MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
Met enige moeite kom ik tot de volgende tien..

Aeneas Nu *
Apocalyps *
Berlijn

Een Meisje van 16
Aznavour chanson , B. maakte gebruik van het volgende arr.:
Noel Harrison - "A Young Girl ( Of 16 )" - YouTube
(Één van Boudewijn's bekendste , maar kan ik toch niet rekenen tot één van zijn grootste originele , artistieke prestaties). Een mooi lied is het wel , ja.

Het Land van Koning Jan
Vlucht in de Werkelijkheid
Voor de Overlevenden *
Waar Ik Woon *
Wat Geweest is is Geweest
Wegen

dazzler schreef:
(quote)

Dus doe je dazzler een plezier en schrap je één van die twee in plaats van De Zwemmer ...

... maar helaas.

Die staan ook beiden genomineerd om eruit te mogen.

De Zwemmer
Een Wonderkind van 50
Het Land van Maas en Waal
Lage Landen
Noordzee *
Tante Julia
Waar Ik Woon *
Wat Geweest Is Is Geweest *
Wegen

@Poeha.

Je schrapt De Zwemmer en spreekt over twee nummers die heel dicht bij uitsluiting stonden.
In het bericht daarvoor had ik net verteld aan Luc dat De Zwemmer een potentiële nummer 1 hit
voor me was. Luc schrapte De Zwemmer namelijk ook al. Dus had ik op wat meer mildheid gerekend
en suggereer ik met een knipoog dat je ipv De Zwemmer één van die andere twee had kunnen schrappen.

Sans rancune. Een spel blijft een spel.

Ondertussen doet remco er nog een stampje bovenop.

Ik heb - om dazzler een plezier te doen - de Zwemmer geschrapt en vervangen door een ander nummer dat safe is. Maar het is erg moeilijk de 10 afvallers te kiezen.

Ik was er al bang voor: "Avond", mijn nummer één, al drie keer genomineerd. Gaat het nummer ten onder aan zijn top2000 status?

Verder zijn dit mijn 10 afvallers. Geen slechte nummers, maar de andere twintig zijn gewoon beter.

Aeneas Nu *
Apocalyps *
Berlijn
De Reiziger *
De Vondeling van Ameland
Het Land van Koning Jan
Prikkebeen
Tante Julia
Wegen

Poef, wat was dat moeilijk. De Zwemmer heb ik uiteindelijk laten staan (ook om Dazzlers toorn te ontlopen ), maar dat betekende wel dat Prikkebeen bij mijn 10 afvallers kwam te staan. Tja, met zo'n lijst ontkom je niet aan pijnlijke keuzes....

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
1. Zie mijn verantwoording in de post van de startlijst.

Ja, daar had ik al kennis van genomen. Dan kan ik het nog steeds wel een merkwaardige keuze vinden.
dazzler schreef:
2. Het Eiland in de Verte is verre van een twijfelachtig album.

De plaat heeft duidelijk zijn fans hier op MuMe, daar heb ik me al eerder over verbaasd, maar goed, smaken verschillen. Op grond van stemmenaantal (ook niet op grond van gemiddelde, maar al helemaal niet op grond van stemmenaantal) blijft het toch lastig te verantwoorden om er van die plaat 3 te kiezen en van Picknick en Fietser maar 2.

dazzler schreef:
Aanvankelijk had ik Wat Geweest Is Is Geweest in gedachten.
Maar dat nummer haalt niet zo veel stemmen op deze site.

Ik had Onderweg (dat leek mij nog een kandidaat) van De Fietser kunnen nemen
maar ik kon niet kiezen tussen Berlijn of Het Land van Koning Jan van Het Eiland.

Ik vrees dat er weinig consensus is over de "klassiekers" op De Fietser.
Jimmy stond vast en Tante Julia leek onvermijdelijk omwille van het "hit" etiket.
De telling zal uitwijzen of mijn vermoeden klopt.

En zo is het! Ik vermoed zomaar dat je Tante Julia met name in de eliminatieronde veel kunt tellen, maar we kunnen er in een Greatest Hits spel allicht niet om heen nee.

Casartelli (moderator)
Met pijn en moeite, maar ook weer niet zoveel als ik vooraf verwachtte, zijn hier mijn tien afvallers:

Avond
Berlijn
De Vondeling van Ameland
Een Meisje van 16
Een Tip van de Sluier
Lage Landen
Naast Jou *
Tante Julia
Wegen
Kees-Jan schreef:
Ik was er al bang voor: "Avond", mijn nummer één, al drie keer genomineerd. Gaat het nummer ten onder aan zijn top2000 status?

De top2000 status helpt niet mee, maar ook zonder dat vind ik het refrein gewoon te lullig. Jammer, want verder heeft het nummer wel een mooie opbouw en een relatief beeldende vertelling van een nogal uitgekauwd thema.

Over beeldend gesproken: Het Land van Koning Jan heb ik erin gelaten. Een van de zeer weinige recente nummers die voor mij de magie van de "oude Boudewijn" nog pakt, met een mooie melodie en een wat schurende tekst. De andere Eiland in de Verte-nummers en het ene Lage Landen-nummer kregen direct enkele reis. Als Wonderkind van 50 nog als recent telt, geldt daarvoor hetzelfde als voor Het Land van Koning Jan.

Het Land van Maas en Waal en Tante Julia zijn op zichzelf niet onaardig, maar er hangt toch een wat al te groot aureool van bekende meligheid omheen.

En toen was ik door de makkelijke afvallers heen. De rest was hooguit iets minder briljant dan de overblijvers.

Wat mijn eigen nominaties betreft: De Drie Mandarijnen, Draden, Het Spaarne, Nooit Meer Terug en Tegenland had ik allemaal niet zo kansrijk ingeschat (maar beluistert u ze allen nog eens ). Dat Terug van Weggeweest de nominatielijst echter niet gehaald heeft, is vrij schandalig te noemen.

Jammer dat mensen De Zwemmer er nu in laten om dazzler te pleasen
En/of door strategisch te stemmen, als je het bij de minste 10 had staan, gewoon laten staan.
Ben er niet echt kapot van.

Uiteraard is dit niet om dazzler te dissen, meer een persoonlijke opvatting naar dat nummer toe.

Dit enkel om nog eens inzage te geven in mijn selectieprocedure.
Niet om "gelijk" te halen tegenover anderen. Ik weet best dat zij het goed bedoelen.

Als ik een startlijst maak, gebeurt het zoals bij Fietser of Picknick
dat zich twee nummers aandienen waar je niet om heen kan. Een derde song kiezen
is echter veel moeilijker omdat heel wat nummers in aanmerking lijken te komen.

Zo houd ik ook vaak rekening met het aantal stemmen dat nummers krijgen op de site.
Zeker als het om liedjes gaat die op zich geen singles waren.

Bij Het Eiland in de Verte was het duidelijker: drie songs sprongen eruit.
En omdat het ook drie favorieten van me zijn, speelt hier de onvermijdelijke subjectieve toets.
Een 100% objectieve startlijst is niet te garanderen. Het is wikken en wegen.
De startlijst van Boudewijn heeft drie volle weken liggen rijpen.

Aanvankelijk wou ik Wat Geweest Is Is Geweest naast Tante Julia en Jimmy
nomineren. Maar dan moest Lage Landen, Berlijn of Het Land van Koning Jan sneuvelen.
Lage Landen wilde ik dan uiteindelijk toch behouden omdat ik ervan uitging dat Bo's laatste album
anders helemaal niet in het spel zou opduiken. Ik achtte nominaties van die plaat erg onwaarschijnlijk.

Dan wordt het kiezen tussen die andere drie.
Wat Geweest Is Is Geweest krijgt niet zo veel stemmen op de site (tot mijn verbazing overigens).
De Reiziger was een andere optie, die deed het beter. Ook Onderweg zou een verdedigbaar alternatief
geweest zijn, want volgens Boudewijn zelf één van zijn beste songs ...

Uiteindelijk koos ik voor Berlijn en Koning Jan omdat ik dan 6/20 liedjes
in de startlijst had uit zijn latere periode. Ik ging ervan uit dat gemiste klassiekers
van Fietser of Picknick het dan wel in de nominatieronde zouden uitvechten.
En Wat Geweest Is Is Geweest en De Reiziger zijn daar in geslaagd.

Het ziet er trouwens niet zo goed uit voor de 6 liedjes uit zijn latere periode.
Enkel De Vondeling van Ameland houdt nog min of meer stand.

ps. Ik maak enkel gebruik van het lobbyrecht dat anderen ook wel eens inroepen
als hun favoriet bedreigd wordt. De Zwemmer mag niet verdrinken in de Noordzee.

Aquila
Om de organisator zelf te quoten (paar spellen terug):
dazzler schreef:
Het mes is vlijmscherp: 10 liedjes moeten worden weggesneden.

Berlijn
De Vondeling van Ameland
De Zwemmer
Een Tip van de Sluier
Het Land van Koning Jan
Lage Landen
Tante Julia
Waar ik Woon
Wegen

Als ik kijk wat er in mijn favoriete BdG nummer wordt gezongen (credits voor Nigh - ik weet het) die de finale niet haalde:
Vanille ijs smolt in haar bruine hand,
Ze likte langzaam met een koel verlangen.
Ze had nog zilte parels op haar wangen,
Ze bracht de golven in haar haren mee.

En in haar ogen de sterren van de zee.

Chapeau - deze lyriek is wat mij betreft nooit meer weer gekeerd, helaas. Mooie, soms bittere liedjes - ben ik mee eens. Maar het effect dat dit teweeg brengt mis ik te veel. Zo mooi de tijd gevangen

Casartelli schrijft het vrij schandalig te vinden dat een nummer als Terug van weggeweest de nominatieronde niet overleefde. Zover wil ik niet gaan , maar ik betreur dit verlies van één van mijn favoriete Boudewijn liedjes wel .

Dazzler schrijft :" ps. Ik maak enkel gebruik van het lobbyrecht dat anderen ook wel eens inroepen als hun favoriet bedreigd wordt. De Zwemmer mag niet verdrinken in de Noordzee."

Humor , wat speelsheid en getuigen van je enthousiasme of bewondering voor een lied , vind ik zeer gewenst in dit soort spelletjes.
Omdat Dazzler zich zo sterk maakt voor De Zwemmer , prikkelt hij bovendien mijn nieuwsgierigheid om te weten te komen waarom hij juist dat nummer nou zo goed vindt.
Dit soort zaken vind ik persoonlijk eigenlijk veel interessanter dan hoe de eindlijst er uit komt te zien.

Aeneas Nu *
Apocalyps *
Avond
Berlijn
De Zwemmer
Lage Landen
Wat Geweest Is Is Geweest *
Waterdrager *
Wegen

Heel Moeilijk dit zeg wat ik nu selecteer zijn nog altijd prima nummers

Om kort te antwoorden op Georges vraag (ik zou er in de finale graag
wat meer over kwijt willen, maar het ziet er niet erg goed uit) ...

Toen De Zwemmer vaak op de radio te horen was in Vlaanderen (begin jaren 80)
was ik de prille puberteit binnen gestrompeld. Ik ben van kindsbeen af gefascineerd
door de Noordzee (waar wij jaarlijks op vakantie gingen en nog gaan). Het lied gebruikt
sterke metaforen om veranderingen in het leven op te roepen. Toen ik als student
dan eindelijk echt aan de overkant geraakte en in het verre Engeland de muziek kocht
en opsnoof die ik als puber thuis had leren kennen, ging een wereld voor me open.

Ook op andere belangrijke scharniermomenten in mijn leven dook en duikt De Zwemmer op.
Met als allermooiste quote deze ...

De kust is een vage belofte, het koude water de verzekering
Dat hij alles waarin hij geloofde niet zonder reden door iets nieuws verving

En ook nog ...

Wat meegaat dat laat hij ook achter, wat in de war van een herinnering
Kijkt hij eens om, en zwemt wat zachter, verdriet is een vertragend ding

Je kan trouwens een hele CD compileren met Boudewijns liedjes over de zee.
Hetzelfde geldt voor het werk van Willem Vermandere. Intrigerende thema, de zee.

@dazzler , vanuit het Hoge Noorden dankzegging voor je uiteenzetting over De Zwemmer.

Mag ik-voorzichtig-concluderen dat het vooral de tekst is van De Zwemmer die jou aangrijpt i.p.v. de muziek ?

De tekst ja, maar de muziek vind ik ook erg goed.
Heel rustig, deinend als het water bijna, nergens opdringerig.

Er zit trouwens wel wat gelijkenis tussen de muziek
van De Zwemmer (1980) en Without Your Love (1981) van Roger Daltrey.

Althans, dat vond ik toen, zelfde akoestische gitaar sfeerzetting.

Door jouw uiteenzettingen, dazzler, zou ik haast nog spijt krijgen van mijn opmerkingen over De Zwemmer, maar muzikaal vind ik het nummer te weinig brengen, tekstueel zit hij goed in elkaar, dat geef ik meteen toe.
Echter draait het bij mij meer om het muzikale dan om het tekstuele gedeelte.
Je anekdotes kan ik altijd zeer waarderen/lees ik altijd graag.

Kleeft in Nederland aan De Zwemmer niet het aura van Rob de Nijs
die het nummer ook (en misschien net iets eerder?) opgenomen heeft?

Met dank voor de complimentjes.

Casartelli (moderator)
dazzler schreef:
Kleeft in Nederland aan De Zwemmer niet het aura van Rob de Nijs
die het nummer ook (en misschien net iets eerder?) opgenomen heeft?

Dat hoor ik voor het eerst... maar als dat zo is (en waarom zou het niet zo zijn), dan denk ik toch dat de associatie met Rob de Nijs bij een aantal andere De Groot en/of Nijgh nummers sterker is.

Een enkele uitzondering daargelaten stel ik , evenals Poeha , de muziek altijd boven de tekst. Liever een slechte tekst met prachtige muziek dan andersom.

Het geslaagde samengaan van tekst en muziek zoals in De Zwemmer , geeft wel iets extra's , vind ik.
Boudewijn zingt het vrij monotoon , melancholisch welhaast en de muziek kabbelt subtiel voort met de gestage slagen die De Zwemmer maakt .

De Nijs zingt het 'mooier' , brengt meer kleur aan . Toch prefereer ik De Groot's versie omdat hij je door zijn uitvoering bijna dwingt je te vereenzelvigen met De Zwemmer. Bij sommigen onder ons kan dat enige ontroering te weeg brengen, vermoed ik.

Die stem van Boudewijn is een bijzonder troefkaart.
Hij praat zijn liedjes bijna zonder echt parlando te zingen.

Het lijkt wel alsof die stem soms vanuit mijn eigen binnenste komt.
Zo worden Boudewijns liedjes verklanking van mijn eigen innerlijke emoties.

Op Eiland in de Verte voert zijn stem me het meest van al mee
op de golven van de melancholie. Berlijn, dat waren mooie jaren ...
Ik ben nog nooit in Berlijn geweest, maar toch klinkt het me bekend.
Die emotie in de stem, het waardig ouder worden, het over je schouder kijken
en afscheid nemen van wat geweest is ... want wat geweest is is geweest.

Zelden kon een stem me zo ontroeren als die van Boudewijn de Groot.
De manier waarop hij Het Land van Koning Jan of De Vondeling van Ameland zingt.

Nou , niet gaan overdrijven , dazzler.

Het spijt me, George ... dat je nu zo'n domper zet op het gesprek.

Ontroering mag, maar tot op zekere hoogte blijkbaar.

Einde 2de ronde die heel spannend was.

Opnieuw 10 afvallers zonder behoefte aan een tie-break.

8 Wegen
7 Aeneas Nu *
6 Berlijn
6 Lage Landen
5 Apocalyps *
5 Avond
5 Tante Julia
5 Vlucht in de Werkelijkheid
5 Waar Ik Woon *
5 Wat Geweest Is Is Geweest *

Deze ontsnapten op het nippertje.

4 De Zwemmer
4 Een Meisje van 16
4 Een Tip van de Sluier
4 Het Land van Koning Jan
4 Het Land van Maas en Waal

Ik telde 10 deelnemers.

Greatest Hits of Boudewijn de Groot !

3de RONDE finale

Graag een top 10 met een woordje uitleg.

Als de Rook om je Hoofd Is Verdwenen
Beneden Alle Peil *
De Reiziger *
De Vondeling van Ameland
De Zwemmer
Een Meisje van 16
Een Tip van de Sluier
Een Wonderkind van 50
Eva (Picknick)
Het Land van Koning Jan
Jimmy
Naast Jou *
Noordzee *
Prikkebeen
Testament
Verdronken Vlinder
Voor de Overlevenden *
Waterdrager *
Welterusten Mijnheer de President

Deadline 3de ronde is vrijdagavond om 20.00u.

Casartelli (moderator)
Laat ik vooropstellen dat er meer dan voldoende materiaal voorhanden is om een prachtige toptien te maken. Noordzee, Voor de Overlevenden en Het Land van Koning Jan vielen op het laatste moment af.

01 Eva (Picknick)
02 Verdronken Vlinder
03 Prikkebeen
04 Waterdrager *
05 Beneden Alle Peil *
06 De Zwemmer
07 Een Wonderkind van 50
08 Als de Rook om je Hoofd Is Verdwenen
09 Jimmy
10 Testament

Als er één artiest is waarvoor de liefde me door beide ouders met de paplepel ingegoten is, is het Boudewijn de Groot. Met die achtergrond is het weinig verrassend dat de elpees die we vroeger al in huis hadden deze lijst domineren.

Het ongrijpbaar mooie Eva was een eenvoudige winnaar. Ik herinner me de Lennaert Nijgh special (naam van het programma is me even ontschoten) waarin Spinvis uit de doeken deed hoe bijzonder het rijmschema was. Tja, dat is ook een manier om ernaar te kijken. Verdronken Vlinder is het nummer waarbij op mijn moeders crematie het gordijn definitief dichtging. Het nummer was altijd al een favoriet, maar het gaat sindsdien niet meer zonder bijsmaak.

Als Waterdrager en Als de Rook om je Hoofd Is Verdwenen 'gewoon' op Picknick, waar ze min of meer thuishoren, hadden gestaan, had dat album de vier noteringen gekregen die het verdiende. Nu blijf ik op twee hangen. Mijn tweede favoriet, Hoe Sterk Is de Eenzame Fietser, komt er helemaal bekaaid af. Sowieso eindigt de eliminatieronde, waarin Apocalyps en Wat Geweest Is Is Geweest ook nog verdwenen, toch met een lichte kater.

Latere albums als Van een Afstand en Een Nieuwe Herfst vind ik als geheel een stuk minder sterk, maar De Zwemmer en Een Wonderkind van 50 hebben hun plek ruimschoots verdiend.

1. Verdronken Vlinder
2. Testament
3. Welterusten Mijnheer de President
4. Jimmy
5. Prikkebeen
6. Als de Rook om je Hoofd Is Verdwenen
7. Een Meisje van 16
8. Een Wonderkind van 50
9. Eva (Picknick)
10. De Vondeling van Ameland

Verdronken Vlinder vind ik een van de beste Nederladstalige nummers die er zijn

1. Het Land van Maas en Waal
2. Prikkebeen
3. De Vondeling van Ameland
4. Het Land van Koning Jan
5. De Reiziger *
6. Een Tip van de Sluier
7. Jimmy
8. Een Wonderkind van 50
9. Testament
10. Eva (Picknick)

Kortom, dikke steun voor de basisselectie van dazzler: Het Eiland in de Verte + wat klassiekers

Beste nummers vind ik trouwens Berlijn, Op Weg Naar Mijn Lief en Hoogtevrees in Babylon. Album dat ik vaker ga beluisteren: Picknick. Daar staat veel moois op.

Aquila
01. Beneden Alle Peil *
02. Verdronken Vlinder
03. Als de Rook om je Hoofd Is Verdwenen
04. Welterusten Mijnheer de President
05. Eva (Picknick)
06. Een Meisje van 16
07. Naast Jou *
08. Noordzee *
09. De Reiziger *
10. Testament

01. Jimmy
02. Als de Rook om je Hoofd Is Verdwenen
03. Het Land van Maas en Waal
04. Testament
05. Beneden Alle Peil *
06. Naast Jou *
07. Noordzee *
08. Een Wonderkind van 50
09. Welterusten Mijnheer de President
10. Prikkebeen

Eerst een paar klassiekers die niet in de top 10 mogen ontbreken, gevolgd door een drietal nummers (Beneden Alle Peil, Naast Jou en Noordzee) die na diverse malen herbeluistering waanzinnig goede liedjes blijken te zijn. Ik kende tot nu toe nog geen enkel volledig album van Boudewijn, maar nu ga ik me er toch eens aan wagen.

Bij Beneden Alle Peil (het kleine broertje van Testament) komt elke keer weer de associatie met Lady Jane van de Stones omhoog. Bij Noordzee hoor ik elke keer Wim Sonneveld voorbijkomen. Boudewijn moet volgens mij nog meer van dit soort pracht songs hebben gemaakt, dat kan niet anders, waar ik dus snel achteraan ga.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:42 uur

geplaatst: vandaag om 12:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.