Style Council?

Ik kom nog met een lijstje Ik kende nog niet genoeg voor de eerste twee rondes. Ik ben namelijk Belle & Sebastian nog volop aan het ontdekken. Ken namelijk alleen de eerste twee albums echt goed.

Allereerst wil ik even kwijt dat ik van deze band maar een enkel nummer een enkele keer heb gehoord via de MuMe Ladder. Deze aflevering leek me dus een mooi moment om me eens te verdiepen in het oeuvre van B&S. Daarvoor heb ik gisteren alle finalisten in een Spotify lijst gedumpt en ben ik ze eens integraal gaan beluisteren. Naderhand besefte ik dat ik de band geen eer aan zou doen als ik hier een top 10 zou vermelden, daar ik veel nummers toch wel erg op elkaar vond lijken. Maar dat is pas naar 1x beluisteren. Dus ik onthoud me even van het plaatsen van een top 10.
De nummers die er voor mij wel uitsprongen waren, in alfabetische volgorde:

Lazy Line Painter Jane
Legal Man
Le Pastie De La Bourgeoisie
This Is Just A Modern Rock Song

1 Le Pastie De La Bourgeoisie
2 Is It Wicked Not to Care?
3 Sleep the Clock Around
4 Seeing Other People
5 The Boy with the Arab Strap
6 Piazza New York Catcher
7 The State I Am In
8 I’m Waking Up to Us
9 Judy And The Dream Of Horses
10 The Stars of Track and Field

Ooit, lang geleden, volgens mij bij Noodlanding in Paradiso, hoorde ik een nummer dat klonk als een combinatie van surf, The Chills en My Bloody Valentine. Dat was ' Le Pastie De La Bourgeoisie'. Ik vroeg de dj om de bandnaam en sindsdien ben ik fan (en later ontdekte ik dat er een heel genre bestaat dat beschreven kan worden als 'lijkt op B&S', namelijk tweepop). Maar goed, daarom staat ie op 1. Voor de rest, inderdaad lastig een volgorde aan te geven.

1. Sleep the Clock Around
2. Le Pastie De La Bourgeoisie
3. Expectations
4. The Boy with the Arab Strap
5. Judy And The Dream Of Horses
6. This Is Just A Modern Rock Song
7. Lazy Line Painter Jane
8. Dog on Wheels
9. The State I Am In
10. Get Me Away from Here I’m Dying

Ik ben volop in de ontdekkingsfase van Belle & Sebastian`s muziek. Moeilijk om een volgorde aan te duiden. Het zou morgen weer bijna precies andersom kunnen zijn. Al staat mijn Belle & Sebastian top 3 eigenlijk wel vast. Jammer dat die drie nummers nu juist ontbreken in de finale. Met name Dirty Dream Nr. 2 had ik wel in de finale verwacht.

Kortom, ik ken weinig bands met zo `n rijk oeuvre.

dix
1. Sleep The Clock Around
2. This Is Just A Modern Rocksong
3. It Could Have been A Brilliant Career
4. Dog On Wheels
5. The Boy With The Arab Strap
6. Lazy Line Painter Jane
7. Like Dylan In The Movies
8. Piazza New York Catcher
9.Legal Man
10. Le Pastie De La Bourgeoisie

Edit : een beetje geschoven

11 lijstjes nu, en Snoeperd komt ook nog met eentje. Wat nou geen succes?

Vooral nummers uit If You're Feeling Sinister en The Boy with the Arab Strap. Hun latere werk is ook nog goed maar minder. Tigermilk zal ik mij ook nog aanschaffen.

1. The Boy With The Atrab Strap
2. Sleep the Clock Around
3. Judy And The Dream Of Horses
4. Is It Wicked Not to Care?
5. The State I Am In
6. The Stars of Track and Field
7. Get Me Away from Here I’m Dying
8. Seeing Other People
9. I’m Waking Up to Us
10. It Could Have Been a Brilliant Career

Zou er dan voor het eerst een nummer dat niet in de startlijst stond gaan winnen?

1. Judy And The Dream Of Horses
2. Get Me Away from Here I’m Dying
3. Like Dylan in the Movies *
4. Legal Man
5. This Is Just a Modern Rock Song *
6. The Boy with the Arab Strap
7. Dog on Wheels
8. I’m Waking Up to Us
9. Seeing Other People
10. The State I Am In

This Is Just a Modern Rock Song was een leuke ontdekking

Tussenstand of eindstand na 14 lijstjes.

64
59
55
54
51
47
45
44
39
33

32
30
28
27
24
21
16
16
15
10

5 * Fought in a War

Nog 10 minuten.

1. The State I Am In
2 .Seeing Other People
3. Judy And The Dream Of Horses
4. Like Dylan in the Movies *
5. Expectations
6. Dog on Wheels
7. I Fought in a War
8. She's Losing It *
9. Get Me Away from Here I’m Dying
10. The Stars of Track and Field

Wát een prachtnummers heeft die band toch afgeleverd. Ongelofelijk.

GREATEST HITS OF BELLE & SEBASTIAN !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...

Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (38) Expectations (7)

12. (31) The Stars of Track and Field (7)

13. (28) Legal Man (6)

14. (27) Is It Wicked Not to Care * (5)

15. (24) It Could Have Been a Brilliant Career * (5)

16. (23) Like Dylan in the Movies * (5)

17. (21) This Is Just a Modern Rock Song * (4) en de nummer 1 van herman.

18. (19) She's Losing It * (4)

19. (15) Piazza New York Catcher * (4)

20. (10) I’m a Cuckoo (2)

I Fought in a War (9 punten) viel als 21ste uit de lijst.

Met dank aan de promotiecampagne van ArthurDZ
die een paar nieuwe spelers naar dit spel wist te loodsen.

Jammer dat herman, toch een notoir Belle & Sebastian fan en leverancier
van mooie commentaartjes, zijn nummer 1 niet in de top 10 zal terugvinden.

En met dank aan de 15 deelnemers die er een geslaagde editie van maakten.
Jammer dat niet meer mensen ook wat duiding schreven (prozatechnisch gesproken).

dazzler schreef:
Met dank aan de promotiecampagne van ArthurDZ
die een paar nieuwe spelers naar dit spel wist te loodsen.

Ik was eigenlijk net zo verbaasd als jij door al die nieuwe lijstjes opeens. Ik had er in ieder geval niks mee te maken.

ArthurDZ schreef:
Ik was eigenlijk net zo verbaasd als jij door al die nieuwe lijstjes opeens. Ik had er in ieder geval niks mee te maken.

Kom kom ... er moet iemand aan de bel getrokken hebben.
Niet dat daar wat mis mee is. Integendeel, altijd fijn om vast te stellen dat er nog steeds
nieuwe mensen aansluiten bij dit spel. Hopelijk blijft het niet bij deze ene keer.

En die was vooral bedoeld als plagerijtje, hoor. Neem het niet al te ernstig.

Dat het een plagerijtje was wist ik hoor. Misschien was een knipoogje terug inderdaad wel duidelijker geweest.

Maar echt, ik ben was deze keer niet de klokkenluider van dienst. (herman?)

10. (39) Lazy Line Painter Jane (7)

Goed voor twee 2de plaatsen.

Poeha schreef:
Allereerst wil ik even kwijt dat ik van deze band maar een enkel nummer een enkele keer heb gehoord via de MuMe Ladder. Deze aflevering leek me dus een mooi moment om me eens te verdiepen in het oeuvre van B&S. Daarvoor heb ik gisteren alle finalisten in een Spotify lijst gedumpt en ben ik ze eens integraal gaan beluisteren. Naderhand besefte ik dat ik de band geen eer aan zou doen als ik hier een top 10 zou vermelden, daar ik veel nummers toch wel erg op elkaar vond lijken. Maar dat is pas naar 1x beluisteren. Dus ik onthoud me even van het plaatsen van een top 10.

Een eerste impressie in één zin: lief liedje met een prominente gitaar en mooie dubbelzang.

dazzler schreef:
Een eerste impressie in één zin: lief liedje met een prominente gitaar en mooie dubbelzang.

Als je de prominente gitaar weglaat is het een goede beschrijving van B&S (of tweepop) in het algemeen

09. (43) The State I Am In (9)

De nummer 1 van Arrie.

Arrie schreef:
Wát een prachtnummers heeft die band toch afgeleverd. Ongelofelijk.

Een eerste impressie in één zin: dromerig, akoestisch liedje dat me echt nieuwsgierig maakt.

08. (45) I’m Waking Up to Us (9)

De nummer 1 van aERodynamIC.

aERodynamIC schreef:
Stukjes schrijven lukt me altijd prima maar niet bij dit gezelschap: Belle and Sebastian moet je voelen en de nummers doen niet voor elkaar onder.

Een eerste impressie in één zin: een dansende viool zorgt voor een vleugje folk.

07. (49) Dog on Wheels (10)

De nummer 1 van remcodulac.

remcodulac schreef:
Wanneer maakt Tarantino nu eens een film bij dit nummer?

Een eerste impressie in één zin: ik geraak alsmaar meer in de ban
van die stem en de arrangementen (zacht rockend ritme met fluwelen trompet)..

06. (51) Le Pastie De La Bourgeoisie (7)

De nummer 1 van ArthurDZ, Dwejkk_ en Poek.

ArthurDZ schreef:
Belle & Sebastian klinkt altijd als Belle & Sebastian, of het nu Stuart, Isobel of een ander bandlid is die zingt, of ze nu iets doen met strijkers, of, zoals in dit geval, elektrische gitaren, het blijft gewoon altijd klinken als Belle & Sebastian. En dat is uiteraard een compliment, want er zijn weinig bands zo constant kwalitatief als deze. Over mijn nummer 1 heb ik eigenlijk niet al te veel te melden. Ik weet niet goed waarom ik dit nummer, van al hun goede nummers, toch net iets beter vind dan de rest. Het zal wel iets met de drive te maken hebben. Ze klonken zelden ruwer en ruiger dan hier. Maar het blijft gelukkig wel nog altijd Belle & Sebastian.

Een eerste impressie in één zin:
vlot binnenkomertje met prima keyboard sound dat voor wat ambiance zorgt.

ArthurDZ schreef:
Dat het een plagerijtje was wist ik hoor. Misschien was een knipoogje terug inderdaad wel duidelijker geweest.

Maar echt, ik ben was deze keer niet de klokkenluider van dienst. (herman?)

Ik had een berichtje geplaatst op de artiestenpagina, maar ik was ook wel verbaasd door sommige deelnemers waarvan ik niet wist dat ze van B&S hielden. Anderszijds komen er vaak pas op vrijdagmiddag/vroege avond toch nog een reeks lijstjes binnen.

Leuk trouwens om te lezen hoe dazzler langzaam maar zeker ook een B&S-fan wordt

05. (52) Get Me Away from Here I’m Dying (10)

Goed voor drie 2de plaatsen.

herman schreef:
[/i]If You're Feeling Sinister is een wat onderschoven kindje in mijn top 10, maar na The Boy With The Arab Strap is het wel mijn favoriete album van de band. Het kwartje viel pas goed toen ik jaren geleden in de lente bij een vriend in Maastricht logeerde en hij dit in de auto draaide. Dit nummer is blijkbaar mijn favoriet van het album, maar eigenlijk vind ik behalve Mayfly dat iets minder is alle nummers wel ongeveer gelijkwaardig.

Een eerste impressie in één zin: Belle & Sebastian bezitten het zeldzame talent
om in hedendaagse tijden traditionele popjuweeltjes te smeden met frivole arrangementen.

04. (54) Sleep the Clock Around * (7)

De nummer 1 van Dance Lover, dix en itchy.

itchy schreef:
Gelukkig heeft dit nummer, mijn absolute #1, de tweede tie-break overleefd. Voor B&S-begrippen is het eigenlijk een heel monotoon nummer. Voor mij heeft het alles: een simpele maar schitterende en kinderlijke zangmelodie, en de speciale sfeer die de vroege B&S (zo tot en met het tweede album) heel bijzonder maakte. Bovendien vind ik die paar B&S-nummers die worden ingekleurd met electronica fantastisch (waar is Electronic Renaissance?), zo ook deze.

Een eerste impressie in één zin: blijft allemaal heel erg verfijnd en ik vermeld graag
twee referenties die al zes nummers door mijn hoofd spoken: Luka Bloom en 10.000 Maniacs.

03. (55) The Boy with the Arab Strap (9)

De nummer 1 van LucM.

LucM schreef:
Vooral nummers uit If You're Feeling Sinister en The Boy with the Arab Strap. Hun latere werk is ook nog goed maar minder. Tigermilk zal ik mij ook nog aanschaffen.

Een eerste impressie in één zin: ook ik ga zeker wat van hen kopen,
want ik blijf geboeid luisteren (naar die speelse blokfluit bijvoorbeeld).

02. (56) Seeing Other People (10)

Niemands nummer 1 voor een keertje.

herman schreef:
Heb het maken van een lijstje eigenlijk nog nooit zo moeilijk gevonden. Zo mis ik wel een paar nummers in de finale. Bv. A Space Boy Dream met het waanzinnige latin outro. Of Simple Things, lange tijd mijn favoriete liedje van The Boy With The Arab Strap. En ik vind het wel opvallend dat een aantal van hun bij het grote publiek bekende nummers hier afwezig zijn (Funny Little Frog en Step Into My Office, Baby). Daarnaast ontlopen de nummers elkaar bitter weinig, eigenlijk waren alleen I'm Waking Up to Us, I Fought in a War en Piazza New York Catcher zekere afvallers.

Een eerste impressie in één zin: de basis blijkt in de meeste liedjes het klavier en die diepe bas
(al mis ik in de meeste nummers die vrouwenstem een beetje, zoals ook in dit iets mindere liedje).

01. (72) Judy And The Dream Of Horses (10)

De nummer 1 van Co Jackso, El Ninjo en Teunnis.

Co Jackso schreef:
Judy and the Dream of Horses is voor mij het ultieme Feel Good nummer. Dat einde klinkt heerlijk uitbundig en spontaan. Gek dat het al in de eerste ronde is uitgeschakeld in de Feel Good KO. En hoewel ik enkele ontdekkingen heb gedaan tijdens deze Greatest Hits editie, kan geen enkele ontdekking zich in de top 5 nestelen. Grootste verrassing was het voor mij onbekende Expectations.

Een eerste impressie in één zin: ik kende enkel de kleine, gekke kikker,
maar Belle & Sebastian is gewoon nu al één van dé ontdekkingen van 2013.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:58 uur

geplaatst: vandaag om 16:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.