MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits !

zoeken in:
01. Frozen
Soms slaagt een artiest er in om zichzelf op overtuigende wijze opnieuw uit te vinden.
De kabbala incarnatie van Madonna resulteerde in één van haar sterkste albums.
Frozen was voor mij een herademing. Eindelijk lag de focus weer op de muziek.

02. Papa Don't Preach
Dit nummer zie ik als een tijdsicoon. De muziek is best okee, maar vooral
thematisch is deze bekentenis en dappere beslissing van de ik-figuur in de story
anno 1986 revolutionair. Hier stak Madonna een generatie meisjes een hart onder de riem.

03. La Isla Bonita
Een lied als een zomerse cocktail. Wellicht door velen te licht bevonden.
Maar als een vrouw in een verderlicht kleedje mijn blikveld passeert ervaar ik dat
als een zachte bries. Ik kan daar namelijk van genieten, net zoals van mijn drankje.

04. Into the Groove
Volgens mij een kanshebber voor de eindoverwinning. Grote hit die haar
na de doorbraak van Like a Virgin meteen deed doorstoten naar superster status.
Weinig mensen haten het en velen onder ons hielden er een jeugdherinnering aan over.

05. Like a Prayer
Shockeren met religie vond ik als ado anno 1989 kleingeestig. Dus sloot ik de ogen
voor deze Madonna hype. Pas later ben ik dit gospel (vandaar die zwarte Christus natuurlijk)
uitstapje meer en meer gaan waarderen. Het bijhorend album lijkt me lichtjes overschat.

06. Material Girl
Guilty pleasure van mij. Als Madonna de Marilyn Monroe jurk aantrekt, ben ik thuis.
Ik hou veel meer van deze pose dan van al haar latere seksstandjes samen. Madonna
laat mij seksueel nogal koud. Material Girl zit dichter bij de waarheid dan Erotica volgens mij.

07. Beautiful Stranger
Gewoon een erg lekker nummer, een meezingertje dat erin slaagde
om het succes van het Ray of Light (1988) album nog wat langer aan te houden.
Toch werd de single hier meer op de radio gedraaid dan hij daadwerkelijk verkocht.

08. Hung Up
Na een handvol filmscores en een wat kitscherig cowboy imago (Music vond ik wel
een leuke single) was Madonna weer helemaal terug met Confessions on a Dance Floor (2005).
Al is het mijn stijl niet meteen. Hung Up is onweerstaanbaar, maar de credits daarvoor gaan naar ABBA.

09. Like a Virgin
Aan het eind van mijn top 10 moest ik even harken. Veel nummers kwamen hiervoor in aanmerking.
Zoals Music of het prettige Who's That Girl, maar die werden uitgeschakeld in de vorige ronde.
De discodreun van Like a Virgin ben ik een beetje beu, maar het nummer blijft een icoon.

10. Holiday
Madonna luistert toch het prettigst weg tijdens de vakantiemaanden.
De zingende navel, zo omschreef mediajournalist Ronald Grossey (mijn stillistische goeroe)
haar ten tijde van haar gigantische filmhit Crazy for You. Ik herinner me ook MC Miker G & DJ Sven.

In Nederland kennen jullie ongetwijfeld Goedele Liekens.
De Vlaamse seksuologe en mediaster die haar tanende televisie populariteit
een paar jaar geleden wist te counteren met een eigen glossy maandblad
(Linda de Mol heeft er ook zo eentje, dacht ik). Elke maand poseert Goedele daar
duidelijk gefotoschopt in weer maar eens een ander kinky outfitje. Nu weer als non,
dan weer als matroos of soldate ... enfin ... zo doet Madonna het ook. Elk album trekt ze
een nieuw kleedje aan en probeert ons als inmiddels 50jarige stoeipoes in te pakken.
Ik laat Goedele en de nieuwe Madonna liever links liggen. Maar af en toe zing ik stiekem mee.

1. Drowned World / Substitute For Love
2. Ray Of Light
3. Live To Tell
4. Borderline
5. Open Your Heart
6. Hung Up
7. Vogue
8. Like A Prayer
9. Justfy My Love
10. Like A Virgin

Bedankt voor je medeleven, Dazzler.

1. Into the Groove
2. Live to Tell
3. Justify My Love*
4. Like a Prayer
5. Drowned World / Substitute for Love *
6. Papa Don't Preach
7. Vogue
8. Hung Up
9. Like a Virgin
10. Ray of Light

Zephyr
1. Live to Tell
2. Drowned World / Substitute for Love
3. Open Your Heart
4. The Power of Good-Bye
5. Papa Don't Preach
6. La Isla Bonita
7. Holiday
8. Into The Groove
9. Beautiful Stranger
10. Borderline

1. The Power of Good-Bye *
2. Drowned World / Substitute for Love *
3. Like a Prayer
4. Ray of Light
5. Frozen
6. Beautiful Stranger
7. La Isla Bonita
8. Papa Don't Preach
9. Dress You Up *
10. Like a Virgin

4 nummers uit Ray of Light.

De eerste lijstjes lopen aardig uiteen. Interessante knock-out is dit.

1. Live to Tell
2. Ray of Light
3. Beautiful Stranger
4. Borderline
5. Like a Prayer
6. Drowned World / Substitute for Love *
7. Papa Don't Preach
8. Into the Groove
9. Vogue
10. Justify My Love *

Ben bepaald geen Madonna-fan, maar een enkele song is wel aardig, en de eerste drie van deze top 10 zelfs goed. Ik kende overigens Drowned World / Substitute for Love niet eens, maar hij valt me 100% mee. Vanaf nummer 7 stelt het niet veel meer voor...

1. Drowned World / Substitute for Love *
2. Into the Groove
3. Borderline
4. Live to Tell
5. Justify My Love *
6. Beautiful Stranger
7. Like a Prayer
8. Vogue
9. Ray of Light
10. The Power of Good-Bye *

Hier issie dan, m'n Madonna top10:

1. Vogue
2. Frozen
3. The Power of Good-Bye *
4. Ray of Light
5. Drowned World / Substitute for Love *
6. Express Yourself
7. Justify My Love *
8. Like a Prayer
9. Hung Up
10. Live to Tell

Duidelijk wat m'n favoriete album is lijkt me zo ...

Hier ook niet echt een fan. Maar wel een groot bewonderaar! Top 4 is goed, daarna wat jeugdsentiment en voor de laatste 3 plaatsen kwamen zo'n 6 a 7 nummers in aanmerking.

1. Beautiful Stranger
2. Ray of Light
3. Frozen
4. Vogue
5. Live to Tell
6. Material Girl
7. Like a Virgin
8. Into the Groove
9. Papa Don't Preach
10. Open Your Heart *

Die ouwe meuk kan al meteen wieberen, dus een top 10 moet niet al te moeilijk zijn.

1. Drowned World / Substitute for Love *
2. Frozen
3. Beautiful Stranger
4. Ray of Light
5. Justify My Love *
6. Like a Prayer
7. The Power of Good-Bye *
8. Hung Up
9. La Isla Bonita
10. Vogue

Er mist nog een hoop moois. Zo kan het dus gebeuren dat een plaat die ik vroeger vreselijk vond (Vogue) en later wat meer heb leren waarderen opeens de top 10 in duikt. Jammer dat deze 20 platen niet wat meer de latere klasse tonen die af en toe best wel op kwam duiken.

Om nog even op dat veto idee terug te komen. Ik zou graag een veto willen uitspreken over het bereiken van elke willekeurige top 10 door Papa Don't Preach. Zelden zo'n zaadplaat gehoord.

dix
Greatest Hits of Madonna !

Madonna ... leuk ... leuk genoeg voor 10 favo's, maar niet genoeg voor wervende commentaren.

1. Into the Groove
2. Borderline
3. Vogue
4. Beautiful Stranger
5. Frozen
6. Papa Don't Preach
7. Hung Up
8. La Isla Bonita
9. Holiday
10. The Power of Good-Bye

1. Frozen
2. Beautiful Stranger
3. Ray of Light
4. Drowned World / Substitute for Love *
5. Hung Up
6. Borderline
7. Justify My Love *
8. Like a Virgin
9. The Power of Good-Bye *
10. Open Your Heart *

Mijn Madonna top 10 (uit de 20 waaruit je hier een keuze kon maken). Met spoilers mijn werkelijke top 10:

01. You'll See
01. Dress You Up *
Waarschijnlijk, na afloop, met afstand de slechtste nummer 1 van deze Madonna Greatest Hits
02. Like a Virgin
Zwaar jeugdsentiment, alleen al die sterke binnenkomende eerste tonen...
This Used to be my Playground
03. Papa Don't Preach
Dat koppie alleen al, Madonna op haar mooist.
Take a Bow
04. Live to Tell
Tja, als er één nummer is gegroeid binnen haar oeuvre is het deze wel.
Incredible
Secret
05. Vogue
06. Justify My Love *
07. The Power of Good-Bye *
Sloeg in als een bom, nog beter dan Frozen.
08. Borderline
09. Into the Groove
10. Like a Prayer
Me like gospels

Voornamelijk oud werk dus, maar ook haar recentere werk is prima te noemen. Mijn werkelijke top 11 tot en met 20 zou voornamelijk gevuld zijn met nummers van Hard Candy en Confessions....

Over zaadplaten gesproken, mijn top drie... 3 werf :
1. Ray of Light (met stip)
2. Drowned World / Substitute for Love
3. Beautiful Stranger

Ik denk dat ik de finale maar oversla, van mijn top 10 zijn er nog maar 3 of 4 over en niet de hoogst genoteerden. Het lijstje dat ik nu nog zou kunnen maken strookt echt totaal niet meer met mijn favorieten.

Toch nog even instappen:

01. Frozen
02. The Power of Good-Bye *
03. Drowned World / Substitute for Love *
04. Papa Don't Preach
05. La Isla Bonita
06. Live to Tell
07. Justify My Love *
08. Into the Groove
09. Borderline
10. Like a Virgin

10. Into the Groove
9. Papa Don't Preach
8. Vogue
7. Hung Up
6. Ray of Light
5. Live to Tell
4. La Isla Bonita
3. Frozen
2. Justify My Love *
1. Like a Prayer

herman schreef:
Ik denk dat ik de finale maar oversla, van mijn top 10 zijn er nog maar 3 of 4 over en niet de hoogst genoteerden. Het lijstje dat ik nu nog zou kunnen maken strookt echt totaal niet meer met mijn favorieten.

snob.

herman schreef:

Herkenbaar: ook al weet je op voorhand dat er bijna enkel met de grootste
zoniet populairste hits zal gespeeld worden, toch hoop je op een waterkans
voor de eigen verborgen favorieten van één van je dierbaarste artiesten.

Jammer dat het zo moet lopen voor herman.
Wellicht loopt het ook zo voor mij een volgende keer.

Commentaren toegevoegd aan mijn top 10.

Madonna top 10:

1. Live to Tell
2. Frozen
3. Drowned World / Substitute for Love *
4. Like a Prayer
5. The Power of Good-Bye *
6. Papa Don't Preach
7. Ray of Light
8. Material Girl
9. Hung Up
10. Into the Groove

Je kan duidelijk zien dat Ray of Light mijn favoriete album is, eigenlijk ook het enige echte behoorlijke album van haar.

GrafGantz schreef:
(quote)

snob.

Als ik een snob was, postte ik niet zo actief bij een Madonna-spelletje, denk ik.

Ik ben toch vooral een fan van de latere singles, maar die komen er hier bekaaid vanaf. En laat ik nu net die van Ray of Light (op Substitute na) minder vinden dan de rest.

Ik zie trouwens dat Nothing fails / Love profusion een dubbele a-kant was in Vlaanderen (en een piepklein hitje). Die had ik beide in mijn top 10 gezet begin dit jaar (maar dat waren er wel 2 waarvan ik ueberhaupt niet had verwacht dat ze hier ver zouden komen).

dazzler schreef:
In Nederland kennen jullie ongetwijfeld Goedele Liekens.
Ik laat Goedele en de nieuwe Madonna liever links liggen. Maar af en toe zing ik stiekem mee.

Goedele mag ik, gefotoshopt of niet, anders nog graag zien, Madonna niet echt.

dazzler schreef:
Herkenbaar: ... toch hoop je op een waterkans
voor de eigen verborgen favorieten van één van je dierbaarste artiesten.

Zeer herkenbaar, maar mijn verborgen favorieten staan hier toch (verborgen) in mijn top 10 lijssie

True Blue blijft mijn favoriete album van haar, gevolgd door Confessions en Hard Candy, hoe raar kan het lopen

Toch maar een top 10 gemaakt, ik kon het niet laten...

1. Hung Up
Het moet in 2004 of 2005 zijn geweest dat ik weer meer into dancemuziek raakte en al snel groeide Stuart Price uit tot mijn favoriete producer. Zijn bandje Les Rythmes Digitales vond ik altijd al leuk, maar pas echt verslingerd raakte ik aan hem door zijn Fabriclive mixcd en zijn remixen in deze periode (waaronder die voor Madonna's Hollywood). Toen bleek dat hij het nieuwe album van Madonna zou produceren keek ik daar dan ook reikhalzend naar uit. Hung Up bleek voor mij een voltreffer en dé popsingle van het jaar 2005 (voor mij toch al een geweldig jaar waarin ik een soort muzikale hergeboorte beleefde, doordat ik actief muziek begon te draaien bij een aantal poppodia en zo diep in de indie/electro-hoek duikte). Hung Up was dus al een dikke favoriet destijds, maar het meisje waar ik in die tijd een huis mee deelde was er ook verslaafd aan: ik denk dat we samen wel een maand of twee dagelijks Confessions on a Dancefloor hebben gedraaid in de herfst van 2005. Inmiddels is Hung Up niet meer mijn favoriet van het album (Get Together en Forbidden Love vind ik een stuk beter en zouden hier mijn nummer 1 en 2 zijn geweest), maar het is toch wel een nummer 1 waar ik fier achter kan staan.

2. Drowned World / Substitute for Love *
Van het Ray of Light-album ben ik nooit zo'n fan geweest. In die tijd was ik gek van Björk's Homogenic en Frozen was duidelijk geënt op de stijl van dat album. Nu is Madonna sowieso nooit de meest originele artiest geweest, maar hier vond ik het wel storend. De single die me wel wist te bekoren was deze. Een van haar meest atypische, maar wel beste singles.

3. Live to Tell
De meeste jaren '80 hits van Madonna vallen voor mij een beetje door de mand momenteel, maar deze heeft de tand des tijds prima doorstaan. Haar mooiste 80s hit wat mij betreft.

4. Vogue
Ik was volgens mij 11 toen dit een hit was. Niet de eerste Madonna-hit die ik me bewust herinner (da's het vreselijk zoetsappige Dear Jessie), maar wel de eerste die ik gaaf vond. Vooral het stukje waarin al die namen voorbij kwamen vond ik erg gaaf.

5. Beautiful Stranger
Dit nummer heeft niet veel om het lijf, maar bleek voor mij onverwoestbaar. Een van de grootste MTV-hits van dat jaar, maar ik bleef het een leuk nummer vinden.

6. Justify My Love *
Met deze hit had ik destijds niet zoveel, mede door de achtergrondvocalen van die vreselijke Lenny Kravitz, maar hij staat wel een beetje symbool voor het hitsige wat mij als puber ook wel aantrok. Inmiddels is Madonna (53 alweer) wel echt een vrouw op leeftijd geworden. Kwam er trouwens laatst pas achter dat de beat een dikke sample is van een nummer van Public Enemy.

7. La Isla Bonita
True Blue was het eerste album dat ik had van Madonna: ik moet 11 of 12 zijn geweest toen ik het van mijn moeder kreeg. Ik weet de prijs nog: 9 gulden. Destijds had ik maar 4 platen: Thriller, True Blue, het album van MC Miker G (ik realiseer me nu pas de Madonna-link daarmee, ik kocht die plaat enkel omdat ie gratis was (Free Record Shop deed destijds vaak zijn naam aan door een schap met gratis vinyl te hebben)) en een platenzaakgeschenk. Toen ik True Blue van de week weer eens beluisterde schrok ik wel een beetje hoe slecht die plaat tegenwoordig klinkt.

En nog wat 80's hits:
8. Borderline
9. Like a Prayer
10. Into the Groove

herman schreef:
(...) duikte.

Ok, ik neem m'n eerdere kritiek deels terug. Je bent in elk geval geen taalsnob

Oei, lelijke taalfout.

Ik maak ze wel vaker in die hoek (werkwoorden in verleden tijd), valde me laatst op.

Misschien dat ik ook nog met een top 10 tussen. Mijn favorieten zijn gebleven en ze heeft toch een aantal mooie nummers gemaakt (La Isla Bonita )

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:05 uur

geplaatst: vandaag om 17:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.