MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
GREATEST HITS OF WILCO !

3de RONDE finale

Graag jullie top 10 met commentaartjes.
Dan kan ik jullie lofbetuigingen verwerken in de einduitslag.

A Shot In The Arm
Art Of Almost
Ashes of American Flags *
At Least That's What You Said
Either Way
Handshake Drugs
How To Fight Loneliness
Hummingbird *
I Am Trying to Break Your Heart
Impossible Germany
Jesus, Etc.
Misunderstood
One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)
Poor Places *
Radio Cure
She's A Jar
Side with the Seeds *
Sunken Treasure
The Lonely 1 *
Via Chicago

Songs met een * zijn nominaties uit de vorige ronde.

Deadline 3de RONDE is vrijdagavond om 20.00u.

johannesA
1. Jesus, Etc.

De Teenage Riot van Wilco, namelijk HET nummer van Wilco, wat de rest van de nummers van de band in de schaduw zet. Ook al zijn de rest van de nummers ook erg goed. Prachtig laid-back gezongen met een meesterlijke melodie en mooie strijk instrumenten, wat wil een mens nog meer.

2. Art Of Almost
3. Impossible Germany
4. Via Chicago
5. Poor Places *
6. Radio Cure
7. Hummingbird *
8. I Am Trying to Break Your Heart
9. Sunken Treasure
10. The Lonely 1 *

Wilco heb ik leren kennen door Jesus,Etc. en heb daarna direct Yankee Hotel Foxtrot gekocht.
Dat vind ik ook nog steeds hun beste album. Andere albums van de heren zijn m.i. wat wisselvalliger. Sky Blue Sky en The Whole Love zijn ook erg goed.

De nummers in de finale zijn eigenlijk alle 20 erg mooi. Ik had dan ook moeite om ze op volgorde te zetten.

Ik heb toch wel genoten van het afluisteren van de finalelijst. De klik met Wilco begint er meer en meer te komen, echt een toffe band

1. Jesus, Etc.
2. I Am Trying to Break Your Heart
3. A Shot In The Arm
4. Ashes of American Flags *
5. Either Way
6. Art Of Almost
7. Hummingbird *
8. Poor Places *
9. Via Chicago
10. She's A Jar

dix
1. One Sunday Morning

Iets uit niets creëren ... dit mag van mij de hele zondagochtend duren.

2. Art of Almost

Had ook bovenaan gekund, maar ik wil graag dwars zijn. De titel indachtig dan maar.

3. Misunderstood
4. At least That's What You Said
5. I Am Trying To Break Your Heart
6. Radio Cure
7. Jesus etc.
8. Ashes Of American Flags
9. Sunken Treasure
10. Impossible Germany

Opvallend dat Wilco's beste nummers doorgaans openers zijn. Ik kan de aflsuiters echter ook waarderen. Niet alleen One Sunday Morning, het volslagen kansloze 'Less Than You Think' van YHF vind ik eigenlijk best OK. Het zal te maken hebben met mijn waardering voor Jim O'Rourke.

1. Poor Places *

Yankee Hotel Foxtrot is zo'n album waarvan elk nummer wel zo ongeveer mijn favoriete nummers is geweest. De laatste paar jaren is het echter vrij constant Poor Places, egint rustig, mooi liedje, goede tekst.. en langzaamaan ontspoort het een beetje, maar het blijft mooi, mijn Wilco-wegdroomnummer. Minder slapjes dan Jesus Etc., minder eenvoudig dan Heavy Metal Drummer, het heeft meer!

2. Via Chicago

Bij gebrek aan Reservations en Spiders deze dan maar op 2, ook erg mooi natuurlijk, maar het is vooral de live-versie die hem voor mij echt zo goed maakt. Vooral het einde, van bak herrie, naar alleen zang, naar mooie cello-melodie. Prachtig.

3. I Am Trying To Break Your Heart

Mijn allereerste Wilco-favoriet, en het is nog steeds prachtig, vooral het moment dat die eerste paar zinnen binnenkruipen is echt kippevel. En als ik die hoor kan ik eigenlijk niet anders dan het hele nummer meeneurieen.

4. The Lonely 1 *

Een nummer waar ik bij de laatste afval-tiebreak nog op moest stemmen, maar staat toch wel in mijn top5.. Mijn favoriete albums van Wilco zijn toch wel duidelijk de wat kalere (al kun je dat met die strijkers hier nog wel afvragen) Being There, het gevarieerde Yankee Hotel Foxtrot en dus het live-album (en vind het debuut ook wel mooi).. Maar alles moet dus eigenlijk hoog staan, en dit is wellicht het beste nummer van Being There, dus deze moet hoog staan!

5. Misunderstood

Weer eentje die ik voornamelijk van Kicking Television ken (vind die versie fijner dan op Being There), in de categorie perfecte album-openers heeft Wilco er een heleboel en voor mij is dit er dus een van op die liveplaat... Zoals "I Am Trying.." dat is op YHF, het neemt je meteen mee in de heerlijke sfeer van het album, lekker gevarieerd. Fijne piano, en lekker stevig naar het einde toe

6. Ashes of American Flags *

Mijn nummer 4 van Yankee Hotel Foxtrot, en de laatste die hier in mijn top10 komt, deze heeft nog echt iets aparters ten opzichte van een aantal andere nummers.. Die zijn vaak ook sterk tot zeer sterk, maar hebben niet dat extra zetje dat Ashes.. wel heeft. Al die achtergrondgeluiden hier zijn echt geweldig, en maken voor mij YHF zo geweldig als het is.

7. Sunken Treasure

Ondanks dat ik Being There niet zovaak op heb staan is het op het moment dat ik het hoor wel weer meteen raak, deze kan ik me ook niet voor de geest halen als iemand het me zou vragen.. Maar dat hoeft ook niet, het heeft een geweldige sfeer die me meteen weer meeneemt

8. Either Way

En nog een in het rijtje geweldige openers, een van de meer toegankelijkere liedjes in dit lijstje.. Maar hier wordt het echt nergens saai, waar ik dat met andere toegankelijkere nummers wel hebt. Dit is een nummer dat wellicht nog mooier zou zijn in een solo-akoestische versie ervan.. en voila youtube schiet te hulp.

9. A Shot in the Arm

Een beetje de opmaat naar Yankee Hotel Foxtrot, het sfeertje is er hier en daar al, alleen pakken de nummers op Summerteeth me vaak minder, dit is er een outzondering op, langzaam verandert het van een fijn georkestreert popnummertje in een demonstratie van wat vreemdere geluiden erbij.. Alleen werd het op YHF dus nog beter, daarom luister ik dat veel vaker.

10. Handshake Drugs

En nog een Kicking-Television-nummer, waar live weer zo'n lekker extra sfeertje aan wordt gegeven (op A Ghost is Born vind ik het vrij saai), live voegt vooral Cline een hoop extras toe, waar hij zich volgens mij op plaat nog enigszins in moest houden.. Laat hem maar vaker losgaan!

1. Ashes of American Flags
Zo triest, zo mooi. “All my lies are always wishes”. Waarom krijg ik het altijd koud als ik dit nummer hoor? Al jaren onbedreigd mijn favoriete Wilco song.

Wat een titel, wat een dappere albumopener. “What was I thinking when I let you go?” Het relaas van iemand die het gewoon niet weet.

3. Art of Almost
Weer zo’n ongelooflijke albumopener. De spannendste Wilco song. Hoor ze gaan, Glenn en Nels.

4. Poor Places
Onnavolgbaar; koude rillingen en hitte tegelijkertijd.

5. Jesus Etc.
De mooiste Wilco melodie. Ultieme troost.

6. Misunderstood
De eerste song die ik ooit van Wilco hoorde. Ik was meteen verkocht…

7. A Shot in the Arm
De song met de mooiste openingsregel (“The ashtray says you were up all night”) en de mooiste slotregel (“What you once were isn’t what you want to be anymore”).

8. The Lonely 1
Over bewondering en de troost van muziek. Een beetje verborgen song, zo tegen het einde van het album Being There, als je al een beetje wegdroomt na al die pracht daarvoor, maar een prachtige tekst en een prachtige melodie. Was mijn herontdekking van 2012.

9. Sunken Treasure
Sluit je ogen als je hiernaar luistert en je dwaalt door the suburbs.

10. She’s Jar
Mag niet ontbreken in de Wilco Top 10! Weer zo’n unieke Tweedy titel.

En nu ben ik er nog een stuk of 10 vergeten die ook in de Top 10 horen!

1. She's A Jar
2. One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)
3. Misunderstood
4. I Am Trying to Break Your Heart
5. Jesus, Etc.
6. At Least That's What You Said
7. Art Of Almost
8. A Shot In The Arm
9. Radio Cure
10. Via Chicago

1. She's A Jar
2. Ashes of American Flags *
3. Art Of Almost
4. Poor Places *
5. I Am Trying to Break Your Heart
6. Via Chicago
7. A Shot In The Arm
8. Jesus, Etc.
9. Radio Cure
10. Misunderstood

De nummers 2 t/m 10 had je in elke volgorde kunnen neerzetten, plus nog vijf uit de finalelijst. En dan zijn sommige favorieten in dit spel nog niet eens genoemd...

1. Handshake Drugs
Misschien wel mijn favoriete nummer aller tijden. Ik ben het overigens niet met Scientist eens dat de live versies per se beter zijn. De studioversie straalt een soort apatische melancholie uit die me heel erg direct raakt ('Well it's okay for you to say what you want from me/ I believe it's the only way that I can be/ exactly what you want me to be'). Op de plaat 'A Ghost Is Born', het meest donkere Wilco-album, zingt Jeff Tweedy je toe vanaf de bodem van een verdoofde nachtmerrie, hartverscheurend en kil tegelijkertijd. Dat je tegenwoordig live de fantastische gitaren van Nels Cline erbij krijgt (nog geen bandlid op A Ghost is Born), is grotendeels een bonus, maar doet wel af aan de prozac-charme van dit nummer.

Overigens, nu al een aantal keer de liveplaat 'Kicking Television' terecht is geprezen als een hoogtepunt in het Wilco-oeuvre, wil ik daar even aan toevoegen dat ik de live-dvd 'Ashes Of American Flags' van een paar jaar later zelfs nog wel een stukje beter vindt, ongeveer de beste live-release die ik ken.

2. Poor Places *
Dit is zo geniaal opgebouwd en emotioneel keihard dat ik het eigenlijk niet kan omschrijven. Iets met het contrast tussen ruis en honing, en een grote brok in de keel.

3. Hummingbird
'His goal in life was to be an echo/ the type of sound that floats around and then back down/ like a feather/ but in the deep chrome canyons of the loudest manhattans no one could hear him/ or anything...'
Je zult mij niks negatiefs horen zeggen over 'Jesus, etc.', maar eigenlijk is dit het mooiste popliedje van Wilco.

4. I Am Trying to Break Your Heart
Ook mijn eerste Wilco-favoriet, nummer dat je langzaam naar binnen trekt, tekst van een verdwaasde, surrealistische schoonheid en sonisch zo meesterlijk opgebouwd dat ik minstens drie ritseltjes heb in dit nummer die horen tot mijn favoriete geluidjes aller tijden (dit met enige dank aan Jim O Rourke).

5. Either Way
Een beetje bij gebrek aan het doorstoten van de titeltrack van 'Sky Blue Sky' naar de finale ook wel. Dat album kwam uit op een moment dat ik ook niet door zo'n lekkere tijd heenging, er is denk ik geen ander album waar ik het emotioneel zo zwaar mee heb. Ik heb er zelfs toen een tijdje niet naar kunnen luisteren. Maar ik ben er nooit op afgeknapt, want Sky Blue Sky biedt meer dan alleen zwartgalligheid, het is het geluid van iemand die langzaam weer boven water komt, de waterkant op strompelt, en zich dan langzaam realiseert dat de zon schijnt. Deze albumopener vat het prima samen in drie minuten.

6. She's A Jar
Met al zijn romantische strijkers, koortjes en laagjes toetsen is Summerteeth een donkere, donkere plaat. Eigenlijk komt alles samen in dit nummer. Die hele lelijke ondertoon, en toch zo'n mooi, melodieus, meeslepend liedje... Intenser dan dit wordt het niet.

7. Jesus, Etc.
Vooruit, deze zetten we maar op zeven. Tsja, wat kun je hiervan zeggen, wellicht hun meest geliefde nummer, gewoon pure perfectie natuurlijk. 'Voices whine, skyscrapers are scraping together, your voice is smoking last cigarettes, are all you can get, turning your orbit around'.

8. The Lonely 1 *
De eerste twee platen van Wilco vind ik oké, maar toch beduidend minder dan wat ze daarna zouden maken. Toch een paar erg sterke songs op Being There, dit is duidelijk de beste wat mij betreft. Being There is eigenlijk een soort halve conceptplaat over de relatie tussen muzikant en luisteraar, en dit nummer, waarin Tweedy zich verplaatst in de gedachtewereld van een fanatieke fan, zou op het randje zijn als het niet met zoveel gevoel en oprechtheid werd gebracht.

9. Via Chicago
Dit heeft wel veel met de huidige liveband te maken, misschien staan er tracks in de finalelijst die ik als liedje nog beter vind. Maar hoe ze dit live spelen, met die noisegolven ertussendoor... Een paar jaar geleden zag ik ze in Paradiso, ik stond bijna vooraan toen de laatste noise wegstierf en alleen Jeff Tweedy overbleef, met akoestische gitaar. 'Searching for a home, searching for a home, searching for a home, via Chicago, I'm coming home, I'm coming home...' Zo dicht bij het huilen worden gebracht door een liedje dat in feite een hele nare, schizofrene murder ballad is, dat krijgt alleen Jeff Tweedy bij mij voor elkaar.

10. Art Of Almost
Hun laatste plaat 'The Whole Love' vind ik een van hun minste, maar de opener en afsluiter kunnen zo de eregalerij in. Helaas heb ik er nog maar plaats voor één van de twee. Ik heb nu al spijt dat ik niet voor 'One Sunday Morning' gekozen, maar andersom was dat net zo goed het geval geweest. Laten we het maar afsluiten met een grote gitaareruptie buigen voor de machtige gitaren van Nels Cline.

dix
Wilco weet wel bevlogen commentaartjes los te weken

1. Hummingbird
Enorm moeilijk om een nummer 1 te kiezen. De verschillende nummers roepen een divers spectrum aan emoties op – allemaal even krachtig overigens – en dan is het maar net de vraag waar ik momenteel de voorkeur aan geef. Dit is wat mij betreft de ultieme Wilco evergreen. Een perfecte opbeurende popsong die er nog nooit in geslaagd is om géén glimlach op mijn gezicht te toveren. Teksten zijn doorspekt met van die typische tragikomische Tweedy humor waar ik erg dol op ben. ‘A cheap sunset on television set could upset her, but he never could…’. En wat hou ik van die violen op het einde… Jammer dat ze het live altijd elektrisch spelen.

2. Poor Places
Ik heb iets zwaar aan het handje met het album Yankee Hotel Foxtrot – misschien wel mijn favoriete stukje muziek ooit. Het is een sonisch meesterwerk dat als geheel ervaren moet worden. Alleen I’m The Who Loves You of Reservations kan ik los beluisteren, de rest komt beter tot zijn recht in de context van het album. Poor places is misschien wel het meest geniale nummer van de hele plaat, en bevat eigenlijk alle elementen die YHF als geheel voor mij zo goed maakt. Briljante melodieën, prikkelende teksten, en die bak noise op het einde… Machtig.

3. Jesus Etc.
‘You were right about the stars; Each one is a burning sun’. Het meest populaire Wilco nummer onder de fans en niet-kenners zo ongeveer. Het is atypisch in vergeleken met de rest van YHF en daarom heb ik een tijdje moeite gehad met de overdreven populariteit van dit nummer. Hoorden ze de kwaliteit van de andere nummers dan niet? Nu moet ik concluderen dat die argwaan jegens mijn mede liefhebbers onterecht was… Dit is een briljant troostrijk nummer. De klank van de bass alleen al aan het begin met de violen.

4. At Least That’s What She Said
Pijn, bitterheid, en zwarte humor… en dan dat desolate gesoleer. Kippenvel. Geniaal. Neil Young heeft het nooit beter kunnen doen.

5. I Am Trying to Break Your Heart
Een nummer waar ik helemaal niks van snapte toen ik het voor het eerst hoorde toen ik een jaar of 17 was… Dit rammelt toch aan alle kanten? Hier klopt toch helemaal niks van? En die teksten dan… Zachary Glass beschreef het als ‘de openliggende zenuwen van een popplaat’ – beter kan ik het niet verwoorden.

6. Either Way
Trouw, toewijding, compassie… Aan zichzelf of aan anderen? De kale productie, de zang van Tweedy, die solo op het einde.. de ondersteunende strijkers… alles valt gewoon op zijn plaats op dit nummer. Aan de andere kant snap ik het ook meteen wanneer iemand dit cheesy noemt. Mij raakt het enorm.

7. She’s a Jar
She's a jar / With a heavy lid /My pop quiz kid/ A sleepy kisser/ A pretty war/ With feelings hid/
She begs me not to miss her’
… En dan nog meer van dit soort schoons.

8. Via Chicago
Ga dit live zien, meer hoef je niet te weten. 'Searching for a home...'

9. How to Fight Loneliness
Typische Tweedy humor en gewoon weer een relatief eenvoudig maar daardoor juist zo goed popdeuntje. Summerteeth heeft een speciaal plekje hier. ‘Just smile all the time… ‘

10. Radio Cure
‘My mind is filled with radio cures; electronic surgical words’
‘Oh distance has no way, of making love understandable…’

De tristesse die hier vanaf straalt is zo intens en erg bepalend voor de sfeer op YHF. Onderschat nummer.

Kippevel bij het lezen van jullie commentaren!
Ben gisteren aan mijn top 10 begonnen, maar het lukt me voorlopig echt niet om er een lijn in te brengen. Hopelijk zie ik het licht voor vanavond 20u!
Wilco, één van de 5 beste bands aller tijden? Ik denk het wel!

01. Jesus, Etc.
02. How To Fight Loneliness
03. I Am Trying to Break Your Heart
04. Either Way
05. A Shot In The Arm
06. Handshake Drugs
08. Impossible Germany
09. Via Chicago
07. One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)
10. She's A Jar

Uit deze selectie:

1. Poor Places
Zoals hierboven al aangegeven een nummer van contrasten: enerzijds lieflijk en idyllisch, anderzijds klinisch, dreigend en eindigend met een nerveuze noise-uitbarsting. Een post-moderne liefdesverklaring. Poor Places combineert zowat alles wat Wilco zo geweldig maakt en is dan ook het ultieme Wilco-nummer.

2. Sunken Treasure
Day in the Life-esque structuur, noise breakdowns, melancholische - enigszins zwartgallige tekst... Nummer waarmee Tweedy definitief komaf maakte met het country-rock label dat sinds Uncle Tupelo tijden op hem geplakt was. Serieuze belofte voor wat nog komen zou maar ook een meesterwerk op zich.

3. Jesus, Etc.
Cliché-keuze maar in dit cliché zit wel een kern van waarheid (in tegenstelling tot Teenage Riot ). Schoolvoorbeeld van hoe Tweedy in se abstracte teksten toch zeer innig kan doen klinken.

4. The Lonely 1
Bestaan 1000 en 1 opinies over wie dit nummer nou in principe gaat en uit welk perspectief het geschreven is. No matter, deze variant op de kater wanneer de show-lichten gedimd zijn slaagt erin om dat gevoel passend over te brengen. Luister trouwens ook zeker eens naar de White Hen versie, vind ik nog beter dan die op Being There.

5. One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)
Contemplatieve, bijna sacraal aandoende ballad die ondanks een relatief eenvoudige basispremisse er moeiteloos in slaagt om 12 minuten te blijven boeien. Een nummer van dit niveau had ik op dit moment in hun carrière (en zeker niet na het mindere W(TA) ) niet meer verwacht.

6. At Least That's What You Said
Denk dat zelfs ene Neil Young jaloers zou zijn op dit gitaarsolo in de 2e helft van dit nummer. Maar ook de eerste helft, inclusief cynische tekst is een passende intentieverklaring voor alles wat nog volgen zou op A Ghost is Born.

7. How To Fight Loneliness
Just Smile all the Time

8. Art Of Almost
Nels Cline ontbindt zijn duivels. Iets wat hij ook op plaat (live doet ie dat wel vaker) wel wat meer zou mogen doen van Tweedy vind ik, de furieuze gitaarsolo in de climax van dit nummer is immers geweldig.

9. Via Chicago
I dreamed about killing you again last night / And it felt alright to me ... behoorlijk pertinente manier om een nummer te openen. Tweedy kreeg in die tijd dan ook nogal vaak de vraag te verwerken of alles nog wel volledig in de haak was (niet helemaal, zo bleek later). Maar mede daardoor voelt de unheimlichkeit in dit nummer ook echt oprecht aan.

10. Either Way
Er waren best een aantal kandidaten voor de 10e en laatste plek, omdat er niet echt een persoonlijke topfavoriet meer tussen de selectie stond maar vooral omdat Wilco in de breedte een erg sterke discografie heeft. Dan maar voor Either Way gegaan, de intentieverklaring van Sky Blue Sky - een plaat die geschreven werd nadat Tweedy een tijdje in rehab zat door migraine-aanvallen en bijhorende pijnstiller-verslaving. Either Way belooft in het licht van die feiten geen triomf maar is een bescheiden en oprechte stap naar voorzichtig optimisme.

corn1holio1 schreef:
Ben gisteren aan mijn top 10 begonnen, maar het lukt me voorlopig echt niet om er een lijn in te brengen.
Hopelijk zie ik het licht voor vanavond 20u!

Ik hoop het ook.
De tussenstand na 11 lijstjes laat een voorlopig ex aequo zien op nummer 1.
Kippenvel-commentaren: daar gaan we voor. Het belooft een mooie presentatie te worden.

Sommige favoriete Wilco-songs hebben de finale niet gehaald maar er zijn genoeg prachtige songs om eruit te kiezen. Deze band heeft trouwens nog geen slecht album uitgebracht.

1. Jesus, Etc.
3. How To Fight Loneliness
4. She's A Jar
5. Poor Places *
6. Via Chicago
7 Impossible Germany
8. Either Way
9. Sunken Treasure
10. Misunderstood

Compleet onmogelijke om dit lijstje te maken.

1. Impossible Germany
Zoveel prachtige liedjes, prachtige teksten, melodiën, alles wat je maar wil. Dit nummer heeft misschien niet geweldig veel van al die ingrediënten, maar wel een gitaarsolo waar telkens weer mijn haren recht van op mijn armen gaan staan. Kippenvel. En daarvoor doen we het toch? Om nog maar te zwijgen van hoe Nels live echt aan vechten gaat met z'n gitaar om die ongelooflijke sound eruit te persen. AMEN
2. Sunken Treasure
Zie eerste zin hierboven
3.A Shot In The Arm
4.One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)
12 minuten? Jammer dat het er geen 24 zijn. Zondagmorgen op repeat graag.
5. Jesus, Etc.
6. Either Way
Opener van mijn favoriete album, Sky Blue Sky. Zo duister, en toch zo hoopvol.
7. How To Fight Loneliness
Zie Morinfen. Zegt alles. Maar dan andersom.
8. At Least That's What You Said
9. Poor Places
10. She's A Jar

GREATEST HITS OF WILCO !

De laatste 10 van de top 20 op een rijtje ...
Je leest van links naar rechts: positie, puntentotaal, titel en aantal stemmen.
Songs met * stonden niet in de startlijst, maar werden genomineerd in de 1ste ronde.

11. (30) Sunken Treasure (7)

12. (29) Misunderstood (6)

13. (27) Impossible Germany (5) en de nummer 1 van corn1hlio1

14. (27) How To Fight Loneliness (5) hoogste notering: 2de plaats

15. (27) At Least That's What You Said (5) hoogste notering: 4de plaats

16. (26) Hummingbird * (4) en de nummer 1 van De-noir

17. (21) The Lonely 1 * (5)

18. (16) Handshake Drugs (3) en de nummer 1 van Sandokan-veld

19. (15) Radio Cure (5)

20. (00) Side with the Seeds * (0)

Eén song viel helemaal uit de gratie.

Voor de rest ligt alles vrij dicht bij elkaar
Enkel de nummer 4 maakt een sprongetje.

En de top 3 staat afgescheiden bovenaan,
al was het erg spannend voor goud en zilver.

Met dank aan de 13 deelnemers op deze vrijdag de 13de.

10. (34) Ashes of American Flags * (5) 10/9/7/5/3

De nummer 1 van Renoir.

Renoir schreef:
Zo triest, zo mooi. “All my lies are always wishes”. Waarom krijg ik het altijd koud als ik dit nummer hoor? Al jaren onbedreigd mijn favoriete Wilco song.
The Scientist schreef:
Mijn nummer 4 van Yankee Hotel Foxtrot, en de laatste die hier in mijn top10 komt, deze heeft nog echt iets aparters ten opzichte van een aantal andere nummers.. Die zijn vaak ook sterk tot zeer sterk, maar hebben niet dat extra zetje dat Ashes.. wel heeft. Al die achtergrondgeluiden hier zijn echt geweldig, en maken voor mij YHF zo geweldig als het is.

09. (34) One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend) (5) 10/9/7/6/2

De nummer 1 van dix.

dix schreef:
Iets uit niets creëren ... dit mag van mij de hele zondagochtend duren.
Opvallend dat Wilco's beste nummers doorgaans openers zijn. Ik kan de aflsuiters echter ook waarderen. Niet alleen One Sunday Morning, het volslagen kansloze 'Less Than You Think' van YHF vind ik eigenlijk best OK. Het zal te maken hebben met mijn waardering voor Jim O'Rourke.
Morinfen schreef:
Contemplatieve, bijna sacraal aandoende ballad die ondanks een relatief eenvoudige basispremisse er moeiteloos in slaagt om 12 minuten te blijven boeien. Een nummer van dit niveau had ik op dit moment in hun carrière (en zeker niet na het mindere W(TA) ) niet meer verwacht.

08. (35) A Shot in the Arm (7)

Goed voor twee 3de plaatsen.

The Scientist schreef:
Een beetje de opmaat naar Yankee Hotel Foxtrot, het sfeertje is er hier en daar al, alleen pakken de nummers op Summerteeth me vaak minder, dit is er een outzondering op, langzaam verandert het van een fijn georkestreert popnummertje in een demonstratie van wat vreemdere geluiden erbij.. Alleen werd het op YHF dus nog beter, daarom luister ik dat veel vaker.
Renoir schreef:
De song met de mooiste openingsregel (“The ashtray says you were up all right”) en de mooiste slotregel (“What you once were isn’t what you want to be anymore”).

07. (36) Either Way (8)

Behoorlijk wat stemmen, maar geen podiumplaats.

De-noir schreef:
Trouw, toewijding, compassie... Aan zichzelf of aan anderen? De kale productie, de zang van Tweedy, die solo op het einde.. de ondersteunende strijkers... alles valt gewoon op zijn plaats op dit nummer. Aan de andere kant snap ik het ook meteen wanneer iemand dit cheesy noemt. Mij raakt het enorm.
Sandokan-veld schreef:
Een beetje bij gebrek aan het doorstoten van de titeltrack van 'Sky Blue Sky' naar de finale ook wel. Dat album kwam uit op een moment dat ik ook niet door zo'n lekkere tijd heenging, er is denk ik geen ander album waar ik het emotioneel zo zwaar mee heb. Ik heb er zelfs toen een tijdje niet naar kunnen luisteren. Maar ik ben er nooit op afgeknapt, want Sky Blue Sky biedt meer dan alleen zwartgalligheid, het is het geluid van iemand die langzaam weer boven water komt, de waterkant op strompelt, en zich dan langzaam realiseert dat de zon schijnt. Deze albumopener vat het prima samen in drie minuten.

06. (39) Via Chicago (10)

Dankzij veel stemmen en één 2de plaats.

The Scientist schreef:
Bij gebrek aan Reservations en Spiders deze dan maar op 2, ook erg mooi natuurlijk, maar het is vooral de live-versie die hem voor mij echt zo goed maakt. Vooral het einde, van bak herrie, naar alleen zang, naar mooie cello-melodie. Prachtig.
Sandokan-veld schreef:
Dit heeft wel veel met de huidige liveband te maken, misschien staan er tracks in de finalelijst die ik als liedje nog beter vind. Maar hoe ze dit live spelen, met die noisegolven ertussendoor... Een paar jaar geleden zag ik ze in Paradiso, ik stond bijna vooraan toen de laatste noise wegstierf en alleen Jeff Tweedy overbleef, met akoestische gitaar. 'Searching for a home, searching for a home, searching for a home, via Chicago, I'm coming home, I'm coming home...' Zo dicht bij het huilen worden gebracht door een liedje dat in feite een hele nare, schizofrene murder ballad is, dat krijgt alleen Jeff Tweedy bij mij voor elkaar.

05. (40) She's a Jar (9)

De nummer 1 van Fathead en The Eraser.

Sandokan-veld schreef:
Met al zijn romantische strijkers, koortjes en laagjes toetsen is Summerteeth een donkere, donkere plaat. Eigenlijk komt alles samen in dit nummer. Die hele lelijke ondertoon, en toch zo'n mooi, melodieus, meeslepend liedje... Intenser dan dit wordt het niet.
De-noir schreef:
She's a jar / With a heavy lid / My pop quiz kid / A sleepy kisser / A pretty war / With feelings hid / She begs me not to miss her’... En dan nog meer van dit soort schoons.

04. (47) Art of Almost (8)

Sterk met twee 2de en twee 3de plaatsen.

dix schreef:
Had ook bovenaan gekund, maar ik wil graag dwars zijn. De titel indachtig dan maar.
Sandokan-veld schreef:
Hun laatste plaat 'The Whole Love' vind ik een van hun minste, maar de opener en afsluiter kunnen zo de eregalerij in. Helaas heb ik er nog maar plaats voor één van de twee. Ik heb nu al spijt dat ik niet voor 'One Sunday Morning' gekozen, maar andersom was dat net zo goed het geval geweest. Laten we het maar afsluiten met een grote gitaareruptie buigen voor de machtige gitaren van Nels Cline.

03. (69) Poor Places * (10)

De nummer 1 van Morinfen en The Scientist

The Scientist schreef:
Yankee Hotel Foxtrot is zo'n album waarvan elk nummer wel zo ongeveer mijn favoriete nummers is geweest. De laatste paar jaren is het echter vrij constant Poor Places, egint rustig, mooi liedje, goede tekst.. en langzaamaan ontspoort het een beetje, maar het blijft mooi, mijn Wilco-wegdroomnummer. Minder slapjes dan Jesus Etc., minder eenvoudig dan Heavy Metal Drummer, het heeft meer!
Morinfen schreef:
Zoals hierboven al aangegeven een nummer van contrasten: enerzijds lieflijk en idyllisch, anderzijds klinisch, dreigend en eindigend met een nerveuze noise-uitbarsting. Een post-moderne liefdesverklaring. Poor Places combineert zowat alles wat Wilco zo geweldig maakt en is dan ook het ultieme Wilco-nummer.
De-noir schreef:
Ik heb iets zwaar aan het handje met het album Yankee Hotel Foxtrot – misschien wel mijn favoriete stukje muziek ooit. Het is een sonisch meesterwerk dat als geheel ervaren moet worden. Alleen I’m The Who Loves You of Reservations kan ik los beluisteren, de rest komt beter tot zijn recht in de context van het album. Poor places is misschien wel het meest geniale nummer van de hele plaat, en bevat eigenlijk alle elementen die YHF als geheel voor mij zo goed maakt. Briljante melodieën, prikkelende teksten, en die bak noise op het einde... Machtig.

02. (78) I Am Trying to Break Your Heart (11)

Drie keer 2de plaats en twee keer 3de plaats, maar nul keer bovenaan.

Renoir schreef:
Wat een titel, wat een dappere albumopener. “What was I thinking when I let you go?” Het relaas van iemand die het gewoon niet weet.
The Scientist schreef:
Mijn allereerste Wilco-favoriet, en het is nog steeds prachtig, vooral het moment dat die eerste paar zinnen binnenkruipen is echt kippevel. En als ik die hoor kan ik eigenlijk niet anders dan het hele nummer meeneurieen.
ArthurDZ schreef:
Ik heb toch wel genoten van het afluisteren van de finalelijst. De klik met Wilco begint er meer en meer te komen, echt een toffe band.

01. (85) Jesus, Etc. (12)

De nummer 1 van ArthurDZ, johannesA, LucM en Salvadore.

johannesA schreef:
De Teenage Riot van Wilco, namelijk HET nummer van Wilco, wat de rest van de nummers van de band in de schaduw zet. Ook al zijn de rest van de nummers ook erg goed. Prachtig laid-back gezongen met een meesterlijke melodie en mooie strijk instrumenten, wat wil een mens nog meer. Wilco heb ik leren kennen door Jesus,Etc. en heb daarna direct Yankee Hotel Foxtrot gekocht. Dat vind ik ook nog steeds hun beste album. Andere albums van de heren zijn m.i. wat wisselvalliger. Sky Blue Sky en The Whole Love zijn ook erg goed.
LucM schreef:
Sommige favoriete Wilco-songs hebben de finale niet gehaald maar er zijn genoeg prachtige songs om eruit te kiezen. Deze band heeft trouwens nog geen slecht album uitgebracht.
De-noir schreef:
‘You were right about the stars; Each one is a burning sun’. Het meest populaire Wilco nummer onder de fans en niet-kenners zo ongeveer. Het is atypisch in vergeleken met de rest van YHF en daarom heb ik een tijdje moeite gehad met de overdreven populariteit van dit nummer. Hoorden ze de kwaliteit van de andere nummers dan niet? Nu moet ik concluderen dat die argwaan jegens mijn mede liefhebbers onterecht was... Dit is een briljant troostrijk nummer. De klank van de bass alleen al aan het begin met de violen.

corn1holio1 schreef:
Wilco, één van de 5 beste bands aller tijden? Ik denk het wel!

dix
En Dazz ...
Zijn er nog nummers bij waar je zelf enig kippenvel van kreeg? Of waren het vnl de commentaartjes?

Zeer toffe editie, dit. Wilco blijkt nog toffer dan ik al dacht!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:00 uur

geplaatst: vandaag om 11:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.